Головуючий І інстанції: Мельников Р.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2024 р. Справа № 520/30647/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Катунова В.В.,
Суддів: Подобайло З.Г. , Чалого І.С. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.04.2024, майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022 по справі № 520/30647/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю компанія «ВІНОН»
до Державної податкової служби України , Головного управління ДПС у Харківській області
про визнання протиправними та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" (далі позивач, ТОВ "ВІНОН") звернулось до суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Харківській області (далі - відповідач 1, ГУ ДПС в Харківській області), Державної податкової служби України (далі відповідач 2, ДПС України) в якому просило суд:
- визнатипротиправним рішенняпро результатирозглядускарги №28163/6/99-00-06-02-01-06 від 22.09.2023 року ДПС Українивідносно рішення щодо можливості своєчасноговиконанняплатникомподатків свогоподатковогообов`язку, щобуло прийняте ДПС України таскасуватизазначене рішення;
- визнати протиправним рішення №2934/20-40-18-04-25 від 16.11.2022 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податковогообов`язку, прийняте ГУ ДПС у Харківській області, та скасувати зазначенерішення.
В обґрунтування позову зазначено, що спірне у даній справі рішення Головного управління ДПС у Харківській області №2934/20-40-18-04-25 від 16.11.2022 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, прийняте ГУ ДПС у Харківській області є протиправним та таким, що порушує права позивача. Водночас, прийняте за результатами адміністративного оскарження рішення про результати розгляду скарги №28163/6/99-00-06-02-01-06 від 22.09.2023 року ДПС Україниє протиправним з огляду на помилковість висновків контролюючого органу.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 29.04.2024 задоволено частково адміністративний позов.
Визнанопротиправним та скасованорішення №2934/20-40-18-04-25 від 16.11.2022 року щодо можливостісвоєчасноговиконанняплатникомподатківсвогоподатковогообов`язку, прийнятого Головним управлінням ДПС у Харківській області.
Зобов`язано Головного управління ДПС у Харківській області повторнорозглянутизаяву Товариства з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН"від 30.09.2022 року пронеможливістьвиконанняплатникомподатківобов`язків, визначениху підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідніположення»Податковогокодексу України, зурахуваннямвисновківсудуу цій справі.
Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" (вул. Сумська, буд. 50, м. Харків, 61002, код ЄДРПОУ - 44264596) сплачену сумусудовогозбору урозмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесятчотири) грн. 00 коп. за рахунокбюджетнихасигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ ВП43983495).
У задоволеннірештипозовних вимог - відмовлено.
Не погодившись з вказаним рішенням відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення норм матеріального права та невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, просив суд апеляційної інстанції скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.04.2024 по справі № 520/30647/23 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Апеляційна скарга мотивована твердженнями про правомірність прийняття рішення №28163/6/99-00-06-02-01-06 від 22.09.2023, оскільки до заяви позивачем не було надано вичерпного переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок. Зауважив, що згідно з наявними інформаційними ресурсами ДПС України ТОВ "ВІНОН" здійснював реєстрацію податкових накладних в ЄДПН з 07.06.2022 по 08.06.2022.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу в якому зазначив, що доводи апеляційної скарги є безпідставними та необґрунтованими, а рішення суду першої інстанції вважає правомірним та таким, що не підлягає скасуванню, просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги.
Відповідно до пункту третього частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України), суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Учасниками по даній справі було отримано копії ухвал Другого апеляційного адміністративного суду про відкриття апеляційного провадження та про призначення даної справи до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження, у т.ч. відповідачем отримано копію апеляційної скарги позивача, що підтверджується довідками про доставку електронного документа через підсистему "Електронного суду".
Згідно зі ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН", код ЄДРПОУ44264596, зареєстровано як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридична адреса: 61002 м. Харків, вул. Сумська буд. 52.
Основний вид діяльності позивача68.20 - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Відповідно до повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язанi з оподаткуванням або через якi провадиться діяльність (форма № 20-ОПП), яке надане позивачем доконтролюючогооргану в 2021 році, платникТовариствозобмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" використовує в господарській діяльності наступні об`єкти оподаткування: 1. лікарня м. Харків, вул. Сумська, 72, тимчасово не експлуатується; 2. офіси м. Харків, вул. Сумська, 72, здається в оренду; інформація про земельні ресурси: відповідно до податкової декларації з плати на землю за 2022 рік ТОВ компаніяВінонє платником земельного податку, ділянка площею 0,0925 га. При цьому, позивач є платником податку на нерухоме майно, має у власності 2 об`єкти площею 325,2 кв.м та 994,0 кв.м.
Позивачем до Головного управління ДПС у Харківській області було подано заяву про неможливість виконання платниками податківюридичними особами податкових обов`язків заяву про неможливість подання податкової звітності від 26.08.2022 року. В якості додатківдо вказаної заяви долучено протокол № 6 загальних зборів учасників ТОВ компанія "ВІНОН" від 27.03.2022.
Листом Головного управління ДПС у Харківській області від 16.09.2022 №12275/6/20-40-18-04-07 позивача було повідомлено про порядок звернення до контролюючого органу із заявою про неможливість виконання платника податків юридичними особами податкових обов`язків.
Позивачем шляхом направлення заяву від 30.09.2022 № б/н (вх. Головного управління ДПС у Харківській області від 30.09.2022 № 33918/6/73) повідомлено контролюючийорган проте, що основним видом діяльності товариства згідно статуту є здавання в оренду власного та орендованого майна. Товариство зобмеженою відповідальністю компаніяВІНОНє власником нежитлової будівлі, що знаходилася за адресою м. Харків, вул. Сумська, 52. Орендні платежі від здавання зазначеної нежитлової будівлі - єдине джерело доходу компанії, сплати податків. Але внаслідок бойових дій, спричинених військовою агресією Російської Федерації в березні 2022 року частина нежитлової будівлі була зруйнована, за фактом чого було відкрито кримінальне провадження. Також, товариством надано заяву до Управління СБУ у Харківській області та ГУ НП у Харківській області про кримінальне правопорушення. З огляду на вказаніобставини, 27 березня 2022 р. учасники Товариства зобмеженою відповідальністю компаніїВІНОНприйняли рішення про призупинення дії трудового договору, укладеного з працівниками ТОВ КОМПАНІЇВІНОН, крім генерального директора компанії, починаючи з 01 квітня 2022 р. до дня припинення або скасування воєнного стану. (Протокол №6 загальних зборів учасників ТОВ КОМПАНІЇВІНОН). Таким чином, позивачемповідомленопро відсутність посадової особи, уповноваженої відповідно до законодавства України нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність.
Вказану заяву поданодоконтролюючого органу згідно пп. б п.1 розділу ІІ Порядкупідтвердження можливості чинеможливості виконанняплатником податків обов`язків, визначених у пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затвердженого наказомМіністерства фінансів України №225 від 29.07.2022 року, а саме ТОВ компанія "ВІНОН" перебуває в місті Харкові, що фактично належить до Харківської міської територіальної громади.
В якості додатків до вказаної заяви надано наступні документи: копія заяви про кримінальне правопорушення від 15.08.2022 року; копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення Управлінню СБУ у Харківській області та ГУ НП у Харківській області; копія паспорта № 6 загальних зборів учасників ТОВ КомпаніяВінонвід 27.03.2022 року; витяг з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75; витяг з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 у редакції Наказу № 206; лист Торгово-промислова палата України від 28.02.2022 року.
За результатами розгляду заяви №33918/6/73 від 30.09.2022 року, Комісією щодо підтвердження можливості чи неможливості виконання обов`язків платником податків, визначених підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПерехідні положенняПодаткового кодексу Українита вимогаминаказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року №225Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, винесено попереднє рішення від 17.10.2022 № 876/20-40-18-04-25.
Контролюючим органом запропоновано надати перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225, а саме:
1. акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року №2030;
2. інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127(в редакціїпостанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року №599);
3. витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленомуКримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна;
4. інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326;
5. документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);
6. копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості));
7. документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації;
8. документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;
9. копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку;
10. документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;
11. повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;
12. документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет - провайдера);
13. документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо);
14. документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо);
15. документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви;
16. документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту44.5 статті 44глави1розділуПодаткового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділуПерехідні положенняПодаткового кодексу України);
17. подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Позивачем було направлено на адресуконтролюючогооргану заяву від 17.11.2022 № 17/11 відповідно до попередньогорішення згідноякої наданоперелікдокументів, а саме: копію наказу № 04-А від27.03.2022 р. про призупинення дії трудових договорів; копія протоколу № 6 Загальних Зборів Учасників ТОВ КОМПАНІЇВІНОНвід27.03.2022 р.; копія заяви про кримінальне правопорушення від 15.08.2022 р.; копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення Управлінню СБУ у Харківській області та ГУ НП у Харківській області; копія витягу з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25.04.2022 р., затверджений Наказом міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 р. №75; копія витягу з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10.09.2022 р., затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №75 у редакції Наказу №206 від 13.09.2022 р. №206; копія листа Торгово-промисловоїпалати Українивід 28.02.202 року.
Зі змісту доводів представника позивача встановлено, що ним не було отримано жодного рішення відповідача за результатом розгляду заяви станом на 26.12.2022 року, з огляду на що листом від 26.12.2022 № 26/12 (вх. Головного управління ДПС у Харківській області від 26.12.2022 №46162/6/73) Товариство з обмеженою відповідальністю компанія Вінон звернулось до Головного управління ДПС у Харківській області з проханням надати рішення за результатами розгляду заяви від 30.09.2022 № б/н (вх. Головного управління ДПС у Харківській області від 30.09.2022 № 33918/6/73), у зв`язку з його неотриманням.
У поданому до суду відзиві на позов вказано, що Головне управляння ДПС у Харківській області листом від 29.12.2022 № 21783/6/20-40-04-15-10 надало підприємству дублікат рішення від 16.11.2022 року № 2934/20-40-18-04-25.
Так, з наявної в матеріалах справи копії рішення щодо можливості чи неможливості своєчасноговиконання платником податківсвогоподатковогообов`язкувід 16.11.2022 № 2934/20-40-18-04-25 вбачається, щозарезультатомрозглядузаяви платника та відповідних документів(вх. №29784/6/73 від26.08.2022 року та №33918/6/73 від30.09.2022 року) у зв`язку з недостатністюдокументів, щопідтверджують неможливістьвиконанняплатником податківподатковихобов`язків, прийнято рішення щодо можливості своєчасного виконання платникомподатківсвогообов`язку. При цьому, в якостіпідставидляприйняттярішення вказано, щодозаяви не надано вичерпного переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225ПрозатвердженняПорядкупідтвердженняможливості чи неможливостівиконанняплатникомподатківобов`язків, визначенихупідпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПерехідні положенняПодаткового кодексу Українита переліків документів напідтвердження.
02.10.2023 підприємством було отримано від Державноїподаткової службиУкраїни рішення № 28163/6/99-00-06-02-01-06 від 22.09.2023 року про результати розгляду скарги за № 10/1-1 від 10.01.23 р.
Вказана скарга була подана позивачем на рішення Головного управління ДПС у Харківській області щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №2934/20-40-18-04-25 від 16.11.2022 р., відправленого згідно поштового штампу 03.01.2023.
Державною податковою службою Українибуло отримано скаргу позивача 16.01.2023 р. та своїм рішенням за № 22920/6/99-00-06-02-01-06 від 16.08.2023 р. продовжено строк розгляду скарги до 29 вересня 2023 року (включно).
В подальшому, рішенням Державної податковоїслужби України №28163/6/99-00-06-02-01-06 від 22.09.2023 року, яке було отримано позивачем 02.10.2023 року,згідно якого позивачу в задоволенні скарги було відмовлено із посиланням на недостатність наданих документів. Також у вказаномурішеннізазначено, що позивач не надав сертифікат Торгово-промислової палати України.
Вважаючи свої права порушеними, підприємство позивача звернулось до суду з даним позовом.
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що контролюючий орган, приймаючи спірне рішення, не навів жодних зауважень щодо поданих позивачем документів, не вказав, які документи конкретно необхідно подати для отримання позитивного для підприємства рішення, тощо.
Враховуючи, що відповідачем 1 прийнято рішення №2934/20-40-18-04-25 від 16.11.2022 року не на підставі норм чинного законодавства, без врахуванняусіхобставин у справі табез наданняоцінкиподаній позивачемзаяви суд першої інстанції визнав його протиправним та скасував.
Обираючи ефективний спосіб захисту, суд першої інстанції вважав за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" від 30.09.2022 року пронеможливістьвиконанняплатникомподатківобов`язків, визначениху підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідніположення»Податковогокодексу України, зурахуваннямвисновківсудуу цій справі.
Відмовляючи в частині позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що рішення №28163/6/99-00-06-02-01-06 від 22.09.2023 (за результатами розгляду скарги) не є таким, що прийняте у зв`язку з реалізацією управлінських повноважень, а є актомвирішення спору в досудовому порядку, не створює юридичного наслідку для позивача, а визнання цього рішення протиправним та його скасування не призведе до відновлення порушеного права.
Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, з огляду на наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями статті 67 Конституції України закріплено обов`язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані Податковим кодексом України (надалі ПК України).
Відповідно до пункту 6.1 статті 6 Податкового кодексу України податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.
Підпункт 14.1.39 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України встановлює, що грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до п.п. 14.1.156 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Згідно з п.15.1 ст. 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Відповідно до п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з п. 36.1. ст. 36 Податкового кодексу України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Відповідно до п. 36.5. ст. 36 Податкового кодексу України відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк (п.38.1 ст.38 ПК України).
Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 р. строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжувався.
За приписами статті 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Законом України від 12.05.2022 р. № 2260-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" (далі - Закон № 2260), який набрав чинності 27.05.2022 р., внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 р. № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 р. № 2102-IX, встановлено особливості для справляння податків і зборів.
Отже, приписами п. 69.1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України передбачено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Частиною II цього Порядку передбачено, що до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.
Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: 1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації; 2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації; 3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; 4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); 5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи; 6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації; 7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
Заналізувищевказаної норми вбачається, щоостаннядає підстави длявисновкупроте, щокожна із підстав неможливості виконання податкових обов`язків є самодостатньою, а Порядок не вимагає одночасної наявності усіх визначених Порядком підстав для прийняття рішення про неможливість виконання податкових обов`язків.
Відтак, відповідно до підпункту 6 цього переліку, перебування позивача на території, на якій ведуться воєнні (бойові) дії - є підставою неможливості виконання позивачем податкових обов`язків.
Згідно з пунктом 3 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, до платників податків, які на дату набрання чинності цим Порядком (а саме: на 06.09.2022) мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків - юридичною особою податкового обов`язку, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу (пункт 8 передбачає, що платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення).
Пунктом 3 розділу II вищевказаного Порядку також встановлено, що заява має містити: повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків; код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); податкову адресу платника податків; найменування контролюючого органу, до якого подається заява; дату подання заяви; чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов`язки не мав/не має можливості виконати платник податків; інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими, обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації; підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
Згідно з пунктом 4 розділу II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, до платників податків, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів, інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
При цьому, пунктом 7 розділу II вищевказаного Порядку встановлено, що платники податків, які не подали, у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно з пунктом 1 розділу III вищевказаного Порядку заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Попереднє рішення має бути направлене платнику податків не пізніше 20 календарних днів з дня, наступного за днем отримання контролюючим органом заяви та відповідних документів (копії документів), інформації у порядку передбаченому пунктом 3 цього розділу.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.
Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.
Попереднє рішення та рішення, надіслане контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо воно сформовано з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.
У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.
За наявності інших документів, інформації, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок, платники податків - юридичні особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, надають такі документи (копії документів). Платники податків - фізичні особи, зокрема самозайняті особи надають інші документи, інформацію, що підтверджують неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок разом із документом, що підтверджує таку особу.
Пунктом першим розділу ІІІ Порядку підтвердження №225 визначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.
У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.
Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.
Також,судзазначає, що наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 затверджено також Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, відповідно до якого такими документами є:
1. акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року №2030;
2. інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 року №599);
3. витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна;
4. інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії російської федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326;
5. документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків);
6. копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості));
7. документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації;
8. документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану;
9. копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку;
10. документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану;
11. повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках;
12. документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет - провайдера);
13. документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо);
14. документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо);
15. документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви;
16. документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України);
17. подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
Колегія суддівзазначає, що залежно від підстави, з якої платник податків пов`язує неможливість виконання податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкового агента), у кожному конкретному випадку визначається і перелік документів, які необхідно подати до податкового органу для підтвердження вказаної підстави. Тобто, на підтвердження певної підстави для визнання платника податків таким, що не мав можливості виконувати податковий обов`язок, необхідно надати до податкового органу інформацію, один документ або кілька документів, який/які стосуються та підтверджують саме цю підставу, а не всю сукупність документів, які передбачені у переліку Міністерства фінансів України.
Аналіз вищевказаних норм вказує, що підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 р. № 225, головною умовою застосування підстав (критеріїв), за якими платник податків став таким, що не може виконувати свій податковий обов`язок, є те, що вони виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, які спричинені військовою агресією російської федерації.
При цьому, метою зазначеної процедури є убезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.
Таким чином, платник податків, який у зв`язку із проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків.
Під час розгляду справи встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" зареєстровано як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридична адреса: 61002, м. Харків, вул. Сумська буд. 52.
Основний вид діяльності позивача68.20 - надання в оренду й експлуатацiю власного чи орендованого нерухомого майна.
Відповідно до повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язанi з оподаткуванням або через якi провадиться діяльність (форма № 20-ОПП), яке надане позивачем доконтролюючогооргану в 2021 році, платникТовариствозобмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" використовує в господарській діяльності наступні об`єкти оподаткування: 1. лікарня м. Харків, вул. Сумська, 72, тимчасово не експлуатується право власності; 2. офіси м. Харків, вул. Сумська, 72, здається в оренду право власності.
Також, згідно інформації про земельні ресурси: відповідно до податкової декларації з плати на землю за 2022 рік ТОВ компаніяВінонє платником земельного податку, ділянка площею 0,0925 га. При цьому, позивач є платником податку на нерухоме майно, має у власності 2 об`єкти площею 325,2 кв.м та 994,0 кв. м.
Водночас, як правильно зазначив суд першої інстанції, що зареєстрована юридична адреса позивача розташована на території Харківської міської територіальної громади (м. Харків), яка входить до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75.
Позивачем на адресу відповідача направлено заяву про неможливість своєчасно виконувати податковий обов`язок від 30.09.2022 №33918/6/73. До заяви платником податків надано наступні документи: копія заяви про кримінальне правопорушення від 15.08.2022 року; копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення Управлінню СБУ у Харківській області та ГУ НП у Харківській області; копія паспорта № 6 загальних зборів учасників ТОВ КомпаніяВінонвід 27.03.2022 року; витяг з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75; витяг з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 у редакції Наказу № 206; лист Торгово-промислова палата України від 28.02.2022 року.
За результатами розгляду наданої позивачем заяви та документів, контролюючим органом винесено попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №876/20-40-18-04-25 від 17.10.2022, в якому запропоновано надати перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225.
Відтак, у попередньому рішенні щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку запропоновано надати додаткові документи, які б усували сумніви у неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Однак, колегія суддів наголошує, що наведення у попередньому рішенні повного перевірку документів, який передбачений положеннями Переліку №225 не може вважатися судом зазначенням конкретного перелікудокументів, які б давали можливість контролюючомуоргануприйнятипозитивнерішеннязарезультатамирозглядузаявипозивача, щовсвою чергусвідчить про недотримання Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Таким чином, контролюючиморганом хоча і було виконано покладений на нього обов`язок та запропоновано позивачу у попередньому рішенні надати додатково документи, які і підтверджували б настання таких наслідків і подій, що унеможливлюють виконання саме цим платником свого податкового обов`язку, аленебулозазначеногоконкретного переліку додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.
Зі змісту поданої позивачем до контролюючого органу заяви від 30.09.2022 вбачається наведення представником позивача пояснень стосовно обставин, які склались у товариства та підстав звернення до контролюючого органу із спірною у даній справі заявою.
Також, позивачем було подано додатково до відповідача копію заяви про кримінальне правопорушення від 15.08.2022 року; копію рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення Управлінню СБУ у Харківській області та ГУ НП у Харківській області; копія паспорта № 6 загальних зборів учасників ТОВ КомпаніяВінонвід 27.03.2022 року; витяг з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75; витяг з Переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 у редакції Наказу № 206; лист Торгово-промислова палата України від 28.02.2022 року.
У поданій до суду відповідінавідзивпредставником позивача вказано, щозгідноподаних до контролюючого органу документіввбачається, що з 01.04.2022 рокупозивачпризупинив діяльність у зв`язку з тим, щозначнакількістьпрацівниківвід`їхала закордон, що згідно положень пп.5 п.1 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податківобов`язків, визначених упп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХПерехідні положенняПодатковогокодексу України, затвердженогонаказом Міністерствафінансів України №225 від29.07.2022 року є самостійною підставою длявизнання платника податків таким, що не мав можливість виконуватиподатковий обов`язок.
Відповідачем у спірному у даній справі рішенні не наведено конкретнихдокументів, які необхідно надатипозивачу разом ізповторною заявою, алише вказанонанеобхідність подати документи згіднопереліку та за необхідності, що, на думку колегії суддів, свідчить проневмотивованістьприйнятого рішення.
Яквже було вказано, приписами пункту 1 розділу ІІІ Порядку №225 визначено, що обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий органта контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Зурахуванням вказаного вище, колегія суддів зазначає, що відповідно до наведених норм права обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган.
Натомість, відповідач в апеляційній скарзі посилається на те, що під час розгляду наданих ТОВ «Вівон» документів, встановлено з інформаційних ресурсів ДПС України, що ТОВ "ВІНОН" здійснював реєстрацію податкових накладних в ЄДПН з 07.06.2022 по 08.06.2022.
Судовим розглядом справи встановлено, що в якості підстави для винесення остаточного рішення від 16.11.2022 № 2934/20-40-18-04-25 вказано, щодозаяви не надано вичерпного переліку документів, що підтверджують неможливість платника податківюридичної особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі податкового агента, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року № 225Про затвердження Порядкупідтвердженняможливості чи неможливості виконанняплатником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПерехідні положенняПодаткового кодексу Українита переліків документів напідтвердження.
Водночас, колегія суддів вважає за необхідне вказати, щоспірнеуцій справірішення не містить в собіжодноїоцінкиподаним позивачемдоказам та наведенимузаявідоводам, які немістить в собі доказів врахування направленої позивачемдо контролюючогоорганузаяви від17.11.2022 року тадолученихдо неї доказів.
Отже, контролюючий орган, приймаючи спірне рішення, не навів жодних зауважень щодо поданих позивачем документів, не вказав, які документи конкретно необхідно подати для отримання позитивного для підприємства рішення, тощо.
Стосовно доводів представника контролюючого органу про те, що позивачемздійснювалась реєстрація податкових накладних, суд зазначає, що останні не можуть вважатися судом достеменним свідченням наявності у позивачаможливості виконувати податкові обов`язки у встановлені законодавствомстрокиіпорядку.
Крім того, представникомпозивачапід час розгляду справи було наданопоясненнята вказано, що проведення такоїреєстрації було здійснено бухгалтером товариства, колиостання приїхаладомістаХаркова та отримала змогу дистанційно направити такідокументина реєстрацію.
Відтак, враховуючи викладене вище, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції пронаявністьпідставдлявизнання протиправним та скасування рішення №2934/20-40-18-04-25 від 16.11.2022 року щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, прийнятого Головним управлінням ДПС у Харківській області.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справіАфанасьєв проти Українивід 05.04.2005 (заява № 38722/02)).
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Дана правова позиція узгоджується із позицією, висловленою Верховним Судом України в постанові у справі № 21-1465а15 від 16 вересня 2015 року.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод(право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зорустатті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Згідно з частиною другоюстатті 9 КАС Українисуд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цьогоКодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У постанові Верховного Суду 25 березня 2020 року у справі №752/18396/16-а сформульована правова позиція, що принцип диспозитивності в адміністративному процесі має своє специфічне змістове наповнення, пов`язане з публічно-правовим характером адміністративного позову та активною участю суду в процесі розгляду адміністративних справ, тому адміністративний суд може та зобов`язаний в окремих випадках вийти за межі позовних вимог, якщо спосіб захисту, який обрав позивач, є недостатнім для захисту його прав, свобод і законних інтересів.
Отже, суд може та зобов`язаний в окремих випадках вийти за межі позовних вимог, якщо спосіб захисту, який обрав позивач, є недостатнім для захисту його прав, свобод і законних інтересів. Такий вихід за межі позовних вимог має бути пов`язаний із захистом саме тих прав, свобод та інтересів, щодо яких подана позовна заява. Вихід за межі позову можливий у виняткових випадках, зокрема, коли це необхідно для ефективного та повного захисту прав, свобод, інтересів людини, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин (сторін чи третіх осіб), про захист яких вони просять, від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Також, колегія суддів вказує, що оскільки вказане рішеннявідповідачем було прийнято не у відповідності до норм чинного законодавства, без врахуванняусіхобставин у справі табез наданняоцінкиподаній позивачемзаяви, тозогляду наприписич.2 ст. 9 КАС України погоджується з висновком суду про наявністьпідставдля виходуза межіпозовних вимог та зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю компанія "ВІНОН" від 30.09.2022 року пронеможливістьвиконання платникомподатківобов`язків, визначениху підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідніположення» Податковогокодексу України.
Таким чином, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволенняапеляційної скарги відповідача 1.
Інші доводи і заперечення сторін на висновки суду апеляційної інстанції не впливають.
Як зазначено в п.58 рішення Європейського суду з прав людини по справі Серявін та інші проти України, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Враховуючи зазначені вище положення, дослідивши фактичні обставини та питання права, що лежать в основі спору по даній справі, колегія суддів прийшла до висновку про відсутність необхідності надання відповіді на інші аргументи сторін, оскільки судом були досліджені усі основні питання, які є важливими для прийняття даного судового рішення.
Таким чином, суд, переглянувши, у межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, вважає, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи, ретельно дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення відповідно до вимог матеріального та процесуального права.
Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області - залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.04.2024 по справі № 520/30647/23 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя-доповідач В.В. Катунов Судді З.Г. Подобайло І.С. Чалий
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121575607 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Катунов В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні