Постанова
від 11.04.2024 по справі 160/3574/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

11 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 160/3574/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Олефіренко Н.А.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.05.2023 в адміністративній справі №160/3574/23 (суддя Юхно І.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Перша Українська Вантажна Компанія" до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,-

в с т а н о в и В:

У лютому 2023р. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю Перша Українська Вантажна Компанія до Державної служби України з безпеки на транспорті, в якій позивач просив: визнати протиправною та скасувати постанову № 346426 від 14.12.2022 про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.05.2023 адміністративний позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач, зазначаючи про порушення судом першої інстанції норм матеріального права, оскаржив його до апеляційного суду. Просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Апеляційна скарга обгрунтована тим, що винесення оскаржуваної постанови передувала проведена рейдова перевірка транспортного засобу, за результатами якої було складено акт відповідної форми. У акті № 346103 від 28.10.2022 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, зокрема, визначено: направлення на рейдову перевірку: 20.10.2021 № 000378; транспортний засіб номерний знак: НОМЕР_1 / НОМЕР_2 . що належить ОСОБА_1 . Під час перевірки виявлено порушення: п. 25 ПКМУ № 30 від 18.01.2001 перевезення вантажів згідно ТТН №0165 від 26.10.2022, з перевищенням допустимих вагових норм, визначених пунктом 22.5 ПДР, а саме: довжина транспортного засобу склала 23,5 м при допустимих 18,75 м, перевищення склало 25,3 відсотка, ширина транспортного засобу склала 3,15 м при допустимих 2,6 м, перевищення склало 21,1 відсотка, тому числі порушення, відповідальність за які передбачена вимогами статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт абз. 16 част. 1 перевищення встановлене законодавством габаритних норм від 20 до 30 відсотків без відповідного дозволу.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, Товариство з обмеженою відповідальністю Перша Українська Вантажна Компанія зареєстроване в якості юридичної особи 29.10.2013, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вчинено запис № 12241020000058689.

За інформацією Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності позивача є: 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (основний); 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.10 Складське господарство; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів, н.в.і.у.

15.09.2020 між ТОВ Перша Українська Вантажна Компанія (Експедитор) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (Перевізник) укладено Договір №Д38/150920-1 транспортного експедирування вантажів автомобільним транспортом у міжнародному та внутрішньому сполученні (далі Договір), відповідно до умов п.1.1 якого Перевізник зобов`язується доставляти ввірений йому Експедитором вантаж до пункту призначення в міжнародному або внутрішньому сполученні за Заявками Експедитора і видати його вантажоодержувачу у встановлений термін передбачений Договором або Заявкою, а Експедитор зобов`язується здійснювати за перевезення вантажів встановлену плату в розмірі та в строки, передбачені даним Договором і Заявкою.

24.10.2022 між ТОВ Перша Українська Вантажна Компанія та ФОП ОСОБА_2 підписано заявку на перевезення №П-000000090299 до Договору на перевезення вантажу спецтехніка массою 41,5 т; адреса завантаження: Україна, Харківська область, Слобожанське, Зміївська ТЕС; адреса розвантаження: Україна, Київська область, Українка, вул. Промислова 1Г, Трипільська ТЕС; дата, час прибуття на завантаження: 25.10.2022 8:00; дата, час прибуття розвант.: 26.10.222 9:00; сума фрахту: 120 000 грн.; марка і держ. номера а/м International АВ 2787 АТ/ НОМЕР_2 , Vin-код: НОМЕР_3 , ПІБ водія: ОСОБА_3 .

ТОВ Перша Українська Вантажна Компанія та ФОП ОСОБА_2 підписано Акт надання послуг від 28.10.2022 №167 про надання Виконавцем транспортних послуг з перевезення негабаритного вантажу згідно Договору №Д38/150920-1 від 15.09.2022 за маршрутом: Харківська область, Слобожанське, Зміївська ТЕС Київська область, Українка, вул. Промислова 1Г, Трипільська ТЕС (Спецтехніка 41,5 т.) на загальну суму 120 000,00 грн.

28.10.2022 посадовою особою Укртрансбезпеки складено Довідку №040147 про результати здійснення габаритно-вагового контролю автомобіля (тягач): INTERNATIONAL 94001 реєстр. номер НОМЕР_1 ; (причіп): BROSHUIS 4AOU58-3-15K реєстр. номер: НОМЕР_2 , тип транспортного засобу 16 (замальовано схематично зображення автомобіля), згідно з яким довжина 23,5 м; ширина 3,15 м; висота в габариті. На вказаній Довідці міститься підпис та ініціали ОСОБА_1 .

Крім того, посадовою особою відділу державного нагляду (контролю) у Київській області складено Акт від 28.10.2022 №005202 про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних параметрів автомобіля (тягач): INTERNATIONAL 94001 реєстр. номер АВ 2787 АТ; (причіп): BROSHUIS 4AOU58-3-15K реєстр. номер: АВ 0839 ХМ; суб`єкт, що перевіряється: ОСОБА_1 , Вінницька обл., Калинівський р-н, Калинівка; водій ОСОБА_3 ; найменування вантажу: бульдозер ТD-25M, маршрут руху: Харківська обл., смт. Слобожанське Київська обл., м. Українка; габаритні параметри:

-довжина: допустима 18,75; фактична 23,5;

-ширина: допустима 2,6; фактична 3,15;

-висота: допустима 4; фактична 4.

Посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Київській області складено Акт від 28.10.2022 №346103 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, у якому зазначено, що перевірку проведено транспортного засобу: INTERNATIONAL 94001 реєстр. номер НОМЕР_1 ; (причіп): BROSHUIS 4AOU58-3-15K реєстр. номер: НОМЕР_2 , що належить ОСОБА_1 Вінницька обл., Калинівський р-н, Калинівка 4,20, 16; водій ОСОБА_3 , під час якої виявлено порушення п.22.5 ПКМУ 1306-2002 перевозив бульдозер ТD-25M ЕХТВА згідно ТТН №0165 від 26.10.2022 при цьому, довжина транспортного засобу склала 23,5 м., при допустимій 18,75 м., перевищення склало 25,3 %; ширина транспортного засобу склала 3,15 м., при допустимій 2,6 м., перевищення склало 21,1%, у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України Про автомобільний транспорт абз. 16 ч. 1 ст. 60 перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм під час перевезення неподільного вантажу від 20 до 30 % без відповідного дозволу. Акт відписаний О.М. Поперека ознайомлений.

Згідно з наданою відповідачем до матеріалів справи копією товарно-транспортної накладної від 26.10.2022 №0165 автомобільний перевізник: ТОВ Перша Українська Вантажна Компанія; водієм: ОСОБА_3 ; Замовник: Зміївська ТЕС ПАТ Центренерго; Вантажоодержувач: Трипільска ТЕС ПАТ Перша Українська Вантажна Компанія.

Відділом державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті на адресу ТОВ Перша Українська Вантажна Компанія направлено повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт від 29.11.2022 №43847/827.2/24-22, згідно з яким 14.12.2022 у відділі державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області за адресою: м. Дніпро, вул. Воскресенська, 24, ІІ поверх, каб.209 (часи прийому з 10:00 до 15:00, перерва з 12:00 до 12:45) відбудеться розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на підставі Акту від 28.10.2022 №346103.

Вказане повідомлення отримано ТОВ Перша Українська Вантажна Компанія засобами поштового зв`язку 14.12.2022, про що свідчить наявна у матеріалах справи копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення. Водночас, за інформацією трекінгу Укрпошти вказане повідомлення вручене позивачу 20.12.2022.

Водночас, матеріалами справи підтверджується, що 14.12.2022 начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті Дмитром Дяденчуком за наслідками розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт ТОВ Перша Українська Вантажна Компанія винесена постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу №346426, якою накладено на ТОВ Перша Українська Вантажна Компанія штраф у сумі 34000 грн. за порушення Закону України Про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена абз.16 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт, що підтверджується актом №346103 від 28.10.2022.

Позивачем до Державної служби України з безпеки на транспорті подано скаргу від 12.01.2023 вих.№12/01-1 на постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №346426 від 14.12.2022 року. До скарги, зокрема, було надано: копію Договору транспортного експедирування від 15.09.2022 №Д38/150920-1, заявки на перевезення №90299 від 24.10.2022 та ТТН №0165 від 26.10.2022.

Листом Державної служби України з безпеки на транспорті від 27.01.2023 №716/3.1/15-23 Щодо розгляду скарги постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №346426 від 14.12.2022 року залишено без змін, а скаргу ТОВ Перша Українська Вантажна Компанія - без задоволення.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженогоПостановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103(надалі - Положення №103 у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин), Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Згідно з пп. 1 п. 4 Положення №103, основними завданнями Укртрансбезпеки, зокрема, є реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, міському електричному, залізничному транспорті.

Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю (пп.пп. 15, 27 п. 5 Положення №103).

Відтак, саме на Укртрансбезпеку покладені повноваження щодо реалізації державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування.

Поряд з цим, засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначаєЗакон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III(далі - Закон № 2344-III).

Згідно ізстаттею 2 Закону № 2344-IIIзаконодавство про автомобільний транспорт складається із цьогоЗакону,законів України «Про транспорт», «;Про дорожній рух», чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень.

Завданнями законодавства з питань перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом є: визначення основних правових та організаційних основ державного регулювання у сфері перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом; установлення вимог до перевізників, водіїв та транспортних засобів щодо забезпечення безпеки перевезень та екологічної безпеки; визначення системи державного контролю, прав, обов`язків та відповідальності державних органів виконавчої влади та перевізників за порушення міжнародних договорів та законодавства України.

Статтею 3 Закону № 2344-IIIвстановлено, що він регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.

У відповідності достатті 1 Закону № 2344-IIIпослуга з перевезення пасажирів чи вантажів - перевезення пасажирів чи вантажів транспортними засобами на договірних умовах із замовником послуги за плату.

Автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами, а вантажні перевезення - перевезення вантажів вантажними автомобілями.

Між тим,статтею 33 Закону № 2344-IIIрегламентовано, що автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.

Для виконання перевезень небезпечних вантажів автомобільний перевізник повинен одержати відповідну ліцензію.

Згідно ізстаттею 47 Закону № 2344-IIIдо внутрішніх перевезень вантажів відносяться перевезення вантажів між пунктами відправлення та призначення, розташованими в Україні, та комплекс допоміжних операцій, пов`язаних з цими перевезеннями, а також технологічні перевезення вантажів, що здійснюються в межах одного виробничого об`єкта без виїзду на автомобільні дороги загального користування.

Правила перевезень вантажів транспортними засобами затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту (ч. 3ст. 47 Закону № 2344-III).

Відповідно допункту 22.5 Правил дорожнього рухуУкраїни, затвердженихпостановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року №1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т(для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Спільним наказом Міністерства інфраструктури України та Міністерства внутрішніх справ України від 10.12.2013 №1007/1207, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04.02.2014р. за №215/24992, затверджено Порядок взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування (далі - Порядок №1007/1207).

Відповідно до п. 32 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. № 879перевізник, який має намір використовувати великоваговий та/або великогабаритний транспортний засіб, зобов`язаний не пізніше ніж за три доби звернутися до уповноважених Укравтодором підприємств із заявою про видачу погодження маршруту. Дозвіл на рух великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу після отримання погодження маршруту видається уповноваженим підрозділом Національної поліції через центри надання адміністративних послуг.

В силу приписів абзацу 14 частини 1статті 60 Закону № 2344-IIIза порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

Аналіз вказаного дає суду підстави дійти до висновку, що штраф передбачений абзацом 14 частини 1статті 60 Закону № 2344-III підлягає застосуванню до автомобільних перевізників, тобто до фізичних або юридичних осіб, які здійснюють на комерційній основі перевезення вантажів транспортними засобами та/або юридичних та фізичних осіб, які здійснюють автомобільні перевезення за власний кошт.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, ТОВ Перша Українська Вантажна Компанія згідно з наданими первинними документами є Експедитором, а не автомобільним перевізником, як і власником транспортного засобу (загальний напівпричіп марки BROSHUIS моделі 4AOU58-3-15K з держаним номерним знаком НОМЕР_4 ), яким у розумінні чинного законодавства є саме ОСОБА_2 .

Окрім того, жодних правочинів оренди, купівлі-продажу, найму автомобільного чи будь-якого іншого транспорту з боку ТОВ ПЕРША УКРАЇНСЬКА ВАНТАЖНА КОМПАНІЯ не укладалось. Власниками транспортних засобів є ОСОБА_1 та ОСОБА_2 .

У постанові від 22 лютого 2023 року у справа № 240/22448/20 Верховний Суд зазначив, що відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт, передбачена абзацом шістнадцятим частини першої статті 60 Закону № 2344-III, застосовується до автомобільних перевізників, а не до власників/користувачів транспортного засобу, яким перевозиться вантаж. Автомобільним перевізником є той, хто за умовами договору (із замовником) про перевезення вантажу надає відповідну послугу (статті 33, 50 Закону № 2344-III), а не власник/користувач транспортного засобу.

Не без того, що надання цієї послуги може передбачати використання (на законних підставах) транспортного засобу, який належить іншій особі, але ця обставина не змінює правового статусу перевізника в цих правовідносинах, особливо коли мова йде про застосування відповідальності, передбаченої абзацом шістнадцятим частини першої статті 60 Закону № 2344-III.

З урахуванням викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 242-245, 308, 311, 315, 316, 321-322, 325, 328-329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Дніпропетровського окружного залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.05.2023року залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, за винятком наявності підстав передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддяЛ.А. Божко

суддяА.В. Суховаров

суддяН.А. Олефіренко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.04.2024
Оприлюднено01.05.2024
Номер документу118694699
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —160/3574/23

Постанова від 11.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 20.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 27.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 26.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

Ухвала від 28.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юхно Ірина Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні