Рішення
від 07.05.2024 по справі 420/4347/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/4347/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 травня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стефанова С.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання незаконними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

До Одеського окружного адміністративного суду 09 лютого 2024 року надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо врахування локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:07:373:0031, площею 9500,00 кв.м., розташована за адресою м. Кривий Ріг, вул. Сергія Колачевського, 81/1 при формуванні витягу № 97-4-0.110.4-2453/301- 23 від 08.02.2023 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а саме:

- місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів 1,2;

- місцезнаходження земельної ділянки в зоні магістралей підвищеного містоформувального значення 1,2;

- місцезнаходження земельної ділянки пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту 1,15;

- місцезнаходження земельної ділянки у зоні пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків - пам`яток садово - паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон пляжів - 1,15;

- місцезнаходження земельної ділянки у межах територій рекреаційного призначення 1,09;

- скасувати витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок по земельній ділянці з кадастровим номером 1211000000:07:373:0031 № 97-4-0.110.4-2453/301-23 від 08.02.2023 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;

- визнати протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо врахування локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:04:223:0210, площею 11800,00 кв.м., розташована за адресою м. Кривий Ріг, мкр. 5-й Зарічний, 53а при формуванні витягу № 97-4-0.110.4-2182/301-23 від 07.02.2023 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а саме:

- місцезнаходження земельної ділянки в зоні пішохідної доступності до громадських центрів 1,2;

- місцезнаходження земельної ділянки в зоні магістралей підвищеного містоформувального значення 1,2;

- місцезнаходження земельної ділянки пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту 1,15;

- місцезнаходження земельної ділянки у зоні пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків - пам`яток садово - паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон пляжів - 1,15;

- скасувати витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок по земельній ділянці з кадастровим номером 1211000000:04:223:0210 № 97-4-0.110.4-2182/301-23 від 07.02.2023 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;

- судові витрати стягнути з відповідача.

Позиція позивача обґрунтована наступним

Позивач зазначає, що 26.05.2021 року Криворізькою міською радою Дніпропетровської області було прийнято Рішення №3728 (далі рішення № 523), відповідно до якого затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Кривого Рогу з 01.01.2022 року.

За правилами статті 1 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 року № 1378- IV (далі - Закон № 1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Відповідно до частини 5 статті 5 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва … та ін. Нормативна грошова оцінка земель виконується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників і механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до Витягу № 97-4-0.110.4-2453/301-23 від 08.02.2023 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:07:373:0031, площею 9500,00 кв.м., розташована за адресою АДРЕСА_1 , становить 59 831 190,00 грн.

Відповідно до Витягу № 97-4-0.110.4-2182/301-23 від 07.02.2023 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:04:223:0210, площею 11800,00 кв.м., розташована за адресою м. Кривий Ріг, мкр. 5-й Зарічний, 53а становить 100 547 564,00 грн.

Позивач зазначає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що зазначена у названому вище Витягу, впливає на розмір орендної плати, земельного податку, які мають сплачуватись Позивачем як користувачем земельної ділянки.

Відповідно до правової позиції, що висловлюється Верховним Судом,зокрема у справі № 814/789/17 (Постанова від 12 листопада 2018 року),зазначається що позивач, у разі не згоди з даними, зазначеними у Витязі про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, має право оскаржити дії відповідного органу Держгеокадастру з приводу застосування (чи незастосування) при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідних локальних коефіцієнтів, з якими позивач не погоджується.

З урахуванням наведеного, позивач вважає, що належним засобом захисту його порушених прав в частині неправомірно зазначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки є саме визнання незаконними дій відповідача щодо застосування локальних коефіцієнтів земельної ділянки.

Так, як вказувалось вище, відповідно до: Витягу № 97-4-0.110.4-2453/301-23 від 08.02.2023 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:07:373:0031, площею 9500,00 кв.м., розташована за адресою АДРЕСА_1 , становить 59 831 190,00 грн.; Витягу № 97-4-0.110.4-2182/301-23 від 07.02.2023 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:04:223:0210, площею 11800,00 кв.м., розташована за адресою м. Кривий Ріг, мкр. 5-й Зарічний, 53а становить 100 547 564,00 грн.

Ознайомившись з витягами із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, у позивача виникли сумніви щодо правильності застосування Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки.

Позивач наголошує, що відповідач протиправно не застосував при формуванні Витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, коефіцієнт з групи Санітарно-гігієнічних факторів: місцезнаходження земельної ділянки у зоні перевищення припустимого рівня шуму від залізниці, автодоріг, електростанцій та аеродромів.

Враховуючи наближеність земельної ділянки до автодороги, позивач вважає, що відповідач протиправно не застосував коефіцієнт 0,90-0,97.

Крім того, позивач зазначає, що відповідачем протиправно та необґрунтовано застосовано коефіцієнт 1,20 з розділу Функціонально-планувальних факторів.

Так, зазначений розділ містить декілька характеристик, що наведені у Додатку № 7 Порядку 489. При цьому застосування коефіцієнту 1,20 можливе лише у раз, якщо земельна ділянка знаходиться у зоні пішохідної доступності до громадських центрів, що не відповідає фактичному місцезнаходженню земельної ділянки.

Позивач зауважує, що в даному випадку, застосуванню підлягав лише коефіцієнт 1,04-1,15 «Розташування земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського пасажирського транспорту.

З урахуванням наведеного, позивач вважає, що відповідачем були допущенні порушення при формуванні Витягу щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, які виявились у незастосування необхідних локальних коефіцієнтів, а також застосуванні неналежних локальних коефіцієнтів, що в результаті призвело до невірної нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Процесуальні дії та клопотання учасників справи

Ухвалою суду від 14 лютого 2024 року вказаний позов залишено без руху та позивачу надано строк для усунення недоліків позовної заяви.

Заявою від 20.02.2024 року позивач усунув недоліки, зокрема надав до суду квитанцію про сплату судового збору.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 26 лютого 2024 року, прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження по справі. Розгляд справи вирішено проводити в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, за наявними у справі матеріалами в порядку ст.262 КАС України.

11 березня 2024 року від позивача до суду надійшло клопотання про витребування доказів (вхід. № ЕС/9979/24).

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 14 березня 2024 року витребувано у Головного Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області належним чином засвідчені наступні докази:

- витяг з Поземельної книги, або копію Документації із землеустрою на земельну ділянку з кадастровим номером: 1211000000:04:223:0210 (зокрема координати поворотних точок меж земельної ділянки в повному об`ємі із семизначних цифр до коми. двозначних цифр після коми);

- в повному обсязі (в т.ч. з додатками) затверджену рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 523 Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу, з наявними локальними факторами Км3 та зонами (зокрема координати поворотних точок меж земельних ділянок в повному об`ємі із семизначних цифр до коми, двозначних цифр після коми) в районі місцезнаходження земельної ділянки з кадастровим номером: 1211000000:04:223:0210;

- розрахунки визначення коефіцієнта Км3 та значення коефіцієнтів локальних факторів, що затверджені рішенням Криворізької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» від 26.05.2021 № 523, при формуванні витягу з нормативної грошової оцінки № 97-4-0.110.4-2182/301-23, щодо земельної ділянки з кадастровим номером: 1211000000:04:223:0210;

- витяг з Поземельної книги, або копію Документації із землеустрою на земельну ділянку з кадастровим номером: 1211000000:07:373:0031 (зокрема координати поворотних точок меж земельної ділянки в повному об`ємі із семизначних цифр до коми. двозначних цифр після коми);

- в повному обсязі (в т.ч. з додатками) затверджену рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 523 Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу, з наявними локальними факторами Км3 та зонами (зокрема координати поворотних точок меж земельних ділянок в повному об`ємі із семизначних цифр до коми, двозначних цифр після коми) в районі місцезнаходження земельної ділянки з кадастровим номером: 1211000000:07:373:0031;

- розрахунки визначення коефіцієнта Км3 та значення коефіцієнтів локальних факторів, що затверджені рішенням Криворізької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» від 26.05.2021 № 523, при формуванні витягу з нормативної грошової оцінки № № 97-4-0.110.4-2453/301-23, щодо земельної ділянки з кадастровим номером: 1211000000:07:373:0031.

Зобов`язано Головне Управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надати витребувані судом документи у строк до 28 березня 2024 року до Одеського окружного адміністративного суду, розташованого за адресою: 65062, м. Одеса, Фонтанська дорога, 14.

27 березня 2024 року від відповідача до суду надійшло клопотання про долучення доказів з додатками (вхід. № ЕС/12740/24), відповідно до якого на виконання вимог ухвали Одеського оружного адміністративного суду від 14.03.2024 року про витребування доказів у справі № 420/4347/24 Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надало до суду в сканованому вигляді завірені ЕЦП представника копії витребуваних документів:

- копія Документації із землеустрою на земельну ділянку з кадастровим номером: 1211000000:04:223:0210 (зокрема координати поворотних точок меж земельної ділянки в повному об`ємі із семизначних цифр до коми. двозначних цифр після коми);

- розрахунки визначення коефіцієнта Км3 та значення коефіцієнтів локальних факторів, що затверджені рішенням Криворізької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» від 26.05.2021 року № 523, при формуванні витягу з нормативної грошової оцінки № 97-4- 0.110.4-2182/301-23, щодо земельної ділянки з кадастровим номером: 1211000000:04:223:0210;

- розрахунки визначення коефіцієнта Км3 та значення коефіцієнтів локальних факторів, що затверджені рішенням Криворізької міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу» від 26.05.2021 № 523, при формуванні витягу з нормативної грошової оцінки № № 97-4- 0.110.4-2453/301-23, щодо земельної ділянки з кадастровим номером: 1211000000:07:373:0031;

- копію Документації із землеустрою на земельну ділянку з кадастровим номером: 1211000000:07:373:0031 (зокрема координати поворотних точок меж земельної ділянки в повному об`ємі із семизначних цифр до коми. двозначних цифр після коми).

Разом з тим, відповідач проінформував суд про неможливість надати наступні витребувані ухвалою суду докази:

- затверджену рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 523 Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу, з наявними локальними факторами Км3 та зонами (зокрема координати поворотних точок меж земельних ділянок в повному об`ємі із семизначних цифр до коми, двозначних цифр після коми) в районі місцезнаходження земельної ділянки з кадастровим номером: 1211000000:07:373:0031;

- затверджену рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 523 Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу, з наявними локальними факторами Км3 та зонами (зокрема координати поворотних точок меж земельних ділянок в повному об`ємі із семизначних цифр до коми, двозначних цифр після коми) в районі місцезнаходження земельної ділянки з кадастровим номером: 1211000000:04:223:0210, посилаючись на те, що відповідно до листа відділу №4 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській вих. № 987/440-24 від 21.03.2024 року, на теперішній час Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу до місцевого фонду документації з землеустрою від її розробника не надходила. Розробником вищезазначеної технічної документації є Державне підприємство «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» імені Ю.М.Білоконя» а її замовником Департамент регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради.

01 квітня 2024 року від позивача до суду надійшло клопотання (вхід. № ЕС/13213/24) про призначення експертизи з питань землеустрою.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2024 року в задоволенні клопотання товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» про призначення експертизи з питань землеустрою відмовлено.

Відповідач відзив на позов до суду не подав.

Станом на 07 травня 2024 року, будь-яких інших заяв по суті справи з боку сторін на адресу суду не надходило.

Відповідно до ч.2 ст.262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги, відзив на позовну заяву та відповідь на відзив, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Обставини справи встановлені судом

26.05.2021 року Криворізькою міською радою Дніпропетровської області було прийнято рішення №3728, відповідно до якого затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу, введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Кривого Рогу з 01.01.2022 року.

Відповідно до Витягу № 97-4-0.110.4-2453/301-23 від 08.02.2023 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:07:373:0031, площею 9500,00 кв.м., розташована за адресою м. Кривий Ріг, вул. Сергія Колачевського, 81/1, становить 59 831 190,00 грн.

У витягу зазначені локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки (зона пішохідної доступності до громадських центрів - 1,2; зона магістралей підвищеного містоформувального значення - 1,2; зона пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту 1,15; зона пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків - пам`яток садово - паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон пляжів - 1,15; у межах територій рекреаційного призначення 1,09).

Відповідно до Витягу № 97-4-0.110.4-2182/301-23 від 07.02.2023 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1211000000:04:223:0210, площею 11800,00 кв.м., розташована за адресою м. Кривий Ріг, мкр. 5-й Зарічний, 53а становить 100 547 564,00 грн.

У витягу зазначені локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки (зона пішохідної доступності до громадських центрів - 1,2; зона магістралей підвищеного містоформувального значення - 1,2; зона пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту 1,15; зона пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків - пам`яток садово - паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон пляжів - 1,15).

06 лютого 2024 року Господарським судом Дніпропетровської області у справі №904/473/24, що порушено за позовом Криворізької міської ради до ТОВ «ПМК №19» про стягнення безпідставно отриманого доходу за користування земельною ділянкою у м. Кривий Ріг без договору оренди призначено слухання по суті справи.

При розрахунку суми позову Криворізькою міською радою використано нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка вказана у Витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 97-4-0.110.4-2182/301-23 від 07.02.2023 року.

07 лютого 2024 року Господарським судом Дніпропетровської області у справі №904/468/24, що порушено за позовом Криворізької міської ради до ТОВ «ПМК №19» про стягнення безпідставно отриманого доходу за користування земельною ділянкою у м. Кривий Ріг без договору оренди призначено слухання по суті справи.

При розрахунку суми позову Криворізькою міською радою використано нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка вказана у Витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 97-4-0.110.4-2453/301-23 від 08.02.2023 року.

Позивач не погодився із правомірністю застосування у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відомостей про локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки (зона пішохідної доступності до громадських центрів; зона магістралей підвищеного містоформувального значення; зона пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту; зона пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків - пам`яток садово - паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон пляжів; у межах територій рекреаційного призначення), а тому звернувся до суду з цим позовом.

Релевантні джерела права та висновки суду

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом статті 1 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 року №1378-IV (надалі - Закон №1378-IV) у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

У силу частини першої статті 15 Закону №1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно з частиною першою статті 18 Закону №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

У відповідності до частин першої та другої статті 20 Закону №1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина третя статті 23 Закону №1378-IV).

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 року за №1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (надалі - Порядок №489).

Згідно з приписами розділу ІІІ Порядку №489 за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).

З метою внесення даних до Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земель населених пунктів оформлюється електронний документ відповідно до вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.01.2015 №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно з підпунктом 29 пункту 4 названого Положення Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань видає витяги із Державного земельного кадастру про земельні ділянки.

Згідно з частиною другою статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

У цій справі спір стосується правомірності дій територіального органу Держгеокадастру щодо формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок: кадастровий номер 1211000000:07:373:0031, площею 9500,00 кв.м., розташована за адресою АДРЕСА_1 та кадастровий номер 1211000000:04:223:0210, площею 11800,00 кв.м., розташована за адресою м. Кривий Ріг, мкр. 5-й Зарічний, 53а.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, суд виходить з таких міркувань.

Перш за все суд вважає за необхідне звернути увагу на питання можливості оскарження дій територіального органу Держгеокадастру щодо формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

З цього приводу Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 24.11.2021 року у справі №817/1780/17 зазначив, що дії з формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки можуть бути предметом судового оскарження, а підстави позову слугуватимуть висновку про належність обраного способу захисту прав.

На цій підставі судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав відступила від висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 27.11.2018 у справі №817/1819/17, від 17.10.2019 у справі №817/1814/17, від 28.07.2020 у справі №817/1783/17, від 10.09.2020 у справі №817/1793/17, від 04.02.2021 у справі №817/1809/17, від 15.06.2021 у справі №817/1802/17, від 15.07.2021 у справі №817/1800/17 про те, що витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер.

Так, за висновком, викладеним у постанові Верховного Суду від 07.12.2021 року у справі №808/4207/17, підлягають судовому контролю дії щодо формування даних про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Щодо застосування локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельних ділянок, суд виходить з такого.

У пункті 6 розділу ІІ Порядку №489 визначено, що коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, (2) де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

Вихідними даними для обчислення коефіцієнта Км є затверджені матеріали Генеральної схеми планування території України, схем планування території Автономної Республіки Крим та областей, генеральні плани населених пунктів у частині, яка характеризує існуючий стан населеного пункту.

Значення коефіцієнтів установлюються за результатами пофакторних оцінок кожної групи з урахуванням питомої ваги рентоутворювальних факторів у формуванні загального рентного доходу в межах населеного пункту та його економіко-планувальних зон.

Згідно п. 6 розділу ІІ Порядку № 489 коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де:

- Км1- регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення;

- Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони);

- Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.

Відповідно до п. 10 розділу ІІ Порядку № 489 вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко планувальної зони за формулою: Цн = Цнз х Кф х Км3, де значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. Значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Встановлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення Км3 враховуються локальні фактори, наведені в додатку 7, при цьому добуток пофакторних оцінок не має бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Відповідно до додатку 7 до Порядку № 489 локальні фактори складаються, із декількох факторів, а саме:

- Функціонально-планувальні фактори;

- Інженерно-інфраструктурні фактори;

- Інженерно-геологічні фактори;

- Історико-культурні фактори;

- Природно-ландшафтні фактори;

- Санітарно-гігієнічні фактори.

Кожен з наведених факторів, має у своєму складі певні групи характеристик, наявність чи відсутність яких щодо конкретної земельної ділянки й дозволяє застосовувати чи не застосовувати відповідні коефіцієнти.

Як наголошує позивач, відповідачем протиправно не застосовано при формуванні Витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, коефіцієнт з групи Санітарно-гігієнічних факторів: місцезнаходження земельної ділянки у зоні перевищення припустимого рівня шуму від залізниці, автодоріг, електростанцій та аеродромів. Враховуючи наближеність земельної ділянки до автодороги, позивач вважає,що відповідач протиправно не застосував коефіцієнт 0,90-0,97, що жодним чином не спростовано відповідачем наданими до суду доказами. Відзиву та будь-яких пояснень щодо заявлених позивачем позивних вимог відповідачем до суду не надано.

Крім того, відповідачем протиправно та необґрунтовано застосовано коефіцієнт 1,20 з розділу Функціонально-планувальних факторів. Так, зазначений розділ містить декілька характеристик, що наведені у Додатку № 7 Порядку 489.

При цьому застосування коефіцієнту 1,20 можливе лише у разі, якщо земельна ділянка знаходиться у зоні пішохідної доступності до громадських центрів, що не відповідає фактичному місцезнаходженню земельної ділянки та не спростовано відповідачем.

Суд приймає до уваги твердження позивача, що в даному випадку, застосуванню підлягав лише коефіцієнт 1,04-1,15 «Розташування земельної ділянки у зоні пішохідної доступності швидкісного міського пасажирського транспорту.

На вимогу суду надати витребувані ухвалою суду докази, а саме: затверджену рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 523 Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу, з наявними локальними факторами Км3 та зонами (зокрема координати поворотних точок меж земельних ділянок в повному об`ємі із семизначних цифр до коми, двозначних цифр після коми) в районі місцезнаходження земельної ділянки з кадастровим номером: 1211000000:07:373:0031 та затверджену рішенням Криворізької міської ради від 26.05.2021 № 523 Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу, з наявними локальними факторами Км3 та зонами (зокрема координати поворотних точок меж земельних ділянок в повному об`ємі із семизначних цифр до коми, двозначних цифр після коми) в районі місцезнаходження земельної ділянки з кадастровим номером: 1211000000:04:223:0210, відповідач зазначив про неможливість надання зазначених доказів, посилаючись на те, що відповідно до листа відділу №4 управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській вих. № 987/440-24 від 21.03.2024 року, на теперішній час Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Кривого Рогу до місцевого фонду документації з землеустрою від її розробника не надходила. Розробником вищезазначеної технічної документації є Державне підприємство «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» імені Ю.М.Білоконя» а її замовником Департамент регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради.

З огляду на викладене суд приходить до висновку, що правомірність врахування територіальним органом Держгеокадастру у витягах № 97-4-0.110.4-2453/301-23 від 08.02.2023 року та № 97-4-0.110.4-2182/301-23 від 07.02.2023 року вищезгаданих локальних коефіцієнтів не підтверджена документально та спростована у ході розгляду цієї справи відповідачем.

За наведених обставин суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо внесення до витягу № 97-4-0.110.4-2453/301- 23 від 08.02.2023 року із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:07:373:0031, площею 9500,00 кв.м., яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 відомостей про локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки: зона пішохідної доступності до громадських центрів 1,2, зона магістралей підвищеного містоформувального значення 1,2, зона пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту 1,15, зона пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків - пам`яток садово - паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон пляжів - 1,15, у межах територій рекреаційного призначення 1,09; щодо внесення до витягу № 97-4-0.110.4-2182/301-23 від 07.02.2023 року із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:04:223:0210, площею 11800,00 кв.м., яка розташована за адресою: м. Кривий Ріг, мкр. 5-й Зарічний, 53а відомостей про локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки: зона пішохідної доступності до громадських центрів 1,2, зона магістралей підвищеного містоформувального значення 1,2, зона пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту 1,15, зона пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків - пам`яток садово - паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон пляжів - 1,15.

Отже, позовні вимоги в цій частині належить задовольнити.

Водночас підстави для скасування витягів № 97-4-0.110.4-2453/301- 23 від 08.02.2023 року та № 97-4-0.110.4-2182/301-23 від 07.02.2023 року відсутні, оскільки такі витяги не є рішеннями суб`єкта владних повноважень у розумінні пункту 1 частини першої статті 19 КАС України.

При цьому суд виходить з того, що Верховний Суд у складі судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 24.11.2021 у справі №817/1780/17 від наведеного висновку не відступив, зазначивши виключно про можливість оскарження до адміністративного суду дій з формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

У контексті наведеного суд також враховує, що передумовою для звернення позивача до суду з цим позовом є ініційовані Криворізькою міською радою судові спори про стягнення з ТОВ «Пересувна механізована колона № 19» про стягнення безпідставно отриманого доходу за користування земельними ділянками у м. Кривий Ріг без договору оренди.

А тому, визнання судом протиправними дій територіального органу Держгеокадастру щодо внесення до вищезазначених витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:07:373:0031 та земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:04:223:0210 відомостей про згадані вище локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки є достатнім способом захисту порушених прав позивача, адже чинне законодавство не передбачає можливості формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за минулий період; такий витяг формується виключно на дату його складення.

Зважаючи на встановлені у ході розгляду фактичні обставини справи та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог ТОВ «Пересувна механізована колона № 19».

Розподіл судових витрат

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, враховуючи часткове задоволення позовних вимог та згідно із ст.139 КАС України судові витрати ТОВ «Пересувна механізована колона № 19» у розмірі 3028,00 грн. підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8, 9, 12, 14, 44, 77, 78, 90, 139, 143, 242-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання незаконними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо внесення до витягу № 97-4-0.110.4-2453/301-23 від 08.02.2023 року із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:07:373:0031, площею 9500,00 кв.м., яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 відомостей про локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки: зона пішохідної доступності до громадських центрів 1,2, зона магістралей підвищеного містоформувального значення 1,2, зона пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту 1,15, зона пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків - пам`яток садово - паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон пляжів - 1,15, у межах територій рекреаційного призначення 1,09.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо внесення до витягу № 97-4-0.110.4-2182/301-23 від 07.02.2023 року із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 1211000000:04:223:0210, площею 11800,00 кв.м., яка розташована за адресою: м. Кривий Ріг, мкр. 5-й Зарічний, 53а відомостей про локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки: зона пішохідної доступності до громадських центрів 1,2, зона магістралей підвищеного містоформувального значення 1,2, зона пішохідної доступності швидкісного міського та зовнішнього пасажирського транспорту 1,15, зона пішохідної доступності до національних природних, регіональних ландшафтних, зоологічних та дендрологічних парків, парків - пам`яток садово - паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, біосферних та природних заповідників, пам`яток природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон пляжів - 1,15.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» суму сплаченого судового збору в розмірі 3028 грн. 00 коп. (три тисячі двадцять вісім гривень нуль копійок).

Рішення набирає законної сили згідно ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 та п.15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржено, згідно ст.295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Пересувна механізована колона № 19» (вул. Кольцова, буд. 57, м. Херсон, 73000, код ЄДРПОУ 21284591).

Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (вул. Філосовська, буд. 39-А, м. Дніпро, 49006, код ЄДРПОУ 39835428).

Суддя С.О. Cтефанов

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.05.2024
Оприлюднено10.05.2024
Номер документу118901330
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —420/4347/24

Ухвала від 26.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 04.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 19.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 07.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 14.03.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні