Постанова
від 08.05.2024 по справі 360/1220/23
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 травня 2024 року справа №360/1220/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Сіваченка І.В., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року у справі № 360/1220/23 (головуючий І інстанції Басова Н.М.) за позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

Дзісь А.Р. в інтересах ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі - ГУПФУ, відповідач), в якому просив:

- визнати протиправними дії з відмови здійснити з 04.08.2023 року перерахунок пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1 із зарахуванням періодів з 12.09.1996 року по 18.10.1996 року, з 21.07.1999 року по 09.08.1999 року, з 03.11.2000 року по 21.11.2000 року, з 04.12.2000 року по 05.12.2000 року, з 03.04.2005 року по 30.11.2007 року, з 04.12.2007 року по 31.12.2007 року, з 07.05.2008 року по 19.10.2010 року до стажу роботи на пільгових умовах за Списком №1;

- зобов`язати зарахувати до страхового стажу цей період трудової діяльності за Списком №1 та здійснити відповідний перерахунок та виплату пенсії, починаючи з 04.08.2023 року.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 30.11.2023 року позов задоволено частково:

- визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо незарахування до пільгового стажу за Списком №1 період роботи позивачу з 21.07.1999 року по 09.08.1999 року;

- зобов`язано відповідача зарахувати позивачу до пільгового стажу за Списком №1 період роботи з 21.07.1999 року по 09.08.1999 року та здійснити в цій частині перерахунок пенсії з 01.08.2023 року;

- зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області повторно розглянути заяву позивача від 04.08.2023 року в частині вимоги зарахувати до пільгового стажу за Списком №1 період роботи з 01.01.2009 року по 19.10.2010 року;

- в іншій частині вимог відмовлено.

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, просив скасувати рішення суду, прийняти нове, яким відмовити у задоволенні, посилаючись на порушення норм матеріального права. Апелянт зазначив, що в матеріалах електронної пенсійної справи позивача наявні довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, передбачені пунктом 20 Порядку 637, якими визначено періоди та тривалість її роботи в шкідливих умовах праці, а саме:

1) довідка від 26.04.2010 року №137 та додаток до неї про фактично відпрацьований час в шкідливих умовах праці, виданих Рубіжанським казенним хімічним заводом «Зоря» (Рубіжанський хімзавод «Зоря»);

2) довідка від 26.05.2010 року №60, видана державним підприємством «Хімічний завод Південний».

Зазначеними довідками визначено періоди та тривалість роботи заявниці в шкідливих умовах праці за Списком №1:

1. з 26.09.1988 року по 31.03.2002 року - 13 років 06 місяців 05 днів, з 01.04.2002 по 30.11.2007 -03 роки 00 місяців 02 дні (фактично відпрацьований час);

2. з 01.12.2007 року по 31.12.2007 року - 00 років 00 місяців 03 дні, з 01.01.2008 року по 31.12.2008 року - 00 років 04 місяці 06 днів.

До пільгового стажу роботи за Списком №1 при призначенні пенсії не враховано періоди:

- з 12.09.1996 року по 18.10.1996 року, з 03.11.2000 року по 21.11.2000 року та з 04.12.2000 року по 05.12.2000 року, оскільки відповідно до довідки про надання відпусток без збереження заробітної плати, виданої Рубіжанським казенним хімічним заводом «Зоря» позивачу надавалась відпустка без збереження заробітної плати у зазначених періодах;

- з 21.07.1999 року по 09.08.1999 року, оскільки згідно з наказами про затвердження результатів атестації робочих місць за умовами праці наявна перерва у проведенні атестації підприємством за цей період (накази про проведення атестації № 606 від 20.07.1994 року та №927 від 10.08.1999 року);

- з 03.04.2005 року по 30.11.2007 року, оскільки відповідно до акту перевірки від 09.11.2010 року №54 та додатку до довідки №137 про фактично відпрацьований час в шкідливих умовах праці позивач під час роботи у якості апаратника дослідного виробництва вибухових речовин була зайнята неповний робочий день. За період з 01.04.2002 року по 30.11.2007 року відпрацювала на виробництві вибухових речовин 765 людиноднів, що складає - 03 роки 00 місяців 02 дні (765 : 21,2);

- з 07.05.2008 року по 31.12.2008 року, оскільки відповідно до довідки від 26.05.2010 року №60 за період з 01.01.2008 року по 31.12.2008 року фактично відпрацювала в шкідливих умовах праці 00 років 04 місяці 06 днів та відповідно до довідки про надання відпусток без збереження заробітної плати, виданої державним підприємством «Хімічний завод Південний» позивачу надавалась відпустка без збереження заробітної плати з 24.12.2008 року по 31.12.2008 року.

Пільговий стаж позивачу враховано на підставі документів, які надано нею для призначення пенсії, її страховий стаж складає 47 років 10 місяців 23 дні, в тому числі пільговий стаж за Списком №1 - 16 років 8 місяців 1 день.

Апелянт вважає, що діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Апеляційним судом витребувано у Луганського окружного адміністративного суду справу, який листом повідомив, що всі документи у цій справі, що надійшли в паперовому вигляді або через офіційну електронну пошту суду скановано та експортовано в КП «Діловодство спеціалізованого суду».

За ч.ч. 1, 4 ст. 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

За пп. 15 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі (пп. 15.1); розгляд справи у суді здійснюється за матеріалами справи у паперовій формі (пп. 15.3).

Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).

Процесуальні та інші документи і докази в паперовій формі зберігаються в додатку до справи в суді першої інстанції та у разі необхідності можуть бути оглянуті учасниками справи чи судом першої інстанції або витребувані судом апеляційної чи касаційної інстанції після надходження до них відповідної апеляційної чи касаційної скарги (ч. 10 ст. 18 КАС України).

За пп. 5.2 п.5 розділу І Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, електронна копія паперового документа - документ в електронній формі, що містить візуальне подання паперового документа, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа. Відповідність оригіналу та правовий статус електронної копії паперового документа засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, що створила таку копію.

Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Луганській області з 11.05.2010 року та отримує пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №1, призначену за нормами пункту 1 частини другої статті 114 Закону України від «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Позивач 04.08.2023 року через особистий електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг звернулася з заявою до начальника Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, в якій вказала, що згідно записів трудової книжки починаючи з 26.09.1988 року по 19.10.2010 року працювала в Рубіжанському хімічному заводі «Зоря», просила зарахувати по Списку №1 періоди з 12.09.1996 року по 18.10.1996 року, з 21.07.1999 року по 09.08.1999 року, з 03.11.2000 року по 21.11.2000 року, з 04.12.2000 року по 05.12.2000 року, з 03.04.2005 року по 30.11.2007 року, з 04.12.2007 року по 31.12.2007 року, з 07.05.2008 року по 19.10.2010 року.

Листом відповідача від 18.08.2023 року №5253-5413/М-02/8-1200/23 розглянуто звернення за Законом України «Про звернення громадян» та повідомлено, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні з 11.05.2010 року та отримує пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1, призначену за нормами п. 1 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» при страховому стажі роботи 47 років 10 місяців 23 дні, в тому числі пільговому стажі за Списком № 1 - 16 років 8 місяців 1 день.

Відповідно до записів трудової книжки серії НОМЕР_1 від 16.08.1988 року позивач працювала в якості апаратника в виробництві вибухових речовин:

- з 23.09.1988 року по 30.11.2007 року на Рубіжанському хімзаводі «Зоря», який перейменовано в Рубіжанський казенний хімічний завод «Зоря»;

- з 01.12.2007 року по 27.05.2010 року (день звернення) на державному підприємстві «Хімзавод Південний», який створено на базі Рубіжанського казенного хімічного заводу «Зоря».

В електронній пенсійній справі наявні довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, передбачені пунктом 20 Порядку 637, якими визначено періоди та тривалість її роботи в шкідливих умовах праці.

Довідкою від 26.04.2010 № 137 та додатком до неї про фактично відпрацьований час в шкідливих умовах праці, виданих Рубіжанським казенним хімічним заводом «Зоря» (Рубіжанський хімзавод «Зоря»), визначено періоди та тривалість роботи в шкідливих умовах праці з 26.09.1988 року по 31.03.2002 року- 13 років 6 місяців 5 днів, з 01.04.2002 року по 30.11.2007 року 3 роки 2 дні.

Відповідно до довідки про надання відпусток без збереження заробітної плати періоди роботи на зазначеному підприємстві з 12.09.1996 року по 18.10.1996 року, з 03.11.2000 року по 21.11.2000 року та з 04.12.2000 року по 05.12.2000 року не зараховано до пільгового стажу за Списком № 1.

Довідкою від 26.05.2010 року № 60, виданою державним підприємством «Хімзавод Південний», визначено періоди та тривалість роботи позивача в шкідливих умовах праці з 01.12.2007 року по 31.12.2007 року - 0 років 0 місяців 03 дні, з 01.01.2008 року по 31.12.2008 року - 0 років 04 місяці 06 днів.

Відповідно до наявних в електронній пенсійній справі наказів про затвердження результатів атестації робочих місць за умовами праці період роботи ОСОБА_2 з 21.07.1999 року по 09.08.1999 року не зараховано до пільгового стажу за Списком № 1 у зв`язку з відсутністю атестації робочих місць за умовами праці за цей період (перерва між атестаціями).

За формою РС-право страховий стаж позивача становить 47 роки 10 місяців 23 дні, в тому числі, пільговий - 16 років 8 місяців 1 день.

В матеріалах справи наявні трудова книжка серії НОМЕР_2 від 16.08.1982; довідка від 26.04.2010 №137 та додаток до неї про фактично відпрацьований час в шкідливих умовах праці, довідка без номера і дати щодо відпусток без збереження заробітної плати, видані Рубіжанським казенним хімічним заводом «Зоря» (Рубіжанський хімзавод «Зоря»); довідка від 26.05.2010 №60 та довідка без номера і дати щодо відпусток без збереження заробітної плати, видані державним підприємством «Хімічний завод Південний»; індивідуальні відомості про застраховану особу ОК-5.

Згідно трудової книжки серії НОМЕР_2 від 16.08.1982 року:

- з 23.09.1988 року по 30.11.2007 року позивач працювала на Рубіжанському хімзаводі «Зоря», який перейменовано в Рубіжанський казенний хімічний завод «Зоря» (записи з 8 по 13), робоче місце атестовано - накази №606 від 20.07.1994 року, №927 від 10.08.1999 року, №736 від 10.08.2004 року;

- з 01.12.2007 року по 19.10.2010 року позивач працювала на державному підприємстві «Хімічний завод Південний», який створено на базі Рубіжанського казенного хімічного заводу «Зоря» (записи 14,15), робоче місце атестовано - наказ № 121А від 13.02.2008 року.

Згідно довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 26.04.2010 року №137 та додатку до неї про фактично відпрацьований час в шкідливих умовах праці за період з 01.04.2002 року по 30.11.2007 року, виданих Рубіжанським казенним хімічним заводом «Зоря», тривалість роботи позивача в шкідливих умовах праці за Списком № 1: з 26.09.1988 року по 31.03.2002 року становить 13 років 06 місяців 05 днів; з 01.04.2002 року по 30.11.2007 року - 03 роки 00 місяців 02 дні, що становить 765 людиноднів.

Крім того, в цей період позивачу надавалась відпустка без збереження заробітної плати: з 05.10.1993 року по 11.08.1995 року - по догляду за дитиною; з 12.09.1996 року по 18.10.1996 року; з 03.11.2000 року по 21.11.2000 року; з 04.12.2000 року по 05.12.2000 року.

Рубіжанський казенний хімічний завод «Зоря» (код ЄДРПОУ 14308351) звітував перед Пенсійним фондом для обліку стажу позивача за кодом ЗПЗ013А1 (за Списком №1): у 1999 році за 11 місяців 26 днів; у 2000 році - 11 місяців 24 дні; у 2001 році - 12 місяців; у 2002 році - 10 місяців 6 днів; у 2003 році - 10 місяців 0 днів; у 2004 році - 8 місяців 15 днів; у 2005 році - 1 місяць 4 дні; у 2006 році - 5 місяців 0 днів; у 2007 році - 3 місяці 19 днів, - що підтверджено індивідуальними відомостями застрахованої особи ОК-5.

Згідно довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 26.05.2010 №60, виданої державним підприємством «Хімічний завод Південний», тривалість роботи позивача в шкідливих умовах праці за Списком №1: з 01.12.2007 року по 31.12.2007 року становить 00 років 00 місяців 03 дні, з 01.01.2008 року по 31.12.2008 року - 00 років 04 місяці 06 днів.

Згідно довідки Державного підприємства «Хімічний завод Південний» без номера і дати з 24.12.2008 року по 31.12.2008 року позивачу надавалась відпустка без збереження заробітної плати.

Державне підприємство «Хімічний завод Південний» (код ЄДРПОУ 35283037) звітував перед Пенсійним фондом для обліку стажу позивача за кодом ЗПЗ013А1 (за Списком №1): у 2007 році за 3 дні; у 2008 році - 4 місяці 6 днів, - що підтверджено індивідуальними відомостями застрахованої особи ОК-5.

Згідно ч.ч. 1-4 статті 24 Закону України від 9 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон №1058-IV) страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. […].

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Страховий стаж враховується в одинарному розмірі, крім випадків, передбачених цим Законом. За кожний повний рік стажу роботи (врахованого в одинарному розмірі) на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала та дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.

За ч.ч. 1, 2 статті 44 Закону № 1058-IV призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Призначення пенсії за віком здійснюється автоматично (без звернення особи) у разі набуття застрахованою особою права на призначення пенсії за віком при досягненні пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, на підставі відомостей, наявних у системі персоніфікованого обліку, якщо до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, особа не повідомила про бажання одержувати пенсію з більш пізнього віку.

Згідно ч.ч. 2, 5 ст. 45 Закону № 1058 пенсія призначається довічно або на період, протягом якого пенсіонер має право на виплату пенсії відповідно до цього Закону.

Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника територіального органу Пенсійного фонду України на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Постановою Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 року за № 1566/11846, затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі - Порядок № 22-1) в редакції, що діяла на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії.

Згідно п. 1.1 Порядку № 22-1 заява про призначення, перерахунок, поновлення пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1); заява про припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання (Заява про виплату пенсії - додаток 2); заява про працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (додаток 3); заява про виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера (додаток 4) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України (далі - орган, що призначає пенсію).

Заява про призначення, перерахунок пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера може подаватись заявником разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (далі - вебпортал) або засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) з використанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до Положення про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 липня 2015 року № 13-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2015 року за № 991/27436.

За п. 4.1 Порядку № 22-1 заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію.

Заяви про перерахунок пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший, припинення перерахування пенсії на поточний рахунок пенсіонера в банку та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, продовження виплати пенсії за довіреністю, виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, виплату пенсії за шість місяців наперед у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, переведення виплати пенсії за новим місцем проживання, виплату недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю пенсіонера, працевлаштування (звільнення), початок (припинення) діяльності, пов`язаної з отриманням доходу, що є базою нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів.

Згідно п. 4.2 Порядку № 22-1 при прийманні документів працівник структурного підрозділу, який здійснює прийом та обслуговування осіб: ідентифікує заявника (його представника); надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії; реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта; уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування; проводить опитування свідків для підтвердження стажу відповідно до пунктів 17-19 Порядку підтвердження наявного трудового стажу. Опитування свідків проводиться згідно із пунктом 12 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії; з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат; повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів; сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис; надсилає запити про отримання необхідних відомостей з відповідних державних електронних інформаційних реєстрів, систем або баз даних згідно з пунктом 2.28 розділу II цього Порядку; повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал або засобами Порталу Дія; видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 7). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі; повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних реєстрах, системах або базах даних та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповідної інформації.

Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Згідно п. 4.3 Порядку № 22-1 рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

За п. 4.7 Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.

Згідно ч. 1 статті 114 Закону № 1058-IV право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

За п.1 ч. 2 статті 114 Закону № 1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Стаття 114 Закону №1058-IV передбачає право громадян на пенсію за віком на пільгових умовах, частина 2 статті 114 Закону №1058-IV визначає умови для набуття такої пенсії працівників, зайнятих повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 та за результатами атестації робочих місць за умови досягнення певного пенсійного віку.

Згідно ч. 4 ст. 45 Закону № 1058 перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа; у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.

За ст. 62 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон № 1788-XII) основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно п. 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

За п. 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка. У разі коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються на тимчасово окупованій території України або в районах проведення антитерористичної операції, спеціальний трудовий стаж може підтверджуватися за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.

Отже, страховий стаж, набутий до 01 січня 2004 року, підтверджується трудовою книжкою та документами, визначеними Порядком № 637, а страховий стаж, набутий після 01 січня 2004 року, підтверджується довідкою з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 затверджено Порядок застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі - Порядок № 383).

Зазначений Порядок № 383 регулює застосування Списків під час обчислення стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Згідно п. 3 Порядку № 383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

Зазначена постанова набула чинності з 21.08.92. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.92, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації (пункт 4.1 Порядку № 383).

За п. 4.3 Порядку №383 у разі підтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.97 (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць, до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи із шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.

Згідно п. 10 Порядку №383 для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 № 637.

Таким чином, після 21 серпня 1992 року основними документами, які підтверджують пільговий стаж - період роботи на відповідних посадах або за професіями, які включені до Списків, є трудова книжка та документи, що підтверджують проведення атестації робочих місць за умовами праці, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, якими можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.

При цьому, значення трудової книжки та результатів атестації, як основних документів, що підтверджують пільговий стаж роботи, встановлено статтею 62 Закону № 1788-ХІІ, і будь-які підзаконні нормативно-правові акти, які суперечать цьому положенню, не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.

Якщо трудова книжка відсутня або у ній не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

Позивач при первинному оформленні пенсії у травні 2010 року разом з трудовою книжкою надав уточнюючу довідку від 26.04.2010 року №137 та додаток до неї про фактично відпрацьований час в шкідливих умовах праці, довідку без номера і дати щодо відпусток без збереження заробітної плати, видані Рубіжанським казенним хімічним заводом «Зоря» (Рубіжанський хімзавод «Зоря»); уточнюючу довідку від 26.05.2010 року №60 та довідку без номера і дати щодо відпусток без збереження заробітної плати, видані державним підприємством «Хімічний завод Південний».

Оскільки в певних періодах роботи в Рубіжанському казенному хімічному заводі «Зоря» та державному підприємстві «Хімічний завод Південний» позивач знаходилась у відпустках без збереження заробітної плати, а також працювала неповний робочий день, що не відображено в трудовій книжці позивача, тому для підтвердження спеціального пільгового стажу відповідачем правомірно взято до уваги уточнюючі довідки вказаних підприємств.

Інформація щодо спецстажу позивача, зазначена у вказаних довідках, також знайшла своє підтвердження і у Індивідуальних відомостях про застраховану особу ОК-5, починаючи з 1999 року.

Таким чином, є неприйнятним доводи позивача про те, що її пільговий стаж повинен розраховуватись виключно на підставі даних, зазначених в трудовій книжці.

Щодо незарахування відповідачем періоду роботи позивача з 21.07.1999 року по 09.08.1999 року, оскільки згідно з наказами про затвердження результатів атестації робочих місць за умовами праці наявна перерва у проведенні атестації підприємством за цей період (накази про проведення атестації № 606 від 20.07.1994 року та №927 від 10.08.1999 року).

Згідно п. 5 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 року №442 (далі - Порядок проведення атестації робочих місць), атестація робочих місць за умовами праці (далі атестація) проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на п`ять років.

Зазначена постанова набула чинності з 21.08.1992. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, до пільгового стажу зараховується весь період роботи до 21.08.1992, 5-річний період роботи на даному підприємстві, що передує даті видання наказу про її результати, та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням п. 4.2. цього Порядку.

За п.п. 1, 2, 4, 9, 10 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 року №442, атестація робочих місць за умовами праці проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.

Основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації прав на здорові та безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Атестація проводиться атестаційною комісією, склад і повноваження якої визначається наказом по підприємству, організації в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, організації.

Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.

Результати атестації використовуються при встановленні пенсій за віком на пільгових умовах, пільг і компенсацій за рахунок підприємств та організацій, обґрунтуванні пропозицій про внесення змін і доповнень до списків №1 і 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення, а також для розробки заходів щодо поліпшення умов праці та оздоровлення працюючих.

Своєчасно проведена атестація робочих місць за умовами праці є одним із заходів соціального захисту працівників, який має сприяти реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Атестація має проводитися у передбачені п. 4 Порядку №442 строки, а відповідальність за своєчасність та якість її проведення покладається на керівника підприємства, організації.

При цьому особа, яка працює на посаді, віднесеній до Списку №1, робоче місце по якій підлягає атестації відповідно до Порядку проведення атестації робочих місць, не наділена жодними правами (повноваженнями, обов`язками), які б могли вплинути на своєчасність проведення атестації робочих місць.

Трудовою книжкою позивача підтверджується, що атестацію проведено на підприємстві відповідно до наказів № 606 від 20.07.1994 року та №927 від 10.08.1999 року.

Велика Палата Верховного суду у справі №520/15024/16-а від 19.02.2020 сформулювала правовий висновок, згідно із яким особи, які зайняті на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком №2, але з вини власника на таких підприємствах не було проведено атестацію робочих місць, мають право на зарахування стажу роботи на таких посадах до спеціального стажу, необхідного для призначення пенсії за віком на пільгових умовах Списком №2, відповідно до пункту «б» статті 13 Закону №1788-ХІІ.

Цей висновок є також застосовним і щодо осіб, зайнятих на роботах із шкідливим і важкими умовами праці за Списком №1.

Згідно ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємства не може бути підставою для відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах. Відповідальність за не проведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць покладається на власника підприємства, а не на працівника. При цьому, контролюючу функцію у відносинах щодо проведення атестації робочих місць на підприємстві виконує держава в особі відповідних контролюючих органів, а не працівник.

Крім того, необхідними умовами для виникнення права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах є встановлення факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що передбачені Списком №1, а також документальне підтвердження зайнятості працівника за відповідною професією за результатами атестації умов праці, яке полягає у наявності результатів атестації відповідного робочого місця за умовами праці.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про наявність підстав для зарахування до пільгового стажу позивача за Списком №1 періоду роботи з 21.07.1999 року по 09.08.1999 року та здійснення перерахунку пенсії з 01.08.2023 року.

Щодо періоду роботи позивача з 01.01.2009 року по 19.10.2010 року, який позивач просив зарахувати до пільгового стажу, суд зазначає, що ані відповідь-відмова відповідача, ані його відзив не містять жодних мотивів та висновків щодо незарахування цього періоду до пільгового стажу позивача.

За ч. 2 статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У цій статті закріплено загальні критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн. Суб`єкти владних повноважень повинні враховувати ці критерії-принципи, знаючи, що адміністративний суд керуватиметься ними у разі оскарження відповідних рішень, дій чи бездіяльності. Законодавче закріплення цих критеріїв-принципів також дає можливість фізичній чи юридичній особі сформувати уявлення про якість та природу належних рішень чи дій, які вона має право очікувати від суб`єкта владних повноважень.

Принцип обґрунтованості рішення (вчинення дії) суб`єкта владних повноважень має на увазі, що вони повинні бути прийняті/вчинені з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Європейський Суд з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року, вказує, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень. Серед критеріїв /принципів/, які повинні застосовуватись суб`єктом владних повноважень при прийнятті ним рішень та вчиненні дій та якими керується адміністративний суд у разі оскарження таких рішень, дій, є, зокрема, критерій законності, відповідно до якого суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним, а рішення суб`єкта владних повноважень має прийматися обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення. Встановлення невідповідності діяльності суб`єкта владних повноважень вказаним критеріям для оцінювання рішення, (дій) є достатньою підставою для задоволення адміністративного позову, за умови, що встановлено порушення прав та інтересів позивача.

Враховуючи те, що жодних мотивів та обґрунтування щодо незарахування періоду роботи позивача з 01.01.2009 року по 19.10.2010 року до пільгового стажу відповідач не навів, суд позбавлений наразі можливості вирішити спір між сторонами в цій частині.

З огляду на це, з метою ефективного захисту порушених прав позивача, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про зобов`язання відповідача розглянути повторно заяву позивача від 04.08.2023 року в частині вимоги зарахувати до пільгового стажу за Списком №1 періоду роботи з 01.01.2009 року по 19.10.2010 року.

Враховуючи встановлені обставини, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про:

- визнання протиправною бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо незарахування до пільгового стажу за Списком №1 період роботи позивачу з 21.07.1999 року по 09.08.1999 року;

- зобов`язання відповідача зарахувати позивачу до пільгового стажу за Списком №1 період роботи з 21.07.1999 року по 09.08.1999 року та здійснити в цій частині перерахунок пенсії з 01.08.2023 року;

- зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області повторно розглянути заяву позивача від 04.08.2023 року в частині вимоги зарахувати до пільгового стажу за Списком №1 період роботи з 01.01.2009 року по 19.10.2010 року.

В іншій частині рішення суду не оскаржено.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.

Керуючись ст. ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30 листопада 2023 року у справі № 360/1220/23 за позовом ОСОБА_1 в інтересах ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Повний текст постанови складений 8 травня 2024 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: А.А. Блохін

І.В. Сіваченко

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.05.2024
Оприлюднено10.05.2024
Номер документу118903047
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —360/1220/23

Постанова від 08.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 30.11.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні