Рішення
від 26.04.2024 по справі 280/10377/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2024 року Справа № 280/10377/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мінаєвої К.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2

до Міністерства оборони України,

ІНФОРМАЦІЯ_1 ,

ІНФОРМАЦІЯ_2

про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

І. Зміст і підстави позовних вимог.

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач 1), ОСОБА_2 (далі позивач 2) до Міністерства оборони України (далі відповідач 1, Міноборони), ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач 2, ІНФОРМАЦІЯ_3 ), в якій позивач просить суд:

1) визнати протиправною бездіяльність відповідача 1 та відповідача 2 у непризначенні та невиплаті позивачу 1 та позивачу 2 одноразових допомог у зв`язку із смертю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_5 , визначених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану»;

2) зобов`язати відповідача 1 прийняти рішення щодо призначення та виплати позивачу 1 та позивачу 2 одноразової грошової допомоги у розмірі 750-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року у зв`язку із смертю ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_5 , який був чоловіком позивача 1 та батьком позивача 2, відповідно до статей 16, 17, 18 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей»;

3) зобов`язати відповідача 1 прийняти рішення щодо призначення та виплати позивачу 1 та позивачу 2 одноразову грошову допомогу у розмірі 15 000 000 (п`ятнадцять мільйонів) грн через загибель ОСОБА_3 відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

Крім того, просить покласти судові витрати на відповідачів.

Позовна заява подана адвокатом Александровим О.О., який діє на підставі ордеру на надання правничої (правової) допомоги серії АР № 1152123 від 05.12.2023.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 02.03.2023 чоловік позивачки та батько їх сина, ОСОБА_3 помер, перебуваючи у відпустці. На момент смерті ОСОБА_3 перебував на військовій службі у військовій частині НОМЕР_1 Збройних Сил України. Повідомлено, що у зв`язку з цим ОСОБА_1 надала до ІНФОРМАЦІЯ_1 заяву з відповідними документами для призначення їй та її сину одноразової грошової допомоги через загибель ОСОБА_3 , а також з метою отримання документів для надання їм статусу членів сім`ї загиблого військовослужбовця та для призначення пенсії по втраті годувальника. Станом на день подання позовної заяви одноразова грошова допомога через загибель ОСОБА_3 позивачами не отримана. На адвокатський запит представника позивачів щодо стану розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення відповідної допомоги відповіді надано не було. Бездіяльність відповідачів щодо непризначення та невиплати одноразових грошових допомог, передбачених Постановою № 975 та Постановою № 168, позивачі вважають протиправною, через що просять позов задовольнити у повному обсязі.

ІІ. Виклад позицій інших учасників справи.

12.01.2024 надійшов відзив на позовну заяву (вх.№1843), у якому представник відповідача вказує, що позовні вимоги до Міністерства оборони України є передчасними, оскільки відповідачем 1 не вчинялись відносно позивача будь-які протиправні (неправомірні) дії. Посилаючись на вимоги Постанови № 975, представник зазначає, що Міноборони приймає у місячний строк після надходження зазначених документів рішення про призначення або відмову у призначенні одноразової грошової допомоги і надсилає його разом з документами уповноваженому органові для видання наказу про виплату такої допомоги особам, які звернулися за нею, або у разі відмови для письмового повідомлення заявника із зазначенням мотивів відмови. Проте відповідні документи до Міністерства оборони України не надходили, оскільки на розгляд комісії територіальним центром комплектування та соціальної підтримки не направлялась, тому рішення щодо призначення чи відмову в призначенні грошової допомоги уповноваженим на це органом не приймалось. Вважає позовні вимоги до Міністерства оборони України безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

19.01.2024 від ІНФОРМАЦІЯ_1 надійшов відзив на позовну заяву (вх.№2982), у якому представник зазначає, що оскільки відповідно до витягу з протоколу засідання 18 Регіональної ВЛК від 11.05.2023 №2238 захворювання солдата ОСОБА_3 визначено як таке, що пов`язане з проходженням служби, одноразова грошова допомога за Постановою № 168 позивач у зв`язку із смертю ОСОБА_3 не передбачена. Щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги, передбачено Постановою № 975, вказує, що ІНФОРМАЦІЯ_6 повернуто справу до відповідача 2 у зв`язку з відсутністю документів, що свідчать про причини та обставини загибелі військовослужбовця, зокрема про те, що вона не пов`язана з вчиненням кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння. Відповідач 2 у телефонному режимі повідомив позивача 1 про необхідність додати до матеріалів справи постанови про закриття кримінального провадження та висновку судово-медичного експерта, проте відповідач 2 не надав вищезазначених документів як того вимагає чинне законодавство, що унеможливляє повторну подачу справи до ІНФОРМАЦІЯ_7 . Просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

21.02.2024 надійшла відповідь на відзив ІНФОРМАЦІЯ_1 (вх.№8354), у якій представник позивача 1 зазначає, що надані документи до позовної заяви свідчать, що смерть ОСОБА_3 не пов`язана з вчиненням кримінального чи адміністративного правопорушення та не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження чи самогубства. Крім того, представником було здійснено адвокатський запит до Комунальної установи «Запорізьке обласне бюро судово-медичної експертизи» Запорізької обласної ради про надання висновків судово-медичної експертизи трупа ОСОБА_3 в частині встановлення причинно-наслідкового-зв`язку смерті ОСОБА_3 внаслідок отриманих ним поранень, трав, пов`язаних з проходженням ним військової служби. Відповідно до наданої відповіді рекомендовано звернутись до слідчого відділу Запорізького РУП ГУНП в Запорізькі області з клопотанням про надання письмового дозволу щодо надання інформації. Здійснивши адвокатській запит до Запорізького РУП ГУНП в Запорізькі області, відповіді отримано не було.

12.03.2024 від ІНФОРМАЦІЯ_2 надійшла заява (вх.№11764) на виконання ухвали суду від 27.02.2024 про долучення до матеріалів справи копії листа-відповіді ІНФОРМАЦІЯ_8 з питання повернення на доопрацювання документів ОСОБА_1

12.03.2024 також надійшов відзив на позовну заяву ІНФОРМАЦІЯ_2 (вх.№11769), я в якому зазначає, що питання призначення та виплати одноразової грошової допомоги членам сім`ї загиблого не входять до його повноважень, отже не може бути визнаною протиправною його бездіяльність у вирішенні вказаних питань. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

29.03.2024 від Комунальної установи «Запорізьке обласне бюро судово-медичної експертизи» Запорізької обласної ради надійшла копія судово-медичної експертизи трупа ОСОБА_3 (висновок експерта від 02.03.2023 № 1210).

III. Процесуальні дії у справі.

Ухвалою від 18.12.2023 суд залишив позовну заяву без руху на підставі статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), та надав позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви строком 10 днів від дня одержання вказаної ухвали суду про залишення позовної заяви без руху шляхом подання до суду належним чином оформленої відповідно до статті 167 КАС України заяви про поновлення пропущеного строку звернення до суду з зазначенням поважних підстав для поновлення строку звернення до суду з цим позовом.

Ухвалою від 27.12.2023 суд задовольнив клопотання представника позивача про поновлення пропущеного строку звернення до суду задовольнити та поновив ОСОБА_1 , ОСОБА_2 пропущений строк звернення до суду з цим позовом; відкрив провадження у справі та призначив її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику сторін.

Ухвалою від 27.02.2024 суд залучив до участі у справі в якості другого відповідача ІНФОРМАЦІЯ_9 ; витребував у ІНФОРМАЦІЯ_2 письмові пояснення щодо правової підстави повернення заяви ОСОБА_1 про призначення та виплати одноразової грошової винагороди їй та її сину разом з іншими документами до ІНФОРМАЦІЯ_1 у зв`язку з відсутністю документів, що свідчать про причини та обставини загибелі військовослужбовця, зокрема про те, що вона не пов`язана з вчиненням кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння (зазначити, яким нормативно-правовим актом керувались при цьому).

Ухвалою від 29.02.2024 суд задовольнив клопотання представника позивача адвоката Александрова Олексія Олександровича про витребування доказів; витребував від Комунальної установи «Запорізьке обласне бюро судово-медичної експертизи» Запорізької обласної ради належним чином засвідчені копії доказів: висновки судово-медичної експертизи дослідження трупа ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_5 , у тому числі про причинно-наслідковий зв`язок смерті ОСОБА_3 внаслідок отриманих ним поранень, травм, пов`язаних з проходженням ним військової служби; висновок експерта від 02.03.2023 № 1210.

IV. Фактичні обставини справи, встановлені судом.

За змістом військового квитка ОСОБА_3 серії НОМЕР_2 05.03.2022 на підставі Указу Президента України № 69/2022 від 24.02.2022 призваний у Збройні Сили України; наказом від 05.03.2022 № 40 зарахований до особового складу військової частини НОМЕР_1 та призначений на посаду стрільця третього стрілецького відділення першого стрілецького взводу першої стрілецької роти (а.с.16-19, 24).

22.09.2007 ОСОБА_3 та ОСОБА_4 (позивач 1 по справі) зареєстрували шлюб, що підтверджується свідоцтвом про шлюб серії НОМЕР_3 , виданим 22.09.2007 Ленінським відділом реєстрації актів цивільного стану Запорізького міського управління юстиції України (а.с.20).

ОСОБА_3 та ОСОБА_1 записані батьками ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_4 , виданим Ленінським відділом реєстрації актів цивільного стану Запорізького міського управління юстиції України (а.с.21).

За змістом відпускного квитка від 24.02.2023 № 120, виданого військовою частиною НОМЕР_1 солдату ОСОБА_3 , останній звільнений у щорічну основну відпустку до м. Запоріжжя, Запорізька область терміном на десять діб: з 25.02.2023 по 06.03.2023. Після закінчення строку відпустки солдат ОСОБА_3 зобов`язаний прибути до місця служби у військову частину НОМЕР_1 (дата повернення 07.03.2023) (а.с.26).

ОСОБА_3 помер ІНФОРМАЦІЯ_5 , що підтверджено свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_5 , виданим 03.03.2023 Олександрівським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Запоріжжі Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) (а.с.30).

Сповіщенням ІНФОРМАЦІЯ_11 від 02.03.2023 № СЗ/1510 ОСОБА_1 сповіщено про те, що її чоловік, стрілець 1 стрілецького відділення 2 стрілецького взводу 1 стрілецької роти військової частини НОМЕР_1 , солдат ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , помер ІНФОРМАЦІЯ_5 під час перебування у щорічній основній відпустці в м. Запоріжжя. Зазначено, що це сповіщення є підставою для подання документів для призначення пенсії (матеріальної допомоги) і надання пільг в установленому законодавством порядку (а.с.28).

Згідно з лікарським свідоцтвом про смерть № 120 від 02.03.2023 смерть ОСОБА_3 настала вдома. Причиною смерті зазначено гостру коронарну смерть. Смерть настала внаслідок захворювання, причина смерті встановлена судово-медичним експертом на підставі розтину (а.с.29).

За підсумками проведення судово-медичної експертизи трупа ОСОБА_3 , 1978 р.н., експерт дійшов висновку, зокрема, що ОСОБА_3 , який за життя страждав на ішемічну хворобу серця та гіпертонічну хворобу, помер гострою коронарною смертю. При судово-токсикологічному дослідженні крові та части внутрішніх органів трупа ОСОБА_3 не виявлено, зокрема в крові метилового, етилового, пропілових, бутилових, алілових спиртів. Зазначене міститься у висновку експерта від 02.03.2023 № 1210.

Відповідно до змісту довідки про безпосередню участь особи у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України від 01.04.2023 № 128, виданої командиром військової частини НОМЕР_1 , ОСОБА_3 в період з 28.03.2022 по 27.06.2022, з 12.07.2022 по 17.11.2022, з 01.12.2022 по 06.12.2022, з 22.12.2022 по 24.01.2023 брав участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України в Запорізькій області, Пологівському районі, Дніпропетровській області, Синельниковськом районі, Великомихайловська територіальна громада (а.с.33).

За змістом витягу з протоколу засідання 18 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв (протокол № 2238 від 11.05.2023) захворювання солдата ОСОБА_3 , 1978 р.н: «Гостра коронарна смерть», що підтверджено медичними та військово-обліковими документами, свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_6 , лікарським свідоцтвом про смерть від 02.03.2023 № 1210 ЗАХВОРЮВАННЯ, ЯКЕ ПРИЗВЕЛО ДО СМЕРТІ, ТАК, ПОВ`ЯЗАНЕ З ПРОХОДЖЕННЯМ ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ (а.с.34).

У матеріалах справи також міститься заява ОСОБА_1 про призначення та виплату їй та сину одноразову грошову допомогу у розмір в розмірі 15 000 000 грн через загибель її чоловіка та батька сина ОСОБА_3 відповідно до Постанови № 168. Заява направлена на адресу ІНФОРМАЦІЯ_11 , військової частини НОМЕР_1 та Міністра оборони України. На підтвердження направлення та отримання адресатами вказаної заяви надані фіскальні чеки та рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.35-38).

Крім того, наявний адвокатський запит до ІНФОРМАЦІЯ_11 , у якому представник позивача 1 просив надати інформацію про стан розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення їй та сину одноразової грошової допомоги, передбаченої Постановою № 168. Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення запит отриманий адресатом 31.07.2023 (а.с.39-40).

Вважаючи протиправною бездіяльність Міністерства оборони України та ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо непризначення та невиплати одноразових грошових допомог, передбачених Постановою № 975 та Постановою № 168, позивачі звернулись до суду з цим позовом.

V. Мотиви, з яких виходить суд, та застосовані норми права.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Згідно зі статтею 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Статтею 65 Конституції України визначено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Відповідно до статі 106 Конституції України Президент України, зокрема, приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України від 06.12.1991 № 1932-XII «Про оборону України» (далі Закон № 1932-ХІІ) у разі збройної агресії проти України або загрози нападу на Україну Президент України приймає рішення про загальну або часткову мобілізацію, введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, застосування Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, подає його Верховній Раді України на схвалення чи затвердження, а також вносить до Верховної Ради України подання про оголошення стану війни.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.

Надалі дія воєнного стану в Україні продовжувалася згідно з Указами Президента України від 14.03.2022 № 133/2022, від 18.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022 від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 № 757/2022, від 06.02.2023 № 58/2023, від 01.05.2023 № 254/2023, від 26.07.2023 № 451/2023, від 06.11.2023 № 734/2023. Указом Президента України від 05.02.2024 № 49/2024 строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року на 90 діб, тобто, останній діє на момент розгляду цієї справи.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України від 25.03.1992 №2232-ХІІ «Про військовий обов`язок і військову службу» (далі - Закон).

Відповідно до статті 41 Закону №2232-XII виплата одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, та резервістів під час виконання ними обов`язків служби у військовому резерві здійснюється в порядку і на умовах, встановлених Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Частиною першою статті 16 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі Закон № 2011-XII) регламентовано, що одноразова грошова допомога у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - одноразова грошова допомога), - гарантована державою виплата, що здійснюється особам, які згідно з цим Законом мають право на її отримання.

Згідно з підпунктом 1 пункту 2 статті 16 Закону № 2011-XII одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби.

За приписами підпункту 2 пункту 2 статті 16 Закону № 2011-XII одноразова грошова допомога призначається і виплачується у разі смерті військовослужбовця, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання чи нещасного випадку, що мали місце в період проходження ним військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, нещасного випадку, пов`язаних з проходженням військової служби.

Звідси слідує, що подія смерті військовослужбовця під час виконання обов`язків військової служби і подія смерті військовослужбовця під час проходження військової служби є визначеними законом підставами для призначення допомоги.

Перелік осіб, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги визначено у статті 16-1 Закону № 2011-XII. За приписами вказаної норми у випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого).

Підпунктом «а» пункту 1 статті 16-2 Закону № 2011-XII передбачено, що одноразова грошова допомога призначається і виплачується у розмірі: 750-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, - у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста у випадках, зазначених у підпункті 1 пункту 2 статті 16 цього Закону; 500-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, - у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста у випадках, зазначених у підпунктах 2-3 пункту 2 статті 16 цього Закону.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що законодавець розмежовує поняття загибелі (смерті) військовослужбовця "під час виконання обов`язків військової служби" та "під час проходження військової служби" в цілях призначення та виплати одноразової грошової допомоги, а розмір допомоги залежить від того, настала смерть під час виконання обов`язків військової служби чи під час проходження військової служби.

Судом встановлено, що відповідно до протоколу засідання 18 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв № 2238 від 11.05.2023 захворювання солдата ОСОБА_3 (гостра коронарна смерть), яке призвело до смерті, так, пов`язане з проходженням військової служби.

З огляду на зазначені норми, суд вказує, що позивачами помилково визначено підставу призначення одноразової грошової допомоги, адже застосуванню у спірних правовідносинах підлягає саме підпункт 2 пункту 2 статті 16 Закону № 2011-XII, про що свідчить протокол 18 Регіональної військово-лікарської комісії № 2238 від 11.05.2023.

Пунктом 3 статті 16-2 Закону №2011-XII передбачено, що розмір одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовця в період дії воєнного стану визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1, 6 статті 16-3 Закону №2011-XII одноразова грошова допомога у випадках, передбачених підпунктами 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, призначається і виплачується рівними частками всім особам, які мають право на її призначення та отримання, за їх особистою заявою чи заявою їх законних представників. У разі відмови якоїсь з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону, від призначення та отримання одноразової грошової допомоги, або якщо одна із зазначених осіб у строк, встановлений пунктом 8 цієї статті, не реалізувала своє право на призначення та отримання такої допомоги, її частка розподіляється між іншими особами, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги. Особам, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги, її виплата здійснюється незалежно від реалізації права на призначення та отримання такої допомоги будь-якою з осіб, зазначених у статті 16-1 цього Закону.

Одноразова грошова допомога призначається і виплачується Міністерством оборони України, іншими центральними органами виконавчої влади, що здійснюють керівництво військовими формуваннями та правоохоронними органами, а також органами державної влади, військовими формуваннями та правоохоронними органами, в яких передбачено проходження військової служби військовослужбовцями, навчальних (або перевірочних) та спеціальних зборів - військовозобов`язаними, проходження служби у військовому резерві резервістами.

Порядок призначення і виплати одноразової грошової допомоги визначається Кабінетом Міністрів України (пункт 9 статті 16-3 Закону №2011-XII).

На виконання пункту 2 статті 16-2 та пункту 9 статті 16-3 Закону №2011-XII Кабінетом Міністрів України прийнято постанову «Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві» від 25.12.2013 № 975, якою затверджено відповідний Порядок (надалі - Порядок № 975, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).

Цей Порядок визначає механізм призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності (далі - одноразова грошова допомога) військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - військовослужбовець, військовозобов`язаний та резервіст).

Згідно з пунктом 3 Порядку №975 днем виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги є у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста - дата смерті, що зазначена у свідоцтві про смерть.

За пунктом 4 Порядку одноразова грошова допомога призначається у разі:

1) загибелі (смерті) військовослужбовця під час виконання ним обов`язків військової служби або внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням ним обов`язків військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби;

2) смерті військовослужбовця, що настала в період проходження ним військової служби або внаслідок захворювання чи нещасного випадку, що мали місце в період проходження ним військової служби, або смерті особи, звільненої з військової служби, протягом року після звільнення її з військової служби, якщо смерть настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва, захворювання, нещасного випадку, пов`язаних із проходженням військової служби;

3) загибелі (смерті) військовозобов`язаного або резервіста, якого призвано на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, що настала під час виконання обов`язків військової служби або служби у військовому резерві

Відповідно до приписів пункту 5 Порядку №975 одноразова грошова допомога призначається і виплачується рівними частинами членам сім`ї, батькам та утриманцям загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста:

у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста у випадках, передбачених підпунктом 1 пункту 4 цього Порядку, - у розмірі 750-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому настала загибель (смерть);

у разі загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста у випадках, передбачених підпунктами 2 і 3 пункту 4 цього Порядку, - у розмірі 500-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, в якому настала загибель (смерть).

На виконання Указів Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» та № 69 «Про загальну мобілізацію» Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (далі - Постанова №168, у редакції, чинній станом на час звернення позивача із заявою про виплату допомоги), пунктом 2 якої установлено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.

Також пунктом 2 Постанови №168 передбачено, що особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть.

У разі відмови однієї або кількох осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, передбаченої цією постановою, від її отримання або якщо зазначені особи протягом трьох років з дня виникнення у них такого права його не реалізували, їх частки розподіляються між іншими особами, які мають право на одноразову грошову допомогу. Особам, які мають право на одноразову грошову допомогу, виплата їх частки здійснюється незалежно від реалізації такого права іншими особами.

Якщо після призначення та виплати одноразової грошової допомоги у повному розмірі, зазначеному в абзаці першому цього пункту, за її отриманням звертаються інші особи, які мають на неї право, питання щодо перерозподілу суми такої допомоги вирішується за взаємною згодою осіб або в судовому порядку.

Отже, Постанова №168 є нормативно-правовим актом, який встановлює право на отримання одноразової грошової допомоги сім`ям загиблих осіб, зазначених у пунктах 1-1-2 цієї постанови, у період дії воєнного стану.

Суд зазначає, що за позицією позивачів, вони мають право на розмір допомог, які повинні обраховуватися на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час воєнного стану» та статті 16-2 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Аналіз наведених вище норм свідчить про те, що на відміну від Закону № 2011-ХІІ та Порядку № 975, Постанова № 168 містить звужений перелік підстав для виплати допомоги у збільшеному розмірі. Такий розмір допомоги передбачений лише на період дії воєнного стану та покликаний підвищити рівень соціального захисту сімей саме загиблих та померлих внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва) військовослужбовців.

Відтак розмір допомоги згідно Постанови №168 в сумі 15 000 000 гривень передбачений лише на період дії воєнного стану та у чітко визначених випадках, а саме для сімей загиблих військовослужбовців, а також померлих, але внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва) осіб, отриманого під час захисту Батьківщини.

Таким чином, суд вважає обґрунтованими доводи представника ІНФОРМАЦІЯ_1 про відсутність права позивачів на отримання одноразового грошової допомоги, передбаченої пунктом 2 Постанови № 168 у розмірі 15000000 грн, з огляду на те, що відповідно до протоколу засідання 18 Регіональної військово-лікарської комісії № 2238 від 11.05.2023 захворювання солдата ОСОБА_3 , яке призвело до смерті, пов`язане з проходженням військової служби (а не пов`язане із захистом Батьківщини).

Суд вказує, що Порядок і умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану було затверджено наказом Міністерства оборони України від 25.01.2023 № 45 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.01.2023 за № 176/39223 (далі - Порядок № 45). Порядок № 45 прийнято відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», пункту 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану».

Порядок №45 визначає завдання органів військового управління, військових частин, установ, військових навчальних закладів щодо оформлення документів для призначення та виплати одноразової грошової допомоги (далі - ОГД), передбаченої пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», алгоритм її призначення та виплати, перелік необхідних документів (пункт 1.1 Порядку).

Враховуючи, що заява позивача 1 пов`язана з отриманням одноразової грошової допомоги, передбаченої Постановою № 168, дослідженню підлягає алгоритм опрацювання заяв про призначення та виплати ОГД, передбачений Порядком № 45.

Розділом ІІ регламентований порядок направлення органом військового управління, військовою частиною, установою, військовим навчальним закладом документів до відповідного районного (міського) ТЦКСП у випадку загибелі військовослужбовця, який помер внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого під час захисту Батьківщини (що не є релевантним до спірних правовідносин).

Відповідно до пунктів 3.1, 3.2 розділу ІІІ Порядку № 45 районний (міський) ТЦКСП є органом, уповноваженим приймати документи (додаток 2) від осіб, які можуть звернутися за ОГД, оформлювати документи для її призначення та виплати.

Обласний (Київський міський) ТЦКСП є органом, уповноваженим подавати висновок щодо можливості призначення ОГД. У разі отримання інформації, яка не відповідає раніше наданому висновку, не пізніше 3 робочих днів подається новий висновок з урахуванням встановлених обставин. Проводить перевірку отриманих з Департаменту соціального забезпечення результатів попереднього опрацювання документів для призначення ОГД, та не пізніше 3 робочих днів після їх реєстрації письмово повідомляє про результати проведеної роботи.

Щодо алгоритму опрацювання документів, які подаються для призначення та виплати ОГД, який передбачений VI розділом Порядку № 45 пунктом 4.3 визначено, що обласний (Київський міський) ТЦКСП перевіряє отримані документи, визначає осіб, які документально підтвердили своє право на одержання ОГД а також осіб, які звернулися (можуть звернутися) за її одержанням, але не надали (надали не всі) документи.

Результати опрацювання документів обласним (Київським міським) ТЦКСП зазначаються у висновку та доповіді, які разом з іншими документами, зазначеними в додатку 6, надсилаються до Департаменту соціального забезпечення (через Управління соціальної підтримки)., Комплект документів надсилається з використанням системи електронного документообігу, для цього він сканується у один файл формату PDF, на який накладається кваліфікований електронний підпис. У разі тривалої відсутності зв`язку (понад 5 робочих днів) комплект документів надсилається на паперових носіях, а після відновлення зв`язку - невідкладно ще раз з використанням системи електронного документообігу.

Надалі Департамент соціального забезпечення після отримання від обласного (Київського міського) ТЦКСП документів, надсилає запит до Кадрового центру Збройних Сил України щодо військовослужбовців, які загинули та відповідно до пункту 1 розділу ХIII Інструкції № 280, віднесені до бойових безповоротних втрат під час дії воєнного стану.

Далі документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони України і Генерального штабу Збройних Сил України відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони.

Після прийняття головним розпорядником бюджетних коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання - у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) Департамент соціального забезпечення не пізніше 3 робочих днів доводить його до фінансово-економічного управління Командування Сухопутних військ Збройних Сил України для інформування обласних (Київського міського, районних, міських) ТЦКСП, та, у разі її призначення,- готує проекти розподілів відкритих асигнувань для виплати допомоги в порядку черговості відповідно до дати надходження документів з обласного (Київського міського) ТЦКСП.

Виплата ОГД здійснюється обласним (Київським міським) ТЦКСП на підставі наказу не пізніше 5 робочих днів з дня відкриття асигнувань шляхом перерахування коштів на рахунок в установі банку державного сектору, зазначений отримувачем допомоги у своїй заяві

З огляду на вище зазначені норми, саме обласний ТЦКСП уповноважений подавати висновок щодо можливості призначення ОГД до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України (через Управління соціальної підтримки), який після опрацювання подаються на розгляд Комісії Міноборони, яка приймає рішення щодо призначення ОГД. Водночас районний ТЦКСП лише приймає отримані від осіб, які можуть звернутися за ОГД, документи та передає їх обласному ТЦКСП.

Суд вважає за необхідне підкреслити, що бездіяльність - це пасивна поведінка особи (суб`єкта владних повноважень), яка полягає у невиконанні нею дій, які вона повинна була і могла вчинити відповідно до покладених на неї посадових обов`язків і згідно з чинним законодавством.

Таким чином, звертаючись з позовом до суду позивачі у якості підстави позову вказували на бездіяльності, зокрема, ІНФОРМАЦІЯ_12 щодо непризначення та невиплати позивачам одноразової грошової допомоги, передбаченої Постанови № 168, проте відповідно до вимог Порядку і умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану, затвердженого наказом Міноборони від 25.01.2023 № 45, районні ІНФОРМАЦІЯ_6 не мають повноважень щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги, оскільки призначення здійснює Комісія Міноборони, а виплату обласний ТЦКСП на підставі відповідного керівника обласного ТЦКСП «Про виплату грошової допомоги членам сім`ї (утриманцям).

Суд констатує, що за приписами частини другої статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.10.2022 у справі № 9901/496/21 (провадження № 11-95за22) зауважив, що положення статті 9 КАС України означають, що принцип диспозитивності покладає на суд обов`язок вирішувати лише ті питання, за вирішенням яких позивач звернувся до адміністративного суду. Суд вирішує лише ті вимоги по суті спору, про вирішення яких клопочуть сторони, і за загальним правилом він не повинен виходити за межі цих вимог. Тобто, суд зв`язаний предметом і обсягом заявлених вимог.

Вихід за межі позову можливий у виняткових випадках, зокрема коли повний та ефективний захист прав, свобод та інтересів неможливий у заявлений позивачем спосіб. При цьому такий вихід за межі позовних вимог повинен бути пов`язаний із захистом саме тих прав, свобод та інтересів, щодо яких подана позовна заява.

Разом з тим, судом не встановлено протиправних дій або бездіяльності ІНФОРМАЦІЯ_12 , у зв`язку з чим у задоволенні позовних вимог у цій частині слід відмовити.

Більш того, оскільки до Міністерства оборони України необхідні документи від Запорізького обласного ТЦКСП навіть не надходили, у зв`язку з чим питання призначення та виплати позивачам одноразової грошової допомоги, передбаченої Постановою № 168, не вирішувалося, суд погоджується з доводами представника відповідача 1 та зазначає про передчасність вимог до Міноборони, через що у задоволенні до нього позовних вимог у цій частині суд також відмовляє.

Щодо позовних вимог про визнання бездіяльності Міністерства оборони України, ІНФОРМАЦІЯ_1 у непризначенні та виплати позивачам одноразової грошової допомоги у зв`язку із смертю ОСОБА_3 , визначеної Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», та зобов`язання Міністерства оборони України прийняти рішення щодо призначення та виплати позивачам вказаної грошової допомоги суд зазначає наступне.

Пунктом 10 Порядку №975 визначено перелік документів, які члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого), яким призначається та виплачується одноразова грошова допомога, подають за місцем проходження служби (зборів) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста або уповноваженим структурним підрозділам державних органів, на які покладаються функції щодо підготовки необхідних для призначення пенсії документів.

Так, до переліку необхідних для розгляду питання щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги належать:

заява кожного повнолітнього члена сім`ї, батьків та утриманців загиблого (померлого), які мають право на отримання допомоги, а у разі наявності малолітніх та/або неповнолітніх дітей - іншого з батьків або опікунів чи піклувальників дітей про виплату одноразової грошової допомоги;

витяг з наказу про виключення загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста із списків особового складу військової частини (підрозділу, органу);

витяг з особової справи про склад сім`ї військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста, призваного на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві.

До заяви додаються копії:

документа, що свідчить про причини та обставини загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста, зокрема про те, що вона не пов`язана з вчиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження чи самогубства;

свідоцтва про смерть військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста;

свідоцтва про народження військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста - для виплати одноразової грошової допомоги батькам загиблого (померлого);

свідоцтва про шлюб - для виплати грошової допомоги дружині (чоловікові);

документів (відповідних сторінок за наявності), що посвідчують особу (паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту) членів сім`ї, з даними про прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) особи, до яких внесено відомості про реєстрацію місця проживання, та довідку про реєстрацію місця проживання (у разі коли відомості про реєстрацію місця проживання до таких документів не внесені);

свідоцтва про народження дитини - для виплати одноразової грошової допомоги дитині;

документа, що засвідчує реєстрацію фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, виданого органом доходів і зборів (для фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомила про це відповідний орган доходів і зборів та має відмітку в паспорті громадянина України, - копію сторінки паспорта з такою відміткою);

рішення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті, сільської, селищної ради або суду про встановлення над дитиною-сиротою, дитиною, позбавленою батьківського піклування, опіки, піклування (у разі здійснення опіки або піклування над дітьми військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста);

рішення суду або нотаріально посвідченого правочину, що підтверджуватиме факт перебування заявника на утриманні загиблого (померлого) (надають особи, які не були членами сім`ї загиблого (померлого), але перебували на його утриманні);

постанови відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку смерті (контузії, травми або каліцтва), захворювання.

Пунктом 13 Порядку № 975 передбачено, що керівник уповноваженого органу подає у 15-денний строк з дня реєстрації всіх документів розпорядникові бюджетних коштів висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги, до якого обов`язково додаються документи, зазначені в пунктах 10 та 11 цього Порядку.

Розпорядник бюджетних коштів у місячний строк після надходження всіх зазначених документів приймає рішення про призначення одноразової грошової допомоги або про відмову в її призначенні, або про повернення документів на доопрацювання (у разі, коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) і надсилає зазначене рішення разом з документами уповноваженому органу для видання наказу про виплату такої допомоги особам, які звернулися за нею, а в разі відмови чи повернення документів на доопрацювання - для письмового повідомлення заявника з обґрунтуванням мотивів відмови чи повернення документів на доопрацювання.

Підсумовуючи, суд звертає увагу, що для призначення та виплати Міністерством оборони України одноразової грошової допомоги саме члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого), які претендують на призначення та виплату ОГД, мають звернутися до районного ІНФОРМАЦІЯ_6 за місцем свого проживання і надати передбачений пунктом 10 Порядку пакет документів.

За позицією відповідача 2 ОСОБА_1 звернулась 16.06.2023 зі зверненням № 704/276 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги. ІНФОРМАЦІЯ_13 (відповідач 2) сформував справу та листом від 06.07.2023 № ф/5780 направив до ІНФОРМАЦІЯ_2 . Листом від 18.09.2023 № 5391/с ІНФОРМАЦІЯ_6 повернуто справу до відповідача 2 у зв`язку з відсутністю документів, що свідчать про причини та обставини загибелі військовослужбовця, зокрема про те, що вона не пов`язана з вчиненням кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння. Відповідач 2 у телефонному режимі повідомив ОСОБА_1 про необхідність додати до матеріалів справи постанови про закриття кримінального провадження та висновку судово-медичного експерта, проте відповідач 2 не надав вищезазначених документів як того вимагає чинне законодавство, що унеможливлює повторну подачу справи до ІНФОРМАЦІЯ_7 .

Суд звертає увагу, що відповідачем 2 не надано суду вказаної заяви від 16.06.2023 № 704/276 про призначення та виплату одноразової грошової допомоги. Водночас до позовної заяви долучено заяву ОСОБА_1 про призначення та виплату їй та сину одноразову грошову допомогу у розмір в розмірі 15 000 000 грн через загибель її чоловіка та батька сина ОСОБА_3 відповідно до Постанови № 168, датовану 13.03.2023, та направлену на адресу ІНФОРМАЦІЯ_11 , військової частини НОМЕР_1 та Міністра оборони України. На підтвердження направлення та отримання адресатами вказаної заяви надані фіскальні чеки та рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення, що, на переконання суду, за відсутності опису вкладення не є належними доказами направлення та вручення конкретної заяви з доданими документами відповідачам.

Разом з тим, у відповіді на відзив представник позивача 1 вказаної ІНФОРМАЦІЯ_13 інформації (щодо повідомлення позивача 1 про недоліки у пакеті поданих документів) не спростував, натомість наполягав на тому, що смерть ОСОБА_3 не пов`язана з вчиненням кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження чи самогубства, проте відповідних документів на підтвердження цьому не надав.

Водночас на ухвалу суду від 29.02.2024 до суду надійшла копія судово-медичної експертизи трупа ОСОБА_3 , та за висновком експерта від 02.03.2023 № 1210 встановлено, що ОСОБА_3 , який за життя страждав на ішемічну хворобу серця та гіпертонічну хворобу, помер гострою коронарною смертю. При судово-токсикологічному дослідженні крові та части внутрішніх органів трупа ОСОБА_3 не виявлено, зокрема в крові метилового, етилового, пропілових, бутилових, алілових спиртів.

Згідно з правовою позицією Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, висловленою у постанові від 10.04.2019 у справі № 822/220/18, документами, що свідчать про причини та обставини поранення (контузії, травми, каліцтва), зокрема про те, що поранення (контузія, травма, каліцтво) не пов`язане з учиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення, не є наслідком учинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, можуть бути лише достовірні документи про причини і обставини одержання військовослужбовцем такого поранення. Неподання особою, яка звернулася за призначенням одноразової грошової допомоги, документів, що свідчать про причини та обставини поранення (контузії, травми, каліцтва), не створює для Міністерства оборони України обов`язку щодо їх витребування.

Таким чином, заява позивача 1 не може вважатися такою, що подана відповідно Порядку № 975, оскільки до неї не додано документу, що свідчить про причини та обставини загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста, зокрема про те, що вона не пов`язана з вчиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження чи самогубства, передбаченого пунктом 10 Порядку. Відповідно за таких обставин у відповідача 2 не виникло обов`язку подавати розпорядникові бюджетних коштів (Міноборони) надані позивачем 1 документи та висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги.

У зв`язку з тим, що від районного ІНФОРМАЦІЯ_6 необхідні документи до Міністерства оборони України не надходили, у зв`язку з чим питання призначення та виплати позивачам одноразової грошової допомоги, передбаченої Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» не вирішувалося, суд зазначає про передчасність вимог до Міноборони, через що у задоволенні до нього позовних вимог у вказаній частині слід відмовити.

Решта доводів та заперечень висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно з рішенням Європейського суду з прав людини по справі «Серявін та інші проти України» (параграф 58) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Пунктом 41 Висновку № 11(2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

VI. Висновки суду.

Частинами першою, другою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За наведеного вище, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку про залишення позовних вимог без задоволення.

VII. Розподіл судових витрат.

Відповідно до приписів статті 139 КАС України, з огляду на ухвалення судом рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, за відсутності доказів понесення судових витрат відповідачем, підстав для їх розподілу немає.

VII. Розподіл судових витрат.

Відповідно до приписів статті 139 КАС України, з огляду на ухвалення судом рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, за відсутності доказів понесення судових витрат відповідачем, підстав для їх розподілу немає.

Керуючись статтями 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Міністерства оборони України, ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне найменування сторін:

Позивач 1 ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_7 .

Позивач 2 ОСОБА_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_8 .

Відповідач 1 Міністерство оборони України, місцезнаходження: просп. Повітрофлотський, буд. 6, м. Київ, 03168; код ЄДРПОУ 00034022.

Відповідач 2 ІНФОРМАЦІЯ_14 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 ; код ЄДРПОУ НОМЕР_9 .

Відповідач 3 ІНФОРМАЦІЯ_9 , місцезнаходження: АДРЕСА_3 ; код ЄДРПОУ НОМЕР_10 .

Рішення у повному обсязі складено та підписано 26.04.2024.

Суддя К.В.Мінаєва

Дата ухвалення рішення26.04.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118728306
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування)

Судовий реєстр по справі —280/10377/23

Рішення від 26.04.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Мінаєва Катерина Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні