Ухвала
від 29.04.2024 по справі 540/4825/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 540/4825/21

УХВАЛА

29 квітня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Василяки Д.К,, розглянувши в порядку письмового провадження заяву Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про відстрочення виконання рішення суду в адміністративній справі №540/7825/21,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 01.12.2021 р., яке залишено без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23.02.2023 р., адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Великоолександрівської селищної ради щодо не розгляду по-суті із прийняттям відповідного рішення заяви ОСОБА_1 від 01.03.2021р., зареєстрованої Великоолександрівською селищною радою 01.03.2021р. вх. № 543, про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га в частині відведення у власність земельної ділянки ОСОБА_1 площею 2,0000 га, кадастровий номер земельної ділянки 6520984500:02:001:0039, для ведення особистого селянського господарства розташованої на території Великоолександрівської селищної ради Херсонської області. Зобов`язано Великоолександрівську селищну раду (ЄДРПОУ 26348568, адреса: 74100, Херсонська область, смт. Велика Олександрівка, вул. Свободи, 161) розглянути по-суті заяву ОСОБА_1 від 01.03.2021р., зареєстрованої Великоолександрівською селищною радою 01.03.2021р. вх. № 543, про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га в частині відведення у власність земельної ділянки ОСОБА_1 площею 2,0000 га, кадастровий номер земельної ділянки 6520984500:02:001:0039, для ведення особистого селянського господарства розташованої на території Великоолександрівської селищної ради Херсонської області із урахуванням висновків суду та прийняттям відповідного рішення по-суті. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Від Великоолександрівської селищної ради Херсонської області надійшла заява про відстрочення виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01.12.2021 р. у справі № 540/4825/21 на один рік до 03.04.2025 р.

В обґрунтування заяви представник заявника зазначає, що Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 з 5:30 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан у зв`язку з військовою агресією рф. Відповідно до підпункту 5 пункту 27 розділу X "Перехідні положення" ЗК України безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Згідно з ч.3 ст.378 КАС України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Відстрочення виконання рішення обумовлене наявністю обмежень на розпорядження земельними ділянками та визначено особливості регулювання земельних відносин у період воєнного стану, що позбавляє Великоолександрівську селищну раду можливості надати дозвіл на розроблення документації із землеустрою з метою безоплатної передачі, а тому виконання даного рішення буде можливим тільки після скасування воєнного стану.

Заяву про відстрочення виконання рішення суду в адміністративній справі № 540/4825/21 призначено до розгляду у судовому засіданні на 19.04.2024 р. о 14:00 год.

Ухвалою суду від 19.04.2024 року розгляд заяви вирішено здійснювати в порядку письмового провадження.

Частиною 1 статті 129-1 Конституції України встановлено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.

Згідно ст.370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Особливості розгляду заяви про відстрочення виконання рішення суду визначені ст.378 КАС України.

Частиною 1 статті 378 КАС України передбачено, що за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду.

Згідно з приписами ч.3 ст.378 КАС України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови (ч.ч.4, 5 ст.378 КАС України).

Відстрочення виконання судового рішення є відкладенням чи перенесенням дати виконання рішення на новий строк, який визначається адміністративним судом, та допускається у виняткових випадках.

Підставами для відстрочення виконання судового рішення можуть бути конкретні існуючі, об`єктивні, виключні обставини, що ускладнюють виконання судового рішення у встановлений строк або фактично унеможливлюють таке.

Так, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/202 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

При цьому термін дії воєнного стану неодноразово продовжувався та діє дотепер.

На дату звернення до суду із заявою про відстрочення виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01.12.2021 р. та станом на день розгляду цієї заяви в Україні діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 р. № 389-VIII.

Пунктом 27 розділу Х "Перехідні положення" ЗК України, який набрав чинності 07.04.2022 р., встановлено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням встановлених особливостей.

Зокрема, підпунктом 5 пункту 27 розділу Х "Перехідні положення" ЗК України передбачено, що безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.

Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на безоплатну передачу у приватну власність земель державної та комунальної власності, на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, а також на розроблення відповідної документації.

Таким чином, незважаючи на те, що рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 01.12.2021 р. зобов`язано розглянути по-суті заяву ОСОБА_1 від 01.03.2021р., зареєстрованої Великоолександрівською селищною радою 01.03.2021р. вх. № 543, про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та іншим громадянам (всього 12 чол.) загальною площею 23,1975 га в частині відведення у власність земельної ділянки ОСОБА_1 площею 2,0000 га, кадастровий номер земельної ділянки 6520984500:02:001:0039, для ведення особистого селянського господарства розташованої на території Великоолександрівської селищної ради Херсонської області із урахуванням висновків суду та прийняттям відповідного рішення по-суті, виконання цього рішення відповідачем у бажаний для позивача спосіб є неможливим через встановлену законом заборону.

Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану" від 24.03.2022 р. № 2145-XI встановлює абсолютно визначене імперативне правило, зміст якого полягає у забороні органам місцевого самоврядування під час дії воєнного стану приймати рішення про безоплатну передачу земель державної та комунальної власності.

Така заборона узгоджується із ч.2 ст. 64 Конституції України, якою передбачено, що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 Конституції.

Водночас право власності на землю гарантується ч.2 ст.14 Конституції України, а тому не належить до переліку прав, що не можуть бути обмежені в умовах воєнного стану.

З урахуванням наведеного суд дійшов висновку, що введення в Україні воєнного стану та заборона, встановлена Законом України від 24.03.2022 р. № 2145-XI, є саме тими обставинами, що об`єктивно роблять неможливим виконання зазначеного судового рішення і таке втручання у право позивача має чітко передбачену підставу в національному законодавстві.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові П`ятого апеляційного адміністративного суду від 25.05.2023 р. у справі № 420/9688/22.

При цьому, суд зазначає, що наведені обставини відповідно до ч.3 ст.378 КАС України дають підстави для відстрочення виконання судового рішення в зобов`язальній частині до усунення таких обставин, тобто до припинення (скасування) воєнного стану в Україні, а не до 03.04.2025 р., як просить заявник.

З огляду на зазначене, заява Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про відстрочення виконання рішення суду підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст.248, 256, 378 КАС України, суд -

УХВАЛИВ:

Заяву Великоолександрівської селищної ради Херсонської області про відстрочення виконання рішення суду в адміністративній справі № 540/4825/21 задовольнити частково.

Відстрочити виконання рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 01.12.2021 р. у справі № 540/4825/21 до припинення (скасування) воєнного стану в Україні.

В іншій частині заяви відмовити.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду в 15-денний з дня складання повного судового рішення.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Суддя Д.К.Василяка

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118729829
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяЗаява про відстрочку або розстрочку виконання судового рішення

Судовий реєстр по справі —540/4825/21

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Постанова від 23.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 16.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 11.04.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 27.01.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 11.01.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Рішення від 01.12.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 20.09.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні