Рішення
від 07.05.2024 по справі 914/3318/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.05.2024 Справа № 914/3318/23

Господарський суд Львівської області у складі судді Іванчук С.В., за участю секретаря Клим О. Ю., розглянувши матеріали справи за позовом: Червоноградської міської ради, м. Червоноград, Львівська область;

до відповідача-1: Приватного підприємства «Автоцентр-Червоноград», м. Запоріжжя;

до відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю «Легат-С», м. Червоноград, Львівська область;

про стягнення безпідставно збережених коштів в сумі 312693,15грн.

За участю представників сторін:

від позивача: Душна Марія Іванівна, Аракчеєва Юлія Дмитрівна - представники;

від відповідача-1: не з`явився;

від відповідача-2: не з`явився.

Відводів складу суду та секретарю судового засідання сторонами не заявлено.

Розгляд справи судом.

На розгляд Господарського суду Львівської області поступив позов Червоноградської міської ради до Приватного підприємства «Автоцентр-Червоноград» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Легат-С» про стягнення безпідставно збережених коштів в сумі 312693,15грн.

Ухвалою суду від 29.11.2023р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Рух справи відображено в ухвалах суду та протоколах судових засідань.

Через систему «Електронний суд» позивач 24.11.2023р. подав заяву за вх. №30268/23 від 27.11.2023р. про зміну предмету позову. Ухвалою суду від 26.03.2024р. прийнято до розгляду заяву за вх. №30268/23 від 27.11.2023р. про зміну предмету позову, закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 16.04.2024р. Ухвалою суду від 16.04.2024р. відкладено судове засідання на 07.05.2024р.

На електронну адресу суду від АТ «Укрпошта» 13.03.2024р. надійшов лист за вх. № 7275/24 щодо причин невручення відповідачу 1 поштової кореспонденції суду, продубльований на адресу суду засобами поштового зв`язку 18.03.2024р. за вх. № 7656/24.

Через систему «Електронний суд» позивач 17.04.2024р. та 01.05.2024р. подав додаткові пояснення за вх. № 10639/24 вх. № 11911/24.

Представники позивача в судове засідання 07.05.2024р. з`явились, надали суду усні пояснення щодо предмета спору, підтримали позовні вимоги із врахуванням письмових пояснень від 01.05.2024р. вх. № 11911/24.

Представник відповідача-1 в судове засідання 16.04.2024р. не з`явився. Ухвали суду, надіслані відповідачу-1, повернулися на адресу суду із довідками органу поштового зв`язку ф.20, причина повернення «за закінченням терміну зберігання». Відповідно до листа АТ «Укрпошта» за вх. № 7275/24 від 13.03.2024р. рекомендовані листи на адресу Приватного підприємства «Автоцентр-Червоноград», далі ПП, (м.Запоріжжя, Хортицьке шосе, б.14) надійшли до відділення поштового зв`язку, далі- відділення, №123 м. Запоріжжя з індексом 69123 та доставлялись за зазначеною адресою. Оскільки за зазначеною адресою знаходиться багатоквартирний житловий будинок, при цьому на листах не зазначений номер квартири (офісу), та ПП не створені належні умови доставки та вручення поштових відправлень (поштова скринька з назвою ПП за зазначеною адресою відсутня, договір/заява на доставку поштових відправлень ПП відсутній, уповноважені не визначені), вручити листи та залишити повідомлення про їх надходження не надалось можливим. Також, лист від 01.02.2024р. на адресу ПП (м.Червоноград, вул.Б.Хмельницького, б.61) надійшов до відділення м. Червоноград з індексом 80100 та доставлявся за зазначеною адресою. Оскільки ПП не створені належні умови доставки та вручення поштових відправлень (вивіска та поштова скринька з назвою ПП за зазначеною адресою відсутні, договір/заява на доставку поштових відправлень ПП відсутній, уповноважені особи не визначені), вручити лист та залишити повідомлення про його надходження не надалось можливим. Відтак, за закінченням терміну зберігання листи були повернені за зворотною адресою.

Відповідач-2 явки повноважного представника в судове засідання 07.05.2024р. не забезпечив. Ухвали суду, надіслані відповідачу-2, повернулися на адресу суду із довідками органу поштового зв`язку ф.20, причини повернення «за закінченням терміну зберігання» та «адресат відсутній за вказаною адресою».

В судові засідання відповідачі явки повноважних представників не забезпечили, письмових відзивів не подано. Причини неявки, не подання відзиву чи доказів не повідомлено, хоча судом належно виконано обов`язок, щодо повідомлення усіх учасників справи про дату, час та місце розгляду справи, зокрема відповідачів, за адресами зазначеними у позовній заяві та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та оприлюднено в електронній формі в Державному реєстрі судових рішень.

Відповідно до частин третьої та сьомої ст.120 ГПК України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

Заяв про зміну відповідачем місцезнаходження не поступало.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду викладеної у постанові від 15.05.2018 у справі № 904/6063/17 отримання поштової кореспонденції залежить від волевиявлення особи і на неї, як на суб`єкта господарської діяльності покладається обов`язок належної організації отримання поштової кореспонденції пов`язаної із здійснюваною господарською діяльністю. Сам лише факт неотримання скаржником кореспонденції, якою суд із додержанням вимог процесуального закону надсилав ухвалу для вчинення відповідних дій за належною адресою та яка повернулася до суду у зв`язку з її неотриманням адресатом, не може вважатися поважною причиною невиконання ухвали суду, оскільки наведене зумовлено не об`єктивними причинами, а суб`єктивною поведінкою сторони щодо отримання кореспонденції, яка надходила на її адресу (аналогічна позиція викладена в постановах КГС ВС від 16.05.2018 у справі № 910/15442/17, від 10.09.2018 у справі № 910/23064/17, від 24.07.2018 у справі № 906/587/17).

Згідно із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 18.03.2021р. у справі № 911/3142/19 та від 04 травня 2023 року у справі № 910/12087/21 де відзначено, що направлення листа рекомендованою кореспонденцією на дійсну адресу є достатнім для того, щоб вважати повідомлення належним, оскільки отримання зазначеного листа адресатом перебуває поза межами контролю відправника, у даному випадку, суду.

За змістом статті 2 Закону України «Про доступ до судових рішень» кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі. (Постанова Верховного Суду від 11.12.18р. у справі № 921/6/18.).

Як вбачається із матеріалів справи, ухвали суду надіслано відповідачам поштовою рекомендованою кореспонденцією, також, ухвали суду у справі № 914/3318/23 було оприлюднено в електронній формі в Єдиному державному реєстрі судових рішень. Отже, судом виконані всі необхідні та можливі заходи, щодо сповіщення усіх учасників справи про час та місце судового засідання.

Відповідно до ч. 9 ст.165, ч. 1 ст.202 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами. Неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Відповідно до п.1 ч.3 ст.202 ГПК України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки. З врахуванням належного виконання обов`язку суду, щодо повідомлення про час та місце проведення судового розгляду усіх учасників судового процесу, судом забезпечено учасникам судового процесу рівні процесуальні можливості у захисті їхніх процесуальних прав і законних інтересів, у наданні доказів та здійсненні інших процесуальних прав, та те, що неявка представників сторін не перешкоджає розгляду спору по суті, а також враховуючи вимоги ст. 202 ГПК України, та строки розгляду спору, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників відповідачів та за наявними у справі матеріалами.

Позиції учасників справи.

Позиція позивача.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у комунальній власності Червоноградської територіальної громади перебуває земельна ділянка площею 0,4388 га з кадастровим номером: 4611800000:01:003:0026 розташована по вулиці Богдана Хмельницького, 47 «а» в місті Червонограді Львівської області, яка на праві оренди до 01.12.2022р. перебувала в користуванні Приватного підприємства «Автоцентр-Червоноград».

На праві власності Приватному підприємству «Автоцентр-Червоноград» належить будівля площею 18,9 кв.м, яка розміщена по вулиці Богдана Хмельницького, 47 «а» в місті Червонограді Львівської області на земельній ділянці площею 0,4388 га з кадастровим номером: 4611800000:01:003:0026 (спірна земельна ділянка).

Також, на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю «Легат-С» належить автомийка самообслуговування на 6 постів загальною площею 216,4 кв.м, що розміщена по вулиці Богдана Хмельницького, 47 «а» в місті Червонограді Львівської області на спірній земельній ділянці.

Таким чином, спірною земельною ділянкою комунальної форми власності з 02.02.2022р. користуються відповідач-1 - Приватне підприємство «Автоцентр-Червоноград» та відповідач-2 - Товариство з обмеженою відповідальністю «Легат-С».

Позивач зазначає, що жоден з відповідачів за період з 02.12.2022р. і до подання позовної заяви не звертався до Червоноградської міської ради щодо врегулювання питання користування спірною земельною ділянкою та оформлення правовідносин у відповідності до земельного законодавства України. Позивач вказує, що неодноразово звертався до відповідачів із вимогою сплатити безпідставно збережені кошти за використання спірної земельної ділянки, проте, вимоги були залишені без відповіді та задоволення.

Таким чином, відповідачі будучи власниками нерухомого майна, розміщеного на спірній земельній ділянці, не оформили право користування вказаною земельною ділянкою, відтак користуються спірною земельною ділянкою без достатньої правової підстави.

Позивач стверджує, що внаслідок використання відповідачами спірної земельної ділянки без правовстановлюючих документів, територіальна громада в особі Червоноградської міської ради не отримала дохід від здачі земельної ділянки в оренду, чим порушені охоронювані законом права та інтереси Червоноградської міської ради, як позивача щодо неодержаних грошових коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку.

Відповідно до повідомлення фінансового управління Червоноградської міської ради, кошти орендної плати за оренду земельної ділянки за період з 01.12.2022р. по 01.10.2023р. від Приватного підприємства «Автоцентр-Червоноград» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Легат-С» на рахунок бюджету Червоноградської міської територіальної громади не надходили.

Станом на 01.11.2023р. кошти від Приватного підприємства «Автоцентр-Червоноград» та Товариства з обмеженою відповідальністю «Легат-С» на рахунок бюджету Червоноградської міської територіальної громади не надходили.

Позивач зазначає, що згідно даних відділу 6 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, наданих листом від 11.09.2023р. №2712/15-23 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 4611800000:01:003:0026 становить 3065618,85 грн.

Відповідно до рішення Червоноградської міської ради від 30.06.2022 №1322 «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності на території Червоноградської міської ради», ставка орендної плати за земельні ділянки з кодом КВЦПЗД 12.11 становить 12 (дванадцять) відсотків він НГО земельної ділянки. Позивач вказує, що у 2022 році ставка орендної плати за земельні ділянки з кодом КВЦПЗД 12.11 становила 12 (дванадцять) відсотків від нормативної грошової оцінки, що підтверджується рішенням Червоноградської міської ради від 25.06.2019 № 1277 «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності на території міста Червоноград», яке розміщене на офіційному сайті Червоноградської міської ради і є загальнодоступним.

У 2023 році, згідно витягу №9914432132023 із технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок від 08.03.2023, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 4611800000:01:003:0026 становить 3525461,68 грн.

У заяві про зміну предмета позову, позивач зазначив, що під час проведення розрахунку безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою застосовано алгоритм пропорційного нарахування безпідставно збережених коштів виходячи з площі нерухомого майна, що належить кожному з відповідачів. Відтак, позивач із врахуванням додаткових пояснень № 11911/24 від 01.05.2024р. зазначає, що за використання земельної ділянки без правових підстав, загальна сума безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою ПП «Автоцентр-Червоноград» складає 25029,85 грн. та ТзОВ «Легат-С» - 286674,39грн., що разом становить суму 311704,24 грн., яку позивач просить суд стягнути з відповідачів.

Письмового відзиву чи заперечень відповідачами не подано.

Обставини, встановлені судом.

22.11.2017р. Червоноградською міською радою (орендодавець) та Приватним підприємством «Автоцентр-Червоноград» (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до п.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування платної автостоянки з кадастровим номером 4611800000:01:003:0026, яка розташована в м. Червоноград, вул. Богдана Хмельницького, 47 «а». Згідно із п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка площею 0,4388 га. За приписами п. 3 договору на земельній ділянці розміщені об`єкти інфраструктури - автостоянка. Пунктом 16 договору визначено цільове призначення земельної ділянки, згідно класифікації видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) 12.11. За умовами п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору становить 3 797 992,08 гривень. Пунктом 9 договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у розмірі 8 відсотків від нормативної грошової оцінки, що становить у грошовій формі 303839,37 грн. в рік на розрахунковий рахунок місцевого бюджету м. Червонограда № 33213812700019, ЗКПО 37983843, МФО 825014 УДКС у Львівській області, код платежу 18010600. Згідно із п. 8 договору, договір укладено на 5 років. Відповідно до п.п. 1 п. 37 договору дія договору припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено. Доказів продовження дії договору сторонами суду не представлено. Копія договору оренди землі від 22.11.2017р. долучена до матеріалів справи.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 349383585 від 06.10.2023р. 01.12.2017р. за ПП «Автоцентр-Червоноград» зареєстровано право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 4611800000:01:003:0026, що знаходиться за адресою - Львівська обл., м. Червоноград, вулиця Хмельницького Б., земельна ділянка 47 «а», строком дії до 01.12.2022р., номер запису про інше речове право 23768553. Копія інформаційної довідки № 349383585 від 06.10.2023р. долучена до матеріалів справи.

Відповідно до змісту Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованого Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області № 140/0/211-17 від 10.11.2017р. кадастровий номер земельної ділянки 4611800000:01:003:0026; місце розташування земельної ділянки: м. Червоноград, вул. Хмельницького, 47 «а»; категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; цільове призначення земельної ділянки: 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу; площа земельної ділянки м2: 4388; нормативна грошова оцінка земельної ділянки: 3797992,08грн; коефіцієнт Кф 2,5. Копія витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 140/0/211-17 від 10.11.2017р. долучена до матеріалів справи.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 349385884 від 06.10.2023р. відповідачу-1 на праві власності з 01.03.2013 року належить нерухоме майно: будівля - двоповерховий будинок площею 18,9 кв.м., що знаходиться за адресою Львівська обл., м. Червоноград, вулиця Хмельницького Б., будинок 47 «а».

Згідно із інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 349387264 від 06.10.2023р. відповідачу-2 на праві власності з 18.11.2016 року належить нерухоме майно: автомийка самообслуговування на 6 постів площею 216,4 кв.м., що знаходиться за адресою Львівська обл., м. Червоноград, вулиця Хмельницького Б., будинок 47 «а». Копії довідок № 349385884 та № 349387264 від 06.10.2023р. долучені до матеріалів справи.

Згідно з інформаційними довідками з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 31580171 та № 31580191 від 06.10.2023р., копії яких долучено до матеріалів справи, Приватне підприємство «Автоцентр-Червоноград» є юридичною особою код ЄДРПОУ 37197594, місцезнаходження 69123, Запорізька обл., місто Запоріжжя, Хортицьке шосе, будинок 14; Товариство з обмеженою відповідальністю «Легат-С» є юридичною особою код ЄДРПОУ 40498824, місцезнаходження 80100, Львівська обл., місто Червоноград, вулиця Клюсівська, будинок 9, квартира 7.

Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Львівській області № 2712/15-23 від 11.09.2023р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 4611800000:01:003:0026 станом на 2022р. становила 3 065618,85 грн.

Згідно із витягом № НВ-9914432132023 від 08.03.2023р. із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 4611800000:01:003:0026 становить 3 525 461,68грн.

Відповідно до рішення Червоноградської міської ради № 1277 від 25.06.2019р. «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності на території м. Червоноград», яке розміщене в мережі Інтернет за посиланням https://www.chg.gov.ua/Stavky-orendnoi-platy-ta-zemelnogo-podatku/Nova-storinka-95, вирішено встановити з 01.07.2019 року на території міста Червоноград ставки орендної плати за земельні ділянки комунальної власності у відсотках від їх нормативної грошової оцінки, згідно з додатком. Згідно з додатком до рішення Червоноградської міської ради 25.06.2019р. № 1277 встановлено ставку орендної плати за земельні ділянки комунальної власності з цільовим призначенням: 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу в розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Рішенням Червоноградської міської ради №1322 від 30.06.2022р. «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності на території Червоноградської міської ради» вирішено встановити з 01 січня 2023 року на території Червоноградської міської ради ставки орендної плати за земельні ділянки комунальної власності у відсотках від їх нормативної грошової оцінки, згідно з додатком. Відповідно до додатку до рішення Червоноградської міської ради №1322 від 30.06.2022р. встановлено ставку орендної плати за земельні ділянки комунальної власності з цільовим призначенням: 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу в розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Враховуючи вищезазначене, позивачем проведено нарахування відповідачам плати за користування спірною земельною ділянкою без правових підстав за період з 02.12.2022 року по 31.08.2023 року в загальному розмірі 312693,15грн., пропорційно до площі використання спірної земельної ділянки кожним із відповідачів.

Позивач листами № 3/21-5268/2-17 від 12.09.2023р., № 3/21-5384/2-17 від 19.09.2023р., № 3/21-5680/2-17 від 09.10.2023р. та № 3/21-5683/2-17 від 09.10.2023р. звертався до відповідачів про повернення безпідставно збережених коштів за користування без правових підстав земельною ділянкою площею 0,4388 га, з кадастровим номером 4611800000:01:003:0026, в м. Червонограді на вул. Б. Хмельницького, 47 «а» в загальному розмірі 312693,15 грн., що підтверджується фіскальними чеками № 123, № 124 від 12.09.2023р.; № 75 та № 76 від 10.10.2023р., копії яких долучені до матеріалів справи. Вказані листи залишені відповідачами без відповіді та задоволення.

Відповідно до листів Фінансового управління Червоноградської міської ради № 180 від 06.09.2023р., № 197 від 06.10.2023р. та № 223 від 01.11.2023р. кошти від сплати орендної плати за земельні ділянки за період з 01.12.2022р. по 01.11.2023р. від ПП «Автоцентр Червоноград та ТзОВ «Легат-С» на рахунок бюджету Червоноградської міської територіальної громади не надходили.

Оцінка суду.

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до приписів статті 13 Конституції України землі є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Земля як основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави, є об`єктом права власності Українського народу, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюючи владні управлінські функції при прийнятті рішень щодо земель державної та комунальної власності мають діяти виключно у порядок та спосіб визначений законом.

Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Згідно із статтею 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до ч.2 ст.4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

За приписами ч.1ст.11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Стаття 15 Цивільного кодексу України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права в разі його порушення або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно зі статтею 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

За змістом частини 2 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

У пункті 10 прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст. Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні і обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу. За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.

Із введенням у дію 01.01.2002р. Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об`єкти комунальної власності, про що зазначено у частині 2 статті 83 Земельного кодексу України.

Отже, принцип розмежування земель державної і комунальної власності відображено у положеннях Земельного кодексу України, який, зокрема, полягає у визнанні пріоритету належності земель у межах населеного пункту відповідній територіальній громаді. Тобто всі землі у межах населеного пункту вважаються такими, що із 01.01.2002р. перебувають у комунальній власності, крім земель, належність яких державі або приватним власникам зафіксована у Земельному кодексі України.

Разом з цим 01.01.2013р. набув чинності Закон України № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», за змістом пункту 3 розділу II Прикінцеві та перехідні положення якого з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються:

а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій;

б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.

Згідно з пунктом 5 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно зі статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку.

Як передбачено у пункті 6 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України №5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» у разі, якщо відомості про земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, не внесені до Державного реєстру земель, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для державної реєстрації таких земельних ділянок, а також її затвердження здійснюються:

у межах населених пунктів сільськими, селищними, міськими радами;

за межами населених пунктів органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють розпорядження такими земельними ділянками.

За змістом пункту 9 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» державна реєстрація речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності, зазначених у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється в порядку, встановленому законом.

Отже, беручи до уваги наведені положення Конституції України, Земельного кодексу України і пункту 3 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України № 5245-VI Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності, Червоноградська міська рада є власником спірної земельної ділянки, оскільки ця ділянка розташована в межах населеного пункту м. Червоноград, і момент державної реєстрації речового права не впливає на обставини виникнення права комунальної власності на неї.

Цьому висновку відповідає також положення пункту 9 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України № 5245-VI: державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється в порядку, встановленому законом, що з урахуванням змісту пункту 3 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України № 5245-VI лише визначає порядок державної реєстрації права, однак не змінює моменту, з якого земля вважається комунальною власністю відповідних територіальних громад в силу закону.

Як вбачається із матеріалів справи, зокрема договору оренди землі від 22.11.2017р. та інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 349383585 від 06.10.2023р., земельна ділянка з кадастровим номером 4611800000:01:003:0026, що знаходиться за адресою - Львівська обл., м. Червоноград, вулиця Хмельницького Б., земельна ділянка 47 «а» станом на 22.11.2017р., була сформована, зареєстрована, та належала Червоноградській міській раді на праві комунальної власності.

Відповідно до статей 122, 123,124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

При цьому, за умовами частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Згідно із частиною 1 статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до частин 1, 3, 4 та 9 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності (ст.83 ЗК України).

Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (пп.14.1.147 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).

Статтею 22 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата справляється у грошовій формі. Розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016р. затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок), який застосовується з 01.01.2017р. Відповідно до цього Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010р. №548 (додаток 1 Порядку).

При цьому, пунктами 271.1.1 та 271.1.1.2 статті 271 Податкового кодексу України передбачено, що базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства (п.289.1 ст.289 ПК України).

Статтею 13 Закону України «Про оцінку земель» регламентовано, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково. Нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5-7 років (стаття 18 Закону України Про оцінку земель).

Частиною 2 статті 20 Закону України«Про оцінку земель» передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Отже, чинне законодавство не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, формування такого здійснюється автоматично в режимі реального часу, тобто на час звернення заявника, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула (вказаний правовий висновок викладено у постанові ВС від 29.05.2020 у справі №922/2843/19).

Рішеннями Червоноградської міської ради № 1277 від 25.06.2019р. «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності на території м. Червоноград», яке розміщене в мережі Інтернет за посиланням https://www.chg.gov.ua/Stavky-orendnoi-platy-ta-zemelnogo-podatku/Nova-storinka-95 та № 1322 від 30.06.2022р. «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності на території Червоноградської міської ради», вирішено встановити з 01.07.2019 року на території міста Червоноград та з 01 січня 2023 року на території Червоноградської міської ради ставки орендної плати за земельні ділянки комунальної власності у відсотках від їх нормативної грошової оцінки, зокрема за земельні ділянки з цільовим призначенням: 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу в розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Статтею 1212 Цивільного кодексу України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідків події.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 09.11.2021р. у справі №905/1680/20 відзначила, що якщо землекористувач сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, використовує її без оформлення договору оренди, власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.

За змістом положень глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

З аналізу змісту норм ст. ст. 1212-1214 ЦК України, абз. 4 ч. 1 ст.144, абз. 5 ч. 1 ст. 174 ГК України випливає, що зобов`язання з набуття, збереження майна без достатньої правової підстави (кондикційне зобов`язання) виникає за одночасної наявності трьох умов: 1) відбувається набуття чи збереження майна; 2) правові підстави для набуття чи збереження майна відсутні; 3) набуття чи збереження здійснюється за рахунок іншої особи.

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України(зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018р. у справі № 629/4628/16-ц та від 20.11.2018р. у справі №922/3412/17, а також підтверджено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021р. у справі №905/1680/20).

Оскільки, відповідачі не є власниками, чи постійними користувачами земельної ділянки, а тому не є суб`єктами плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдино можливою формою здійснення плати за землю для них як землекористувачів є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Суд також зазначає, що сам факт несплати підприємствами за користування земельною ділянкою у встановленому законодавчими актами розмірі свідчить про втрату Червоноградською міською радою майна, яке у спірних правовідносинах підпадає під визначення Європейського суду з прав людини виправдане очікування щодо отримання можливості ефективного використання права власності. При цьому, відновлення порушених прав позивача за таких обставин і в такий спосіб не створює для відповідачів жодних необґрунтованих, додаткових або негативних наслідків, оскільки предметом позову є стягнення грошових коштів, які останні мали б сплатити за звичайних умов як і фактичні добросовісні землекористувачі. Навіть за умови правомірної поведінки відповідачів у спірних правовідносинах, в обраний позивачем спосіб захисту відбувається відновлення справедливої рівноваги між правами та обов`язками сторін спору, встановлення якої ґрунтується на визначеній нормами земельного законодавства умові платності використання земельної ділянки.

Факт користування відповідачами спірними земельними ділянками, власником яких є Червоноградська міська рада в період з 02.12.2022р. по 31.08.2023р. без достатньої правової підстави, зокрема підтверджується наявними в матеріалах справи інформаційними довідками з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна № 349385884 від 06.10.2023р., відповідно до якої відповідачу-1 на праві власності з 01.03.2013 року належить нерухоме майно: будівля - двоповерховий будинок площею 18,9 кв.м., що знаходиться за адресою Львівська обл., м. Червоноград, вулиця Хмельницького Б., будинок 47 «а» та № 349387264 від 06.10.2023р., відповідно до якої відповідачу-2 на праві власності з 18.11.2016 року належить нерухоме майно: автомийка самообслуговування на 6 постів площею 216,4 кв.м., що знаходиться за адресою Львівська обл., м. Червоноград, вулиця Хмельницького Б., будинок 47 «а».

Відповідно до пункту 286.6 статті 286 Податкового кодексу України за земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у спільній власності кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується з урахуванням прибудинкової території кожному з таких осіб: 1) у рівних частинах - якщо будівля перебуває у спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділена в натурі, або одній з таких осіб-власників, визначеній за їх згодою, якщо інше не встановлено судом; 2) пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній частковій власності; 3) пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній сумісній власності і поділена в натурі.

За земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у користуванні кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується кожному з них пропорційно тій частині площі будівлі, що знаходиться в їх користуванні, з урахуванням прибудинкової території.

Відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 17.08.2022р. у справі № 922/1646/20 за відсутності іншої норми права, яка б урегульовувала подібні правовідносини, а також враховуючи ненадання відповідачами альтернативного розрахунку спірних сум, Верховний Суд вважає обґрунтованим та правомірним застосування судами попередніх інстанцій пункту 286.6 статті 286 Податкового кодексу України за аналогією у спірних правовідносинах та дійшов висновку, що розрахувати суми безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою для кожної з кількох осіб пропорційно їх часткам у праві власності на нерухомість, яка знаходиться на такій земельній ділянці, можливо, а тому розрахунок позовних вимог, який містить у собі саме такий алгоритм, не суперечить вимогам закону, є раціональним та справедливим.

Близькі за змістом висновки щодо можливості застосування запропонованого у цій справі алгоритму розрахунку позовних вимог надав і Касаційний цивільний суд у постанові від 29.01.2020р. у справі № 638/13423/18 та Касаційний господарський суд у постанові від 04.10.2022р. у справі № 922/2828/20.

Позивачем заявлено вимоги (відповідно до заяви про зміну предмета позову за вх. №30268/23 від 27.11.2023р.) про повернення коштів за користування спірною земельною ділянкою 4611800000:01:003:0026 без правових підстав пропорційно до фактичної площі користування кожного із відповідачів, а саме з Приватного підприємства «Автоцентр-Червоноград» 25109,26 грн. та Товариства з обмеженою відповідальністю «Легат-С» 287583,89 грн. Перевіривши розрахунок позивача, із врахуванням додаткових пояснень вх. № 11911/24 від 01.05.2024р. підставними в перерахунку є вимоги позивача про стягнення з Приватного підприємства «Автоцентр-Червоноград» 25029,85 грн. та з Товариства з обмеженою відповідальністю «Легат-С» 286674,39 грн.

Станом на день прийняття рішення, доказів повернення коштів за користування спірною земельною ділянкою, доказів в спростування наведених обставин суду не подано.

Згідно із ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Відповідно до ч.1 ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Статтею 77 ГПК України встановлено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч.1 ст.86 ГПК України).

Враховуючи вищевикладене, подані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що обставини які є предметом доказування у справі судом визнаються встановленими та позовні вимоги до відповідача-1 щодо стягнення безпідставно збережених коштів в сумі 25029,85 грн. та до відповідача-2 щодо стягнення безпідставно збережених коштів в сумі 286674,39 грн. є обґрунтованими, не спростованими, підтвердженими належними доказами, та підлягають задоволенню.

Врешті вимог щодо стягнення заборгованості належить відмовити у зв`язку із безпідставністю заявлення.

Відповідно до ст.129 ГПК України, оскільки спір виник із вини відповідачів, судові витрати підлягають відшкодуванню із відповідачів пропорційно до задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 74, 76, 77,86, 129, 185, 233, 236-241

Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задоволити частково.

Стягнути з Приватного підприємства «Автоцентр - Червоноград» (69123, Запорізька обл., місто Запоріжжя, Хортицьке шосе, будинок 14, ідентифікаційний код 37197594) на користь Червоноградської міської ради (80100, Львівська обл., Червоноградський р-н, місто Червоноград, пр.Шевченка Т., будинок 19, ідентифікаційний код 26269722) заборгованість в сумі 25029,85 грн. та 375,45 грн. судового збору.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Легат-С» (80100, Львівська обл., місто Червоноград, вулиця Клюсівська, будинок 9, квартира 7, ідентифікаційний код 40498824) на користь Червоноградської міської ради (80100, Львівська обл., Червоноградський р-н, місто Червоноград, пр. Шевченка Т., будинок 19, ідентифікаційний код 26269722) заборгованість в сумі 286674,39 грн. та 4300,12 грн. судового збору.

Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Врешті позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили у строки передбачені ст. 241 ГПК України.

Рішення може бути оскаржене в порядку та строки передбачені ст.ст. 256, 257 ГПК України.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет:://reestr.court.gov.ua/.

Повний текст рішення складено 09.05.24р.

СуддяІванчук С.В.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення07.05.2024
Оприлюднено10.05.2024
Номер документу118921674
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —914/3318/23

Рішення від 07.05.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Ухвала від 16.04.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Ухвала від 26.03.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Ухвала від 05.03.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Ухвала від 20.02.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Ухвала від 30.01.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Ухвала від 29.11.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні