Справа № 333/2265/22
Провадження № 2/333/108/24
рішення
Іменем України
11 квітня 2024 року м. Запоріжжя
Комунарський районний суд м. Запоріжжя у складі: головуючого судді Кулик В.Б., за участю секретаря судового засідання Пантюх Ю.О.,позивача ОСОБА_1 ,представника відповідача адвокатаСкрима В.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду м. Запоріжжя, цивільну справу № 333/2265/22 за позовом ОСОБА_1 до Комунального некомерційногопідприємства «Міськадитяча лікарня№ 5»Запорізької міськоїради,третя особа,яка незаявляє самостійнихвимог щодопредмета спору:Національної службиздоров`яУкраїни про стягнення матеріальної і моральної шкоди, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради, третя лособа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Національна служба здоров`я України про стягнення матеріальної і моральної шкоди. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що вона є матір`ю малолітньої дитини-інваліда ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , якому у 2015 році вперше встановлено інвалідність відповідно до розділу XII пункту 1 підпункту 1.34 Переліку медичних показань з діагнозом «вроджена вада серця, відкрита артеріальна протока, ХЛГ 0-1, СН 1 ст.». Інвалідність кожні два роки лікарсько-консультативна комісія на повторному огляді продовжує. Дитина лікується в Амбулаторії № 3 Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 8» Запорізької міської ради та має підписану декларацію з лікарем ОСОБА_3 У 2019 році у ОСОБА_2 діагностовано захворювання «косоокість» і на початку 2021 року розпочато підготовку до оперативного втручання. Від дільничного лікаря-педіатра ОСОБА_3 06.05.2021 року вони отримали електронне направлення № 4738-8167-7320-7244 на необхідні аналізи для оперативного втручання, а саме: аналіз сечі, аналіз крові тромбоцити, аналіз крові час коагуляції (згортання нестабілізованої крові), клінічний аналіз крові, аналіз крові час кровотечі. 07.05.2021 року вони звернулися до лабораторії Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради, де їм повідомили, що аналізи платні і виставили рахунок: аналіз сечі 63,00 грн., аналіз крові 57,00 грн., взяття крові з пальця 18,00 грн. Однак, в травні через хворобу оперативне лікування було відкладено. 27.07.2021 року з електронним направленням № 9718-5406-7209-5972 дільничного лікаря-педіатра ОСОБА_3 вони знову звернулися до лабораторії Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради, де їм виставили рахунок за аналізи на суму 138,00 грн. 06.08.2021 року під загальною анестезією ОСОБА_2 проведено операцію: рецесія внутрішнього прямого м`яза обох очей. Позивач вважає, що дії відповідача щодо отримання коштів за аналізи є протиправними та незаконними, адже в країні безкоштовна медицина і лікар, з яким пацієнт уклав декларацію, видав електронне направлення на аналізи. Крім того, дитина має статус «Дитина-інвалід». Незаконні дії відповідача заподіяли позивачу моральні страждання, що виразилося у стресах та переживаннях з приводу конфліктів із медиками. Тривалі процедури, звернення до різних органів державної влади з приводу ситуації, що склалася, відображаються на здоров`ї дитини і позивача. Позивач вважає, що розмір компенсації моральної шкоди достатній для відшкодування завданої моральної шкоди має становити 100-кратний розмір понесеної матеріальної шкоди, тобто 27 600,00 грн. (278,00 грн. х 100). У зв`язку з викладеним, позивач, яка діє в інтересах малолітнього сина ОСОБА_2 , просить суд стягнути з Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради на її користь матеріальні збитки у розмірі 276,00 грн., а також моральну шкоду в розмірі 27 600,00 грн.
Ухвалою судді від 20.06.2022 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження, призначено розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження.
21.07.2022 року представником відповідача Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради було подано суду відзив на позовну заяву, за яким він повністю заперечує щодо задоволення позову. В обґрунтування зазначив, що дільничний лікар-педіатр ОСОБА_3 , яка видала електронне направлення на здачу певних аналізів є працівником «Центру первинної медико-санітарної допомоги № 6» Запорізької міської ради (далі ЦПМСД), тобто закладу первинної медичної допомоги, а не Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради, яке є закладом вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги. За змістом ч. 3 ст. 4 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення (далі Закон № 2168-УІІІ), перелік та обсяг медичних послуг та лікарських засобів, оплата яких гарантується за рахунок коштів Державного бюджету України, визначаються Програмою медичних гарантій. В клінічній, біохімічній лабораторії лікарні проводяться усі лабораторні обстеження дітей за електронними направленнями лікарів, з якими укладено декларацію, за 2 виключенням обстежень, які входять в опис медичних послуг, що надаються в рамках первинної медичної допомоги за договором про медичне обслуговування. Крім того, проводиться надання платних послуг згідно з Прейскурантом цін, що регламентується Постановою Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 року № 1138 «Про затвердження переліку платних послуг, які надаються в державних і комунальних закладах охорони здоров`я та вищих медичних навчальних закладах». Відповідно до Додатку 3 Порядку № 504, загальний аналіз крові з лейкоцитарною формулою та загальний аналіз сечі включені до Переліку лабораторних та інструментальних досліджень, що здійснюються у межах медичних послуг з надання первинної медичної допомоги, яка надається в ЦПМСД. В даному випадку ЦПМСД № 2 самостійно проводить загальні аналізи крові та сечі, тому пропозицій лікарні укласти договори, які б встановлювали умови компенсації її витрат на надання медичних послуг, які мають самостійно надавати ЦПМСД, не було. Вартість лабораторних досліджень компенсується медичним закладам Національною службою здоров`я України (далі НСЗУ) за програмою медичних гарантій, але, аналіз крові з лейкоцитарною формулою та загальний аналіз сечі, які повинно було робити ЦПМСД, державою лікарні не відшкодовуються. Ці відшкодування через НСЗУ отримують ЦПМСД. У позивача був вибір, або здати аналізи дитині в ЦПМСД безкоштовно, або скористатися платними послугами в медичному закладі вторинного рівня. Заплатити вартість зазначених аналізів в касу лікарні було вільним волевиявленням позивача. При цьому звертає увагу, що аналізи були здані двічі платно, силоміць її ніхто не примушував. Крім того, позивач не довела належними та допустимими доказами заподіяння їй та її синові моральної шкоди, остання позивачу та її сину працівниками лікарні не була заподіяна. Взяття у дитини аналізів є медичним втручанням і воно проводиться за інформованої згоди матері дитини. Позивач надала свою згоду на медичне втручання. Також в лікарні для проведення загального аналізу крові використовуються сучасні ланцети, які дають можливість взяти кров з пальця безболісно. Відбір аналізу крові за допомогою проколювання пальця є необхідністю і не може вважатися заподіяння моральної шкоди. Також, до відзиву надано статут Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1 Запорізької міської ради у новій редакції (розпорядження № 39 р від 24.01.2020 року).
25.07.2022 року представником третьої особи Національної служби здоров`я України було подано суду відзив на позовну заяву. Зміст полягає у наступному. За результатами опрацювання скарги ОСОБА_1 НСЗУ було направлено лист від 20.08.2021 року № 17947/22-17-21 до надавача з проханням надати обґрунтоване пояснення щодо ситуації, яка склалась, повернути кошти, сплачені позивачем за надані її сину медичні послуги та вжити необхідних заходів для недопущення у подальшому випадків порушення та обмеження прав пацієнтів на медичне обслуговування за програмою медичних гарантій та надано відповідь ОСОБА_1 листом від 20.08.2021 року № 17918/22-11-21. Між НСЗУ та Комунальним некомерційним підприємством «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради було укладено договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій № 2927-Е421-Р000 (строк дії з 01.04.2021 року по 31.12.2021 року), до якого включено надання медичної допомоги за пакетом медичних послуг «Медична допомога дорослим та дітям в амбулаторних умовах». Згідно з п. 31 договору, надавач не має права на незаконну винагороду в будь-якій форм і, яка є попередньою чи наступною умовою для отримання пацієнтами медичних послуг, що надаються згідно з цим договором, і повинен здійснювати контроль за тим, щоб працівники надавача та підрядники не вимагали від пацієнтів таку винагороду. Також оплата надання медичних послуг пацієнтам, у межах програми медичних гарантій, здійснюється НСЗУ безпосередньо закладам охорони здоров`я. При цьому, нормативно-правовими актами, якими регулюються порядок реалізації програми медичних гарантій не передбачено здійснення НСЗУ відшкодування пацієнту, сплачених ним коштів за здійснення НСЗУ відшкодування пацієнту, сплачених ним коштів за надані медичні послуги та придбані лікарські засоби. Зі змісту позову вбачається, що підставою для пред`явлення позову є дії Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради, які полягали в отриманні оплати від позивача за надані медичні послуги в межах програми медичних гарантій при наявності в пацієнта електронного направлення лікаря, чим завдано шкоду позивачу. Звертає увагу, що в ухвалі про відкриття провадження НСЗУ зазначено, як відповідач, а у копії позову, надісланого на їх адресу, НСЗУ вказано як третя особа. Вважають, що вони можуть виступати у справі як третя особа, тому якщо НСЗУ вказані як відповідач, то звернути увагу, що вони є неналежним відповідачем у справі.
10.08.2022 року до суду надійшла відповідь на відзив. Позивач зазначає, що між нею та відповідачем виник не конфлікт, а спір про право. Звертає увагу, що відповідач повідомляє суду недостовірні відомості, так як лікар ОСОБА_3 є працівником «ЦПМСД № 8» амбулаторія № 3, а не працівником «ЦПМСД № 6» Запорізької міської ради. Лаборантом при заборі аналізів ніяких роз`яснень надано не було. Було повідомлено, що аналізи платні і не позивачу, а її чоловікові ОСОБА_4 , який вносив оплату за аналізи і двічі телефонував на гарячу лінію Департаменту охорони здоров`я Запорізької міської ради. Крім того, в Порядку надання первинної медичної допомоги, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.03.2018 року № 504 не зазначено, що безкоштовно здавати аналізи пацієнт може лише в лабораторії ПМД, а в інших лабораторіях державних чи комунальних лікарень тільки оплатно. Таким чином, відповідно до діючого законодавства відповідач не мав права брати з позивача кошти за проведення лабораторних досліджень.
Ухвалою суду від 12.01.2023 року за клопотанням позивача та представника відповідача Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради Трифонова А.В. було витребувано з Головного управлінняНаціональної поліціїУкраїни уЗапорізькій областіінформацію щодорезультатів розглядулиста НСЗУвід 14.04.2022року №11252/12.2.2-02.22та надатизасвідчену належнимчином копіюпроцесуального документа,прийнятого зарезультатами розглядулиста НЗСУвід 14.04.2022року №11252/12.2.2-02.22.
14.03.2023 року на виконання вимог ухвали суду Головне управління Національної поліції України у Запорізькій області надало відповідь, з якої вбачається, що лист НСЗУ від 14.04.2022 року № 11252/12.2.2-02-22 до управління не надходив, відповідно надати відповідь не мають можливості.
Відповідно до рішення Запорізької міської ради від 07.12.2022 року № 52 реорганізовано юридичну особу Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради шляхом приєднання до Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 5» Запорізької міської ради.
Ухвалою суду від 01.02.2024 року клопотання позивача задоволено, замінено первісного відповідача Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради, належним відповідачем Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 5» Запорізької міської ради.
Позивач у судовому засіданні підтримала позов повністю, просила його задовольнити. Вважає, що діями лікарні їй завдано матеріальні збитки і нанесена моральна шкода.
У суді представник відповідача проти задоволення позову заперечував у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, надав суду заяву, в якій просив розглядати справу за його відсутності.
За клопотанням представника Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради Трифонова А.В. у суді були допитані свідки ОСОБА_5 та ОСОБА_6 .
Свідок ОСОБА_5 зазначила, що вона до 01.04.2023 року займала посаду заступника Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради. Ознайомлена з позовом, так як на адресу лікарні надходили запити і скарги від позивача і вона деякі відповіді готувала. Зазначила, що дії лікарні були проведені відповідно до чинного законодавства, Переліку і Специфікації. В 2020 році Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради та інші два комунальних підприємства надсилали до ЦПМСД в усі райони міста пропозицію укласти договори на безкоштовне проведення аналізів їх рівня, проте згоди на укладення договорів надано не було. Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради є підприємством другого рівня і надає спеціалізовану допомогу, а ЦПМСД є закладом, який надає первинну допомогу і відповідно проводить лабораторні дослідження, які необхідно було пройти дитині позивача. Тобто, з відповідним електронним направленням необхідно звернутись в ЦПМСД і проходити лабораторні дослідження безкоштовно, так як вони відносяться до першого рівня, Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради, як підприємство другого рівня проводить зазначені лабораторні дослідження також, проте вже оплатно. Зазначене було роз`яснено позивачу, проте остання прийняла рішення, щоб її дитина проходила дослідження у Комунальному некомерційному підприємстві «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради оплатно, провела оплату і відповідно отримала результати. Крім того, позивач двічі зверталась до Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради і вносила оплату за проведені лабораторні дослідження. Електронні направлення не були погашені. Тобто, якщо направлення дає педіатр, то дослідження безкоштовно проводиться у ЦПМСД, а якщо електронне направлення дає вже вузький спеціаліст, то дослідження проводиться на другому рівні відповідно безкоштовно.
Допитана у суді в якості свідка ОСОБА_6 зазначила, що до 01.04.2023 року вона займала посаду завідувача лабораторії Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради. Після медичної реформи медичну допомогу розділили на дві рівні: первинний ЦПМСД та вторинний КНП, їх установа відновиться до другого рівня, але вони також проводять лабораторні дослідження і надають консультації вузькі спеціалісти. Позивач звернулась до лабораторії із електронним направленням від педіатра для проходження досліджень її сином. Їй лаборант Кисельова роз`яснила, що аналізи буде взято і проведено дослідження, але оплатно, а безкоштовно її дитина має право пройти дослідження у ЦПМСД, так як це первинний рівень. Позивач внесла оплату за аналізи. Вважає, що своїми діями лабораторія не здійснила порушення законодавства.
Суд, заслухавши позивача, представника відповідача, допитавши свідків, вивчивши матеріали справи, проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини, дійшов таких висновків.
Відповідно до ч. 2 ст. 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на всі правовідносин, що виникають у державі.
Згідно з п. 1 ст. 6 Європейської Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, ратифікованої Україною, Законом України № 475/97-ВР від 17.07.1997 року, яка відповідно до ст. 9 Конституції України є частиною національного законодавства України, кожна людина при визначенні її громадянських прав та обов`язків має право на справедливий розгляд справи незалежним та безстороннім судом.
За змістом статей15,16 ЦК Україникожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Способами захисту особистих немайнових або майнових прав та інтересів, з якими особа має право звернутися до суду, зокрема, є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди, відшкодування моральної (немайнової) шкоди.
Згідно з п. 6 ч. 1ст. 3 ЦК Українипередбачено, що загальними засадами цивільного законодавства є справедливість, добросовісність та розумність.
Статтею 3 Конституції Українипередбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Статтею 49 Конституції Українипередбачено, що кожен має право на охорону здоров`я, медичну допомогу та медичне страхування.
Положеннями ст. 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Статтями 12, 13 ЦПК України встановлено, що суд розглядає справи на принципах змагальності і диспозитивності, не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ст. ст. 76, 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Судом встановлені такі факти та відповідні їм правовідносини.
Відповідно до свідоцтва про народження ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с. 28).
07.05.2021 року і 27.07.2021 року ОСОБА_1 , маючи електронні направлення від дільничного лікаря-педіатра «Центру первинної медико-санітарної допомоги № 6» Запорізької міської ради ОСОБА_3 , разом з дитиною ОСОБА_2 звернулася до лабораторії Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради, де пройшла лабораторні дослідження, необхідні ОСОБА_2 , а саме: аналіз сечі, аналіз крові тромбоцити, аналіз крові час коагуляції (згортання нестабілізованої крові), клінічний аналіз крові, аналіз крові час кровотечі. За аналіз сечі вона сплатила 63,00 грн., аналіз крові 57,00 грн., взяття крові з пальця 18,00 грн. Разом за два рази 276,00 грн.
Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради є лікарняним закладом охорони здоров`я комунальним унітарним некомерційним підприємством вторинного рівня надання амбулаторної та стаціонарної спеціалізованої медичної допомоги дитячому населенню відповідно до порядку та на умовах, встановлених законодавством України та статутом (а.с. 52-69).
Листом від 12.08.2021 року № М-17 Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради повідомила ОСОБА_1 , що отримані її дитиною медичні послуги на суму 138,00 грн. (відповідно прейскуранту цін на медичні послуги наказ по лікарні від 26.03.2021 року № 63/р) включені до Переліку лабораторних та інструментальних діагностичних досліджень, що мали б здійснюватися ЦПМСД у межах надання первинної медичної допомоги, а тому їх надання Комунальним некомерційним підприємством «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради (закладом вторинної медичної допомоги) здійснюється не за рахунок НСЗУ, а за рахунок коштів з замовників послуг. В лабораторії поліклініки № 3 діагностика за електронними направленнями № 9718540672095972 Аналіз, час кровотечі (код 834028); Аналіз; час коагуляції (згортання нестабілізованої крові) (код 834003), що входять до переліку медичних послуг, які Комугальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради надає за рахунок коштів НСЗУ, було надано її дитині безкоштовно. Електронні направлення на загальний крові та загальний аналіз сечі залишилися не використаними. Послуга була надана платно. Між ЦПМСД та Комунальним некомерційним підприємством «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради не укладено договору, який би встановлював умови компенсування витрат надання медичних послуг, які мають самостійно надавати ЦПМСД. За електронним направленням лікарів-спеціалістів (другий рівень) аналізи проводяться Комунальним некомерційним підприємством «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради безкоштовно (а.с. 13-14).
Листами від 17.08.2021 року № М-1346 та від 25.08.2021 року № М-1401 Департамент охорони здоров`я Запорізької міської ради повідомило ОСОБА_1 , що перелік та обсяг медичних послуг та лікарських засобів, оплата яких гарантується за рахунок коштів Державного бюджету України, визначаються програмою медичних гарантій. Загальний аналіз крові і загальний аналіз сечі включені до Переліку лабораторних інструментальних діагностичних досліджень, що здійснюється у межах медичних послуг з надання первинної медичної допомоги, яка надається в центрах ЦПМСД, а у випадку неможливості самостійно надавати весь обсяг медичних послуг, ЦПМСД можуть залучати до їх виконання підрядників на підставі укладених з ними договорів. Між ЦПМСД і Комунальним некомерційним підприємством «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради не укладено договору, який би встановлював умови компенсування витрат на надання медичних послуг, які мають самостійно надавати ЦПМСД. В клінічній, біохімічній лабораторії Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради проводяться усі лабораторні обстеження дітей за електронним направленням лікарів, з якими укладено декларації, за виключенням обстежень, які входять в опис медичних послуг, які надаються в рамках первинної медичної допомоги за договором про медичне обслуговування населення. У лабораторії № 3 лабораторна діагностика за електронними направленнями № 9718540672095972 аналіз час кровотечі (код 834028); аналіз, час коагуляції (згортання нестабільної крові) (код 834003), що входять до переліку медичних послуг, які Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради надає за рахунок коштів НСЗУ, було надано дитині ОСОБА_2 безкоштовно. Електронні направлення за загальний аналіз крові та загальний аналіз сечі залишилися не використаними. Послуга була надана платно (а.с. 15-18).
Листом від20.08.2021року №17918/22-11-21Національна службаздоров`яУкраїни повідомила,що міжНСЗУ танадавачем (Комунальненекомерційне підприємство«Міська дитячалікарня 1»Запорвзької міськоїради)укладено договірпро медичнеобслуговування населення№ 2927-Е421-Р000 (строкдії якогоз 01.04.2021року до31.12.2021року), за яким передбачено надання медичної допомоги за пакетом медичних послуг «Медична допомога дорослим та дітям в амбулаторних умовах (профілактика, спостереження, діагностика, лікування та медична реабілітація)». Відповідно до Специфікації надання медичних послуг, закріпленої підпунктом 8.2 п. 8 додатку № 9 до договору, надавач зобов`язаний надати наступний обсяг медичних послуг, відповідно до потреб пацієнта/пацієнтки, зокрема, проведення необхідних лабораторних досліджень (відповідно до напряму надання медичної допомоги закладом та галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я). Підставами надання послуг, відповідно до спеціальних умов надання послуг за цим пакетом медичних послуг, є, зокрема, направлення лікаря з надання ПМД, з яким укладено декларацію про вибір лікаря або направлення лікуючого лікаря. Вимагати та отримувати оплату від пацієнтів або їх представників за такі медичні послуги забороняється. Згідно з п. 31 договору, надавач не має права вимагати від пацієнтів незаконну винагороду в будь-якій форм і, яка є попередньою чи наступною умовою для отримання пацієнтами медичних послуг, що надаються згідно з цим договором, і повинен здійснювати контроль за тим, щоб працівники надавача та підрядники не вимагали від пацієнтів таку винагороду (а.с. 22-23).
Листом від 02.09.2021 року № 08-М-1176-2 Запорізька обласна державна адміністрація повідомила ОСОБА_7 , що Департаментом охорони здоров`я облдержадміністрації її звернення було уважно розглянуто та опрацьовано департаментом охорони здоров`я Запорізької міської ради, а також про те, що вона має право на захист конституційних прав, згідно зі ст. 55 Конституції України, у судовому порядку (а.с. 12).
Між Національною службоюздоров`яУкраїни (замовник)і Комунальнимнекомерційним підприємством«Міська дитячалікарня №1»Запорізької міськоїради (надавач)укладено договірпро медичнеобслуговування населення№ 2927-Е421-Р000, за яким надавач зобов`язався надавати медичну допомогу за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язався оплачувати такі послуги (а.с. 96-111).
Відповідно до ст. 49 Конституції України кожен має право на охорону здоров`я, медичну допомогу та медичне страхування. Охорона здоров`я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм. Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності. Держава дбає про розвиток фізичної культури і спорту, забезпечує санітарно-епідемічне благополуччя.
Згідно з ч. 1ст. 284 ЦК Українифізична особа має право на надання їй медичної допомоги.
Конституційний Суд України в рішенні від 29.05.2002 року № 10-рп/2002 роз`яснив, що положення ч. 3 ст. 49 Конституції України «у державних і комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається безоплатно» треба розуміти так, що у державних та комунальних закладах охорони здоров`я медична допомога надається всім громадянам незалежно від її обсягу та без попереднього, поточного або наступного їх розрахунку за надання такої допомоги. Поняття медичної допомоги, умови запровадження медичного страхування, у тому числі державного, формування і використання добровільних медичних фондів, а також порядок надання медичних послуг, які виходять за межі медичної допомоги, на платній основі у державних і комунальних закладах охорони здоров`я та перелік таких послуг мають бути визначені законом.
Також Конституційний Суд України зазначав, що безоплатність медичної допомоги у державних і комунальних закладах охорони здоров`я не виключає можливості солідарної участі населення у додатковому фінансуванні галузі охорони здоров`я через фінансування цієї галузі за рахунок розвитку позабюджетних механізмів залучення додаткових коштів. Джерелами таких додаткових надходжень на фінансування галузі охорони здоров`я в цілому можуть бути і встановлені законом офіційні прямі платежі населення за медичні послуги другорядного значення.
Медична допомога діяльність професійно підготовлених медичних працівників, спрямована на профілактику, діагностику, лікування та реабілітацію у зв`язку з хворобами, травмами, отруєннями і патологічними станами… (ст. 3 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я»).
Згідно зі ст. 6 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» кожний громадянин України має право на охорону здоров`я, що, зокрема, включає кваліфіковану медичну допомогу, включаючи вільний вибір лікаря, вибір методів лікування відповідно до його рекомендацій і закладу охорони здоров`я; оскарження неправомірних рішень і дії працівників, закладів та органів охорони здоров`я. Законами України можуть бути визначені й інші права громадян у сфері охорони здоров`я.
Держава згідно зКонституцією Українигарантує всім громадянам реалізацію їх прав у сфері охорони здоров`я шляхом: в) фінансування надання всім громадянам та іншим визначеним законом особам гарантованого обсягу медичних і реабілітаційних послуг та лікарських засобів у порядку, встановленому законом; г) здійснення державного і можливості громадського контролю та нагляду в сфері охорони здоров`я; е) встановлення відповідальності за порушення прав і законних інтересів громадян у сфері охорони здоров`я (ст. 7 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» ).
На підставі ст. 8 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» держава визнає право кожного громадянина України на охорону здоров`я і забезпечує його захист. Кожен громадянин має право на безоплатне отримання у державних та комунальних закладах охорони здоров`я медичної допомоги, до якої належать: екстрена медична допомога; первинна медична допомога; спеціалізована медична допомога; паліативна допомога. У разі порушення законних прав і інтересів громадян у сфері охорони здоров`я відповідні державні, громадські або інші органи, підприємства, установи та організації, їх посадові особи і громадяни зобов`язані вжити заходів щодо поновлення порушених прав, захисту законних інтересів та відшкодування заподіяної шкоди.
Відповідно дост. 36 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні»матеріальне, соціально-побутове і медичне забезпечення осіб з інвалідністю здійснюється у вигляді грошових виплат (пенсій, допомог, одноразових виплат), забезпечення медикаментами, технічними й іншими засобами, включаючи друковані видання із спеціальним шрифтом, звукопідсилюючу апаратуру та аналізатори, а також шляхом надання послуг по медичній, соціальній, трудовій і професійній реабілітації, побутовому та торговельному обслуговуванню.
Пункти 1, 6, 7, 9 ч. 1ст. 6 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»надають право пацієнтам на отримання необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів належної якості за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на реалізацію програми медичних гарантій, у надавачів медичних послуг; на оскарження рішень, дій чи бездіяльності надавачів медичних послуг або Уповноваженого органу та його територіальних органів в установленому законом порядку; на судовий захист своїх прав; інші права, передбачені законодавством.
За частиною 1, 2, 5, 6, 8ст. 9 Закону України «Про державні гарантії медичного обслуговування населення», у разі потреби у медичних послугах та лікарських засобах за програмою медичних гарантій пацієнт (його законний представник) звертається до надавача медичних послуг у порядку, встановленому законодавством.
Пацієнт (його законний представник) реалізує своє право на вибір лікаря шляхом подання надавачу медичних послуг декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу. Надавачам медичних послуг забороняється відмовляти у прийнятті декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, та веденні пацієнта, зокрема, на підставі наявності у пацієнта хронічного захворювання, його віку, статі, соціального статусу, матеріального становища, зареєстрованого місця проживання тощо, крім випадків, передбачених законодавством.
Надання медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій, пов`язаних з вторинною (спеціалізованою), третинною (високоспеціалізованою), паліативною медичною допомогою та медичною реабілітацією, здійснюється за направленням лікаря, який надає первинну медичну допомогу, або лікуючого лікаря в порядку, передбаченому законодавством, крім випадків, коли згідно із законодавством направлення лікаря не вимагається.
Надавач медичних послуг зобов`язаний поінформувати пацієнта про медичні послуги та лікарські засоби, які пацієнт може отримати в цього надавача за програмою медичних гарантій.
Відповідно до ст. 18 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» порядок укладення договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій та порядок визначення тарифів для оплати медичних послуг і лікарських засобів встановлюються Законом України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення».
Частиною третьою ст. 4 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» передбачено, що програмою медичних гарантій визначаються перелік та обсяг медичних послуг, лікарських засобів та медичних виробів, оплата яких гарантується за рахунок коштів Державного бюджету України.
Відповідно до Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році, затверджений постановою КМУ від 05.02.2020 року № 65 встановлено, що надавачі медичних послуг зобов`язані забезпечити наявність та застосування під час надання пацієнтам медичних послуг, що підлягають оплаті Національною службою здоров`я України (далі по тексту НСЗУ), всіх медичних виробів, витратних матеріалів та лікарських засобів, передбачених Національним переліком основних лікарських засобів, затверджених постановою КМУ від 25.03.2009 року № 333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення необхідних для надання таких послуг відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я та специфікацій.
В силу п. 7 зазначеного Порядку НСЗУ оплачує надані медичні послуги згідно з тарифами та коригувальними коефіцієнтами, визначеними в цьому Порядку, на підставі звітів про медичні послуги, що складаються в порядку, передбаченому Типовою формою договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 року № 410 «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій» відповідно до укладеного договору в межах бюджетних асигнувань, визначених у плані асигнувань на відповідний період за відповідним напрямом. Вимагати та отримувати оплату від пацієнтів або їх представників за такі медичні послуги забороняється.
Таким чином, надавачі медичних послуг зобов`язані забезпечити наявність та застосування під час надання пацієнтам медичних послуг, що підлягають оплаті НСЗУ, всіх медичних виробів, витратних матеріалів та лікарських засобів для реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення.
Для реалізації даної програми медичних гарантій надавачі медичних послуг укладають договір з НСЗУ, в порядку передбаченому законом. Відповідно до укладеного договору НСЗУ оплачує надані медичні послуги на підставі звітів про медичні послуги та в межах бюджетних асигнувань, визначених у плані асигнувань на відповідний період за відповідним напрямом.
Судом встановлено, що Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради є закладом охорони здоров`я комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає безоплатну вторинну медичну допомогу, вживає заходи з профілактики захворювань населення та підтримки громадського здоров`я. Підприємство у 2021 році працювало на підставі договору № 2927-Е421- Р000 про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій який укладений з Національною службою здоров`я України та на підставі ліцензії на проведення господарської діяльності з медичної практики, виданої Міністерством охорони здоров`я України.
Відповідно до Договору НЗСУ (замовник) з однієї сторони та Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради (надавач) з іншої сторони уклали договір про те, що надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів (п. 8 Договору), строк дії договору з 01.04.2021 року до 31.12.2021 року.
Медичні послуги та спеціальні умови їх надання визначаються у додатках до цього договору. Умови закупівлі та спеціфікації, визначені в оголошенні про укладення договору, є невід`ємною частиною договору (п. 9 Договору).
Цей договір є договором на користь третіх осіб пацієнтів у частині надання їм медичних послуг надавача (п. 13 Договору).
Пацієнт набуває прав на отримання медичних послуг, пов`язаних з іншими видами медичної допомоги, крім первинної медичної допомоги, згідно з договором з моменту звернення до надавача за направленням лікаря, який надає первинну медичну допомогу, або лікуючого лікаря в порядку, встановленого МОЗ, або без такого направлення, якщо згідно із законодавством направлення лікаря не вимагається.
Згідно з Порядком реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у II-IV кварталах 2021 року, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.2021 року № 133, НСЗУ оплачує надані медичні послуги згідно з тарифами та коригувальними коефіцієнтами (які застосовуються шляхом множення), визначеними в цьому Порядку, на підставі звітів про медичні послуги, що складаються в порядку, передбаченому Типовою формою договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 року № 410 «Про договори про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій», відповідно до укладеного договору в межах бюджетних асигнувань, визначених у плані асигнувань на відповідний період за відповідним напрямом. Вимагати та отримувати оплату від пацієнтів або їх представників за такі медичні послуги забороняється.
Як слідуєіз інформації,наданій Національноюслужбою здоров`яУкраїни (далі НСЗУ),між НСЗУта Комунальнимнекомерційним підприємством«Міська дитячалікарня №1»Запорізької міськоїради (надавач)укладено договірпро медичнеобслуговування населення№ 2927-Е421-Р000, за яким передбачено надання медичної допомоги за пакетом медичних послуг «Медична допомога дорослим та дітям в амбулаторних умовах (профілактика, спостереження, діагностика, лікування та медична реабілітація)». Надавач за вказаним договором зобов`язаний надати наступний обсяг медичних послуг, відповідно до потреб пацієнта/пацієнтки, зокрема, проведення необхідних лабораторних досліджень (відповідно до напряму надання медичної допомоги закладом та галузевих стандартів у сфері охорони здоров`я). Підставами надання послуг, відповідно до спеціальних умов надання послуг за цим пакетом медичних послуг, є, зокрема, направлення лікаря з надання ПМД, з яким укладено декларацію про вибір лікаря або направлення лікуючого лікаря
Згідно з п. 31 вищезазначеного договору, надавач не має права вимагати від пацієнтів незаконну винагороду в будь-якій формі, яка є попередньою чи наступною умовою для отримання пацієнтами медичних послуг, що надаються згідно з цим договором, і повинен здійснювати контроль за тим, щоб працівники надавача та підрядники не вимагали від пацієнтів таку винагороду.
У зв`язку з викладеним доводи відповідача про те, що медичні послуги, надані позивачу Комунальним некомерційним підприємством «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради (закладом вторинної медичної допомоги), здійснюється не за рахунок НСЗУ, а за рахунок коштів замовників послуг, є безпідставними.
З урахуванням заміни Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 1» Запорізької міської ради на Комунальне некомерційне підприємство «Міська дитяча лікарня № 5» Запорізької міської ради, завдана позивачу майнова шкода у розмірі 276,00 грн. підлягає стягненню з відповідача Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 5» Запорізької міської ради.
Таким чином, позовні вимоги позивача в частині відшкодування матеріальної шкоди є обґрунтованими і підлягають задоволенню.
Щодо відшкодування моральної шкоди, суд виходить з такого.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 23 ЦК України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.
Моральна шкода відшкодовується незалежно від матеріальної шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов`язана з розміром цього відшкодування.
Моральна шкода полягає: у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.
За правилами частини 3 цієї статті, розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також із врахуванням інших обставин, які мають істотне значення.
Постановою Пленуму Верховного Суду України № 4 від 31.03.1995 року «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» надано визначення моральної шкоди, під якою розуміються втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.
У зазначеній Постанові також судам роз`яснено, що відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов`язковому з`ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні.
Суд, зокрема, повинен з`ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору.
Розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров`я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках. При цьому суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.
При вирішенні позову про відшкодування моральної шкоди, необхідно з`ясовувати, коли виникли правовідносини сторін, коли заподіяна моральна шкода.
Наявність шкоди ще не породжує обов`язку її компенсації, так як необхідно довести наявність всіх складових цивільно-правової відповідальності, при цьому правильно визначивши суб`єкта такої відповідальності.
Європейський суд з прав людини зауважив, що оцінка моральної шкоди за своїм характером є складним процесом, за винятком випадків, коли сума компенсації встановлена законом (STANKOV v. BULGARIA, § 62, ЄСПЛ від 12.07.2007 року).
Доказів на підтвердження завдання моральної шкоди позивачем не надано.
Отже, позивач не надала суду належних та допустимих доказів на підтвердження того, що внаслідок дій відповідача і вирішення питання щодо відшкодування шкоди у судовому та позасудовому порядку їй завдано моральної шкоди.
На підставі викладеного, суд вбачає за необхідне відмовити позивачу у задоволенні позовної вимоги про відшкодування моральної шкоди.
Відповідно до ч. 2 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Крім цього, відповідно до ч.ч. 6-7 ст. 141 ЦПК України, якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо обидві сторони звільнені від оплати судових витрат, вони компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Оскільки вимоги позивача задоволено частково, її звільнено від сплати судового збору, відповідач також звільнений від сплати суд збору, відповідно до ч. 7 ст. 141 ЦПК України, судові витрати компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Керуючись ст. 49 Конституції України, ст. 23 ЦК України, ст. ст. 7, 8, 18 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», Законом України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», Порядком реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у II-IV кварталах 2021 року, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.2021 року № 133, ст. ст. 12, 76, 81, 89, 130, 133, 137, 141, 259, 263-265, 268 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 5» Запорізької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Національна служба здоров`я України про відшкодування матеріальної та моральної шкоди задовольнити частково.
Стягнути з Комунального некомерційного підприємства «Міська дитяча лікарня № 5» Запорізької міської ради (ЄДРПОУ 05498789, адреса: м. Запоріжжя, вул. Новгородська, буд. 28-а) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 ) матеріальну шкоду у розмірі 276 (двісті сімдесят шість) гривень 00 копійок.
В іншій частині позову відмовити.
Судові витрати в розмірі 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) грн. 40 коп. компенсувати за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Запорізького апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 19 квітня 2024 року.
Суддя Комунарського районного суду
м. Запоріжжя В.Б. Кулик
Суд | Комунарський районний суд м.Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2024 |
Оприлюднено | 06.05.2024 |
Номер документу | 118815000 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них |
Цивільне
Комунарський районний суд м.Запоріжжя
Кулик В. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні