Рішення
від 01.05.2024 по справі 560/3712/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/3712/24

РІШЕННЯ

іменем України

01 травня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Салюка П.І. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради", в якому просить суд:

зупинити дію оскаржуваної довідки військово-лікарської комісії КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" Хмельницької обласної ради №168 від 16 лютого 2024 року, згідно якої ОСОБА_1 є придатним до військової служби та заборонити вчиняти щодо нього будь-які дії організаційно - розпорядчого та адміністративно-господарського значення, спрямованих на реалізацію зазначеної довідки;

визнати протиправним та скасувати довідку позаштатної військово лікарської комісії КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" Хмельницької обласної ради №168 від 16 лютого 2024 року;

зобов`язати позаштатну військово-лікарську комісію КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" Хмельницької обласної ради повторно провести медичний огляд ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 для визначення придатності до військової служби.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач не погоджується з рішенням позаштатного ВЛК КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" Хмельницької обласної ради № 168 від 16 лютого 2024 року, згідно якого його визнано придатним до військової служби, оскільки за негативним станом здоров`я після поранення він не може виконувати покладені на нього обов`язки.

Ухвалою суду від 15 березня 2024 року у задоволенні заяви представника ОСОБА_1 про вжиття заходів забезпечення позову відмовлено.

Ухвалою суду від 15 березня 2024 рокувідкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказує, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваження військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу. Також відповідач зазначає, що суд вправі перевіряти законність постанови ВЛК лише в межах дотримання процедури її прийняття, а позивач питання щодо порушення процедури прийняття постанови ВЛК не оскаржує.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши всі обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, суд дійшов наступних висновків.

Позивач - солдат ОСОБА_1 , є військовослужбовцем за мобілізацією, сапер, з червня 2023 року проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_1 .

17 січня 2024 року було проведено медичний огляд ВЛК військової частини НОМЕР_2 . Відповідно до якого діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання «травми, поранення, контузії, каліцтва): нестійка змішана комбінована контрактура правого колінного суглобу після застарілого клаптеподібного розриву заднього рога медіального меніска, крайового розриву тіла латерального меніска правого колінного суглобу, лікованого оперативно (08.12.2023); артроскопія правого колінного суглобу, парціальна резекція заднього рога медіального меніска, тіла латерального меніска при тимчасовому порушенні функції.

Позивачу видано довідку військово-лікарської комісії солдату військової служби за мобілізацією №244 від 17 січня 2024 року, в котрій зазначено, що захворювання, ТАК, пов`язане із проходженням військової служби. На підставі статті 65 графи ІІ Розкладу хвороб, позивач потребує подальшого лікування/реабілітації в закладі охорони здоров`я КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" Хмельницької обласної ради.

16 лютого 2024 року було проведено повторний медичний огляд позаштатного ВЛК КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни" Хмельницької обласної ради №168 відповідно до якого діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання «травми, поранення, контузії, каліцтва): нестійка комбінована контрактура правого колінного суглобу, як наслідок застарілого клаптеподібного розриву заднього рогу медіального меніску, крайового розриву тіла латерального меніска, лікованого оперативно (08.12.2023); артроскопія, парціальна резекція заднього рогу медіального меніску, тіла латерального меніску правого колінного суглобу з незначним порушенням функції.

Позивачу видано довідку військово-лікарської комісії солдату військової служби за мобілізацією №168 від 16 лютого 2024, в котрій зазначено, що захворювання, ТАК, пов`язане із проходженням військової служби. На підставі статті 61-в, графи II Розкладу хвороб, графи ТДВ "Придатний до військової служби".

Позивач вважаючи, що його обстеження було неналежним, а стан його здоров`я не дозволяє проходити військову службу, а тому звернувся в суд з вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

У п.1.1 глави 1 розділу І Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого 14.08.2008 наказом Міністра оборони України №402, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за №1109/15800 (далі - Положення №402) зазначено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Згідно з п.1.2 глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза - це:

- медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);

- визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;

- установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Відповідно до п.2.1 глави 2 розділу I Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Відповідно до п.1.2 глави 1 розділу II Положення №402 постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3). Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10).

Згідно пункту 1.1. глави 1 розділу ІІ Положення 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.

Згідно пункту 1.2. глави 1 розділу ІІ Положення №402, постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3). Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10).

Згідно пункту 20.4 глави 20 розділу ІІ Положення №402 за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку непридатності до військової служби або обмежену придатність осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає одну з таких постанов:

"непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час";

"обмежено придатний до військової служби".

За статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає одну з таких постанов:

"обмежено придатний до військової служби";

"придатний до військової служби".

У воєнний час за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає постанову "придатний до військової служби".

Постанова про ступінь придатності до військової служби - це загальний висновок ВЛК, зроблений на підставі вивчення та оцінки всього стану здоров`я і фізичного розвитку особи, на момент огляду.

У позовній заяві позивач вказує, що проведений огляд ВЛК та прийняте рішення про придатність до військової служби не відповідають реальному стану здоров`я позивача.

Отже, позивач не згідний з медичним висновком лікарів щодо придатності його до військової служби.

Суд звертає увагу на правові висновки Верховного Суду у цій категорії справ.

Так, Верховний Суд у постанові від 13 червня 2018 року у справі №806/526/16 зазначив, що межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідженні медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті Розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі.

Верховний Суд у постанові від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 зробив правовий висновок про те, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби.

Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.

У спірних питаннях та складних випадках остаточне рішення про придатність чи непридатність військовослужбовця до військової служби може бути прийнято ЦВЛК, яка відповідно до абзацу п`ятнадцятого підпункту 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу I Положення №402 вправі розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України.

Отже, у разі наявності сумніву щодо правильності висновку щодо його придатності, позивач мав право звернутись до Центральної військово-лікарської комісії для перегляду відповідного висновку.

Виключно на лікарські комісії покладений обов`язок щодо проведення військово-лікарської експертизи для визначання придатності за станом здоров`я до військової служби військовослужбовців та військовозобов`язаних.

Досліджуючи матеріали справи, суд встановив, що позивач не звертався до Центральної військово-лікарської комісії для перегляду висновку відповідача.

Отже, суд зазначає, що до його повноважень не належить надання оцінки медичної документації, визначенню діагнозу та відповідності йому конкретній статті Розкладу хвороб.

При цьому суд не встановив допущених з боку відповідача порушень вимог чинного законодавства, які б стосувались саме процедури проведення медичного огляду позивача та оформлення його результатів.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" про зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_3 ) Відповідач:КНП "Хмельницький обласний госпіталь ветеранів війни Хмельницької обласної ради" (вул. Визволителів, 3, с. Ружичанка, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 21312761)

Головуючий суддя П.І. Салюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.05.2024
Оприлюднено03.05.2024
Номер документу118764263
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —560/3712/24

Рішення від 01.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні