ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 травня 2024 року справа №200/5320/23
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Сіваченка І.В., суддів: Блохіна А.А., Гаврищук Т.Г., розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 грудня 2023 року (повне судове рішення складено 01 грудня 2023 року) у справі № 200/5320/23 (суддя в І інстанції Череповський Є.В.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,
УСТАНОВИВ:
25.09.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» (далі - ТОВ «Грін Трейд Оіл») звернулося до суду з позовною заявою Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області (далі ГУ ДПС у Донецькій області), в якому просило:
визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Донецькій області щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» (Код ЄДРПОУ 43522647) у застосуванні положень пп.69.28 п.69 підрозд.10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового Кодексу України, оформлені листом №2242/6/05-99-07-01 від 02.08.2023;
зобов`язати Головне управління ДПС у Донецькій області (Код ЄДРПОУ ВП:44070187) повторно розглянути повідомлення Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» (Код ЄДРПОУ 43522647) про втрату (зіпсуття) первинних документів від 26.07.2023 (вх.№6848/6 від 27.07.2023) на відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» (Код ЄДРПОУ 43522647) положенням пп.69.28 п.69 підрозд.10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового Кодексу України та прийняти рішення з урахуванням висновків суду, викладених судовому рішенні за результатами розгляду позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» до Головного управління ДПС у Донецькій області.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що в квітні 2022 року через військову агресію російської федерації, зважаючи на оголошену евакуацію мешканців Донецької області, погіршення безпекової ситуації у місті Краматорськ, працівники позивача змушені були покинути місце здійснення господарської діяльності адресою: 84313, Донецька обл., м. Краматорськ, пр. Миру, буд. 2. У зв`язку з тим, що позивач не міг більше забезпечувати охорону офісного приміщення, директором товариства було ухвалене рішення про подальше зберігання документації (договірної, первинної), архіву, комп`ютерної техніки в квартирі АДРЕСА_1 .
Внаслідок обстрілу 2 лютого 2023 року було пошкоджено трубопровід холодної води у будинку АДРЕСА_2 , внаслідок чого відбулось залиття квартир у під`їзді, в якому розташована квартира АДРЕСА_3 , у зв`язку з чим було пошкоджено та зіпсовано майно позивача, яке знаходилось в середині квартири АДРЕСА_1 : комп`ютерній техніці, договірним, первинним документам, пов`язаним із підприємницькою діяльністю, веденням податкового обліку, за всі податкові (звітні) періоди починаючи із І кварталу 2020 року до І кварталу 2022 року (включно).
Зважаючи на вищевикладене, керуючись п. 69.28 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, 26.07.2023 позивач повідомив відповідача про те, що документація позивача, у т.ч. первинна, пов`язана із підприємницькою діяльністю, веденням податкового обліку, за всі податкові (звітні) періоди починаючи із І кварталу 2020 року до І кварталу 2022 року (включно), втрачена (зіпсована) і не може бути пред`явлена через бойові дії армії рф - ракетні удари 2 лютого 2023 року по житловим будинкам у центрі міста Краматорськ - будинку АДРЕСА_2 . Не може навести загальний перелік первинних документів (із зазначенням реквізитів), за всі податкові (звітні) періоди починаючи із І кварталу 2020 року до І кварталу 2022 року (включно), які знаходилися за адресою квартира АДРЕСА_1 , у зв`язку із їх значною кількістю та їх зіпсуттям.
Відповідач повідомив позивача, що у контролюючого органу відсутні підстави для застосування положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, оскільки згідно з реєстраційними даними позивач має іншу податкову адресу, Краматорську міську територіальну громаду віднесено до територій можливих бойових дій з 24.02.2022 по теперішній час, яка не знаходилась в зоні активних бойових дій та не була окупована, позивачем не надано документів, що підтверджують факт переміщення документації за адресою: квартира АДРЕСА_1 . Вважаючи протиправною відмову відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Також представником позивача було надано пояснення з приводу рішення про подальше зберігання документації (договірної, первинної), архіву, комп`ютерної техніки в квартирі АДРЕСА_1 , в яких було зазначено, що у квітні 2022 року через військову агресію російської федерації, зважаючи на оголошену евакуацію мешканців Донецької області, погіршення безпекової ситуації у місті Краматорськ, працівники позивача змушені були покинути місце здійснення господарської діяльності адресою: 84313, Донецька обл., м. Краматорськ, пр. Миру, буд.2. У зв`язку з тим, що позивач не міг більше забезпечувати охорону офісного приміщення, директором товариства було ухвалене рішення про подальше зберігання документації (договірної, первинної), архіву, комп`ютерної техніки в квартирі АДРЕСА_1 . Власником вищевказаної квартири є ОСОБА_1 - батько директора ТОВ «Грін Трейд Оіл» ОСОБА_2 . Зважаючи на обстановку у м. Краматорськ у квітні 2022 року, з метою невідкладної евакуації, керівник ТОВ «Грін Трейд Оіл» не оформлював письмово своє рішення про зберігання документації у квартирі свого батька та здійснив перевезення документів власним автомобілем.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01 грудня 2023 року позов задоволено.
Визнано протиправними дії ГУ ДПС у Донецькій області щодо відмови ТОВ «Грін Трейд Оіл» у застосуванні положень пп.69.28 п.69 підрозд.10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового Кодексу України, оформленої листом № 2242/6/05-99-07-01 від 02.08.2023.
Зобов`язано ГУ ДПС у Донецькій області повторно розглянути повідомлення ТОВ «Грін Трейд Оіл» про втрату (зіпсуття) первинних документів від 26.07.2023 (вх.№6848/6 від 27.07.2023) на відповідність ТОВ «Грін Трейд Оіл» (Код ЄДРПОУ 43522647) положенням пп.69.28 п.69 підрозд.10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового Кодексу України та прийняти рішення з урахуванням висновків суду, викладених у судовому рішенні.
Не погодившись з таким судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення місцевого суду, прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Згідно наведено переліку, податкову адресу платника, а саме Краматорську міську територіальну громаду віднесено до територій можливих бойових дій з 24.02.2022 по теперішній час. Тобто, за період з 24.02.2022 по теперішній час, вищенаведена територія не знаходилась в зоні активних бойових дій та не була окупована.
Зауважує, що вказана в заяві адреса ( АДРЕСА_4 .) не задекларована підприємством як об`єкт оподаткування (не надавалось повідомлення за формою 20-ОПП) та при цьому не надано будь-яких документів, що підтверджують факт такого переміщення.
Зазначає, що згідно інформаційної системи ІТС «Податковий блок», позивачем надалі здійснюється підприємницька діяльність, а саме: подається електронна звітність, здійснюється реєстрація податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних.
У відзиві на апеляційну скаргу представник позивача просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Апеляційний розгляд здійснено в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, задовольнити, з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено ТОВ «Грін Трейд Оіл» 20.02.2020р. зареєстровано в ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходження товариства: 84313, Донецька обл., м. Краматорськ, пр. Миру, буд.2, керівником товариства із 12.02.2021 є ОСОБА_2 . Вказані обставини підтверджуються копією виписки із ЄДР.
26.06.2023 ТОВ «Грін Трейд Оіл» звернулось до Донецької обласної прокуратури із заявою про скоєння злочину, в якій зазначило про завдання шкоди майну заявника, яке знаходилось в середині квартири АДРЕСА_1 : комп`ютерній техніці, договірним, первинним документам, пов`язаним із підприємницькою діяльністю, веденням податкового обліку, за всі податкові (звітні) періоди починаючи із І кварталу 2020 року до І кварталу 2022 року (включно).
На підставі вказаної заяви відкрито кримінальне провадження №42023050000000290, зареєстроване 27.06.2023 в ЄРДР за ч. 1 ст. 438 КК України.
Постановою старшого слідчого в ОВС 3-го відділення (з дислокацією в м. Краматорськ) слідчого відділу 2-го управління (з дислокацією у м. Маріуполь Донецької області) ГУ СБ України в Донецькій та Луганській областях підполковником юстиції Холіним А.А. від 04 листопада 2023 року визнано ТОВ «Грін Трейд Оіл» (Код ЄДРПОУ 43522647) потерпілим по кримінальному провадженню №42023050000000290 від 27.06.2023, за фактом вчинення кримінального правопорушення за ч. 1 ст.438 КК України.
26.07.2023 позивач надіслав відповідачу повідомлення про втрату (зіпсування) первинних документів, відповідно до якого повідомив контролюючий орган про те, що за адресою квартира АДРЕСА_1 знаходилася документація, у т.ч. первинна, пов`язана із підприємницькою діяльністю, веденням податкового обліку, за всі податкові (звітні) періоди починаючи із І кварталу 2020 року до І кварталу 2022 року (включно). Документація ТОВ «Грін Трейд Оіл», у т.ч. первинна, пов`язана із підприємницькою діяльністю, веденням податкового обліку, за всі податкові (звітні) періоди починаючи із І кварталу 2020 року до І кварталу 2022 року (включно), втрачена (зіпсована) і не може бути пред`явлена через бойові дії армії рф - ракетні удари 2 лютого 2023 року по житловим будинкам у центрі міста Краматорськ - будинку АДРЕСА_2 . Не може навести загальний перелік первинних документів (із зазначенням реквізитів), за всі податкові (звітні) періоди починаючи із І кварталу 2020 року до І кварталу 2022 року (включно), які знаходилися за адресою квартира АДРЕСА_1 у зв`язку із їх значною кількістю та їх зіпсуттям.
02.08.2023 відповідач листом № 2242/6/05-99-07-01 повідомив позивача про відсутні підстав для застосування положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Обґрунтовуючи вказану відмову відповідач зазначив, що відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022, Краматорську міську територіальну громаду віднесено до територій можливих бойових дій з 24.02.2022 по теперішній час, яка не знаходилась в зоні активних бойових дій та не була окупована. ТОВ «Грін Трейд Оіл» не надано документів, що підтверджують факт переміщення документації за адресою: квартира АДРЕСА_1 . ТОВ «Грін Трейд Оіл» не зареєстровано за адресою: квартира АДРЕСА_1 , як об`єкт оподаткування (не надавалось повідомлення за формою 20-ОПП).
Не погоджуючись із діями відповідача щодо відмови йому у застосуванні положень пп.69.28 п. 69 підрозд.10розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Задовольняючі позовні вимоги шляхом зобов`язання повторно розглянути заяву позивача від 26.07.2023та прийняти рішення з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні, суд першої інстанції висновував, що відповідач, за результатами розгляду повідомлення позивача від 26.07.2023 видав лист від 02.08.2023 № 2242/6/05-99-07-01, а не рішення про відмову у застосуванні положень п.п.69.28п.69 Перехідних положень Податкового кодексу України. За оцінкою суду, підписання відповідачем листа, а не рішення, є порушенням процедури, встановленої п.п.69.28п.69 Перехідних положень Податкового кодексу України, та створює перешкоди для належної реалізації позивачем права на оскарження такого документу у адміністративному або судовому порядку.
Суд зазначав, що у спірних правовідносинах, відповідач не здійснив належного розгляду заяви позивача та не прийняв жодного рішення, яке є актом суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС УкраїнитаПодаткового кодексу України, та створювало б відповідні правові наслідки.
Також окружний суд дійшов висновку, що Постанова КМУ «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» № 1364 може вважатися такою, що встановлює порядок визначення Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. А тому, перелік територій, затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.22 № 309, може застосовуватися при визначенні особливостей справляння податків і зборів на відповідних територіях, визначенихПодатковим кодексом України.
Колегія суддів з такими висновками не погоджується, вважає їх помилковими, з огляду на таке.
Відповідно до вимог ч.2ст.19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Надаючи правову оцінку законності і обґрунтованості рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.
Вимогами п.44.3 ст.44 ПК України передбачено, що платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених у пункті 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не менш як 1095 днів з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а у разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності.
Якщо документи, визначені у пункті 44.1 цієї статті, пов`язані з предметом перевірки, проведенням процедури адміністративного оскарження прийнятого за її результатами податкового повідомлення-рішення або судового розгляду, такі документи повинні зберігатися до закінчення перевірки та передбаченого законом строку оскарження прийнятих за її результатами рішень та/або вирішення справи судом, але не менше строків, передбачених пунктом44.3цієї статті (п.44.3 ст.44 Податкового кодексу України).
Відповідно до вимог п.44.5 ст.44 Податкового кодексу Україниразі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації.
Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.
У разі неможливості проведення перевірки платника податків у випадках, передбачених цим підпунктом, терміни проведення таких перевірок переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюєПК Українив редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин.
Підпунктом 69.28 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК Українивстановлено, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих рф територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень ст.44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.
Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.
Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.
Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.
У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.
Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні.
З аналізу викладених положень ПК України вбачається, що Податковий кодекс містить положення, за якими підставами звернення платника податків до податкового органу з приводу застосування підпункту 69.28. пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ є:
1) втрата первинних документів (знищення чи зіпсуття) за умови провадження діяльності платника податків на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України;
2) знаходження первинних документів на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих рф територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
Колегія суддів зазначає, щоУказом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією рф проти України з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року на території України введено воєнний стан, який не скасований і на теперішній час.
06 грудня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» згідно із якою, перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 року № 309 затверджено перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф.
Згідно наведеного переліку, податкову адресу платника, а саме Краматорську міську територіальну громаду віднесено до територій можливих бойових дій з 24.02.2022 по теперішній час. Тобто, за період з 24.02.2022 по теперішній час, вищенаведена територія не знаходилась в зоні активних бойових дій та не була окупована.
Разом з цим колегія суддів зазначає, що з 24.02.2022 м. Краматорськ, як і будь-яке інше місто в Україні, систематично піддається ракетним обстрілам, що має наслідком руйнування цивільної інфраструктури та жертви серед мирного населення.
Проте, ключовим аспектом застосування положень пп.69.28 п.69 підр.10 розд.ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України є саме провадження платником податків діяльності на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, внаслідок чого останні не можуть пред`явити первинні документи. При цьому, за Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 року № 309 місто Краматорськ не відноситься до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
Натомість, в силу приписів п.44.5 ст.44 ПК Україниу разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації, надано авторизацію відповідно до Митного кодексу Україниабо дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень.
Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.
У разі надання платником податків у порядку та строки, визначені абзацом першим цього підпункту, повідомлення та неможливості проведення перевірки платника податків у зв`язку з втратою, пошкодженням або достроковим знищенням платником податків документів строки проведення таких перевірок (крім перевірок, визначенихстаттею 200 цього Кодексу) переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків, але на строк не більше ніж 120 днів.
У разі не відновлення документів, зазначених у пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, або їх повторної втрати, пошкодження чи дострокового знищення, що відбулися після використання платником податків права на їх відновлення у порядку, передбаченому цим пунктом, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності або на час виконання ним вимог митного, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Колегія суддів враховує, що положення пп.69.28 п.69 підр.10 розд.ХХ «Перехідні положення»Податкового кодексу Українипоширюють свою дію на платників податків, які провадять свою діяльність на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, чим й обумовлено неможливість їх вивезення або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
Отже, саме географічний чинник у поєднанні із Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, є ключовим у застосуванні вищенаведеного положення, адже ризику руйнації (в даному випадку знищення документів первинного та податкового обліку) наразі піддається вся без виключень територія України.
Щодо висновку суду, що відповідач не здійснив належного розгляду заяви позивача та не прийняв жодного рішення, яке є актом суб`єкта владних повноважень у розумінніКАС УкраїнитаПодаткового кодексу України, та створювало б відповідні правові наслідки.
Як було зазначено вище, 02.08.2023 відповідач листом № 2242/6/05-99-07-01 повідомив позивача про відсутні підстав для застосування положень підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Обґрунтовуючи вказану відмову, відповідач зазначав, що відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022, Краматорську міську територіальну громаду віднесено до територій можливих бойових дій з 24.02.2022 по теперішній час, яка не знаходилась в зоні активних бойових дій та не була окупована. ТОВ «Грін Трейд Оіл» не надано документів, що підтверджують факт переміщення документації за адресою: квартира АДРЕСА_1 . ТОВ «Грін Трейд Оіл» не зареєстровано за адресою: квартира АДРЕСА_1 , як об`єкт оподаткування (не надавалось повідомлення за формою 20-ОПП).
Колегія суддів вважає, що відповідь податкового органу на повідомлення позивача про втрату первинних документів містить належну мотивацію прийнятого рішення, встановлення обставин, що мають значення для правильного вирішення висвітлених підстав та причин, з яких цей орган дійшов саме таких висновків, надано їм правову оцінку, підписано уповноваженою особою, отже, лист-відповідь за своєю суттю є рішенням суб`єкта владних повноважень.
Крім того, положеннями п.п.69.28 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України не затверджено форму рішення, що спростовує висновки суду, що відповідачем за результатами розгляду повідомлення не прийнято рішення, яке є актом суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України та Податкового кодексу України, та створювало б відповідні правові наслідки.
Решта доводів та заперечень учасників справи, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).
Отже, на підставі наведеного, колегія суддів дійшла висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення допустив порушення норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення місцевого суду скасуванню.
Відповідно до положень ч.1ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.
У зв`язку з відмовою позивачеві в задоволенні позовних вимог, понесені ним судові витрати йому не відшкодовуються. Витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані зі сплатою судового збору, за діючим процесуальним законодавством відшкодуванню не підлягають.
Керуючись статтями 250, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області задовольнити.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 грудня 2023 року у справі № 200/5320/23 скасувати.
Прийняти нову постанову.
У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Трейд Оіл» до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Повне судове рішення 09 травня 2024 року.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І. В. Сіваченко
Судді А. А. Блохін
Т. Г. Гаврищук
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.05.2024 |
Оприлюднено | 13.05.2024 |
Номер документу | 118931701 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Сіваченко Ігор Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні