П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/9126/23 Головуючий у 1-й інстанції: Польовий О.Л.
Суддя-доповідач: Сушко О.О.
30 квітня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сушка О.О.
суддів: Залімського І. Г. Мацького Є.М.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2023 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Джерела здоров`я від А до Я" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
В С Т А Н О В И В :
позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 23.02.2023 №0020010405, яким на позивача наклдений штраф, передбачений пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України за ставкою 10% в розмірі 105560,75 грн.
Відповідно до рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2023 року позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів та вимог апеляційної скарги у відповідності до ч. 1 ст. 308 КАС України, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити частково, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що на підставі пункту 75.1 статті 75, пункту 200.10 статті 200 Податкового кодексу України відповідач провів камеральну перевірку позивача з питань своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригувань по податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних за період лютий вересень 2022 року.
За результатами перевірки складений акт від 17.01.2023 №607/22-01-04-05/40362560, який встановлене порушення підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення", пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а саме несвоєчасна реєстрація позивачем податкових накладних за лютий вересень 2022 року.
На підставі висновків перевірки відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 29.11.2022 №0070370407, яким застосував до позивача штраф, передбачений пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України за ставкою 10% в розмірі 105560,75 грн.
Суд першої інстанції при ухваленні оскарженого рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для задоволення адміністративного позову.
Колегія суддів частково не погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Так, за приписами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Положеннями пункту 201.10 ст. 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
За змістом пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі, зокрема: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.
У подальшому Законом України від 12.05.2022 №2260 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", який набрав чинності з 27.05.2022, підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України викладений у редакції, згідно з якою платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Законом України від 13.12.2022 №2836 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України" (далі - Закон №2836) підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України викладений в редакції, згідно з якою платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року. Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Закону №2836 вказана норма застосовується починаючи з 27.05.2022.
Отже, нормами ПК України звільнені від відповідальності платники податків, які зареєстрували податкові накладні, дата складання яких припадає на період з 01 лютого по 31 травня 2022 року не пізніше 15 липня 2022 року.
Проведеною камеральною перевіркою встановлено, що позивач зареєстрував податкові накладні, розрахунки коригування до них в ЄРПН за лютий - вересень 2022 року із порушенням граничних термінів реєстрації податкових накладних, а саме:
- податкова накладна від 01.06.2022 №1 зареєстрована 08.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН - 8;
- податкова накладна від 06.06.2022 №3 зареєстрована 08.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН - 8;
- податкова накладна від 06.06.2022 №2 зареєстрована 08.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН - 8;
- податкова накладна від 06.06.2022 №5 зареєстрована 11.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН - 11;
- податкова накладна від 06.06.2022 №4 зареєстрована 11.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН - 11;
- податкова накладна від 31.05.2022 №6 зареєстрована 18.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 3;
- податкова накладна від 31.05.2022 №5 зареєстрована 18.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 3;
- податкова накладна від 31.05.2022 №1 зареєстрована 18.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 3;
- податкова накладна від 31.05.2022 №4 зареєстрована 18.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 3;
- податкова накладна від 23.03.2022 №2 зареєстрована 18.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 3;
- податкова накладна від 28.02.2022 №3 зареєстрована 18.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 3;
- податкова накладна від 31.03.2022 №3 зареєстрована 18.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 3;
- податкова накладна від 30.04.2022 №6 зареєстрована 22.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 7;
- податкова накладна від 30.04.2022 №4 зареєстрована 22.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 7;
- податкова накладна від 30.06.2022 №8 зареєстрована 18.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 3;
- податкова накладна від 30.06.2022 №7 зареєстрована 18.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 3;
- податкова накладна від 23.03.2022 №1 зареєстрована 18.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 3;
- податкова накладна від 30.04.2022 №5 зареєстрована 22.07.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 7;
- податкова накладна від 09.09.2022 №1 зареєстрована 03.10.2022, кількість днів порушення термінів реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН 3.
Податкові накладні від 31.05.2022 №6, від 31.05.2022 №5, від 31.05.2022 №1, від 31.05.2022 №4, від 23.03.2022 №2, від 28.02.2022 №3, від 31.03.2022 №3, від 23.03.2022 №1, від 30.04.2022 №6, від 30.04.2022 №4, від 30.04.2022 №5 позивач мав право надіслати їх на реєстрацію у строки, передбачені абзацом третім підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, тобто до 15.07.2022.
Обов`язок зареєструвати податкову накладну для платника податків полягає у надісланні на реєстрацію податкової накладної в установлені податковим законодавством строки та з дотриманням визначеної процедури. 15.07.2022 визначалось крайнім строком виконання платниками обов`язку зареєструвати податкові накладні у Реєстрі, якщо цей обов`язок не був виконаний ними раніше/ своєчасно.
В силу пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, прийняття та перевірка податкової накладної (розрахунку коригування) здійснюється в автоматизованому режимі, після чого формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної.
Положеннями пункту 2 Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, операційний день визначений як частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг.
Водночас конкретні часові межі операційного дня цим Порядком не визначені. Водночас пунктом 3 Порядку №1246 встановлено, що операційний день в робочі дні триває з 8 до 20-ї години.
Відтак, прийняття чи неприйняття податкових накладних, надісланих засобами електронного зв`язку, відбувається на автоматичному рівні з урахуванням особливостей електронного документообігу у межах операційного дня, який відповідно до Порядку №1246 триває у робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Податковий орган в будь-якому випадку зобов`язаний протягом операційного дня надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної.
Оскільки законодавством встановлено чіткі та обмежені строки для реєстрації податкових накладних, задля уникнення порушення платником податків граничних строків для реєстрації податкових накладних у випадку, коли гранична дата припадає на вихідний чи святковий день, положеннями Порядку №1246 та пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В матеріалах справи містяться докази того, що податкові накладні від 31.05.2022 №6, від 31.05.2022 №5, від 31.05.2022 №1, від 31.05.2022 №4, від 23.03.2022 №2, від 28.02.2022 №3, від 31.03.2022 №3, від 23.03.2022 №1 надіслані позивачем до ЄРПН 15.07.2022 до 20.00 год., а тому позивач виконав свій обов`язок щодо своєчасного направлення таких податкових накладних на реєстрацію.
Таким чином, рішення суду першої інстанції у частині визнання протиправним та скасування оскаржуваного повідомленням-рішенням у частині накладення штрафу у сумі 71609,69 грн. за реєстрацію указаних вище податкових накладних, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, і підлягає залишенню без змін.
В решті податкових накладних позивачем порушені вимоги ПК України та несвоєчасно виконаний обов`язок щодо реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Спірним податковим повідомленням-рішенням відповідач за порушення граничного строку реєстрації податкових накладних від 01.06.2022 №1, від 06.06.2022 №3, від 06.06.2022 №2, від 06.06.2022 №5, від 06.06.2022 №4, від 30.04.2022 №6, від 30.04.2022 №4, від 30.06.2022 №8, від 30.06.2022 №7, від 30.04.2022 №5, від 09.09.2022 №1 в ЄРПН застосував до позивача штраф, передбачений пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України за ставкою 10% у розмірі 33951,06 грн..
Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX Податкового кодексу України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в «Єдиному реєстрі податкових накладних» податкових накладних / розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у «Єдиному реєстрі податкових накладних» здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
На підставі пункту 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в «Єдиному реєстрі податкових накладних», встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання зворотної дії в часі, а отже, його дія не поширюється на період до набрання ним чинності. Відповідальність, установлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, закріпленого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в «Єдиному реєстрі податкових накладних» є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. Тому не можна поширювати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (оскільки податкові накладні були складені та зареєстровані з порушенням строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, до внесення змін Законом № 2876-IX).
Таким чином, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
В зв`язку з тим, що спірне податкове рішення, яким позивачу були нараховані штрафні санкції, винесене відповідачем 23.02.2023, тобто після 08.02.2023, відтак податковий орган правомірно застосував штраф у розмірі 10 %.
Враховуючи викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції в частині застосування до позивача штрафу в розмірі 33951,06 грн. з ухваленням в цій частині нового судового рішення про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області задовольнити частково.
Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2023 року скасувати в частині визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 23.02.2023 №0020010405 щодо застосування до товариства з обмеженою відповідальністю "Джерела здоров`я від А до Я" штрафу, передбаченого пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України за ставкою 10% в розмірі 33951,06 грн.
Ухвалити в цій частині нове судове рішення, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.
В решті частини рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2023 року залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Сушко О.О. Судді Залімський І. Г. Мацький Є.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.04.2024 |
Оприлюднено | 02.05.2024 |
Номер документу | 118734958 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сушко О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні