ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
24 квітня 2024 рокум. Ужгород№ 260/3098/23
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Плеханова З.Б.
при секретарі Ковач Н.М.
за участю:
позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю "ВАССТЕЛ" - представники Сочка В.І., Децик В.В.
відповідача: Головне управління ДПС у Закарпатській області представник - Крупа-Газуда М.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАССТЕЛ" до Головного управління ДПС у Закарпатській області про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень
В С Т А Н О В И В:
28 квітня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ВАССТЕЛ" звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Закарпатській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 17.03.2023 року № 0001108/0703, яким позивачу донараховано 43044,00 грн. податку на прибуток та застосовано фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі 4304,00 грн.
Ухвалою суду від 02 травня 2023 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 25 травня 2023 року на 11-30 годин .
Ухвалою ЗОАС від 11 травня 2023 року вирішено об`єднати у одне провадження адміністративні справи №260/3098/23, №260/3099/23 та № 260/3097/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАССТЕЛ" (вул.Пряшівська, буд.11,Мукачево,Мукачівський район, Закарпатська область,89600) до Головного управління ДПС у Закарпатській області (вул. Волошина, буд. 52,Ужгород,Закарпатська область,88000) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення. 2. Об`єднаній справі присвоїти номер №260/3098/23.
14 вересня 2023 року ухвалою ЗОАС закрито підготовче провадження в даній адміністративній справі .
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2023 року у підготовчому судовому засіданні адміністративну справу №260/3098/23 за позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "ВАССТЕЛ" до Головного управління ДПС у Закарпатській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - передано на розгляд до Господарського суду Закарпатської області в межах справи №907/935/21 за заявою Державного публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Украгролізінг» про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю «Васстел».
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 березня 2024 року апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Закарпатській області задоволено, ухвалу Закарпатського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2023 року про передачу справи до іншого адміністративного суду у справі №260/3098/23 скасовано та справу направлено для продовження розгляду до суду першої інстанції.
22 березня 2024 року вказана адміністративна справа надійшла до Закарпатського окружного адміністративного суду, що підтверджується даними реєстрації на вхідному штампі . (З 25 по 29 березня 2024 року головуюча перебувала на курсах підвищення кваліфікації)
У відповідності до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 22.03.2024 року справу №260/3098/23 передано на розгляд судді Плеханова З.Б.
01 квітня 2024 року справу призначено в підготовче судове засідання на 23 квітня 2024 року.
23 квітня 2024 року ухвалою суду від 01 квітня 2024 року ухвалено: виправити описку в ухвалі від 01 квітня 2024 року, а саме зазначити вірно резолютивну частину резолютивну частину : Призначити судове засідання по суті на 23 квітня 2024 року на 14-00 годину за адресою: м. Ужгород, пл. Богдана Хмельницького, 21.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 24.02.2023 року працівниками Головного управління ДПС України у Закарпатській "ласті було проведено виїзну позапланову документальну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Васстел».
На підставі проведеної перевірки був складений акт документальної позапланової перевірки ТОВ «ВАССТЕЛ» від 24.02.2023р. №1052/07-16-07-03/39187782.
В ході перевірки було встановлено порушення:
- п.44.1, п.44.2, 44.6,ст.44, пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, пп. 139.2.2 п. 139.2 Податкового кодексу України, - ч.2 ст.3, ч.1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»,
- ст. 222 Господарського кодексу України,
-п. 5, п. 20 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого наказам Міністерства фінансів України від 31.12.1999 року № 318 та
п.7, 8,10, 11 та- 13 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 10 «Дебіторська заборгованість.
ТОВ «ВАССТЕЛ» не погодилась з актом перевірки від 24.02.2023р. №1052/07-16- 07-03/39187782 в частині вищеописаних порушень та скориставшись своїм прав на оскарження подало заперечення до акту перевірки від 24.02.2023 року, в яких обґрунтувало власну позицію дій та добросовісного дотримання платником податків покладених на нього обов`язку.
Однак, податковим органом були проігноровані вищенаведені заперечення Позивача, та 17.03.2023 року винесено податкові повідомлення-рішення № 0001108/0703 , за яким на ТОВ «Васстел» збільшено суму нарахування податкову на прибуток ТОВ «Васстел» на суму 43 044,00 та накладено штраф у розмірі 4 304,00 грн.
1.
Позивач вважає, що такі висновки податкового органу є безпідставними . Зазначає, що донарахований податок на прибуток за 2018 рік в сумі 43044,56 грн. згідно податкового повідомлення - рішення № 0001108/0703 від 17.03.2023 року виник шляхом зняття з витрат 239 136,47 гривень, які віднесені платником на «Інші витрати» в 2018 році, як сума безнадійної заборгованості на підставі наказу № 25 від 31.10.2018 року. Дані кошти являються залишком коштів на розрахунковому рахунку відкритому в ЮСБ банку (код ЄДРПОУ 20305925), який 18.03.2016, року прийняв рішення про зупинення юридичної особи і припинив свою діяльність 11.12.2019 року шляхом ліквідації. Кошти надійшли на рахунок в останній день перед зникненням відділення банку в м. Мукачево (02.10.2015р). Ця сума була перерахована замовником за паливо і відповідно включена в дохід за результатами діяльності 2015 року при відвантаженні палива та сплачено податок на прибуток. Ми стали кредитором банку 4 черги і вірогідності погашення боргів нема і не було. Дані кошти не можуть бути зараховані підприємству як дохід і на них неможливо нарахувати податок на прибуток підприємства на спірний звітний період.
2.
Крім того, в акті перевірки від 24.02.2023р. №1052/07-16-07-03/39187782 зроблено висновок, ТОВ «ВАССТЕЛ» в порушення вимог пп.14.1.6 п. 14.1 ст.14 та пп.230.1.2 п.230.1 .230 Податкового кодексу України, тобто не за реєстровано акцизний склад, з чим повністю не погоджується Позивач. Зазначає, що перевіркою не враховано, що поняття «акцизний склад» і «акцизний склад пересувний» згідно з статтею 14 ПКУ є різними поняттями, які визначені різними підпунктами - пп.14.1.6 та пп.14.1.61 ст.14 ПКУ, а поняття «розпорядник акцизного ладу» і «розпорядник акцизного складу пересувного» також є різними поняттями, які значені різними підпунктами - пп. 14.1.224 та пп. 14.11.2241 ст.14 ПКУ. Отже, абзац «Критерій, визначений цим підпунктом, щодо загальної місткості ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не застосовується до ємностей суб`єктів господарювання, які є розпорядниками хоча б одного акцизного складу» не може бути застосований до ТОВ «ВАССТЕЛ», оскільки товариство не є розпорядником жодного акцизного складу. Про пересувний акцизний склад у цьому абзаці не йдеться. А тому, висновки податкової щодо порушення податкового законодавства є передчасними та необґрунтованими.
3.
Також в ході перевірки були виявлені порушення п. 185.1 ст.185, п. 188.1 ст. 188, п.187.1 ст. 187, п. 198.1,198.3 та п. 198.5 ст. 198 Податкового кодексу України. Такі порушення ґрунтуються на «встановленому заниженні» податку на додану вартість ТОВ «Васстел» ,що підлягає сплаті до бюджету на загальну суму 728 612 грн. в тому числі по періодам: серпень 2021 року - 728 612 грн.
На підставі акту документальної позапланової перевірки ТОВ «ВАССТЕЛ» від 24.02.2023р. №1052/07-16-07-03/39187782 , відповідачем були винесені податкові повідомлення-рішення: від 17.03.2023 року № 0001108/0703 яким Позивачу донараховано 43044,00 грн. податку на прибуток та до Позивача застосовано фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі 4304,00 гривень , податкове повідомлення-рішення від 17.03.2023 року №0001110/0703, яким донараховано 801474,00 грн грошове зобов`язання з податку на додану вартість та № 00011160902 від 20.03.2023 року, яким на ТОВ «Васстел» було накладено адміністративний штраф у мірі 1 000 000,00 гривень. З даними рішеннями податкового органу Позивач не погоджується, у зв`язку з чим звернувся до суду.
22 травня 2023 року від Головного управління ДПС у Закарпатській області надійшов відзив на позов, відповідно до якого ГУ ДПС у Закарпатській області не погоджується із вимогами адміністративного позову, вважає їх безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав. Щодо податкового повідомлення-рішення від 17.03.2023 року №0001108/0703, яким донараховано грошове зобов`язання з податку на прибуток, зазначено, що в ході проведення перевірки ТОВ «ВАССТЕЛ» не представлено жодних первинних документів та різного роду правочинів: рішення керівника, бухгалтерської довідки, документи щодо створення резерву сумнівних боргів, письмовою претензії, звернення до суду щодо існуючої дебіторської заборгованості в загальній сумі 239 136,47 грн. та її списанням, яка була залишком коштів на розрахунковому рахунку, виникнення такої заборгованості, існування рахунку в ПАТ «ЮСБ банк» (код ЄДРПОУ 20305925) тощо. Ненадання платником податків документів на підтвердження задекларованих показників податкового обліку прирівнюється нормами пункту 44.6 статті 44 Податкового кодексу України до їх відсутності.
Щодо податкового повідомлення-рішення від 17.03.2023 року №0001110/0703, яким донараховано грошове зобов`язання з податку на додану вартість, зазначає, що в ході проведення перевірки Позивачем надано ідентичні договори фінансового лізингу № 7-18-151 ств - фл/313 від 18.10.2018 та № 7-18-164 ств - фл/353 від 07.11.2018. В зв`язку з невиконанням умов вищевказаних договорів, у ТОВ «ВАССТЕЛ» вилучено екскаватор Амкодор 732, згідно акту передачі майна стягувачу від 09.08.2021 - залишкова вартість на момент передачі склала 1 548 612,73 грн. та екскаватор пневмоколісний ЕШ-1400, згідно акту передачі майна стягувачу від 25.08.2021 - залишкова вартість на момент передачі склала 2 094 444,79 грн. Вищезазначене Позивачем не заперечується. Таким чином, операції з передачі майна у фінансовий лізинг та повернення майна, переданого у фінансовий лізинг, є об`єктом оподаткування податку на додану вартість.
Щодо податкового повідомлення-рішення від 20.03.2023 року №00011160902, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції, зазначено, що ТОВ «ВАССТЕЛ» з початку дії ліцензії на право зберігання пального здійснювало реалізацію пального із застосуванням пересувних акцизних складів на загальну кількість 759 519,46л. На підтвердження реалізації пального Позивачем надано відповідні первинні документи . Як встановлено під час перевірки і не заперечується Позивачем, ТОВ «ВАССТЕЛ» здійснює реалізацію пального іншим особам, відтак товариству необхідно було зареєструвати акцизний склад за адресою: Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Крилова, 98 «Г».
Враховуючи вищевикладене, просить відмовити Позивачу у задоволенні позовних вимог повністю.
22 листопада 2023 року від ТОВ «ВАССТЕЛ» надійшли заперечення на відзив на позов, відповідно до яких Позивач вважає, що заявлені Відповідачем аргументи, що покладення відповідальності на Відповідача є неправомірними та необґрунтованими.
Так зазначає, що місце зберігання за адресою м. Мукачево, вул.Крилова, 98 Г є місцем зберігання пального для власних потреб без реєстрації акцизного складу. Зазначене місце зберігання пального використовується для паркування та обслуговування, в тому числі і для заправки транспортних засобів, що належать на праві власності ТОВ «Васстел», та орендованих транспортних засобів ТОВ «Васстел». За цією адресою операції зберігання чи реалізації пального іншим особам не здійснювалися, що підтверджується первинними документами і акцизними накладними, які додані до клопотання про долучення доказів ТОВ «Васстел».. Також у ТОВ «Васстел» наявне підтвердження використання пального лише для власного споживання, а саме для заправлення власних автомобілів, що перебувають на балансів ТОВ «Васстел». Для ведення господарської діяльності ТОВ «Васстел» окремо закупала таке пальне у постачальників та реалізовувала відповідно до укладених договорів. На підтвердження таких слів навіть у Акті перевірки Податкового органу, який долучено до матеріалів справи, вказаний перелік документів, який підтверджує господарську діяльність ТОВ «Васстел».А тому, твердження про необхідність реєстрації акцизного складу в даному випадку є безпідставним, а тому оскаржуване податкове-повідомлення рішення повинно бути скасоване.
Крім того зазначає, що сума дебіторської заборгованості, яка виникає в ході нормального операційного циклу або буде погашена протягом дванадцяти місяців з дати балансу, згідно з ч. 5 п. 3Положення №237, є поточною дебіторською заборгованістю. Безнадійна дебіторська заборгованість - поточна дебіторська заборгованість, щодо якої існує впевненість про її неповернення боржником або за якою минув строк позовної давності. Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ПАТ «ЮСБ Банк» є ліквідованим. З огляду на такі обставини, вважати, що така заборгованість може бути колись погашена не є можливим, а тому така заборгованість повинна бути списана. З огляду на це, податкове повідомлення-рішення від 17.03.2023 року №0001110/0703, яким донараховано 801474,00 грн грошове зобов`язання з податку на додану вартість повинно бути скасовано.
В судовому засіданні представники сторін підтримали свої позиції з мотивів наведених у позові та відзиві.
Обставини встановлені судом
ТОВ «Васстел» знаходиться за адресою: Україна, 89600, Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Пряшівська, буд. 11, код ЄДРПОУ 39187782, взято на податковий облік в контролюючих органах 22.04.2014 за № 070214050320, станом на 24.02.2023 р. перебуває на обліку в ГУ ДПС у Закарпатській області .
Види економічної діяльності:
43.12 Підготовчі роботи на будівельному майданчику
46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та
промисловими хімічними речовинами
77.32 Надання в оренду будівельних машин і устаткування
46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними
продуктами (основний)
46.90 Неспеціалізована оптова торгівля
49.41 Вантажний автомобільний транспорт
52.10 Складське господарство
68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого
нерухомого майна
77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів
ТОВ «Васстел» станом на 24.02.2023 р. було платником: податку на прибуток підприємств, податку на доходи фізичних осіб, податку на додану вартість, військового збору та єдиного соціального внеску.
На підставі направлень від 07.02.2023р. № 304/07-16-07-06, № 305/07-16, № 306/07-16-07-03, від 16.02.2023 № 361/07-16-09-02 виданих ГУ ДПС у Закарпатській області відповідно до пп. 75.1.2, п. 75.1, ст. 75, пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 та п. 82.2 ст. 82 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-УІ, із змінами та доповненнями, на підставі наказу ГУ ДПС у Закарпатській області від 07.02.2023 № 49-п проведена позапланова виїзна документальна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю «Васстел» (далі - ТОВ «Васстел») з питань дотримання ви юг податкового, валютного та іншого законодавства за період діяльності з 01.01.2018 по 08.02.2023, з питань правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період діяльності з 01.01.2018 по 08.02.2023, відповідно до затвердженого плану (переліку питань) документальної перевірки.
За наслідками проведеної перевірки складено Акт документальної позапланової виїзної перевірки податкового, валютного та іншого законодавства контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи від 24.02.2023 року №1052/07-16-7 03/39187782 (далі - Акт перевірки).
За результатами проведеної перевірки встановлені порушення позивачем зокрема:
- п. 44.1 п. 44.2, п. 44.6 ст. 44, пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, пп. 139.2.2. п. 139.2 ст. 139 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755 - VI, із змінами та доповненнями, ч. 2 ст. 3, ч. 1 ст.9 ЗУ від 16.07.1999 № 996-ХІУ "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", із змінами а доповненнями, ст. 222 Господарського кодексу України, п. 5, п. 20 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 № 318 а зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 № 27/4248, із змінами і доповненнями та п. 7, п. 8, п. 10, п. 11 та п. 13 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 10 «Дебіторська заборгованість » затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.10.1999 № 237 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.10.1999 № 725/4018, із змінами і доповненнями, встановлено заниження податку на прибуток всього у сумі 43 044 грн., в тому числі по періодам: -V квартал 2018 року - 43 044 грн.
- п. 185.1 ст. 185, п. 188.1. ст. 188, п. 187.1 ст. 187, п. 198.1, п.198.3 та п.198.5 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-УІ, із змінами та доповненнями, в результаті чого занижено податок на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету на загальну суму 728 612 грн., в тому числі по періодам :серпень 2021 року - 728 612 грн.
- п. 201.1 та п. 201.10 ст. 201 Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-УІ, із змінами та доповненнями, в результаті чого встановлено порушення ТОВ «Васстел» в частині нереєстрації податкових накладних, що підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних продавцем, на загальну суму ПДВ 728 611,50 грн.: серпень 2021 року - 728 611,50 грн., та на загальний обсяг операцій, що оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ на суму 216 904,55 грн. (без ПДВ), у тому числі: березень 2021 року - 72 992,60 грн.; вересень 2021 року - 68 948,00 грн.; листопад 2021 року - 74 963, 95 грн.
- абз. б част. 2 пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 Розділу І «Загальні положення» та абз. б пп. 230.1.2 п. 230-1 ст. 230 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-УІ, із змінами та доповненнями, в результаті чого встановлено нереєстрацію акцизного складу в СЕАРП розпорядником акцизного складу.
В Акті зазначено наступне :
1.В ході проведення перевірки встановлено, що ТОВ «Васстел» до складу інших витрат у четвертому кварталі 2018 року включено суму безнадійної заборгованості 239 136,47 грн, яка була залишком коштів на розрахунковому рахунку в ЮСБ банку код ЄДРПОУ 20305925. Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців а громадських формувань станом на 17.02.2023 ПАТ «ЮСБ банк» встановлено наступне Повна назва: Публічне акціонерне товариство «Юніон стандард банк» Код:20305925, Реєстраційний номер: 12241200000007423 Дата реєстрації: 23.06.1994 Стан: припинено, Процедура банкрутства з 09.12.2019, Дія 23 - внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації. В ході проведення перевірки ТОВ «Васстел» не представлено жодних первинних документів а різного роду правочинів: рішення керівника, бухгалтерської довідки, документи щодо створення резерву сумнівних боргів, письмовою претензії, звернення до суду щодо існуючої дебіторської заборгованості в загальній сумі 239 136,47 грн. та її списанням, яка була залишком коштів на розрахунковому рахунку , виникнення такої заборгованості, існування рахунку в ПАТ «ЮСБ банк» (код СДРПОУ 20305925) тощо. Таким чином, за період з 01.01.2018 по 31.12.2021 ТОВ «Васстел» безпідставно включило до складу інших витрат з податку на прибуток підприємств існуючу дебіторську заборгованість в загальній сумі 239 136 грн.
Проведеною перевіркою встановлено, що ТОВ «Васстел» придбало у Державного публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Украгролізинг» (код 30401456, 01021, м. Київ, вул. Мечникова, 16-а,): в жовтні 2018 року Екскаватор - навантажувач Амкодор 732 за ціною 2 230 000 грн., в тому числі ПДВ 371 666,67 грн. та у грудні 2018 року Екскаватор пневмоколісний ЕШ-1400 за ціною 2 600 000 грн., в тому числі ПДВ 433 333,33 грн. Суми податку на додану вартість з його вартості задекларовані товариством у складі податкового кредиту відповідних звітних періодів. В ході проведення перевірки перевіряючим було представлено ідентичні договори фінансового лізингу лізингу № 7-18-151 ств - фл/313 від 18.10.2018 та № 7-18-164 ств - фл/353 від 07.11.2018.В зв`язку з невиконанням умов вищевказаних договорів, у ТОВ «ВАССТЕЛ» вилучено екскаватор Амкодор 732, згідно акту передачі майна стягувачу від 09.08.2021 - залишкова вартість на момент передачі склала 1 548 612,73 грн. та екскаватор пневмоколісний ЕШ-1400, згідно акту передачі майна стягувачу від 25.08.2021 - залишкова вартість на момент передачі склала 2 094 444,79 грн.
Акцизний податок. За період з 01.01.2018 по 31.12.2022, ТОВ «Васстел», задекларовано акцизного податку, що підлягає сплаті до бюджету у загальній сумі 0 (нуль) грн. Перевіркою повноти нарахування податкових зобов`язань з акцизного податку, за період з 01.01.2018 по 31.12.2022, не встановлено його завищення або заниження.
Перевіркою встановлено, що платником здійснювалася реалізація пального із застосуванням пересувних акцизних складів.
Товариством отримано 2 (дві) ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності мість оптової торгівлі, а саме:
1) № 990614201900887 від 01.07.2019 та строком дії з 01.07.2019 до 01.07.2024 (дата анулюван ія ліцензії 28.08.2020);
2)№ 990614202100211 від 06.05.2021 та строком дії з 06.05.2021 до 06.05.2026.
3)Також ТОВ «Васстел» отримано ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) № 07020414202000140 від 25.02.2020 та строком ді з 25.02.2020 до 05.02.2025, місце зберігання за адресою: Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Крило, а. буд. 98Г. (Загальна місткість ємностей: 17000 л).
ТОВ «Васстел» у господарській діяльності використовує ємність для зберігання ГТПМ загальний об`єм 17 куб. м та колонку паливнороздавальну NOVA 1202 21 SВ.
Враховуючи вищенаведене, ТОВ «Васстел» не зареєструвало акцизний склад у СЕAF I розпорядником акцизного складу, чим порушило вимоги абз. б част.2 пп.14.1.6. п.14.1. ст.14 розділу і «Загальні положення» та абз. б пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України від 02.12.20 0 №2755-УІ, із змінами та доповненнями.
ТОВ «ВАССТЕЛ» не погодилось з актом перевірки від 24.02.2023р. №1052/07-16- 07-03/39187782 в частині порушень : п.44.1, п.44.2, 44.6,ст.44, пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134, пп. 139.2.2 п. 139.2 Податкового кодексу України, ч.2 ст.3, ч.1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», ст. 222 Господарського кодексу України, п. 5, п. 20 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого наказам Міністерства фінансів України від 31.12.1999 року № 318 та п.7, 8,10, 11 та 13 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 10 «Дебіторська заборгованість та подало заперечення до акту перевірки від 24.02.2023 року, в яких обґрунтувало власну позицію дій та добросовісного дотримання платником податків покладених на нього обов`язку
Також ТОВ «ВАССТЕЛ» 07.03.2023 року подало заперечення до акту перевірки від 24.02.2023р. №1052/07-16-07-03/39187782 в частині розділу 3.1.3 АКЦИЗНИЙ ПОДАТОК, якими просило внести зміни до акта перевірки від 24.02.2023р. №1052/07-16-07-03/39187782 і виключити висновок про порушення, яке ТОВ «ВАССТЕЛ» не здійснювало, а саме про те, що ТОВ «ВАССТЕЛ» в порушення вимог пп.14.1,6 ст.14 ПКУ та пп.230.1.2 ст.230 ПКУ не зареєструвало акцизний склад. А також відповідно до цього не застосовувати штрафні санкції.
На підставі висновків Акту перевірки Головним управління ДПС у Закарпатській області винесено податкові повідомлення-рішення:
- № 0001108/0703 від 17.03.2023 року, за яким на ТОВ «Васстел» збільшено суму нарахування податкову на прибуток ТОВ «Васстел» на суму 43 044,00 та накладено штраф у розмірі 4 304,00 грн.
- № 0001110/0703 від 17.03.2023 року, яким ТОВ «Васстел» було збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)» на 728612,00 грн. та накладено штрафну санкцію на суб`єкт господарювання у розмірі 72 861,00 грн.
Також підставі висновків Акту перевірки Головним управління ДПС у Закарпатській області винесено податкові повідомлення-рішення:
- № 00011160902 від 20.03.2023 року, яким встановлені порушення пп. 230.1.2 п.230.1 ст. 230 Податкового кодексу України та на ТОВ «Васстел» було накладено адміністративний штраф у розмірі 1 000 000 гривень.
1.
Так судом встановлено, що повнота декларування ТОВ «Васстел» показників рядка 02 Декларацій "Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності" встановлено його заниження всього у сумі - 239 136 грн, в тому числі по періодам: ІV квартал 2018 року - 239 136 грн.
ТОВ «Васстел» до складу інших витрат у четвертому у кварталі 2018 року включено суму безнадійної заборгованості 239 136,47 грн., яка була залишком коштів на розрахунковому рахунку в ЮСБ банку код ЄДРПОУ 20305925.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців а громадських формувань станом на 17.02.2023 ПАТ «ЮСБ банк» встановлено наступне:
Повна назва: Публічне акціонерне товариство «Юніон стандард банк»
Код:20305925
Реєстраційний номер: 12241200000007423
Дата реєстрації: 23.06.1994
Стан: припинено
Процедура банкрутства з 09.12.2019
Дія 23 - внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації
За період з 01.01.2018 по 31.12.2021 ТОВ «Васстел» включило до складу інших витрат з податку на прибуток підприємств існуючу дебіторську заборгованість в загальній сумі 239 136 грн.
2.
Згідно договору фінансового лізингу №7-18-151 ств-фл/313 від 18.10.2018 р. ТОВ «Васстел» придбало у Державного публічного акціонерного товариства Національної акціонерної компанії «Украгролізинг» (код 30401456, 01021, м. Київ, вул. Мечникова, 16-а,) жовтні 2018 року екскаватор марки Амкодор 732 вартістю 2 230 000,00 гривень в тому числі до суми договору включено розмір ПДВ 371 666, 66 гривень, строком на 3 роки.. Також за умовами договору фінансового лізингу Позивач сплатив на момент укладення договору фінансового лізингу частину основного боргу у розмірі 1 144 777,84 грн. та в дальшому повинен був сплатити наступні платежі:
- комісію за організацію поставки - 156 100,00 грн.
- комісію за супровід лізингу - 341 313,39 грн.
09 серпня 2021 року об`єкт лізингу було повернуто лізингодавцю. Згідно акту передачі майна стягувачу від 09.08.2021 - залишкова вартість на момент передачі склала 1 548 2,73 грн.
Згідно договору фінансового лізингу №7-18-164 ств-фл/335 від 07.11.2018 р. ТОВ «Васстел» придбало у Державного публічного акціонерного товариства Національної акціонерної компанії «Украгролізинг» екскаватор марки Амкодор EW1400 вартістю 2 600 000,00 гривень в тому числі до суми договору включено розмір ПДВ 43 333, 34 гривень, строком на 3 роки.. Також за умовами договору ансового лізингу Позивач сплатив на момент укладення договору фінансового лізингу частину основного боргу у розмірі 1 218 333,36 грн. та в подальшому повинен був сплатити наступні платежі:
- комісію за організацію поставки - 182 000,00 грн.
- комісію за супровід лізингу - 346 777,76 грн.
В зв`язку з невиконанням умов вищевказаних договорів, у ТОВ «ВАССТЕЛ» вилучено екскаватор Амкодор 732, згідно акту передачі майна стягувачу від 09.08.2021 - залишкова вартість на момент передачі склала 1 548 612,73 грн. та екскаватор пневмоколісний EW1400, згідно акту передачі майна стягувачу від 25.08.2021 - залишкова вартість на момент передачі склала 2 094 444,79 грн.
ТОВ «ВАССТЕЛ» з 1.03.2016 року зареєстроване платником акцизного податку, номер запису1565.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Васстел» має наступні ліцензії:
- ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі № 990614201900887 від 01.07.2019 та строком дії з 01.07.2019 до 01.07.2024 (дата анулювання ліцензії 28.08.2020);
- ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі № 990614202100211 від 06.05.2021 та строком дії з 06.05.2021 до 06.05.2026.
- ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) № 07020414202000140 від 25.02.2020 та строком ді з 25.02.2020 до 05.02.2025, місце зберігання аз адресою: Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Крило ,а буд. 98Г. (Загальна місткість ємностей: 17000 л)
Місце зберігання пального для власних потреб ТОВ «ВАССТЕЛ» за адресою м.Мукачево. вул.Крилова, 98Г є орендованою територією підприємства для зберігання автотранспортних засобів товариства. На підтвердження даного, у документах перевірки знаходиться копія договору оренди паркомісця. Зберігання автомобілів на території, де зберігається пальне, не є тотожним до реалізації пального з цієї адреси і цієї самої ємності. На підтвердження даного твердження наявні в матеріалах справи документи, щодо закупки та реалізації пального ТОВ «Васстел» у період з 2020 року по 2021 рік.
В п.3.1.3. Акту в ході перевірки встановлено, що платником здійснювалася реалізація пального із застосуванням пересувних акцизних складів (27 штук)., що підтверджується акцизними накладними , де зазначено інформація по даним пересувним складам
Відповідно до бази даних ДПС України "Єдиний реєстр акцизних накладних" з початку дії ліцензії на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки), а саме з 25.02.2020 по 08.02.2023 Товариством здійснювалася реалізація пального на загальну кількість 759 519,46 л.
Відповідно до договору оренди № 10-16/5 від 01 січня 2019 року позивач орендує 500 кв.м. площі за адресою в м. Мукачево, вул. Крилова,98Г з метою зберігання документів, зберігання транспортних засобів, проведення перевірки технічного стану транспортних засобів, проведення щозмінних передрейсових та після рейсових технічних оглядів.
Мотиви та норми права застосовані судом
Відповідно до ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, урегульовано Податковим кодексом України.
Податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Податковий контроль здійснюється органами, зазначеними у статті 41 цього Кодексу, в межах їх повноважень, встановлених цим Кодексом, шляхом проведення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Згідно підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Відповідно до підпункту 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 ПК України контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України, документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Так, обов`язковою умовою для проведення позапланової документальної перевірки є наявність конкретної підстави, яка прямо передбачена Податковим кодексом України.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Підпунктом 78.1.7 пункту 78.1 статті 78 ПК України передбачено, що документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.
Щодо податкового повідомлення-рішення від 17.03.2023 року №0001108/0703, яким донараховано грошове зобов`язання з податкуна прибуток суд зазначає наступне.
Згідно з п. 44.2 ст. 44 Податкового кодексу України для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.
Відповідно до п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені
абзацом першим цього пункту.
Пунктом 44.6 статті 44 Податкового кодексу України встановлено, що у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.
Надання платником податків фінансово-господарських документів під час проведення перевірки є необхідною умовою підтвердження правомірності задекларованих платником показників податкового обліку. Обов`язок платника податків зберігати документи й надавати їх під час перевірки контролюючому органу кореспондує з компетенцією контролюючого органу здійснювати перевірку на підставі документів. Ненадання платником податків документів на підтвердження задекларованих показників податкового обліку прирівнюється нормами пункту 44.6 статті 44 Податкового кодексу України до їх відсутності.
Аналогічний правовий висновок викладений Верховним Судом у постанові від 29.05.2020 справі №826/27811/15, а також виклав у Постанові від 01.06.2022 у справі №280/597/19.
Окрім того, згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 17.02.2023 року ПАТ «ЮСБ Банк» з припинено у грудні 2019 року; дія 23 - внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації.
В ході проведення перевірки ТОВ «ВАССТЕЛ» не представлено жодних первинних документів та різного роду правочинів: рішення керівника, бухгалтерської довідки, документи щодо створення резерву сумнівних боргів, письмовою претензії, звернення до суду щодо існуючої дебіторської заборгованості в загальній сумі 239 136,47 грн. та її списанням, яка була залишком коштів на розрахунковому рахунку, виникнення такої заборгованості, існування рахунку в ПАТ «ЮСБ банк» (код ЄДРПОУ 20305925) тощо.
На підтвердження вимог адміністративного позову в цій частині Позивачем надано виписку по рахунку 26007011445001.980 за період з 29.09.2015 року по 05.10.20155 року та оборотно-сальдову відомість по рахунку 311 за період з 01.01.2018 року по 01.01.2019 року. Однак, надані Позивачем до адміністративного позову докази не спростовують висновків перевірки.
Щодо податкового повідомлення-рішення від 17.03.2023 року №0001110/0703, яким донараховано грошове зобов`язання з податку на додану вартість, суд зазначає наступне.
Судом вище встановлено , що ТОВ «ВАССТЕЛ» придбало у Державного публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Украгролізинг» (код 30401456, 01021, м. Київ, вул. Мечникова, 16-а,): в жовтні 2018 року Екскаватор - навантажувач Амкодор 732 за ціною 2 230 000 грн., в тому числі ПДВ 371 666,67 грн. та у грудні 2018 року Екскаватор пневмоколісний ЕШ-1400 за ціною 2 600 000 грн., в тому числі ПДВ 433 333,33 грн. Суми податку на додану вартість з його вартості задекларовані товариством у складі податкового кредиту відповідних звітних періодів. В ході проведення перевірки Позивачем надано ідентичні договори фінансового лізингу № 7-18-151 ств - фл/313 від 18.10.2018 та № 7-18-164 ств - фл/353 від 07.11.2018. В зв`язку з невиконанням умов вищевказаних договорів, у ТОВ «ВАССТЕЛ» вилучено екскаватор Амкодор 732, згідно акту передачі майна стягувачу від 09.08.2021 - залишкова вартість на момент передачі склала 1 548 612,73 грн. та екскаватор пневмоколісний ЕШ-1400, згідно акту передачі майна стягувачу від 25.08.2021 - залишкова вартість на момент передачі склала 2 094 444,79 грн. Вищезазначене Позивачем не заперечується.
Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про фінансовий лізинг» від 04.02.2021 №1201- ІХ фінансовий лізинг - від правових відносин, за якими лізингодавець зобов`язується відповідно до договору фінансового лізингу на строк та за плату, визначені таким договором, передати лізингоодержувачу у володіння та користування як об`єкт фінансового лізингу майно, що належить лізингодавцю на праві власності та набуте ним без попередньої домовленості із лізингоодержувачем, або майно, спеціально придбане лізингодавцем у продавця (постачальника) відповідно до встановлених лізингоодержувачем специфікацій та умов, та які передбачають наявність хоча б однієї з ознак фінансового лізингу.
Абзацом «б» пп.14.1.97 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України фінансовий лізинг (оренда) - господарська операція, що здійснюється фізичною або юридичною особою і передбачає передачу орендованого майна, яке є основним засобом згідно з цим Кодексом і придбане або виготовлене орендодавцем, а також усіх ризиків та винагород, пов`язаних з правом користування та володіння об`єктом лізингу.
Згідно з пп. «а» п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Згідно з п. 188.1. ст. 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Відповідно до п.п. 196.1.2 п. 196.1 ст. 196 Податкового кодексу України не є об`єктом оподаткування ПДВ операції повернення майна із схову (відповідального зберігання) його власнику, а також майна, попередньо переданого в концесію або лізинг (оренду) концесієдавцю або лізингодавцю (орендодавцю), крім переданого у фінансовий лізинг.
Підпунктом «а» пп. 14.1.191 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України передбачено, що фактична передача матеріальних активів іншій особі на підставі договору про фінансовий лізинг (повернення матеріальних активів згідно з договором про фінансовий лізинг) чи іншої домовленості, відповідно до якої оплата відстрочена, але право власності на матеріальні активи передається не пізніше дати здійснення останнього платежу, вважається постачанням товарів.
Таким чином, операції з передачі майна у фінансовий лізинг та повернення майна, переданого у фінансовий лізинг, є об`єктом оподаткування податку на додану вартість.
При цьому, відповідно до п. 187.6 ст. 187 Податкового кодексу України датою
виникнення податкових зобов`язань лізингодавця (орендодавця) для операцій з фінансового лізингу (фінансової оренди) є дата фактичної передачі об`єкта фінансового лізингу (фінансової оренди) у володіння та користування лізингоодержувачу (орендарю).
Отже, датою виникнення податкових зобов`язань лізингоодержувача при поверненні майна, отриманого у фінансовий лізинг є дата фактичного повернення об`єкта фінансового лізингу лізингодавцю.
Щодо податкового повідомлення-рішення від 20.03.2023 року №00011160902, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції суд зазначає наступне.
Згідно з визначеннями термінів, наведеними у пп.14.1.6 п.14. ст.14 ПКУ акцизний склад - це приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.
Не є акцизним складом:
- приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам. Критерій, визначений цим підпунктом, щодо загальної місткості ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не застосовується до ємностей суб`єктів господарювання, які є розпорядниками хоча б одного акцизного складу.
Не є акцизним складом:
а)приміщення відокремлених підрозділів розпорядника акцизного складу, які використовуються ним виключно для пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі маркованих марками акцизного податку горілки та лікеро-горілчаних виробів, відвантажених з акцизного складу, а також для здійснення оптової та/або роздрібної торгівлі відповідно до отриманої розпорядником акцизного складу ліцензії;
б)приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує200 куб. м, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують1000 куб. м(без урахування обсягу пального, отриманого через паливо-роздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам.
Критерій, визначений цим підпунктом, щодо загальної місткості ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не застосовується до ємностей суб`єктів господарювання, які є розпорядниками хоча б одного акцизного складу;
в)приміщення або територія незалежно від загальної місткості розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального, власником або користувачем яких є суб`єкт господарювання - платник єдиного податку четвертої групи, який отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 10000 куб. м(без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам;
г)паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або обладнанні чи пристрої.
Реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:
- до акцизного складу;
- до акцизного складу пересувного;
- для власного споживання чи промислової переробки;
- будь-яким іншим особам.
Не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України:
- у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками;
- при використанні пального суб`єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу/акцизного складу пересувного, що передано (відпущено, відвантажено) платником акцизного податку таким суб`єктам господарювання виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки.
До власного споживання також відносяться операції із заправлення пальним за договорами підряду при одночасному виконанні таких умов:
а) замовники за договорами підряду не здійснюють реалізацію пального іншим особам, крім реалізації бензолу поза межами митної території України в митному режимі експорту;
б) заправлення здійснюється в паливний бак машин, механізмів, техніки та обладнання для агропромислового комплексу, паливний бак транспортних засобів спеціального призначення або паливний бак спеціального обладнання чи пристрою, які:
- призначені для виконання робіт на землях сільськогосподарського або лісового призначення, на землях, наданих гірничим підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, а також для виконання робіт з будівництва доріг;
- належать іншим особам;
- виконують роботи протягом строку дії договору підряду виключно на зазначених у цьому пункті землях, що перебувають у власності або користуванні замовника;
в) транспортні засоби, що здійснюють заправлення в паливний бак машин, механізмів, техніки та обладнання для агропромислового комплексу, у паливний бак транспортних засобів спеціального призначення або в паливний бак спеціального обладнання чи пристрою, зазначені в підпункті "б" цього підпункту, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з такого транспортного засобу.
У статті 230 ПК України наведені такі вимоги до акцизних складів:
230.1. Акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку.
230.1.2. Акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.
Акцизні склади, на яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з очищення коксового газу, з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне), повинні бути обладнані лише витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску готової підакцизної продукції (пального) наливом з такого акцизного складу.
Акцизні склади, на яких здійснюються виключно зберігання та реалізація пального, що отримується та реалізується виключно у споживчій тарі без зміни розфасовки, а також скрапленого газу природного, бензолу, метанолу, не обладнуються витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.
Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.
Паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки, встановлені на акцизних складах, на які є позитивні результати повірки або оцінка відповідності, проведені відповідно до законодавства, виконують функції витратомірів-лічильників.
Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:
а) усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів - в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;
б) усі акцизні склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.
Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.
230.1.4. Порядок ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв`язку до контролюючих органів встановлюється Кабінетом Міністрів України.
У такому реєстрі міститься податкова інформація про розпорядників акцизних складів, наявні у них акцизні склади, розташовані на акцизних складах резервуари, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники, їх серійні (ідентифікаційні) номери, а також дані про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби та про фактичний обсяг обігу пального у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД, акцизних складів та розпорядників акцизних складів.
Згідно з пунктом 12 підрозділу 5 Розділу XX "Перехідні положення" ПК України розпорядники акцизних складів відповідно до вимог цього Кодексу зобов`язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі в такі строки:
- акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20000 куб. метрів, - не пізніше 1 липня 2019 року;
- акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів, - не пізніше 1 жовтня 2019 року;
- акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, - не пізніше 1 січня 2020 року.
Статтею 128-1 ПК України передбачена така відповідальність за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах:
128-1.2. Відсутність з вини платника податку реєстрації акцизних складів у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку - розпорядником акцизного складу - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000000 гривень.
У постанові Касаційного адміністративного суду від 31.05.2022 року у справі № 540/4291/20 зазначається, зберігання пального нерозривно пов`язане з наявністю в суб`єкта господарювання споруд та/або обладнання, та/або ємностей, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування (місця зберігання пального). Наявність у суб`єкта господарювання обов`язку з отримання ліцензії на право здійснення діяльності зі зберігання пального, яка опосередковується придбанням та використанням суб`єктом господарювання пального для задоволення своїх власних виробничих потреб при провадженні його господарської діяльності (не пов`язаної з метою отримання доходу від зберігання пального як виду економічної діяльності), залежить саме від наявності в суб`єкта господарювання місця зберігання пального, яке за своїми ознаками (характеристиками) відповідає визначенню понять «акцизний склад» та/або «акцизний склад пересувний», незалежно від того, чи зареєстрований такий суб`єкт платником акцизного податку, розпорядником акцизного складу, та/або наявності підстав для реєстрації такого місця, як акцизний склад. Відповідно, у разі, якщо наявне в суб`єкта господарювання місце зберігання пального відповідає ознакам, які ПК України встановлює як виняток із визначення понять «акцизний склад» та/або «акцизний склад пересувний», такий суб`єкт не має обов`язку отримувати ліцензію на право зберігання пального в такому місці.
Тобто місце зберігання за адресою м. Мукачево, вул.Крилова, 98 Г є місцем зберігання пального для власних потреб без реєстрації акцизного складу. Зазначене місце зберігання пального використовується для паркування та обслуговування, в тому числі і для заправки транспортних засобів, що належать на праві власності ТОВ «Васстел», та орендованих транспортних засобів ТОВ «Васстел». За цією адресою операції зберігання чи реалізації пального іншим особам не здійснювалися, що підтверджується первинними документами і акцизними накладними, які додані до клопотання про долучення доказів ТОВ «Васстел»..
Для ведення господарської діяльності ТОВ «Васстел» окремо закупала таке пальне у постачальників та реалізовувала відповідно до укладених договорів. На підтвердження чого у Акті перевірки Податкового органу, який долучено до матеріалів справи, вказаний перелік документів, який підтверджує господарську діяльність ТОВ «Васстел».
Підпунктами . 14.1.224-1 ПКУ визначено, що розпорядник акцизного складу пересувного - це суб`єкт господарювання - платник акцизного податку, який є власником пального або здійснює діяльність з виробництва спирту етилового та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий ТЗ: реалізує або зберігає пальне або спирт етиловий; ввозить пальне на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених ст. 229 ПКУ.
При цьому не є розпорядником акцизного складу пересувного суб`єкт господарювання (перевізник, експедитор), який здійснює транспортування пального або спирту етилового.
Контролюючий орган у ІПК від 24.05.2019 р. №2377/ФОП/Г/16-31-13-02-14/ІПК зазначили, що якщо суб`єкт господарювання здійснює свою діяльність виключно з надання послуг стороннім підприємствам із перевезення скрапленого газу власним автомобільним транспортом та не є платником акцизного податку і власником пального, фізична особа - підприємець не є розпорядником акцизного складу пересувного.
Відповідно до п. 5 Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, що затверджено Постановою КМУ № 408 від 24 квітня 2019р. (далі - Порядок № 408) платники акцизного податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати усі акцизні склади в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового. Без реєстрації акцизного складу забороняється здійснення реалізації пального або отримання і реалізація спирту етилового на такому складі.
Однак, Порядок № 408 визначає, що для реєстрації потрібно подати дані про акцизні склади - дані про всі наявні у розпорядника акцизного складу акцизні склади (уніфікований номер, адреса, назва та реквізити документів, що підтверджують право власності або право користування приміщеннями та/або територією, де розміщено акцизний склад), а також відповідні коди адміністративно-територіальних одиниць згідно з Кодифікатором адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад, де розміщується кожний акцизний склад.
Пункт 14 Порядок № 408 встановлює, що транспортні засоби реєструються в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового як акцизні склади пересувні автоматично в разі, коли такі транспортні засоби зазначені в акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених на операції, під час здійснення яких переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий у таких транспортних засобах, зокрема згідно з даними акцизної накладної, складеної в одному примірнику на підставі даних відповідної митної декларації платником акцизного податку, який ввозить пальне або спирт етиловий на митну територію України.
Транспортний засіб, в якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий, право власності на яке належить декільком розпорядникам акцизного складу пересувного, є декількома акцизними складами пересувними, кількість яких дорівнює кількості власників пального або спирту етилового, що переміщується та/ або зберігається в такому транспортному засобі. Кожний такий акцизний склад пересувний реєструється як окремий акцизний склад пересувний.
Транспортний засіб, в якому переміщується та/або зберігається пальне або спирт етиловий, право власності на який переходить від одного суб`єкта господарювання до іншого, вважається іншим акцизним складом пересувним.
У разі зміни власника пального або спирту етилового, що переміщується та/ або зберігається у транспортному засобі, відбувається зміна розпорядника акцизного складу пересувного. У день зміни власника пального або спирту етилового складається акцизна накладна.
Тобто, у своїй господарській діяльності ТОВ «Васстел» реалізовує свою господарську діяльність шляхом викуплення пального у постачальника та транспортування його до замовника. У кожній акцизній накладні та товарно-транспортній накладній підприємства зазначається автомобіль, яким транспортується підакцизний товар до замовника. Відповідно до вищезазначених норм, кожен такий автомобіль автоматично вважається зареєстрованим з моменту реєстрації акцизної накладної підприємством в Єдиному державному реєстрі акцизних накладних.
У відповідності до Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового затверджений наказом Міністерства фінансів України від 27.11.2020 № 729 (далі - Порядок№ 729).
Розділ II. Складання акцизної накладної форми «П» та порядок її заповнення Порядку 729 встановлює:
п. 4. Для зведеної акцизної накладної у верхній лівій частині такої накладної у призначеномудляцьогорядкуробитьсявідповідна відмітка «Х».
У верхній лівій частині акцизноїнакладноїзазначаються:
- коди операцій для акцизної накладної, яка складається в одному примірнику; - ознака щодо умов оподаткування пального;
ознака щодо напрямів використання пального.
У відповідному рядку зазначається цифровий код операції для акцизної накладноїї яка складається в одному примірнику:
« 1» - власне споживання пального;
п. 19. В акцизних накладних у рядку «Особа - отримувач пального» зазначається «Неплатник», а до рядка «Податковий номер або серія (за наявності) та номер паспорта» вноситься умовний код « 1000000000», якщо такі акцизні накладні складено на операції з реалізації пального, в яких зазначено код операції для складання в одному примірнику:
« 1» - власне споживання пального;
Пункт 4 цього порядку передбачає, що у верхній правій частині акцизної накладної зазначається номер примірника із наявної кількості примірників такої накладної:
- для акцизних накладних, які складаються в одному примірнику (коди операцій « 1-9»), у відповідних полях зазначаються цифри « 1» (номер примірника) та « 1 (кількість примірників);
- для акцизних накладних, які складаються у двох примірниках (код операції « 0»), у відповідних полях зазначаються цифри « 1» або « 2» (номер примірника) та « 2» (кількість примірників).
У разі складення другого примірника акцизної накладної у відповідному полі зазначається реєстраційний номер зареєстрованого в Єдиному реєстрі акцизних накладних першого примірника такої акцизної накладної.
У відповідному рядку зазначається ознака щодо напрямів використання пального:
« 2» - реалізація пального з акцизного складу до іншого акцизного складу, з використанням акцизного складу пересувного, в тому числі через магістральний трубопровід, у разії якщо до реалізації пального такий інший акцизний склад уже відомий;
« 6» - реалізації пального з акцизного складу пересувного у паливний бак транспортного засобу або обладнання, або пристрою;
« 13» - фізичний відпуск (відвантаження) пального з акцизного складу / акцизного складу пересувного на акцизний склад пересувний або з акцизного складу пересувного до акцизного складу при його експорті для переміщення по митній території України (для виробників);
Комплексний аналіз цих положень свідчить, що при власному споживанні пального оформлюється одна акцизна накладна, без зазначення напрямів використання пального, що стосуються (потребують зазначення) акцизного складу пересувного (а лише із зазначенням коду операції « 1» - власне споживання пального). А тому, автоцистерни, що використовуються лише для транспортування пального для власного споживання, і не використовувались для ввезення пального на митну територію України не реєструються в СЕАРП.
В платника податку немає можливості зареєструвати такі в СЕАРП, якщо він не здійснює транспортування такими автоцистернами пального для третіх осіб (напрямки використання пального "2", "6", "13"). А наявність автоцистерн у власності платника податку не може бути презумпцією вини.
Під час перевірки установлено, що згідно з акцизними наклаждними накладними та товарно-транспортним накладними у період з 25.02.2020 року по 08.02.2023 року позивач реалізував обсяги пального, що не перевищують 1000 кубічних метрів (1 000 000 л), і використовує ємність для зберігання ППМ обємом 17 куб м., а тому не вважаєтьсяся розпорядником акцизного складу та відповідно до пункту "б" абзацу 6 пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу України і не повинен був зареєструвати акцизний склад за місцем здійснення господарської діяльності в м. Мукачево , по вулиці Крилова в системі електронного адміністрування реалізації пального.
Територія за адресою Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Крилова, 98Г є орендованою територією підприємства для зберігання автотранспортних засобів товариства. На підтвердження даного, у документах перевірки знаходиться копія договору оренди паркомісця. Зберігання автомобілів на території, де зберігається пальне, не є тотожним до реалізації пального з цієї адреси і з цієї самої ємності .
А тому, твердження про необхідність реєстрації акцизного складу в даному випадку є безпідставним, а тому оскаржуване податкове-повідомлення рішення від 20.03.2023 року №00011160902 підлягає скасуванню. Таке податкове повідомлення-рішення не відповідає критеріям, визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України, оскільки прийнято не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (щодо наявності вини платника податків); без дотримання необхідного балансу між несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів позивача (застосування істотного розміру штрафу) і цілями, на досягнення яких спрямоване не рішення (дисциплінування податкової поведінки платника податку).
Враховуючи викладене, суд вважає вимоги позивача правомірними та такими, що підлягають до часткового задоволенню.
Керуючись статтями 242 -246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ВАССТЕЛ" ( Код ЄДРПОУ 39187782, 89600, Закарпатська область, Мукачівський район, м. Мукачево, вул. Пряшівська, 11,) до Головного управління ДПС у Закарпатській області (код ЄДРПОУ ВП 44106694 вул.Волошина, 52, м.Ужгород, Закарпатська область, 88000 ) про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення № 00011160902 від 20.03.2023, яким до ТзОВ "ВАССТЕЛ" застосовано штрафну санкцію в розмірі 1000000 грн.
3. Стягнути на користь ТзОВ "ВАССТЕЛ" ( Код ЄДРПОУ 39187782, 89600, Закарпатська область, Мукачівський район, м. Мукачево, вул. Пряшівська, 11,) сплачений судовий збір в розмірі 15000 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Закарпатській області (код ЄДРПОУ ВП 44106694 вул.Волошина, 52, м.Ужгород, Закарпатська область, 88000 ) .
В решті позовних вимог-відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адмінсуду протягом 30 днів з дня виготовлення повного тексту судового рішення.
СуддяЗ.Б.Плеханова
Повний текст рішення виготовлено та підписано 29 квітня 2024 року.
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2024 |
Оприлюднено | 01.05.2024 |
Номер документу | 118682725 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Плеханова З.Б.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні