КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 квітня 2024 року № 320/16534/23
Київський окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Перепелиця А.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у м. Києві до закритого акціонерне товариства «Київбуделектротранс» про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна боржника,
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління ДПС у м. Києві з позовом до закритого акціонерне товариства «Київбуделектротранс» про стягнення податкового боргу, в якому просить:
- надати дозвіл на погашення усіє суми ЗАТ «Київбуделектротранс» (код ЄДРПОУ 03333972), що перебуває у податковій заставі, згідно акту опису майна від 13.06.2017 №1.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.05.2023 відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. Відповідачу надано строк (15 днів) для подання відзиву на позов з дня вручення йому ухвали про відкриття провадження у справі.
В обгрунтування позовних вимог зазначено, що станом на момент звернення до суду, за відповідачем обліковується податковий борг на загальну суму 1 587 324,17 грн. Враховуючи, що вжиті контролюючим органом заходи не призвели до погашення податкового боргу ЗАТ "Київбуделектротранс", відповідач вважає, що виникли підстави для надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу або його частини за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Відповідач правом на подання відзиву на адміністративний позов у наданий йому строк згідно ухвали не скористався, жодних документів до суду не подав.
Згідно із частиною шостою статті 251 КАС України, днем вручення судового рішення є: 1) день вручення судового рішення під розписку; 2) день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи; 3) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення; 4) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; 5) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Закрите акціонерне товариство «Київбуделектротранс» (код ЄДРПОУ 03333972) перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у м. Києві, ДПІ у Дніпровському районі як платник податків, зареєстроване за юридичною адресою: 02094, місто Київ, вул. Гродненська, 32.
Станом на момент подачі позовної щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна боржника, що перебуває у податковій заставі, за відповідачем обліковується податковий борг на загальну суму 1 587 324,17 грн, а саме:
- по податку на прибуток підприємств, який сплачують інші платники (11021000): податковий борг у розмірі 292 866,32 грн, недоїмка у розмірі 289 125,60 грн, пеня у розмірі 3 740,72 грн;
- по податку на нерухоме майно (18010400): податковий борг у розмірі 7 691,16 грн, недоїмка у розмірі 7 691,16 грн;
- по податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (14060100): податковий борг у розмірі 316 330,87 грн., недоїмка у розмірі 316 330,87 грн.;
- по земельному податку з юридичних осіб (18010500) податковий борг у розмірі 970 435,82 грн., недоїмка у розмірі 940 526,71 грн., пеня у розмірі 29 909,11 грн.
Проте, як вбачається із картки особового рахунку відповідача, сплата зобов?язань не відбулась.
З метою опису майна у податкову заставу прийнято рішення про опис майна у податкову заставу від 24.12.2012 №2306, на підставі якого складено акт опису майна від 13.06.2017 №1.
Як встановлено судом, контролюючим органом вживались заходи з погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів з розрахункових рахунків платника податків, відкритих у банківських установах, на підставі рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.06.2021 у справі №640/24938/20 про стягнення податкового боргу на загальну суму 1 219 705,73 грн.
Для погашення заборгованості контролюючим органом здійснювались заходи на погашення заборгованості, а саме були виставлені платіжні інструкції на примусове списання (стягнення) коштів: від 17.01.2023 №449/26-15-03-05-39; від 17.01.2023 №450/26-15-13-05-39; від 17.01.2023 №445/26-15-13-05-39; від 01.12.2022 №5846/26-15-13-05-39; від 17.01.2023 №446/26-150-13-05-39; від 16.12.2022 №7326/26-15-13-05-39.
При виконанні платіжної інструкції від 17.01.2023 №450/26-15-13-05-39 відбулась часткова оплата заборгованості на кошти в межах суми 4 348,41.
Однак, інші зазначені платіжні інструкції повернуті без виконання.
Враховуючи, що вжиті заходи не призвели до погашення податкового боргу, у контролюючого органу виникло право для звернення з позовом до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу або його частини за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК України).
Положеннями підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
За приписами пункту 87.1 статті 87 ПК України, джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Згідно пункту 87.2 статті 87 ПК України, джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
В силу вимог пункту 87.3 статті 87 ПК України, не можуть бути використані як джерела погашення податкового боргу платника податків:
- майно платника податків, надане ним у заставу іншим особам (на час дії такої застави), якщо така застава зареєстрована згідно із законом у відповідних державних реєстрах до моменту виникнення права податкової застави;
- майно, яке належить на правах власності іншим особам та перебуває у володінні або користуванні платника податків, у тому числі (але не виключно) майно, передане платнику податків у лізинг, оренду, схов (відповідальне зберігання), ломбардний схов, на комісію (консигнацію); давальницька сировина, надана підприємству для переробки, крім її частини, що надається платнику податків як оплата за такі послуги, а також майно інших осіб, прийняті платником податків у заставу чи заклад, довірче та будь-які інші види агентського управління;
- майнові права інших осіб, надані платнику податків у користування або володіння, а також немайнові права, у тому числі права інтелектуальної (промислової) власності, передані в користування такому платнику податків без права їх відчуження;
- кошти кредитів або позик, наданих платнику податків кредитно-фінансовою установою, що обліковуються на позичкових рахунках, відкритих такому платнику податків, суми акредитивів, що виставлені на ім`я платника податків, але не відкриті, суми авансових платежів та попередньої оплати за контрактами підприємств суднобудівної промисловості (клас 35.11 група 35 КВЕД ДК 009:2005), отримані від замовників морських та річкових суден та інших плавучих засобів;
- майно, включене до складу цілісних майнових комплексів державних підприємств, які не підлягають приватизації, у тому числі казенних підприємств. Порядок віднесення майна до такого, що включається до складу цілісного майнового комплексу державного підприємства, встановлюється Фондом державного майна України;
- майно, вільний обіг якого заборонено згідно із законодавством України;
- майно, що не може бути предметом застави відповідно до Закону України «Про заставу»;
- кошти інших осіб, надані платнику податків у вклад (депозит) або довірче управління, а також власні кошти юридичної особи, що використовуються для виплат заборгованості з основної заробітної плати за фактично відпрацьований час фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах з такою юридичною особою.
У відповідності до пункту 89.3 статті 89 ПК України, майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.
Згідно пункту 89.5 статті 89 ПК України, у разі якщо на момент складення акта опису майно відсутнє або його балансова вартість менша від суми податкового боргу, право податкової застави поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі.
За приписами пунктів 95.1- 95.3 статті 95 ПК України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем прийнято рішення від 24.12.2012 №2306 про опис майна відповідача у податкову заставу.
У подальшому, податковим органом було складено акти опису майна ЗАТ «Київбуделектротранс» у податкову заставу від 13.06.2017 №1.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду у постанові від 18.11.2021 у справі № 200/8357/19-а зазначив наступне: «...ПК України визначені обов`язкові умови (обставини), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у податкового органу права на звернення до суду із даним позовом, а саме: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення податкової служби до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку; відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.
Лише сукупність вказаних обставин наділяє податковий орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.
При зверненні до суду з вимогою про надання дозволу на погашення заборгованості за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, податковий орган повинен обґрунтувати в першу чергу недостатність у такого платника грошових коштів - готівкових чи на рахунках у банку, достатніх для повного погашення його боргу перед бюджетом, а також зазначити, які заходи вжив податковий орган для того, щоб погасити борг платника за рахунок належних йому коштів та чим це підтверджується».
Матеріали справи свідчать, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30.06.2021 у справі №640/24938/20 адміністративний позов Головного управління Державної податкової служби у місті Києві задоволено повністю. Стягнуто з рахунків у банках, що обслуговують ЗАТ «Київбуделектротранс» в дохід державного бюджету податковий борг у розмірі 1 219 705,73 грн., в тому числі:
- з податку на додану вартість (14010100) у розмірі 238 575, 30 грн. (двісті тридцять вісім тисяч п`ятсот сімдесят п`ять гривень, 30 копійок);
- з земельного податку з юридичних осіб (18010500) у розмірі 789 592, 87 грн. (сімсот вісімдесят дев`ять тисяч п`ятсот дев`яносто дві гривні, 87 копійок);
- з податку на прибуток (11021000) у розмірі 147 216, 00 грн. (сто сорок сім тисяч двісті шістнадцять гривень, 00 копійок);
- з податку на нерухоме майно (18010400) у розмірі 44320,96 грн. (сорок чотири тисячі триста двадцять гривень, 96 копійок).
Вказаним рішенням, яке набрало законної сили 01.11.2021, підтверджується наявність у відповідача податкового боргу у розмірі 1 219 705,73 грн., який є узгодженим.
Наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі підтверджується актами опису майна ЗАТ «Київбуделектротранс» у податкову заставу від 13.06.2017 №1.
Разом з тим, суд враховує, що при виконанні платіжної інструкції від 17.01.2023 №450/26-15-13-05-39 відбулась часткова оплата боргу в розмірі 4348,41 грн.
Водночас відповідачем не надано жодних пояснень та доказів, якими б спростовувалися вказані вище обставини що наявності іншої частини заборгованості.
Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку, що Головне управлінням ДПС у місті Києві належним чином здійснило усі необхідні заходи, що передують зверненню контролюючого органу до суду щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі на суму податкового боргу у розмірі 1 215 357,32 грн, який є узгодженим.
Водночас будь-яких судових рішень про стягнення іншої частини суми податкового боргу у розмірі 371 966,85 грн, на погашення якого позивач просить надати дозвіл, матеріали справи не містять, тобто право на стягнення іншої частини суми податкового боргу у позивача не виникло.
У свою чергу, право контролюючого органу на звернення до суду щодо отримання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна, як зазначалося, виникає виключно у разі наявності узгодженого податкового боргу, встановлення відсутності коштів на рахунках боржника під час процедури стягнення такого боргу. Якщо ж така процедура не була застосована контролюючим органом, то право на погашення податкового боргу за рахунок майна не виникає.
Водночас, як підтверджується матеріалами справи, відомості щодо узгодження зазначеної у позові суми податкового боргу у сумі 371 966,85 грн в матеріалах справи відсутні.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позивачем вжито всіх залежних від нього заходів для стягнення податкового боргу у розмірі 1 215 357,32 грн, а тому позов у цій частині підлягає задоволенню.
Таким чином, позов слід задовольнити частково.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись ст.6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Головного управління ДПС у м. Києві до закритого акціонерне товариства «Київбуделектротранс» про про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна боржника - задовольнити частково.
2. Надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу ЗАТ «Київбуделектротранс» (адреса: 02094, місто Київ, вулиця Гродненська, 32, код ЄДРПОУ 03333972), що передбуває у податкові, згідно акту опису майна від 13.06.2017 №1 з метою погашення податкового боргу у розмірі 1 215 357,32 грн (один мільйон двісті п`ятнадцять тисяч триста п`ятдесят сім гривень тридцять дві гривні).
3. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
4. Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Перепелиця А.М.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.04.2024 |
Оприлюднено | 03.05.2024 |
Номер документу | 118762315 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Голяшкін Олег Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Голяшкін Олег Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Голяшкін Олег Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Голяшкін Олег Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Голяшкін Олег Володимирович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Перепелиця А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні