ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
08.05.2024Справа № 910/4533/22Господарський суд міста Києва у складі судді Трофименко Т.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні
заяву Державної казначейської служби України
про зміну способу виконання рішення
у справі
за позовом Фермерського господарства «Дінекс-Агро»
до: 1. Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів
2. Офісу Генерального прокурора
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів - Державна казначейська служба України
про стягнення 6 706 940,14 грн,
Представники учасників справи:
від позивача: Воронков В.О. (в режимі відеоконференції)
від відповідача-1: Делявська Г.М.,
від відповідача-2: Декалюк Д.Е.,
від третьої особи (заявника): Олешко О.М.,
УСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду міста Києва від 07.12.2022 у справі № 910/4533/22, яке залишене без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 04.10.2023 та постановою Верховного Суду від 19.03.2024, позовні вимоги задоволено повністю. Вирішено стягнути з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України (вул. Бастіонна, буд. 6, м. Київ, 01601; ідентифікаційний код 37567646) на користь Фермерського господарства «Дінекс-Агро» (вул. Суворова, 1-А, с. Першотравневе, Ізмаїльський район, Одеська область, 68654; ідентифікаційний код 32653803) 6 706 940,14 грн майнової шкоди та 100 604,10 грн судового збору.
04.12.2023 на виконання вказаного рішення було видано відповідний наказ.
03.04.2024 до суду через систему «Електронний Суд» від третьої особи (Державної казначейської служби України) надійшла заява про зміну способу виконання рішення, у якій заявник просить змінити спосіб виконання рішення Господарського суду міста Києва від 07.12.2022 у справі № 910/4533/22 шляхом стягнення з Держави Україна за рахунок коштів Державного бюджету України на користь Фермерського господарства «Дінекс-Агро» 6 706 940,14 грн майнової шкоди та 100 604,10 грн судового збору.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.04.2024 розгляд вказаної вище заяви призначено на 08.05.2024, запропоновано сторонам подати свої пояснення/заперечення щодо заяви Державної казначейської служби України про зміну способу виконання рішення у строк до 01.05.2024.
18.04.2024 до суду за допомогою системи «Електронний Суд» представником позивача подано заяву про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції, у якій останній просить провести судове засідання, призначене на 08.05.2024 об 11:20 год. у даній справі в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 23.04.2024 вказану заяву представника позивача задоволено.
25.04.2024 до суду через систему «Електронний Суд» від позивача надійшли заперечення на заяву про зміну способу виконання рішення у справі № 910/4533/22.
02.05.2024 до суду через систему «Електронний Суд» від відповідача-1 надійшли пояснення на заяву про зміну способу виконання рішення.
В судове засідання 08.05.2024 з`явились представники сторін та третьої особи (заявника).
Представник заявника підтримав подану заяву про зміну способу виконання рішення у даній справі та просив суд її задовольнити. Представники позивача та відповідача-1 проти задоволення заяви Державної казначейської служби України про зміну способу виконання рішення заперечували. Представник відповідача-2 у вирішенні вказаної заяви поклався на розсуд суду.
Розглянувши заяву Державної казначейської служби України про зміну способу виконання рішення у справі № 910/4533/22, суд зазначає таке.
Відповідно до частин 1-3 ст. 331 Господарського процесуального кодексу України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.
Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Суд зазначає, що під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти прийняття господарським судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими. Наприклад, зміна способу виконання рішення можлива шляхом видозмінення зазначеної у рішенні форми (грошової чи майнової) виконання, тобто за відсутності у боржника присудженого позивачеві майна в натурі або грошових коштів, достатніх для покриття заборгованості. Змінюючи спосіб і порядок виконання судового рішення, суд не може змінювати останнє по суті.
Якщо у відповідача відсутні кошти на рахунку в банку або коли їх не вистачає для покриття заборгованості, господарський суд може змінити спосіб виконання рішення і видати наказ про звернення стягнення на його майно. Оскільки майно боржника, на яке може бути звернуто стягнення, визначається державним виконавцем у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження", господарський суд у своєму наказі не зобов`язаний зазначати конкретне майно, а має вмістити в ньому лише вказівку про звернення стягнення на майно у сумі, що підлягає стягненню за рішенням господарського суду. Наведене не виключає права господарського суду з метою захисту у найбільш ефективний та справедливий спосіб порушених відповідачем майнових прав позивача зазначити у виданому ним наказі й конкретне майно відповідача, на яке слід звернути стягнення, якщо в розпорядженні суду є достовірні дані про його наявність у відповідача.
Отже, зміна способу та порядку виконання рішення можлива лише у виняткових випадках, які суд визначає, виходячи з особливого характеру обставин, що ускладнюють або роблять неможливим виконання рішення у порядку і спосіб, які встановлені раніше. При цьому Господарський процесуальний кодекс України не визначає переліку обставин, які свідчать про неможливість виконання рішення чи утруднюють його виконання, а тому суд оцінює докази, надані на підтвердження таких обставин, за приписами ст. 86 Господарського процесуального кодексу України. Визначальним фактором є винятковість цих випадків та їх об`єктивний вплив на виконання судового рішення.
Поняття «спосіб і порядок» виконання судового рішення мають спеціальне значення, яке розраховане на виконавче провадження. Спосіб виконання судового рішення - це спосіб реалізації та здійснення способу захисту, встановленого ст. 16 Цивільного кодексу України. Для зміни способу виконання судового рішення необхідним є з`ясування питання чи не призведе така зміна способу виконання до зміни первісно обраного позивачем способу захисту своїх прав та інтересів, оскільки змінюючи спосіб виконання судового рішення, суд не може змінювати останнє по суті, про що зазначено у постанові Верховного Суду України від 25.11.2015 у справі №6-1829цс15.
Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.
Отже, з урахуванням наведеного, суд звертає увагу, що саме на заявника покладається обов`язок доведення перед судом у порядку приписів статей 76-79 Господарського процесуального кодексу України винятковості випадку для можливості зміни способу та порядку виконання рішення з визначенням конкретних нових заходів для реалізації цього рішення.
Натомість, суд зазначає, що визначений заявником у прохальній частині спосіб виконання рішення Господарського суду міста Києва від 07.12.2022 у справі № 910/4533/22 не відповідає визначенню «зміни способу і порядку виконання рішення» в розумінні статті 331 Господарського процесуального кодексу України, оскільки не встановлено конкретні нові заходи для реалізації цього рішення.
Суд зазначає, що спір у даній справі стосувався відшкодування шкоди завданої державою Україна в особі Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів та Офісу Генерального прокурора, тому судом стягнуто спірну суму коштів безпосередньо з Державного бюджету України.
Отже, обставини, наведені заявником в обґрунтування своїх вимог, не доводять неможливості чи ускладнення виконання рішення Господарського суду міста Києва від 07.12.2022 у справі № 910/4533/22 у порядку і способом, раніше встановленим, тобто, шляхом стягнення коштів з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України, який відповідає нормам законодавства, а саме Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845, яким передбачено, що безспірне списання коштів державного бюджету здійснюється органами Казначейства.
Більше того, відповідно до наданих позивачем в матеріали справи доказів, а саме, листа Головного управління Державної казначейської служби України від 01.02.2024 № 04-01.3-08/1209 вбачається, що саме у визначений судом в рішенні від 07.12.2022 у справі № 910/4533/22 спосіб виконання вже було здійснено безспірне списання коштів судового збору на користь Фермерського господарства «Дінекс-Агро», чим підтверджено можливість виконання такого рішення.
Натомість, заявником (Державною казначейською службою України) взагалі не наведено обставин, які б істотно ускладнювали та унеможливлювали виконання рішення Господарського суду міста Києва від 07.12.2022 у справі № 910/4533/22, а відтак не доведено підстав для зміни способу виконання рішення відповідно до ст. 331 Господарського процесуального кодексу України.
Також слід врахувати, що рішення Господарського суду міста Києва від 07.12.2022 у справі № 910/4533/22 оскаржувалось у судах апеляційної та касаційної інстанції та залишене ними без змін, у тому числі, в частині способу його виконання.
За вказаних обставин суд доходить висновку, що у цьому випадку відсутні обставини, що ускладнюють або роблять неможливим виконання рішення шляхом стягнення з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України коштів, зокрема, майнової шкоди у розмірі 6 706 940,14 грн.
Отже, у зв`язку з наведеним, у суду відсутні підстави для задоволення заяви Державної казначейської служби України про зміну способу виконання рішення Господарського суду міста Києва від 07.12.2022 у справі № 910/4533/22.
Керуючись, статтями 233-235, 331 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд м. Києва
УХВАЛИВ:
У задоволенні заяви Державної казначейської служби України про зміну способу виконання рішення Господарського суду міста Києва від 07.12.2022 у справі № 910/4533/22 відмовити.
Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення та може бути оскаржена в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду протягом 10 днів з дня з дня складання повного тексту ухвали.
Дата повного складання повного тексту ухвали: 13.05.2024.
Суддя Т. Ю. Трофименко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2024 |
Оприлюднено | 15.05.2024 |
Номер документу | 118981174 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Трофименко Т.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні