Рішення
від 06.05.2024 по справі 908/544/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 34/45/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.05.2024 Справа № 908/544/24

м.Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О.,

розглянув у спрощеному позовному провадженні, без виклику представників сторін, справу № 908/544/24

за позовом: Запорізької міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915 (пр-т Соборний, 206, м. Запоріжжя, 69105)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Запоріжалюмінбуд», ідентифікаційний код юридичної особи 01239648 (вул. Північне шосе, буд. 3, м. Запоріжжя, 69006)

про стягнення 738 937 грн 25 коп.

СУТЬ СПОРУ:

До Господарського суду Запорізької області через систему «Електронний суд» 05.03.2024 надійшла позовна заява Запорізької міської ради про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Запоріжалюмінбуд» заборгованості за договорами оренди землі: № 040826100929 від 26.05.2008, № 040826100930 від 26.05.2008 та № 202005000100132 від 08.04.2020 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 738 937 грн 25 коп. на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600 та судовий збір, сплачений при подачі позовної заяви в розмірі 8 867 грн 25 коп.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.03.2024 справу 908/544/24 визначено для розгляду судді Науменку А.О.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 07.03.2024 у справі № 908/544/24 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання (без виклику учасників справи).

Як свідчать матеріали справи, сторони належним чином повідомлені про розгляд справи.

Відповідно до частин 2 і 3 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Згідно з ч. ч. 5, 7 ст. 252 ГПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.

Статтею 248 ГПК України встановлено, що суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

У позові позивач посилається на те, що між позивачем та відповідачем укладені договори оренди № 040826100929 від 02.04.2008, № 040826100930 від 11.04.2008 та № 202005000100132 від 08.04.2020. У відповідача за результатами підписання договорів виник обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату. Оскільки Відповідач у 2022 році орендну плату за користування земельними ділянками сплачував не в повному обсязі, а у 2023 сплачено більше, ніж передбачено умовами договорів оренди, в результаті чого відбулась переплата, заборгованість ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД», що підлягає стягненню за період з 01.01.2022 по 30.12.2023 становить 738 937,25грн.

Відповідач у відзиві на позов заперечує проти позову, посилаючись на те, що протягом дії вищезазначених договорів відповідач сплачував орендну плату у розмірі встановленому ними. Вказує, на те, що позивачем помилково визначено розмір орендної плати по договору №040826100930 від 11.04.2008 в сумі 333618,58 грн за рік, в той час як вірним є 314 734,51 грн за рік. Відповідно позивачем зайво нараховано зобов`язань з орендної плати 18 884,07 грн. З урахуванням наведених розрахунків відповідачем до Державної податкової служби України подано податкову декларацію з плати за землю за 2022, якою визначено річну суму орендної плати в розмірі 841 522,23 грн (по 70 126,85 гривень щомісячно). Всього за період з 01.01.2022-31.12.2022 відповідачем сплачено орендну плату в сумі 133 878,58 грн у т.ч. платіжне доручення №825 від 19.01.2022р у сумі 63751,73грн за грудень 2021, платіжне доручення №885 від 14.02.2022р., у сумі 70 126,85 гривень за січень 2022. Таким чином недоплата за 2022 рік склала 771 395,38 грн. Відповідачем до Державної податкової служби України подано податкову декларацію з плати за землю за 2023, якою визначено річну суму орендної плати в розмірі 967 750,57 грн (по 80 645,88 грн щомісячно). Всього за 2023 відповідачем сплачено орендну плату в сумі 1 040 809,44 грн. Недоплата з орендної плати за спірний період складає 698 336,51 гривень. Тобто повністю оплаченою є оренда за землю за 2023 та січень-лютий 2022. З урахуванням норм законодавства та з урахуванням знаходження орендованих земельних ділянок на території Запорізької міської територіальної громади, ТОВ «Трест «Запоріжалюмінбуд» в період березень-грудень 2022 було звільнено від сплати орендної плати за вищевказані земельні ділянки. 01.06.2023 ТОВ «Трест «Запоріжалюмінбуд» подано до ГУ ДПС у Запорізькій області уточнюючу декларацію з плати за землю за 2022 рік, якою зменшена сума податкових зобов`язань (орендна плата) за період березень-грудень 2022 701268,53 грн. Декларація прийнята податковим органом. Враховуючи норми закону та знаходження орендованих земельних ділянок у м. Запоріжжя, у ТОВ «Трест «Запоріжалюмінбуд» відсутній обов`язок щодо сплати оренди за 2022 рік (період березень-грудень) по договорам оренди землі №040826100929 від 02.04.2008, №040826100930 від 11.04.2008, №202005000100132 від 08.04.2020, тобто відсутня заборгованість, що також підтверджується інформацією ГУ ДПС у Запорізькій області (лист №11381/6/08-01-13-05-09 від 18.03.2024).

У відповіді на відзив, позивач увагу суду, що настання форс-мажорних обставин може звільнити виконавця грошового зобов`язання лише від сплати штрафних санкцій, та у жодному разі не від виконання основного зобов`язання. Оскільки предметом даного позову є стягнення заборгованості за договорами оренди землі, без застосування до відповідача будь яких додаткових штрафних санкцій, то в цій частині доводи відповідача є безпідставними. Спірні земельні ділянки розташовані безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади. законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022. Сам по собі обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 існував на підставі вимог законодавства та Договору оренди. Виключно через початок військової агресії законодавцем прийнято очевидне рішення, що на територіях де ведуться бойові дії та які знаходяться під окупацією орендна плата за земельні ділянки не буде сплачуватися орендарями. Відсутність заборгованості зі сплати орендної плати за земельні ділянки, відповідно до даних ГУ ДПС в Запорізькій області, відбулось не через належне виконання відповідачем своїх зобов`язань за договорами оренди землі, а через неправомірне зменшення свого зобов`язання шляхом подачі до податкового органу уточнюючої податкової декларації. Відповідачем не надано належних та допустимих доказів щодо відсутності у нього обов`язку сплачувати орендну плату за користування земельними ділянками за 2022 рік, відповідно до умов договорів оренди, а тому в цій частині позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

06.05.2024 судом ухвалено рішення у даній справі.

Розглянувши матеріали справи, суд

УСТАНОВИВ:

02.04.2008 між Запорізькою міською радою (далі за текстом позивач, орендодавець) та Відкритим акціонерним підприємством «Трест «Запоріжалюмінбуд» (далі за текстом відповідач, орендар) було укладено договір оренди землі від 02 квітня 2008 року, зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.05.2008 за № 040826100929.

Згідно п. 1 Договору орендодавець, відповідно до рішення чотирнадцятої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради №77/67 від 29 серпня 2007р., надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування Палацу спорту, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе 10.

Власником земельної ділянки загальною площею 0,3271 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0001 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 10 (далі земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер інформаційної довідки 365785026 від 14.02.2024.

Відповідно до п. 8 договору, договір укладено на дев`ятнадцять років.

Пунктом 5 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 298 903грн. 98 коп. (двісті дев`яносто вісім тисяч дев`ятсот три грн. 98 коп.), в цінах 2008 року.

Відповідно до п. 9 договору, оренда плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 8 967 грн. 12 коп. (вісім тисяч дев`ятсот шістдесят сім грн. 12 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року.

08.11.2016 між Запорізькою міською радою та Відповідачем було укладено додаткову угоду № 201605000400453 від 08.11.2016 про внесення змін до договору оренди землі від 02.04.2008 (зареєстрований в державному реєстрі земель 26.05.2008 № 040826100929).

Пунктом 1 додаткової угоди визначено, що пункт « 5» договору викласти в наступній

редакції:

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 175 116 грн 87 коп. (два мільйони сто сімдесят п`ять тисяч сто шістнадцять грн. 87 коп.), в цінах 2016 року».

Пунктом 2 додаткової угоди визначено, що пункт « 9» договору викласти в наступній редакції:

« 9. оренда плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 65 253 грн. 51 коп. (шістдесят п`ять тисяч двісті п`ятдесят три грн. 51 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2016 року.»

Відповідно до п. 11 договору, орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.

Запорізька міська рада повністю виконала покладені на неї зобов`язання передбачені договором, та передала орендарю земельну ділянку загальною площею 0,3271 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0001 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 10, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду.

Крім того, 11.04.2008 між Запорізькою міською радою (позивач, орендодавець) та Відкритим акціонерним підприємством «Трест «Запоріжалюмінбуд» (відповідач, орендар 1), Товариством з обмеженою відповідальністю «ХІМКОМПЛЕКС» (орендар 2) було укладено договір оренди землі від 11 квітня 2008 року, зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.05.2008 за № 040826100930.

Згідно п. 1 Договору орендодавець, відповідно до рішення тринадцятої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради №49/23 від 13 червня 2007, надає, а орендарі приймають в строкове платне користування земельну ділянку для розташування адміністративної будівлі, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе 3.

Власником земельної ділянки загальною площею 0,3655 га, кадастровий номер 2310100000:05:013:0117 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 3 (далі земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер інформаційної довідки 365785026 від 14.02.2024.

Відповідно до п. 8 договору, договір укладено на дев`ятнадцять років.

Пунктом 5 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 671 830 грн 25 коп. (шістсот сімдесят одна тисяча вісімсот тридцять грн. 25 коп.), в цінах 2008 року.

Відповідно до п. 9 договору, загальна орендна плата складає: 20 154 грн. 91 коп. (двадцять тисяч сто п`ятдесят чотири грн. 91 коп.), що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року та вноситься Орендарями у грошовій формі: «Орендар 1» 14 427 грн 47 коп. (чотирнадцять тисяч чотириста двадцять сім грн 47 коп.), «Орендар 2» 5 727грн 44коп. (п`ять тисяч сімсот двадцять сім грн 44 коп.).

06.06.2017 між Запорізькою міською радою та Відповідачем, Товариством з обмеженою відповідальністю «ХІМКОМПЛЕКС» було укладено додаткову угоду № 201705000400335 від 06.06.2017 про внесення змін до договору оренди землі від 02.04.2008 (зареєстрований в державному реєстрі земель 26.05.2008 № 040826100929).

Пунктом 1 додаткової угоди визначено, що пункт « 5» договору викласти в наступній редакції:

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 10 712 074 грн. 00 коп. (десять мільйонів сімсот дванадцять тисяч сімдесят чотири грн. 00 коп.), в цінах 2016року».

Пунктом 2 додаткової угоди визначено, що пункт « 9» договору викласти в наступній редакції: « 9. загальна орендна плата складає: 340 643 грн. 95 коп. (триста сорок тисяч шістсот сорок три грн. 95 коп.), що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2017 року та вноситься Орендарями у грошовій формі: «Орендар 1» 286 122 грн. 28 коп. (двісті вісімдесят шість тисяч сто двадцять дві грн. 28 коп.), «Орендар 2» 54 521грн. 67коп. (п`ятдесят чотири тисячі п`ятсот двадцять одна грн. 67 коп.).

Відповідно до п. 11 договору, орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.

Запорізька міська рада повністю виконала покладені на неї зобов`язання передбачені договором, та передала орендарям земельну ділянку загальною площею 0,3655 га, кадастровий номер 2310100000:05:013:0117 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 3, а орендарі прийняли вказану земельну ділянку в оренду.

Крім того, 08.04.2020 між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Трест «Запоріжалюмінбуд» було укладено договір оренди землі № 202005000100132 від 08.04.2020 року, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер інформаційної довідки 365785026 від 14.02.2024.

Згідно п. 1 Договору орендодавець, відповідно до рішення сорок четвертої сесії сьомого скликання Запорізької міської ради №37/78 від 30 жовтня 2019р., надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування виробничої бази, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе 12.

Власником земельної ділянки загальною площею 0,9772 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0054 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 12 (далі земельна ділянка1) є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер інформаційної довідки 365785026 від 14.02.2024.

Відповідно до п. 11 договору, договір укладено до 30 жовтня 2038 року.

Пунктом 6 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 13 657 640грн. 36 коп. (тринадцять мільйонів шістсот п`ятдесят сім тисяч шістсот сорок грн. 36 коп.), в цінах 2019 року.

Відповідно до п. 9 договору, оренда плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 409 729 грн. 21 коп. (чотириста дев`ять тисяч сімсот двадцять дев`ять грн. 21 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2020 року.

Відповідно до п. 14 договору, орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.

Запорізька міська рада повністю виконала покладені на неї зобов`язання передбачені договором, та передала орендарю земельну ділянку загальною площею 0,9772 га, Документ кадастровий номер 2310100000:05:016:0054 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 12, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду.

У Відповідача за результатами підписання договорів виник обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 21.02.2024 за № 06.1-14/304 за даними інформаційно- аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIKA», через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, а також за даними виписок управління Державної казначейської служби України у м. Запоріжжі Запорізької області ТОВ «ХІМКОМПЛЕКС»:

- з 01.02.2021 по 31.12.2021 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 45 822,69 грн.;

- з 01.01.2022 по 31.12.2022 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 14 597,82грн. (і в тому числі, в січні 2022 року 4 600,00грн);

- з 01.01.2023 по 31.12.2023 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 63 163,71грн. (й зокрема, у січні 2023 сплата була відсутня);

- з 01.01.2024 по 31.01.2024 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 5 747,49грн.);

ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД»:

- з 01.02.2021 по 31.12.2021 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 715 268,48грн.);

- з 01.01.2022 по 31.12.2022 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 133 878,58грн. (і в тому числі, в січні 2022 року 63 751,73грн.);

- з 01.01.2023 по 31.12.2023 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 960 163,55грн. (й зокрема, у січні 2023 сплата була відсутня);

- з 01.01.2024 по 31.01.2024 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 80 645,89грн.

З урахуванням отриманої інформації від Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради, а також п. 14 Договору, відповідачем було сплачено орендної плати за наступний період у наступних розмірах:

За 2022 рік: 133 878,58 - 63 751,73 = 70 126,85 грн.

За 2023 рік: 960 163,55 + 80 645,89 = 1 040 809,44 грн.

Відповідно до умов договорів орендарі зобов`язані самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.

Відповідно до даних офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/print-553960.html) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України листом від 11.01.2022 № 6-28-0.222- 275/2-22 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2021 роки.

Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2016-2021 роки (2016 рік 1,06; 2017 рік 1,0; 2018 рік 1,0; 2019 рік 1,0; 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,1) складав 1,166, тобто 1,06 (2016) * 1,1 (2021) = 1,166.

Таким чином розмір річної орендної плати ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД» за 2022 рік, відповідно до умов Договорів становить: (65 253,51 * 1,166 (К2016-2021) ) + (286 122,28 * 1,166 (К2016-2021) ) + (409 729,21 * 1,1 (К2021)) = 860 406,30 грн.

Позивач розраховує розмір заборгованості ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД» зі сплати орендної плати за період 01.01.2022-31.12.2022, відповідно до умов Договорів наступним чином: 860 406,30 70 126,85 = 790 279,45 грн.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить 1,15, тому розмір річної орендної плати ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД» за 2023 рік, відповідно до умов Договорів становить: 860 406,30 грн. (орендна плата 2022) * 1,15 (К2022) = 989 467,25 грн.

Позивач розраховує розмір заборгованості ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД» зі сплати орендної плати за період 01.01.2023-31.12.2023, відповідно до умов Договорів наступним чином: 989 467,25 1 040 809,44 = - 51 342,20грн. (переплата за період 01.01.2023- 31.12.2023).

Таким чином, оскільки Відповідач у 2022 році орендну плату за користування земельними ділянками сплачував не в повному обсязі, а у 2023 сплачено більше, ніж передбачено умовами договорів оренди, в результаті чого відбулась переплата, заборгованість ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД», що підлягає стягненню за період з 01.01.2022 по 30.12.2023 становить: 790 279,45 - 51 342,20 = 738 937,25грн.

За ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД» за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 рахується заборгованість зі сплати орендної плати в загальному розмірі 738 937,25грн. за земельні ділянки: 1) загальною площею 0,3271 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0001 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 10; 2) загальною площею 0,3655 га, кадастровий номер 2310100000:05:013:0117 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 3; 3) загальною площею 0,9772 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0054 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 12, у зв`язку з чим, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Запоріжалюмінбуд» на користь Запорізької міської ради заборгованості за договорами оренди землі: № 040826100929 від 26.05.2008, № 040826100930 від 26.05.2008 та № 202005000100132 від 08.04.2020 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 738 937 грн 25 коп. на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600 та судовий збір, сплачений при подачі позовної заяви в розмірі 8 867 грн 25 коп. було предметом позовних вимог у даній справі.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Обставини справи свідчать, що спірні правовідносини сторін врегульовані договорами оренди землі договорами оренди землі: № 040826100929 від 26.05.2008, № 040826100930 від 26.05.2008 та № 202005000100132 від 08.04.2020.

Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України «Про оренду землі», Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та загальними нормами Цивільного та Господарського кодексів України.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.

Статтями 206 Земельного кодексу України та ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 Податкового кодексу України (розділ «Податок на майно») об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно статті 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до вимог статті 124 Земельного кодексу України передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі -це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У статті 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За положеннями статті 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Тож, згідно положень ст. 21 Закону України «Про оренду землі» та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Цивільні зобов`язання виникають з підстав, передбачених ст. 11 ЦК України, зокрема з договорів та інших правочинів.

У відповідності до ст. 509 ЦК України, ст. 173 ГК України, в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 ГК України, яка кореспондується з приписами ст. 759 ЦК України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Згідно з ч. 1 статті 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

За приписами пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України).

За змістом ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Статтями 525, 526 ЦК України визначено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

У відповідності до ч.ч. 1, 2 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Відповідно до приписів ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Як свідчать матеріали справи, на виконання укладених між сторонами договорів оренди землі, позивач виконав покладені на нього зобов`язання за договорами та передала відповідачу земельні ділянки, зазначені у даних договорах.

Виходячи із змісту вищенаведених норм права, на відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельними ділянками за договорами, а саме: обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

До того ж. згідно з п. 34.6. Договорів орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.

Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 21.02.2024 за № 06.1-14/304 за даними інформаційно- аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIKA», через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, а також за даними виписок управління Державної казначейської служби України у м. Запоріжжі Запорізької області ТОВ «ХІМКОМПЛЕКС»:

- з 01.02.2021 по 31.12.2021 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 45 822,69 грн.;

- з 01.01.2022 по 31.12.2022 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 14 597,82грн. (і в тому числі, в січні 2022 року 4 600,00грн);

- з 01.01.2023 по 31.12.2023 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 63 163,71грн. (й зокрема, у січні 2023 сплата була відсутня);

- з 01.01.2024 по 31.01.2024 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 5 747,49грн.);

ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД»:

- з 01.02.2021 по 31.12.2021 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 715 268,48грн.);

- з 01.01.2022 по 31.12.2022 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 133 878,58грн. (і в тому числі, в січні 2022 року 63 751,73грн.);

- з 01.01.2023 по 31.12.2023 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 960 163,55грн. (й зокрема, у січні 2023 сплата була відсутня);

- з 01.01.2024 по 31.01.2024 сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» 80 645,89грн.

З урахуванням отриманої інформації від Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради, а також п. 14 Договору, відповідачем було сплачено орендної плати за наступний період у наступних розмірах:

За 2022 рік: 133 878,58 - 63 751,73 = 70 126,85 грн.

За 2023 рік: 960 163,55 + 80 645,89 = 1 040 809,44 грн.

Згідно зі ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до умов договорів орендарі зобов`язані самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.

Відповідно до даних офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/print-553960.html) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України (далі Кодекс) листом від 11.01.2022 № 6-28-0.222- 275/2-22 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2021 роки.

Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2016-2021 роки (2016 рік 1,06; 2017 рік 1,0; 2018 рік 1,0; 2019 рік 1,0; 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,1) складав 1,166, тобто 1,06 (2016) * 1,1 (2021) = 1,166.

Таким чином розмір річної орендної плати ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД» за 2022 рік, відповідно до умов Договорів становить: (65 253,51 * 1,166 (К2016-2021) ) + (286 122,28 * 1,166 (К2016-2021) ) + (409 729,21 * 1,1 (К2021)) = 860 406,30 грн.

Позивач розраховує розмір заборгованості ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД» зі сплати орендної плати за період 01.01.2022-31.12.2022, відповідно до умов Договорів наступним чином: 860 406,30 70 126,85 = 790 279,45 грн.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить 1,15, тому розмір річної орендної плати ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД» за 2023 рік, відповідно до умов Договорів становить: 860 406,30 грн. (орендна плата 2022) * 1,15 (К2022) = 989 467,25 грн. Позивач розраховує розмір заборгованості ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД» зі сплати орендної плати за період 01.01.2023-31.12.2023, відповідно до умов Договорів наступним чином: 989 467,25 1 040 809,44 = - 51 342,20 грн (переплата за період 01.01.2023- 31.12.2023).

Оскільки Відповідач у 2022 році орендну плату за користування земельними ділянками сплачував не в повному обсязі, а у 2023 сплачено більше, ніж передбачено умовами договорів оренди, в результаті чого відбулась переплата, заборгованість ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД», що підлягає стягненню за період з 01.01.2022 по 30.12.2023 становить: 790 279,45 - 51 342,20 = 738 937,25грн.

Таким чином, матеріалами справи підтверджується, що за ТОВ «ТРЕСТ «ЗАПОРІЖАЛЮМІНБУД» за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 рахується заборгованість зі сплати орендної плати в загальному розмірі 738 937,25 грн за земельні ділянки: 1) загальною площею 0,3271 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0001 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 10; 2) загальною площею 0,3655 га, кадастровий номер 2310100000:05:013:0117 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 3; 3) загальною площею 0,9772 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0054 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 12.

Виходячи із змісту вищенаведених норм права, на Відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельними ділянками за договорами.

Оренда плата є одним із основних джерел наповнення міського бюджету, а отже існуюча заборгованість відповідача з орендної плати за землю порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та недоотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, які можуть бути використані для задоволення її нагальних потреб.

Відповідно до статті 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Позивачем доведено правомірність заявлених позовних вимог.

Відповідачем доказів сплати орендної плати у відповідності до чинного законодавства та у встановленому розмірі не надано, відсутність порушень умов договорів та чинного законодавства не доведено.

На підставі викладеного, вимоги позивача визнаються обгрунтованими та правомірними.

При цьому суд враховує, що предметом спору у даній справі є стягнення заборгованості за договорами оренди, а не виконання органами доходів і зборів повноважень щодо донарахування і стягнення обов`язкових платежів.

Відповідач не є власником земельної ділянки, а податковий орган не є стороною договору оренди за яким стягується заборгованість, між сторонами існують господарські відносини, то повноваженнями стягувати орендну плату за договором оренди земельної ділянки, укладеним між відповідачем та позивачем у даному спорі, наділена саме Запорізька міська рада як орендодавець та власник земельної ділянки, що є предметом оренди.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України «Про оренду землі», пункт 288.1 статті 288 ПК України). У зв`язку з цим та оскільки орендну плату за землю орендар вносить орендодавцеві (стаття 21 Закону України «Про оренду землі», стаття 288 ПК України), то право на стягнення заборгованості з орендної плати має орендодавець шляхом звернення до відповідного господарського суду в установленому порядку.

Доводи відповідача, викладені у відзиві спростовуються вищевикладеними обставинами та наступним.

Відповідач у своєму відзиві на позовну заяву зазначає про те, що із введенням на території України воєнного стану, на підставі відповідних законодавчих актів, законодавцем внесено зміни до податкового кодексу України, якими звільнено платників від сплати земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками, розташованими на території активних бойових дій, а також посилається на лист торгово-промислової палати України від 28.02.2022, яким підтверджено настання форс-мажорних обставин.

Згідно зі ст.14-1 Закону України «Про торгово промислові палати України» від 02.12.1997 № 671/97-ВР, торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно. Тобто, форс-мажор завжди повинен підтверджуватися сертифікатом Торгово- промислової палати України або регіональної торгово-промислової палати, який видається на запит суб`єкта господарювання окремо під кожен договір. Такий сертифікат видається за умови доведення наступних ключових фактів: настав момент виконання зобов`язання за договором; форс-мажорні обставини призвели до неможливості такого виконання у визначений договором строк.

Тобто, форс-мажор завжди повинен підтверджуватися сертифікатом Торгово- промислової палати України або регіональної торгово-промислової палати, який видається на запит суб`єкта господарювання окремо під кожен договір. Такий сертифікат видається за умови доведення наступних ключових фактів: настав момент виконання зобов`язання за договором; форс-мажорні обставини призвели до неможливості такого виконання у визначений договором строк.

Тому підстави стверджувати, що напад росії є форс-мажором для кожного договору по всій Україні відсутні, оскільки військові дії відбуваються не на всій території України, а воєнний стан (принаймні, досі) не передбачає значного обмеження прав і свобод.

В даному випадку, лист ТПП, на який посилається відповідач не підтверджує настання форс-мажорних обставин саме для відповідача і саме за спірними правовідносинами, за договорами між сторонами.

Також, спірні земельні ділянки розташовані безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади.

Окремі населенні пункти та території Запорізького району, який розташований навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності та цілком обґрунтовано внесені до відповідного Переліку, оскільки на них неможливе ведення сільського господарства або іншої підприємницької діяльності.

Первинно, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15 березня 2022 року № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту: 69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

В умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.

При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Наказом від 25.04.2022 № 75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року № 457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України", Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року, що додається (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 р. за № 453/37789) не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року. Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31 травня 2022 року № 104, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 травня 2022 р. за № 554/37890, станом на 27 травня 2022 року.

Станом на 25.05.2022 територія м. Запоріжжя також не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 було викладено наступним чином: За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022.

До того ж, обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та Договору оренди. Зміни до Договору оренди земельної ділянки щодо звільнення орендаря від сплати орендних платежів у 2022-2023 роках сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося.

Уточнення формулювання відносно прямої вказівки в Законі, що вказане стосується земельних ділянок, що розташовані на територіях активних бойових дій, викликане тим, що до відповідних переліків визначених Міністерством реінтеграції увійшли територіальні громади, які розташовані на територіях прилеглих до тих, де велися активні бойові дії, але яких бойові дії безпосередньо не торкнулися. У відповідних переліках з`явилося поняття "Територій можливих бойових дій", до яких згодом потрапила і територіальна громада Запорізького району, включаючи м. Запоріжжя.

Відповідач не заперечує, що 01.06.2023 подав уточнюючу податкову декларацію з орендної плати за землю, де вказав про відсутність податкових зобов`язань з березня по грудень 2022 року включно, посилаючись на Закон України від 11.04.2023 за № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно», яким внесено зміни до податкового кодексу України з урахуванням Наказу від 22.12.2022 за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, яким затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Для цілей справляння плати за землю у 2022 році наказ №309 застосовується у частині наявності певної території у Переліку територій, затвердженого наказом №309 у чинній редакції (зі змінами). Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації не враховуються.

Аналогічна правова позиція викладена у роз`ясненнях Державної податкової служби України від 18.05.2023.

Таким чином, у Відповідача відсутні законні підстави для звільнення його від сплати за оренду землі. Аналогічна позиція висловлена у Постановах Центрального апеляційного господарського суду по справах №908/1118/23 від 08.02.2024, №908/1180/23 від 11.12.2023, №908/1435/23 від 08.11.2023.

Зазначене свідчить, що відсутність заборгованості зі сплати орендної плати за земельні ділянки, відповідно до даних ГУ ДПС в Запорізькій області, відбулось не через належне виконання відповідачем своїх зобов`язань за договорами оренди землі, а через зменшення відповідачем свого зобов`язання шляхом подачі до податкового органу уточнюючої податкової декларації.

Податковий кодекс надає право коригування податкових зобов`язань виключно тим суб`єктам господарювання, орендовані земельні ділянки яких перебувають в зоні активних бойових дій, або щодо яких затверджено робочий проект землеустрою щодо консервації земельної ділянки, або у зв`язку із потенційною загрозою її забруднення вибухонебезпечними предметами.

В зв`язку з тим, що земельні ділянки, якими користується відповідач на правах оренди, не відносяться до жодної із перелічених категорій земельних ділянок, у відповідача не було правових підстав подавати уточнюючу податкову декларацію щодо відсутності у нього зобов`язання зі сплати орендної плати за вказані земельні ділянки.

Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає про те, що в грудні 2022 року, внаслідок обстрілу, здійсненого російськими окупаційними військами, пошкоджено рухоме та нерухоме майно відповідача, розташоване на території Запорізького району, а саме в м. Запоріжжі за адресою Північне шосе 10,12, відповідних орендованих земельних ділянок, з кадастровими номерами 2310100000:05:016:0001 та 2310100000:05:016:0054, чим спричинено його руйнування та завдано збитки майновим інтересам Відповідача, що підтверджується зверненням до Запорізької міської ради лист № 67 від 07.12.2023.

Однак, згідно листа відповідача від 07.12.2023 за № 67 «в листопаді поточного року в результаті російської агресії постраждала будівля Палацу Спорту «ЗАБ», а саме побились шибки на 9 вікнах фасаду. В даний час в Палаці Спорту займаються тренуванням учні спортивних шкіл міста. Для забезпечення збереження тепла у будівлі, просимо надати USB плити для ліквідації наслідків в кількості 9 (дев`ять) листів розміром 1,25 Х 2,25м.»

Тобто, відповідач даним листом підтвердив, що пошкодження будівлі відбулось не у 2022 році, як стверджує у відзиві, а у 2023, а також, пошкоджень зазнала лише 1 будівля, в обсязі 9 вибитих шибок, при цьому на усунення наслідків Відповідач отримав матеріали за рахунок місцевого бюджету.

Враховуючи вищевикладене, відповідачем не надано належних та допустимих доказів щодо відсутності у нього заборгованості зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою за 2022-2023 роки.

На підставі викладеного, позов підлягає задоволенню повністю.

Згідно зі ст. 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 237, 238, 240, 241, 252 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Запоріжалюмінбуд», ідентифікаційний код юридичної особи 01239648 (вул. Північне шосе, буд. 3, м. Запоріжжя, 69006) на користь Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 04053915, адреса: 69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206) заборгованість за договорами оренди землі: № 040826100929 від 26.05.2008, № 040826100930 від 26.05.2008 та № 202005000100132 від 08.04.2020 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 738 937грн. 25 коп. (сімсот тридцять вісім тисяч дев`ятсот тридцять сім грн 25коп.) на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600. Видати наказ.

3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Трест «Запоріжалюмінбуд», ідентифікаційний код юридичної особи 01239648 (вул. Північне шосе, буд. 3, м. Запоріжжя, 69006) на користь Виконавчого комітету Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 02140892, адреса: 69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206) судовий збір, сплачений при подачі позовної заяви в розмірі 8 867грн. 25 коп. (вісім тисяч вісімсот шістдесят сім гривень 25 коп.) отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, рахунок: UA058201720344270024000034816, ЄДРПОУ 02140892, банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ. Видати наказ.

4.Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано 06.05.2024.

Суддя А.О. Науменко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення06.05.2024
Оприлюднено07.05.2024
Номер документу118836287
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/544/24

Ухвала від 17.06.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 24.05.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Рішення від 06.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 07.03.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні