ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.12.2024 року м.Дніпро Справа № 908/544/24
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Верхогляд Т.А. (доповідач)
суддів: Іванова О.Г., Паруснікова Ю.Б.,
секретар судового засідання: Зелецький Р.Р.
представники сторін:
від скаржника: Антоненко А.М., генеральний директор; Коновалов Д.В., представник;
від позивача: Михайловський Д.С., представник
розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Трест "Запоріжалюмінбуд" на рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2024 року у справі №908/544/24 (суддя Науменко А.О.)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Трест "Запоріжалюмінбуд", ідентифікаційний код юридичної особи 01239648 (вул. Північне шосе, буд. 3, м. Запоріжжя, 69006)
про стягнення 738 937,25 грн.,-
ВСТАНОВИВ:
05.03.2024 року до господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Запорізької міської ради про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Трест "Запоріжалюмінбуд" заборгованості за договорами оренди землі: № 040826100929 від 26.05.2008 року, № 040826100930 від 26.05.2008 року та № 202005000100132 від 08.04.2020 року за період з 01.01.2022 року по 31.12.2023 року в розмірі 738 937,25 грн.
В обґрунтування позову позивач зазначав, що у відповідача за результатами підписання договорів виник обов`язок сплачувати орендну плату. Оскільки відповідач у 2022 році орендну плату за користування земельними ділянками сплачував не в повному обсязі, а у 2023 році сплачено більше, ніж передбачено умовами договорів оренди, в результаті чого відбулась переплата, заборгованість ТОВ "Трест "Запоріжалюмінбуд", що підлягає стягненню за період з 01.01.2022 року по 30.12.2023 року становить 738 937,25 грн.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 06.05.2024 року у цій справі позов задоволено. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Трест "Запоріжалюмінбуд" на користь Запорізької міської ради заборгованість за договорами оренди землі: № 040826100929 від 26.05.2008 року, № 040826100930 від 26.05.2008 року та № 202005000100132 від 08.04.2020 року за період з 01.01.2022 року по 31.12.2023 року в розмірі 738 937,25 грн.
Приймаючи вказане рішення, суд першої інстанції виходив з тих обставин, що матеріалами справи підтверджується заборгованість за ТОВ "Трест "Запоріжалюмінбуд" за період з 01.01.2022 року по 31.12.2023 року зі сплати орендної плати в загальному розмірі 738 937, 25 грн за наступні земельні ділянки:
1) загальною площею 0,3271 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0001 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 10;
2) загальною площею 0,3655 га, кадастровий номер 2310100000:05:013:0117 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 3;
3) загальною площею 0,9772 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0054 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 12.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Трест "Запоріжалюмінбуд" подало апеляційну скаргу на рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2024 року у справі №908/544/24.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказує, що орендовані земельні ділянки знаходяться на території Запорізького району, яка з 12.03.2022 року по 31.12.2022 року визначається як територія активних бойових дій, відповідно, відповідач звільнений від сплати орендних платежів за земельні ділянки державної та комунальної власності за період з березня по грудень 2022 року.
Просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові Запорізької міської ради відмовити.
Згідно відзиву на апеляційну скаргу позивач просить залишити скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.
В обґрунтування відзиву зазначає, що спірні ділянки знаходяться безпосередньо в межах міста Запоріжжя, при цьому, на території міста Запоріжжя ніколи не велися та не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою російською федерацією.
Позивач звертає увагу, що в редакції Закону № 3050-ІХ від 11.04.2023 року пункт 69.14 було змінено та викладено в редакції, яка передбачає відсутність обов`язку сплати орендних платежів за землю з 01.01.2022 року по 31.12.2022 року виключно на територіях активних бойових дій або тимчасово окупованих.
Крім того, зміни до договорів оренди земельних ділянок щодо звільнення орендаря від сплати орендних платежів у 2022-2023 роках сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося.
У відповіді на відзив відповідач посилається на обставини знаходження м. Запоріжжя в період з 12.03.2022 року по 31.12.2022 року у переліку територій, на яких велися (ведуться) активні бойові дії.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.05.2024 року для розгляду справи визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя доповідач: Верхогляд Т.А., судді: Іванов О.Г., Парусніков Ю.Б.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 17.06.2024 року, після надходження справи на запит, відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою; розгляд апеляційної скарги призначено на 11.09.2024 року на 15:30 год.
У судовому засіданні 11.09.2024 року оголошено перерву до 04.12.2024 року на 14:20 год.
У судовому засіданні 04.12.2024 року оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши докази, перевіривши повноту встановлення господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів доходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Так, з матеріалів справи колегією суддів встановлено, що 02.04.2008 року між Запорізькою міською радою (далі за текстом позивач, орендодавець) та Відкритим акціонерним підприємством "Трест "Запоріжалюмінбуд" (далі за текстом відповідач, орендар) було укладено договір оренди землі від 02 квітня 2008 року, зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.05.2008 року за № 040826100929 (а.с. 16-22).
Згідно п. 1 договору орендодавець, відповідно до рішення чотирнадцятої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради №77/67 від 29 серпня 2007 року, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування Палацу спорту, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе 10.
Власником земельної ділянки загальною площею 0,3271 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0001 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 10 (далі земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер інформаційної довідки 365785026 від 14.02.2024 року (а.с. 53).
Відповідно до п. 8 договору договір укладено на дев`ятнадцять років.
Пунктом 5 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 298 903 грн 98 коп (двісті дев`яносто вісім тисяч дев`ятсот три грн 98 коп) в цінах 2008 року.
Відповідно до п. 9 договору оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 8 967 грн 12 коп (вісім тисяч дев`ятсот шістдесят сім грн. 12 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року.
08.11.2016 року між Запорізькою міською радою та відповідачем було укладено додаткову угоду № 201605000400453 від 08.11.2016 року про внесення змін до договору оренди землі від 02.04.2008 року (зареєстрований в державному реєстрі земель 26.05.2008 року № 040826100929) а.с. 41).
Пунктом 1 додаткової угоди визначено, що пункт "5" договору викласти в наступній редакції:
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 175 116 грн 87 коп (два мільйони сто сімдесят п`ять тисяч сто шістнадцять грн 87 коп), в цінах 2016 року".
Пунктом 2 додаткової угоди погоджено пункт "9" договору викласти в наступній редакції:
"9. оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 65 253 грн 51 коп (шістдесят п`ять тисяч двісті п`ятдесят три грн 51 коп), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2016 року."
Відповідно до п. 11 договору орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.
Запорізька міська рада повністю виконала покладені на неї зобов`язання передбачені договором, та передала орендарю земельну ділянку загальною площею 0,3271 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0001 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 10, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду, що підтверджується Актом прийому-передачі земельної ділянки (а.с. 21 зворот).
Крім того, 11.04.2008 року між Запорізькою міською радою (позивач, орендодавець) та Відкритим акціонерним підприємством "Трест "Запоріжалюмінбуд" (відповідач, орендар 1), Товариством з обмеженою відповідальністю "ХІМКОМПЛЕКС" (орендар 2) було укладено договір оренди землі від 11 квітня 2008 року, зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.05.2008 року за № 040826100930 (а.с. 23-29).
Згідно п. 1 договору орендодавець, відповідно до рішення тринадцятої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради №49/23 від 13 червня 2007 року, надає, а орендарі приймають в строкове платне користування земельну ділянку для розташування адміністративної будівлі, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе 3.
Власником земельної ділянки загальною площею 0,3655 га, кадастровий номер 2310100000:05:013:0117 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 3 (далі земельна ділянка) є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер інформаційної довідки 365785026 від 14.02.2024 року (а.с. 52 зворот).
Відповідно до п. 8 договору договір укладено на дев`ятнадцять років.
Пунктом 5 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 671 830 грн 25 коп (шістсот сімдесят одна тисяча вісімсот тридцять грн 25 коп), в цінах 2008 року.
Відповідно до п. 9 договору загальна орендна плата складає: 20 154 грн 91 коп. (двадцять тисяч сто п`ятдесят чотири грн 91 коп), що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року та вноситься орендарями у грошовій формі: "орендар 1" 14 427 грн 47 коп (чотирнадцять тисяч чотириста двадцять сім грн 47 коп), "орендар 2" 5 727 грн 44 коп (п`ять тисяч сімсот двадцять сім грн 44 коп).
06.06.2017 року між Запорізькою міською радою та відповідачем, Товариством з обмеженою відповідальністю "Хімкомплекс" було укладено додаткову угоду № 201705000400335 від 06.06.2017 року про внесення змін до договору оренди землі від 02.04.2008 року (зареєстрований в державному реєстрі земель 26.05.2008 року № 040826100929) а.с. 30).
Пунктом 1 додаткової угоди визначено пункт "5" договору викласти в наступній редакції:
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 10 712 074 грн 00 коп (десять мільйонів сімсот дванадцять тисяч сімдесят чотири грн 00 коп), в цінах 2016 року".
Пунктом 2 додаткової угоди визначено пункт "9" договору викласти в наступній редакції: "9. загальна орендна плата складає: 340 643 грн 95 коп (триста сорок тисяч шістсот сорок три грн 95 коп), що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2017 року та вноситься орендарями у грошовій формі: "орендар 1" 286 122 грн 28 коп (двісті вісімдесят шість тисяч сто двадцять дві грн 28 коп), "орендар 2" 54 521 грн 67 коп (п`ятдесят чотири тисячі п`ятсот двадцять одна грн 67 коп).
Відповідно до п. 11 договору орендна плата вноситься щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.
Запорізька міська рада повністю виконала покладені на неї зобов`язання передбачені договором, та передала орендарям земельну ділянку загальною площею 0,3655 га, кадастровий номер 2310100000:05:013:0117 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 3, а орендарі прийняли вказану земельну ділянку в оренду, що підтверджується Актом прийому-передачі земельної ділянки (а.с. 28 зворот).
Крім того, 08.04.2020 року між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Трест "Запоріжалюмінбуд" було укладено договір оренди землі № 202005000100132 від 08.04.2020 року, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер інформаційної довідки 365785026 від 14.02.2024 року (а.с. 32-34).
Згідно п. 1 договору орендодавець, відповідно до рішення сорок четвертої сесії сьомого скликання Запорізької міської ради №37/78 від 30 жовтня 2019 року, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування виробничої бази, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе 12.
Власником земельної ділянки загальною площею 0,9772 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0054 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 12 (далі земельна ділянка1) є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, номер інформаційної довідки 365785026 від 14.02.2024 року (а.с. 47 зворот).
Відповідно до п. 11 договору договір укладено до 30 жовтня 2038 року.
Пунктом 6 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 13 657 640 грн 36 коп (тринадцять мільйонів шістсот п`ятдесят сім тисяч шістсот сорок грн. 36 коп), в цінах 2019 року.
Відповідно до п. 9 договору оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 409 729 грн 21 коп (чотириста дев`ять тисяч сімсот двадцять дев`ять грн 21 коп), що складає 3% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2020 року.
Відповідно до п. 14 договору орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету.
Запорізька міська рада повністю виконала покладені на неї зобов`язання передбачені договором, та передала орендарю земельну ділянку загальною площею 0,9772 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0054 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 12, а орендар прийняв вказану земельну ділянку в оренду, що підтверджується Актом приймання-передачі земельної ділянки (а.с. 35 зворот).
Отже, у відповідача за результатами підписання договорів виник обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.
Відповідно до повідомлення Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 21.02.2024 року за № 06.1-14/304 (а.с. 44) за даними інформаційно - аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів "LOGIKA", через яку у відповідності до норм Постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 року № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, а також за даними виписок управління Державної казначейської служби України у м. Запоріжжі Запорізької області ТОВ "Хімкомплекс":
- з 01.02.2021 року по 31.12.2021 року сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 "Орендна плата з юридичних осіб" 45 822, 69 грн;
- з 01.01.2022 року по 31.12.2022 року сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 "Орендна плата з юридичних осіб" 14 597,82 грн (і в тому числі, в січні 2022 року 4 600,00 грн);
- з 01.01.2023 року по 31.12.2023 року сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 "Орендна плата з юридичних осіб" 63 163,71 грн (й зокрема, у січні 2023 сплата була відсутня);
- з 01.01.2024 року по 31.01.2024 року сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 "Орендна плата з юридичних осіб" 5 747,49 грн);
ТОВ "Трест "Запоріжалюмінбуд":
- з 01.02.2021 року по 31.12.2021 року сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 "Орендна плата з юридичних осіб" 715 268,48 грн);
- з 01.01.2022 року по 31.12.2022 року сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 "Орендна плата з юридичних осіб" 133 878, 58 грн (і в тому числі, в січні 2022 року 63 751, 73 грн);
- з 01.01.2023 року по 31.12.2023 року сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 "Орендна плата з юридичних осіб" 960 163, 55 грн (й зокрема, у січні 2023 року сплата була відсутня);
- з 01.01.2024 року по 31.01.2024 року сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 "Орендна плата з юридичних осіб" 80 645, 89 грн.
З урахуванням отриманої інформації від Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради, відповідачем було сплачено орендної плати у наступних розмірах:
- за 2022 рік: 133 878, 58 - 63 751, 73 = 70 126, 85 грн.
- за 2023 рік: 960 163, 55 + 80 645, 89 = 1 040 809, 44 грн.
Відповідно до умов договорів орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.
Відповідно до даних офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/print-553960.html) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України листом від 11.01.2022 року № 6-28-0.222- 275/2-22 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 1996-2021 роки.
Значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за попередній рік застосовується для розрахунку податкового зобов`язання на наступний рік.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2016-2021 роки (2016 рік 1,06; 2017 рік 1,0; 2018 рік 1,0; 2019 рік 1,0; 2020 рік 1,0; 2021 рік 1,1) складав 1,166, тобто 1,06 (2016) * 1,1 (2021) = 1,166.
Таким чином розмір річної орендної плати ТОВ "Трест "Запоріжалюмінбуд" за 2022 рік, відповідно до умов вказаних вище договорів, становить: (65 253,51 * 1,166 (К2016-2021) ) + (286 122,28 * 1,166 (К2016-2021) ) + (409 729,21 * 1,1 (К2021)) = 860 406,30 грн.
Позивач розраховує розмір заборгованості ТОВ "Трест "Запоріжалюмінбуд" зі сплати орендної плати за період 01.01.2022 - 31.12.2022 року відповідно до умов договорів наступним чином: 860 406,30 70 126,85 = 790 279,45 грн.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить 1,15, тому розмір річної орендної плати ТОВ "Трест "Запоріжалюмінбуд" за 2023 рік, відповідно до умов договорів становить: 860 406,30 грн. (орендна плата 2022) * 1,15 (К2022) = 989 467,25 грн.
Позивач розраховує розмір заборгованості ТОВ "Трест "Запоріжалюмінбуд" зі сплати орендної плати за період 01.01.2023 -31.12.2023 року відповідно до умов договорів наступним чином: 989 467,25 1 040 809,44 = - 51 342,20 грн (переплата за період 01.01.2023 - 31.12.2023 року).
Отже, оскільки відповідач у 2022 році орендну плату за користування земельними ділянками сплачував не в повному обсязі, а у 2023 році сплачено більше, ніж передбачено умовами договорів оренди, в результаті чого відбулась переплата, заборгованість ТОВ "Трест "Запоріжалюмінбуд", що підлягає стягненню за період з 01.01.2022 року по 30.12.2023 року становить: 790 279, 45 - 51 342, 20 = 738 937, 25 грн.
Судом встановлено, що за ТОВ "Трест "Запоріжалюмінбуд" за період з 01.01.2022 року по 31.12.2023 року рахується заборгованість зі сплати орендної плати в загальному розмірі 738 937, 25 грн за земельні ділянки:
1) загальною площею 0,3271 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0001 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 10;
2) загальною площею 0,3655 га, кадастровий номер 2310100000:05:013:0117 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 3;
3) загальною площею 0,9772 га, кадастровий номер 2310100000:05:016:0054 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе буд. 12, у зв`язку з чим, позивач звернувся до суду з даним позовом.
На думку колегії суддів при вирішенні спору суд в оскаржуваному рішенні надав вірну правову оцінку запереченням відповідача, які аналогічні змісту доводів апеляційної скарги.
Так, відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтею 13 Конституції України унормовано, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.
Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
За статтею 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади на землі державної власності.
Приписами статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, зокрема, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Як встановлено господарським судом та вбачається з матеріалів справи, спірні земельні ділянки, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Північне шосе, буд. 10 з кадастровим номером 2310100000:05:016:0001, м. Запоріжжя, вул. Північне шосе, буд. 3 з кадастровим номером 2310100000:05:013:0117, м. Запоріжжя, вул. Північне шоссе, буд. 12 з кадастровим номером 2310100000:05:016:0054 належать на праві комунальної власності територіальній громаді міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до підпункту 265.1.3 пункту 265.1 статті 265 Податкового кодексу України податок на майно складається з плати за землю.
У підпункті 10.1.1 пункту 10.1 статті 10 Податкового кодексу України встановлено, що податок на майно належить до місцевих податків.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі (частина перша статті 21 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Як вказано вище, спірні правовідносини сторін врегульовані договорами оренди землі: № 040826100929 від 26.05.2008 року, № 040826100930 від 26.05.2008 року та № 202005000100132 від 08.04.2020 року.
У відповідності до сттатті 509 Цивільного кодексу України, статті 173 Господарського кодексу України, в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Відповідно до частини першої статті 283 Господарського кодексу України, яка кореспондується з приписами статті 759 Цивільного кодексу України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.
Згідно з частиною першою статті 762 Цивільного кодексу України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.
За приписами пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України).
За змістом статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Статтями 525, 526 Цивільного кодексу України визначено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
У відповідності до частин першої та другої статті 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідно до приписів статті 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Як вірно встановлено судом першої інстанції, виходячи із змісту вищенаведених норм права, на відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельними ділянками за договорами, а саме: обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.
При цьому, згідно з пунктами 34.6. договорів орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.
Відповідач не заперечує щодо наведеного позивачем та судом розрахунку, а заперечує щодо відсутності у нього обов`язку сплачувати орендну плати за землю під час воєнного стану.
Такі доводи колегія суддів вважає є необґрунтованими і вони спростовуються наступним:
Дійсно, з огляду на загальновідомі обставини здійснення повномасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № З 89-VIII Про правовий режим воєнного стану, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні на території України введено воєнний стан.
Відповідно до листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 року за №2024/02.02-7.1 визначено, що ТПП України підтверджує, що обставини введення воєнного стану з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких стало неможливим у встановлений внаслідок настання таких (обставин непереборної сили).
Відповідно до пункту 69 підрозділу 10 Перехідні положення Податкового кодексу України встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у наступному пункті (абзац перший пункту 69 підрозділу 10 розділу XX в редакції Закону № 2260-IX від 12.05.2022 року).
Так, відповідно до підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 Перехідні положення Податкового кодексу визначено, що, тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї)), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Постанови Кабінету міністрів України від 06 грудня 2022 року за №1364 визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року №309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, додатком (Переліком) до якого, актуалізованим станом на 27.02.2023 року, у п. 2.3 Запорізька область зазначено, що вся територія Запорізького району, де Запорізька територіальна громада і, відповідно, м. Запоріжжя є його невід`ємною частиною, віднесені до територій /можливих/ бойових дій.
12.12.2022 року Державною податковою службою України надано роз`яснення, в якому зазначено, що після запровадження воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, п. 69 підрозділу 10 Перехідні положення Податкового кодексу України (далі - Кодекс) доповнено підпунктами 69.14, 69.16, 69.22 щодо нарахування та сплати плати за землю, екологічного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти оподаткування, розташовані в межах територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідач вважає, що орендовані ним земельні ділянки розташовані саме на території, яка підпадає під визначення території, де ведуться активні бойові дії з 12.03.2022 року.
Однак, суд зазначає, що спірні земельні ділянки, що не заперечується сторонами, розташовані безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади, а не Запорізького району.
Загальновідомим є той факт, що на території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022 року, не велися і не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою Російською Федерацією. Ракетні обстріли м. Запоріжжя не відносяться до активних бойових дій в тій же мірі, як і до інших територій та міст України, які не перебувають безпосередньо у зоні бойових дій (в т.ч. міста Київ, Львів, Хмельницький, Кривий Ріг, Одеса, тощо).
Окремі населенні пункти та території Запорізького району, який розташований навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності та цілком обґрунтовано внесені до відповідного Переліку, оскільки на них неможливе ведення сільського господарства або іншої підприємницької діяльності.
Оцінюючи доводи сторін, суд враховує, що первинно у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15 березня 2022 року № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту:
69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Очевидно, що в умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.
При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Наказом від 25.04.2022 року №75, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року №457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України", Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 року за № 453/37789), не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року.
Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31 травня 2022 року № 104, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 травня 2022 року за № 554/37890, станом на 27 травня 2022 року.
Проте, за даними загальнодоступних джерел (https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20220527-karta-bojovyh-dij-na-25-05-2022-sytuacziya-na-fronti/) станом на 25.05.2022 року територія м. Запоріжжя також не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому в редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 року пункт 69.14 було викладено наступним чином:
За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022 року.
Сам по собі обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та договорів оренди, про які зазначено вище.
Виключно через початок військової агресії законодавцем прийнято очевидне рішення, що на територіях де ведуться бойові дії та які знаходяться під окупацією, орендна плата за земельні ділянки не буде сплачуватися орендарями.
Уточнення формулювання відносно прямої вказівки в Законі, що вказане стосується земельних ділянок, які розташовані на територіях активних бойових дій, викликане тим, що до відповідного переліку визначеного Міністерством реінтеграції увійшли територіальні громади, які розташовані на територіях прилеглих до тих, де велися активні бойові дії, але яких бойові дії безпосередньо не торкнулися. У відповідному переліку з`явилося поняття "Територій можливих бойових дій", до якого згодом потрапила і територіальна громада Запорізького району, включаючи м. Запоріжжя.
Отже, звертаючись з апеляційною скаргою, апелянт не спростував висновків суду першої інстанції та не довів порушення ним норм процесуального права або неправильного застосування норм матеріального права, як необхідної передумови для скасування прийнятого ним рішення.
В силу приписів статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно пунктом першим частини першої статті 275 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.
Відповідно до статті 276 Господарського процесуального кодексу суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи встановлені обставини справи, зазначені положення законодавства, апеляційний господарський суд вбачає підстави, передбачені статтею 276 Господарського процесуального кодексу України, для залишення рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційної скарги без задоволення.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по справі покладаються на апелянта.
Керуючись статтями 129, 269, 275, 276, 281-283 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Трест "Запоріжалюмінбуд" на рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2024 року у справі №908/544/24 залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Запорізької області від 06.05.2024 року у справі №908/544/24 залишити без змін.
Судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на скаржника.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Право касаційного оскарження, строк на касаційне оскарження та порядок подання касаційної скарги передбачено статтями 286-289 Господарського процесуального кодексу України.
Постанова складена у повному обсязі 28.01.2025 року.
Головуючий суддя Т.А. Верхогляд
Суддя Ю.Б.Парусніков
Суддя О.Г. Іванов
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2024 |
Оприлюднено | 30.01.2025 |
Номер документу | 124752757 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні