Рішення
від 29.04.2024 по справі 500/153/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/153/24

29 квітня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Дерех Н.В.

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Рута-Фарм" до Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю фірма "Рута-Фарм" (надалі, позивач) звернулося до суду з позовом до Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради (надалі, відповідач), в якому просить визнати рішення Управління містобудування, архітектури та кадастру у Тернопільської міської ради №А3200245224408351958 від 26.09.2023 року про відмову видачі містобудівних умов та обмежень протиправним; зобов`язати Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради видати Товариству з обмеженою відповідальністю ФІРМА «РУТА-ФАРМ» містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за кадастровим номером 6110100000:05:007:0055 за адресою вул. 15 квітня в м. Тернополі для проектування об`єкта будівництва: «Будівництво торгової будівлі за адресою вул. 15 квітня в м. Тернополі».

Позов обґрунтований тим, що позивач вважає спірне у даній справі рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Просить врахувати, що відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №289498527 від 10.12.2021 року земельна ділянка за кадастровим номером 6110100000:05:007:0055, площею 0,05 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі надана ТОВ ФІРМА «РУТА-ФАРМ» в постійне користування. Вказав, що стосовно даної земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю ФІРМА «РУТА-ФАРМ» було видано Державний акт на право постійного користування землею відповідно до рішення виконавчого комітету міської Ради народних депутатів від 30 вересня 1998 року №1074. Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №335. Також звернув увагу суду, що стосовно даної земельної ділянки вже видавалися Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки за адресою на куті вулиці 15 квітня-проспект Злуки, що були надані рішенням виконавчого комітету міської ради від 18 березня 2010 року №420. Дані містобудівні умови і обмеження були чинними до 02 грудня 2012 року.

Ухвалою суду від 15.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Даною ухвалою відповідачу встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву. Також, даною ухвалою зобов`язано Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради подати документи, які подавалися Товариством з обмеженою відповідальністю Фірма "Рута-Фарм" із зверненням від 15.09.2023 за №18259/23, а також документи, які покладені в основу Рішення про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю Фірма "Рута-Фарм" у видачі містобудівних умов та обмежень №А3200245224408351958 від 26.09.2023.

Заперечуючи проти позовних вимог, представник відповідача подав до суду відзив, в якому просить відмовити у задоволенні позову повністю. Вказав, що земельна ділянка з кадастровим номером 6110100000:05:007:0055 розташована на території озеленення загального користування згідно проектної документації «м.Тернопіль. Вважає, що схеми озеленення міста» і організацію під`їзду до проектної земельної ділянки не передбачено, що суттєво вплине життєвий простір мешканців міста, окремих груп та осіб. Зазначив, що проектна документація «м.Тернопіль. Схема озеленення міста» затверджена рішенням виконавчого комітету від 30.05.2018 року №427 та вважається такою, що відноситься до містобудівної документації на місцевому рівні, що і було враховано управлінням містобудування архітектури та кадастру при прийнятті рішення щодо відмови у видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки 6110100000:05:007:0055 на об`єкт будівництва «Будівництво будівлі торгівлі по вул. 15 квітня в м. Тернополі». Щодо твердження позивача про видачу містобудівних умов та обмежень у 2010 році забудови земельної ділянки за адресою на куті вулиці 15 Квітня - проспект Злуки які діяли до 2012 року, звернув увагу суду на тому, що станом на 2010 рік, містобудівні умови та обмеження були видані до затвердження проектної документації «м.Тернополя. Схема озеленення міста».

Судом встановлено, що 15.09.2023 на адресу відповідача надійшла заява позивача за №18259/23 на видачу містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на земельній ділянці 6110100000:05:007:0055 на об`єкт будівництва "Будівництво торгової будівлі за адресою вул. 15 квітня м.Тернопіль".

До даної заяви позивачем долучено:1) заяву; 2) копію документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою або копію договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровану в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М1:2000.

Після цього Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради прийнято Рішення №А3200245224408351958 від 26.09.2023, яким відмовлено позивачу у видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки відповідно до частини четвертої ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а саме: неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень. Також, у Примітці зазначено: згідно сформованої містобудівної ситуації, територія, що обмежує земельну ділянку відноситься до території озеленення загального користування згідно Схеми озеленення міста і організацію під`їзду до проектної земельної ділянки не передбачено.

Крім цього, Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради прийнято Наказ №864 від 26.09.2023, яким відмовлено ТОВ "Рута-Фарм" у наданні містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва "Будівництво торгової будівлі за адресою місто Тернопіль, вул. 15 квітня" відповідно до п.1 частини 4 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Вважаючи протиправною відмову відповідача, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 №3038-VI (надалі Закон №3038-VI) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону № 3038-VI містобудівна документація -затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

За приписами пункту 7 частини 1 статті 2 Закону №3038-VI планування і забудова територій діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об`єктів.

Відповідно до статті 18 Закону № 3038-VI план зонування території розробляється у складі комплексного плану, генерального плану населеного пункту з метою визначення умов та обмежень використання території у межах визначених функціональних зон.

План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.

За приписами частини 1 статті 25 Закону № 3038-VI режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється містобудівною документацією на місцевому рівні.

Згідно із абзацом 2 частини 2 статті 24 Закону № 3038-VI забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

За приписами частини 1 статті 26 Закону № 3038-VI забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.

Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 3-1) отримання права на виконання підготовчих та будівельних робіт у випадках, визначених цим Законом; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 4-1) державна реєстрація спеціального майнового права на об`єкт незавершеного будівництва та майбутній об`єкт нерухомості у випадках, визначених законом; 4-2) проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування); 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом та прийнятий в експлуатацію у випадках, визначених цим Законом, об`єкт (його складову) (ч.5 ст.26 Закону № 3038-VI).

Відповідно до ч.1 ст.29 Закону № 3038-VI основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.

Згідно частини 2 статті 29 Закону № 3038-VI фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва. Містобудівні умови, обмеження та технічні умови для проектування об`єктів будівництва в рамках здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії, можуть надаватися приватному партнеру, концесіонеру на підставі документа, що засвідчує право користування земельною ділянкою, виданого підприємству, установі, організації, що є балансоутримувачем майна, що передається у концесію, за умови, що така земельна ділянка (або її частина) відповідно до положень договору необхідна для здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії.

Частиною 3 статті 29 Закону № 3038-VI передбачено, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.

Інформацію про речове право на земельну ділянку, право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, відомості з Державного земельного кадастру уповноважені органи містобудування та архітектури отримують відповідно до частини восьмої статті 9 Закону України "Про адміністративні послуги".

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).

З системного аналізу наведених норм слідує те, що містобудівні умови та обмеження є складовою вихідних даних, отримання яких є необхідною умовою для набуття власниками земельних ділянок або землекористувачами права на забудову земельної ділянки. Містобудівні умови та обмеження є видом містобудівної документації та визначають комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва, дотримання яких є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудівної діяльності.

Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 21 серпня 2018 року у справі 445/765/16-а, від 27 лютого 2019 року у справі № 809/721/18, від 10 жовтня 2019 року у справі № 260/1499/18, від 20 лютого 2020 року у справі № 813/52/13-а.

Відповідно до частини 4 статті 29 Закону № 3038-VI підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень з обґрунтуванням підстав такої відмови надається у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.

З системного аналізу наведеної норми слідує, що Законом № 3038-VI встановлений вичерпний перелік підстав, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні містобудівних умов та обмежень. У такому випадку, відмова може бути визнана обґрунтованою лише тоді, коли компетентним суб`єктом владних повноважень встановлюється наявність однієї або декількох підстав, визначених Законом для відмови, із розкриттям їх змісту.

Вказану позицію висловив Верховний Суд у рішенні від 06.07.2023 у справі №160/3882/22.

Як вбачається з матеріалів справи відповідачем у спірному рішенні від 26.09.2023 за №А3200245224408351958 відмовлено позивачу відповідно до частини четвертої ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а саме: неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень.

Разом з цим, відповідачем у спірному рішенні не зазначено конкретної, визначеної законом підстави для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень, а саме, не вказано, які саме документи не були додані позивачем до заяви, та які саме документи останньому необхідно подати.

Отже, на думку суду, таку відмову не можна вважати обґрунтованою та зрозумілою.

При цьому, відповідачем у Примітці зазначено: згідно сформованої містобудівної ситуації, територія, що обмежує земельну ділянку відноситься до території озеленення загального користування згідно Схеми озеленення міста і організацію під`їзду до проектної земельної ділянки не передбачено. Проте, на думку суду, зазначені обставини, що вказані відповідачем у Примітці, у межах у спірних правовідносин не спростовують висновків суду, так як у даному випадку відповідач покликається як на підставу для відмову - неподання документів, визначених частиною третьою ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Отже, перевіряючи рішення відповідача на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд вважає, що спірне рішення відповідача є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Водночас, частиною 4 статті 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

З`ясувавши характер спірних правовідносин сторін, характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний нею спосіб, суд дійшов до висновку, що з огляду на визнання протиправним та скасування спірного у даній справі рішення, порушене право позивача має бути відновлено шляхом зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 15.09.2023, з урахуванням правової позиції суду в даній справі, у задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.

Сплачений судовий збір підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень на користь позивача в порядку частини третьої ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління містобудування, архітектури та кадастру у Тернопільської міської ради №А3200245224408351958 від 26.09.2023 року про відмову видачі містобудівних умов та обмежень.

Зобов`язати Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Рута-Фарм" за №18259/23 про видачу містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на земельній ділянці 6110100000:05:007:0055 на об`єкт будівництва "Будівництво торгової будівлі за адресою вул. 15 квітня м.Тернопіль".

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління містобудування, архітектури та кадастру у Тернопільської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Фірма "Рута-Фарм" 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено та підписано 29 квітня 2024 року.

Копію рішення надіслати учасникам справи.

Реквізити учасників справи:

позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Фірма "Рута-Фарм" (місцезнаходження: вул. Старий Поділ, 16, м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46008 код ЄДРПОУ 21138240);

відповідач - Управління містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради (місцезнаходження: вул. Коперника, 1, м. Тернопіль, Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46025 код ЄДРПОУ:34334305).

Головуюча суддяДерех Н.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2024
Оприлюднено01.05.2024
Номер документу118692256
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —500/153/24

Постанова від 06.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Рішення від 29.04.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні