Україна
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 жовтня 2010 р. сп рава № 2а-21640/10/0570
Приміщення суду за адр есою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвар дійської дивізії, 17
час прийняття постанови: < година >
Донецький окружний адміні стративний суд в складі:
головуючого судді Ушенка С . В.
при секретарі Кутафіній К. Ю.
за участю
представника позивача Чебаненка Є.О. (за довіреніс тю),
представника відповідача Злобіна А.О. (за довіреністю ),
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом Дон ецького обласного відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів до Дочірнього підп риємства «Торгівельний дім « Бест» про стягнення адмініст ративно-господарських санкц ій за невиконання нормативу робочих місць для працевлашт ування інвалідів та пені в су мі 4497,94 грн., -
ВСТАНОВИВ:
Донецьке обласне відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до Дон ецького окружного адміністр ативного суду з позовом до До чірнього підприємства «Торг івельний дім «Бест» про стяг нення адміністративно-госпо дарських санкцій за невикона ння нормативу робочих місць для працевлаштування інвалі дів та пені, мотивуючи свої в имоги тим, що відповідач у пор ушення вимог Закону України «Про основи соціальної захищ еності інвалідів в Україні» і Постанови Кабінету Міністр ів України «Про реалізацію с татей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищенос ті інвалідів в Україні» від 31. 01.2007 року за № 70 не виконав норма тиви по створенню робочих мі сць по працевлаштуванню інва лідів. Згідно звіту про зайня тість та працевлаштування ін валідів за 2009 рік, наданого ДП « Торгівельний дім «Бест», сер едньооблікова чисельність ш татних працівників обліково го складу становить 12 осіб, то бто повинен бути працевлашто ваний 1 інвалід. Фактично не пр ацює жодного інваліда. Таким чином, відповідач має сплати ти адміністративно-господар ські санкції за невиконання нормативу робочих місць, при значених для працевлаштуван ня інвалідів у 2009 році у розмір і 4345,84 грн. Оскільки відповідач ці санкції не сплатив, йому ст аном на 11.06.2010 року нарахована пе ня у розмірі 152,10 грн. Просить ст ягнути з відповідача заборго ваність у розмірі 4497,94 грн.
В судовому засіданні предс тавник позивача Чебаненко Є.О. позов підтримав в повно му обсязі, надав пояснення ан алогічні викладеним в ньому, просить задовольнити позовн і вимоги в повному обсязі.
Представник відповідача п озовні вимоги не визнав в пов ному обсязі, надав письмові з аперечення проти позову, в як их зазначив, що підприємство надсилало до центру зайнято сті відомості про вакансії і нвалідів, але центр зайнятос ті не направлял до них інвалі дів для працевлаштування. Кр ім того, вважає, що обов' язок підприємства щодо створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обо в' язком підбирати і працевл аштовувати інвалідів на ство рені робочі місця. Просить су д відмовити у задоволенні по зову.
Вивчивши матеріали справи , заслухавши пояснення предс тавників сторін, дослідивши в судовому засіданні всі обс тавини справи і перевіривши їх наявними в ній доказами, су д встановив наступне.
Відповідно до п.1 Положення про Донецьке обласне відділе ння Фонду соціального захист у інвалідів, затвердженого н аказом № 16 від 01.03.2007 р. директора Фонду соціального захисту ін валідів, Донецьке обласне ві дділення Фонду соціального з ахисту інвалідів є територіа льним органом Фонду соціальн ого захисту інвалідів, підзв ітне і підконтрольне йому та утворюється для реалізації покладених на Фонд соціально го захисту інвалідів завдань за погодженням з Міністерст вом праці та соціальної полі тики.
Згідно п. 3 зазначеного Поло ження, одним із завдань Фонду соціального захисту інвалід ів є контроль за виконанням п ідприємствами, установами, о рганізаціями, у тому числі пі дприємствами і організаціям и громадських організацій ін валідів, фізичними особами, я кі використовують найману пр ацю (далі - підприємства), норм ативу робочих місць для прац евлаштування інвалідів, уста новленого Законом України «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні».
Також, відповідно до пп. 3 п. 4 ц ього Положення Фонд соціальн ого захисту інвалідів відпов ідно до покладених на нього з авдань здійснює контроль за виконанням підприємствами н ормативу робочих місць для п рацевлаштування інвалідів т а сплатою ними адміністратив но-господарських санкцій і п ені, а також відповідно до пп. 3 п. 5 Положення має право прово дити перевірку підприємств щ одо реєстрації, подання ними звітів про зайнятість і прац евлаштування інвалідів, вико нання нормативу робочих місц ь для працевлаштування інвал ідів та сплати адміністратив но-господарських санкцій і п ені, цільового використання наданих Фондом коштів.
Дочірнє підприємство «Тор гівельний дім «Бест» зареєст ровано в якості юридичної ос оби 01.08.2003р. Виконавчим комітето м Торезької міської ради Дон ецької області, місце знаход ження: 86600, Донецька область, м.Т орез, пров.Арсенальний,9, ідент ифікаційний код 32366995.
Статтею 18 Закону України «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні» вс тановлено, що забезпечення п рав інвалідів на працевлашту вання та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про викон ання роботи вдома, здійснюєт ься шляхом їх безпосередньог о звернення до підприємств, у станов, організацій чи до дер жавної служби зайнятості.
Підбір робочого місця здій снюється переважно на підпри ємстві, де настала інвалідні сть, з урахуванням побажань і нваліда, наявних у нього проф есійних навичок і знань, а так ож рекомендацій медико-соціа льної експертизи.
Підприємства, установи, орг анізації, фізичні особи, які в икористовують найману працю , зобов' язані виділяти та ст ворювати робочі місця для пр ацевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умо ви праці з урахуванням індив ідуальних програм реабіліта ції і забезпечувати інші соц іально-економічні гарантії, передбачені чинним законода вством, надавати державній с лужбі зайнятості інформацію , необхідну для організації п рацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.
Відповідно до п. 2 «Положенн я про робоче місце та про поря док працевлаштування інвалі дів», затвердженого Постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 03.05.1995 р. № 314, робочим місцем інваліда може бути звичайне робоче місце, якщо за умовами праці та з урахуванням можли востей інваліда воно може бу ти використано для його прац евлаштування, і спеціалізова не робоче місце інваліда, тоб то робоче місце, обладнане сп еціальними оснащеннями та пр иладами для праці інваліда в залежності від анатомічних дефектів чи нозологічних фор м захворювань і з урахування м рекомендацій медико-соціал ьної експертної комісії, про фесійних навичок і знань інв аліда.
Відповідно до ст. 16 Закону Ук раїни «Про охорону праці» ві д 14 жовтня 1992 року у випадках, пе редбачених законодавством, в ласник зобов' язаний органі зувати навчання, перекваліфі кацію і працевлаштування інв алідів відповідно до медични х рекомендацій, встановити н еповний робочий день або неп овний робочий тиждень і піль гові умови праці на прохання інвалідів. Підприємства, які використовують працю інвалі дів, зобов' язані створювати для них умови праці з урахува нням рекомендацій медико - со ціальної експертизи та індив ідуальних програм реабіліта ції, вживати додаткових захо дів щодо безпеки праці, які ві дповідають специфічним особ ливостям цієї категорії прац івників.
Згідно п.п. 5, 10-14 «Положення пр о робоче місце інвалідів і пр о порядок працевлаштування і нвалідів», підприємства розр обляють заходи по створенню робочих місць для інвалідів, вносять їх в колективний дог овір, інформують центри зайн ятості, місцеві органи соціа льного захисту населення та відділення Фонду соціальног о захисту інвалідів про ство рення (пристосування) робочи х місць для працевлаштування інвалідів, а працевлаштуван ня інвалідів здійснюється де ржавною службою зайнятості, органами Мінсоцзахисту, місц евими радами народних депута тів, громадськими організаці ями інвалідів з урахуванням побажань, стану здоров' я ін валідів, їхніх здібностей і п рофесійних навичок відповід но до висновків МСЕК.
Відповідно до ст. 19 вищевказ аного Закону для підприємств , установ, організацій, у тому числі підприємств, організац ій громадських організацій і нвалідів, фізичних осіб, які в икористовують найману працю , установлюється норматив ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів у розмірі чот ирьох відсотків середньообл ікової чисельності штатних п рацівників облікового склад у за рік, а якщо працює від 8 до 2 5 осіб, - у кількості одного роб очого місця. Підприємства, ус танови, організації, у тому чи слі підприємства, організаці ї громадських організацій ін валідів, фізичні особи, які ви користовують найману працю, самостійно розраховують кіл ькість робочих місць для пра цевлаштування інвалідів від повідно до нормативу, встано вленого частиною першою цієї статті, і забезпечують праце влаштування інвалідів.
Статтею 20 Закону України «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні» пе редбачено, що підприємства, у станови, організації, у тому ч ислі підприємства, організац ії громадських організацій і нвалідів, фізичні особи, які в икористовують найману працю , де середньооблікова чисель ність працюючих інвалідів ме нша, ніж установлено нормати вом, передбаченим статтею 19 ць ого Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фон ду соціального захисту інвал ідів адміністративно-господ арські санкції, сума яких виз начається в розмірі середньо ї річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичної особи, я ка використовує найману прац ю, за кожне робоче місце, призн ачене для працевлаштування і нваліда і не зайняте інвалід ом.
Аналіз вищевказаних норм З акону дає підстави дійти до в исновку, що на підприємства, у станови, організації, у тому ч ислі підприємства, організац ії громадських організацій і нвалідів, фізичні особи, які в икористовують найману працю , покладено обов' язок по пер ше: виділити та створити робо чі місця для працевлаштуванн я інвалідів, по друге: надават и державній службі зайнятост і інформацію, необхідну для о рганізації працевлаштуванн я інвалідів, і звітувати Фонд у соціального захисту інвалі дів про зайнятість та працев лаштування інвалідів у поряд ку, встановленому Кабінетом Міністрів України, по третє: я кщо середньооблікова чисель ність працюючих інвалідів ме нша, ніж установлено нормати вом, сплатити відповідним ві дділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністр ативно-господарські санкції .
При цьому обов' язок підпр иємства щодо створення робоч их місць для інвалідів не суп роводжується його обов' язк ом підбирати і працевлаштову вати інвалідів на створені р обочі місця. Такий обов' язо к покладається на органи пра цевлаштування, що перелічені в ч. 1 ст. 18 Закону України «Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні».
Судом встановлено, що відпо відач перебуває на обліку в Д онецькому обласному відділе нні Фонду соціального захист у інвалідів, як юридична особ а, яка в своїй діяльності вико ристовує найману працю.
Згідно форми 10-ПІ «Звіту про зайнятість та працевлаштува ння інвалідів» за 2009 рік, що над авався відповідачем до Донец ького обласного відділення Ф онду соціального захисту інв алідів, середньооблікова чис ельність штатних працівникі в облікового складу у 2009 році с тановила 12 осіб, з них середнь ооблікова чисельність інвал ідів - штатних працівників на підприємстві - жодної особи, чисельність інвалідів - шта тних працівників, які повинн і працювати на робочих місця х, створених відповідно до но рмативу робочих місць для за безпечення працевлаштуванн я інвалідів, встановлено ст. 19 Закону України «Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні», становить 1 ос оба, що відповідає вимогам за конодавства.
В судовому засіданні встан овлено, що відповідач у встан овленому законом порядку под авав до центру зайнятості Зв іти за формою 3-ПН щодо наявнос ті вільних робочих місць для інвалідів, але центром зайня тості інваліди для працевлаш тування до відповідача не на правлялися, так само як і не бу ло безпосереднього зверненн я інвалідів до відповідача д ля працевлаштування. Фактів відмови підприємства в праце влаштуванні інвалідів центр ом зайнятості не зафіксовано .
Викладене свідчить про вик онання відповідачем вимог що до створення робочих місць в ідповідно до нормативів вста новлених ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищ еності інвалідів» та належне інформування центру зайнято сті про наявність вільних ро бочих місць на його підприєм стві та потребу у направленн і йому центром зайнятості ін валідів для працевлаштуванн я.
Згідно ч. 1 ст. 217 ГК України гос подарськими санкціями визна ються заходи впливу на право порушника у сфері господарюв ання, в результаті застосува ння яких для нього настають н есприятливі економічні та/аб о правові наслідки.
Відповідно до ч. 1 ст. 218 ГК Укра їни підставою господарсько-п равової відповідальності уч асника господарських віднос ин є вчинене ним правопоруше ння у сфері господарювання.
Частиною 2 наведеної с татті встановлено, зокрема, щ о учасник господарських відн осин відповідає за невиконан ня або неналежне виконання г осподарського зобов' язанн я чи порушення правил здійсн ення господарської діяльнос ті, якщо не доведе, що ним вжит о усіх залежних від нього зах одів для не припущення госпо дарського правопорушення.
Статтею 238 Господарського к одексу України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської ді яльності до суб' єктів госпо дарювання можуть бути застос овані уповноваженими органа ми державної влади або орган ами місцевого самоврядуванн я адміністративно-господарс ькі санкції, тобто заходи орг анізаційно-правового або май нового характеру, спрямовані на припинення правопорушенн я суб' єкта господарювання т а ліквідацію його наслідків.
Таким чином, адміністратив но-господарські санкції можу ть бути застосовані до учасн ика господарських відносин з а порушення ним правил, встан овлених законодавчими актам и, при наявності в діях суб' є кту господарювання вини у вч иненні такого порушення та я кщо ним не приймались заходи , спрямовані на недопущення г осподарського правопорушен ня.
Судом встановлено, що відпо відачем були виконані вимоги Закону України «Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні» щодо прийнят тя заходів для працевлаштува ння інвалідів.
Доказів того, що ДП «ТД «Бес т» не створило робочі місця д ля інвалідів, відмовляло інв алідам у прийнятті на роботу , несвоєчасно надавало держа вній службі зайнятості інфор мацію, необхідну для організ ації працевлаштування інвал ідів, або несвоєчасно звітув ало Фонду соціального захист у інвалідів про зайнятість т а працевлаштування інваліді в у порядку, встановленому Ка бінетом Міністрів України по зивачем не представлено, а то му у суду немає жодних підста в для застосування до відпов ідача адміністративно-госпо дарських санкцій.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги Донецького обласного відділ ення Фонду соціального захис ту інвалідів до Дочірнього п ідприємства „Торгівельний д ім „Бест” про стягнення адмі ністративно-господарських с анкцій за невиконання нормат иву робочих місць для працев лаштування інвалідів та пені нормативно та документально необґрунтовані, суперечать діючому законодавству, а том у не підлягають задоволенню.
Відповідно до вимог ч. 4 ст. 94 К АС України судові витрати з в ідповідача не підлягають стя гненню.
Керуючись ст.ст. 8 - 11, 17-20, 69-72, 86, 94, 121, 158 -163, 167, 185, 186, 254 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні адміністрат ивного позову Донецького обл асного відділення Фонду соці ального захисту інвалідів до Дочірнього підприємства «То ргівельний дім «Бест» про ст ягнення адміністративно-гос подарських санкцій за невико нання нормативу робочих місц ь для працевлаштування інвал ідів та пені в сумі 4497,94 грн. - в ідмовити у повному обсязі.
Повний текст постанови виг отовлено і підписано 15.10.2010р., її вступну та резолютивну част ини оголошено в судовому зас іданні 14.10.2010р. та приєднано до м атеріалів адміністративної справи.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Донецького апеляційного ад міністративного суду через Д онецький окружний адміністр ативний суд шляхом подачі в 10- денний строк з дня її проголо шення апеляційної скарги. У р азі застосування судом ч. 3 ст. 160 КАС України, а також прийнят тя постанови у письмовому пр овадженні апеляційна скарга подається протягом 10 днів з д ня отримання копії постанови . Копія апеляційної скарги од ночасно надсилається особою , яка її подає, до суду апеляці йної інстанції.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У випадку подання апеляцій ної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законн ої сили після закінчення апе ляційного розгляду справи.
Суддя Ушенко С. В.
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2010 |
Оприлюднено | 02.11.2010 |
Номер документу | 11881547 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Ушенко С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні