Рішення
від 29.04.2024 по справі 520/30647/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

29 квітня 2024 року № 520/30647/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мельникова Р.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень,

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому з урахуванням уточнень просить суд:

- визнати протиправним рішення про результати розгляду скарги №28163/6/99-00-06-02-01-06 від 22.09.2023 року ДПС України відносно рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, що було прийняте ДПС України та скасувати зазначене рішення;

- визнати протиправним рішення №2934/20-40-18-04-25 від 16.11.2022 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, прийняте ГУ ДПС у Харківській області, та скасувати зазначене рішення.

В обґрунтування позову зазначено, що спірне у даній справі рішення Головного управління ДПС у Харківській області №2934/20-40-18-04-25 від 16.11.2022 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, прийняте ГУ ДПС у Харківській області є протиправним та таким, що порушує права позивача. Водночас, прийняте за результатами адміністративного оскарження рішення про результати розгляду скарги №28163/6/99-00-06-02-01-06 від 22.09.2023 року ДПС України є протиправним з огляду на помилковість висновків контролюючого органу.

Ухвалою суду від 17.11.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі за вищевказаним позовом.

Представником відповідачів у поданих до суду відзивах на позов вказано, що контролюючий орган проти заявленого позову заперечує з підстав його необґрунтованості та недоведеності. При цьому, вказано, що оскаржуване рішення Державної податкової служби України про результати розгляду скарги саме по собі не є юридично значимим для позивача, оскільки не має безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки останнього шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку, а відтак, безпосередньо не порушує права та інтереси позивача, а відтак підстави для задоволення даної частини позовних вимог позивача відсутні. Також, представником відповідача вказано, що підставою для винесення остаточного рішення від 16.11.2022 № 2934/20-40-18-04-25 було те, що позивачем до заяви не надано достатнього переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225. Також, із посиланням на положення п.1 розділу ІІІ Порядку № 225 вказано, що позивачем не надано достатніх документів визначених Порядком № 225, які підтверджують неможливість виконання податкових обов`язків.

Суд зазначає, що відповідно до положень ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН", код ЄДРПОУ 44264596, зареєстровано як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридична адреса: 61002 м. Харків, вул. Сумська буд. 52.

Основний вид діяльності позивача 68.20 - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Відповідно до повiдомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язанi з оподаткуванням або через якi провадиться діяльність (форма № 20-ОПП), яке надане позивачем до контролюючого органу в 2021 році, платник Товариство з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" використовує в господарській діяльності наступні об`єкти оподаткування: 1. лікарня м. Харків, вул. Сумська, 72, тимчасово не експлуатується; 2. офіси м. Харків, вул. Сумська, 72, здається в оренду; інформація про земельні ресурси: відповідно до податкової декларації з плати на землю за 2022 рік ТОВ компанія Вінон є платником земельного податку, ділянка площею 0,0925 га. При цьому, позивач є платником податку на нерухоме майно, має у власності 2 об`єкти площею 325,2 кв.м та 994,0 кв.м.

Під час розгляду справи встановлено, що позивачем до Головного управління ДПС у Харківській області було подано заяву про неможливість виконання платниками податків юридичними особами податкових обов`язків заяву про неможливість подання податкової звітності від 26.08.2022 року. В якості додатків до вказаної заяви долучено протокол № 6 загальних зборів учасників ТОВ компанія "ВІНОН" від 27.03.2022.

Листом Головного управління ДПС у Харківській області від 16.09.2022 року №12275/6/20-40-18-04-07 позивача було повідомлено про порядок звернення до контролюючого органу із заявою про неможливість виконання платника податків юридичними особами податкових обов`язків.

Позивачем шляхом направлення заяву від 30.09.2022 № б/н (вх. Головного управління ДПС у Харківській області від 30.09.2022 № 33918/6/73) повідомлено контролюючий орган про те, що основним видом діяльності товариства згідно статуту є здавання в оренду власного та орендованого майна. Товариство з обмеженою відповідальністю компанія ВІНОН є власником нежитлової будівлі, що знаходилася за адресою м. Харків, вул. Сумська, 52. Орендні платежі від здавання зазначеної нежитлової будівлі - єдине джерело доходу компанії, сплати податків. Але внаслідок бойових дій, спричинених військовою агресією Російської Федерації в березні 2022 року частина нежитлової будівлі була зруйнована, за фактом чого було відкрито кримінальне провадження. Також, товариством надано заяву до Управління СБУ у Харківській області та ГУ НП у Харківській області про кримінальне правопорушення. З огляду на вказані обставини, 27 березня 2022 р. учасники Товариства з обмеженою відповідальністю компанії ВІНОН прийняли рішення про призупинення дії трудового договору, укладеного з працівниками ТОВ КОМПАНІЇ ВІНОН, крім генерального директора компанії, починаючи з 01 квітня 2022 р. до дня припинення або скасування воєнного стану. (Протокол №6 загальних зборів учасників ТОВ КОМПАНІЇ ВІНОН). Таким чином, позивачем повідомлено про відсутність посадової особи, уповноваженої відповідно до законодавства України нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність.

Судом зі змісту вказаної заяви встановлено, що останню подано до контролюючого органу згідно пп. б п.1 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022 року, а саме ТОВ компанія "ВІНОН" перебуває в місті Харкові, що фактично належить до Харківської міської територіальної громади.

В якості додатків до вказаної заяви надано наступні документи: копія заяви про кримінальне правопорушення від 15.08.2022 року; копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення Управлінню СБУ у Харківській області та ГУ НП у Харківській області; копія паспорта № 6 загальних зборів учасників ТОВ Компанія Вінон від 27.03.2022 року; витяг з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75; витяг з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 у редакції Наказу № 206; лист Торгово-промислова палата України від 28.02.2022 року.

Судовим розглядом справи встановлено, що за результатами розгляду заяви №33918/6/73 від 30.09.2022 року, Комісією щодо підтвердження можливості чи неможливості виконання обов`язків платником податків, визначених підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України та вимогами наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року №225 Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, винесено попереднє рішення від 17.10.2022 № 876/20-40-18-04-25.

Зі змісту поданого до суду відзиву на позов встановлено доводи стосовного того, що вказане рішення надіслано на електронний кабінет платника 24.10.2022 та позивачу було запропоновано надати перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента.

Отже, контролюючим органом запропоновано надати перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, а саме:

1. акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року №2030;

2. інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року №599);

3. витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна;

4. інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326;

5. документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);

6. копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості));

7. документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації;

8. документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

9. копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку;

10. документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;

11. повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;

12. документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет - провайдера);

13. документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо);

14. документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо);

15. документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви;

16. документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України);

17. подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

У наданих під час розгляду справи поясненнях представником позивача вказано, що попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №876/20-40-18-04-25 від 17.10.2022 року було розміщено в електронному кабінеті позивача 07.11.2022 року, що підтверджується поданими до суду скріншотами з електронного кабінету позивача. Представником позивача вказано, що хоча, на переконання позивача, попереднє рішення є таким, що не відповідає нормам податкового законодавства, було прийнято рішення додати до протоколу Загальних Зборів Учасників позивача ще копію наказу про призупинення дії трудових та колективного договору до закінчення дії воєнного стану.

З огляду на вказане, як зазначає позивач, останнім було направлено на адресу контролюючого органу заяву від 17.11.2022 № 17/11 відповідно до попереднього рішення згідно якої надано перелік документів, а саме: копію наказу № 04-А від 27.03.2022 р. про призупинення дії трудових договорів; копія протоколу № 6 Загальних Зборів Учасників ТОВ КОМПАНІЇ ВІНОН від 27.03.2022 р.; копія заяви про кримінальне правопорушення від 15.08.2022 р.; копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення Управлінню СБУ у Харківській області та ГУ НП у Харківській області; копія витягу з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022 р., затверджений Наказом міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 р. №75; копія витягу з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10.09.2022 р., затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №75 у редакції Наказу №206 від 13.09.2022 р. №206; копія листа Торгово-промислової палати України від 28.02.202 року.

Зі змісту доводів представника позивача встановлено, що ним не було отримано жодного рішення відповідача за результатом розгляду заяви станом на 26.12.2022 року, з огляду на що листом від 26.12.2022 № 26/12 (вх. Головного управління ДПС у Харківській області від 26.12.2022 №46162/6/73) Товариство з обмеженою відповідальністю компанія Вінон звернулось до Головного управління ДПС у Харківській області з проханням надати рішення за результатами розгляду заяви від 30.09.2022 № б/н (вх. Головного управління ДПС у Харківській області від 30.09.2022 № 33918/6/73), у зв`язку з його неотриманням.

У поданому до суду відзиві на позов вказано, що Головне управляння ДПС у Харківській області листом від 29.12.2022 № 21783/6/20-40-04-15-10 надало підприємству дублікат рішення від 16.11.2022 року № 2934/20-40-18-04-25.

Так, з наявної в матеріалах справи копії рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 16.11.2022 № 2934/20-40-18-04-25 вбачається, що за результатом розгляду заяви платника та відповідних документів (вх. №29784/6/73 від 26.08.2022 року та №33918/6/73 від 30.09.2022 року) у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого обов`язку. При цьому, в якості підстави для прийняття рішення вказано, що до заяви не надано вичерпного переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225 Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України та переліків документів на підтвердження.

Зі змісту уточненого адміністративного позову встановлено доводи стосовно того, що підприємством було отримано 02.10.2023 року від Державної податкової служби України рішення № 28163/6/99-00-06-02-01-06 від 22.09.2023 року про результати розгляду скарги за № 10/1-1 від 10.01.23 р.

Вказана скарга була подана позивачем на рішення Головного управління ДПС у Харківській області щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №2934/20-40-18-04-25 від 16.11.2022 р., відправленого згідно поштового штампу 03.01.2023 p.

Також, представником позивача у позові зазначено, що скарга за № 10/1-1 від 10.01.23 р. була подана до Державної податкової служби України у зв`язку з тим, що 30.09.2022 року позивач подав до Головного управління ДПС у Харківській області заяву № б/н згідно Закону України №2260-ІХ від 12.05.2022 р. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану про відсутність можливості своєчасно виконувати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПКУ.

Державною податковою службою України було отримано скаргу позивача 16.01.2023 р. та своїм рішенням за № 22920/6/99-00-06-02-01-06 від 16.08.2023 р. продовжено строк розгляду скарги до 29 вересня 2023 року (включно).

В подальшому, рішенням Державної податкової служби України №28163/6/99-00-06-02-01-06 від 22.09.2023 року, яке було отримано позивачем 02.10.2023 року, згідно якого позивачу в задоволенні скарги було відмовлено із посиланням на недостатність наданих документів. Також у вказаному рішенні зазначено, що позивач не надав сертифікат Торгово-промислової палати України.

Вважаючи свої права порушеними, підприємство позивача звернулось до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку заявленим позовним вимогам та запереченням проти них, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 6.1 статті 6 Податкового кодексу України податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.

Підпункт 14.1.39 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України встановлює, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Відповідно до п.п. 14.1.156 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).

Згідно з п.15.1 ст. 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Відповідно до п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з п. 36.1. ст. 36 Податкового кодексу України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до п. 36.5. ст. 36 Податкового кодексу України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (п.38.1 ст.38 ПК України).

Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 р. строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжувався.

За приписами статті 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Законом України від 12.05.2022 р. № 2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" (далі - Закон № 2260), який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 р. № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 р. № 2102-IX, встановлено особливості для справляння податків і зборів.

Отже, приписами п. 69.1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України передбачено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Частиною II цього Порядку передбачено, що до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); 5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи; 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації; 7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

З аналізу вищевказаної норми вбачається, що остання дає підстави для висновку про те, що кожна із підстав неможливості виконання податкових обов`язків є самодостатньою, а Порядок не вимагає одночасної наявності усіх визначених Порядком підстав для прийняття рішення про неможливість виконання податкових обов`язків.

Відтак, відповідно до підпункту 6 цього переліку, перебування позивача на території, на якій ведуться воєнні (бойові) дії - є підставою неможливості виконання позивачем податкових обов`язків.

Згідно з пунктом 3 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, до платників податків, які на дату набрання чинності цим Порядком (а саме: на 06.09.2022) мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків - юридичною особою податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу (пункт 8 передбачає, що платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення).

Пунктом 3 розділу II вищевказаного Порядку також встановлено, що заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав/не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими, обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

Згідно з пунктом 4 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, до платників податків, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів, інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі відсутності у платника податків, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

При цьому, пунктом 7 розділу II вищевказаного Порядку встановлено, що платники податків, які не подали, у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з пунктом 1 розділу III вищевказаного Порядку заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Попереднє рішення та рішення, надіслане контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо воно сформовано з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.

У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.

За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу.

Пунктом першим розділу ІІІ Порядку підтвердження №225 визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Також суд зазначає, що наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 затверджено також Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, відповідно до якого такими документами є:

1. акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року №2030;

2. інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року №599);

3. витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна;

4. інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326;

5. документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);

6. копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості));

7. документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації;

8. документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;

9. копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку;

10. документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;

11. повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;

12. документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет - провайдера);

13. документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо);

14. документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо);

15. документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви;

16. документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України);

17. подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Суд зазначає, що залежно від підстави, з якої платник податків пов`язує неможливість виконання податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкового агента), у кожному конкретному випадку визначається і перелік документів, які необхідно подати до податкового органу для підтвердження вказаної підстави. Тобто, на підтвердження певної підстави для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок, необхідно надати до податкового органу інформацію, один документ або кілька документів, який/які стосуються та підтверджують саме цю підставу, а не всю сукупність документів, які передбачені у переліку Міністерства фінансів України.

Аналіз вищевказаних норм вказує, що підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 р. № 225, головною умовою застосування підстав (критеріїв), за якими платник податків став таким, що не може виконувати свій податковий обов`язок, є те, що вони виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, які спричинені військовою агресією російської федерації.

При цьому, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.

Таким чином, платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків.

Аналогічні висновки викладено і Другим апеляційним адміністративним судом у постановах від 06.03.2024 року у справі №520/11895/22 та від 16.04.2024 року у справі №520/8421/23.

Під час розгляду справи встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" зареєстровано як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридична адреса: 61002, м. Харків, вул. Сумська буд. 52.

Основний вид діяльності позивача 68.20 - надання в оренду й експлуатацiю власного чи орендованого нерухомого майна.

Відповідно до повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язанi з оподаткуванням або через якi провадиться діяльність (форма № 20-ОПП), яке надане позивачем до контролюючого органу в 2021 році, платник Товариство з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" використовує в господарській діяльності наступні об`єкти оподаткування: 1. лікарня м. Харків, вул. Сумська, 72, тимчасово не експлуатується право власності; 2. офіси м. Харків, вул. Сумська, 72, здається в оренду право власності.

Також, згідно інформації про земельні ресурси: відповідно до податкової декларації з плати на землю за 2022 рік ТОВ компанія Вінон є платником земельного податку, ділянка площею 0,0925 га. При цьому, позивач є платником податку на нерухоме майно, має у власності 2 об`єкти площею 325,2 кв.м та 994,0 кв. м.

Водночас, суд зазначає, що зареєстрована юридична адреса позивача розташована на території Харківської міської територіальної громади (м. Харків), яка входить до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75.

Позивачем на адресу відповідача направлено заяву про неможливість своєчасно виконувати податковий обов`язок від 30.09.2022 №33918/6/73. До заяви платником податків надано наступні документи: копія заяви про кримінальне правопорушення від 15.08.2022 року; копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення Управлінню СБУ у Харківській області та ГУ НП у Харківській області; копія паспорта № 6 загальних зборів учасників ТОВ Компанія Вінон від 27.03.2022 року; витяг з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75; витяг з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 у редакції Наказу № 206; лист Торгово-промислова палата України від 28.02.2022 року.

За результатами розгляду наданої позивачем заяви та документів, контролюючим органом винесено попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №876/20-40-18-04-25 від 17.10.2022, в якому запропоновано надати перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225.

Відтак, у попередньому рішенні щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку запропоновано надати додаткові документи, які б усували сумніви у неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Однак наведення у попередньому рішенні повного перевірку документів, який передбачений положеннями Переліку №225 не може вважатися судом зазначенням конкретного переліку документів, які б давали можливість контролюючому органу прийняти позитивне рішення за результатами розгляду заяви позивача, що в свою чергу свідчить про не дотримання Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Таким чином, контролюючим органом хоча і було виконано покладений на нього обов`язок та запропоновано позивачу у попередньому рішенні надати додатково документи, які і підтверджували б настання таких наслідків і подій, що унеможливлюють виконання саме цим платником свого податкового обов`язку, але не було зазначеного конкретного переліку додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Зі змісту поданої позивачем до контролюючого органу заяви від 30.09.2022 року вбачається наведення представником позивача пояснень стосовно обставин, які склались у товариства та підстав звернення до контролюючого органу із спірною у даній справі заявою. Також, позивачем було подано додатково до відповідача копію заяви про кримінальне правопорушення від 15.08.2022 року; копію рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення Управлінню СБУ у Харківській області та ГУ НП у Харківській області; копія паспорта № 6 загальних зборів учасників ТОВ Компанія Вінон від 27.03.2022 року; витяг з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75; витяг з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 у редакції Наказу № 206; лист Торгово-промислова палата України від 28.02.2022 року.

У поданій до суду відповіді на відзив представником позивача вказано, що згідно поданих до контролюючого органу документів вбачається, що з 01.04.2022 року позивач призупинив діяльність у зв`язку з тим, що значна кількість працівників від`їхала за кордон, що згідно положень пп.5 п.1 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022 року є самостійною підставою для визнання платника податків таким, що не мав можливість виконувати податковий обов`язок. Відповідачем у спірному у даній справі рішенні не наведено конкретних документів, які необхідно надати позивачу разом із повторною заявою, а лише вказано на необхідність подати документи згідно переліку та за необхідності, що свідчить про невмотивованість прийнятого рішення.

Враховуючи надані представником позивача пояснення, суд зазначає, що відповідно до підпункту 6 пункту 1 Розділу ІІ Порядку №225, підставою неможливості виконання платниками податків - юридичними особами податкових обов`язків є: перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації.

Отже, перебування виробничих потужностей на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями рф є підставою неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Як вже було вказано судом, приписами пункту 1 розділу ІІІ Порядку №225 визначено, що обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган та контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

З урахуванням вище вказаного суд зазначає, що відповідно до наведених норм права обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган.

Натомість, судом зі змісту поданого до суду відзиву на позов встановлено доводи контролюючого органу стосовно того, що відповідно до даних Єдиного реєстру податкових накладних підприємством ТОВ компанія Вінон, було здійснено реалізацію товарів/послуг протягом: лютого 2022 року, сума ПДВ по яких складає 6886,91 грн. (реєстрація ПН з 10.06.2022 року - 22.02.2022 року ); березень 2022 року, сума ПДВ по яких складає 554,4 гривень (реєстрація ПН 31.03.2022 року); серпень 2022 року, сума ПДВ по яких складає 55440,0 гривень (реєстрація ПН з 31.08.2022 року); вересень 2022 року, сума ПДВ по яких складає 20000 гривень (реєстрація ПН 19.09.2022 року). Згідно з наявною в базах даних ДПСУ інформацією підприємством ТОВ компанія Вінон, надано декларації з податку на додану вартість за наступні звітні періоди: лютий 2022 року № 9306442765 від 08.02.2023; березень 2022року № 9306466627від 08.02.2023;квітень 2022 року № 9306479208 від 08.02.2023; травень 2022 року № 9306491033від 08.02.2023; червень 2022 року № 9306501402 від 08.02.2023; липень 2022 року № 9306518409 від 08.02.2023; серпень 2022 року № 9306525633 від 08.02.2023; вересень 2022 року № 9306533793від 08.02.2023; жовтень 2022 року № 9306746960 від 09.02.2023; листопад 2022 року № 9306757327 від 09.02.2023; грудень 2022 року № 9307602788 від 14.02.2023. Представником відповідача вказано, що Порядком № 225 також визначено перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема, щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента. Відтак, рішення про можливість чи неможливість своєчасного виконання платником податкового обов`язку щодо дотримання сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, повинно прийматися контролюючим органом за результатами розгляду всіх наданих підтверджуючих документів та підстав про такі обставини.

Судовим розглядом справи встановлено, що в якості підстави для винесення остаточного рішення від 16.11.2022 № 2934/20-40-18-04-25 вказано, що до заяви не надано вичерпного переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225 Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України та переліків документів на підтвердження.

Однак суд зазначає, що вказані доводи представника відповідача та визначена посадовою особою відповідача підстава для прийняття спірного у цій справі рішення не може вважатися свідченням того, що на дату прийняття контролюючим органом спірного рішення позивач має можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки.

Водночас суд вважає за необхідне вказати, що спірне у цій справі рішення не містить в собі жодної оцінки поданим позивачем доказам та наведеним у заяві доводам, як і не містить в собі доказів врахування направленої позивачем до контролюючого органу заяви від 17.11.2022 року та долучених до неї доказів.

Отже, контролюючий орган, приймаючи спірне рішення, не навів жодних зауважень щодо поданих позивачем документів, не вказав, які документи конкретно необхідно подати для отримання позитивного для підприємства рішення, тощо.

Також, суд зазначає, що відповідно до пункту 1 Розділу ІІ Порядку підтвердження №225 підставою неможливості виконання платниками податків - юридичними особами податкових обов`язків є: як згідно пп. 5 відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами, так і згідно пп. 6 перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.

Як було встановлено під час розгляду справи товариство позивача з 01.04.2022 року призупинило діяльність у зв`язку з тим, що значна кількість працівників виїхала закордон, а податкова адреса позивача розташована на території населеного пункту, а саме міста Харків, яке віднесено до території можливих бойових дій.

Отже, обидві вказані обставини є самостійними підставами неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків. Натомість, під час розгляду справи судом не встановлено доводів контролюючого органу стосовно врахування останніх при прийнятті оскаржуваного у даній справі рішення, що свідчить про не здійснення контролюючим органом дослідження усіх обставин та усіх поданих позивачем документів.

Стосовно доводів представника контролюючого органу про те, що позивачем здійснювалась реєстрація податкових накладних та подача податкової звітності суд зазначає, що останні не можуть вважатися судом достеменним свідченням наявності у позивача можливості виконувати податкові обов`язки у встановлені законодавством строки і порядку.

Крім того, представником позивача під час розгляду справи було надано пояснення та вказано, що проведення такої реєстрації було здійснено бухгалтером товариства, коли остання приїхала до міста Харкова та отримала змогу дистанційно направити такі документи на реєстрацію.

Відтак, враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування рішення №2934/20-40-18-04-25 від 16.11.2022 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, прийнятого Головним управлінням ДПС у Харківській області.

В той же час суд вважає за необхідне наголосити, що оскільки вказане рішення відповідачем було прийнято не у відповідності до норм діючого законодавства, без врахування усіх обставин у справі та без надання оцінки поданій позивачем заяви, то з огляду на приписи ч.2 ст. 9 КАС України наявні підстави для виходу за межі позовних вимог позивача та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" від 30.09.2022 року про неможливість виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, з урахуванням висновків суду у цій справі.

Стосовно позовних вимог позивача про визнання протиправним рішення про результати розгляду скарги №28163/6/99-00-06-02-01-06 від 22.09.2023 року ДПС України відносно рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, що було прийняте ДПС України та скасування зазначеного рішення суд зазначає наступне.

Згідно з пунктом 56.1 статті 56 Податкового кодексу України рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

Рішення контролюючого органу, оскаржене в судовому порядку, не підлягає адміністративному оскарженню.

Відповідно до п. 56.8. статті 56 Податкового кодексу України контролюючий орган, який розглядає скаргу платника податків, зобов`язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом 20 календарних днів, наступних за днем отримання скарги, на адресу платника податків засобами поштового зв`язку (з повідомленням про вручення) чи електронного зв`язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу) або надати йому під розписку.

Згідно з пунктом 56.9. статті 56 Податкового кодексу України керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк, визначений у пункті 56.8 цієї статті, але не більше 60 календарних днів, та письмово або в електронній формі засобами електронного зв`язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статті 42 цього Кодексу) повідомити про це платника податків до закінчення строку, визначеного у пункті 56.8 цієї статті.

Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платнику податків протягом 20-денного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків.

Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника податків, якщо рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу про продовження строків її розгляду не було надіслано платнику податків до закінчення 20-денного строку, зазначеного в абзаці першому цього пункту.

Приписами абз.2 та 3 п.56.18 ст.56 Податкового кодексу України визначено, що процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.

Вказане рішення Державної податкової служби України не є рішенням, яким відмовлено в прийнятті рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, а є рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення №2934/20-40-18-04-25 від 16.11.2022 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, незгода позивача із яким стала первинною підставою для звернення останнього до суду з даним позовом.

Суд зазначає, що враховуючи встановлені під час розгляду справи обставини, слід дійти висновку про те, що оскаржуване у даній справі рішення №28163/6/99-00-06-02-01-06 від 22.09.2023 року не є таким, що прийняте у зв`язку з реалізацією управлінських повноважень, а є актом вирішення спору в досудовому порядку, не створює юридичного наслідку для позивача, а визнання цього рішення протиправним та його скасування не призведе до відновлення порушеного права.

Аналогічного висновку дійшов і Верховний Суд у постанові від 07 лютого 2020 року у справі №826/11086/18.

Таким чином, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення даної частини позовних вимог позивача.

Відповідно до положень ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН".

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 257-262, 295, 297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" (вул. Сумська, буд. 50, м. Харків, 61002) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057), Державної податкової служби України (Львівська площа буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення №2934/20-40-18-04-25 від 16.11.2022 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, прийнятого Головним управлінням ДПС у Харківській області.

Зобов`язати Головного управління ДПС у Харківській області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" від 30.09.2022 року про неможливість виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, з урахуванням висновків суду у цій справі.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" (вул. Сумська, буд. 50, м. Харків, 61002, код ЄДРПОУ - 44264596) сплачену суму судового збору у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ ВП 43983495).

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Мельников Р.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118730873
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —520/30647/23

Ухвала від 25.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 12.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 05.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 05.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 29.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні