Ухвала
від 02.05.2024 по справі 186/279/24
ПЕРШОТРАВЕНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 186/279/24

Провадження № 6/0186/88/24

У Х В А Л А

02 травня 2024 року м.Першотравенськ.

Першотравенський міський суд Дніпропетровської області у складі:

головуючого судді - Янжули С.А.,

при секретарі - Лиман Н.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Першотравенську цивільну справу за заявою Головного управління ДПС у Луганській області, заінтересовані особи: Управління пенсійного фонду України в місті Свердловську Луганської області, ОСОБА_1 , про заміну сторони виконавчого провадження,

ВСТАНОВИВ :

23 лютого 2024 року в провадження Першотравенського міського суду Дніпропетровської області надійшла заява Головного управління ДПС у Луганській області, заінтересовані особи: Управління пенсійного фонду України в місті Свердловську Луганської області, ОСОБА_1 , про заміну сторони виконавчого провадження.

Заява мотивована тим, що 22 лютого 2024 року на адресу Головного управління ДПС у Луганській області надійшов лист вх. №564/5 від Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про необхідність вжиття заходів щодо заміни сторони у виконавчому провадженні від 11 грудня 2012 року № 35760635, відкритому заступником начальника відділу державної виконавчої служби Свердловського міського управління юстиції з примусового виконання вимоги № Ф/432 виданої 03 вересня 2012 року Управлінням пенсійного фонду в м.Свердловську Луганської області (код ЄДРПОУ 21792442), про сплату фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , боргу (недоїмки) в сумі 1 008,14 гривень з єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, з метою погашення суми заборгованості.

Стягувачем у виконавчому провадженні є Управління пенсійного фонду України в місті Свердловську Луганській області (код ЄДРПОУ 21792442).

Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Управління Пенсійного фонду України в місті Свердловську Луганської області не є припиненим та зареєстроване за адресою: АДРЕСА_1 , проте фактично діяльність управлінням не здійснюється.

Управління Пенсійногофонду Українив містіСвердловську Луганськоїобласті небуло переміщенона територіюпідконтрольну органамдержавної владиУкраїни підчас проведенняантитерористичної операціїна територіїЛуганської області. Відповідно до Переліку управлінь Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також об`єднаних управлінь Донецької та Луганської областей, повноваження з обслуговування страхувальників яких здійснюють головні управління Пенсійного фонду України в Донецькій та Луганській областях, що є додатком до постанови правління Пенсійного фонду України від 10 квітня 2023 року №19-2 "Про внесення змін до постанови правління Пенсійного фонду України" від 10 травня 2015 року №9-1 обслуговування страхувальників, які перебувають на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в місті Свердловську Луганської області на період проведення антитерористичної операції, строку дії воєнного стану в Україні, здійснює Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області, зокрема і повноваження передбачені підпунктом 10 пункту 4 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року № 28-2, а саме: здійснює стягнення у передбаченому законодавством порядку своєчасно не нарахованих та/або не сплачених сум страхових внесків, надміру сплачених страхових коштів та інших платежів і виплат.

Таким чином, з урахуванням визначення виконавчого провадження за ст. 1 Закону України «Про виконавче провадження» від 02 червня 2016 року № 1404-VIII та положень постанови Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2020 року №925 «Деякі питання функціонування територіальних органів Пенсійного фонду України» фактичним та юридичним правонаступником стягувача є Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області.

В той же час, Законом України від 04 липня 2013 року № 406-VІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв`язку з проведенням адміністративної реформи» функцію з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування покладено на Міністерство доходів і зборів України та відповідно, внесено зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», який набрав чинності з 01 січня 2011 року, зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 2464). Цей Закон визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року № 311 Про утворення територіальних органів Державної фіскальної служби та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України реорганізовано територіальні органи Міністерства доходів і зборів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної фіскальної служби за переліком згідно з додатком 2.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 року № 296 Про реформування територіальних органів Державної фіскальної служби реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання як структурних підрозділів до відповідних територіальних органів Служби за переліком згідно з додатком.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 537 Про утворення територіальних органів Державної податкової служби постановлено утворити як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 1. Реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 2. Пунктом 4 зазначеної постанови визначено територіальні органи Державної податкової служби правонаступниками майна, прав та обов`язків територіальних органів Державної фіскальної служби, що реорганізуються згідно з пунктом 2 цієї постанови, у відповідних сферах діяльності.

Так, згідно з додатком 2 до вищевказаної постанови Головне управління ДФС у Луганській області (код ЄДРПОУ 39591445) реорганізовано шляхом приєднання до Головного управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 43143746).

З 05 серпня 2019 року Головне управління ДФС у Луганській області (код ЄДРПОУ 39591445) перебувала в стані припинення, що підтверджується даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

Відповідно до наказу Головного управління ДПС у Луганській області від 29 серпня 2019 року № 5 «Про початок діяльності Головного управління ДПС у Луганській області» розпочато виконання Головним управлінням ДПС у Луганській області функцій і повноважень Головного управління ДФС у Луганській області, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Головне управління ДПС у Луганській області.

Наказом Державної податкової служби України від 12 липня 2019 року № 14 затверджене Положення про Головне управління ДПС у Луганській області.

Відповідно до пункту 1 Положення Головне управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 43143746) є правонаступником усіх прав та обов`язків Головного управління ДФС у Луганській області (код ЄДРПОУ 39591445).

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 893 «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» (далі постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 893) наказом ДПС України від 30 вересня 2020 року № 529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби України» утворено, як відокремлений підрозділ Державної податкової служби Головне управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 44082150) та наказом ДПС України від 08 жовтня 2020 року № 556 прийнято рішення про ліквідацію як юридичної особи публічного права Головного управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 43143746) (додаток 1 до наказу).

На виконаннянаказу ДПСУкраїни від24грудня 2020року №755з 01січня 2021року Головнеуправління ДПСу Луганськійобласті (кодЄДРПОУ 44082150)утворене яквідокремлений підрозділДПС розпочалоздійснювати повноваженнята функціїГоловного управлінняДПС уЛуганській області(кодЄДРПОУ 43143746),що ліквідовуєтьсявідповідно доп.1постанови КМУвід 30вересня 2020року №893.

20 грудня 2021 року проведена державна реєстрація припинення Головного управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 43143746), що підтверджується даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

Відповідно до пунктів 1, 3 Положення про Головне управління ДПС у Луганській області ( далі - Положення), затвердженого наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 № 643 - Головне управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 44082150) є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі - ДПС). Головне управління ДПС у Луганській області забезпечує реалізацію повноважень ДПС на території Луганської області.

Головне управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 44082150) є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Луганській області (ЄДРПОУ 43143746).

01 січня 2021 року відбулося фактичне (компетенційне) адміністративне правонаступництво, оскільки саме норми адміністративного права врегулювали умови та порядок передання компетенції від ліквідованого територіального органу ДПС як юридичної особи публічного права до територіального органу ДПС як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України. Перехід до Головного управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 44082150), як відокремленого підрозділу функцій і повноважень Головного управління ДПС у Луганській області (ідентифікаційний код 43143746), як юридичної особи публічного права, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, є фактом публічного правонаступництва, а тому факт припинення (ліквідації) юридичної особи не є вирішальним.

Таким чином, з урахуванням викладеного, фактичним та юридичним правонаступником у виконавчому провадженні №35760635 є Головне управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 44082150).

Просить суд замінити сторону у виконавчому провадженні від 11 грудня 2012 року №35760635, відкритому з примусового виконання вимоги Ф/432, виданої 03 вересня 2012 року Управлінням пенсійного фонду в Луганській області про сплату фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 боргу (недоїмки) в сумі 1 008,14 гривень з єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування із стягувача - Управління пенсійного фонду України в місті Свердловську Луганській області (код ЄДРПОУ 21792442) на правонаступника - Головне управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 44082150), місцезнаходження юридичної особи: вул. Енергетиків,72, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93401.

Представник заявника в судове засідання не з`явився, надав заяву про розгляд справи в його відсутність, вимоги заяви підтримує.

Заінтересовані особи в судове засідання не з`явилися, про дату розгляду справи повідомлені належним чином, про причини неявки суд не сповістили.

Вивчивши матеріали справи, суд приходить до наступного.

22 лютого 2024 року на адресу Головного управління ДПС у Луганській області надійшов лист вх. №564/5 від Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про необхідність вжиття заходів щодо заміни сторони у виконавчому провадженні від 11 грудня 2012 року № 35760635, відкритому заступником начальника відділу державної виконавчої служби Свердловського міського управління юстиції з примусового виконання вимоги № Ф/432 виданої 03 вересня 2012 року Управлінням пенсійного фонду в м.Свердловську Луганської області (код ЄДРПОУ 21792442), про сплату фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , боргу (недоїмки) в сумі 1 008,14 гривень з єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, з метою погашення суми заборгованості.

Стягувачем у виконавчому провадженні є Управління пенсійного фонду України в місті Свердловську Луганській області (код ЄДРПОУ 21792442).

Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Управління Пенсійного фонду України в місті Свердловську Луганської області не є припиненим та зареєстроване за адресою: АДРЕСА_1 , проте фактично діяльність управлінням не здійснюється.

Управління Пенсійногофонду Українив містіСвердловську Луганськоїобласті небуло переміщенона територіюпідконтрольну органамдержавної владиУкраїни підчас проведенняантитерористичної операціїна територіїЛуганської області. Відповідно до Переліку управлінь Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також об`єднаних управлінь Донецької та Луганської областей, повноваження з обслуговування страхувальників яких здійснюють головні управління Пенсійного фонду України в Донецькій та Луганській областях, що є додатком до постанови правління Пенсійного фонду України від 10 квітня 2023 року №19-2 "Про внесення змін до постанови правління Пенсійного фонду України" від 10 травня 2015 року №9-1 обслуговування страхувальників, які перебувають на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в місті Свердловську Луганської області на період проведення антитерористичної операції, строку дії воєнного стану в Україні, здійснює Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області, зокрема і повноваження передбачені підпунктом 10 пункту 4 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року № 28-2, а саме: здійснює стягнення у передбаченому законодавством порядку своєчасно не нарахованих та/або не сплачених сум страхових внесків, надміру сплачених страхових коштів та інших платежів і виплат.

Таким чином, з урахуванням визначення виконавчого провадження за ст. 1 Закону України «Про виконавче провадження» від 02 червня 2016 року № 1404-VIII та положень постанови Кабінету Міністрів України від 09 жовтня 2020 року №925 «Деякі питання функціонування територіальних органів Пенсійного фонду України» фактичним та юридичним правонаступником стягувача є Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області.

В той же час, Законом України від 04 липня 2013 року № 406-VІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв`язку з проведенням адміністративної реформи» функцію з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування покладено на Міністерство доходів і зборів України та відповідно, внесено зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», який набрав чинності з 01 січня 2011 року, зі змінами та доповненнями (далі - Закон № 2464). Цей Закон визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року № 311 Про утворення територіальних органів Державної фіскальної служби та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України реорганізовано територіальні органи Міністерства доходів і зборів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної фіскальної служби за переліком згідно з додатком 2.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 року № 296 Про реформування територіальних органів Державної фіскальної служби реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання як структурних підрозділів до відповідних територіальних органів Служби за переліком згідно з додатком.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року № 1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 537 Про утворення територіальних органів Державної податкової служби постановлено утворити як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 1. Реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 2. Пунктом 4 зазначеної постанови визначено територіальні органи Державної податкової служби правонаступниками майна, прав та обов`язків територіальних органів Державної фіскальної служби, що реорганізуються згідно з пунктом 2 цієї постанови, у відповідних сферах діяльності.

Так, згідно з додатком 2 до вищевказаної постанови Головне управління ДФС у Луганській області (код ЄДРПОУ 39591445) реорганізовано шляхом приєднання до Головного управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 43143746).

З 05 серпня 2019 року Головне управління ДФС у Луганській області (код ЄДРПОУ 39591445) перебувала в стані припинення, що підтверджується даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

Відповідно до наказу Головного управління ДПС у Луганській області від 29 серпня 2019 року № 5 «Про початок діяльності Головного управління ДПС у Луганській області» розпочато виконання Головним управлінням ДПС у Луганській області функцій і повноважень Головного управління ДФС у Луганській області, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок), державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Головне управління ДПС у Луганській області.

Наказом Державної податкової служби України від 12 липня 2019 року № 14 затверджене Положення про Головне управління ДПС у Луганській області.

Відповідно до пункту 1 Положення Головне управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 43143746) є правонаступником усіх прав та обов`язків Головного управління ДФС у Луганській області (код ЄДРПОУ 39591445).

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 893 «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» (далі постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 893) наказом ДПС України від 30 вересня 2020 року № 529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби України» утворено, як відокремлений підрозділ Державної податкової служби Головне управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 44082150) та наказом ДПС України від 08 жовтня 2020 року № 556 прийнято рішення про ліквідацію як юридичної особи публічного права Головного управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 43143746) (додаток 1 до наказу).

На виконаннянаказу ДПСУкраїни від24грудня 2020року №755з 01січня 2021року Головнеуправління ДПСу Луганськійобласті (кодЄДРПОУ 44082150)утворене яквідокремлений підрозділДПС розпочалоздійснювати повноваженнята функціїГоловного управлінняДПС уЛуганській області(кодЄДРПОУ 43143746),що ліквідовуєтьсявідповідно доп.1постанови КМУвід 30вересня 2020року №893.

20 грудня 2021 року проведена державна реєстрація припинення Головного управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 43143746), що підтверджується даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань.

Відповідно до пунктів 1, 3 Положення про Головне управління ДПС у Луганській області ( далі - Положення), затвердженого наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 № 643 - Головне управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 44082150) є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі - ДПС). Головне управління ДПС у Луганській області забезпечує реалізацію повноважень ДПС на території Луганської області.

Головне управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 44082150) є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Луганській області (ЄДРПОУ 43143746).

01 січня 2021 року відбулося фактичне (компетенційне) адміністративне правонаступництво, оскільки саме норми адміністративного права врегулювали умови та порядок передання компетенції від ліквідованого територіального органу ДПС як юридичної особи публічного права до територіального органу ДПС як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України. Перехід до Головного управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 44082150), як відокремленого підрозділу функцій і повноважень Головного управління ДПС у Луганській області (ідентифікаційний код 43143746), як юридичної особи публічного права, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, є фактом публічного правонаступництва, а тому факт припинення (ліквідації) юридичної особи не є вирішальним.

Таким чином, з урахуванням викладеного, фактичним та юридичним правонаступником у виконавчому провадженні №35760635 є Головне управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 44082150).

Відповідно до частини 5 пункту 4 статті 25 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом.

Згідно статті 15 Закону України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 № 1404 (далі Закон України «Про виконавче провадження) сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник. Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ.

В абзаці другому частини п`ятої статті 15 Закону № 1404 вказано, що у разі якщо сторона виконавчого провадження змінила найменування (для юридичної особи) або прізвище, ім`я чи по батькові (для фізичної особи), виконавець, за наявності підтверджуючих документів, змінює своєю постановою назву сторони виконавчого провадження.

Тобто, виконавець наділений повноваженнями змінити назву сторони виконавчого провадження у разі наявності належних доказів - відповідних підтверджуючих документів, що не потребує звернення до суду.

Абзацом першим частини п`ятої статті 15 Закону № 1404 встановлено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив. Відмінною, порівняно із згаданими вище правилами в наведеній нормі, є ситуація, яка не обумовлена конфліктом: заінтересована особа ініціює розгляд питання про обрання належного правонаступника на заміну сторони виконавчого провадження, яка вибула.

Особливістю цивільного процесуального законодавства, порівняно з іншими процесуальними кодексами, є наявність окремого провадження - виду непозовного цивільного судочинства, у порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав, або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

У розділі IV Цивільного процесуального кодексу України «Окреме провадження» глава 6 регулює питання розгляду судом справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Статтею 315 Цивільного процесуального кодексу України закріплено, що у судовому порядку можуть бути встановлені будь-які факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.

Характерною і визначальною відмінністю цього провадження є відсутність спору про право (за частиною четвертою статті 315 Цивільного процесуального кодексу України суддя відмовляє у відкритті провадження у справі, якщо з заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, вбачається спір про право, а якщо спір про право буде виявлений під час розгляду справи, - залишає заяву без розгляду).

Господарський процесуальний кодекс України та КАС України не містять такого поняття, як встановлення юридичного факту, тобто до суду можливо звернутися лише у випадку, коли наявний юридичний спір, і в залежності від складу сторін такого спору та змісту спірних правовідносин визначається юрисдикційність спору.

Разом з тим, частинами першою та другою статті 442 Цивільного процесуального кодексу України передбачено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець.

Стаття 442 Цивільного процесуального кодексу України міститься у розділі VІ, що має назву «Процесуальні питання, пов`язані з виконанням судових рішень у цивільних справах та рішень інших органів (посадових осіб)», тобто зазначена норма підлягає застосуванню незалежно від виду виконавчого документа (в цьому випадку - вимога управління Пенсійного фонду України про сплату боргу).

Як встановлено частиною першою статті 2 Цивільного процесуального кодексу України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

При цьому, ураховуючи вимоги, закріплені в частині другій статті 2 Цивільного процесуального кодексу України, суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням цивільного судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

Отже, з позицій цивільно-процесуального регулювання відносин щодо підсудності справ, які виникають з виконавчого провадження, принципового значення набуває факт встановлення: рішення суду чи іншого органу перебуває на виконанні, суду першої інстанції, який розглянув цивільну справу та місця виконання судового рішення.

Відповідно до ст. 446 ЦПК України процесуальні питання, пов`язані з виконанням судових рішень у цивільних справах, вирішуються судом, який розглядав справу як суд першої інстанції, якщо інше не визначено цим розділом.

Процесуальні питання, пов`язані з виконанням рішень інших органів (посадових осіб), вирішуються судом за місцем виконання відповідного рішення.

Таким чином, оскільки тільки в Цивільному процесуальному кодексі України врегульовано правило заміни сторони виконавчого провадження, порушеного через необхідність виконання рішення «несудового» органу, можна зробити такий висновок: заява про заміну сторони (стягувача чи боржника) виконавчого документа, у цьому випадку у вимозі про сплату боргу, підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства.

Врегулювання цього питання саме нормами Цивільного процесуального кодексу України обумовлено відсутністю спору між стороною виконавчого провадження та виконавцем, що свідчить про відсутність потреби в задіяні суду адміністративної юрисдикції, оскільки сторона виконавчого провадження не оспорює його рішень, дій чи бездіяльності, бо вирішення вказаного питання перебуває поза межами компетенції виконавця. Однак саме цивільний суд спроможний кваліфіковано встановити, чи є правонаступником заявник, який просить замінити собою попереднього учасника виконавчого провадження.

Аналогічні за змістом висновки відображені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 жовтня 2022 року у справі № 183/4196/21, у якій останній відступив від висновків, викладених у постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 28 жовтня 2021 року у справі № 280/456/20 (провадження № К/9901/32676/20) та від 22 липня 2019 року у справі № 822/1659/18 (провадження № К/9901/63678/18), про те, що заява про заміну сторони виконавчого провадження, подана щодо виконавчого провадження, відкритого на виконання виконавчого напису нотаріуса, повинна розглядатись у порядку адміністративного судочинства.

Таким чином, сторона у виконавчому провадженні з примусового виконання рішень інших органів (посадових осіб) підлягає заміні на підставі частини п`ятої статті 15 Закону України «Про виконавче провадження» та статті 442 Цивільного процесуального кодексу України. Тобто, заява про заміну сторони виконавчого провадження з примусового виконання рішень інших органів (посадових осіб) підлягає розгляду судами в порядку цивільного судочинства, як і вирішення решти процесуальних питань, пов`язаних з виконанням рішень інших органів (посадових осіб).

Матеріали справи про заміну стягувача його правонаступником не містять підстав для відмови, а самим боржником відповідні докази надані не були.

Отже, з аналізу вимог чинного законодавства вбачається, що заміна осіб в окремих зобов`язаннях через волевиявлення сторін (відступлення права вимоги) є різновидом правонаступництва та можливе на будь-якій стадії процесу, а тому у разі вибуття кредитора у зобов`язанні він замінюється правонаступником.

За таких обставин звернення правонаступника кредитора із заявою про надання йому статусу сторони виконавчого провадження відповідає змісту статей 512, 514 ЦК України та вимогам ЗУ «Про виконавче провадження», а тому вказана заява підлягає до задоволення.

Керуючись ст. 442 ЦПК України, ст.ст. 512, 514 ЦК України, ст. 8 Закону України «Про виконавче провадження», -суд

ПОСТАНОВИВ:

Заяву Головного управління ДПС у Луганській області, заінтересовані особи: Управління пенсійного фонду України в місті Свердловську Луганської області, ОСОБА_1 , про заміну сторони виконавчого провадження - задовільнити.

Замінити сторону у виконавчому провадженні від 11 грудня 2012 року №35760635, відкритому з примусового виконання вимоги Ф/432, виданої 03 вересня 2012 року Управлінням пенсійного фонду в Луганській області про сплату фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 боргу (недоїмки) в сумі 1 008,14 гривень з єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування із стягувача - Управління пенсійного фонду України в місті Свердловську Луганській області (код ЄДРПОУ 21792442) на правонаступника - Головне управління ДПС у Луганській області (код ЄДРПОУ 44082150), місцезнаходження юридичної особи: вул. Енергетиків,72, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93401.

Ухвала суду набирає законної сили після закінчення строку на її оскарження.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Дніпровського апеляційного суду протягом 15 днів з дня її проголошення.

Суддя: С.А.Янжула.

Дата ухвалення рішення02.05.2024
Оприлюднено03.05.2024
Номер документу118768867
СудочинствоЦивільне
КатегоріяІнші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб)

Судовий реєстр по справі —186/279/24

Ухвала від 02.05.2024

Цивільне

Першотравенський міський суд Дніпропетровської області

Янжула С. А.

Постанова від 09.04.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Никифоряк Л. П.

Ухвала від 04.04.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Никифоряк Л. П.

Ухвала від 28.03.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Никифоряк Л. П.

Ухвала від 12.03.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Никифоряк Л. П.

Ухвала від 29.02.2024

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Никифоряк Л. П.

Ухвала від 23.02.2024

Цивільне

Першотравенський міський суд Дніпропетровської області

Янжула С. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні