Постанова
від 01.05.2024 по справі 908/2358/22
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.05.2024 року м.Дніпро Справа № 908/2358/22

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Чус О.В. (доповідач),

судді Кощеєв І.М., Дармін М.О.

секретар судового засідання Солодова І.М.

За участю:

представник позивача: Жигадло І.Б. (поза межами суду, з використанням власних технічних засобів) - адвокат

представник відповідача: Огуз І.А. (поза межами суду, з використанням власних технічних засобів) - адвокат

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Осипенківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області на рішення Господарського суду Запорізької області від 23.03.2023 (повний текст рішення складено 18.04.2023, суддя Горохов І.С.) у справі № 908/2358/23

за позовом: за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України», 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, буд. 1

до відповідача Осипенківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області, 71160, Запорізька область, Бердянський район, с. Осипенко, вул. Новоспасівська, буд. 6

про стягнення коштів,

ВСТАНОВИВ:

В листопаді 2022 позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", м. Київ звернувся до Осипенківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області, Запорізька область, Бердянський район, с. Осипенко із позовом про стягнення заборгованості за договором постачання природного газу постачальником "останньої надії" на загальну суму 203 970,74 грн., з яких: основна заборгованість в розмірі 149 804,93 грн., пеня в розмірі 18 140,76 грн., 3% річних в сумі 3361,37 грн., інфляційні втрати в сумі 32 663,68 грн.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 27.03.2023 року у справі №908/2358/22 позов задоволено частково.

Суд стягнув з Осипенківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" основний борг у розмірі 149 804, 93 грн (сто сорок дев`ять тисяч вісімсот чотири гривні 93 коп.), пеню в розмірі 4 268, 41 грн (чотири тисячі двісті шістдесят вісім гривень 41 коп.), 3% річних у розмірі 3 361, 37 грн (три тисячі триста шістдесят одну гривень 37 коп.), інфляційні втрати у розмірі 32 663, 68 грн (тридцять дві тисячі шістсот шістдесят три грн. 68 коп.).

Суд стягнув з Осипенківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" судовий збір у розмірі 2 851, 48 грн (дві тисячі вісімсот п`ятдесят одну гривню 48 коп.).

У частині вимог про стягнення 13 872, 35 грн. пені, відмовлено.

Судові витрати у розмірі 208, 08 грн. покладено на позивача.

В травні 2023 не погодившись із зазначеним рішенням, позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" звернувся з апеляційною скаргою, в якій просив рішення Господарського суду Запорізької області від 27.03.2023 у справі № 908/2358/22 в частині відмови в задоволенні позовних вимог щодо стягнення пені в розмірі 13 872,35 грн. скасувати та прийняти нове рішення щодо стягнення пені в розмірі 13 872,35 грн.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 01.09.2023 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" - задоволено. Рішення Господарського суду Запорізької області від 27.03.2023 року у справі №908/2358/22 в частині відмови у стягненні 13 872,35 грн. пені та судового збору - скасовано, ухваливши в цій частині нове рішення.

Стягнуто з Осипенківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області, (71160, Запорізька область, Бердянський район, с. Осипенко, вул. Новоспасівська, буд. 6, ідентифікаційний код 25820129) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", ( 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, буд. 1, ідентифікаційний код 40121452) пеню у сумі 13 872,35 грн., судовий збір у сумі 3059,56 грн. та судовий збір за розгляд справи в суді апеляційної інстанції у сумі 4026 грн.

На виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 27.03.2023 року у справі №908/2358/22 , яке набрало законної сили 01.09.2023 та з урахуванням постанови Центрального апеляційного господарського суду від 01.09.2023, Господарським судом Запорізької області видані накази про примусове стягнення від 13.09.2023 у справі № 908/2358/22.

12.12.2023 не погодившись з рішенням Господарського суду Запорізької області від 27.03.2023 року у справі №908/2358/22, Осипенківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області звернулась до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати зазначене рішення та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що з розпорядження сільського голови села Осипенка від 02.11.2021 № 157 «Про проведення опалювального сезону 2021-2022року в населених пунктах Осипенківської ОТГ» вбачається, що опалювальний сезон для Осипенківської загальноосвітньої школи, яка розміщена на території села Осипенко Осипенківської ОТГ, розпочався 03.11.2021 року, тобто споживання газу розпочалося 03.11.2021 року, а не 01.11.2023 року як стверджує позивач.

23 листопада 2023 року Осипенківська загальноосвітня школа уклала з ТОВ«Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдінг» договір постачання природного газу №07-1189/21-БО-Т, який набув чинності з моменту його укладання відповідно до п. 13.1 зазначеного договору, згідно з умовами якого, визначеними у п.2.1 Договору постачальник поставив у спірному періоді - листопаді 2021 року 2,42311 м3 газу на суму 40112,15грн. з ПДВ. Оплата наданих послуг в сумі 40112,15грн. підтверджується платіжним дорученням від 30.12.2021 №441.

Таким чином, обсяг споживання газу Осипенківською загальноосвітньою школою скінчився не 25.11.2021, а 23.11.2021.

Шляхом арифметичних підрахунків обсяг споживання газу Осипенківською загальноосвітньою школою з 03.11.2021 по 23.11.2023 (21 день) становить:

8916,96/25*21 =7490,24мЗ

Гранична ціна газу у листопаді 2021 року становила 13,863424 без ПДВ

7490,24*13,863424= 103840,37грн.

Транспортування газу 7490,24*0,136576= 1022,99грн.

Разом без ПДВ 104863,36грн.

ПДВ 20972,67

Всього з ПДВ 125836,03грн.

Таким чином і сума нарахованих 3% і сума інфляції нараховано ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України» неправильно і складає відповідно 2823,55грн. та 27437,46грн. відповідно.

Скаржник наполягає, що вимога про сплату заборгованості від 23.06.2022, що надіслана на адресу Осипенківської загальноосвітньої школи ніяк не могла дістатися адресанта, так як територія на якій знаходиться школа вже з 28 лютого 2022року окупована.

Також зазнає про те, що суд першої інстанції не прийняв до уваги, що спірний договір укладено всупереч положенням Закону України «Про публічні закупівлі» та Бюджетного кодексу України.

Осипенківська загальноосвітня школа є бюджетною установою згідно з нормами Бюджетного кодексу України.

Предметом спірного договору є постачання природного газу постачальником «останньої надії». Замовником за Договором є Осипенківська загальноосвітня школа, тому дана закупівля підпадає під дію Закону України «Про публічні закупівлі».

Спірний договір та зобов`язання по ньому не зареєстровано в органах Державної казначейської служби України відповідно до Порядку №309 від 02.03.2012. Таким чином, спірний договір укладено за відсутності відповідних бюджетних асигнувань.

Судом першої інстанції не прийнято до уваги, що школа є бюджетною установою, головним завданням якої є надання загальної освіти. Як вбачається з листа Осипенківської сільської військової адміністрації від 04.12.2023№ 386 Осипенківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області є розпорядником коштів третього рівня бюджету Осипенківської сільської військової адміністрації. Отримує бюджетне фінансування в межах затвердженого кошторису.

Внаслідок військової агресії з 24 лютого 2022 року територія Осипенківської сільської територіальної громади окупована. За 2022 рік бюджет Осипенківської сільської територіальної громади недоотримав власних надходжень на 58,6 відсотків або 19 млн.420 тис.200 грн. до планових показників власних доходів за рік та 62,6 відсотка або 22 млн.и907 тис. грн в порівнянні з фактичними надходженнями до місцевого бюджету за 2021 рік.

Судом першої інстанції помилково не враховано підстави для відмови у позові в частині стягнення пені.

Позивачем за період з 01.01.2022 року по 30.06.2022 року нарахована пеня у сумі 13872,35грн. грн.

Судом першої інстанції зменшено суму пені до 4268,41грн.

Однак, з 12.03.2020 року на всій території України встановлено карантин відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», який постановою від 25.04.2023 року №383 Кабінет Міністрів України через COVID-19 продовжив карантин на всій території України до 30.06.2023 року.

Ну думку скаржника, відповідно до п.4 ч.з Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та протягом 30 днів з дня його відміни забороняється нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово- комунальні послуги, нарахування штрафних санкцій на суму боргу, який виник у період карантину, порушує норми матеріального права.

Отже, нарахування штрафних санкцій є незаконним.

До того ж, судом першої інстанції порушено норми процесуального права, так як суд прийняв судове рішення про права, інтереси та (або) обов`язки осіб, що не були залучені до участі у справі, зокрема, ТОB «Сервіс груп ЛТД»; ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдінг»; Оператор газорозподільної системи «Запоріжгаз».

Згідно до протоколу автоматичного розподілу судової справи між суддямивід 12.12.2023 у даній справі визначена колегія суддів у складі: головуючий, доповідач суддя Чус О.В., судді: Дармін М.О., Кощеєв І.М.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду 18.12.2023 відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, до надходження до Центрального апеляційного господарського суду матеріалів справи № 908/2358/23. Доручено Господарському суду Запорізької області надіслати до Центрального апеляційного господарського суду матеріали справи № 908/2358/23.

28.12.2023 до Центрального апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи № 908/2358/22.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 08.01.2024 визнано поважними підстави пропуску строку на подання апеляційної скарги та відновлено строк на подання апеляційної скарги. Відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Осипенківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області на рішення Господарського суду Запорізької області від 23.03.2023 у справі № 908/2358/23. Розгляд апеляційної скарги призначено в судовому засіданні на 13.03.2024 року об 10:00

У відзиві на апеляційну скаргу позивач зазначає про те, що доводи апеляційної скарги не відповідають дійсним обставинам справи, не спростовують докази Позивача.

Так, позивач наполягає, що відповідно до умов Типового договору, акт приймання-передачі природного газу за листопад 2021 року, розрахунок за спожитий природний газ має бути здійснений до кінця календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу, а саме до кінця грудня 2021 року. Тобто до повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України.

Отже, не відповідає дійсності твердження відповідача про безпідставне заявлення позовних вимог.

Посилання відповідача на Закон України про «Про публічні закупівлі» спростовується сталою практикою Верховного суду, викладеною, зокрема, в постанові від 14.06.2023 у справі №904/2867/22.

Бюджетне фінансування відповідача не є винятковою обставиною для зменшення розміру неустойки та підставою для уникнення відповідальності за неналежне виконання зобов`язань за договором.

Факт неналежного виконання своїх зобов`язань підтверджується матеріалами справи та визнається відповідачем.

Посилання відповідача на Постанову КМУ від 11.03.2020 року за №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», який постановою від 25.04.2023 року №383 Кабінет Міністрів України через COVID-19 продовжив карантин на всій території України до 30.06.2023 року є безпідставним, адже, стосується заборони нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги.

Правовідносини за спірним договором регулюються згідно з Законом України «Про ринок природного газу» та Правил постачання природного газу, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року №2493, Кодексом газорозподільчих систем, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року №2496 та предметом спірного договору є постачання природного газу, а не надання житлово-комунальних послуг.

Згідно офіційного сайту ОСИПЕНКІВСЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ ОСИПЕНКІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ БЕРДЯНСЬКОГО РАЙОНУ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ зазначено електронну адресу : ІНФОРМАЦІЯ_1. Саме на цю адресу направлялась позовна заява з додатками, пояснення по справі, апеляційна скарга. Тому не відповідають дійсності твердження Відповідача щодо його необізнаності про розгляд справи №908/2358/22.

З огляду на викладене, позивач просить залишити апеляційну скаргу відповідача без задоволення.

Судове засідання, призначене на 13.03.2024 не відбулося у зв`язку з незапланованою відпусткою члена колегії у справі судді Дарміна М.О.

У зв`язку з усуненням обставин, ухвалою суду від 15.03.2024 розгляд апеляційної скарги Осипенківської згальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області на рішення Господарського суду Запорізької області від 23.03.2023 у справі № 908/2358/23 призначено в судове засідання на 01.05.2024 о 11:00 год.

01.05.2024 в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи, вислухавши присутніх представників сторін, перевіривши відповідність оскаржуваного рішення нормам діючого законодавства, Центральний апеляційний господарський суд дійшов наступних висновків.

Наразі розглядається апеляційна скарга Осипенківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області на рішення Господарського суду Запорізької області від 23.03.2023 у справі № 908/2358/23 в порядку статті 272 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до ч.1,2,3,4 ст. 272 Господарського процесуального кодексу України якщо апеляційна скарга надійшла до суду апеляційної інстанції після закінчення апеляційного розгляду справи, і особа, яка подала скаргу, не була присутня під час апеляційного розгляду справи, суд розглядає відповідну скаргу за правилами цієї глави. У випадку відкриття апеляційного провадження за такою скаргою суд апеляційної інстанції може зупинити дію раніше прийнятої ним постанови та рішення суду першої інстанції, що оскаржується. За результатами розгляду апеляційної скарги суд приймає постанову відповідно до статті 282 цього Кодексу. При цьому за наявності підстав може бути скасовано раніше прийняту постанову суду апеляційної інстанції. Суд апеляційної інстанції розглядає скаргу, вказану в частині першій цієї статті, в межах доводів, які не розглядалися під час апеляційного розгляду справи за апеляційною скаргою іншої особи.

Як вбачається з прохальної частини апеляційної скарги скаржник/відповідач просить скасувати рішення Господарського суду Запорізької області від 23.03.2023 у справі № 908/2358/23 та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити, а тому колегія суддів апеляційної інстанції переглядає оскаржуване рішення, з урахуванням постанови Центрального апеляційного господарського суду від 01.09.2023, якою апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" - задоволено. Рішення Господарського суду Запорізької області від 27.03.2023 року у справі №908/2358/22 в частині відмови у стягненні 13 872,35 грн. пені та судового збору - скасовано, ухваливши в цій частині нове рішення про стягнення з Осипенківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" пенці у сумі 13 872,35 грн., судового збору у сумі 3059,56 грн. та судовий збір за розгляд справи в суді апеляційної інстанції у сумі 4026 грн.

З матеріалів справи вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" (постачальник, постачальник "останньої надії") відповідно до Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) від 04.07.2017 № 880 здійснює ліцензійне постачання природного газу на території України.

За результатами державного конкурсу та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 917-р ТОВ "ГК "Нафтогаз України" визначено постачальником "останньої надії" на ринку природного газу.

Відповідно до пункту 26 частини 1 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу", постачальник "останньої надії" - визначений Кабінетом Міністрів України постачальник, який не має права відмовити в укладенні договору постачання природного газу на обмежений період часу.

За змістом статті 1 Закону України "Про ринок природного газу":

- оператор газотранспортної системи - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників);

- споживачем є фізична особа, фізична особа - підприємець або юридична особа, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини.

Згідно з ч. 1, 3 ст. 12 Закону України "Про ринок природного газу" постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими стандартами та нормативно-правовими актами. Постачання природного газу побутовим споживачам здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором та оприлюднюється в установленому порядку. Постачання природного газу постачальником "останньої надії" здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором. Договір на постачання природного газу постачальником "останньої надії" є публічним. Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.

Відповідно до ч. 2 ст. 13 Закону України "Про ринок природного газу" споживач зобов`язаний, зокрема: 1) укласти договір про постачання природного газу; 2) забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів; 3) не допускати несанкціонованого відбору природного газу; 4) забезпечувати безперешкодний доступ уповноважених представників оператора газотранспортної системи, оператора газорозподільної системи до вузлів обліку природного газу та з метою встановлення вузлів обліку газу; 5) припиняти (обмежувати) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів.

26.10.2021 набула чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 25.10.2021 № 1102 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року № 809 і від 9 грудня 2020 року № 1236" (далі - Постанова КМ України № 1102).

Пунктом 2 Постанови КМ України № 1102 визначено зобов`язання Акціонерного товариства "Магістральні газопроводи України", Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України", операторів газорозподільних систем забезпечити автоматичне включення оператором газотранспортної системи за участю операторів газорозподільних систем до портфеля постачальника "останньої надії" обсягів природного газу, спожитих з 1 жовтня 2021 року бюджетними установами (в значенні Бюджетного кодексу України), закладами охорони здоров`я державної власності (казенні підприємства та/або державні установи тощо) та закладами охорони здоров`я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та/або комунальні установи, та/або спільні комунальні підприємства тощо), постачання природного газу яким не здійснювалося жодним постачальником.

Осипенківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області є бюджетною установою згідно з нормами Бюджетного кодексу України.

У відповідності до положень пункту 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС оператори газорозподільних систем, оператор газотранспортної системи (щодо прямих споживачів) протягом трьох діб зобов`язані надати постачальнику "останньої надії" через інформаційну платформу інформацію щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії", за формою оператора газотранспортної системи, погодженою Регулятором. Інформація скріплюється електронним підписом уповноваженої особи оператора газорозподільної системи/оператора газотранспортної системи (щодо прямих споживачів) та повинна містити: ЕІС-код споживача або ЕІС-код точки комерційного обліку споживача; назву та ЄДРПОУ (для споживачів, що не є побутовими); поштову адресу об`єкта споживача. Зазначена інформація надається через інформаційну платформу, за допомогою відправки повідомлення на поштову скриньку постачальника останньої надії в інформаційній платформі дані скриньки G_MAIL_PLR.

У зв`язку з відсутністю постачання природного газу іншим постачальником оператором газотранспортної системи (далі - Оператор ГТС) за участю операторів газорозподільних систем (далі - оператори ГРМ) об`єми природного газу, спожитого відповідачем з 01.11.2021 по 30.11.2021 та з 01.12.2021 по 22.12.2021 автоматично включено до портфеля постачальника "останньої надії" - Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", і, відповідно, спожитий природний газ віднесено до об`ємів, поставлених позивачем.

24.12.2019 Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, прийнято постанову №3011 "Про видачу ліцензії з транспортування природного газу ТОВ "Оператор ГТС України", на право провадження господарської діяльності з транспортування природного газу Товариству з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" (03065, м. Київ, проспект Гузара Любомира, 44; код ЄДРПОУ 42795490).

Правове регулювання технічних, організаційних, економічних та правових засад функціонування газотранспортної системи України здійснюється Кодексом Газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за №1378/27823 (далі - Кодекс ГТС).

За визначенням, наведеним у пункті 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС, інформаційна платформа - електронна платформа у вигляді веб-додатка в мережі Інтернет, функціонування та керування якою забезпечується оператором газотранспортної системи, яка використовується для забезпечення надання послуг транспортування природного газу відповідно до вимог цього Кодексу.

Оператор газотранспортної системи виконує функції адміністратора інформаційної платформи (пункт 5 глави 3 розділу IV Кодексу ГТС).

Отже, суб`єкти ринку природного газу (в даному випадку Позивач та Відповідач, як продавець та покупець природного газу відповідно), користуються ресурсами інформаційної платформи, адміністратором якої є Оператор ГТС.

Інформаційна платформа має бути доступною всім суб`єктам ринку природного газу та операторам торгових платформ у межах їх прав, визначених цим Кодексом, для забезпечення ними дій, пов`язаних із укладанням угод за короткостроковими стандартизованими продуктами, замовленням, наданням та супроводженням послуг транспортування природного газу, у тому числі для подання номінацій/реномінацій, перевірки величин грошових внесків (фінансової гарантії), а також інших дій, передбачених цим Кодексом.

Для вчинення вищезазначених дій веб-додаток інформаційної платформи має бути доступним у мережі Інтернет цілодобово, сім днів на тиждень (пункт 2 глави 3 розділу IV Кодексу ГТС).

Таким чином, позивач, як суб`єкт ринку природного газу має право доступу до Інформаційної платформи у межах прав на перегляд відображених відомостей.

Включення відповідача до реєстру споживачів постачальника "останньої надії" та віднесення газу, спожитого відповідачем, до портфеля постачальника "останньої надії" з наведених вище підстав підтверджується:

- листом оператора ГТС з інформацією щодо остаточної локації відборів споживача з ЕІС-кодом;

- інформацією щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" від оператора ГРМ (Форма № 10);

- відомостями з інформаційної платформи Оператора ГТС щодо споживача з ЕІС-кодом (надається у вигляді принтскрину з особистого кабінету позивача на інформаційній платформі Оператора ГТС).

Відповідно до п. 1 розділу VI Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) № 2496 від 30.09.2015 (далі - Правила), договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" укладається у випадках, передбачених пунктом 3 розділу VI, з урахуванням вимог статей 205, 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України шляхом публічної оферти постачальника "останньої надії" та її акцептування споживачем через факт споживання газу за відсутності іншого постачальника.

Договір постачання природного газу постачальником "останньої надії" не потребує двостороннього підписання.

Договір постачання між постачальником "останньої надії" і споживачем вважається укладеним з дня, визначеного на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи днем початку постачання природного газу споживачу в Реєстрі споживачів постачальника "останньої надії" відповідно до Кодексу газотранспортної системи.

Як вбачається з матеріалів справи, між Товариством з обмеженою відповідальністю «ГК «Нафтогаз України» (Постачальник) та Осипенківською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області (Споживач) підписано договір постачання природного газу постачальником "останньої надії", за яким Постачальник зобов`язується постачати природний газ Споживачу в необхідних для нього об`ємах (обсягах), а Споживач зобов`язується своєчасно сплачувати Постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені цим Договором (том 1 ар.с. 15-18).

Згідно вказаного договору, постачання природного газу Споживачу здійснюється з дня, визначеного інформаційною платформою оператора газотранспортної системи днем початку постачання в Реєстрі споживачів Постачальника відповідно до Кодексу газотранспортної системи (пункт 3.1.).

Підстави для здійснення Постачальником постачання природного газу Споживачу визначені положеннями Правил постачання (пункт 3.2.).

Період безперервного постачання природного газу Постачальником не може перевищувати шістдесят діб протягом календарного року та триває до кінця календарного місяця, що настає за місяцем початку фактичного постачання природного газу Споживачу Постачальником, крім випадків дострокового розірвання договору (пункт 3.3.).

Постачання природного газу здійснюється за ціною, оприлюдненою Постачальником на своєму сайті. Така ціна визначається Постачальником відповідно до розділу VI Правил постачання. Нова ціна є обов`язковою для Сторін з дня, наступного за днем її оприлюднення Постачальником на власному сайті (пункт 4.1.).

Об`єм (обсяг) постачання природного газу Споживачу за розрахунковий період визначається за даними Оператора ГРМ/Оператора ГТС (для прямих споживачів) за підсумками розрахункового періоду, що містяться в інформаційній платформі оператора газотранспортної системи та надані Споживачу Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу (пункт 4.2.).

Постачальник зобов`язаний надати Споживачу рахунок на оплату природного газу за цим Договором не пізніше 10 числа календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу, в обумовлений між Постачальником і Споживачем спосіб (поштою за замовчуванням, через електронний кабінет споживача тощо - якщо Сторонами це окремо обумовлено) (пункт 4.3.).

Споживач зобов`язаний оплатити рахунок, наданий Постачальником відповідно до пункту 4.3 цього Договору, до закінчення календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу (пункт 4.4.).

У разі порушення Споживачем, що не є побутовим, строків оплати за цим Договором він сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу (пункт 4.5.).

Договором передбачено, що відносини Сторін, що є предметом цього Договору, але не врегульовані ним, регулюються згідно із Цивільним кодексом України, Законом України «Про ринок природного газу», Правилами постачання, Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493 (далі - Кодекс газотранспортної системи), Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2494 (далі - Кодекс газорозподільних систем) (пункт 2.3.).

Цей Договір набирає чинності з дня, визначеного інформаційною платформою Оператора ГТС днем початку постачання природного газу Споживачу в Реєстрі споживачів Постачальника відповідно до Кодексу газотранспортної системи. Дія цього договору не може перевищувати шістдесят діб протягом календарного року та триває до кінця календарного місяця, наступного за місяцем, в якому почалося фактичне постачання природного газу Постачальником (пункт 11.1.).

Протягом строку дії Договору Споживач має право укласти договір постачання природного газу з іншим постачальником. У такому випадку цей Договір достроково припиняється по завершенню газової доби, що передує газовій добі початку постачання новим постачальником (згідно з даними інформаційної платформи Оператора ГТС). (пункт 11.3.).

Відповідно до п. 2 глави 7 розділу ХІІ Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП № 2493 від 30.09.2015 (далі - Кодекс ГТС) у точках виходу до газорозподільної системи з метою проведення остаточної локації щодобових відборів/споживання, що не вимірюються щодобово, оператор газорозподільної системи до 08 числа газового місяця (М+1) надає оператору газотранспортної системи інформацію про фактичний місячний відбір/споживання природного газу окремо по кожному споживачу, відбір/споживання якого не вимірюється щодобово. У випадку якщо комерційний вузол обліку обладнаний обчислювачем (коректором) з можливістю встановити за результатами місяця фактичне щодобове споживання природного газу, така інформація додатково надається в розрізі газових днів газового місяця (М).

Таким чином, об`єм (обсяг) спожитого споживачем природного газу передається Оператором ГРМ в інформаційну платформу Оператора ГТС та використовується постачальником для розрахунку вартості спожитого природного газу.

Отже, позивач проводить нарахування вартості спожитого споживачем природного газу виключно на підставі даних Оператора ГРМ про об`єм (обсяг) розподіленого/спожитого споживачем природного газу, які отримує в процесі доступу до інформаційної платформи оператора ГТС.

Вартість природного газу визначається шляхом множення об`ємів природного газу, на ціну природного газу, визначену відповідно до встановленого тарифу.

З 1 жовтня 2021 ціна природного газу, що постачається постачальником "останньої надії" щоденно розраховується за формулою, наведеною в пункті 24 Порядку проведення конкурсу з визначення постачальника "останньої надії", затвердженого постановою КМУ від 30 вересня 2015 №809 в редакції Постанови КМУ № 1102.

Цією ж Постановою КМУ №1102 на період постачання з 1 жовтня по 30 листопада 2021 встановлено граничний розмір ціни природного газу для Бюджетних організацій, яка не може перевищувати 16,8 гривні за 1 куб. метр з урахуванням податку на додану вартість.

Протягом жовтня-листопада 2021 року розрахована за формулою ціна природного газу перевищувала 16,8грн за 1 куб.метр, отже у цей період застосовується гранична ціна в 16,8грн за 1 куб.метр.

З 1 грудня 2021 року ціна природного газу (з урахуванням ПДВ) відповідно до умов договору опублікована/оприлюднена на сайті позивача за посиланням https://gas.ua/uk/business/news/pon-archive-price. Ціна природного газу також підтверджується довідкою позивача.

Відповідно до п. 4.4. Договору, Постачальник зобовязаний надати Споживажу рахунок на оплату природного газу за цим Договром не пізніше 10 числа календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу, в обумовлений між Постачальником і Споживачем спосіб (поштою за замовчуванням, через електронний каьінет споживача тощо- якщо сторонами це окремо обумовлено).

На виконання вказаного пункту ТОВ «ГК «Нафтогаз України» оформлено рахунок №34517 та акт прийому-передачі природного газу №21778, які направлено Осипенківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області, за період листопад 2021 року на суму 149 804,93 грн за обсяг природного газу 8,91696 куб.м (том 1 ар.с. 26-27).

Відомості щодо ціни на газ за відповідні періоди розміщено на сайті ТОВ «ГК «Нафтогаз України» (том 1 ар.с. 32-47).

Згідно листа ТОВ «Оператор газотранспортної системи» від 28.09.2022 на запит ТОВ «ГК «Нафтогаз України» підтверджено зазначені вище обсяги постання відповідачу природного газу та віднесення їх в алокацію постачальника «останньої надії» ТОВ «ГК «Нафтогаз України» за відповідним ЕІС-кодом (том 1 ар.с. 67-76).

До справи також надано відомості з інформаційної платформи оператора ГТС щодо Споживача за відповідним ЕІС-кодом та інформацію щодо споживачів, які були зареєстровані в Реєстрі споживачів постачальника «останньої надії» від оператора ГРМ (том 1 ар.с. 78-79).

Згідно інформації АТ «Державний ощадний банк» від 26.09.2022 №16/2-09/2063 надходження на рахунок ТОВ «ГК «Нафтогаз України» від Осипенківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області грошових коштів з оплати природного газу за листопад 2021 року не підтверджено (том 1 ар.с. 81-86).

З метою досудового врегулювання спору на адресу відповідача 23.06.2022 була надіслана вимога про необхідність погашення виниклої заборгованості у розмірі 149 804,93 грн у строк до 06.07.2022.

Борг в добровільному порядку не погашено.

Неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договором постачання природного газу постачальником «Останньої надії» стало підставою для звернення позивача з позовом до суду.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції виходить з такого.

За змістом статей 626, 628 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Частиною першою статті 638 ЦК України встановлено, що істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Згідно з частиною першою статті 633 ЦК України публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо). Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

Відповідно до статті 193 Господарського кодексу України до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до статті 265 Господарського кодексу України за договором поставки одна сторона - постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій стороні - покупцеві товар (товари), а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму.

Статтею 712 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін. Законом можуть бути передбачені особливості регулювання укладення та виконання договорів поставки, у тому числі договору поставки товару для державних потреб.

Відповідно до статті 655 Цивільного кодексу України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Суб`єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (частина 1 статті 193 Господарського кодексу України).

Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (стаття 525 Цивільного кодексу України).

Договір є обов`язковим для виконання сторонами (стаття 629 Цивільного кодексу України).

Якщо у зобов`язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (стаття 530 Цивільного кодексу України).

З урахуванням умов пункту 4.3 договору, постачальник зобов`язаний надати споживачу рахунок на оплату природного газу за цим договором не пізніше 10 числа календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу, в обумовлений між постачальником і споживачем спосіб (поштою за замовчуванням, через електронний кабінет споживача тощо - якщо сторонами це окремо обумовлено).

Відповідно, споживач зобов`язаний оплатити рахунок, наданий постачальником, до закінчення календарного місяця, наступного за місяцем постачання природного газу (п. 4.4 договору).

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України", яке за результатами державного конкурсу та відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 917-р визначено як постачальник "останньої надії" на ринку природного газу, на виконання умов договору поставлено відповідачу за листопад 2021 року природний газ в об`ємі 8,91696 куб.м на загальну суму 149 804,93 грн.

Проте, у порушення умов договору, відповідач у встановлений договором строк виставлені рахунки не оплатив, а тому господарський суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості за поставлений природний газ у розмірі 149 804,93 грн.

Згідно ч.1 ст. 199 Господарського кодексу України виконання господарських зобов`язань забезпечується заходами захисту прав та відповідальності учасників господарських відносин, передбаченими цим Кодексом та іншими законами. До відносин щодо забезпечення виконання зобов`язань учасників господарських відносин застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України.

Порушенням зобов`язання, відповідно до ст.610 Цивільного кодексу України, є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Виконання зобов`язання (основного зобов`язання) забезпечується, якщо це встановлено договором або законом (ст.548 Цивільного кодексу України). Виконання зобов`язань може забезпечуватись згідно договору неустойкою (штрафом, пенею).

Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання (ст. 549 ЦК України).

Відповідно до пункту 4.5 Типового договору постачання природного газу постачальником "останньої надії" у разі порушення споживачем, що не є побутовим, строків оплати за цим договором, він сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується пеня, від суми простроченого платежу за кожен день прострочення платежу.

Відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Оскільки відповідач прострочив строки оплати за Типовим договором, колегія суддів приходить до висновку про стягнення на користь позивача пені з 01.01.2022 по 30.06.2022 у заявленому розмірі 18 140,76 грн. (відповідно до постанови ЦАГС від 01.09.2023 у даній справі); три відсотки річних за період прострочки за період з 01.01.2022 по 30.09.2022 у сумі 3 361,37 грн.; інфляційні збитки за період з січня 2022 по вересень 2022 року (включно) у розмірі 32 663,68 грн.

Відповідно до статті 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Таким чином, законом установлено обов`язок боржника у разі прострочення виконання грошового зобов`язання сплатити на вимогу кредитора суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції та трьох відсотків річних за весь час прострочення виконання зобов`язання.

Колегія суддів наголошує, що в даному випадку правовідносини, що виникли між позивачем та відповідачем не спростовують факт споживання останнім газу Товариства з обмеженою відповідальністю "Газопостачальна компанія "Нафтогаз України" як постачальника «останньої надії» та відсутність оплати за вказаний газ.

До того ж, розрахунок за спожитий природний газ має бути здійснений відповідачем кінця грудня 2021 року. Тобто до повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України.

Відсутність відповідних асигнувань у відповідача на оплату спожитого газу також не беруться колегією суддів до уваги, з огляду на таке.

Згідно з вимогами частини 1 статті 48 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов`язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.

Частиною першою статті 96 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.

Відповідно до положень статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Суду як джерело права.

Європейським судом з прав людини в рішенні від 18.10.2005 у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" та в рішенні від 30.11.2004 у справі "Бакалов проти України" зазначено, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання.

Отже, відсутність надходжень бюджетних коштів не нівелює обов`язку з оплати робіт за відповідним правочином. Аналогічну правову позицію висловлено Верховним Судом у постановах від 21.02.2018 у справі №923/1292/16, від 23.03.2018 у справі №904/6252/17, від 28.01.2019 у справі №917/611/18.

До того ж, до матеріалів справи не додано доказів наявності або відсутності відповідних бюджетних асигнувань на оплату природного газу, що спожито відповідачем в період листопада 2021 року, а також не надано доказів, які б підтверджували подання на затвердження проекту кошторису на 2021 рік з сумою відповідних зобов`язань, відповідно до Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228, та про те, що такі суми не були затверджені.

Посилання відповідача на Постанову КМУ від 11.03.2020 року за №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», який постановою від 25.04.2023 року №383 Кабінет Міністрів України через COVID-19 продовжив карантин на всій території України до 30.06.2023 року є безпідставним, адже, стосується заборони нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги. Однак, правовідносини, що виникають за спірним договором регулюються згідно з Законом України «Про ринок природного газу» та Правил постачання природного газу, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року №2493, Кодексом газорозподільчих систем, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року №2496 та предметом спірного договору є постачання природного газу, а не надання житлово-комунальних послуг.

Не відповідають дійсності твердження відповідача щодо його необізнаності про розгляд справи №908/2358/22, оскільки матеріалми справи встановлено, що згідно офіційного сайту Осипенківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області зазначено електронну адресу: ІНФОРМАЦІЯ_1. Саме на цю адресу направлялась позовна заява з додатками, пояснення по справі, апеляційна скарга.

З огляду на викладене, колегія суддів апеляційного суду зазначає про те, що позовні вимоги слід задовольнити та стягнути з Осипенківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України», основний борг у розмірі 149 804,93 грн, пеню в розмірі 18 140,76 грн, 3% річних у розмірі 3 361,37 грн, інфляційні втрати у розмірі 32 663,68 грн.

Відповідно до вимог частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

У відповідності до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Зі змісту статті 77 Господарського процесуального кодексу України вбачається, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Згідно статті 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відхиляючи доводи скаржника, суд враховує висновки в рішенні ЄСПЛ у справі "Проніна проти України", в якому зазначено, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Лише той факт, що суд окремо та детально не відповів на кожний аргумент, представлений сторонами, не є свідченням несправедливості процесу (рішення ЄСПЛ у справі "Шевельов проти України").

З врахуванням викладеного вище в сукупності, колегія суддів дійшла висновку про те, що оскаржуване рішення ухвалене відповідно до норм чинного законодавства, наведених правових позицій Верховного Суду та встановлених обставин справи.

Арґументи, наведені в апеляційній скарзі, не спростовують обґрунтованих та правомірних висновків суду першої інстанції, не доводять порушення або неправильного застосування судом під час розгляду справи норм матеріального та процесуального права, а тому не можуть бути підставою для зміни чи скасування ухваленого у цій справі рішення.

Судові витрати, у відповідності до ст. 129 ГПК України, покладаються на скаржника.

Керуючись ст. 129, 269, 273, 275, 276, 282, 284 ГПК України, Центральний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Осипенківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осипенківської сільської ради Бердянського району Запорізької області на рішення Господарського суду Запорізької області від 23.03.2023 у справі № 908/2358/23 - залишити без задоволення.

Рішення рішення Господарського суду Запорізької області від 23.03.2023 у справі № 908/2358/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, порядок і строки оскарження визначені ст.ст. 286-289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 08.05.2024.

Головуючий суддя О.В. Чус

Суддя І.М. Кощеєв

Суддя М.О. Дармін

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення01.05.2024
Оприлюднено09.05.2024
Номер документу118890072
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —908/2358/22

Постанова від 01.05.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 15.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 18.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Судовий наказ від 13.09.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Судовий наказ від 13.09.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Постанова від 01.09.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 23.08.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 13.06.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 07.06.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні