ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 травня 2024 року справа №200/6848/23
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді: Гаврищук Т.Г., суддів: Блохіна А.А., Сіваченка І.В.,
за участю секретаря судового засідання Никифорової І.М.,
представника відповідача ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 лютого 2024 року у справі №200/6848/23 (суддя І інстанції Тарасенко І.М.) за позовом Публічного акціонерного товариства «Донбасенерго» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення, -
УСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення від 12.09.2023 року № 0008590401.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 01 лютого 2024 року позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано податкове повідомлення рішення від 12.09.2023 року № 0008590401.
Не погодившись з вказаним судовим рішенням, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову в повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального права. Відповідач вважає, що ним правомірно було прийнято спірне податкове повідомлення-рішення, оскільки в ході проведення камеральної перевірки було встановлено порушення п. 201.10 ст. 201, п. 200.4 ст. 200, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України та пп. 69.1, пп. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України. Згідно п.п. 69.1-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідач наголошує на тому, що згідно АІС «Податковий блок»- «Журнал реєстрації Рішень/попередніх рішень щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, щодо ПП Версія, (код ЄДРПОУ30832916); ТОВ "ББК Торг"(код 41342524); ТОВ "Ефект нова", (код 35318719); ТОВ "Мадіком" (код 37303442); ТОВ "Пріват фуд схід", (код 41191101); ТОВ "Вісленд» (код 39873264) відсутнє рішення про неможливість виконання податкового зобов`язання, по ТОВ "Даниил-логістік" (код ЄДРПОУ 37426126 )контролюючим органом прийнято рішення від 22.11.2022р. щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. По ТОВ "Маріупольска птахофабрика" (код 30844806) на момент прийняття спірного рішення була відсутня інформація щодо прийняття рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що позивач є платником податків та обліковується у цьому статусі у Східному Міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків.
Відповідачем була проведена камеральна перевірка податкових декларацій з податку на додану вартість ПАТ «Донбасенерго» (код ЄДРПОУ 23343582) за лютий 2022 року № 9053364702 від 19.05.2022 року, березень 2022 року №9053364861 від 19.05.2022 року та за квітень 2022 року № 9053365218 від 19.05.2022 року, за результатами якої складено акт № 299/32-00-04-04-01-2423343582 від 20.09.2022 року.
Згідно висновків акту, камеральною перевіркою встановлено порушення позивачем п. 201.10 ст. 201, п. 200.4 ст. 200, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України та пп. 69.1., пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, в результаті чого встановлено заниження податку на додану вартість на загальну суму 5 954 353 грн., в т.ч. за лютий 2022 року у розмірі 2 064 390 грн., за березень 2022 року у розмірі 2 218 551 грн., за квітень 2022 року у розмірі 1 671 412 грн..
Актом перевірки встановлено факт включення позивачем до складу податкового кредиту декларацій з податку на додану вартість:
1) суми ПДВ по не зареєстрованим податковим накладним на загальну суму 4585360,37 грн. у тому числі: за лютий 2022 року у розмірі 2039142,79 грн., за березень 2022 року у розмірі879550,91 грн., за квітень 2022 року у розмірі 166666,67 грн..
2) суми ПДВ по податковим накладним, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, з порушенням строків передбачених пп. 69.1.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України на загальну суму 1368992,64 грн. у тому числі за лютий 2022 року у розмірі 25247,46 грн., березень 2022 року у розмірі 1339000 грн., квітень 2022 року у розмірі 4745,18 грн..
Отримавши акт камеральної перевірки № 299/32-00-04-04-01-211-23343582 від 20.09.2022 року, позивачем було складено та надіслано 19.10.2022 року № 01-1.7/00924 заперечення до акту перевірки.
Матеріали перевірки розглянуто на комісії Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків з розгляду заперечень та пояснень до актів перевірок (протокол від 27.10.2022 року №84/32-00-04-04-01-01).
Комісія, як постійно діючий колегіальний орган, за розглядом обставин правопорушення, прийшла до наступного рішення: «прийняти рішення за результатами розгляду заперечень та визначити розмір штрафних санкцій згідно ст. 123 ПКУ після отримання остаточного рішення за результатами розгляду адміністративної скарги щодо Рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великим платниками податків № 1693/6/32-00-04-04-02-01-02 від 13.07.2022 року.
18 листопада 2022 року ПАТ «Донбасенерго» направило до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків Повідомлення № 01-1.7/01041 (вх. від 22.11.2022р. №5201/6) про втрату первинних документів у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації.
20 грудня 2022 року виконуючим обов`язки начальника Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийнято рішення № 4631/6/32-00-04-02-01-02 про відсутність підстав для застосування підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України до ПАТ «Донбасенерго».
Рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків було оскаржено ПАТ «Донбасенерго» в адміністративному порядку.
13.02.2023 року ПАТ «Донбасенерго» направило скаргу № 01-1.7/00202 до Державної податкової служби.
06.09.2023 року ДПС України прийняло рішення про результати розгляду скарги №26129/6/99-00-06-01-01-06, згідно з яким рішення Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишено без змін, скаргу без задоволення.
Листом від 11.09.2023р. № 5036/6/32-00-04-01-02 Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків повідомила позивача про те, що у листі від 27.10.22р. №3464/6/32-00-04-04-01-02 щодо розгляду заперечень враховано, що одним з контрагентів підприємства по не зареєстрованим податковим накладним якого до складу податкового кредиту віднесено суму ПДВ 4 449 999, 99 грн. є ДП «Шахта ім.М.Є. Сургая», відносно якого ГУ ДПС у Вінницькій області прийнято рішення від 06.10.2022р. №31/02-32-04 про неможливість своєчасного виконання плат6ниуком податків свого податкового обов`язку.
З урахуванням зазначених змін порушення, які зазначено в акті вважати в редакції: в порушення п. 201.10 ст. 201, п. 200.4 ст. 200, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України та пп. 69.1., пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, відповідно до якого встановлено факт включення до податкового кредиту декларацій з податку на додану вартість:
1.ПДВ по податковим накладним, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, з порушенням строків передбачених пп. 69.1.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПодаткового кодексу України на суму 1 180,00 грн. за квітень 2022р.;
2. ПДВ по не зареєстрованим податковим накладним на загальну суму 135360,38 грн., в т.ч. за лютий 2022р. 89142,80 грн., березень 2022р. - 46217,58 грн..
На підставі акту перевірки № 299/32-00-04-04-01-24-23343582 від 20.09.2022 року відповідачем було прийнято податкове повідомлення рішення № 0088590401 від 12.09.2023р., яким позивачу нараховано грошове зобов`язання у розмірі 204810,57 грн., з яких 136540,38 грн. за податковим зобов`язанням, 68270,19 грн. штрафні санкції.
Наведені обставини сторонами не оспорюються.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).
У підпункті 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України зазначено, що податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Зі змісту підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України слідує, що об`єктом оподаткування податку на додану вартість, серед іншого, є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташовано на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з підпунктом "а" пункту 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів та послуг.
Відповідно до пункту 198.2 статті 198 ПК України датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Пункт 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачає, що податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені.
Пунктом 198.6 статті 198 ПК України визначено, що не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму податку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.
Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
Відповідно до Закону України від 03.03.2022р. №2118 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», внесено зміни до підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, а саме: доповнено пунктом 69, зокрема п.п. 69.1 такого змісту: «Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні».
Також, Законом України від 15.03.2022р. №2120 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» до ПК України внесено зміни, зокрема, підрозділ 2 розділу ХХ "Перехідні положення" доповнено пунктом 32-2 наступного змісту: «Тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, включають до складу податкового кредиту звітного періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
Протягом шести місяців після припинення або скасування дії воєнного стану платники зобов`язані забезпечити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відстрочена на період дії воєнного стану, а податковий кредит, задекларований платниками під час дії воєнного стану на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягає обов`язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних".
Законом України від 12.05.2022р. № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, абзаци 1, 3 підпункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України викладено у такій редакції: "69.1. У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
Крім того, цим Законом доповнено підпунктом 69.1-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України такого змісту: "69.1-1. Платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних".
Отже, виходячи з приписів наведеної норми, покупці (отримувачі) товарів (робіт, послуг) мають обов`язок уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, сформований на підставі первинних документів відповідно до пункту 32-2 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України, у разі відсутності факту реєстрації їх контрагентами податкової накладної у зазначені строки. Норми пункту 32-2 підрозділу 2 розділу XX Перехідні положення ПК України не містять жодних додаткових умов чи обмежень щодо можливості формування платником податків податкового кредиту на підставі первинних документів по факту настання першої події.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року №225 (далі - Порядок №255).
Згідно з пунктом 3 Порядку до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Пунктом 4 Порядку передбачено, що до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Згідно акту камеральної перевірки, позивачем до складу податкового кредиту включені суми ПДВ по наступним підприємствам: ПП Версія, м.Маріуполь (код ЄДРПОУ30832916); ТОВ "Даниил-логістік", м. Маріуполь (код ЄДРПОУ 37426126); ТОВ "ББК Торг", м. Бердянськ (код 41342524); ТОВ "Ефект нова", м.Маріуполь (код 35318719); ТОВ "Маріупольска птахофабрика" Волноваський р-он (код 30844806); ТОВ "Мадіком" м.Маріуполь (код 37303442); ТОВ "Пріват фуд схід", м. Сєверодонецьк (код 41191101); ТОВ "Вісленд", м.Рубіжне (код 39873264).
Позивач сформував податковий кредит по цим контрагентам за первинними документами, як це передбачено п. 32-2 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового Кодексу України.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №75 від 25.04.2022, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.04.2022р. за №453/37789, зі змінами та доповненнями, затверджено Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 грудня 2022 року, до якого включено, зокрема, Волноваська міська територіальна громада; Маріупольська міська територіальна громада; Бердянська міська територіальна громада; Рубіжанська міська територіальна громада; Сєвєродонецька міська територіальна громада.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 309 затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією. Згідно вказаного Переліку, територіальні громади: Маріуполя, Сєверодонецьку, Бердянську, Рубіжного та Волноваського району находяться під окупацією РФ.
Під час розгляду справи судом першої інстанції було встановлено, що позивач володіє інформацією про те, що ТОВ «Маріупольска птахофабрика» та ТОВ «Даниил логістік» подало заяву про неможливість виконувати податкові зобов`язання, як це передбачено п.п. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України та Положенням затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року №225. Рішенням податкового органу № 659/02-32-04 від 22.11.2022 року підтверджено, що по ТОВ «Маріупольська птахофабрика» відсутня можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового зобов`язання.
Як вбачається з акту камеральної перевірки, відповідачем взагалі не досліджувались обставини щодо наявності або відсутності у контрагентів позивача можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, як це передбачено Порядком №255.
Також слід зазначити, що пункт 3 розділу 2 Порядку № 225 передбачає, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості, в той час як перевірка позивача проведена раніше 20 вересня 2022р..
Разом з тим, на період дії воєнного стану законодавцем введено спеціальний правовий режим для формування податкового кредиту з податку на додану вартість за лютий-травень 2022 року, що передбачає можливість включення до складу податкового кредиту сум податку на додану вартість на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів за відсутності зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних.
Перевіряючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів звертає увагу на те, що спірний податковий кредит з податку на додану вартість був сформований позивачем за лютий - травень 2022 року на підставі наявних у нього первинних документів за відсутності реєстрації контрагентами відповідних податкових накладних в ЄРПН та зареєстрованих в цьому реєстрі податкових накладних після 15 липня 2022 року.
Позивач виконував зобов`язання з декларування сум податку на додану вартість згідно первинних документів та не може впливати на своїх контрагентів або нести відповідальність за реєстрацію своїми контрагентами податкових накладних з незалежних від нього обставин.
Тож, враховуючи вищенаведені приписи у контексті обставин цієї справи, позивач набув право на застосування наведеного спеціального податкового режиму, регламентованого пунктом 32-2 підрозділу 2 розділу XX ПК України.
При цьому, скаржник не наводить жодних заперечень щодо відповідної первинної документації позивача та відомостей стосовно проведення щодо господарських операцій, за якими сформовано податковий кредит, документальної перевірки позивача та/або його контрагентів.
Аналізуючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів також приймає до уваги, що праву платника на формування податкового кредиту фактично кореспондує обов`язок його контрагента щодо здійснення реєстрації відповідних податкових накладних в ЄРПН, для реалізації якого податковим законодавством, зокрема пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, також визначено спеціальний правовий режим на період дії воєнного стану.
Водночас, під час судового розгляду справи в судах попередніх інстанцій відповідач не надав жодних доказів, які б підтверджували протиправність поведінки контрагентів позивача за спірними операціями, яка б безумовно свідчила про наявність правових підстав для позбавлення позивача права на податковий кредит за такими операціями.
Аналогічний правовий висновок щодо застосування спірних правових норм викладено у постанові Верховного Суду від 28 лютого 2024 року у справі № 200/466/23.
З урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що під час розгляду справи відповідачем не доведено правомірність прийняття спірного податкового повідомлення-рішення, а тому судом першої інстанції правомірно задоволено позов.
За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Судова колегія дійшла висновку про те, що підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні, а тому відхиляє апеляційну скаргу і залишає судове рішення без змін.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 01 лютого 2024 року у справі №200/6848/23 - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного від 01 лютого 2024 року у справі №200/6848/23 - залишити без змін.
Вступна та резолютивна частина постанови прийнята у нарадчій кімнаті та проголошена у судовому засіданні 09 травня 2024 року.
Постанова у повному обсязі складена у нарадчій кімнаті 09 травня 2024 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з 09 травня 2024 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Т.Г. Гаврищук
Судді А.А. Блохін
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.05.2024 |
Оприлюднено | 13.05.2024 |
Номер документу | 118931768 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні