ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" квітня 2024 р. м. Житомир Справа № 906/448/23
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Шніт А.В.
секретар судового засідання Малярчук Р.А.
за участю представників сторін:
від позивача: Сичов Д.В., дов. від 28.03.2023;
від відповідача: Алєксійчук С.В., дов. №08/32567 від 26.12.2023;
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфа-СМ"
до Акціонерного товариства "Житомиробленерго"
про визнання дій неправомірними та зобов`язання вчинити певні дії
Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфа-СМ" звернулося до Господарського суду Житомирської області з позовом до Акціонерного товариства "Житомиробленерго" про визнання неправомірними дій щодо нарахування йому вартості послуги з розподілу електричної енергії за січень 2023 року, лютий 2023 року по дату ухвалення рішення суду по 2 класу напруги, а також зобов`язання Акціонерного товариства "Житомиробленерго" здійснити перерахунок вартості наданої послуги з розподілу електричної енергії ТОВ "Альфа-СМ" у період січень-лютий 2023 року по дату ухвалення рішення суду згідно договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №114 від 28.10.2021 шляхом застосування тарифів для 1 (першого) класу напруги (з урахуванням заяви позивача про зміну предмету позову вх.№01-44/2044/23 від 20.06.2023).
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на безпідставність здійснення відповідачем нарахування вартості наданої послуги з розподілу електричної енергії у січні-лютому 2023 року по 2 класу напруги, що, у свою чергу, на думку позивача, суперечить чинному договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №114 від 28.10.2021, укладеному між сторонами.
В якості правових підстав позивач зазначає, зокрема, ст. 638, 641, 642, 644 Цивільного кодексу України, ст.1, 4, 45, 46 Закону України "Про ринок електричної енергії", відповідні положення Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018.
Ухвалою суду від 04.04.2023 постановлено прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; призначити підготовче засідання.
Ухвалою суду від 22.06.2023 відмовлено в задоволенні клопотання АТ "Житомиробленерго" про зупинення провадження у справі до набрання законної сили рішенням у справі №640/27570/21 (вх.№01-44/1315/23 від 18.04.2023); прийнято до розгляду заяву позивача про зміну предмету позову (вх.№01-44/2044/23); продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 03.08.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу №906/448/23 до судового розгляду по суті.
Ухвалою суду від 28.03.2024 постановлено продовжити строк розгляду справи по суті; відкласти розгляд справи по суті на 17.04.2024 о 14:45, а також зобов`язано позивача надати суду письмові пояснення щодо договору оренди №01/01/23-ВО від 01.01.2023 при визначенні класу напруги, а сторони - письмові пояснення щодо внесення позивача в перелік об`єктів споживачів, які приєднані до мереж основного споживача (додаток №8 до договору про спільне використання технологічних мереж від 15.06.2020).
17.04.2024 через систему "Електронний суд" від позивача на виконання вимог ухвалу суду від 28.03.2024 надійшли письмові пояснення.
Представник позивача в судовому засіданні 17.04.2024 позовні вимоги (з врахуванням зміни предмету позову) підтримав у повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві та заяві про зміну предмету позову (вх.№01-44/2044/23 від 20.06.2023).
Представник відповідача в судовому засіданні 17.04.2024 проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, письмових запереченнях, додаткових поясненнях, що містяться у матеріалах справи.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Фактичні обставини справи.
28.10.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Альфа-СМ" (Споживач, позивач) та Акціонерним товариством "Житомиробленерго" (Оператор системи, відповідач) в особі начальника Житомирського РЕМ АТ "Житомиробленерго" укладено договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії №114 (далі - Договір №114) (а.с. 15-19).
Відповідно до п.1.1 даного договору цей договір споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії (надалі - Договір) є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови розподілу (передачі) електричної енергії споживачам (надалі - Споживач) як послуги оператора системи. Цей договір укладається сторонами з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом приєднання споживача до умов цього договору згідно із заявою-приєднання, що є додатком 1 до цього договору.
Умови договору розроблені відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 14.03.2018 №312 (далі - ПРРЕЕ) та є однаковими для всіх споживачів (п.1.2 Договору №114).
За змістом п.2.1 Договору №114, оператор системи надає споживачу послуги з розподілу (передачі) електричної енергії, параметри якості якої відповідають показникам, визначеним Кодексом системи передачі, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №309, та Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №310, за об`єктом, технічні параметри якого фіксуються в паспорті точки розподілу за об`єктом споживача, який є додатком 2 до цього договору, та в особовому рахунку споживача, облікових базах даних оператора системи.
Відповідно до п.5.1 Договору №114 ціною цього договору є вартість послуг з розподілу (передачі) електричної енергії на об`єкт (об`єкти) споживача, зазначені у паспорті точки (точок) розподілу за об`єктом споживача.
Тариф (ціна) на послугу з розподілу (передачі) електричної енергії та терміни оплати послуги зазначаються в додатку 4 "Порядок розрахунків" (п.5.3 Договору №114).
За змістом підп.6 п.6.1 Договору №114 оператор системи зобов`язується, зокрема, надавати споживачу інформацію про зміну тарифу (ціни) на послугу з розподілу (передачі) електричної енергії не пізніше, ніж за 20 днів до введення її в дію.
Цей договір набирає чинності з дня приєднання споживача до умов цього договору і діє протягом 1 року, якщо інший термін не зазначено в заяві-приєднання. Договір вважається продовженим на кожен наступний рік, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодною зі сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов (п.11.1 Договору №114).
Відповідно до п.12.1, 12.2 Договору №114 інші умови можуть бути узгоджені сторонами в додатках до цього договору, які є невід`ємними частинами цього договору. Усі додатки, зміни та доповнення до цього договору оформлюються сторонами письмово в паперовій формі, підписуються уповноваженими особами обох сторін.
Розбіжності щодо застосування тарифів вирішуються НКРЕКП (п.12.7 Договору №114).
Згідно з п.12.8 Договору №114 невід`ємною частиною договору є, зокрема, додатки:
1) №1 "Заява-приєднання";
2) №2 "Паспорт точки/точок обліку електричної енергії";
3) №3.1 "Відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії, що використовується на об`єктах споживача";
4) №4 "Порядок розрахунків" зі зразком звіту про покази засобів обліку. Звіт про покази засобів обліку надається споживачем щомісячно;
5) №6 "Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін".
Відповідно до Додатку №3.1 до Договору №114 ("Відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії, що використовується на об`єктах споживача") ступінь напруги приєднання на об`єктах позивача становить 110/0,4 кВт з 1 класом напруги (а.с. 22).
За змістом п.2 Додатку №6.1 до Договору №114 ("Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін") м е ж а р о з п о д і лу б а л а н с о в о ї н а л е ж н о с т і е л е к т р о м е р е ж встановлюється між Основним споживачем (ФОП Шолохом В.В.) і Оператором системи (АТ "Житомиробленерго"): на виході проводу з натяжного затискача портальної відтяжної гірлянди ізоляторів 1 с.ш. 110 кB п/с ЗВХ з ПЛ-110 кВ п/с ЗВА та 2 с.ш. 110 кВ п/с ЗВХ з ПЛ-110 кВ п/с Житомирська (а.с. 25).
Договір та додатки до нього підписані сторонами без будь-яких зауважень.
Крім того, в матеріалах справи міститься договір про спільне використання технологічних електричних мереж від 15.06.2020, укладений між Фізичною особою-підприємцем Шолохом Валерієм Володимировичем (Основний споживач) та Акціонерним товариством "Житомиробленерго" (Користувач) (далі - Договір від 15.06.2020) (а.с. 60-61).
У відповідності до п.1.1 даного договору основний споживач зобов`язується забезпечувати технічну можливість доставки електричної енергії необхідного обсягу та рівня потужності (із забезпеченням якості, надійності та безперервності) власними технологічними електричними мережами в точки приєднання електроустановок користувача або інших суб`єктів господарювання, розподіл (передачу) електричної енергії яким забезпечує користувач, а користувач своєчасно сплачувати вартість послуг основного споживача з утримання технологічних електричних мереж спільного використання та інші послуги відповідно до умов цього договору.
Відповідно до Акту розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін, який є додатком №2 до Договору від 15.06.2020, межа балансової належності між користувачем (АТ "Житомиробленерго") і основним споживачем (ФОП Шолохом В.В.) встановлюється на виході проводу з натяжного затискача портальної відтяжної гірлянди ізоляторів 1 с.ш. 110 кB п/с ЗВХ з ПЛ-110 кВ п/с ЗВА та 2 с.ш. 110 кВ п/с ЗВХ з ПЛ-110 кВ п/с Житомирська (а.с. 62, на звороті).
Згідно з абз.3 п.1.2 Договору від 15.06.2020 перелік об`єктів споживачів, розподіл електричної енергії яким забезпечує користувач (АТ "Житомиробленерго") через мережі основного споживача (ФОП Шолоха В.В.) зазначені в додатку №8.
Як вбачається з додатку №8 до Договору про спільне використання технологічних мереж від 15.06.2020 ("Перелік об`єктів споживачів, які приєднані до мереж Основного споживача") приєднаним до мереж Основного споживача (ФОП Шолоха В.В.) є ТОВ "Жерок-Альфа" на 1 класі напруги (а.с. 63).
При цьому, відповідно до Додатку №6.1 до Договору №114 ("Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін") Основними споживачами визначено ФОП Шолоха В.В. та ТОВ "Жерок-Альфа", а Споживачем - ТОВ "Альфа-СМ" (а.с. 25).
Як зазначає позивач, з початку 2023 року АТ "Житомиробленерго" надіслало ТОВ "Альфа-СМ" акти та рахунки за послуги з розподілу (передачі) електричної енергії за тарифами, встановленими для споживачів 2 класу напруги (а.с. 33-36).
Листами №12 від 06.02.2023, №16 від 16.02.2023 і №21 від 06.03.2023 позивач просив відповідача здійснити перерахунок вартості послуг з розподілу (передачі) електричної енергії згідно договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії №114 від 28.10.2021 за тарифом, визначеним для 1 класу напруги, за січень-лютий 2023 року (а.с. 39-43).
Відповідачем у матеріали справи подано копію письмової відповіді НКРЕКП №15538/17.2.1/7-21 від 31.12.2021, в якому останньому на його лист №012/20523 від 06.12.2021 роз`яснено, що субспоживачі належать до 2 класу напруги (а.с. 59).
З огляду на викладене, посилаючись на те, що відповідач не здійснив перерахунок вартості послуг з розподілу (передачі) електричної енергії згідно договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії №114 від 28.10.2021 за тарифом, визначеним для 1 класу напруги, за січень-лютий 2023 року, позивач звернувся до суду з позовом про визнання неправомірними дій щодо нарахування ТОВ "Альфа-СМ" вартості послуги з розподілу електричної енергії за січень 2023 року, лютий 2023 року по дату ухвалення рішення по 2 класу напруги, а також зобов`язання АТ "Житомиробленерго" здійснити перерахунок вартості наданої послуги з розподілу електричної енергії ТОВ "Альфа-СМ" у період січень-лютий 2023 року по дату ухвалення рішення згідно договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №114 від 28.10.2021 шляхом застосування тарифів для 1 (першого) класу напруги (з урахуванням заяви про зміну предмету позову (вх.№01-44/2044/23 від 20.06.2023).
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище регулює Закон України "Про ринок електричної енергії".
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач є оператором системи розподілу, визначення якого надано у п. 56 статті 1 Закону України "Про ринок електричної енергії", оператор системи розподілу - юридична особа, відповідальна за безпечну, надійну та ефективну експлуатацію, технічне обслуговування та розвиток системи розподілу і забезпечення довгострокової спроможності системи розподілу щодо задоволення обґрунтованого попиту на розподіл електричної енергії з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення енергоефективності.
Пунктом 2 статті 2 Закону України "Про ринок електричної енергії" визначено, що основні умови діяльності учасників ринку електричної енергії та взаємовідносин між ними визначаються нормативно-правовими актами, що регулюють впровадження цього Закону, зокрема, правилами роздрібного ринку.
Статтею 58 Закону України "Про ринок електричної енергії" передбачено, що споживач зобов`язаний, в тому числі врегулювати у порядку, визначеному кодексом систем розподілу, відносини щодо технічного забезпечення розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу.
За приписами ст.45 Закону України "Про ринок електричної енергії", розподіл електричної енергії здійснюється оператором системи розподілу. Діяльність з розподілу електричної енергії підлягає ліцензуванню відповідно до законодавства.
Оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на недискримінаційних засадах відповідно до цього Закону, кодексу систем розподілу та інших нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.
Оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на підставі договорів про надання послуг з розподілу. Договори про надання послуг з розподілу є публічними договорами приєднання та укладаються на основі типових договорів, форма яких затверджується Регулятором.
Оплата послуг з розподілу здійснюється за тарифами, які регулює Регулятор відповідно до затвердженої ним методики. Тарифи на послуги з розподілу електричної енергії оприлюднюються операторами систем розподілу в порядку та строки, визначені нормативно-правовими актами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії (ч.4 ст.46 Закону України "Про ринок електричної енергії").
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 затверджено Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ), які є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку
Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби.
Споживач електричної енергії - фізична особа, у тому числі фізична особа-підприємець, або юридична особа, що купує електричну енергію для власного споживання.
Субспоживач - споживач, електроустановки якого приєднані до технологічних електричних мереж основного споживача.
За приписами п. 1.2.1 ПРРЕЕ, на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Пунктом 2.1.1 ПРРЕЕ визначено, що результатом розподілу (передачі) електричної енергії на роздрібному ринку є забезпечення можливості отримання відповідним суб`єктом роздрібного ринку електричної енергії необхідного обсягу електричної енергії та рівня електричної потужності із забезпеченням параметрів якості електропостачання, які відповідають установленим стандартам, та категорії надійності електрозабезпечення відповідно до договору в точках приєднання електроустановок учасників роздрібного ринку.
Згідно з абз.1 п.2.1.5 ПРРЕЕ договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії є публічним договором приєднання та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на основі типового договору, що є додатком 3 до ПРРЕЕ.
Відповідно до договорів про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії, що укладаються зі споживачем та електропостачальником відповідно до цих Правил, оператор системи передачі згідно з Кодексом системи передачі та оператори систем розподілу згідно з Кодексом систем розподілу здійснюють, відповідно, передачу та розподіл електричної енергії на роздрібному ринку в точку розподілу до електроустановки споживача на території діяльності відповідного оператора системи. Оператор системи зобов`язаний укласти договори про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії з усіма споживачами, електроустановки яких приєднані до електричних мереж на території діяльності відповідного оператора системи (п.2.1.2 Правил).
Відповідно до Додатку №3.1 до Договору №114 ("Відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії, що використовується на об`єктах споживача") ступінь напруги приєднання на об`єктах позивача становить 110/0,4 кВт з 1 класом напруги (а.с. 22).
Крім того, як вбачається з додатку №8 до Договору про спільне використання технологічних мереж від 15.06.2020 ("Перелік об`єктів споживачів, які приєднані до мереж Основного споживача") приєднаним до мереж Основного споживача (ФОП Шолоха В.В.) є ТОВ "Жерок-Альфа" на 1 класі напруги (а.с. 63).
При цьому, відповідно до Додатку №6.1 до Договору №114 ("Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін") Основними споживачами визначено ФОП Шолоха В.В. та ТОВ "Жерок-Альфа", а Споживачем - ТОВ "Альфа-СМ" (а.с. 25), про що судом зазначалося вище.
З матеріалів справи вбачається, що станом на дати укладання зазначених вище договорів (28.10.2021 та 15.06.2020) діяв Порядок визначення класів споживачів, затверджений Постановою НКРЕКП від 13.08.1998 №1052 (у редакції постанови НКРЕКП від 06.09.2019 №1825), який був обов`язковий для застосування споживачами та учасниками ринку електричної енергії, які уклали договори про розподіл електричної енергії з операторами системи розподілу.
Згідно з п. 3 Порядку, у редакції, що діяла з 08.09.2019, споживачі електричної енергії розподіляються на два класи.
Підпунктом 3.1 передбачено, що до 1 класу відносяться споживачі, які:
1) отримують електричну енергію від мереж оператора системи розподілу на електроустановки споживача на межі балансової належності із ступенем напруги 27,5 кВт та вище;
2) приєднані до шин електростанцій (за винятком суб`єктів господарювання, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел, а саме з енергії сонячного випромінювання, біогазу, біомаси, енергії вітру та мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями);
3) є промисловими підприємствами із середньомісячним обсягом споживання електричної енергії 150 млн. кВт. год. та більше на технологічні потреби виробництва, незалежно від ступенів напруги на межі балансової належності;
Згідно з п.3.2 вказаного Порядку, до 2 класу відносяться споживачі, які отримують електричну енергію на межі балансової належності із ступенем напруги нижче 27,5 кВт, крім випадків, передбачених підпунктом 3.1 цього Порядку.
01.01.2022 зазначений вище Порядок визначення класів споживачів електричної енергії, диференційованих за ступенями напруги від 13.08.1998 №1052 втратив чинність на підставі постанови НКРЕКП від 25.08.2021 №1431.
01.01.2022 набрала чинності постанова НКРЕКП від 25.08.2021 №1430, якою внесено зміни до Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 05.10.2018 №1175, зокрема главу 8 у пункті 8.1 після абзацу першого доповнили пункт трьома новими абзацами такого змісту:
"Споживачі, які отримують електричну енергію від оператора системи розподілу на межі балансової належності номінальною напругою 27,5 кВт та вище, а також споживачі, приєднані до шин електростанцій (за винятком суб`єктів господарювання, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел, а саме з енергії сонячного випромінювання, біогазу, біомаси, енергії вітру та мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), відносяться до 1 класу напруги.
Споживачі, які отримують електричну енергію від оператора системи розподілу на межі балансової належності номінальною напругою нижче 27,5 кВт, відносяться до 2 класу напруги.
Клас напруги встановлюється споживачу окремо за кожною межею балансової належності".
При цьому, Порядком встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії (постанова НКРЕКП від 25.08.2021 №1430), який діяв з 01.01.2022, не встановлюється порядок визначення класів для субспоживачів електричної енергії.
Як встановлено господарським судом, Окружним адміністративним судом міста Києва розглядалась справа №640/27570/21 за позовом КП "Харківводоканал" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг про визнання протиправними та нечинними: пункту 3 частини 1 постанови НКРЕКП від 25.08.2021 № 1430 "Про внесення змін до Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії"; Постанови НКРЕКП від 25.08.2021 №1431 "Про визнання такою, що втратила чинність, постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України від 13.08.1998 №1052".
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.01.2022 у справі №640/27570/21 позов задоволено частково; визнано протиправним та нечинним підпункт 3 пункту 1 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг від 25.08.2021 №1430 "Про внесення змін до Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії"; визнано протиправною та нечинною постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг від 25.08.2021 №1431 "Про визнання такою, що втратила чинність, постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України від 13.08.1998 №1052"; позов в іншій частині залишено без задоволення (а.с. 69-75).
Згідно інформації з автоматизованої системи "" постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.11.2023 апеляційну скаргу Національної Комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг залишено без задоволення; рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.01.2022 залишено без змін.
Таким чином, судом встановлено, що на момент виникнення спірних правовідносин діяв Порядок визначення класів споживачів, затверджений Постановою НКРЕКП від 13.08.1998 №1052 (у редакції постанови НКРЕКП від 06.09.2019 №1825).
Постановою НКРЕКП від 17.12.2021 №2595, яка набрала чинності з 01.01.2022, встановлено АТ "Житомиробленерго" тарифи на послуги з розподілу електричної енергії на рівні: для 1 класу напруги - 247,28грн/МВт·год (без урахування податку на додану вартість); для 2 класу напруги - 1 333,43грн/МВт·год (без урахування ПДВ).
З початку 2023 року АТ "Житомиробленерго", при визначенні розміру плати позивачу за послугу з розподілу електричної енергії, застосовував тариф для 2-го класу.
Як судом зазначалося вище, за змістом п.2 Додатку №6.1 до Договору №345 ("Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін") межа розподілу балансової належності електромереж встановлюється між Основним споживачем (ФОП Шолохом В.В.) і Оператором системи (АТ "Житомиробленерго"), основний споживач (ТОВ "Жерок-Альфа"), споживач електроенергії (ТОВ "Альфа-СМ"): на виході проводу з натяжного затискача портальної відтяжної гірлянди ізоляторів 1 с.ш. 110 кB п/с ЗВХ з ПЛ-110 кВ п/с ЗВА та 2 с.ш. 110 кВ п/с ЗВХ з ПЛ-110 кВ п/с Житомирська (а.с. 25).
При цьому ж, відповідно до акту розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін, який є Додатком №2 до Договору від 15.06.2020, межа балансової належності між користувачем (АТ "Житомиробленерго") і основним споживачем (ФОП Шолохом В.В.) так само встановлюється: на виході проводу з натяжного затискача портальної відтяжної гірлянди ізоляторів 1 с.ш. 110 кB п/с ЗВХ з ПЛ-110 кВ п/с ЗВА та 2 с.ш. 110 кВ п/с ЗВХ з ПЛ-110 кВ п/с Житомирська (а.с. 62, на звороті).
Класом напруги, загалом, називають чисельне значення напруги, яке застосовується в електричних мережах для передачі енергії споживачам.
Критерієм розмежування класів споживачів є ступінь напруги на межі балансової належності між мережею оператора системи розподілу та споживачем.
При цьому, згідно з п.8.3 постанови НКРЕКП №1175, обсяг електричної енергії, що розподіляється на 1 класі напруги, складається з обсягів корисного відпуску електричної енергії всім споживачам (у тому числі, основним споживачам та малим системам розподілу), приєднаним до розподільчих мереж на 1 класі напруги, а також обсягів трансформації електричної енергії з 1 на 2 клас напруги, а також умов чинних договорів.
Наявний у матеріалах справи договір від 15.06.2020 про спільне використання технологічних електричних мереж підтверджує відсутність меж балансової належності у позивача з відповідачем (оператором системи, користувачем) безпосередньо у зв`язку з тим, що позивачу здійснює розподіл електричної енергії АТ "Житомиробленерго" через мережі ФОП Шолоха В.В. і ТОВ "Жерок-Альфа", яким, у свою чергу, здійснює її розподіл відповідач на межі балансової належності за 1 класом напруги.
Варто зазначити, що в матеріалах справи відсутні докази, які б свідчили про внесення змін чи розірвання:
- договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії №114 від 28.10.2021, у додатку №3.1 "Відомості про розрахункові засоби обліку активної та реактивної електричної енергії, що використовується на об`єктах споживача") для об`єктів позивача встановлено 1 клас напруги, якого ступінь напруги приєднання на об`єктах споживача становить 110/0,4кВ та визначено 1 клас напруги (а.с. 22);
- договору про спільне використання технологічних електричних мереж від 15.06.2020, у Додатку №8 до якого зазначено, що ТОВ "Жерок-Альфа" є субспоживачем основного споживача і приєднаний до його мереж на 1 класі напруги (а.с. 63).
При цьому, у відповідності до вимог ст.204 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) укладений сторонами договір, як правочин є правомірним на час розгляду справи, оскільки його недійсність прямо не встановлена законом, і його недійсність не була визнана судом, а тому зазначений договір в силу вимог ст. 629 Цивільного кодексу України є обов`язковим для виконання сторонами, і зобов`язання за ним мають виконуватися належним чином відповідно до закону та умов договору.
Згідно з ст.11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.
Частиною 1 статті 626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
За приписами ч.1 ст.202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Водночас, за правилами ст.14 ЦК України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.
Згідно з ч.1 ст.175 Господарського кодексу України (далі - ГК України) майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ст.526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України).
Укладений між позивачем та відповідачем договір про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії №114 від 28.10.2021 містить порядок його розірвання та внесення змін (розділ 12).
Зокрема, у п.12.2 Договору №114 зазначено, що усі додатки, а також зміни, доповнення оформлюються сторонами в паперовій формі, підписуються уповноваженими сторонами обох сторін.
Крім того, п.11.1 Договору №114 сторони передбачили, що договір вважається продовженим на кожен наступний рік, якщо за місяць до закінчення терміну дії договору жодної із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд його умов.
З матеріалів справи вбачається, що за 2023 рік при визначенні позивачеві розміру плати за послугу з розподілу електричної енергії відповідач застосовував тариф для 2-го класу. Вказане підтверджується актами приймання-передачі за січень-травень 2023 року (які було повернуто позивачем без підпису, в зв`язку з неправильно застосованим тарифом) (а.с. 34, 36, 106-108).
Враховуючи наведене, оскільки позивач є споживачем, який не отримує електричну енергію від оператора системи розподілу безпосередньо, а є споживачем, що отримує електроенергію від споживача, що є власником мереж, який, у свою чергу, отримує електричну енергію від оператора системи розподілу на межі балансової належності за 1 класом напруги; з огляду на те, що за умовами укладеного між сторонами договору ступінь напруги приєднання на об`єктах споживача визначено для позивача 1 клас напруги, господарський суд приходить до висновку, що дії відповідача щодо нарахування позивачу вартості послуги з розподілу електричної енергії із застосуванням тарифу для 2-го класу в даному випадку є неправомірними.
Крім того, судом враховано, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 31.01.2022 у справі №640/27570/21, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.11.2023, позов задоволено частково; визнано протиправним та нечинним підпункт 3 пункту 1 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг від 25.08.2021 №1430 "Про внесення змін до Порядку встановлення (формування) тарифів на послуги з розподілу електричної енергії"; визнано протиправною та нечинною постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг від 25.08.2021 №1431 "Про визнання такою, що втратила чинність, постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України від 13.08.1998 №1052"; позов в іншій частині залишено без задоволення (а.с. 59-65), про що зазначалося вище.
З приводу доводів відповідача про необхідність врахування роз`яснення НКРЕКП щодо застосування тарифів, судом враховується наступне.
Регулятор є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який діє на підставі Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" (далі - Закон про НКРЕКП).
Положеннями статті 3 Закону про НКРЕКП передбачено, що Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.
Регулятор здійснює державне регулювання шляхом:
1) нормативно-правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом;
2) ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг;
3) формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом;
4) державного контролю та застосування заходів впливу;
5) використання інших засобів, передбачених законом.
Відповідно до п.14 ч.1 ст.17 Закону про НКРЕКП для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор забезпечує захист прав та законних інтересів споживачів товарів (послуг), які виробляються (надаються) суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, розгляд звернень таких споживачів та врегулювання спорів, надання роз`яснень з питань застосування нормативно-правових актів Регулятора.
При цьому, варто зазначити, що основною формою роботи Регулятора як колегіального органу є засідання (частина 1 статті 14 Закону про НКРЕКП).
Відповідно до частини четвертої статті 14 закону про НКРЕКП Регулятор на своїх засіданнях:
1) розглядає та приймає рішення з питань, що належать до його компетенції;
2) розглядає і схвалює в межах своїх повноважень проекти актів законодавства, пропозиції стосовно вдосконалення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг;
3) приймає нормативно-правові акти з питань, що належать до його компетенції;
4) затверджує щорічний звіт Регулятора;
5) затверджує регламент Регулятора;
6) розглядає справи про адміністративні правопорушення;
7) розглядає справи щодо видачі ліцензій та дотримання суб`єктами господарювання ліцензійних умов, а також щодо застосування санкцій за порушення ліцензійних умов та законодавства з питань державного регулювання діяльності суб`єктів природних монополій та суміжних ринків.
Абзацом 3 частини 5 статті 14 Закону про НКРЕКП встановлено, що рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою.
Відповідно до ч.9 ст.14 Закону про НКРЕКП рішення Регулятора є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг.
Отже, саме рішення, а не роз`яснення НКРЕКП, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг (Аналогічна правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 10.01.2024 у справі №910/8823/22).
Таким чином, суд зазначає, що роз`яснення НКРЕКП, а саме лист від 31.12.2021 №15538/17.2.1/7-21 (а.с. 59), є відповіддю на звернення АТ "Житомиробленерго" та не містить у собі ознак ані нормативного акта, ані акта індивідуальної дії, а тому не є рішенням суб`єкта владних повноважень, яке би породжувало певні правові наслідки, спрямовані на регулювання тих чи інших суспільних відносин і мало б обов`язковий характер для позивача.
Враховуючи, що лист НКРЕКП від 31.12.2021 №15538/17.2.1/7-21 не є рішенням Регулятора, а лише відповіддю на звернення AT "Житомиробленерго", він не може бути предметом розгляду суду, оскільки не породжує жодних правових наслідків.
За наведених обставин доводи відповідача щодо врахування роз`яснення НКРЕКП для застосування тарифів, господарський суд вважає безпідставними.
Згідно ч.2, 3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч.1 ст.73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відтак, сторони звертаючись до суду повинні враховувати те, що визначення та наповнення доказової бази переданого на розгляд суду спору покладаються саме на сторони, а не на суд.
Суд вирішує спір на підставі поданих та витребуваних в порядку ст. 81 ГПК України сторонами доказів.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч.1 ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч.1 ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи докази, які містяться у матеріалах справи, а також норми чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, суд прийшов до висновку про задоволення позову в повному обсязі.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч.1 ст.123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Пунктом 2 частини 1 статті 129 ГПК України передбачено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
З огляду на задоволення позову в повному обсязі, суд дійшов висновку про покладення витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору, на відповідача.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати неправомірними дії Акціонерного товариства "Житомиробленерго" щодо нарахування Товариству з обмеженою відповідальністю "Альфа-СМ" вартості послуги з розподілу електричної енергії за січень-лютий 2023 року по дату ухвалення рішення по 2 (другому) класу напруги.
3. Акціонерному товариству "Житомиробленерго" (10008, м.Житомир, вул.Косенка Віктора, буд.32/8; ідентифікаційний код 22048622) здійснити перерахунок вартості наданої послуги з розподілу електричної енергії Товариству з обмеженою відповідальністю "Альфа-СМ" (10025, м.Житомир, вул.Промислова, буд.1/154; ідентифікаційний код 37446069) за період з січня-лютого 2023 року по дату ухвалення рішення у відповідності до договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії №114 від 28.10.2021 шляхом застосування тарифів для 1 (першого) класу напруги.
4. Стягнути з Акціонерного товариства "Житомиробленерго" (10008, м.Житомир, вул.Косенка Віктора, буд. 32/8; ідентифікаційний код 22048622) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфа-СМ" (10025, м.Житомир, вул.Промислова, буд.1/154; ідентифікаційний код 37446069):
- 5 368,00 грн судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 29.04.24
Суддя Шніт А.В.
Надіслати:
1- позивачу та на електронну пошту представника: ІНФОРМАЦІЯ_1
2 - відповідачу на електронну пошту: kanc@co.ztoe.com.ua
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2024 |
Оприлюднено | 01.05.2024 |
Номер документу | 118701135 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Шніт А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні