Рішення
від 06.05.2024 по справі 560/2809/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/2809/24

РІШЕННЯ

іменем України

06 травня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Козачок І.С. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до 11-а Регіональної військово-лікарської комісії (11-а РВЛК) Міністерства оборони України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до 11-ї Регіональної військово-лікарської комісії (11-а РВЛК) Міністерства оборони України, у якому просить визнати протиправними дії та зобов`язати переглянути постанову про причинний зв`язок захворювання позивача (свідоцтво про хворобу від 28.08.2023 №392) з урахуванням фактичних обставин справи та відповідно до чинної редакції норм та положень, які регулюють військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України.

В обґрунтування позову зазначає, що військово-лікарська комісія провела огляд з метою визначення ступеня придатності до військової служби, за результатами якого зробила висновок, оформлений свідоцтвом про хворобу №392 від 28.08.2023. У п.12. вказаного висновку зазначається діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання, поранення, контузії, каліцтва: Захворювання, ТАК, пов`язані з проходженням військової служби. Водночас, позивачка вважає, що встановлений причинний зв`язок суперечить медичним документам та фактичним обставинам, оскільки захворювання через яке її визнано непридатною до військової служби з виключенням з військового обліку пов`язане із здійсненням заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Донецький та Луганських областях та охоплюється формулюванням: Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини.

Відповідач у відзиві просить відмовити у задоволенні позову. Зазначає про відсутність підстав для перегляду постанови про причинний зв`язок захворювання із військовою службою у іншому формулюванні, аніж "Захворювання, ТАК пов`язано з проходженням військової служби". Також посилається на відсутність доказів початку психічного розладу ОСОБА_1 саме у період участі в бойових діях.

У відповіді на відзив позивачка не погоджується з доводами відповідача. У запереченні на відповідь на відзив відповідач також покликається на раніше викладені міркування.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 з 29.05.2017 проходила військову службу за контрактом у військових частинах НОМЕР_1 та НОМЕР_2 .

Наказом командира військової частини НОМЕР_2 (по особовому складу) від 06 вересня 2023 № 99-РС ОСОБА_1 звільнено з військової служби на підставі п. 3 ч. 5 ст. 26 Закону України Про військовий обов`язок і військову службу у відставку за пунктом б (за станом здоров`я).

З 05 липня 2023 ОСОБА_1 перебувала на стаціонарному лікуванні у психіатричному відділенні військової частини НОМЕР_3 .

З метою визначення ступеня придатності до військової служби 17.08.2023 військово-лікарська комісія військової частини НОМЕР_3 провела медичний огляд позивачки, за результатами якого прийняла постанову ВЛК, оформлену свідоцтвом про хворобу №392 від 17.08.2023.

Пунктом 12 визначено наступні діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання (поранення, контузії, каліцтва): Важкий депресивний епізод, у вигляді тривожно-іпохондричного, астено-апатичного синдромів, елементами деліквентних еквівалентів та психотичними включеннями, у особистості з акцентуацією рис характеру за змішаним типом. Хронічна залізодефіцитна анемія аліментарного ґенезу легкого ступеня. Хронічний гастродуоденіт в стадії нестійкої ремісії, з незначним порушенням функцій. Перименопаузальна міома матки. Міопія в 1,5 діоптрій обох очей. Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби. На підставі статті 16-а графи ІІ Розкладу хвороб непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.

28 серпня 2023 11-а Регіональна військово-лікарська комісія (11-а РВЛК) Міністерства оборони України затвердила постанову військово-лікарської комісії в/ч НОМЕР_3 .

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 на території України з 24.02.2022 введений воєнний стан, який неодноразово продовжений і на цей час триває.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VІІІ воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст.3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" № 2011-XII дія цього Закону поширюється також на військовослужбовців, які стали інвалідами внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням військової служби, чи внаслідок захворювання після звільнення їх з військової служби, пов`язаного з проходженням військової служби, та членів їх сімей, а також членів сімей військовослужбовців, які загинули, померли чи пропали безвісти.

Згідно зі статтею 70 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» військово-лікарська експертиза визначає придатність до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень і травм з військовою службою та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям. Військово-лікарська експертиза здійснюється військово-лікарськими комісіями, які створюються при територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки і закладах охорони здоров`я Міністерства оборони України, Служби безпеки України та інших військових формувань, а також Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.

Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за №1109/15800, затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі Положення № 402).

Згідно з пунктом 1.2 глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза - це медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів Міністерства оборони України (далі - ВВНЗ), учнів військових ліцеїв; колишніх військовослужбовців; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I - II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-Морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Пунктом 1.3 глави 1 розділу І Положення № 402 передбачено, що основними завданнями військово-лікарської експертизи є, зокрема, визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть.

Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 глави 1 розділу I Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії, штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання. Штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія; ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.

В силу пункту 21.1 глави 21 розділу ІІ Положення №402 у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення.

Згідно з пунктом 21.4 глави 21 розділу ІІ Положення №402 при медичному огляді військовослужбовців, призваних на збори військовозобов`язаних, резервістів під час навчальних зборів, кандидатів на навчання у ВВНЗ, направлених військовими комісаріатами, коли їм встановлено діагноз і постанова оформлюється свідоцтвом про хворобу або довідкою, ВЛК встановлюється причинний зв`язок захворювання (поранення, контузії, каліцтва, травми).

Так, згідно з пунктом 21.5 глави 21 розділу ІІ Положення №402 постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв приймаються, зокрема, в таких формулюваннях:

а) «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини» - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час захисту Батьківщини або виконання обов`язків військової служби під час служби у складі діючої армії і флоту у роки Громадянської війни, Великої Вітчизняної війни та війни з Японією (Другої світової війни), участі у бойових діях з розмінування боєприпасів часів Великої Вітчизняної війни (Другої світової війни), при безпосередній охороні державного кордону чи суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні у складі прикордонного наряду, екіпажу корабля (катера), екіпажу літака (вертольота) або під час проведення оперативно-розшукових заходів, або здійснення самостійно чи в складі підрозділу відбиття збройного нападу чи вторгнення на територію України військових груп і злочинних угруповань, а також під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів.

ґ) «Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини», якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, що входять до складу діючої армії, або коли захворювання, яке виникло до цього, у період служби у військових частинах і установах, які входять до складу діючої армії, досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі й тимчасової) до військової служби.

Постанова в такому формулюванні приймається щодо військовослужбовців, які брали участь у бойових діях, зазначених у підпункті «а» цього пункту.

Зазначена постанова приймається також при хронічних повільно прогресуючих захворюваннях за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з діючої армії або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дозволяють віднести або підтверджують початок захворювання на період перебування в діючій армії.

д) «Захворювання (поранення, контузія, каліцтво, травма), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби - якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, які не входять до складу діючої армії, або коли захворювання, що виникло до військової служби, у період служби досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності.

У такому самому формулюванні приймаються постанови при медичному огляді військовослужбовців за результатами поранень (травм, контузій, каліцтв), одержаних ними в період проходження військової служби, коли документи про обставини їх одержання на момент медичного огляду відсутні.

Як видно зі змісту довідки військової частини НОМЕР_2 від 06.02.2023 № 648, позивачка брала участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях з 06 травня по 07 липня 2019.

Водночас, позивачка вперше звернулась за медичною допомогою 21 листопада 2019, тобто після участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях. Будь-якої медичної документації, яка б підтверджувала те, що початок психічного розладу мав місце в період участі в бойових діях, комісії надано не було.

Діагноз, зазначений у Постанові військово-лікарської комісії, яка оформлена свідоцтвом про хворобу № 392 від 17.08.2023, до якого був застосований підпункт «д» пункту 21.5 глави 2 розділу ІІ Положення, документально був встановлений комісією лише у 2023 році (термін-епізод зазначеного діагнозу передбачає 5-8 місяців), тобто протягом тривалого часу після участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях.

У медичній карті №5210/1123 від 21.11.2019 Хмельницьким військовим госпіталем визначено остаточний діагноз основного захворювання: «Залізодефіцитна анемія важкого ступеня», а супутнім захворюванням є: «Акцентуйована особистість по нестійкому типу». Поняття «Акцентуйована особистість по нестійкому типу» відповідно до наукових даних відноситься до психічного захворювання, яке виникає і розвивається внаслідок внутрішніх біологічних проблем.

У подальшому у медичній картці №1424/206 від 07.06.2023 Хмельницьким військовим госпіталем визначено остаточний діагноз основного захворювання позивачки: «Хронічна залізодефіцитна анемія важкого ступеня», а супутнім захворюванням «Тривожний депресивний розлад асоційований з панічними нападами та інсомнією». Термінепізод психіатричного діагнозу «Тривожний-депресивний розлад асоційований з панічними нападами та інсомнією» (що тривав від 5-ти до 8-ми місяців) був встановлений у 2023 році, у зв`язку з цим комісія прийшла до висновку, що причинний зв`язок до вказаного захворювання не обумовлює застосування підпункту «ґ» пункту 21.5 глави 2 розділу ІІ Положення («Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини»).

З урахуванням цього, 11-ю РВЛК при затвердженні постанови військово-лікарської комісії, оформленої свідоцтвом про хворобу № 392 від 17.08.2023, було вирішено, що зовнішні психологічні чинники, у тому числі й перебування ОСОБА_1 у зоні бойових дій, не стали безпосередньою причиною діагностованого захворювання, тому щодо цього випадку не підлягає застосуванню підпункт «ґ» пункту 21.5 глави 2 розділу ІІ Положення («Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини»)

Суд звертає увагу на те, що відповідно до пункту 21.13 глави 21 розділу ІІ Положення № 402 у разі відсутності у свідоцтві про хворобу або інших військово-медичних документах постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань (поранень), неналежного їх оформлення або незгоди з постановою, а також у разі наявності в документах записів про звільнення із Збройних Сил України «через хворобу чи за станом здоров`я» військовий комісаріат направляє документи осіб, звільнених з військової служби, на розгляд до штатної ВЛК за територіальним принципом. За наявності підстав для зміни (перегляду) постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювання, поранення, зазначених у свідоцтві про хворобу (довідці ВЛК), постанова ВЛК при прийнятті нової постанови підлягає скасуванню (відміні). Постанова ВЛК оформляється протоколом засідання штатної ВЛК щодо встановлення причинного зв`язку захворювань (поранень). Згідно з пунктом 21.3 глави 21 розділу ІІ Положення № 402 причинний зв`язок захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишніх військовослужбовців визначають штатні ВЛК; у колишніх військовослужбовців інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, та військових формувань колишнього СРСР, правонаступниками яких вони стали, - штатні ВЛК цих військових формувань та оформлюють протоколом за формою, наведеною в додатку 19.

Відтак, позивачка має право на перегляд постанови про причинний зв`язок захворювання штатною ВЛК, проте у визначеному вищевикладеними нормами порядку.

Крім того, при розгляді по суті спорів у справах, у яких оскаржуються рішення ВЛК, що базуються на висновках медичних досліджень/обстежень, суд не може здійснювати власну переоцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка обґрунтованості висновку ВЛК з точки зору оцінки відповідності діагнозів виходить за межі повноважень суду. Суди вправі перевіряти законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття висновку на підставі приписів відповідних Порядків та Інструкцій, Положення про медико-соціальну експертизу, Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постанові Верховного Суду від 12 жовтня 2021 у справі № 280/4820/19.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, оскільки належними доказами не доведено протиправності дій, рішення відповідача, або вихід ним за межі наданих повноважень, у задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні адміністративного позову - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 06 травня 2024 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_4 ) Відповідач:11-а Регіональна військова-лікарська комісія (11-а РВЛК) Міністерства оборони України (вул. Князів Коріатовичів, №185,Вінниця,Вінницький район, Вінницька область,21018 , код ЄДРПОУ - 24979848)

Головуючий суддя І.С. Козачок

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.05.2024
Оприлюднено08.05.2024
Номер документу118844978
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —560/2809/24

Постанова від 23.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мойсюк М.І

Рішення від 06.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

Ухвала від 29.02.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Козачок І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні