ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"02" травня 2024 р. Справа № 924/8/24
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Вибодовського О.Д. при секретарі судового засідання Буй К.В. розглянувши матеріали
за позовом ТОВ "ЮСП КРАФТ", м.Тернопіль
до ТОВ "Альфа Газ", м.Староконстянтинів, Хмельницької області
про стягнення 2 093 368,71 грн.
Представники сторін:
Від позивача: Лукашова О.Є. - на підставі ордеру серії ВО №1070526 від 13.02.2024р. (в режимі відеоконференції);
Від відповідача: Дем`янов Ю.М. - на підставі ордеру серії ВХ №1065158 від 16.03.2024р.
В судовому засіданні відповідно до ч.1 ст.240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть:
До господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява ТОВ "ЮСП КРАФТ", м.Тернопіль до ТОВ "Альфа Газ", м.Староконстянтинів, Хмельницької області про стягнення 2 093 368,71 грн.
Ухвалою суду від 03.01.2024р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду, із занесенням до протоколу судового засідання, на підставі п.5 ст. 233 ГПК України від 25.03.2024р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
На адресу суду 22.01.2024р. від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому зазначає, що 23 червня 2023 року між позивачем та відповідачем узгоджено та підписано Специфікацію до рахунку №К0000000937 від 23 червня 2023 року до Договору №23П.200 від 20 червня 2023 року. Загальну сума Договору за специфікацією становить 3 239 743,79 грн., з них 539 957,30 грн. ПДВ.
Пунктом 2 Специфікації визначено, що поставка Товару здійснюється на умовах базису БАР згідно Міжнародних правил тлумачення торгових термінів Інкотермс 2010 (склад Покупця: Хмельницька область, місто Старокостянтинів).
Товар, який визначений Специфікацією до Договору планувалося використати на об`єкті «Нове будівництво ангару для обслуговування спеціальної техніки на аеродромі Старокостянтинів». Будівництво даного об`єкту здійснювалося за рахунок коштів ТОВ «Альфа-Газ» з подальшим відшкодуванням з державного бюджету відповідно до підписаних актів виконаних робіт.
На виконання Договору ТОВ «Альфа-Газ» 29 червня 2023 року перерахувало для ТОВ «ЮСП КРАФТ» 700 000,00 грн. та 27 липня 2023 року - 800 000,00 грн.
ТОВ «ЮСП КРАФТ» поставило для ТОВ «Альфа-Газ» товар визначений Специфікацією, що підтверджується видатковими накладними: №К230721/007 від 21 липня 2023 року на суму 764 755,85 грн.; №К230721/008 від 21 липня 2023 року на суму 764 755,85 грн.; №К230731/005 від 01 серпня 2023 року на суму 711 780,41 грн. та №К230801/019 від 01 серпня 2023 року на суму 998 451,66 грн. Загальна сума поставленого товару становить 3 239 743,77 грн.
Відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, із змінами та доповненнями відповідно до Указів Президента у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України на всій території України введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.
05 серпня 2023 року об 19 годині по території будівельного майданчика (об`єкт будівництва) Російською Федерацією було завдано ракетного удару.
За даним фактом слідчим відділом УСБУ у Хмельницькій області виділено матеріали досудового розслідування у кримінальному провадженні №22023240000000158 від 05 серпня 2023 року.
08 серпня 2023 року на адресу ТОВ «ЮСП КРАФТ» було складено повідомлення про форс-мажорну обставину за вих.№310 із додатками, яка була одержана ТОВ «ЮСП КРАФТ» 10 серпня 2023 року за вх.№14.
20 вересня 2023 року провідним експертом будівельником Богомольним А.Н., який здійснює свою діяльність відповідно до Кваліфікаційного сертифікату серії АЕ №006512 від 24 листопада 2021 року складено Звіт №47/09-23 про технічне обстеження незавершеного будівництва ангару для обслуговування техніки на аеродромі Старокостянтинів після руйнувань від ракетного обстрілу 05.08.2023р. з рекомендаціями на виконання відновних ремонтних робіт та завершення будівництва. Даним звітом підтверджено можливість продовження будівельно-монтажних робіт із попереднім частковим демонтажем пошкоджених будівельних конструкцій.
ТОВ «Альфа-Газ» звернулося до Хмельницької регіональної Торгово-Промислової Палати із заявою про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для суб`єктів господарювання фізичних осіб за договірними зобов`язаннями.
За результатами розгляду заяви Хмельницькою регіональною ТПП видано Сертифікат №6800-23-4211 від 12 жовтня 2023 року вих.№22-01/1094 відповідно до якого по Договору підряду №41/23 від 10 лютого 2023 року «Нове будівництво ангару для обслуговування спеціальної техніки на аеродромі Старокостянтинів» шифр А-24/22-БУД засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили). Військова агресія Російської Федерації проти України унеможливлює належним чином виконати роботи за календарним графіком виконання робіт для подальшої здачі об`єкту будівництва пошкодженого внаслідок ракетного удару. Період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 05 серпня 2023 року по 20 вересня 2023 року.
ТОВ «ЮСП КРАФТ» звернулося до ТОВ «Альфа-Газ» із вимогою погасити зобов`язання за договором поставки №23П.200 від 20 червня 2023 року, на яку було надано відповідь, що ТОВ «Альфа-Газ» не заперечує щодо суми зобов`язання в розмірі 1 739 743,77 грн., але не має можливості розрахуватися у зв`язку не вирішеним питанням з замовником будівництва.
ТОВ «Альфа-Газ» звернулося із позовними вимогами до замовника будівництва, господарським судом Вінницької області ухвалою від 02 січня 2024 року відкрито провадження у справі №902/1588/23 про стягнення 7 738 104,52 грн. Сума до стягнення включає і суму поставлених ТОВ «ЮСП КРАФТ» сендвіч-панелей.
ТОВ «Альфа-Газ» підтверджує, що вживає заходів для погашення зобов`язання перед ТОВ «ЮСП КРАФТ».
Відповідно до офіційного повідомлення Торгово-Промислової палати України від 28 лютого 2022 року вих.№2024/02.0-7.1 - ТПП України підтверджує, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності.
Пунктом 18 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» ЦК України передбачено, що у період дії в Україні воєнного, надзвичайного стану та у тридцяти денний строк після його припинення або скасування у разі прострочення позичальником виконання грошового зобов`язання за договором, відповідно до якого позичальнику було надано кредит (позику) банком або іншим кредитодавцем (позикодавцем), позичальник звільняється від відповідальності, визначеної статтею 625 цього Кодексу, а також; від обов`язку сплати на користь кредитодавця (позикодавця) неустойки (штрафу, пені) за таке прострочення. Установити, що неустойка (штраф, пеня) та інші платежі, сплата яких передбачена відповідними договорами, нараховані включно з 24 лютого 2022 року за прострочення виконання (невиконання, часткове виконання) за такими договорами, підлягають списанню кредитодавцем (позикодавцем).
По своїй суті поставка Товару без відповідної оплати є кредитом. На думку відповідача на зобов`язання ТОВ «Альфа-Газ» за Договором поставки №23П.200 від 20 червня 2023 року перед ТОВ «ЮСП КРАФТ» розповсюджується положення пункту 18 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» ЦК України.
Зважаючи на викладене, представник відповідача просить суд відмовити ТОВ «ЮСП КРАФТ» у задоволенні позивних вимог до ТОВ «Альфа-Газ» у справі №924/8/24 у зв`язку з відсутністю вини відповідача.
05.02.2024р. від представника позивача надійшла відповідь на відзив в якій зазначає, що позивач на виконання своїх зобов`язань за договором поставки №23П.200 від 20.06.2023 року, поставив відповідачу за період з 21.07.2023 року по 01.08.2023 року товар на загальну суму 3 239 743,77 грн., який прийнятий відповідачем, про що свідчать підписи уповноваженої особи ТОВ «АЛЬФА ГАЗ» на видаткових накладних та скріплення печатками товариства.
Надані до матеріалів справи первинні документи мають посилання на дату здійснення господарської операції, договір, за яким здійснюється поставка товару (із зазначенням реквізитів - номеру та дати такого Договору), найменування, кількість та ціна товару найменування сторін договору (підпис представників постачальника та покупця, печатки обох сторін), а також Специфікацію.
Відповідно до п.4.1. Договору, Оплата за поставлений Товар повинна була здійснитись у формі безготівкового розрахунку на таких умовах: 80% - передоплата та 20% - за партію Товару на протязі 2 (двох) банківських днів від моменту письмового повідомлення про готовність до відвантаження.
Відповідно до 4.2. Договору, Покупець мав здійснити попередню оплату за Товар на протязі 3 (трьох) банківських днів з моменту отримання рахунку-фактури, але не раніше підписання Сторонами Специфікації.
23 червня 2023 року між позивачем та відповідачем було узгоджено та підписано Специфікацію до Договору поставки №23П.200 від 20.06.2023 року, у зв`язку із цим, керуючись вищенаведеними нормами п.4.1.-4.2. Договору поставки, перший платіж у розмірі 80% від вартості Товарів повинен становити 2 591 795, 02 грн.
Однак, відповідач 29 червня 2023 року перерахував позивачу 700 000,00 грн., (що становить 21,61% авансу), а 27 липня 2023 року позивач отримав ще частину авансу в розмірі 800 000, 00 грн. (що становить ще 24,69%), що свідчить про порушення здійснення порядку розрахунків відповідачем.
Також, вказане свідчить про те, що обов`язок зі сплати грошових коштів за поставлений Товар настав раніше ніж форс мажорні обставини у вигляді ракетного обстрілу, що мало місце 5 серпня 2023р., тобто через один календарний місяць.
Таким чином, посилання відповідача на Сертифікат №6800-23-4211 від 12 жовтня 2023 року вих.№22-01/1094 відповідно до якого по Договору підряду №41/23 від 10 лютого 2023 року «Нове будівництво ангару для обслуговування спеціальної техніки на аеродромі Старокостянтинів» шифр А-24/22-БУД засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили). Військова агресія Російської Федерації проти України унеможливлює належним чином виконати роботи за Календарним графіком виконання робіт для подальшої здачі об`єкту будівництва пошкодженого внаслідок ракетного удару (період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили): з 05 серпня 2023 року по 20 вересня 2023 року.) не звільняє відповідача від відповідальності за Договором поставки №23П.200 від 20.06.2023 року, а лише констатує факт збройної агресії, наслідком чого стало неможливість виконання Договору підряду із Військовою частиною НОМЕР_1 .
Незважаючи на те, що ТПП при видачі сертифікату ставить перед собою завдання дослідження наявності форс-мажорних обставин, їх невідворотності, надзвичайності та непередбачуваності, а також причинно наслідкового зв`язку між ними, сертифікат не має для суду наперед визначеної сили. Такий висновок містить постанова від 27.01.2022р. № 826/9302/17 ВС КАС.
Наявність форс-мажорних обставин не є достатньою для звільнення від виконання зобов`язання, оскільки відповідачем не було зазначено які конкретні заходи вживались для недопущення порушення перед позивачем і які події під час виконання умов Договору поставки не дозволяють виконувати свої грошові зобов`язання по Договору поставки (причинно-наслідковий зв`язок).
Наданий відповідачем лист офіційного повідомлення Торгово-Промислової палати України від 28 лютого 2022 року вих.№2024/02.0-7.1, як офіційний документ лише констатує абстрактний факт наявності форс-мажорних обставин без доведення причинно-наслідкового зв`язку у конкретному зобов`язанні, і не містить ідентифікуючих ознак конкретного договору зобов`язання, виконання якого стало неможливим через наявність зазначених обставин.
Що стосується наданого в додатках до відзиву «Звіту №47/09-23 про технічне обстеження незавершеного будівництва ангару для обслуговування техніки на аеродромі Старокостянтинів після руйнувань від ракетного обстрілу РФ 05.08.2023р. з рекомендаціями на виконання відновних ремонтних робіт та завершення будівництва», вказане обстеження також не дає підстав звільнення відповідача від відповідальності за Договором поставки №23П.200 від 20.06.2023 року, оскільки в звіті чітко прописано, що Об`єкт будівництва «Ангар для обслуговування техніки на аеродромі м.Старокостянтинів» будувався на підставі Договору підряду №41/23 від 10.02.2023 року заключеного між відповідачем ТОВ «АЛЬФА ГАЗ» та військовою частиною НОМЕР_1 .
У вказаному експертному Звіті лише міститься згадка про те, що сендвіч панелі - наявні частково на будівельному майданчику (див. ст.5 Звіту). Конструкції не втратили несучої здатності та придатні для продовження будівництва та експлуатації об`єкту після завершення будівництва. Кріплення сендвіч-панелей та накриття даху частково вимагають вирівнювання, підсилення підваркою сталевих елементів, 75.0% можливий варіант вирівнювання (див. ст.6 Звіту). Сендвіч панелі, складовані на буд майданчику не втратили теплоізоляційних властивостей, непошкоджені і придатні для монтажу після ремонту (рихтування, заміни) прогонів кріплення сендвіч-панелей (див.ст. 7 Звіту).
Однак, згадки про Договір поставки №23П.200 від 20.06.2023 року відсутні, що свідчить про те, що вказаний Звіт не звільняє відповідача від відповідальності за Договором поставки №23П.200 від 20.06.2023 року, а лише констатує факт збройної агресії, наслідком чого стало неможливість виконання Договору підряду із військовою частиною НОМЕР_1 .
Оскільки на виконання умов Договору, позивачем, як Постачальником, було своєчасно здійснено кілька поставок товарів, що підтверджується видатковими та товарно-транспортними накладними, на момент приймання Товару, відповідач, як Покупець зобов`язався провести вхідний контроль якості Товару, перевірити комплектність (асортименту, номенклатуру, види, марки та інше) та кількість партії та кожної одиниці Товару, відповідно до Заявки, видаткової накладної та вимог цього Договору, то фактом підтвердження таких поставок, є належним чином підписані уповноваженими представниками обох Сторін та скріплені печатками усі товаросупровідні документи.
Згідно з ч.1 ст.9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність" підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій.
З аналізу умов договору вбачається, що первинним документом, яким підтверджується факт здійснення господарської операції з поставки товару за договором визначено видаткову накладну, яка повинна мати реквізити, що надають можливість ідентифікувати відповідний правочин, представників осіб, які беруть участь у його вчиненні (підпис представника договірної сторони та печатку юридичної особи).
Таким чином, відповідач у відзиві підтверджує той факт, що під час отримання неоплаченого Товару він не заявив жодних претензій стосовно строку, порядку, кількості, асортименту, якості та відповідності Товару до Замовлення, що було оформлено видатковими накладними, підписавши наступні документи (наведені у таблиці), цим він підтвердив що поставка була здійснена належним чином та у відповідні строки.
Присутній в засіданні суду представник позивача (в режимі відеоконференції) позовні вимоги підтримав.
Присутній в засіданні суду представник відповідача проти позову заперечував повністю.
Розглядом матеріалів справи встановлено наступне:
20.06.2023 року, між Товариством з обмеженою відповідальністю «АЛЬФА - ГАЗ» як Покупцем, та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЮСП КРАФТ», як Постачальником, було укладено Договір поставки № 23П.200 (надалі - Договір).
На умовах Договору, Постачальник зобов`язується за замовленням (специфікацією) Покупця передати останньому у власність певний товар, а Покупець зобов`язується прийняти й оплатити цей товар у повному розмірі на умовах та в порядку, визначених даним Договором.
Предметом постачання (надалі - Товаром) є панелі сендвіч (тришарова панель, що складається з металічних обшивок (холоднокатаної гарячеоцинкованої сталі з полімерним або іншим покриттям) і наповнювача (пінополіуретан та/або пінополіізоціанурат), технічні характеристики яких та кількість викладені у Специфікаціях, які є невід`ємною частиною даного Договору (пункти 1.1.-1.2. Договору).
Відповідно до п.4.1. Договору, Оплата за поставлений Товар повинна була здійснитись у формі безготівкового розрахунку на таких умовах: 80% - передоплата та 20% - за партію Товару на протязі 2 (двох) банківських днів від моменту письмового повідомлення про готовність до відвантаження.
Відповідно до пунктом 4.2. даного Договору, Покупець мав здійснити попередню оплату за Товар на протязі 3 (трьох) банківських днів з моменту отримання рахунку-фактури, але не раніше підписання Сторонами Специфікації.
На виконання умов Договору, Постачальником, було здійснено кілька поставок товарів, що підтверджується видатковими та товарно-транспортними накладними.
Оскільки на момент приймання Товару, Покупець зобов`язується провести вхідний контроль якості Товару, перевірити комплектність (асортименту, номенклатуру, види, марки та інше) та кількість партії та кожної одиниці Товару, відповідно до Заявки, видаткової накладної та вимог цього Договору, то фактом підтвердження таких поставок, є належним чином підписані уповноваженими представниками обох Сторін та скріплені печатками усі товаросупровідні документи.
Під час отримання неоплаченого Товару Покупець не заявив жодних претензій стосовно строку, порядку, кількості, асортименту, якості та відповідності Товару до Замовлення, що було оформлено видатковими накладними, підписавши наступні документи, цим підтвердив що поставка була здійснена належним чином та у відповідні строки.
На оплату поставлених згідно умов договору №23П.200 від 20.06.2023 року товарів, що підтверджуються видатковими накладними, товарно-транспортними накладними позивачем були виставлені відповідачу відповідні рахунки в 2023 році:
- видаткова накладна № К230721/007 від 21.07.2023 року на суму 764 755, 85 грн.;
- товарно-транспортна накладна № РК230721/007 від 21.07.2023 року на суму 764 755, 85 грн.;
- видаткова накладна №К230721/008 від 21.07.2023 року на суму 764 755, 85 грн.;
- товарно-транспортна накладна № РК230721/008 від 21.07.2023 на суму 764 755, 85 грн.;
- видаткова накладна № К230731/005 від 01.08.2023 року на суму 711 780, 41 грн.;
- товарно-транспортна накладна № РК230731/005 від 01.08.2023 року на суму 711 780, 41 грн.;
- видаткова накладна № К230801/019 від 01.08.2023 року на суму 998 451,66 грн.;
- товарно-транспортна накладна № РК230801/019 від 01.08.2023 року на суму 998 451,66 грн.
Відповідно до видаткових накладних за період з 21.07.2023р. по 01.08.2023р. борг ТОВ «АЛЬФА - ГАЗ» перед ТОВ «ЮСП Крафт» за укладеним Договором, становить 1 739 743, 77 грн. (один мільйон сімсот тридцять дев`ять тисяч сімсот сорок три гривні 77 копійок).
21.07.2023 року Постачальником було поставлено та підписано обома сторонами Видаткова накладна № К230721/007 від 21.07.2023 року та Товарно-транспортна накладна № РК230721/007 від 21.07.2023 року на суму 764 755, 85 грн. - дана партія Товару була оплачена відповідачем повністю.
21.07.2023 року позивачем було поставлено та підписано обома сторонами Видаткова накладна №К230721/008 від 21.07.2023 року та Товарно-транспортна накладна № РК230721/008 від 21.07.2023 на суму 764 755, 85 грн. - дана партія Товару була оплачена відповідачем повністю.
01.08.2023 року позивачем було поставлено та підписано обома сторонами Видаткова накладна № К230731/005 від 01.08.2023 року на суму 711 780, 41 грн. та Товарно-транспортна накладна № РК230731/005 від 01.08.2023 року на суму 711 780, 41 грн. - дана партія Товару була оплачена відповідачем частково.
01.08.2023 року позивачем було поставлено та підписано обома сторонами Видаткова накладна № К230801/019 від 01.08.2023 року та Товарно-транспортна накладна № РК230801/019 від 01.08.2023 року на суму 998 451,66 грн. - дана партія Товару не була оплачена відповідачем повністю.
З метою досудового врегулювання спору, шляхом поштового відправлення, відповідачу було направлено претензію від 09.11.2023 року про стягнення заборгованості за договором поставки №23П.200 від 20.06.2023р.
У своїй відповіді від 17.11.2023р. вих. №495 відповідач підтвердив заборгованість перед позивачем та посилаючись на форс-мажорні обставини не сплатив наявну заборгованість.
Позивач звертає увагу, що порушення відповідачем зобов`язання з оплати поставленого позивачем Товару виникло, ще до настання форс-мажорних обставин.
Відповідно до п.4.5. облік взаєморозрахунків та виписка податкових накладних відбуватимуться в цілому по Договору та подальшому, усі платежі будуть зараховуватися в хронологічному порядку.
Керуючись пунктом 6.1. Договору, за несвоєчасну оплату вартості замовленого Товару Покупець сплачує Постачальнику пеню в розмірі 2% від суми заборгованості за кожен день прострочення, але не більше подвійної облікової ставки НБУ.
Згідно п. 4.1. Договору, Покупець повинен був здійснити передоплату 80% у розмірі 2 591 795, 02 грн., однак ним було оплачено лише перший транш в розмірі 700 000, 00 грн. 29 червня 2023р., (платіжна інструкція № 168 від 29.06.2023р.) та 800 000, 00 грн. 27 липня 2023 р., (платіжна інструкція № 249 від 27.07.2023р.), що разом становить 1 500 000, 00 грн., (46,30%), тобто не повна сума передоплати.
Таким чином, різниця недоплаченої передоплати становить 1 091 795, 02 грн., на яку позивачем нараховано пеню відповідно до п.6.1. Договору.
Щодо, доплати 20%, яка становить 647 948, 75 грн., відповідач повинен був доплатити на протязі 2 (двох) банківських днів від моменту письмового повідомлення про готовність до відвантаження. Позивачем було усно поінформовано відповідача щодо поставок Товару і здійснено ці поставки, що підтверджується підписаними сторонами товаросупровідними документами. Однак, відповідачем не було виконано своїх зобов`язань щодо здійснення оплат. У зв`язку з чим позивачем здійснено розрахунок пені та штрафних санкцій за Договором.
Відповідно до п.6.1. Договору позивачем нараховано відповідачу на суму заборгованості пеню в розмірі 326 416,26 грн. за період з 27.06.2023р. по 26.12.2023р.
Додатково позивачем в порядку ст.625 ЦК України нараховано відповідачу 24 712,96 грн. - 3% річних за період з 21.06.2023р. по 21.12.2023р. та 2 495,72 грн. - інфляційних втрат за період з 21.06.2023р. по 21.12.2023р.
Всього, сума заборгованості за Договором складає 2 093 368, 71 грн., з яких 1 739 743, 77 грн. - основний борг, 326 416,26 грн. - пені, 24 712,96 грн. - 3% річних, 2 495,72 грн. - інфляційних втрат.
Досліджуючи надані по справі докази, оцінюючи їх в сукупності, судом враховується наступне:
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Відповідно до ст. 11 ЦК України та ст. 174 ГК України господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
Згідно з ст. 627 ЦК України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
З положень ст.509 ЦК України, ст.173 ГК України вбачається, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Приписами ст.638 ЦК України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Згідно ст. 526 ЦК України зобов`язання повинні виконуватись належним чином і в установлений строк. Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України одностороння відмова від виконання зобов`язання і одностороння зміна умов договору не допускається.
Згідно ст. 265 ГК України за договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму.
До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін (ч. 2 ст. 712 ЦК України).
Як вбачається з правовідносин, що виникли між сторонами їм притаманні ознаки, що характеризують цивільні відносини, які виникають з договорів поставки.
20.06.2023 року, між Товариством з обмеженою відповідальністю "АЛЬФА - ГАЗ" як Покупцем, та Товариством з обмеженою відповідальністю "ЮСП КРАФТ", як Постачальником, було укладено Договір поставки № 23П.200 (надалі - Договір).
На умовах Договору, Постачальник зобов`язується за замовленням (специфікацією) Покупця передати останньому у власність певний товар, а Покупець зобов`язується прийняти й оплатити цей товар у повному розмірі на умовах та в порядку, визначених даним Договором.
Предметом постачання (надалі - Товаром) є панелі сендвіч (тришарова панель, що складається з металічних обшивок (холоднокатаної гарячеоцинкованої сталі з полімерним або іншим покриттям) і наповнювача (пінополіуретан та/або пінополіізоціанурат), технічні характеристики яких та кількість викладені у Специфікаціях, які є невід`ємною частиною даного Договору (пункти 1.1.-1.2. Договору).
Відповідно до ст.ст. 525, 526 ЦК України, ст. 193 ГК України зобов`язання мають виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог Цивільного Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язань не допускається.
Відповідно до п.4.1. Договору, Оплата за поставлений Товар повинна була здійснитись у формі безготівкового розрахунку на таких умовах: 80% - передоплата та 20% - за партію Товару на протязі 2 (двох) банківських днів від моменту письмового повідомлення про готовність до відвантаження.
Відповідно до пунктом 4.2. даного Договору, Покупець мав здійснити попередню оплату за Товар на протязі 3 (трьох) банківських днів з моменту отримання рахунку-фактури, але не раніше підписання Сторонами Специфікації.
На виконання умов Договору, Постачальником, було здійснено кілька поставок товарів, що підтверджується видатковими та товарно-транспортними накладними.
Оскільки на момент приймання Товару, Покупець зобов`язується провести вхідний контроль якості Товару, перевірити комплектність (асортименту, номенклатуру, види, марки та інше) та кількість партії та кожної одиниці Товару, відповідно до Заявки, видаткової накладної та вимог цього Договору, то фактом підтвердження таких поставок, є належним чином підписані уповноваженими представниками обох Сторін та скріплені печатками усі товаросупровідні документи.
Під час отримання неоплаченого Товару Покупець не заявив жодних претензій стосовно строку, порядку, кількості, асортименту, якості та відповідності Товару до Замовлення, що було оформлено видатковими накладними, підписавши наступні документи (наведені у таблиці), цим він підтвердив що поставка була здійснена належним чином та у відповідні строки.
На оплату поставлених згідно умов договору №23П.200 від 20.06.2023 року товарів, що підтверджуються видатковими накладними, товарно-транспортними накладними позивачем були виставлені відповідачу відповідні рахунки в 2023 році:
- видаткова накладна № К230721/007 від 21.07.2023 року на суму 764 755, 85 грн.;
- товарно-транспортна накладна № РК230721/007 від 21.07.2023 року на суму 764 755, 85 грн.;
- видаткова накладна №К230721/008 від 21.07.2023 року на суму 764 755, 85 грн.;
- товарно-транспортна накладна № РК230721/008 від 21.07.2023 на суму 764 755, 85 грн.;
- видаткова накладна № К230731/005 від 01.08.2023 року на суму 711 780, 41 грн.;
- товарно-транспортна накладна № РК230731/005 від 01.08.2023 року на суму 711 780, 41 грн.;
- видаткова накладна № К230801/019 від 01.08.2023 року на суму 998 451,66 грн.;
- товарно-транспортна накладна № РК230801/019 від 01.08.2023 року на суму 998 451,66 грн.
Відповідно до видаткових накладних за період з 21.07.2023р. по 01.08.2023р. борг ТОВ "АЛЬФА - ГАЗ" перед ТОВ "ЮСП Крафт" за укладеним Договором, становить 1 739 743, 77 грн. (один мільйон сімсот тридцять дев`ять тисяч сімсот сорок три гривні 77 копійок).
21.07.2023 року Постачальником було поставлено та підписано обома сторонами Видаткова накладна № К230721/007 від 21.07.2023 року та Товарно-транспортна накладна № РК230721/007 від 21.07.2023 року на суму 764 755, 85 грн. - дана партія Товару була оплачена відповідачем повністю.
21.07.2023 року Постачальником було поставлено та підписано обома сторонами Видаткова накладна №К230721/008 від 21.07.2023 року та Товарно-транспортна накладна № РК230721/008 від 21.07.2023 на суму 764 755, 85 грн. - дана партія Товару була оплачена відповідачем повністю.
01.08.2023 року Постачальником було поставлено та підписано обома сторонами Видаткова накладна № К230731/005 від 01.08.2023 року на суму 711 780, 41 грн. та Товарно-транспортна накладна № РК230731/005 від 01.08.2023 року на суму 711 780, 41 грн. - дана партія Товару була оплачена відповідачем частково.
01.08.2023 року Постачальником було поставлено та підписано обома сторонами Видаткова накладна № К230801/019 від 01.08.2023 року та Товарно-транспортна накладна № РК230801/019 від 01.08.2023 року на суму 998 451,66 грн. - дана партія Товару не була оплачена відповідачем повністю.
З метою досудового врегулювання спору, шляхом поштового відправлення, відповідачу було направлено претензію від 09.11.2023 року про стягнення заборгованості за договором поставки №23П.200 від 20.06.2023р.
У своїй відповіді від 17.11.2023р. вих. № 495 відповідач підтвердив заборгованість перед позивачем та посилаючись на форс-мажорні обставини не сплатив наявну заборгованість.
Суд звертає увагу, що порушення відповідачем зобов`язання з оплати поставленого позивачем Товару виникло, ще до настання форс-мажорних обставин.
Відповідно до п.4.5. облік взаєморозрахунків та виписка податкових накладних відбуватимуться в цілому по Договору та подальшому, усі платежі будуть зараховуватися в хронологічному порядку.
Згідно п. 4.1. Договору, Покупець повинен здійснити передоплату 80% у розмірі 2 591 795, 02 грн., однак ним було оплачено лише перший платіж в розмірі 700 000,00 грн. 29 червня 2023р., (платіжна інструкція № 168 від 29.06.2023р.) та 800 000, 00 грн. 27 липня 2023 р., (платіжна інструкція № 249 від 27.07.2023р.), що становить 1 500 000, 00 грн., (46,30%).
Відповідно до п. 1 ст. 692 Цивільного кодексу України покупець зобов`язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.
Згідно з ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Невиконання зобов`язання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) стаття 610 ЦК України визначає, як порушення зобов`язання.
Частиною 1 ст. 612 ЦК України встановлено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 611 ЦК України, у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.
Відповідно до ч. ч.1, 3 ст. 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Частиною другою ст. 551 ЦК України передбачено, якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства.
Відповідно до ст. ст.1, 3 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань" платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочу платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін. Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.
Частиною 6 ст.232 ГК України передбачено, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконано.
Керуючись пунктом 6.1. Договору, за несвоєчасну оплату вартості замовленого Товару Покупець сплачує Постачальнику пеню в розмірі 2% від суми заборгованості за кожен день прострочення, але не більше подвійної облікової ставки НБУ.
Оскільки, різниця недоплаченої передоплати становить 1 091 795,02 грн., позивачем нараховано відповідно до п.6.1. Договору пеню в розмірі 326 416,26 грн. за період з 27.06.2023р. по 26.12.2023р.
Додатково позивачем в порядку ст.625 ЦК України нараховано відповідачу 24 712,96 грн. - 3% річних за період з 21.06.2023р. по 21.12.2023р. та 2 495,72 грн. - інфляційних втрат за період з 21.06.2023р. по 21.12.2023р.
Суд, перевіривши правильність нарахування пені, 3 % річних та інфляційних втрат у вище вказаних сумах, дійшов висновку, що вказані нарахування здійсненні вірно та підлягають задоволенню.
Також, суд звертає увагу, що обов`язок зі сплати грошових коштів за поставлений Товар настав раніше ніж форс мажорні обставини у вигляді ракетного обстрілу Російської Федерації, що відбувся 5 серпня 2023р., тобто через один календарний місяць коли зобов"язання мало бути виконано.
Таким чином, посилання відповідача на Сертифікат №6800-23-4211 від 12 жовтня 2023 року вих.№22-01/1094 відповідно до якого по Договору підряду №41/23 від 10 лютого 2023 року «Нове будівництво ангару для обслуговування спеціальної техніки на аеродромі Старокостянтинів» шифр А-24/22-БУД засвідчено форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили). Військова агресія Російської Федерації проти України унеможливлює належним чином виконати роботи за календарним графіком виконання робіт для подальшої здачі об`єкту будівництва пошкодженого внаслідок ракетного удару (період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 05 серпня 2023 року по 20 вересня 2023 року не звільняє відповідача від відповідальності за Договором поставки №23П.200 від 20.06.2023 року, а лише констатує факт збройної агресії, наслідком чого стало неможливість виконання Договору підряду із військовою частиною НОМЕР_1 .
Наявність форс-мажорних обставин на які посилається відповідач не є достатньою для звільнення від виконання зобов`язання, оскільки відповідачем не було зазначено які конкретні заходи вживались для недопущення порушення перед позивачем і які події під час виконання умов Договору поставки не дозволяють виконувати свої грошові зобов`язання по Договору поставки (причинно-наслідковий зв`язок).
Наданий відповідачем лист офіційного повідомлення Торгово-Промислової палати України від 28 лютого 2022 року вих.№2024/02.0-7.1, лише констатує факт наявності форс-мажорних обставин без доведення причинно-наслідкового зв`язку у конкретному зобов`язанні, і не містить ідентифікуючих ознак конкретного договору зобов`язання, виконання якого стало неможливим через наявність зазначених обставин.
Що стосується наданого в додатках до відзиву «Звіту №47/09-23 про технічне обстеження незавершеного будівництва ангару для обслуговування техніки на аеродромі Старокостянтинів після руйнувань від ракетного обстрілу 05.08.2023р. з рекомендаціями на виконання відновних ремонтних робіт та завершення будівництва», вказане обстеження також не дає підстав звільнення відповідача від відповідальності за Договором поставки №23П.200 від 20.06.2023 року, оскільки в звіті прописано, що об`єкт будівництва «Ангар для обслуговування техніки на аеродромі м.Старокостянтинів» будувався на підставі Договору підряду №41/23 від 10.02.2023 року заключеного між відповідачем ТОВ «АЛЬФА ГАЗ» та військовою частиною НОМЕР_1 .
У вказаному експертному Звіті лише міститься згадка про те, що сендвіч панелі - наявні частково на будівельному майданчику (див. ст.5 Звіту). Конструкції не втратили несучої здатності та придатні для продовження будівництва та експлуатації об`єкту після завершення будівництва. Кріплення сендвіч-панелей та накриття даху частково вимагають вирівнювання, підсилення підваркою сталевих елементів, 75.0% можливий варіант вирівнювання (див. ст. 6 Звіту). Сендвіч панелі, складовані на буд майданчику не втратили теплоізоляційних властивостей, непошкоджені і придатні для монтажу після ремонту (рихтування, заміни) прогонів кріплення сендвіч-панелей (див.ст. 7 Звіту).
Однак, згадки про Договір поставки №23П.200 від 20.06.2023 року відсутні, що свідчить про те, що вказаний Звіт не звільняє відповідача від відповідальності за Договором поставки №23П.200 від 20.06.2023 року, а лише констатує факт збройної агресії, наслідком чого стало неможливість виконання Договору підряду із військовою частиною НОМЕР_1 .
Матеріали справи містять достатні докази виконання позивачем взятих на себе зобов`язань за договором щодо поставки відповідачу товару та не містять доказів в підтвердження оплати заборгованості за поставлений товар, що є предметом позову, або доказів повернення товару позивачу.
Враховуючи вищевикладене, оцінивши всі обставини справи, давши їм правову оцінку, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Згідно ч.9, ст.129 ГПК України витрати по оплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 130, 185, 191, 231, 232, 237, 238, 240, 241, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з ТОВ "Альфа Газ", (31100,м.Староконстянтинів, Хмельницької області, вул.Жовтнева, 31, код: 31328477) на користь ТОВ "ЮСП КРАФТ", (46010, м.Тернопіль, вул.Текстильна, буд.28, код: 38417400) - 1 739 743,77 грн. (оди мільйон сімсот тридцять дев"ять тисяч сімсот сорок три гривні 77 коп.) - основний борг, 326 416,26 грн. (триста двадцять шість тисяч чотириста шістнадцять гривень 26 коп.) - пені, 24 712,96 грн. (двадцять чотири тисячі сімсот дванадцять гривень 96 коп.) - 3% річних, 2 495,72 грн. (дві тисячі чотириста дев"яносто п"ять гривень 72 коп.) - інфляційних втрат та 31 400,53 грн. (тридцять одну тисячу чотириста гривень 53 коп.) - витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно - західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено та підписано 03.05.2024 р.
Суддя О.Д. Вибодовський
Віддрук 3 прим.:
1- до справи
2- позивачу - ІНФОРМАЦІЯ_1
3 - відповідачу - a-gaz-st@ukr.net
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2024 |
Оприлюднено | 06.05.2024 |
Номер документу | 118818431 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Вибодовський О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні