ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/2968/20 Головуючий у 1-й інстанції: Лисенко В.І.
Суддя-доповідач: Черпак Ю.К.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 травня 2024 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Черпака Ю.К.,
суддів Вівдиченко Т.Р., Штульман І.В.,
за участю секретаря
судового засідання Сулім А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Політичної партії «Справа» на рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року у справі за адміністративним позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії «Справа» про анулювання реєстраційного свідоцтва,
В С Т А Н О В И В:
У лютому 2020 року Міністерство юстиції України (далі - позивач, Мін`юст) звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Політичної партії «Справа» (далі - відповідач, ПП «Справа»/апелянт), в якому просило анулювати реєстраційне свідоцтво Політичної партії «Справа» № 165-п.п від 12 січня 2009 року (код ЄДРПОУ 33397893), місцезнаходження: місто Дніпро, вулиця Старокозацька, 58).
В обґрунтування позову зазначено, що Міністерство юстиції наділене правом звернутися до суду з позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії, у разі не висування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років, що визначено частиною першою статті 24 Закону України «Про політичні партії в Україні».
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 травня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року, у задоволенні адміністративного позову Міністерства юстиції України відмовлено.
20 квітня 2021 року постановою Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду касаційну скаргу Міністерства юстиції України задоволено частково, рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 28 травня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року скасовано та направлено справу на новий розгляд до Окружного адміністративного суду міста Києва.
На виконання положень пункту 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» від 13 грудня 2022 року № 2825-ІХ дана справа отримана Київським окружним адміністративним судом за належністю.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року адміністративний позов Міністерства юстиції України задоволено повністю та анулювано реєстраційне свідоцтво Політичної партії «Справа» № 165-п.п від 12 січня 2009 року (код ЄДРПОУ: 33397893, місцезнаходження: 49000, місто Дніпро, вулиця Старокозацька, 58).
В апеляційній скарзі ПП «Справа», посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове про відмову в задоволенні позову, оскільки висновок про порушення відповідачем закону та не висування своїх кандидатів по виборах Президента України та народних депутатів України здійснений з неповним з`ясуванням всіх обставин. 03 лютого 2020 року відповідачем усунуто обставину, яка слугувала підставою для звернення позивача до суду з позовом, було реалізовано основну мету діяльності та висунуто кандидата для участі у виборах.
У відзиві на апеляційну скаргу Мін`юст зазначив, що оскаржуване рішення є повністю законним, обґрунтованим та ухваленим з дотриманням норм матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги є необґрунтованими та такими, що не містять жодних правових підстав для її задоволення. На думку Мін`юсту, під час розгляду справи доведено факт не висування відповідачем своїх кандидатів по виборах Президента України та народних депутатів України протягом 10 років, що є підставою для звернення до суду з позовом про анулювання політичної партії. Твердження відповідача про висування кандидатів у 2020 році є безпідставними, оскільки десятирічний строк, протягом якого відповідачу треба було вчинити ці дії, сплинув у 2019 році.
Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, повноту встановлення фактичних обставин справ та їх правову оцінку, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Судом першої інстанції встановлено, що 12 січня 2009 року Міністерство юстиції України зареєструвало Політичну партію «Право та справедливість», яка в грудні 2017 року змінила назву на «Справа», що підтверджується свідоцтвом № 165-п.п.
Політична партія «Справа» має статус юридичної особи (дата державної реєстрації - 12 лютого 2009 року; номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - 1 224 102 0000 045691; ідентифікаційний код юридичної особи - 36367458; місцезнаходження: м. Дніпро, вул. Старокозацька, буд. 58; керівник - ОСОБА_1 ).
Діяльність Політичної партії «Справа» здійснюється на підставі Статуту, затвердженого Установчими зборами Політичної партії «Право і Справедливість» (протокол №1 від 23 лютого 2007 року), зі змінами, внесеними відповідно до протоколу №3 від 20 листопада 2008 року, та затвердженого в новій редакції ІІІ З`їздом Політичної партії «Право і Справедливість» (протокол від 26 грудня 2017 року).
З метою перевірки дотримання вимог статті 24 закону України «Про політичні партії в Україні» Міністерство юстиції України 15 січня 2020 року направило до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК, Комісія) лист № 430/00019.4.1/6-20 для отримання інформації щодо висування кандидатів на участь у виборах народних депутатів України та на виборах Президента України протягом останніх 10 років.
Листом від 31 січня 2020 року № 21-41-211 ЦВК надала інформацію стосовно партій, які висували та подавали до комісії документи щодо реєстрації кандидатів на пост Президента України на виборах Президента України (чергових, позачергових) протягом 2010-2019 років та кандидатів у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному та одномандатних виборчих округах на виборах народних депутатів України (чергових, позачергових, повторних, проміжних) протягом 2005-2019 років. Зазначила про відсутність інформації про факт висування та реєстрацію кандидатів від ПП «Справа» на вищевказаних виборах за останні 10 років.
Також у листі повідомлено, що постановою ЦВК № 1983 від 13 грудня 2019 року призначено проміжні вибори народного депутата України в одномандатному виборчому окрузі № 179 (Харківська область) на 15 березня 2020 року.
Постановою ЦВК №1 від 03 січня 2020 року затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення проміжних виборів народного депутата України 15 березня 2020 року в одномандатному виборчому окрузі № 179, яким встановлено строк з 16 січня 2020 року по 03 лютого 2020 року включно для висування кандидатів у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 179 та строк з 16 січня 2020 року по 13 лютого 2020 року включно для подання політичними партіями документів до ЦВК для реєстрації кандидатів у народні депутати України.
03 лютого 2020 року на позачерговому з`їзді Політичної партії «Справа» прийнято рішення про висування ОСОБА_2 кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 179 (Харківська область) на проміжних виборах народного депутата України, призначених на 15 березня 2020 року.
13 лютого 2020 року ПП «Справа» подала до ЦВК відповідну заяву про реєстрацію ОСОБА_2 кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №179.
Постановою ЦВК № 38 від 17 лютого 2020 року ОСОБА_2 зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №179 на проміжних виборах народного депутата України.
Мін`юст, вважаючи наявними підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва, звернувся до суду з адміністративним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив про порушення відповідачем вимог статті 24 Закону України «Про політичні партії в Україні», а саме: не висування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десятирічного строку.
Колегія суддів, переглядаючи рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку, враховує наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 2 Закону України «Про політичні партії в Україні» від 05 квітня 2001 року № 2365-III (далі - Закон № 2365-III, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону № 2365-III політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Згідно з приписами статті 23 Закону № 2365-III політичні партії припиняють свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) або в разі заборони її діяльності чи анулювання реєстрації в порядку, встановленому цим та іншими законами України.
Частинами першою і другою статті 24 Закону № 2365-III передбачено, що у разі, зокрема, не висування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва.
Рішення суду про анулювання реєстрації політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших статутних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно.
Рішенням Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 70 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частини першої статті 10, пункту 3 частини другої, частин п`ятої, шостої статті 11, статті 15, частини першої статті 17, статті 24, пункту 3 розділу VI «Заключні положення» Закону України «Про політичні партії в Україні» (справа про утворення політичних партій в Україні) від 12 червня 2007 року № 2-рп/2007 визнано конституційними, зокрема, положення статті 24 Закону № 2365-III).
Конституційний Суд України у цій справі виходив з того, що згідно зі статтею 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії. Відповідно до частини другої статті 36 Конституції України та виборчого законодавства політичні партії сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян. Реалізацію зазначених конституційних приписів забезпечує положення статті 24 Закону щодо обов`язкової участі політичної партії у виборчому процесі. Наведені конституційні положення дають підстави для висновку, що участь у виборах на загальнодержавному рівні є правом політичної партії, яке кореспондується з обов`язком протягом встановленого законом десятирічного терміну хоча б один раз взяти участь у висуванні своїх кандидатів по виборах Президента України та народних депутатів України.
Впровадженням в Україні адміністративного судочинства положення статті 24 Закону, якими підсудність категорії справ, пов`язаних з порушенням політичними партіями вимог чинного законодавства, віднесено до повноважень Верховного Суду України вступили в колізію з частиною третьою статті 19 КАС України. Ця суперечність має бути усунута законодавчим шляхом і на загальний висновок щодо конституційності судового порядку розгляду справ про анулювання реєстраційного свідоцтва чи заборону політичної партії не впливає.
На виконання зазначеного рішення Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 26 листопада 2015 року № 835-VIII внесено зміни до редакції статті 24 Закону № 2365-III та викладено її у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин. При цьому абзац: «невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років», залишився підставою для анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії.
Відтак, доводи скаржника про невідповідність спірних положень статті 24 Закону №2365-III вимогам Конституції України є необґрунтованими.
Таким чином, враховуючи конструкцію статті 24 Закону № 2365-III, а також Рішення Конституційного Суду України від 12 червня 2007 року № 2-рп/2007, факт не висування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років є обов`язковою підставою для звернення органу, який зареєстрував політичну партію, до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва.
Пунктом 1 частини першої статті 18 Закону № 2365-III визначено, що державний контроль за діяльністю політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, - за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади.
Згідно із Положенням про Міністерство юстиції України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228 із змінами (далі - Положення № 228), Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, зокрема, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення № 228 встановлено, що Міністерство юстиції України здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії; звертається до суду із заявою про анулювання реєстраційного свідоцтва постійно діючого третейського суду у випадках, передбачених законом.
З матеріалів справи вбачається, що 12 січня 2009 року Мін`юстом зареєстровано ПП «Право та справедливість», правонаступником якої є ПП «Справа», що підтверджується свідоцтвом № 165-п.п.
Отже, встановлений законом присічний десятирічний термін для політичної партії хоча б один раз взяти участь у висуванні своїх кандидатів по виборах Президента України та народних депутатів України є 2019 рік.
При цьому обов`язок політичної партії висунути своїх кандидатів на виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років виникає у політичної партії з дня її реєстрації.
Такі правові висновки викладені в постановах Верховного Суду від 20 квітня 2021 року у справі № 640/2968/20, від 30 червня 2021 року у справі № 640/2895/20, від 17 листопада 2021 року у справі № 640/2919/20, від 23 грудня 2021 року у справі № 640/19748/19, які відповідно до частини шостої статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» підлягають врахуванню.
Право Мін`юсту на пред`явлення даного позову передбачене частиною четвертою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України.
З матеріалів справи видно, що Мін`юст звернувся до ЦВК для отримання інформації щодо висування відповідачем своїх кандидатів на участь у виборах народних депутатів України та на виборах Президента України протягом останніх 10 років, на що отримав необхідну інформацію в листі від 31 січня 2020 року № 21-41-211.
Отже, Мін`юст на момент звернення до суду володів інформацією стосовно партій, які висували своїх кандидатів на виборах Президента України та народних депутатів України у період з 2005 року по 2019 рік та подавали до ЦВК документи щодо реєстрації кандидатів. Однак серед них кандидатів від ПП «Справа» не було.
З урахуванням висновків і мотивів, з яких Верховний Суд скасував попередні рішення судів першої та апеляційної інстанції, за клопотання позивача Київський окружний адміністративний суд постановив ухвалу від 21 лютого 2024 року про витребування доказів.
На виконання вимог ухвали суду першої інстанції від 21 лютого 2024 року ЦВК направлено до суду відповідь від 26 лютого 2024 року № 21-23-598, в якій зазначено про відсутність інформації та відомостей про висування ПП «Справа» та ПП «Право і Справедливість» кандидатів на пост Президента України на виборах Президента України (чергових, позачергових) протягом 2010-2019 років та кандидатів у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному та одномандатних виборчих округах на виборах народних депутатів України (чергових, позачергових, повторних, проміжних) протягом 2010-2019 років.
Враховуючи викладене, колегія суддів підтримує висновок суду першої інстанції про те, що Політична партія «Справа» всупереч приписам закону не висувала своїх кандидатів на виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років.
Доказів протилежного відповідачем не надано.
При цьому подання відповідачем після пред`явлення даного позову до суду документів про реєстрацію свого кандидата у народні депутати України, не спростовує факт порушення десятирічного терміну і жодним чином не впливає на застосування статті 24 Закону № 2365-III до спірних правовідносин
Посилання на прийняття 03 лютого 2020 року на позачерговому з`їзді Політичної партії «Справа» рішення про висування ОСОБА_2 кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 179 (Харківська область) на проміжних виборах народного депутата України, призначених на 15 березня 2020 року, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки це було поза межами десятирічного терміну і жодним чином не впливає на застосування статті 24 Закону №2365-III до спірних правовідносин.
Відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки судом першої інстанції правильно і повно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, колегія суддів за наслідками розгляду апеляційної скарги залишає її без задоволення, а рішення суду - без змін.
Керуючись статтями 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Політичної партії «Справа» залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 27 лютого 2024 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий: Черпак Ю.К.
Судді: Вівдиченко Т.Р.
Штульман І.В.
Повний текс постанови складено 09.05.2024.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2024 |
Оприлюднено | 13.05.2024 |
Номер документу | 118933206 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Мельник-Томенко Ж.М.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпак Юрій Кононович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні