Рішення
від 30.04.2024 по справі 495/2095/23
БІЛГОРОД-ДНІСТРОВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(заочне)

30 квітня 2024 рокуСправа № 495/2095/23 Номер провадження 2/495/452/2024

Білгород-Дністровський міськрайонний судОдеськоїобласті у складі:

головуючого одноособово судді Шевчук Ю.В.,

за участю секретаря Бучка В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Білгород-Дністровському Одеськоїобласті цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, ОСОБА_2 , Треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Одеська обласна державна адміністрація, Білгород-Дністровська районна державна адміністрація Одеської області, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, Білгород-Дністровська районна рада Одеської області про визнання незаконним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

02.03.2023 ОСОБА_1 звернулася до Білгород-Дністровського міськрайонного суду Одеської області з позовом до Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, ОСОБА_3 , Треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Одеська обласна державна адміністрація, Білгород-Дністровська районна державна адміністрація Одеської області, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, Білгород-Дністровська районна рада Одеської області про визнання не законним та скасування рішення, просить суд визнати незаконним та скасувати рішення сесії VIII скликання Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району «Про передачу безоплатно у приватну власність гр. ОСОБА_2 земельної ділянки комунальної власності, для індивідуального дачного будівництва, Шабівська сільська рада» від 10.09.2021 за №2/594-VIII; стягнути на її користь з відповідачів судові витрати у розмірі 11 073 грн. 60 коп, що включають судовий збір за подання позовної заяви та витрати на професійну правничу допомогу.

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача, пояснення третіх осіб

Свої вимоги обґрунтовує тим, що 28 серпня 2021 Шабівська сільська рада Білгород-Дністровського району здійснює дії, спрямовані на державну реєстрацію права комунальної власності за територіальною громадою на земельну ділянку, загальною площею 0,01 га, кадастровий номер: 5120800000:01:001:0050, для індивідуального дачного будівництва, за адресою: АДРЕСА_1 (номер запису про право власності згідно Державного реєстру речових прав на нерухоме майно: 43729582).

В подальшому, рішенням сесії VIII скликання від 10.09.2021 за №2/594-VIII Шабівською сільською радою передано громадянці ОСОБА_2 безоплатно у приватну власність вищевказану земельну ділянку.

На підставі вказаного рішення Шабівською сільською радою здійснено державну реєстрацію права приватної власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про право власності: 44235488).

Вищевказані факти підтверджені інформаційною довідкою від 17.02.2023 за №323256920.

Розпорядженням Білгород - Дністровської районної державної адміністрації від 29.10.2015 за №558/А-2015 було надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га із земель рекреаційного призначення, що перебувають в запасі, яка розташована біля селища Затока на території Шабівської сільської ради, ділянка №5, Білгород-Дністровського району Одеської області, за межами населеного пункту, для індивідуального дачного будівництва.

На виконання вказаного розпорядження був виготовлений і погоджений у встановленому діючим законодавством порядку проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки.

Завдяки вказаним діям відбулась державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, тобто, земельна ділянка стала сформованим об`єктом і їй був присвоєний кадастровий номер 5120800000:01:001:0050, про що, зокрема, вбачається з витягу Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 21.08.2021 за номером НВ-4616690012021.

Абзац 6 пункту 24 РозділуX Перехідних положень Земельного кодексу Українинаголошує, що надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим,органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації і зземлеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними.

Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом.

Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Проте, незважаючи на наведене рішенням сесії VIII скликання від 10.09.2021 за №2/594 VIII Шабівською сільською радою передано гр. ОСОБА_2 безоплатно у приватну власність вищевказану земельну ділянку, загальною площею 0,01 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120800000:01:001:0050, для індивідуального дачного будівництва, із земель комунальної власності, за адресою: АДРЕСА_1 .

Правовою підставою для ухвалення вказаного рішення Шабівською сільською радою послугувала лише заява ОСОБА_2 , яку до речі було подано лише 09 вересня 2021 за вх. реєстр. №Л-592/02.2-08, тобто, за 1 день до сесії VIII скликання Шабівської сільської ради.

23.09.2021 на підставі вказаного рішення Шабівською сільською радою було здійснено державну реєстрацію права приватної власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про право власності: 44235488).

Зазначає, що вказані обставини достеменно свідчать, що вказане рішення Шабівської сільської ради не ґрунтується на принципах добросовісності, неупередженості та рівності перед законом.

Вказані обставини з урахуванням вимог діючого законодавства порушують права та охоронювані законом інтереси позивача, у зв`язку з чим виникла необхідність звернутися з відповідним позовом до суду.

Відповідачі правом подання відзиву на позов не скористалися.

Треті особи, письмові пояснення до суду не подавали.

Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі

Ухвалою БілгородДністровського міськрайонного суду Одеської області від 03.03.2023 відкрито загальне позовне провадження з призначенням справи до її підготовчого розгляду.

Ухвалою БілгородДністровського міськрайонного суду Одеської області від 02.11.2023 підготовче провадження у справі було закрито з призначенням судового розгляду по сутті.

Позивач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, однак адвокат Шепетенко Л.О., яка діє в її інтересах, надала на адресу суду заяву, згідно якої просила розглядати справу за її відсутності, просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Представник відповідача Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району у судове засідання не з`явився без поважних. Про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином. Відзив у визначений судом строк відповідач не подав.

Відповідач ОСОБА_2 у судове засідання не з`явилася без поважних. Про час та місце розгляду справи повідомлялася належним чином. Відзив у визначений судом строк відповідач не подала.

В судове засідання представник Одеської обласної державної адміністрації не з`явився, про дату та час судового засідання був повідомлений належним чином, причини неявки суду не відомі.

В судове засідання представник Білгород-Дністровської районної державної адміністрації не з`явився, про дату та час судового засідання був повідомлений належним чином, причини неявки суду не відомі.

В судове засідання представник Головного управління Держгеокадастру в Одеській області не з`явився, про дату та час судового засідання був повідомлений належним чином, причини неявки суду не відомі.

В судове засідання представник Білгород-Дністровської районної ради Одеської області області не з`явився, про дату та час судового засідання був повідомлений належним чином, причини неявки суду не відомі.

Суд приходить до переконання про можливість розглянути справи у відсутності відповідачів згідно вимог ч. 3 ст. 223, ч. 1 ст. 280 ЦПК та ухвалює заочне рішення.

Суд розглядає справу без участі відповідачів та третіх осіб, на підставі наявних та достатніх для розгляду матеріалів справи.

Відповідно до ст. 247 ЦПК України, у разі неявки в судове засідання всіх учасників справи чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного запису не здійснюється.

Фактичні обставини, встановлені судом

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджується, що 28 серпня 2021 Шабівська сільська рада Білгород-Дністровського району здійснює дії, спрямовані на державну реєстрацію права комунальної власності за територіальною громадою на земельну ділянку, загальною площею 0,01 га, кадастровий номер: 5120800000:01:001:0050, для індивідуального дачного будівництва, за адресою: АДРЕСА_1 (номер запису про право власності: 43729582).

В подальшому, рішенням сесії VIII скликання від 10.09.2021 за №2/594-VIII Шабівською сільською радою передано громадянці ОСОБА_2 безоплатно у приватну власність вищевказану земельну ділянку.

На підставі вказаного рішення Шабівською сільською радою здійснено державну реєстрацію права приватної власності на вказану земельну ділянку за ОСОБА_2 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (номер запису про право власності: 44235488).

Вищевказані факти підтверджені інформаційною довідкою від 17.02.2023 за №323256920.

Розпорядженням Білгород - Дністровської районної державної адміністрації від 29.10.2015 за №558/А-2015 було надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га із земель рекреаційного призначення, що перебувають в запасі, яка розташована біля селища Затока на території Шабівської сільської ради, ділянка №5, Білгород-Дністровського району Одеської області, за межами населеного пункту, для індивідуального дачного будівництва.

На виконання вказаного розпорядження був виготовлений і погоджений у встановленому діючим законодавством порядку проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки.

Завдяки вказаним діям відбулась державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, тобто, земельна ділянка стала сформованим об`єктом і їй був присвоєний кадастровий номер 5120800000:01:001:0050, про що, зокрема, вбачається з витягу Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 21.08.2021 за номером НВ-4616690012021.

Абзац 6 пункту 24 РозділуX Перехідних положень Земельного кодексу Українинаголошує, що надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим,органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації і зземлеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними.

Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом.

Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Проте, незважаючи на наведене рішенням сесії VIII скликання від 10.09.2021 за №2/594 VIII Шабівською сільською радою передано гр. ОСОБА_2 безоплатно у приватну власність вищевказану земельну ділянку, загальною площею 0,01 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120800000:01:001:0050, для індивідуального дачного будівництва, із земель комунальної власності, за адресою: АДРЕСА_1 .

Правовою підставою для ухвалення вказаного рішення Шабівською сільською радою послугувала лише заява ОСОБА_2 , яку до речі було подано лише 09 вересня 2021 за вх. реєстр. №Л-592/02.2-08, тобто, за 1 день до сесії VIII скликання Шабівської сільської ради.

27 травня 2021 набрав чинностіЗакон України від 28 квітня 2021 року №1423-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», основною метою якого є реформування системи управління в сфері земельних відносин.

Вказаним законом розділ Х «Перехідні положення»ЗК Українидоповнено пунктом 24, згідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель визначених цим пунктом.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішення Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними.

Особи,які отрималитакі дозволи,а такожоргани,що їхнадали,зобов`язаніповідомити проце протягоммісяця відповіднісільські,селищні,міські радиз днянабрання чинностіцим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Як вбачається із копії листа начальника ОСОБА_4 №29-15-0.82-266/2-23 від 31.01.2023, рішенням Білгород-Дністровської районної ради від 30 січня 1992 року № 137-ХХІ «Про затвердження проектів формулювання території та встановлення меж сільських і селищних рад народних депутатів» було затверджено проекти формулювання територій та встановлено межі сільських і селищних рад народних депутатів БілгородДністровського району Одеської області.

Відповідно до проекту формулювання території та встановлення меж сільських, селищних і районної рад народних депутатів БілгородДністровського району Одеської області землі, за рахунок яких було сформовано земельну ділянку з кадастровим номером: 5120800000:01:001:0050, розташовані за межами населених пунктів БілгородДністровського району Одеської області та не входять в межі жодної із сільських, селищних рад району.

Згідно Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстрі Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №323256920 від 17.02.2023, земельна ділянка з кадастровим номером 5120800000:01:001:0050, площею 0,01 га, за адресою: АДРЕСА_1 була зареєстрована 23.09.2021 року за відповідачем ОСОБА_2 на підставі рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 2/594-VIII від 10.09.2021.

Нормативне обґрунтування

За загальним правилом (ч.1 ст.13 ЦПК України), суд розглядає справу в межах заявлених вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи, або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках і, відповідно до ч.1 ст.81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків встановлених цим Кодексом.

Згідно зіст. 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно зіст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Згідно зі статтею 55 Конституції України,кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно зі ст.144 Конституції України,органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідностіКонституціїчи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону України «Про місце самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року № 280/97-ВР, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначеніКонституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ст. 26 Закону України ««Про місце самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, п. 34, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до ст. 59 Закону України «Про місце самоврядування в Україні», Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

ч. 10, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідностіКонституціїабо законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно дост. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

За змістомстатті 3 ЗК України, земельні відносини в Україні регулюютьсяКонституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частиною другоюстатті 4 ЗК України, завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Статтею 123 ЗК Українипередбачено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Повноваження органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади щодо передачі земельних ділянок у власність або користування визначені статтями12,17,122 ЗК України.

Таким чином, відповідно ст.ст.12,17,122 ЗК Українирозмежовують повноваження органів місцевого самоврядування та органів державної влади щодо розпорядження землями за критеріями, зокрема, територіальності та належності на праві власності.

Отже, зазначені норми встановлюють підстави, порядок, строки передачі земельної ділянки у користування громадян та органи, уповноважу розглядати ці питання.

Відповідно до пункту 7 Закону України «Про внесеннязміндодеяких законодавчихактівУкраїнищодо розмежуванняземельдержавноїкомунальної власності» (набрання чинності 01.01.2013 року) з дня набрання чинності цим Законом, землі державної такомунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Згідно зі статтею 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», місцева державна адміністрація, зокрема, розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Разом з тим,законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління дерегуляції у сфері земельних відносин»(набрання чинності 27.05.2021 року РозділXПерехідних положень Земельного кодексу Українидоповнено пунктом 24 відповідно до абзацу першого якого з дня набрання чинності ці пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межа населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель певних категорій.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішення Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними.

Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом.

Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Оцінка аргументів сторін, висновки суду

Виходячи з системного аналізу норм діючого законодавства, можливо дійти до висновку, що відповідна земельна ділянка розташована поза межа територіальної громади Шабівської сільської ради БілгородДністровського району Одеської області, а отже рішення Шабівської сільської ради ухвалено всупереч вимогам діючого законодавства, та як правовий наслідок підлягає визнанню незаконним та скасуванню.

В судовому засіданні встановлено, що розпорядженням Білгород-Дністровської районної державної адміністрації від 29.10.2015 за №558/А-2015 було надано дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,10 га із земель рекреаційного призначення, що перебувають в запасі, яка розташована біля селища Затока на території Шабівської сільської ради за межами населеного пункту, для індивідуального дачного будівництва.

На виконання вказаногорозпорядженнябув виготовлений і погоджений у встановленому діючим законодавством порядку проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянкита відбулась державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, тобто, земельна ділянка стала сформованим об`єктом і їй був присвоєний кадастровий номер 5120800000:01:001:0050, про що, зокрема, вбачається з витягу Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 21.08.2021 за номером НВ-4616690012021.

Абзац 6 пункту 24 РозділуX Перехідних положень Земельного кодексу Українинаголошує, що надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим,органів виконавчої влади дозволина розробленнядокументації ізземлеустрої» щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність,є чинними.

Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомні про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом.

Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Проте, незважаючи на вищезазначене рішенням сесії VIII скликання від 10.09.2021 за №2/594-VIII Шабівської сільської ради Білгород - Дністровського району Одеської області передано гр. ОСОБА_2 безоплатно у приватну власність вищевказану земельну ділянку, загальною площею 0,01 га, кадастровий номер земельної ділянки: 5120800000:01:001:0050, для індивідуального дачного будівництва, із земель комунальної власності, за адресою: АДРЕСА_1 .

Крім того, суд погоджується з ствердженнями позивача, стосовно того, шо ще у 1992 році рішенням Президії Білгород-Дністровської районної ради Одеської області затверджено Проект формування територій меж сільських, селищних та районних рад Білгород-Дністровського району Одеської області, де встановлено межі кожної сільської та селищної ради, які не змінювались.

Відповідно до даного Проекту територія Будацького лиману та Будацької коси не входили до складу жодної сільської та селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області, в тому числі і Шабівської сільської ради.

Територія Будацького лиману та Будацької коси є державною власністю, повноваження на розпорядження якою здійснюється повноважними особами державної влади, згідно з нормамиЗемельного кодексу України, що у свою чергу виключає можливість органів місцевого самоврядування ухвалювати рішення стосовно розпорядження відповідною територією.

Вказані ствердження підтверджуються листом Білгород-Дністровської районної державної адміністрації Одеської області від 24.01.2023 за вих. реєстр. №277/01-33/23/597; листом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 31.01.2023 за вих. реєстр. №29-15-0.82-266/2-23.

Заслуговує на увагу, що Шабівська об`єднана територіальна громада була утворена в порядку, який визначеноЗаконом України «Про добровільне об`єднання територіальних громад», у листопаді 2017 року в наслідок об`єднання чотирьох сільських рад.

Відповідно до абзацу першого пункту 71розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 року за №720-Рзатверджено адміністративні центри та визначено території територіальних громад Одеської області.

Станом на теперішній час, межі жодної об`єднаної територіальної громади в тлумаченні приписів пункту 24 РозділуXПерехідних положень Земельного кодексу України- не встановлено.

Розробка проектів встановлення меж об`єднаних територіальних громад можлива лише з 27.11.2021, тобто після набрання чинності підпункту 20Розділу І Закону України від 28.04.2021 за №1423- IX, відповідно до якогоЗакон України «Про землеустрій»буде доповнено ст. 46-1 «Проекти землеустрою щодо встановлення меж територій територіальних громад».

Враховуючи вказане, на виконання пункту 5 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15 квітня 2021 року, яке введено в діюУказом Президента України від 29 квітня 2021 року №180/2021, головою Одеської обласної державної адміністрації видано розпорядження від 15 липня 2021 року №737/од-2021 «Про надання дозволу на проведення державної інвентаризації земель державної власності».

Відповідно до листа Одеської обласної державної адміністрації №725/5/01-19/7234/2-21 від 13.08.2021 зазначено, що лише після проведення інвентаризації земель державної власності, розташованих на території Одеської області, та внесення відомостей до Державного земельного кадастру, обласна державна адміністрація розгляне питання щодо передачі відповідної земельної ділянки з державної у комунальну власність.

Отже, судом встановлено, що відповідачем Шабівською сільською радою БілгородДністровського району Одеської області було ухвалено рішення всупереч вимогам діючого законодавства у відношенні земельної ділянки, яка розташована поза межам населеного пункту та перебуває у державній формі власності.

Відповідно до приписівст. 27 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація прав власності та інших речових прав проводиться на підставі, зокрема, судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно.

У свою чергу, приписами абз. 2 ч. 3 ст. 26 Закону наголошено, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цьогоЗакону.

Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання не дійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Враховуючі усе вищевикладене, на основі повно та всебічно досліджених доказів, у відповідності вимог чинного законодавства, та його правозастосування до фактичних обставин справи, того, що Шабівською сільською радою БілгородДністровського району Одеської області ухвалене рішення «Про передачу безоплатно у приватну власність гр. ОСОБА_2 земельної ділянки комунальної власності, для індивідуального дачного будівництва, Шабівська сільська рада» від 10 вересня 2021 за №2/594-VIII всупереч вимогам діючого законодавства у відношенні земельної ділянки, яка розташована поза межами населеного пункту та перебуває у державній формі власності, що безумовно порушує права позивача, суд вважає позовні вимоги позивача обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат

Згідно ч.1ст. 133 ЦПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

За умовамист. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Виходячи із доведеності та обґрунтованості позовних вимог ОСОБА_1 , суд вважає за доцільне стягнути з відповідачів на її користь в рівних частках судовий збір за подання до суду відповідного позову у розмірі 1073 грн. 60 коп., згідно квитанції №0.0.2871863748.1 від 21.02.2023.

Стосовно витрат на правову допомогу, судом встановлено наступне.

Відповідно до положеньстатті 133 ЦПК України, витрати на професійну правничу допомогу належать до судових витрат як витрати, пов`язані із розглядом справи та за загальним правилом підлягають розподілу між сторонами.

Відповідно до частин 1,2статті 137 ЦПК Українивитрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами. Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (частина третястатті 137 цього Кодексу).

За змістом частини 4статті 137 ЦПК Українирозмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

У разі недотримання вимог частини четвертої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами. (ч. 5ст. 137 ЦПК України).

Водночас, за приписами частини 6статті 137 ЦПК Україниобов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.

Суд звертає увагу, що загальне правило розподілу судових витрат визначене в частині другійстатті 141 ЦПК України: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Зокрема, відповідно до частини 3статті 141 ЦПК Українипід час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує: чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, у тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо; дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.

Відтак, зважаючи на наведені положення законодавства, у разі недотримання вимог частини 4статті 137 ЦПК Українисуду надано право зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами, лише за клопотанням іншої сторони, на яку ж і покладається обов`язок доведення неспівмірності витрат.

Водночас під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд за наявності заперечення сторони проти розподілу витрат на адвоката або з власної ініціативи, керуючись критеріями, що визначені частинами 3-5, 9статті 141 ЦПК України, може не присуджувати стороні, на користь якої ухвалено судове рішення, всі її витрати на професійну правову допомогу.

Правничу правову допомогу позивачу ОСОБА_1 у даній справі надавала адвокат Шепетенко Ліна Олександрівна, що підтверджується Договором про надання правової допомоги від 30.11.2022.

На підтвердження розміру витрат, які позивач ОСОБА_1 понесла за надання їй правової допомоги під час розгляду зазначеної вище справи, сторона позивача надала до суду квитанцію від 0.0.2967762210.1 від 25.04.2023 щодо оплати адвокатських послуг у розмірі 10000 гривень.

Відповідачі заперечень щодо обсягу та вартості наданих послуг та понесених витрат не надали.

Перевіривши надані позивачем докази на підтвердження понесених витрат на правничу допомогу, суд дійшов висновку про задоволення даних позовних вимог.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст.19,41,55,144 Конституції України, ст.ст.10,26,59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.21ЦК України, ст.ст.3,12,17,122,123 ЗК України, ст.ст.12,13,83,263-265,354 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, ОСОБА_2 , Треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Одеська обласна державна адміністрація, Білгород-Дністровська районна державна адміністрація Одеської області, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, Білгород-Дністровська районна рада Одеської області про визнання незаконним та скасування рішення - задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення сесії VIII скликання Шабівської сільської ради Білгород-Дністровського району «Про передачу безоплатно у приватну власність гр. ОСОБА_2 земельної ділянки комунальної власності, для індивідуального дачного будівництва, Шабівська сільська рада» від 10.09.2021 за №2/594-VIII.

Стягнути з Шабівської сільської ради БілгородДністровського району Одеської області, ОСОБА_2 в рівних частинах на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у розмірі 1073 грн. 60 коп. та судові витрати на правничу допомогу у розмірі 10 000 грн.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його підписання.

Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення, (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги.

Повний текст рішеннясуду складений 02.05.2024.

Повне найменування сторін:

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_1 .

Відповідач: Шабівська сільська рада Білгород - Дністровського району Одеської області, код ЄДРПОУ: 04378043, що знаходиться за адресою: вул. Центральна, 63 в с. Шабо, Білгород - Дністровського району Одеської області.

Відповідач: ОСОБА_2 , що мешкає за адресою: АДРЕСА_3 , РНОКПП: НОМЕР_2 .

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Одеська обласна державна адміністрація, код юридичної особи: 00022585, місцезнаходження: 65032, м. Одеса, просп. Шевченко, 4;

- Білгород - Дністровська районна державна адміністрація Одеської області, код юридичної особи: 04056813, місцезнаходження: вул. Грецька, 24 в м. Білгород - Дністровському Одеської області;

- Головне управління Держгеокадастр в Одеській області, код юридичної особи: 39765871, місцезнаходження: 65107, м. Одеса, вул. Канатна, 83, 13-й поверх;

- Білгород - Дністровська районна рада Одеської області, код юридичної особи: 21017996, що знаходиться за адресою: 67701, Одеська область, м. Білгород - Дністровський, вул. Грецька, 24.

Суддя Юлія ШЕВЧУК

Дата ухвалення рішення30.04.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118789594
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —495/2095/23

Рішення від 30.04.2024

Цивільне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Шевчук Ю. В.

Ухвала від 02.11.2023

Цивільне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Шевчук Ю. В.

Ухвала від 03.03.2023

Цивільне

Білгород-Дністровський міськрайонний суд Одеської області

Шевчук Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні