ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
ОКРЕМА УХВАЛА
м. Київ
06.05.2024Справа № 910/2372/24Господарський суд міста Києва у складі судді Курдельчука І.Д., дослідивши у нарадчій кімнаті без виклику сторін матеріали справи №910/2372/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Мід Сервіс Груп» до Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» про визнання недійсним правочину
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Господарського суду міста Києва перебувала на розгляді справа №910/2372/24 за позовом ТОВ «Мід Сервіс Груп» до ПАТ «Укрнафта» про визнання недійсним правочину, що оформлений повідомленням №01/01/20/03-02/01/6466 від 13.10.2023 про відмову від договору підряду №06008/11440 від 31.08.2022.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 23.04.2024 в позові відмовлено.
Виклад фактів та обставин, у зв`язку з якими постановлено окрему ухвалу.
Під час розгляду справи судом встановлено, що 31.08.2022 між ПАТ «Укрнафта», як замовником, та ТОВ «Мід Сервіс Груп», як підрядником, укладено Договір підряду №06008/11440 (далі Договір) за умовами якого підрядник за завданням замовника зобов`язався на свій ризик виконати вказані в п. 1.2. Договору роботи з поточного ремонту будівлі адміністративної інв. №56873 за адресою: вул. Промислова, 16, м. Долина, Івано-Франківська область, а замовник зобов`язався прийняти та оплатити роботи на умовах, визначених Договором (п. 1.1. Договору).
Загальна вартість робіт за Договором становить 2 520 000, 00 грн з ПДВ (п. 2.1. Договору).
Відповідно до п. 2.2. Договору оплата вартості робіт здійснюється після отримання замовником примірника належним чином підписаного сторонами оригіналу Договору у такому порядку:
- авансовий платіж у розмірі 50% від вартості сировини та матеріалів, яка складає суму 709 009, 80 грн з ПДВ здійснюється замовником протягом 15 банківських днів з дати надання підрядником оригіналу банківської гарантії на суму авансового платежу з терміном дії такої гарантії на 30 календарних днів більше кінцевого терміну виконання робіт;
- решта в сумі 1 810 990, 320 грн з ПДВ по факту виконаних робіт на основі актів приймання виконаних будівельних робіт протягом 30 календарних днів.
Отже, обов`язковою умовою оплати авансового платежу у розмірі 50% від вартості сировини є наявність у підрядника оригіналу банківської гарантії на суму 709 009, 80 грн.
13.06.2023 ПАТ «Укрнафта» перерахувало на користь ТОВ «Мід Сервіс Груп» 709 009, 80 грн, що підтверджується платіжною інструкцією №29786УГ23 з призначенням платежу «Аванс 50% (від варт матеріалів) ремонт будівлі. Інв.№56873ГТС Дол. Зг. Дог. №06008/11440 від 31.08.22».
У судовому засіданні 23.04.2024 представник ПАТ «Укрнафта» надав суду усні пояснення, в яких повідомив, що ПАТ «Укрнафта» оригіналу банківської гарантії на суму авансового платежу 709 009, 80 грн від ТОВ «Мід Сервіс Груп» - не отримувало, оригіналу банківської гарантії підрядник не надавав. Також, суду доведено до відома інформацію, що рішенням Господарського суду Чернівецької області у справі № 926/5045/23 стягнуто з ТОВ «МІД СЕРВІС ГРУП» на користь ПАТ «Укрнафта» грошові кошти в сумі 709 009,80 грн та судовий збір в сумі 8508,12 грн.
Наведені вище обставини свідчать про незаконність перерахування посадовими/службовими особами ПАТ «Укрнафта» на користь ТОВ «Мід Сервіс Груп» авансового платежу на суму 709 009, 80 грн - за відсутності оригіналу банківської гарантії. В діях службових/посадових осіб ПАТ «Укрнафта» вбачаються ознаки розтрати державних коштів на користь третіх осіб.
В свою чергу, незаконна сплата кошів призвела до понесення ПАТ «Укрнафта» додаткових витрат, пов`язаних з поверненням авансу в судовому порядку (судові витрати у межах справи №926/5045/23).
Щодо зазначення нормативно-правового акту, закону, вимоги яких порушено та органів, які за своїми повноваженнями повинні усунути виявлені судом порушення.
На виконання рішення засідання Ставки Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України у зв`язку із військовою необхідністю, відповідно до Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану», 06.11.2022 відбулося примусове відчуження у власність держави активів стратегічно важливих підприємств, серед яких є ПАТ «Укрнафта».
Вилучені активи набули статусу військового майна, їх управління передано Міністерству оборони України.
Крім того, загальновідомим є факт, що Акціонерному товариству «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» (частка держави у статутному капіталі якого становить 100%) належить 50% плюс 1 акція ПАТ «Укрнафта».
Отже відповідач входить до числа господарських товариств, 50 і більше відсотків акцій (часток) яких знаходяться у статутних капіталах господарських товариств, частка держави яких становить 100%.
За змістом абзацу другого пункту 4 розділу I Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 "Основні засоби", затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12.10.2010 № 1202 активи - це ресурси, контрольовані суб`єктом державного сектору у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигід у майбутньому, та/або матимуть потенціал корисності.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про правовий режим майна у Збройних Силах України» військове майно - це державне майно, закріплене за військовими частинами, закладами, установами та організаціями Збройних Сил України (далі - військові частини). До військового майна належать будинки, споруди, передавальні пристрої, всі види озброєння, бойова та інша техніка, боєприпаси, пально-мастильні матеріали, продовольство, технічне, аеродромне, шкіперське, речове, культурно-просвітницьке, медичне, ветеринарне, побутове, хімічне, інженерне майно, майно зв`язку тощо.
При цьому із положень ЦК України випливає, що гроші визнаються різновидом майна. Під річчю розуміють предмет матеріального світу, щодо якого можуть виникати цивільні права та обов`язки (ст. 179), а під майном як особливим об`єктом цивільних прав та обов`язків - окрему річ, сукупність речей, а також майнові права та обов`язки (ст. 190). Стаття 192 ЦК України під назвою «Гроші (грошові кошти)», не диференціюючи останні на готівкові і безготівкові, розміщена у межах глави 13 «Річ. Майно» розділу III «Об`єкти цивільних прав» чинного ЦК України. Отже, ЦК України однозначно зараховує гроші до майна безвідносно до їх готівкової чи безготівкової форми.
Відповідно до п. 13 Положення про порядок обліку, зберігання, списання та використання військового майна у Збройних Силах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2000 р. № 1225 військове майно зберігається з дотриманням вимог, передбачених документацією заводів-виробників. Умови зберігання цього майна повинні забезпечувати збереження його належного якісного (технічного) стану, виключати можливість втрати та відповідати вимогам вибухопожежобезпеки.
Відповідно до ст. 92 ЦК України юридична особа набуває цивільних прав та обов`язків і здійснює їх через свої органи, які діють відповідно до установчих документів та закону.
Правоздатність юридичної особи реалізується через її органи, які формують і виражають її волю зовні. Органи юридичної особи не тільки здійснюють управління, а й виступають у майновому обороті від її імені. Тобто дії органів визнаються діями самої юридичної особи. Тому для здійснення правочинів від імені юридичної особи вони не потребують довіреності.
За даними ЄДРПОУ з 09.11.2022 ОСОБА_1 є керівником (директором) ПАТ «Укрнафта».
В порушення п. 13 Положення про порядок обліку, зберігання, списання та використання військового майна у Збройних Силах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2000 р. № 1225 посадові/службові особи ПАТ «Укрнафта» допустили можливість втрати (розтрати) військового майна - грошових коштів.
ПАТ «Укрнафта» не мала законних підстав 13.06.2023 здійснювати переказ грошових коштів (активів) у розмірі 709 009, 80 грн на користь ТОВ «Мід Сервіс Груп» за відсутності оригіналу банківської гарантії.
Наведені обставини свідчать про наявність у діях посадових/службових осіб ПАТ «Укрнафта» ознак кримінальних правопорушень, передбачених ст. ст. 191 (Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем) та 364 (Зловживання владою або службовим становищем) КК України.
Частиною 1 статті 246 ГПК України визначено, що суд, виявивши при вирішенні спору порушення законодавства або недоліки в діяльності юридичної особи, державних чи інших органів, інших осіб, постановляє окрему ухвалу, незалежно від того, чи є вони учасниками судового процесу.
В окремій ухвалі суд має зазначити закон чи інший нормативно-правовий акт (у тому числі його статтю, пункт тощо), вимоги яких порушено, і в чому саме полягає порушення (ч. 5 ст. 246 ГПК України).
З метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання (ч. 7 ст. 246 ГПК України).
Отже, за наслідками постановлення окремої ухвали, особі (МОУ та АТ «НАК «Нафтогаз Україна»), яка здійснює управління активами ПАТ «Укрнафта», і які набули статусу військового майна, слід здійснити службову перевірку щодо посадових/службових осіб ПАТ «Укрнафта» на предмет правомірності здійснення 13.06.2023 переказу грошових коштів (активів) у розмірі 709 009, 80 грн на користь ТОВ «Мід Сервіс Груп» за відсутності оригіналу банківської гарантії.
Враховуючи викладене та керуючись ст. 246 ГПК України,
УХВАЛИВ:
1. Постановити окрему ухвалу щодо дій посадових/службових осіб Приватного акціонерного товариства «Укрнафта» (код 00135390), пов`язаних із здійсненням 13.06.2023 переказу грошових коштів (активів) у розмірі 709 009, 80 грн на користь ТОВ «Мід Сервіс Груп» за відсутності оригіналу банківської гарантії.
2. Зобов`язати Міністерство оборони України в управління якого передано стратегічне підприємство ПАТ «Укрнафта» вжити заходи для усунення виявлених у справі №910/2372/24 порушень посадовими/службовими особами Приватного акціонерного товариства «Укрнафта» (код 00135390) та недопущення подібних порушень бюджетного законодавства та виключення/встановлення можливої наявності складу кримінального правопорушення, передбаченого ст. ст. 191, 364 Кримінального кодексу України.
3. Направити окрему ухвалу на адресу Міністерства оборони України (03168, м. Київ-168, Повітрофлотський проспект, 6. E-mail: admou@post.mil.gov.ua) та АТ «НАК «Нафтогаз Україна» (01601, місто Київ, вулиця Богдана Хмельницького, будинок 6).
4. Про результати розгляду окремої ухвали - початок проведення службового розслідування повідомити Господарський суд міста Києва у п`ятиденний строк з дня отримання цієї ухвали.
Додатки:
1. Копія договору підряду №06008/11440 від 31.08.2022 на 8 арк.
2. Копія платіжної інструкції №29786УГ23 від 13.06.2023 на 1 арк.
Ухвала набрала законної сили 06.05.2024 та може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 10 днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 06.05.2024.
Суддя Ігор Курдельчук
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 06.05.2024 |
Оприлюднено | 07.05.2024 |
Номер документу | 118836495 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними підряду |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Курдельчук І.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні