ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.04.2024 Справа № 914/3777/23
За позовом: Сокільницької міської ради, с.Сокільники,
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Сокільники-Естейт», с.Сокільники,
про: стягнення безпідставно збережених грошових коштів пайової участі на суму 4 440 466,32 грн.
Суддя І. КОЗАК
При секретарі Г.Гелеш
Представники сторін:
Від позивача: Ю.Іванкевич - представник,
Від відповідача: У.Величко, Р.Шаровський - адвокати.
На адресу Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Сокільницької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Сокільники-Естейт» про стягнення безпідставно збережених грошових коштів пайової участі на суму 4 440 466,32 грн.
Ухвалою суду від 28.12.2023 відмовлено позивачу у забезпеченні позову. 28.12.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 23.01.2024. Рух справи відображено у відповідних ухвалах суду. 26.03.2024 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 16.04.2024. У судовому засіданні 16.04.2024 оголошувалася перерва до 23.04.2024.
Правова позиція позивача.
У судове засідання 23.04.2024 представник позивача з`явився, позовні вимоги підтримав. Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідач не сплатив інвестиційний внесок як забудовник після завершення будівництва. 07.12.2020 року відповідач зареєстрував початок будівництва - будівництво багатоквартирних житлових будинків №№1,2, 3,4, 5,6 на генплані та підземного паркінгу № 7 на генплані в с. Сокільники (вул. Проектована-1 - вул. Підстригача - вул. Проектована-3) Пустомитівського району Львівської області. І-ша черга будівництва - житлові будинки № 4, 5, 6 на генплані та трансформаторна підстанція № 8 на генплані (дозвіл на виконання будівельних робіт ІУ113182260320.
10.08.2022 року було видано сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів - будівництво багатоквартирних житлових будинків №№1, 2 , 3 , 4 , 5 , 6 на генплані та підземного паркінгу № 7 на генплані в с. Сокільники (вул. Проектована-1 - вул. Підстригача - вул. Проектована-3) Пустомитівського району Львівської області. І-ша черга будівництва - житлові будинки № 4, 5, 6 на генплані та трансформаторна підстанція № 8 на генплані (сертифікат ІУ123220808590). Згідно Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» відповідач до позивача із заявою про визначення розміру пайової участі щодо будівництва об`єкта не звертався, пайової участі не сплатив. Сокільницька СР звернулася до суду з цим позовом про примусове стягнення з відповідача безпідставно збережених грошових коштів пайової участі з будівництва житла у розмірі 4 146 767,27 грн, безпідставно збережених грошових коштів пайової участі з будівництва нежитлової будівлі - 293 699,05 грн, а всього: 4 440 466,32 грн.
Попередній розрахунок судових витрат позивача:
· 66 607 грн - сплачений судовий збір.
Правова позиція відповідача.
Представники відповідач у судове засідання 23.04.2024 прибули. У клопотанні (вх.№2074/24 від 23.01.2024) про надання додаткового строку для подання відзиву зазначив таке. Будівництво Об`єкта «Будівництво багатоквартирних житлових будинків №№1, 2 , 3 , 4 , 5 , 6 на генплані та підземного паркінгу №7 на генплані в с. Сокільники (вул.Проектована-1-вул. Підстригача-вул. Проектована-3) Пустомитівського району Львівської області, перша черга будівництва - житлові будинки №4,5,6 на генплані та трансформаторна підстанція №8 на генплані» було розпочато у 2018 році, що підтверджується дозволом на виконання будівельних робіт №ІУ113182260320 від 14.08.2018. Земельна ділянка, на якій здійснювалось будівництво, була пустирем, у зв`язку з чим існувала необхідність у прокладенні забудовником інженерних мереж та комунікацій, зокрема електрики, газу, водопостачання та водовідведення, з міста Львова. У зв`язку з цим ТОВ «Сокільники-Естейт» отримано технічні умови на приєднання до газорозподільної системи, електричних мереж, централізованих систем водопостачання та водовідведення.
Згідно з дозволом на виконання будівельних робіт №ІУ113182260320 від 14.08.2018 також передбачено будівництво трансформаторної підстанція №8, яка призначена забезпечується безперебійної подачі електроенергії до житлових кварталів.
Протягом 2017-2018 років забудовником здійснено будівництво інженерних мереж, що відповідно до ч. 5 ст. 30 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції від 22.05.2019, чинній в період існування спірних правовідносин) якщо технічними умовами передбачається необхідність будівництва замовником інженерних мереж або об`єктів інженерної інфраструктури (крім мереж, призначених для передачі та розподілу електричної енергії, трубопроводів, призначених для розподілу природного газу, транспортування нафти та природного газу) поза межами його земельної ділянки, розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму їх кошторисної вартості, а такі інженерні мережі та/або об`єкти передаються у комунальну власність. Відповідно до підпункту другого абзацу другого пункту 2 Розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» встановлено, що пайова участь не сплачується у разі будівництва об`єктів інженерної, транспортної інфраструктури, об`єктів енергетики, зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу).
Дозвіл ТОВ «Сокільники-Естейт» видано на будівництво трьох будинків, забудовником було передбачено декілька черг будівництва, які вводились в експлуатацію в різний час, що підтверджується сертифікатами.
Тому, в процесі підготовки до здачі в експлуатацію двох будинків, забудовником укладено два договори про пайову участь:
- Договір про пайову участь від 26.02.2018 щодо 4 будинку. Сертифікат готовності ЛВ №162180820344 від 23.03.2018.
- Договір про пайову участь від 29.11.2018 щодо 5 будинку. Сертифікат готовності ІУ №163191550886.
Стосовно третього будинку, будівництво якого розпочато в грудні 2020 року згідно акту готовності АС01:1809-1207-4123-0590 від 05.08.2022, зазначено про відсутність обов`язку сплати пайового внеску.
Представники відповідача подали декілька різних клопотань, які підтримали в судовому засіданні 23.04.2024:
- про призначення експертизи (вх.№1473/24 від 16.04.2024);
- про відкладення розгляду справи (вх.№10524/24 від 17.04.2024);
- про залучення справу третьої особи (вх №1502/24 від 17.04.2024);
- про повернення до стадії підготовчого провадження, витребування у позивача Положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних і юридичних осіб у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, а також призначення судової експертизи у цій справі (вх.№10544/24 від 17.04.2024).
Розглянувши перелічені вище клопотання, заслухавши думку представника позивача, котрий заперечив проти задоволення всіх клопотань, суд, повернувшись з нарадчої кімнати, ухвалив:
- клопотання про призначення експертизи (вх.№1473/24 від 16.04.2024) було розглянуте в судовому засіданні 16.04.2024 та залишено без розгляду на підставі ст.207 ГПК України, як таке, що без поважних причин не було заявлене на стадії підготовчого провадження. Результат розгляду даного клопотання відображено в протоколі судового засідання від 16.04.2024;
- клопотання відкладення розгляду справи (вх.№10524/24 від 17.04.2024) на 17.04.2024 було задоволено та відкладено розгляд справи на 23.04.2024 для належної підготовки представника відповідача У.Величко до розгляду справи;
- щодо клопотання про повернення до стадії підготовчого провадження, витребування у позивача Положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних і юридичних осіб у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, а також призначення судової експертизи у цій справі (вх.№10544/24 від 17.04.2024), то у задоволенні цього клопотання суд відмовляє повністю. Додатково звертає увагу заявника - представника відповідача на те, що позивач виконав вимоги ухвали суду від 27.02.2024 та подав Положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних і юридичних осіб у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Сокільницької сільської ради (а.с.178-192, т.ІІ). Клопотання про призначення судової експертизи в цій справі, подане відповідачем 15.04.2024 (вх.№1473/24 від 16.04.2024) було розглянуте в судовому засіданні 16.04.2024 і відмовлено у його задоволенні.
Представник відповідача Р.Шаровський дійсно був відсутній у судовому засіданні 26.03.2024, однак юридичною особою - відповідачем залучено до участі у справі ще одного адвоката - У.Величко, яка ознайомилася з усіма матеріалами справи 11.04.2024 на підставі відповідної довіреності, в тому числі з Положенням про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних і юридичних осіб у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури Сокільницької сільської ради (а.с.178-192, т.ІІ), що датоване 08.03.2024 вх.№6854/24 та було підшите до матеріалів справи.
- клопотання про залучення до справи третьої особи (вх №1502/24 від 17.04.2024) залишено без розгляду на підставі ст.207 ГПК України, як таке, що без поважних причин не було заявлене на стадії підготовчого провадження.
Обставини справи.
До Сокільницької сільської ради надійшов запит Пустомитівської окружної прокуратури вих.№14.55/04-27-6827ВИХ-23, зареєстрований за вх.№02-31/1931-23 від 19.10.2023, з якого позивачу стало відомо про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів відповідача згідно сертифікату ІУ 123220808590 від 10.08.2022 року.
27.10.2023 року за вих.№02-32/1407-23 від 26.10.2023 Сокільницька сільська рада звернулась до ТзОВ «Сокільники-Естейт» надати документи, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, введеного в експлуатацію згідно сертифікату ІУ123220808590 від 10.08.2022 року та сплатити до місцевого бюджету пайову участь у створенні та розвитку інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури населеного пункту. Запропоновано надати відповідь, завірені копії документів та провести сплату пайової участі до 30.11.2023 року.
Листом №02-31/2240-23 від 21.11.2023 прокуратура повторно зверталася до Сокільницької СР зі запитом про надання інформації щодо проведеної роботи зі стягнення з відповідача інвестиційного внеску за підсумками закінченого будівництва.
Позивачем подано витяги є Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва по дозвільному документу №ІУ113182260320 на об`єкт будівництва «Будівництво багатоквартирних житлових будинків №№1, 2 , 3 , 4 , 5 , 6 на генплані та підземного паркінгу №7 на генплані в с. Сокільники (вул.Проектована-1-вул. Підстригача-вул. Проектована-3) Пустомитівського району Львівської області , перша черга будівництва - житлові будинки №4,5,6 на генплані та трансформаторна підстанція №8 на генплані», на будівництво по дозвільному документу ІУ 123220808590 «Будівництво багатоквартирних житлових будинків №№1, 2 , 3 , 4 , 5 , 6 на генплані та підземного паркінгу №7 на генплані в с. Сокільники (вул.Проектована-1-вул. Підстригача-вул. Проектована-3) Пустомитівського району Львівської області , перша черга будівництва - житлові будинки №4,5,6 на генплані та трансформаторна підстанція №8 на генплані», дата початку будівництва - 07.12.2020, дата завершення будівництва - 27.05.2022. У розділі «підстава для звільнення від сплати пайової участі» зазначено -пункт 13 розділу І Закону України «Про внесення змін до деяких актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» №132-ІХ від 20.09.2019.
Відповідачем подано Акт готовності об`єкта до експлуатації від 05.08.2022 на об`єкт «Будівництво багатоквартирних житлових будинків №№1, 2 , 3 , 4 , 5 , 6 на генплані та підземного паркінгу №7 на генплані в с. Сокільники (вул.Проектована-1-вул. Підстригача-вул. Проектована-3) Пустомитівського району Львівської області , перша черга будівництва - житлові будинки №4,5,6 на генплані та трансформаторна підстанція №8 на генплані», оригінал Робочого проекту (том І) «Зовнішні мережі водопостачання і каналізації».
Станом на дату винесення рішення відповідачем не подано доказів оплати спірної суми.
Оцінка суду.
Згідно з приписами ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини; інтелектуальної, творчої діяльності; завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти.
Спір між сторонами виник на підставі несплати відповідачем інвестиційного пайового внеску за результатами закінченого будівництва об`єкта «Будівництво багатоквартирних житлових будинків №№1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 на генплані та підземного паркінгу №7 на генплані в с. Сокільники (вул.Проектована-1-вул. Підстригача-вул. Проектована-3) Пустомитівського району Львівської області , перша черга будівництва - житлові будинки №4,5,6 на генплані та трансформаторна підстанція №8 на генплані». Будівництво розпочате 07.12.2020 (дата Дозволу на виконання будівельних робіт №ІУ113182260320).
Відповідач після прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію не звертався до позивача із заявою про визначення розміру пайової участі щодо будівництва об`єкта, пайової участі не сплатив.
Заперечення відповідача зводяться до того, що по спірному будівництву, яке розпочато в грудні 2020 року згідно акту готовності АС01:1809-1207-4123-0590 від 05.08.2022, зазначено про відсутність обов`язку сплати пайового внеску на підставі пункту 13 розділу І ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» №132-ІХ від 20.09.2019.
Пункт 13 розділу І цього Закону викладений так: «У Законі України "Про регулювання містобудівної діяльності" (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., № 34, ст. 343 із наступними змінами):
1) статтю 7 доповнити частиною шостою такого змісту:
"6. Органам, що здійснюють управління у сфері містобудівної діяльності, архітектурно-будівельного контролю та нагляду, забороняється вимагати від замовника будівництва надання будь-яких послуг, матеріальних або нематеріальних активів, у тому числі здійснення будівництва об`єктів";
2) частину п`яту статті 30 виключити;
3) статтю 40 виключити».
У розділі «Прикінцеві та перехідні положення» цього ж Закону зазначено
1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім:
1) пункту 3 розділу I цього Закону, який набирає чинності через один місяць з дня опублікування цього Закону;
2) пунктів 10-13 розділу I цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2020 року;
3) підпунктів 1-7 пункту 18 розділу I цього Закону, які набирають чинності через п`ять місяців з дня опублікування цього Закону.
2. Договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання.
Установити, що протягом 2020 року замовники будівництва на земельній ділянці у населеному пункті перераховують до відповідного місцевого бюджету кошти для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту (далі - пайова участь) у такому розмірі та порядку:
1) розмір пайової участі становить (якщо менший розмір не встановлено рішенням органу місцевого самоврядування, чинним на день набрання чинності цим Законом):
для нежитлових будівель та споруд - 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта;
для житлових будинків - 2 відсотки вартості будівництва об`єкта, що розраховується відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування;
2) пайова участь не сплачується у разі будівництва:
об`єктів будь-якого призначення на замовлення державних органів або органів місцевого самоврядування за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів;
будівель навчальних закладів, закладів культури, фізичної культури і спорту, медичного і оздоровчого призначення;
будинків житлового фонду соціального призначення та доступного житла;
індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків загальною площею до 300 квадратних метрів, господарських споруд, розташованих на відповідних земельних ділянках;
об`єктів комплексної забудови територій, що здійснюється за результатами інвестиційних конкурсів або аукціонів;
об`єктів будівництва за умови спорудження на цій земельній ділянці об`єктів соціальної інфраструктури;
об`єктів, що споруджуються замість тих, що пошкоджені або зруйновані внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру;
об`єктів, передбачених Державною цільовою програмою підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу, за рахунок коштів інвесторів;
об`єктів інженерної, транспортної інфраструктури, об`єктів енергетики, зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу);
об`єктів у межах індустріальних парків на замовлення ініціаторів створення індустріальних парків, керуючих компаній індустріальних парків, учасників індустріальних парків;
об`єктів, які згідно з державним класифікатором будівель та споруд належать до будівель сільськогосподарського призначення, лісництва та рибного господарства;
об`єктів, які згідно з державним класифікатором будівель та споруд належать до будівель промислових;
об`єктів, які згідно з державним класифікатором будівель та споруд належать до силосів для зерна та складських майданчиків (для зберігання сільськогосподарської продукції);
3) замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об`єкта будівництва;
4) пайова участь сплачується виключно грошовими коштами до прийняття відповідного об`єкта будівництва в експлуатацію;
5) кошти, отримані як пайова участь, можуть використовуватися виключно для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури відповідного населеного пункту;
6) інформація щодо сплати пайової участі зазначається у декларації про готовність об`єкта до експлуатації або в акті готовності об`єкта до експлуатації.
Тобто, відповідно до внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності» змін з 01.01.2020 у замовників будівництва відсутній обов`язок укладати з органом місцевого самоврядування відповідний договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту. Дійсними та такими, що продовжують свою дію до моменту їх повного виконання, є лише договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року (п. 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності» ).
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 14.12.2021 у справі №643/21744/19 виклала висновок щодо вирішення правової проблеми, пов`язаної з застосуванням норм права до правовідносин, які виникли до внесення змін у законодавство щодо скасування обов`язку замовника будівництва укласти відповідний договір.
Відповідно до статті 5 Цивільного кодексу України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Зовнішнім виразом зміни правового регулювання суспільних відносин є процес втрати чинності одними нормами та/або набуття чинності іншими.
Так, при набранні чинності новою нормою права передбачається розповсюдження дії цієї норми на майбутні права і обов`язки, а також на правові наслідки, які хоча й випливають із юридичних фактів, що виникли під час чинності попередньої норми права, проте настають після набрання чинності новою нормою права.
Водночас зміна правових норм і врегульованих ними суспільних відносин не завжди збігаються. У певних випадках після скасування нормативного акта має місце його застосування компетентними органами до тих відносин, які виникли до втрати ним чинності та продовжують існувати у подальшому. Такі правовідносини є триваючими. При цьому триваючі правовідносини повинні виникнути під час дії норми права, що їх регулює, та існувати після втрати нею чинності.
Стаття 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначала зобов`язання замовника будівництва, який має намір забудови земельної ділянки, шляхом перерахування до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту, де здійснюється будівництво, у строк до прийняття об`єкта в експлуатацію. Прийняття об`єкта в експлуатацію є строком, з якого вважається, що забудовник порушує зазначені зобов`язання. Одночасно з прийняттям об`єкта в експлуатацію у відповідності із частиною 2 статті 331 Цивільного кодексу України забудовник стає власником забудованого об`єкта, а отже, і правовідносини забудови земельної ділянки припиняються.
Аналізуючи правову природу цих правовідносин, можна зробити висновок, що з моменту завершення будівництва та прийняття новозбудованого об`єкта в експлуатацію правовідносини забудови припиняються, а тому не можна вважати, що на них поширюються положення статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" після втрати нею чинності.
Крім того, пунктом 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності» визначено, що ця норма права застосовується лише до договорів, які підписані до 1 січня 2020 року. Саме у цьому випадку правовідносини з оплати участі в інфраструктурі населеного пункту є триваючими та до них можуть застосовуватись положення норми права, що втратила чинність. Якщо ж договори під час дії цієї норми укладено не було, то немає підстав вважати, що такі правовідносини виникли та тривають.
У зв`язку з відмовою забудовника від укладання договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту права органу місцевого самоврядування на отримання коштів на розвиток інфраструктури населеного пункту є порушеними і в органу місцевого самоврядування виникає право вимагати стягнення коштів, обов`язок сплати яких був встановлений законом.
У такому разі суд має виходити з того, що замовник будівництва без достатньої правової підстави за рахунок органу місцевого самоврядування зберіг у себе кошти, які мав заплатити як пайовий внесок у розвиток інфраструктури населеного пункту, а отже, зобов`язаний повернути ці кошти на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події (ч. 2 ст. 1212 ЦК України).
Відносини щодо повернення безпідставно збережених грошових коштів є кондикційними, в яких вина не має значення, важливим є лише факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Тобто зобов`язання з повернення безпідставно набутого або збереженого майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна; б) набуття або збереження за рахунок іншої особи; в) відсутність правової підстави для набуття або збереження майна.
Відсутність правової підстави - це такий перехід майна від однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовiдносин i їх юридичному змісту. Відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.
Отже, у разі порушення зобов`язання з боку замовника будівництва щодо участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту у правовідносинах, які виникли до внесення змін у законодавство щодо скасування обов`язку замовника будівництва укласти відповідний договір, орган місцевого самоврядування вправі звертатись з позовом до замовника будівництва про стягнення безпідставно збережених грошових коштів. Саме такий спосіб захисту буде ефективним та призведе до поновлення порушеного права органу місцевого самоврядування.
Наведені висновки щодо застосування норм права (ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», п. 2 розділу ІІ Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності») у спірних правовідносинах є сталими в правозастосуванні судом касаційної інстанції та викладені, зокрема, в постановах Верховного суду від 07.09.2023 у справі №916/2709/22, від 13.12.2022 у справі №910/21307/21, від 04.05.2022 у справі №925/683/21 та суд вважає їх необхідними до застосування в спірних правовідносинах.
Крім того, Верховний Суд у постанові від 20.07.2022 у справі №910/9548/21 дійшов висновку, що законодавець під час внесення змін до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (шляхом виключення статті 40 вказаного Закону на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності») чітко визначив підстави та порядок пайової участі замовників будівництва у розвитку інфраструктури населеного пункту щодо об`єктів, будівництво яких було розпочато до внесення законодавчих змін, а саме:
- договори пайової участі, укладені до 01.01.2020 на підставі вимог статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", залишались дійсними та підлягали до їх повного виконання і після виключення вказаної статті (абзац 1 пункту 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 132-IX). Тобто істотні умови, зокрема щодо розміру пайової участі, строку сплати пайової участі, відповідальності сторін, які відповідно до закону підлягали врегулюванню у таких договорах, залишались незмінними;
- якщо станом на 01.01.2020 такі об`єкти не введені в експлуатацію і договори про сплату пайової участі не були укладені та, оскільки з 01.01.2020 встановлений статтею 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" обов`язок щодо перерахування замовником об`єкта будівництва до відповідного місцевого бюджету коштів пайової участі, як і обов`язок щодо укладення відповідного договору, перестав існувати, тому законодавець визначив нормативне регулювання таких правовідносин, зокрема, абзацом 2 пункту 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності» .
Отже, розмір та порядок пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту без відповідної вказівки у законі не можуть по-новому визначатись нормами абзацу 2 пункту 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності», якщо відповідні істотні умови були визначені укладеним до 01.01.2020 договором про пайову участь, який згідно з абзацом 1 вказаного пункту розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності» є дійсним та продовжує свою дію до моменту його повного виконання.
Передбачений вказаною нормою порядок пайової участі замовника будівництва було впроваджено законодавцем для: (1) об`єктів будівництва, зведення яких розпочато у попередні роки, однак які станом на 01.01.2020 не були введені в експлуатацію, а договори про сплату пайової участі між замовниками та органами місцевого самоврядування до 01.01.2020 не були укладені; (2) об`єктів, будівництво яких розпочате у 2020 році.
Тож у вказаних двох випадках, ураховуючи вимоги підпунктів 3, 4 абзацу 2 пункту 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності», замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, а також сплатити пайову участь грошовими коштами до прийняття цього об`єкта в експлуатацію.
Системний аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що обов`язок замовника будівництва щодо звернення у 2020 році до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва виникає:
- для об`єктів, будівництво яких розпочато у попередні роки, якщо станом на 01.01.2020 вони не введені в експлуатацію і договори про сплату пайової участі не були укладені, - протягом 10 робочих днів після 01.01.2020;
- для об`єктів, будівництво яких розпочате у 2020 році, - протягом 10 робочих днів після початку такого будівництва.
Отже, для об`єктів, будівництво яких розпочато раніше (однак які станом на 01.01.2020 не були введені в експлуатацію і якщо договори про сплату пайової участі до 01.01.2020 не були укладені) або будівництво яких розпочате у 2020 році, абзацом 2 пункту 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності» визначено обов`язок (за винятком передбачених підпунктом 2 цього абзацу випадків) щодо перерахування замовником об`єкта будівництва до відповідного місцевого бюджету пайової участі (коштів для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту) до прийняття такого об`єкта в експлуатацію (постанова Верховного суду від 20.07.2022 у справі №910/9548/21).
Такі висновки суду відповідають загальним принципам рівності та справедливості, є націленими на те, щоб замовник будівництва, який розпочав його до 01.01.2020 та добросовісно виконав встановлений законом (статтею 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності») обов`язок щодо пайової участі, був у однакових ринкових умовах із забудовником, який аналогічно розпочав будівництво у попередні роки до 01.01.2020, але до цієї дати такого обов`язку не виконав, можливо навіть свідомо затягуючи процес здачі об`єкта будівництва в експлуатацію до 01.01.2020 з метою уникнення сплати пайової участі.
Зазначене також повністю відповідає правовій позиції Верховного суду, що зазначена у постанові від 07.09.2023 у справі №916/2709/22, яку суд вважає релевантною до застосування у спірних правовідносинах.
Водночас, у випадку, якщо замовниками вищевказаних об`єктів будівництва не буде дотримано передбаченого прикінцевими та перехідними положеннями Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності» обов`язку щодо перерахування до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту (пайової участі) саме до дати прийняття таких об`єктів в експлуатацію, то, враховуючи викладені у постанові від 14.12.2021 зі справи №643/21744/19 висновки Великої Палати Верховного Суду, належним та ефективним способом захисту буде звернення в подальшому органів місцевого самоврядування з позовом до замовників будівництва про стягнення безпідставно збережених грошових коштів пайової участі на підставі статті 1212 Цивільного кодексу України (постанови Верховного суду від 07.09.2023 у справі №916/2709/22, від 13.12.2022 у справі №910/21307/21, від 04.05.2022 у справі №925/683/21, від 20.07.2022 у справі №910/9548/21).
Згідно з наказом Міністерства розвитку громад та територій України №337 від 16.12.2021 року «Про показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України» (розраховані станом на 01 жовтня 2021 року), вартість 1 кв. м загальної площі квартир будинку у Львівській області становила 15 044 грн. У сертифікаті про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів ІУ123220808590 від 10.08.2022 року вказано, що загальна площа квартир 13782,13 м.кв. Тому, безпідставно збережені грошові кошти пайової участі з будівництва житла становлять - 4 146 767,27 грн. (чотири мільйони сто сорок шість тисяч сімсот шістдесят сім гривень, 27 коп.), згідно розрахунку: 13 782,13x15044=207 338 363,72x2:100=4 146 767,27. Таку саму суму безпідставно збережених грошових коштів пайової участі з будівництва житла (4 146 767,27 грн.) підтверджує Пустомитівська окружна прокуратура у запиті від 20.11.2023 року №14.55/04-27-7556ВИХ23, зареєстрованому у сільській раді за вх.№02-31/2240-23 від 21.11.2023 року.
У сертифікаті ІУ 123220808590 вказано про площу вбудованих нежитлових приміщень (вбудованих, вбудовано-прибудованих, прибудованих) - 1880,96 м.кв. Загальну вартість основних фондів, що приймаються в експлуатацію, визначено у 77 829 013, 96 грн. Загальну площу приміщень вказано - 19 937,86 м.кв. За пропорцією, вартість 1880,96 м.кв. становить 7 342 476,18 (77 829 013,96 х 1880,96 : 19 937,86 м.кв.). Чотири відсотки з цієї суми становить 293 699,05 грн. (7 342 476,18 х 4 : 100).
Загальний підсумок позовних вимог: 4 146 767,27 +293 699,05=4 440 466,32 грн.
Підсумовуючи все наведене, оскільки відповідачем завершено спірне будівництво, що підтверджується відповідним Актом готовності об`єкта та Сертифікатом про прийняття в експлуатацію закінченого будівництва, інвестиційний пайовий внесок не сплачувався, договір про сплату пайової участі не укладався, заявлені позовні вимоги є правомірними та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Судові витрати.
Сплачений позивачем судовий збір покладається на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 129, 231, 219-221, 238-242 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити частково.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Сокільники-Естейт» (адреса: вул.Героїв Крут, 4А, с.Сокільники, Львівський район, Львівська обл, 81130, ідентифікаційний код 40697190) на користь Сокільницької міської ради (адреса: вул.Січових Стрільців, 1, с.Сокільники, 81130, ідентифікаційний код 04369682) 4 440 466,32 грн та 66607,00 грн судового збору.
3. Відповідно до ч. 1 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
4. Апеляційну скаргу на рішення суду можна подати в порядку, визначеному Господарським процесуальним кодексом України.
5. Інформацію у справі, яка розглядається, можна отримати за такою веб-адресою: http://lv.arbitr.gov.ua.
Повний текст рішення складено та підписано 01.05.2024.
Суддя Козак І.Б.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2024 |
Оприлюднено | 02.05.2024 |
Номер документу | 118753206 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Козак І.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні