Постанова
від 30.04.2024 по справі 280/8305/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

30 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 280/8305/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 29 грудня 2023 року (суддя Чернова Ж.М.)

у справі № 280/8305/23

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області,

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, в якому просив:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області №084050016065 від 18.09.2023 про відмову в призначенні позивачу пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області зарахувати до спеціального стажу позивача для призначення пенсії за віком на пільгових умовах період роботи з 06.09.1988 по 07.02.1995, та призначити та виплачувати позивачу пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з дати виникнення права на пенсію з 04.06.2023.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатом розгляду за принципом екстериторіальності заяви позивача Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області винесено рішення про відмову у призначенні пенсії №084050016065 на заміну раніше виданого рішення №084050016065 про призначення пенсії від 06.09.2023. Підставою для відмови є відсутність у позивача необхідного спеціального стажу в 12 років 6 місяців. Крім того, у рішенні зазначено, що стаж, набутий в Запорізькому виробничому об`єднанні «Арматуробудування», яке згодом було реорганізовано у ВАТ «Запорізький арматурний завод», відповідачем не визнається, оскільки підприємство ліквідоване у зв`язку з визнанням банкрутом з 12.05.2015. Позивач вказує, що із записів у його трудовій книжці можливо встановити період, протягом якого він перебував у трудових відносинах, місце роботи та посаду, відомості про переведення, підставу звільнення та документи, на підставі яких здійснено записи у трудовій книжці, а також проведення атестації робочого місця. Позивач зазначає, що пенсійне забезпечення не може ставитись в залежність від існування певних документів, відсутніх не з вини позивача, збереження яких не може ним контролюватися, відтак на позивача не може покладатись і відповідальність за їх збереження.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 29 грудня 2023 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області №084050016065 від 18.09.2023 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 2.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області зарахувати до пільгового стажу за Списком № 2 період роботи ОСОБА_1 з 06.09.1988 по 07.02.1995 та призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п.2 ч.2 ст.114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з дати виникнення права на пенсію - 04.06.2023.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Суд за встановлених у справі обставин дійшов висновку, що відповідач, приймаючи спірне рішення, дійшов хибних висновків щодо не зарахування до пільгового стажу позивача періоду його роботи з 06.09.1988 по 07.02.1995. Також суд встановив, що з урахування спірного періоду роботи з 06.09.1988 по 07.02.1995 у позивача наявний стаж роботи, що дає йому право на пільгове пенсійне забезпечення за Списком № 2 згідно ст. 114 ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах. Тому з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, суд зазначив, що ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області зарахувати до пільгового періоду за Списком № 2 період роботи з 06.09.1988 по 07.02.1995 та призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 2 відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з дати виникнення права на пенсію - 04.06.2023.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати в частині задоволених позовних вимог та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Відповідач наполягає на тому, що згідно поданих позивачем до пенсійного органу документів пільговий стаж позивача за Списком №2 становить 11 років 04 місяці 20 днів, що недостатньо для призначення пенсії на пільгових умовах. Довідка ВАТ «Запорізький арматурний завод» про пільговий характер роботи позивача, видана позивачу ліквідатором Острик С.Ю., потребує підтвердження рішенням Комісії.

Щодо зобов`язання відповідача призначити позивачу пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону № 1058 скаржник зазначає, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Запорізькій області, тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог в частині призначення позивачу пенсії саме Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області.

Позивач проти задоволення апеляційної скарги заперечує, відповідно до поданого відзиву на апеляційну скаргу просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду без змін через необґрунтованість доводів скаржника.

Дана адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до ст.311 Кодексу адміністративного судочинства України в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, 29.08.2023 позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області із заявою про призначення пенсії за віком пільгових згідно Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 №1058-VI.

Заява позивача розглянута за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області №084050016065 від 18.09.2023, прийнятим на заміну рішення про призначення пенсії №084050016065 від 06.09.2023, позивачу відмовлено у призначенні пенсії відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.

Як вказано у цьому рішенні №084050016065 від 18.09.2023, страховий стаж позивача становить 32 роки 03 місяці 08 днів. Стаж роботи за Списком №2 відповідно до довідки ПАТ «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» № 275 від 04.05.2023 становить 11 років 04 місяці 20 днів. До пільгового стажу за Списком № 2 не зараховано період з 06.09.1988 по 07.02.1995 згідно уточнюючої довідки ПАТ «Запорізький арматурний завод» № 02-01/01 від 28.08.2023, виданої ліквідатором Острик С.Ю., оскільки згідно даних витягу з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 20.04.20023 ПАТ «Запорізький арматурний завод» (код ЄДРПОУ 14309190) ліквідовано у зв`язку із визнанням банкрутом з 12.05.2016.

Не погодившись з відмовою у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, позивач звернувся до суду з цим позовом.

З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції.

Частиною першою статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 встановлено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Відповідно до п.2 ч.2 ст.114 цього Закону на пільгових умовах пенсія за віком призначається: працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Відповідно до п. 3 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах», затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 № 383, при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.

Відповідно до п. 10 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах», затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 № 383, для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637.

Відповідно до п.2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005, до заяви про призначення пенсії за віком додаються документи, наведені у цьому пункті, в тому числі: документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.

Положенням ст. 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» № 1788-XII встановлено, що основним документом, що підтверджує наявний трудовий стаж для призначення пенсій є трудова книжка. Це ж встановлено і п.1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637.

Відповідно до вказаного Порядку № 637 за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

За правилами п.3 Порядку №637, за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Відповідно до п.20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Отже, необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах, відповідно до положень статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що включені до Списку № 2, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією.

Основним документом, який підтверджує стаж та характер роботи, є трудова книжка, і лише у разі відсутності у ній відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

Судом встановлено, що згідно записів трудової книжки позивача серії НОМЕР_1 від 06.02.1985, позивач у спірний період працював в ЗВО «Арматуробудування», яке в подальшому було реорганізовано у ПАТ «Запорізький арматурний завод»:

06.09.1988у чавунноливарному цеху за професією слюсар-ремонтник на гарячих ділянках робіт по 4-му розряду (наказ №474 від 06.09.1988);

07.02.1995 звільнений за власним бажанням (наказ №99 від 13.03.1995).

Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 20.04.20023 підприємство ПАТ «Запорізький арматурний завод» (код ЄДРПОУ 14309190) ліквідовано у зв`язку із визнанням банкрутом з 12.05.2016.

Згідно з довідкою про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки та відповідних записів у ній від 28.08.2023 №02-01/01, виданої ліквідатором ПАТ «ЗАЗ», позивач працював повний робочий день на (в) Запорізькому виробничому об`єднанні «Арматуробудування», ВАТ «Запорізький арматурний завод» і за період з 06.09.1988 (нак. №474 від 06.09.1988) по 07.02.1995 (нак.№99 від 13.03.1995) виконував роботи з налаштування ремонт на гарячих майданчиках роботи за професіями: з 06.09.1988 по 07.02.1995 - працював в чавунноливарному цеху за професією слюсар-ремонтник на гарячих ділянках робіт по 4-му розряду.

Вказана професія передбачена за Списком №2 у розділі XV «Металообробка» підрозділу 1а «Ливарне виробництво. Робітники», - «слюсар на гарячих ділянках робіт» згідно Постанови Ради Міністрів СРСР від 22.08.1956 №1173, за Списком № 2 у розділі XIV «Металообробка» підрозділу 5а «Ливарне виробництво. Робітники», код 2150100а-18559 - «слюсар-ремонтник» згідно Постанови Кабінету Міністрів СРСР від 26.01.1991 №10, а також за Списком №2 у розділі XIV «Металообробка» підрозділу 5а «Ливарне виробництво. Робітники», код 2150100а-18559 - «слюсар-ремонтник».

З 01.02.1994 ЗВО «Арматуробудування» перейменовано в ВАТ «Запорізький арматурний завод», наказ Мінмашпрома від 28.01.1994 №104. ВАТ «Запорізький арматурний завод» змінено назву на ПАТ «Запорізький арматурний завод» (наказ від 28.12.2011 №24-1).

Відповідно до архівної довідки від 06.06.2023 №04-25/А-1007, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради, документи Запорізького виробничого об`єднання «Арматуробудування», Запорізького арматурного заводу на зберігання до архівного управління ЗМР не надходили.

В результаті дослідження означених документів в їх сукупності, суд апеляційної інстанції погоджується з судом першої інстанції, що із записів у трудовій книжці позивача можливо встановити період, протягом якого позивач перебував у трудових відносинах; місце роботи та посаду; відомості про переведення; підставу звільнення; документи (накази), на підставі яких здійснено записи у трудовій книжці. При цьому записи, які містяться в трудовій книжці позивача, свідчать, що займана у вказаний вище спірний період посада позивача (слюсар-ремонтник на гарячих ділянках робіт) належала до переліку посад, робота на яких підлягає пільговому обрахунку за Списком № 2, що відповідачем не спростовується.

Стосовно доводів відповідача про не зарахування до пільгового стажу позивача вказаного періоду роботи з 06.09.1988 по 07.02.1995 через неможливість врахування поданої позивачем уточнюючої довідки ПАТ «Запорізький арматурний завод» № 02-01/01 від 28.08.2023, виданої ліквідатором Острик С.Ю., оскільки згідно даним витягу з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 20.04.20023 підприємство ПАТ Запорізький арматурний завод (код ЄДРПОУ 14309190) ліквідовано у зв`язку із визнанням банкрутом з 12.05.2016, суд апеляційної інстанції вважає, що за наведеного вище правового регулювання лише у разі, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу необхідно надавати уточнюючі довідки.

Тобто, даний порядок підтвердження трудового стажу є обов`язковим в разі відсутності в трудовій книжці відомостей про роботу, але в трудовій книжці позивача є необхідні записи за спірний період, які завірені печаткою підприємства, в установленому порядку недійсними, недостовірними не визнані, тому будь-яких інших підтверджень не вимагають.

Відтак, суд апеляційної інстанції погоджується з судом першої інстанції, що спірний період роботи позивача з 06.09.1988 по 07.02.1995 має бути зарахований відповідачем до пільгового стажу позивача за Списком № 2, що з урахуванням пільгового стажу, який відповідачами визнається, є достатнім для реалізації права позивача на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2.

Отже, є правильним висновок суду першої інстанції, що рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області №084050016065 від 18.09.2023 про відмову у призначенні позивачу пенсії за віком на пільгових умовах з підстав недостатності пільгового стажу є протиправним та підлягає скасуванню.

Оскільки позивач, згідно вимог п. 2 ч.2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», досяг відповідного віку 55 років, має у наявності страховий стаж не менше 29 років 6 місяців у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, за таких умов належним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання пенсійного органу призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 з 04.06.2023 відповідно до п. 1 ч.1 ст. 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

При цьому, суд апеляційної інстанції враховує, що оскаржуване рішення відповідача, яким позивачу відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, прийнято, як правильно встановлено судом першої інстанції, без законних підстав. Інші обставини, які не дають позивачу право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, пенсійним органом не визначені, із матеріалів справи не вбачаються.

Стосовно висновку суду першої інстанції про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах суд апеляційної інстанції вважає, що такий висновок зроблений судом з правильним застосуванням норм матеріального права.

Вирішуючи питання щодо органу Пенсійного фонду, який має обов`язок щодо поновлення порушеного права позивача, слід виходити з такого.

Відповідно до ст. 81 Закону України «Про пенсійне забезпечення» призначення пенсій і оформлення документів для їх виплати здійснюється органами Пенсійного фонду України.

За правилами ст. 82 цього Закону документи про призначення пенсій розглядаються органом, що призначає пенсії (стаття 81), не пізніше 10 днів з дня їх надходження.

Повідомлення про відмову в призначенні пенсії із зазначенням причин відмови та порядку оскарження орган, що призначає пенсії, видає або надсилає підприємству, організації або заявникові не пізніше 5 днів після винесення відповідного рішення.

Також частиною п`ятою статті 45 Закону № 1058-IV визначено, що документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган ПФУ та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Статтею 44 Закону № 1058-IV врегульований порядок звернення за призначенням (перерахунком) пенсії.

Відповідно до ч.1 ст.44 Закону № 1058-IV в редакції на час виникнення спірних правовідносин призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Відповідно до п.1.1 наведеного вище Порядку 22-1 в редакції на час звернення позивача до органу Пенсійного фонду із заявою від 29 серпня 2023 року заява про призначення, перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію).

Відповідно до розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 в редакції Постанови Пенсійного фонду № 25-1 від 16.12.2020, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.03.2021 за № 339/35961, заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію (п.4.1 Порядку№ 22-1).

Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу (п.4.2 Порядку№ 22-1).

Відповідно до п. 4.3 Порядку № 22-1 створення та обробка документів здійснюється із накладенням кваліфікованого електронного підпису працівників, відповідальних за здійснення операцій.

Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Пунктом 4.8 Порядку № 22-1 передбачено, що заява, відомості з відповідних інформаційних систем, скановані копії документів, на підставі яких призначено (перераховано) пенсію та проводиться її виплата; інша інформація, з урахуванням якої визначаються розмір призначеної пенсії та розмір пенсії до виплати, обробляються в складі електронної пенсійної справи, що формується та ведеться відповідно до вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Про захист персональних даних». Електронна пенсійна справа зберігається на базі централізованих інформаційних технологій.

Пунктом 4.10 Порядку № 22-1 передбачено, що після призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший вид електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем фактичного проживання особи, за місцезнаходженням установи виконання покарань, де відбуває покарання засуджений до позбавлення (обмеження) волі, для здійснення виплати пенсії.

Таким чином, органи Пенсійного фонду України застосовують принцип екстериторіальності при опрацюванні заяв про призначення та перерахунки пенсій, що передбачено постановою правління Пенсійного фонду України від 16.12.2020 № 25-1 «Про затвердження Змін до деяких постанов правління Пенсійного фонду України», суть якого полягає в опрацюванні заяв про призначення пенсій територіальними органами Пенсійного фонду України в порядку черговості надходження таких заяв незалежно від того, де було прийнято заяву та де проживає особа.

В спірному випадку заява позивача про призначення пенсії розглянута за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області, за результатом якої прийнято рішення про відмову у призначенні пенсії №084050016065 від 18.09.2023, тому саме Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області є відповідальним за опрацювання заяви позивача та прийняття відповідного рішення.

Виходячи з вищенаведеного, суд першої інстанції під час розгляду даної справи повно дослідив обставини, які мають значення для справи, ухвалив законне та обґрунтоване рішення.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Передбачені ст.317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.

Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 29 грудня 2023 року у справі № 280/8305/23 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили відповідно до ст.325 КАС України, може бути оскаржена до касаційного суду у випадках та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк

суддяН.А. Бишевська

суддяЯ.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.04.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118733950
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —280/8305/23

Постанова від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 26.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 29.12.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 20.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні