Справа № 740/4365/23
Провадження № 2/740/616/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 травня 2024 року м. Ніжин
Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області в складі:
головуючого - судді Карпуся І.М.,
із секретарем судового засідання Кубрак Н.М.,
за участю:
представника відповідачки адвоката Ярмоленко Г.В. (в режимі відеоконференції),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Ніжині за правилами спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовною заявою об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Мальва-10» (далі ОСББ «Мальва-10») до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості,
ВСТАНОВИВ:
До суду 12.07.2023 звернулося ОСББ «Мальва-10» з позовом, у якому просить стягнути на свою користь з ОСОБА_1 :
- заборгованість з оплати внесків до ремонтного фонду заходів з енергоефективності будинку у сумі 4203,25 грн, нараховані за прострочення грошового зобов`язання інфляційні збитки у сумі 1534,76 грн та 3% річних за користування грошовими коштами в сумі 239,02 грн, а всього стягнути 5977,03 грн;
- заборгованість по сплаті внеску на утримання будинку та прибудинкової території, за період з 01.01.2021 по 30.04.2023 у розмірі 4605,44 грн, нараховані за прострочення грошового зобов`язання інфляційні збитки у сумі 8215,12 грн та 3% річних за користування грошовими коштами у сумі 1680,92 грн, а всього стягнути з неї 14501,48 грн;
- 2 684 грн витрат по сплаті судового збору та 3500 грн витрат на правничу допомогу.
В обґрунтування позову зазначає, що відповідачка є співвласником багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 , оскільки є власником 1/2 частки квартири АДРЕСА_2 загальною площею 36,55 кв.м.
Згідно з рішеннями загальних зборів ОСББ «Мальва-10» від 22.04.2020 та від 08.09.2020 відповідачка була зобов`язана сплатити внески до ремонтного фонду: 182,75 грн - до 30.05.2020, а також 4020,50 грн - до 28.08.2021, однак плату не здійснила, внаслідок чого станом на день подання позовної заяви до суду відповідачка має борг зі сплати внесків на ремонт будинку перед ОСББ «Мальва-10» в розмірі 4203,25 грн. Добровільно борг відповідачка не сплачує, а тому позивач звернувся до суду з позовом про стягнення основної суми заборгованості 4203,25 грн, та підставі ст. 625 ЦК України інфляційних втрат у сумі 1534,76 грн та 3% річних за користування грошовими коштами в сумі 239,02 грн.
Крім того, згідно з рішенням загальних зборів ОСББ «Мальва-10» від 17.07.2019, яким затверджено Порядок сплати внесків та платежів в ОСББ «Мальва-10» і затверджено з 01.08.2019 розмір внеску на утримання будинку та прибудинкової території 4,5 грн за 1 кв. м. загальної площі квартири, відповідачка була зобов`язана сплатити внески на утримання будинку та прибудинкової території. Однак, свого зобов`язання належно не виконує, внаслідок чого за період з 01.01.2021 по 30.04.2023 має заборгованість перед позивачем зі сплати внеску на утримання будинку та прибудинкової території у розмір 4605,44 грн. Тому позивач звернувся до суду з позовом про стягнення основної суми заборгованості 4605,44 грн, та підставі ст. 625 ЦК України інфляційних втрат у сумі 8215,12 грн та 3% річних за користування грошовими коштами у сумі 1680,92 грн.
Заочним рішенням Ніжинського міськрайонного суду Чернігівської області від 09.10.2023 позов задоволено повністю.
У заяві про перегляд заочного рішення представник відповідачки, окрім наведення доводів про поважність причин неявки у судове засідання та неподання відзиву і доказів, зазначила про часткове визнання позовних вимог, а саме про стягнення заборгованості по сплаті внеску на утримання будинку та прибудинкової території у розмірі 4055,44 грн, оскільки відповідачка на момент прийняття заочного рішення частину боргу сплатила, а саме 22.05.2023 200 грн, 16.06.2023 200 грн, 14.07.2023 150 грн.
Позовні вимоги про стягнення інфляційних втрат і 3% річних, нарахованих на заборгованість із внесків на утримання будинку та прибудинкової території за доводами представника відповідачки задоволенню не підлягають, так як згідно з постановою КабінетуМіністрів України№ 206від 05.03.2022"Деякіпитання оплатижитлово-комунальнихпослуг вперіод воєнногостану" забороняється нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення плати за житлово-комунальні послуги населенням.
Вказує, що у поданому позивачем розрахунку інфляційних втрат і 3% річних при кожному наступному розрахунку додатково враховувалася попередня сума заборгованості з поточною заборгованістю відповідного календарного місяця, через що необґрунтовано збільшувалася сума нарахувань. Збільшення суми відбулося за рахунок неправомірних нарахувань відсотків та інфляційних втрат на одну і ту ж суму, за один і той же період до 28 разів. Сума, на яку вже було нараховано 3% річних та втрати від інфляції, безпідставно включалася до наступних періодів розрахунків. Представником відповідачки подано свій розрахунок інфляційних втрат і 3% річних за боргом по внесках на утримання будинку та прибудинкової території, за яким розмір інфляційних втрат становить 931,05 грн, а 3% річних 171,06 грн.
Зазначає, що стягнення боргу з оплати внесків до ремонтного фонду заходів з енергоефективності будинку, нарахування інфляційних втрат та 3% річних є безпідставним, оскільки відповідачку не було повідомлено про наявність рішення загальних зборів про встановлення вказаних внесків. З посиланням на положення ст. 530 ЦК України вказує, що оскільки вимога до неї про виконання грошового зобов`язання зі сплати внесків до ремонтного фонду пред`явлена не була, тому відсутні підстави для стягнення заборгованості з оплати внесків до ремонтного фонду, нарахування на неї інфляційних втрат та 3% річних. Також інфляційні втрати та 3% річних на борг з внесків до ремонтного фонду не підлягають стягнення відповідно до вищезазначеної постанови Кабінету Міністрів України № 206 від 05.03.2022. Позивачем не надано розрахунків заборгованості за даною позовною вимогою.
Також відповідачкою не визнаються вимоги щодо стягнення судових витрат, оскільки вона є інвалідом ІІ групи, а отже звільняється від сплати судового збору, а витрати на правничу допомогу документально не підтверджені.
Ухвалою Ніжинського міськрайонного суду Чернігівської області від 15.02.2024 задоволено заяву представника відповідачки та скасовано заочне рішення Ніжинського міськрайонного суду Чернігівської області від 09.10.2023 у цій справі, яким позов було задоволено повністю, а справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
До початку судового засідання з розгляду справи по суті представником позивача 15.04.2024 подано заяву про збільшення позовних вимог, у якій заборгованість по сплаті внеску на утримання будинку та прибудинкової території просить стягнути за період з 01.01.2021 по 01.04.2024 у розмірі 5864,72 грн, нараховані за прострочення цього грошового зобов`язання інфляційні збитки у сумі 11529,09 грн та 3% річних за користування грошовими коштами у сумі 3920,22 грн, а всього стягнути 21314,03 грн.
У судове засідання представник позивача не з`явився, у заяві про збільшення позовних вимог просила справу розглядати за відсутності представника позивача.
Представник відповідачки адвокат Ярмоленко Г.В. позовані вимоги у судовому засіданні 24.04.2024 визнала частково, а саме про стягнення заборгованості по сплаті внеску на утримання будинку та прибудинкової території за період з 01.01.2021 по 01.04.2024 у розмірі 5864,72 грн. У задоволенні решти позовних вимог просила відмовити з підстав, наведених у заяві про перегляд заочного рішення.
За клопотанням представника відповідача у судовому засіданні 24.04.2024 оголошено перерву до 07.05.2024.
У судове засідання 07.05.2024 учасники справи не з"явилися, а тому фіксування судового процесу технічними засобами 07.05.2024 не проводилося у відповідності до ч.2 ст.247ЦПКУкраїни у зв`язку з продовженням розгляду справи за відсутності осіб, які беруть участь у справі.
Заслухавши представника відповідачки, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд встановив такі факти та відповідні їм правовідносини, і дійшов наступного висновку.
Позивач ОСББ «Мальва-10» є юридичною особою, державна реєстрація створення якої здійснена 08.07.20216, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.4-6).
Відповідачці ОСОБА_1 належить частка у праві власності на квартиру АДРЕСА_2 , що підтверджується інформацією КП «Ніжинське міжміське бюро технічної інвентаризації» від 06.05.2023 (а.с. 8).
Інша частка у праві власності на квартиру належить ОСОБА_2 , як вбачається з зазначеної інформації КП «Ніжинське міжміське бюро технічної інвентаризації» та відомостей інформаційної довідки за 30.03.2023 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (а.с. 7).
Місце проживання ОСОБА_1 зареєстровано у цій квартирі, що слідує з відомостей, наданих Центром надання адміністративних послуг виконавчого комітету Ніжинської міської ради (а.с. 32).
Водночас з 01.04.2022 ОСОБА_1 взята на облік внутрішньо переміщених осіб за фактичним місцем проживання: АДРЕСА_3 , про що свідчить довідка №3001-5000649646 (а.с. 57).
Рішенням від 17.07.2019 загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , оформленого протоколом №3, затверджено з 01.08.2019 розмір внеску на обслуговування будинку та прибудинкової території в розмірі 4,5 грн за 1 кв. м. загальної площі квартири, а також затверджено Порядок сплати внесків та платежів в ОСББ «Мальва-10». Так, згідно з п. 1, 3 цього Порядку внески та платежі співвласників в ОСББ «Мальва-10» сплачуються співвласниками об`єднання у розмірах, встановлених загальними зборами об`єднання. Внески і платежі сплачуються щомісячно не пізніже 28 числа місяця наступного за розрахунковим, якщо інші періодичність і термін сплати не визначені загальними зборами об`єднання (а.с. 16, 18).
Рішенням від 22.04.2020 загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , оформленого протоколом №2, для здійснення видатків на фінансування розробки проектно-кошторисної документації та проведення її експертизи для реалізації у багатоквартирному будинку обраного співвласниками пакету заходів "А" з енергоефективності в рамках участі у програмі підтримки енергомодернізації багатоквартирних будинків "Енергодім" ДУ "Фонд енергоефективності" запроваджено внесок співвласників до ремонтного фонду у розмірі 5,00 грн з 1 м кв площі приміщення, що належить співвласникові і встановлено, що внесок сплачується кожним співвласником відповідно до загальної площі приміщень, що йому належить у період з 01.05.2020 по 30.05.2020 на поточний рахунок об"єднання (а.с. 10).
Рішенням від 08.09.2020 загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 для впровадження заходів з енергоефективності, оформленого протоколом №3, затверджено розмір внеску співвласників до ремонтного фонду в сумі 110,00 грн з 1 м кв площі приміщення, що належить співвласникові, розстрочено сплату внесків на 12 місяців і встановлено, що сума внеску сплачується кожним співвласником відповідно до загальної площі приміщень, що йому належить рівними частинами щомісячно не пізніше 28 числа поточного місяця починаючи з вересня 2020 року (а.с. 9).
Як слідує з витягу з протоколу загальних зборів співвласників ОСББ «Мальва-10» від 12.02.2017 №1, рішенням загальних зборів співвласників доручено голові правління та членам правління реалізувати права ОСББ «Мальва-10» щодо забезпечення власниками приміщень своїх обов`язків згідно ст. 17 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» (а.с. 17).
У відповідачки виникла заборгованість зі сплати внесків на утримання будинку та прибудинкової території за період з 01.01.2021 по 01.04.2024 у розмірі 5864,72 грн.
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна. Співвласники багатоквартирного будинку - власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (ст. 1 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку»).
Відповідно до ст. 4 цього Закону об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об`єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання. Об`єднання є юридичною особою, що створюється відповідно до закону. Об`єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками. Об`єднання відповідає за своїми зобов`язаннями коштами і майном об`єднання, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов`язки, виступає позивачем та відповідачем у суді.
Заположеннямистатті 10 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку»вищим органом управління об`єднання є загальні збори, до виключної компетенції яких належить затвердження статуту об`єднання, внесення до нього змін, затвердження кошторису об`єднання, визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників. Рішення загальних зборів, прийняте відповідно до статуту, є обов`язковим для всіх співвласників.
Відповідно достатті 15 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку»співвласник зобов`язаний виконувати рішення статутних органів, прийняті у межах їхніх повноважень; забезпечувати збереження приміщень, брати участь у проведенні їх реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення; своєчасно і в повному обсязі сплачувати належні внески і платежі.
Внески на утримання і ремонт приміщень або іншого майна, що перебуває у спільній власності, визначаються статутом об`єднання та/або рішенням загальних зборів (ч. 3 ст. 23 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку»).
Згідно з ст. 17 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку»для забезпечення виконання власниками приміщень своїх обов`язків об`єднання має право вимагати від співвласників своєчасної та у повному обсязі сплати всіх встановлених цим Законом та статутом об`єднання внесків і платежів, у тому числі відрахувань до резервного та ремонтного фондів; звертатися до суду в разі відмови співвласника відшкодовувати заподіяні збитки, своєчасно та у повному обсязі сплачувати всі встановлені цим Законом та статутом об`єднання внески і платежі, у тому числі відрахування до резервного та ремонтного фондів.
Відповідно до наведених норм чинного законодавства ОСОБА_1 , яка є співвласником квартири в будинку, в якому створено ОСББ, зобов`язана брати участь у витратах на управління, утримання та збереження будинку, які були затверджені рішеннями загальних зборів, а об`єднання наділено правом у разі нездійснення нею таких дій звернутися до суду про стягнення нарахованих платежів по цим витратам.
По справі встановлено, що розмір внесків співвласників на обслуговування будинку та прибудинкової території встановлений рішенням загальних зборів співвласників від 17.07.2019 в сумі 4,5 грн за 1 кв. м. загальної площі квартири.
Згідно остаточного розрахунку позивача (а.с 110), сума заборгованості АвраменкоО.В. з внесків на обслуговування будинку та прибудинкової території за період з 01.01.2021 по 01.04.2024, з урахуванням здійснених відповідачкою платежів у травні (200 грн), червні (200 грн), липні (150 грн) 2023 року, становить 5864,72 грн, виходячи з розміру внеску за 1 місяць 164,48 грн (розмір внеску за 1 м. кв. 4,5 грн, площа - 36,55 м. кв.)
Зазначена сума заборгованості відповідачкою визнається, її розрахунок перевірено судом і не викликає сумніву, у зв`язку з чим борг по внескам на обслуговування будинку та прибудинкової території за період з 01.01.2021 по 01.04.2024 в сумі 5864,72 грн підлягає стягненню з відповідачки на користь позивача.
Згідно з частиною 2 статтею 625Цивільного кодексуУкраїни боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та процентів річних є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.
Щодо доводів сторони відповідачки про те, що з урахуванням положень постанови КабінетуМіністрів України№ 206від 05.03.2022«Деякі питанняоплати житлово-комунальнихпослуг вперіод воєнногостану» відсутні підстави для стягнення інфляційних нарахувань, 3% річних, нарахованих на цю заборгованість, суд виходить з наступного.
Кабінетом МіністрівУкраїни 05.03.2022прийнято постанову №206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану», положеннями якої постановлялося в умовах воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2024 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», установити, що до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги; припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі. Згідно з цією постановою, вона набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 24.02.2022.
Жодних обмежень дії цієї заборони, у тому числі за територіальним принципом та ознакою ведення бойових дій, положення постанови не містили. Отже, на всій території України заборонялося нарахування процентів річних, інфляційних нарахувань на заборгованість, утворену за несвоєчасне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2023№ 1405 внесені зміни до постанови № 206 від 05.03.2022. Постанова від 29.12.2023№ 1405 не містить вказівки на час набрання нею чинності.
Так, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 206 від 05.03.2022 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану», із змінами і доповненнями, внесеними постановою від 29.12.2023 № 1405, в умовах воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», Кабінет Міністрів України постановив установити, що до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється:
- нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення плати за житлово-комунальні послуги населенням (у тому числі населенням, що проживає у будинках, де створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельні (житлові) кооперативи або яким послуги надаються управителем чи іншою уповноваженою співвласниками особою за колективним договором) в територіальних громадах, що розташовані на територіях, на яких ведуться бойові дії (територіях можливих бойових дій, активних бойових дій, активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) або тимчасово окупованих Російською Федерацією, відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (до дати припинення можливості бойових дій, завершення бойових дій, завершення тимчасової окупації), або якщо нерухоме майно споживача було пошкоджено внаслідок воєнних (бойових) дій за умови інформування про такі випадки відповідного виконавця комунальної послуги (для послуги розподілу природного газу з урахуванням вимог Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості від 15 травня 2015 р. N 285);
- припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі послуги населенням (у тому числі населенням, що проживає у будинках, де створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельні (житлові) кооперативи або яким послуги надаються управителем чи іншою уповноваженою співвласниками особою за колективним договором) в територіальних громадах, що розташовані на територіях, на яких ведуться бойові дії (територіях можливих бойових дій, активних бойових дій, активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) або тимчасово окупованих Російською Федерацією, відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій (до дати припинення можливості бойових дій, завершення бойових дій, завершення тимчасової окупації), або якщо нерухоме майно споживача було пошкоджено внаслідок воєнних (бойових) дій за умови інформування про такі випадки відповідного виконавця комунальної послуги (для послуги розподілу природного газу з урахуванням вимог Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості від 15 травня 2015 р. N 285);
- стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги, утвореної після 24 лютого 2022 р. з дати виникнення можливості бойових дій/початку бойових дій по дату припинення можливості бойових дій/завершення бойових дій на територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, споживачів та/або членів їх сімей, які покинули своє місце проживання та надали виконавцю комунальних послуг, управителю багатоквартирного будинку, іншій уповноваженій співвласниками особі у паперовій або електронній формі довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи згідно з додатком 2 до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою КабінетуМіністрів Українивід 1жовтня 2014р.№ 509"Прооблік внутрішньопереміщених осіб" (Офіційний вісник України, 2014 р., N 81, ст. 2296; 2015 р., N 70, ст. 2312; 2016 р., N 46, ст. 1669; 2022 р., N 26, ст. 1418), або інші документи, що підтверджують їх відсутність у житловому та/або нежитловому приміщенні, будинку, в яких вони є споживачами на підставі укладених договорів (довідки з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження військової служби (у тому числі отримані в іноземній державі), відбування покарання тощо, документи, що підтверджують факт перетинання державного кордону України (на виїзд з України і в`їзд в Україну) у відповідний період часу), або якщо нерухоме майно споживача було пошкоджено внаслідок воєнних (бойових) дій за умови інформування про такі випадки відповідного виконавця комунальної послуги (для послуги розподілу природного газу з урахуванням вимог Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості від 15 травня 2015 р. N 285);
- нарахування плати за житлово-комунальні послуги з дати початку по дату завершення тимчасової окупації територій, включених до переліку тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України, відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, та стягнення заборгованості за ці послуги, утвореної після 24 лютого 2022 р. за відповідний період окупації, споживачів та/або членів їх сімей на відповідній території.
Статтею 57Конституції Українивстановлено,що законита іншінормативно-правовіакти,що визначаютьправа іобов`язкигромадян,мають бутидоведені довідома населенняу порядку,встановленому законом. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.
Набрання чинності актами Кабінету Міністрів України врегульовано статтею 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України», якою визначено, що постанови Кабінету Міністрів України, крім постанов, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самими постановами, але не раніше дня їх опублікування.
Частиною 5 статті 52 цього Закону передбачено, що офіційне опублікування постанов Кабінету Міністрів України здійснюється в газеті "Урядовий кур`єр" та Офіційному віснику України, а також в інших офіційних друкованих виданнях, визначених законом. Крім того, акти Кабінету Міністрів України оприлюднюються шляхом їх розміщення на офіційному веб-сайті Кабінету Міністрів України.
Отже, зміни щодо нарахування та стягнення інфляційних втрат, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення плати за житлово-комунальні послуги населенням у період воєнного стану, набрали чинності 30.12.2023 з опублікуванням в газеті «Урядовий кур`єр» постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2023 №1405.
Згідно зст.5ЦК Україниакти цивільногозаконодавства регулюютьвідносини,які виниклиз днянабрання нимичинності. Актцивільного законодавстване маєзворотної діїу часі,крім випадків,коли вінпом`якшуєабо скасовуєцивільну відповідальністьособи. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Ураховуючи наведені положення законодавства, суд доходить висновку про відсутність підстав для нарахування та стягнення інфляційних втрат, 3 процентів річних у період з 24.02.2022 по 30.12.2023, коли діяли положення постанови Кабінету Міністрів України № 206 від 05.03.2022 в початковій редакції, якими без обмежень за територіальним принципом чи ознакою ведення бойових дій на всій території України було встановлено заборону нарахування та стягнення інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги, з огляду на встановлені ст. 5 ЦК України правила дії актів цивільного законодавства у часі.
З 30.12.2023 у період воєнного стану заборонено нарахування та стягнення інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення плати за житлово-комунальні послуги населенням лише в територіальних громадах, що розташовані на територіях, на яких ведуться бойові дії (територіях можливих бойових дій, активних бойових дій, активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) або тимчасово окупованих Російською Федерацією, відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.
З наказу №309 від 22.12.2022 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» вбачається, що Ніжинська міська територіальна громада віднесена до територій активних бойових дій у період з 25.02.2022 по 01.04.2022 (п. 2.10 Переліку).
Оскільки м. Ніжин після 30.12.2023 згідно з цим наказом не віднесено до територій, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих, нарахування інфляційних втрат і 3% річних позивачем є обґрунтованим з початку 2024 року, як і у період до 24.02.2022, оскільки до введення воєнного стану заборони таких нарахувань законодавством передбачено не було.
Позивачем в обґрунтування позовних вимог про стягнення 3% річних, нарахованих на заборгованість за період з 01.01.2021 по 01.04.2024 по внескам на обслуговування будинку та прибудинкової території, подано розрахунок 3% річних з 01.03.2021 по 01.04.2024 (а.с. 111-115).
Виходячи з наведених вище положень законодавства, суд вважає підставним період нарахування 3% річних з 01.03.2021 по 23.02.2022, та з 01.01.2024 по 01.04.2024.
При цьому, за період з 24.02.2022 по 30.12.2023 підлягає виключенню як сума заборгованості зі сплати комунальних платежів, що виникла у цей період, а відтак і неможливість здійснення на неї нарахувань, передбачених ч. 2 ст. 625 ЦК України, а також і сам період з 24.02.2022 по 30.12.2023 не може бути врахований у розрахунку нарахувань 3% річних та інфляційних втрат на заборгованість, що виникла до 24.02.2022, адже у постанові Кабінету Міністрів України № 206 від 05.03.2022, що діяла в редакції до 30.12.2023, була встановлена заборона на здійснення нарахувань на заборгованість без зазначення часових рамок її утворення, що свідчить про заборону нарахувань як на заборгованість, утворену як до, так і після введення 24.02.2022 воєнного стану.
Оскільки внаслідок невиконання боржником грошового зобов`язання у кредитора виникає право на отримання сум, передбачених статтею 625 ЦК, за увесь час прострочення, тобто таке прострочення є триваючим правопорушенням, то право на позов про стягнення інфляційних втрат і 3 % річних виникає за кожен місяць з моменту порушення грошового зобов`язання до моменту його усунення.
Слушними, на думку суду, є доводи про математичну неправильність поданого позивачем розрахунку 3% річних, оскільки при розрахунку 3% річних за кожний наступний черговий щомісячний платіж у базу нарахування включено суму боргу за попередніми платежами, що має наслідком неодноразове нарахування процентів на суму періодичних грошових зобов`язань.
Три відсотки річних розраховуються з урахуванням простроченої суми, помноженої на кількість днів прострочення, які вираховуються з дня, наступного за днем, передбаченим для його виконання, помноженого на 3, поділеного на 100 та поділеного на 365 (днів у році). Виходячи із закріпленого у ст. 13 ЦПК України принципу диспозитивності цивільного судочинства суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог, у зв"язку з чим суд виходить з тих кінцевих дат періоду прострочення зобов"язання при розрахунку розміру 3% річних, які взято позивачем при здійсненні розрахунку.
Станом на дату, по яку здійснено розрахунок позивачем, а саме 01.04.2024, три відсотки річних з 01.03.2021 по 23.02.2022, та з 01.01.2024 по 01.04.2024, за виключенням з розрахунку як періоду з 24.02.2022 по 30.12.2023 щодо сум заборгованостей утворених до нього, так і сум заборгованостей утворених у цей період, становить 47 грн 70 коп, а саме:
- 6,11 грн з 01.03.2021 по 23.02.2022 та з 01.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за січень 2021 року х 3% х 452 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 5,73 грн з 29.03.2021 по 23.02.2022 та з 01.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за лютий 2021 року х 3% х 424 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 5,31 грн з 29.04.2021 по 23.02.2022 та з 01.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за березень 2021 року х 3% х 393 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 4,90 грн з 29.05.2021 по 23.02.2022 та з 01.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за квітень 2021 року х 3% х 363 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 4,49 грн з 29.06.2021 по 23.02.2022 та з 01.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за травень 2021 року х 3% х 332 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 4,08 грн з 29.07.2021 по 23.02.2022 та з 01.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за червень 2021 року х 3% х 302 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 3,66 грн з 29.08.2021 по 23.02.2022 та з 01.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за липень 2021 року х 3% х 271 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 3,24 грн з 29.09.2021 по 23.02.2022 та з 01.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за серпень 2021 року х 3% х 240 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 2,83 грн з 29.10.2021 по 23.02.2022 та з 01.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за вересень 2021 року х 3% х 210 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 2,42 грн з 29.11.2021 по 23.02.2022 та з 01.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за жовтень 2021 року х 3% х 179 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 2,01 грн з 29.12.2021 по 23.02.2022 та з 01.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за листопад 2021 року х 3% х 149 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 1,60 грн з 29.01.2022 по 23.02.2022 та з 01.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за грудень 2021 року х 3% х 118 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 0,87 грн з 29.01.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за грудень 2023 року х 3% х 64 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 0,43 грн з 29.02.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за січень 2023 року х 3% х 32 дні прострочення/365 днів у році/100);
- 0,02 грн з 29.03.2024 по 01.04.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за лютий 2023 року х 3% х 4 дні прострочення/365 днів у році/100).
Тому вимоги про стягнення з відповідачки 3% річних, нарахованих на заборгованість із внесків на обслуговування будинку та прибудинкової території за період з 01.01.2021 по 01.04.2024, заявлені в розмірі 3920,22 грн підлягають частковому задоволенню в межах суми 47,7 грн.
Розрахунок суми боргу з урахуванням індексу інфляції виконується шляхом множення суми заборгованості на момент її виникнення на сукупний індекс інфляції за період прострочення виплати заборгованості.
Інфляційні виплати по щомісячним платежам розраховуються по кожному платежу окремо за весь період прострочення зобовязання.
У період 01.03.2021 - 23.02.2022 внаслідок несвоєчасного виконання відповідачкою грошового зобов`язання зі сплати внесків на обслуговування будинку та прибудинкової території інфляційні втрати становлять 117,36 грн, а саме:
- 17,55 грн за період 01.03.2021 - 23.02.2022 (164,48 грн сума боргу по внеску за січень 2021 року x 1.10668890 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 14,51 грн за період 01.04.2021 - 23.02.2022 (164,48 грн сума боргу по внеску за лютий 2021 року x 1.08818968 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 13,26 грн за період 01.05.2021 - 23.02.2022 (164,48 грн сума боргу по внеску за березень 2021 року x 1.08062530 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 10,98 грн за період 01.06.2021 - 23.02.2022 (164,48 грн сума боргу по внеску за квітень 2021 року x 1.06675745 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 10.63 грн за період 01.07.2021 - 23.02.2022 (164,48 грн сума боргу по внеску за травень 2021 року x 1.06462820 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 10,46 грн за період 01.08.2021 - 23.02.2022 (164,48 грн сума боргу по внеску за червень 2021 року x 1.06356463 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 10,81 грн за період 01.09.2021 - 23.02.2022 (164,48 грн сума боргу по внеску за липень 2021 року x 1.06569602 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 8,73 грн за період 01.10.2021 - 23.02.2022 (164,48 грн сума боргу по внеску за серпень 2021 року x 1.05305931 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 7,18 грн за період 01.11.2021 - 23.02.2022 (164,48 грн сума боргу по внеску за вересень 2021 року x 1.04366631 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 5,82 грн за період 01.12.2021 - 23.02.2022 (164,48 грн сума боргу по внеску за жовтень 2021 року x 1.03538325 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 4,80 грн за період 01.01.2022 - 23.02.2022 (164,48 грн сума боргу по внеску за листопад 2021 року x 1.02920800 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 2,63 грн за період 01.02.2022 - 23.02.2022 (164,48 грн сума боргу по внеску за грудень 2021 року x 1.01600000 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
У період 01.01.2024 - 31.03.2024 внаслідок несвоєчасного виконання відповідачкою грошового зобов`язання зі сплати внесків на обслуговування будинку та прибудинкової території інфляційні втрати становлять 4,12 грн, а саме:
- 1,98 грн за період 01.01.2024 - 31.03.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за листопад 2023 року x 1.01204706 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 1,32 грн за період 01.02.2024 - 31.03.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за грудень 2023 року x 1.00801500 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу);
- 0,82 грн за період 01.03.2024 - 31.03.2024 (164,48 грн сума боргу по внеску за січень 2024 року x 1.00500000 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 164,48 суми боргу).
Отже, оскільки нарахування інфляційних втрат у період 24.02.2022 30.12.2023 здійсненню не підлягає, з огляду на наведені вище положення законодавства, вимоги про стягнення з відповідачки інфляційних втрат, нарахованих на заборгованість із внесків на обслуговування будинку та прибудинкової території за період з 01.01.2021 по 01.04.2024, заявлені в розмірі 11529,09 грн підлягають частковому задоволенню в межах суми 121,48 грн (117,36 грн за період 01.03.2021 - 23.02.2022 + 4,12 грн період 01.01.2024 - 31.03.2024).
Щодо позовнихвимог простягнення заборгованості з оплати внесків до ремонтного фонду заходів з енергоефективності будинку у сумі 4203,25 грн, суд зазначає наступне.
В обґрунтування зазначених вимог позивач посилається на те, що рішенням від 22.04.2020 загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , оформленного протоколом №2, для здійснення видатків на фінансування розробки проектно-кошторисної документації та проведення її експертизи для реалізації у багатоквартирному будинку обраного співвласниками пакету заходів "А" з енергоефективності в рамках участі у програмі підтримки енергомодернізації багатоквартирних будинків "Енергодім" ДУ "Фонд енергоефективності" запроваджено внесок співвласників до ремонтного фонду у розмірі 5,00 грн з 1 м кв площі приміщення, що належить співвласникові і встановлено, що внесок сплачується кожним співвласником відповідно до загальної площі приміщень, що йому належить у період з 01.05.2020 по 30.05.2020 на поточний рахунок об"єднання.
Також рішенням від 08.09.2020 загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 для впровадження заходів з енергоефективності, оформленого протоколом №3, затверджено розмір внеску співвласників до ремонтного фонду в сумі 110,00 грн з 1 м кв площі приміщення, що належить співвласникові, розстрочено сплату внесків на 12 місяців і встановлено, що сума внеску сплачується кожним співвласником відповідно до загальної площі приміщень, що йому належить рівними частинами щомісячно не пізніше 28 числа поточного місяця починаючи з вересня 2020 року.
Заперечуючи проти позовних вимог у цій частині, відповідачка посилається на те, що її не було повідомлено про наявність рішення загальних зборів про встановлення вказаних внесків. З посиланням на положення ст. 530 ЦК України вказує, що оскільки вимога до неї про виконання грошового зобов`язання зі сплати внесків до ремонтного фонду пред`явлена не була, тому відсутні підстави для стягнення заборгованості з оплати внесків до ремонтного фонду.
Відповідно ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
При цьому, ст. 530 ЦК України не визначена форма пред`явлення вимоги кредитором, відтак останній може здійснити своє право як шляхом надіслання платіжної вимоги-доручення, так і шляхом звернення до боржника з листом, телеграмою, надіслання йому рахунка (рахунка-фактури) тощо. Настання строку виконання договору щодо оплати пов`язується із днем, коли боржник отримав вимогу.
Як вбачається з матеріалів справи, 14.06.2023 та 03.07.2023 позивачем за зареєстрованим місцем проживання відповідачки надіслані поштовим відправленням вимоги про сплату боргу, у тому числі з внесків до ремонтного фонду.
Ураховуючи вищевикладене, при вирішенні даного спору суду належить перевірити нараховані позивачем спірні суми на відповідність їх розмірам внесків та платежів, які були затверджені рішеннями загальних зборів ОСББ «Мальва-10».
Згідно з довідками ОСББ «Мальва-10» заборгованість відповідачки зі сплати до ремонтного фонду внеску, передбаченого рішенням від 22.04.2020 загальних зборів загальних зборів ОСББ «Мальва-10» у розмірі 5,00 грн з 1 м кв площі приміщення, що належить співвласникові, що сплачується кожним співвласником відповідно до загальної площі приміщень, що йому належить у період з 01.05.2020 по 30.05.2020 на поточний рахунок об"єднання, становить 182,75 грн виходячи з площі 36, 55 кв м., а заборгованість зі сплати до ремонтного фонду внеску, передбаченого рішенням 08.09.2020 загальних зборів загальних зборів ОСББ «Мальва-10» у розмірі 110,00 грн з 1 м кв площі приміщення, що належить співвласникові, який розстрочено на 12 місяців із сплатою кожним співвласником відповідно до загальної площі приміщень, що йому належить рівними частинами щомісячно не пізніше 28 числа поточного місяця починаючи з вересня 2020 року, становить 4020,48 грн, також виходячи з площі 36, 55 кв м.
Сторона відповідачки, не заперечує, що ОСОБА_1 грошові зобов`язання зі сплати до ремонтного фонду позивача зазначених внесків, встановлених рішеннями загальних зборів співвласників об`єднання від 22.04.2020 та від 08.09.2020, не виконала.
Відповідно до ч. 1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Невиконання зобов`язання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) ст. 610 ЦК України кваліфікує як порушення зобов`язання.
У ст.625 ЦК України визначені загальні правила відповідальності за порушення будь-якого грошового зобов`язання незалежно від підстав його виникнення. Тобто, приписи цієї статті поширюються на всі види грошових зобов`язань, якщо інше не передбачено договором або спеціальними нормами закону, який регулює, зокрема, окремі види зобов`язань.
Відтак, позивачем правомірно застосовано до спірних правовідносин положення ст.625 ЦК України, адже нездійснення відповідачем платежів, пов`язаних з утриманням багатоквартирного будинку, є за своєю суттю порушенням грошового зобов`язання, яке виникло на підставі рішення співвласників будинку у відповідності із законом, оскільки відомостей про визнання рішення співвласників нечинними чи їх скасування матеріали справи не містять.
Враховуючи, що судом на підставі поданих доказів були встановлені обставини прострочення виконання відповідачем зобов`язань зі сплати внесків до ремонтного фонду на суму 4203,25 грн, вимоги про стягнення інфляційних втрат та 3% річних, нарахованих на частину заборгованості в сумі 4020,50 грн на підставі ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України, ґрунтуються на нормах закону.
Наразі станом на момент вирішення спору по суті, з урахуванням положень ч. 2 ст.530 ЦК України, строк виконання відповідачем зобов`язання з оплати внесків настав.
Відтак, обґрунтованим є нарахування позивачем 3 % річних та інфляційних втрат на заборгованість з сплати до ремонтного фонду внесків на суму 4020,50 грн, починаючи з 01.09.2021.
Водночас, позивачем помилково нараховано 3% річних по 04.07.2023, а інфляційні втрати по 31.05.2023 (а.с. 19), так як з 24.02.2022 діяла заборона здійснювати нарахування річних та інфляційних втрат, а тому період з 24.02.2022 з розрахунку слід виключити.
Уточненого розрахунку 3 % річних та інфляційних втрат на заборгованість зі сплати до ремонтного фонду внесків з урахуванням збільшення періоду прострочення, зокрема включаючи з 01.01.2024 по день ухвалення рішення суду, позивачем не подано.
Отже, три відсотки річних від частини простроченої суми, на яку здійснено нарахування позивачем (4020,50 грн), за період 01.09.2021 по 23.02.2022 становить 58,16 грн (4020,50 грн х 3 х 176 дні прострочення/365/100).
У період 01.09.2021 - 23.02.2024 внаслідок несвоєчасного виконання відповідачкою частини грошового зобов`язання, на яку здійснено нарахування позивачем (4020,50 грн) зі сплати внесків до ремонтного фонду інфляційні втрати становлять 264,13 грн, (4020,50 грн x 1.06569602 сукупного індексу інфляції за період прострочення - 4020,50 грн суми боргу).
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог ОСББ «Мальва-10» та стягнення з ОСОБА_1 заборгованості зі сплати внесків на утримання будинку та прибудинкової території за період з 01.01.2021 по 01.04.2024 в сумі 5864,72 грн, 3 % річних у сумі 47,7 грн та інфляційних втрат у сумі 121,48 грн, а також заборгованості зі сплати внесків до ремонтного фонду заходів з енергоефективності у сумі 4203,25 грн, 3 % річних у сумі 58,16 грн та інфляційних втрат у сумі 264,13 грн.
Щодо стягнення з відповідачки суми судового збору в розмірі 2684 грн. суд зазначає наступне.
Згідно з пунктом 9 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору звільняються інваліди I та II груп, законні представники дітей-інвалідів і недієздатних інвалідів I та II груп.
Відповідно до ч. 6 ст. 141 ЦПК України, якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Зазначене стосується й випадку, коли рішення ухвалено на користь позивача, а відповідач звільнений від сплати судового збору.
Відповідно до довідки від 09.01.2024 серії 12ААГ №469919 до акту огляда МСЕК відповідачка ОСОБА_1 є інвалідом ІI групи, з огляду на що суд відмовляє в задоволенні вимоги про стягнення з неї судового збору в 2684,00 грн, що узгоджено з правовою позицією Верховного Суду України від 01.03.2017 у справі № 6-152цс17.
Водночас, сторона, яка звільнена законом від сплати судового збору не звільняється від відшкодування витрат на правову допомогу.
Згідно ч.8ст.141ЦПКУкраїни розмірвитрат,які сторонасплатила абомає сплатитиу зв`язкуз розглядомсправи,встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів,рахунків тощо).
Склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правничої допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правничої допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та ін.), розрахунок наданих послуг, документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правничої допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження).
Наявність документального підтвердження витрат на правничу допомогу та їх розрахунок є підставою для задоволення вимог про відшкодування таких витрат.
Позивачем укладено договір про надання правничої допомоги з адвокатським бюро «Прокопець та Партнери» від 28.10.2022, додаткову угоду №6 до договору про надання правничої допомоги від 06.07.2023; акт про приймання-передачі наданих послуг від 06.07.2023 вартістю 3500 грн. Матеріалами справи доведений факт надання правничої допомоги адвокатом, надані суду належні документи дають підстави для вирішення питання про відшкодування витрат на користь позивача у зв`язку з задоволенням позовних вимог в розмірі 3500 грн.
Відповідь КП «Ніжинське МБТІ» на адвокатський запит, акт надання правничої допомоги, підписаний адвокатом та позивачем, достатньою мірою підтверджують те, що позовна заява була підготовлена саме адвокатом позивача, а також підтверджують те, що адвокат надав позивачу попередню консультацію, склав адвокатський запит.
Надання попередньої консультації є видом правової допомоги та узгоджується з п. 1 ч. 1 ст. 19 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».
Переконливих доказів неспівмірності витрат на правничу допомогу, надану позивачу, матеріали справи не містять, у зв"язку з чим суд не знаходить підстав для зменшення заявленого ОСББ «Мальва-10» розміру витрат на правничу допомогу і вважає за необхідне стягнути з відповідачки на користь позивача 3500 грн. витрат на правничу допомогу.
Суд відхиляєдоводи провідсутність підставдля стягненнявитрат направничу допомогуу зв`язкуз ненаданнямдоказів їїоплати,так яквирати напрофесійну правничудопомогу вразі підтвердженняобсягу наданихпослуг,виконаних робітта їхвартості підлягаютьрозподілу зарезультатами розглядусправи незалежновід того,чи їхуже фактичносплачено стороною/третьоюособою читільки маєбути сплачено.Таких висновківдійшов Верховний Суд у постанові від 03.10.2019 у справі № 922/445/19.
Керуючись ст. 141, 263-265 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ :
Позов задовольнити частково.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_4 , взята на облік внутрішньо переміщених осіб за адресою: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Мальва-10», адреса: 16600 Чернігівська область, м. Ніжин, вул.Амосова академіка, 10, (код ЄДРПОУ 40642508) заборгованість зі сплати внесків на утримання будинку та прибудинкової території за період з 01.01.2021 по 01.04.2024 в сумі 5864,72 грн, 3 % річних у сумі 47,70 грн та інфляційних втрат у сумі 121,48 грн, а також заборгованості зі сплати внесків до ремонтного фонду заходів з енергоефективності у сумі 4203,25 грн, 3 % річних у сумі 58,16 грн та інфляційних втрат у сумі 264,13 грн, 3500 грн витрат на правничу допомогу, а всього стягнути 14059 (чотирнадцять тисяч п`ятдесят дев`ять) гривень 44 копійки.
В задовленні решти позовних вимог відмовити.
На рішення може бути подана апеляційна скарга безпосередньо до Чернігівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у ч. 2 ст. 358 ЦПК України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя І. М. Карпусь
Суд | Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2024 |
Оприлюднено | 09.05.2024 |
Номер документу | 118864937 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із житлових відносин, з них про стягнення плати за користування житлом |
Цивільне
Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області
Карпусь І. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні