Рішення
від 02.05.2024 по справі 140/3172/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2024 року ЛуцькСправа № 140/3172/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ковальчука В.Д.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Луцької окружної прокуратури Волинської області до Копачівської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Луцької окружної прокуратури Волинської області звернувся з позовом до Копачівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльність Копачівської сільської ради Луцького району Волинської області щодо незатвердження плану інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою населення - дитячого майданчика, який розташований в с. Кременець Луцького району Волинської області з інвентарним номером 101480030, зобов`язання Копачівську сільську раду вчинити дії по розробленню і затвердженню плану технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика, який розташований в с. Кременець Луцького району Волинської області з інвентарним номером 101480030.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за наслідками вивчення Луцькою окружною прокуратурою стану додержання законодавства України щодо організації об`єктів благоустрою виявлено порушення законодавства в частині не затвердження плану інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення, а саме: елементу благоустрою дитячого ігрового майданчика, що розташований на території Копачівської сільської ради Луцького району Волинської області та, як наслідок, не проведення його паспортизації і технічної інвентаризації, що негативно впливає на організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель та інженерних споруд, і може призвести, у разі їх не усунення, до настання тяжких наслідків для життя та здоров`я дітей.

Встановлено, що за результатами відкритих торгів у 2021 році Копачівською сільською радою Луцького району у ТОВ «Європак-Волинь» придбано елементи дитячого майданчика (карусель велика, гойдалка металева, гойдалка-балансир, ігровий комплекс лазанка, лавка зі спинкою) для с. Кременець Луцького району на суму 88800 грн. Відповідно до акту прийому-передачі від 26.10.2021 дитячий ігровий майданчик прийнято на баланс Копачівської сільської ради. Згідно відповіді Копачівської сільської ради №138 від 20.02.2024 на запит окружної прокуратури, дитячому майданчику присвоєно інвентарний номер 101480030 та заведена інвентарна картка обліку об`єкта основних засобів. Разом з тим, листами №92 від 31.01.2024 та №138 від 20.02.2024 Копачівська сільська рада на запити окружної прокуратури інформувала про те, що сільська рада не затверджувала плану інвентаризації та паспортизації дитячих і спортивних майданчиків, а також, що паспортизація вказаних об`єктів на території Копачівської сільської ради не здійснювалась, що негативно впливає на організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель та інженерних споруд, і може призвести, у разі їх не усунення, до настання тяжких наслідків для життя та здоров`я дітей.

З урахуванням викладеного, просив позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 25.03.2024 у справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач відзиву на позовну заяву у встановлений судом строк не подав.

Дослідивши письмові пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, а також письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що Луцькою окружною прокуратурою вивчено стан додержання законодавства України щодо організації об`єктів благоустрою, виявлено порушення законодавства в частині не затвердження плану інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення, а саме: елементу благоустрою дитячого ігрового майданчика, що розташований на території Копачівської сільської ради Луцького району Волинської області та, як наслідок, не проведення його паспортизації і технічної інвентаризації, що негативно впливає на організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель та інженерних споруд, і може призвести, у разі їх не усунення, до настання тяжких наслідків для життя та здоров`я дітей.

Встановлено, що за результатами відкритих торгів у 2021 році Копачівською сільською радою Луцького району у ТОВ «Європак-Волинь» придбано елементи дитячого майданчика (карусель велика, гойдалка металева, гойдалка-балансир, ігровий комплекс лазанка, лавка зі спинкою) для с. Кременець Луцького району на суму 88800 грн. Відповідно до акту прийому-передачі від 26.10.2021 дитячий ігровий майданчик прийнято на баланс Копачівської сільської ради. Згідно відповіді Копачівської сільської ради №138 від 20.02.2024 на запит окружної прокуратури, дитячому майданчику присвоєно інвентарний номер 101480030 та заведена інвентарна картка обліку об`єкта основних засобів. Разом з тим, листами №92 від 31.01.2024 та №138 від 20.02.2024 Копачівська сільська рада на запити окружної прокуратури інформувала про те, що сільська рада не затверджувала плану інвентаризації та паспортизації дитячих і спортивних майданчиків, а також, що паспортизація вказаних об`єктів на території Копачівської сільської ради не здійснювалась, що негативно впливає на організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель та інженерних споруд, і може призвести, у разі їх не усунення, до настання тяжких наслідків для життя та здоров`я дітей.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Згідно з ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі і в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ( у редакції, чинній станом на час виникнення спірних у цій справі правовідносин) система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

За приписами частин першої, третьої статті 10 цього ж Закону сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Правовий статус виконавчих органів рад визначає стаття 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», згідно з частинами першою, другою якої виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Загальна компетенція сільських, селищних, міських рад встановлена статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», за правилами якої вказані органи правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад встановлює стаття 26 вищевказаного Закону.

Згідно з положеннями пункту 44 частини першої вищенаведеної правової норми Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначає Закон України «Про благоустрій населених пунктів» і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

За змістом статті 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; утримання в належному стані території - використання її за призначенням відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також санітарне очищення території, її озеленення, збереження та відновлення об`єктів благоустрою; заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

За змістом підпункту «а» пункту 1, пункту 2 частини першої статті 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до об`єктів благоустрою населених пунктів належать, зокрема, території загального користування, у тому числі, майданчики, прибудинкові території.

У розумінні положень пункту 8 частини першої статті 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» елементами (частинами) об`єктів благоустрою є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків.

Питання, пов`язані з утриманням об`єктів благоустрою, врегульовані нормами статті 15 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», за приписами частин першої - третьої якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть утворювати підприємства для утримання об`єктів благоустрою державної та комунальної власності. У разі відсутності таких підприємств органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень визначають на конкурсних засадах відповідно до закону балансоутримувачів таких об`єктів.

Орган державної влади або орган місцевого самоврядування за поданням підприємства чи балансоутримувача щорічно затверджує заходи з утримання та ремонту об`єкта благоустрою державної або комунальної власності на наступний рік та передбачає кошти на виконання цих заходів. Орган державної влади та орган місцевого самоврядування, підприємство та балансоутримувач несуть відповідальність за виконання затверджених заходів у повному обсязі.

Як встановлено пунктом 5 частини другої статті 18 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Відповідно до статті 18 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» та з метою запровадження єдиних вимог до технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 29.10.2012 №550, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.11.2012 за №1937/22249, затверджено Інструкцію з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів (далі Інструкція).

Ця Інструкція, відповідно до її пункту 1.2, визначає порядок проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації парків (гідропарків, лугопарків, лісопарків, парків культури та відпочинку, парків - пам`яток садово-паркового мистецтва, спортивних, дитячих, історичних, національних, меморіальних та інших), рекреаційних зон, садів, скверів та майданчиків, пам`яток культурної та історичної спадщини, майданів, площ, бульварів, проспектів, вулиць, доріг, провулків, узвозів, проїздів, пішохідних та велосипедних доріжок, пляжів, кладовищ, інших територій загального користування; прибудинкових територій; територій будівель та споруд інженерного захисту територій; територій підприємств, установ, організацій та закріплених за ними територій на умовах договору, а також інших об`єктів благоустрою в межах населеного пункту (крім земельних ділянок, на яких розташовано вказані об`єкти).

У пункті 1.3 Інструкції з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів розкривається значення понять: паспортизація об`єктів благоустрою - складання технічних паспортів об`єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; технічна інвентаризація об`єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об`єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об`єкті благоустрою.

Пунктом 1.5 Інструкції з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів передбачено, що технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою.

Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Позапланова технічна інвентаризація проводиться у разі: введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта благоустрою; закінчення ремонту об`єкта благоустрою; зміни власника (балансоутримувача) об`єкта благоустрою; протиправного знищення чи пошкодження об`єкта благоустрою; надзвичайної ситуації техногенного або природного характеру на об`єкті благоустрою; прийняття рішення про її проведення власником (балансоутримувачем) об`єкта благоустрою.

В той же час, присвоєння інвентарних номера дитячому майданчику у с. Кременець Луцького району, про який зазначається в листі Копачівської сільської ради не є належними інвентаризаційними документами у розумінні Інструкції з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів, затвердженої наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житловокомунального господарства України № 550 від 29.10.2012.

За такого правового регулювання спірних правовідносин, планова технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою населених пунктів спрямована на упорядкування об`єктів благоустрою, а отже належить до заходів з благоустрою населених пунктів, передбачених Законом України «Про благоустрій населених пунктів», й проводиться згідно з планами, затвердженими органами місцевого самоврядування.

Отже, бездіяльність відповідача в даному випадку є триваючою, жодних заходів щодо проведення паспортизації не вживалося, плани інвентаризації та паспортизації не затверджені, паспортизація об`єктів благоустрою, елементами яких є дитячі та спортивні майданчики, не проводиться.

Однією з необхідних умов для належного виконання зазначеного обов`язку власниками, балансоутримувачами об`єктів благоустрою є наявність затвердженого плану проведення таких заходів з благоустрою населеного пункту.

Проте, в порушення вищевказаних норм законодавства, Копачівською сільською радою з 2021 року не вчинено жодних дій щодо проведення технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика, розташованих на території с. Кременець Луцького району, оскільки на даний об`єкт благоустрою відсутній паспорт та технічна інвентаризація.

При цьому, необхідно також зауважити, що бездіяльність Копачівської сільської ради щодо невиконання покладених на неї обов`язків може призвести до настання негативних наслідків життю та здоров`ю дітей.

Відповідно до вимог ст. 4 Закону України «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 № 2402-III система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, крім іншого, забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, їх соціально-психологічної адаптації та активної життєдіяльності, зростання в сімейному оточенні в атмосфері миру, гідності, взаємоповаги, свободи та рівності.

Держава гарантує дитині відповідно до положень ч. 2 ст. 6 Закону України № 2402-III право на охорону здоров`я, безоплатну кваліфіковану медичну допомогу в державних і комунальних закладах охорони здоров`я, сприяє створенню безпечних умов для життя і здорового розвитку дитини, раціонального харчування, формуванню навичок здорового способу життя.

Відтак, обов`язок органів державної влади та місцевого самоврядування полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для комфортного та безпечного життя дитини, отримання освіти, соціального захисту, всебічного розвитку тощо, зокрема, й шляхом створення та належного утримання об`єктів благоустрою населених пунктів.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 18.10.2018 у справі № 822/3692/17.

Враховуючи вищевикладене, бездіяльність Копачівської сільської ради щодо не затвердження відповідних планів технічної інвентаризації та паспортизації дитячих майданчиків, ігрових споруд є порушенням прав дітей на безпечне дозвілля, яке беззаперечно становить суспільний інтерес та є складовою соціальної функції держави.

Декларацією прав дитини, прийнятою резолюцією 1386 (ХIV) Генеральної Асамблеї ООН від 20.11.1959, закріплено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, зокрема належного правового захисту, до і після народження.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.

Згідно з нормами ст. 31 Конвенції про права дитини, Держави-учасниці визнають право дитини на відпочинок і дозвілля, право брати участь в іграх і розважальних заходах, що відповідають її віку, та вільно брати участь у культурному житті та займатися мистецтвом. Держави-учасниці поважають і заохочують право дитини на всебічну участь у культурному і творчому житті та сприяють наданню їй відповідних і рівних можливостей для культурної і творчої діяльності, дозвілля і відпочинку.

Відтак, в даному випадку позов прокурора обумовлений необхідністю захисту прав та реалізації обов`язків держави щодо державних гарантій забезпечення прав та інтересів дітей на безпечні умови для їх життя і здорового розвитку, формування навичок здорового способу життя.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовної вимоги про визнання протиправною бездіяльності Копачівської сільської ради Луцького району Волинської області щодо незатвердження плану інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою населення - дитячого майданчика, який розташований в с. Кременець Луцького району Волинської області з інвентарним номером 101480030, тому вимога про зобов`язання Копачівську сільську раду вчинити дії по розробленню і затвердженню плану технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика, який розташований в с. Кременець Луцького району Волинської області з інвентарним номером 101480030 є також обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 243 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Копачівської сільської ради Луцького району Волинської області щодо незатвердження плану інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою населення - дитячого майданчика, який розташований в с. Кременець Луцького району Волинської області з інвентарним номером 101480030.

Зобов`язати Копачівську сільську раду вчинити дії по розробленню і затвердженню плану технічної інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика, який розташований в с. Кременець Луцького району Волинської області з інвентарним номером 101480030.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. Д. Ковальчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.05.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118791874
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —140/3172/24

Рішення від 02.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ковальчук Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні