МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі
10 травня 2024 р. справа № 400/4265/24 м. Миколаїв
Суддя Миколаївського окружного адміністративного суду Мороз А. О., ознайомившись з
позовомКерівника Миколаївської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону, вул. Нікольська, 18А, м. Миколаїв, 54006,
до відповідачаМиколаївського квартирно-експлуатаційного управління Командування Сил логістики Збройних Сил України, АДРЕСА_1 ,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета споруМіністерство оборони України, , просп. Повітрофлотський, 6, м. Київ, 03168
провизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
Керівник Миколаївської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону (далі - позивач або прокурор) звернувся з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Міністерство оборони України, в якому просить суд:
- визнати протиправною бездiяльнiсть відповідача щодо невжиття вичерпних заходiв до забезпечення реєстрації права державної власностi на земельну дiлянку;
- зобов`язати вжити вичерпних дiй з реєстрації речових прав на нерухоме майно, зокрема права постiйного користування земельною дiлянкою, загальною площею 0,2492 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , вiдповiдно до вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їx обтяжень".
Стаття 171 ч. 1 п. 4 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) покладає на суд обов`язок після одержання позовної заяви з`ясувати чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Дослідивши позов з додатками, суд приходить до висновку про те, що позовна заява не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. При цьому, суд виходить з наступного.
Стаття 4 п. 1-2 КАС України визначає, що адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір. В свою чергу публічно-правовий спір - це спір, у якому:
- хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або
- хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або
- хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
За приписами п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах між суб`єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їх посадовою чи службовою особою, іншим суб`єктом при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою умовою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте, сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
У позовній заяві прокурор вказав, що рiшенням Миколаївської міської ради народних депутатiв № 18/14 вiд 20.10.1993 року для державних потреб видiлено та передано у безоплатне, безстрокове та постійне користування земельну дiлянку вiйськовiй частинi 28740 (ветеринарно-епiзоотичне вiддiлення), яка розмiщена по вул. Акiма у місті Миколаєві, Миколаївської областi.
Зазначену земельну дiлянку поставлено на облiк у Миколаївському квартирно-експлуатаційному вiддiлi (правонаступник - Миколаївське квартирно-експлуатаційне управлiння) з метою подальшого використання для розмiщення вiйськових частин i установ Miністерства оборони СРСР, правонаступником якого на території України е Miністерство оборони України.
Як зазначив прокурор, відповідач не вжив заходів належного оформлення права державної власності на земельну ділянку, призначену для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України і здійснення державної реєстрації вказаного права, а тому питання оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку та державної реєстрації цього права залишається не вирішеним.
На думку суду, підстави для відкриття провадження у справі відсутні.
Завданням адміністративного судочинства, як вказано у ч. 1 ст. 2 КАС України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Сама по собі бездіяльність відповідача (який не є суб`єктом владних повноважень у контексті пункту 7 ч. 1 ст. 4 ККАС України, оскільки дії, спрямовані на набуття права Миколаївським квартирно-експлуатаційним управлінням постійного користування земельною ділянкою, не є реалізацією публічно-владних управлінських функцій) не є достатньою для висновку про існування спору у сфері публічно-правових відносин, необхідним є також встановлення факту порушення цією бездіяльністю прав (інтересів) іншої особи (осіб).
Відповідно, захист, що надається судовим рішенням, не може полягати у спонуканні відповідача вчинити певні дії, результатом яких має бути лише набуття цим відповідачем певного права.
Окрім того, даний спір також не є компетенційним спором, оскільки між сторонами відсутній спір з приводу реалізації їх компетенції у сфері управління та позивач у прохальній частині позову не просить встановити наявність чи відсутність компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень.
Згідно з ч. 1 ст. 170 КАС України, суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Як визначено ч. 6 ст. 170 КАС України, у разі відмови у відкритті провадження в адміністративній справі з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої цієї статті, суд повинен роз`яснити заявнику, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд такої справи.
У частині 2 ст. 124 Конституції України вказано, що юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір.
У даному випадку, на переконання суду, юридичний спір відсутній.
Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, наведеним у постановах від 22.03.2018 року у справі № П/9901/135/18, від 31.01.2019 року у справі № 9901/56/19, від 27.06.2019 року у справі № 9901/920/18, поняття "спір, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства" слід тлумачити в більш ширшому значенні, тобто як поняття, що стосується тих спорів, які не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, і тих, які взагалі не підлягають судовому розгляду.
Відповідно до ст. 7 ч. 1 п. 3 Закону України "Про судовий збір", сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі відмови у відкритті провадження у справі в суді першої інстанції, апеляційного та касаційного провадження у справі.
Суд роз`яснює позивачу його право подати клопотання про повернення судового збору.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4, 19, 170, 243, 248 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В:
1. Відмовити у відкритті провадження у справі № 400/4265/24.
2. Роз`яснити керівнику Миколаївської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Південного регіону право на подання до Миколаївського окружного адміністративного суду клопотання про повернення судового збору.
3. Копію ухвалу про відмову у відкритті провадження в адміністративній справі надіслати позивачеві невідкладно разом з позовною заявою та всіма доданими до неї матеріалами.
4. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею в порядку ст. 256 КАС України.
5. Апеляційна скарга на цю ухвалу може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складання в порядку, визначеному ст.ст. 295-297 КАС України.
Суддя А. О. Мороз
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.05.2024 |
Оприлюднено | 13.05.2024 |
Номер документу | 118957225 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мороз А. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні