номер провадження справи 9/6/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25.04.2024 Справа № 908/123/24
м.Запоріжжя
За позовом: Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 04053915
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН-1», код ЄДРПОУ 35064983
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Боєва О.С.
при секретарі судового засідання Бичківській О.О.
За участю представників:
від позивача: Крат А.С.;
від відповідача: не з`явився
СУТЬ СПОРУ:
До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Запорізької міської ради до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН-1» про внесення змін до п. 5 та п. 9 договору оренди землі від 08.01.2010, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН-1», зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2010 за № 041026100158, виклавши їх у наступній редакції:
5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 24501778 грн 40 коп. (двадцять чотири мільйони п`ятсот одна тисяча сімсот сімдесят вісім грн40 коп.) в цінах 2019 року;
9. Орендна плата вносить Орендарем у грошовій формі та в розмірі 929842 грн 49 коп. (дев`ятсот двадцять дев`ять тисяч вісімсот сорок дві грн 49 коп.), що складає 3% (три відсотки) нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2023 року.
Ухвалою суду від 31.01.2024 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/123/24, присвоєний номер провадження 9/6/24. Постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання. Ухвалою суду від 28.03.2024 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті 25.04.2024.
25.04.2024 справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення. У зв`язку з воєнним станом в Україні, погіршенням безпекової ситуації в місті Запоріжжі, постійними повітряними тривогами через загрозу обстрілів та ракетних ударів обласного центру і, відповідно, наявністю обставин, що загрожують життю, здоров`ю та безпеці працівників апарата суду та відвідувачів суду в умовах збройної агресії проти України, повний текст рішення складено та підписано 14.05.2024.
Предметом розгляду є позовні вимоги, викладені у позовній заяві, які підтримані позивачем та мотивовані, зокрема, наступним. 08.01.2010 між Запорізькою міською радою та ТОВ «БОРИСФЕН-1» був укладений договір оренди земельної ділянки площею 0,3784 га, кадастровий номер 2310100000:05:004:0122, строком на дев`ятнадцять років. Пунктом 9 договору передбачено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 214886,55 грн, що складає 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2009 року. Рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», зокрема, впроваджено оподаткування земель міста на підставі нормативної грошової оцінки відповідно до затвердженої технічної документації, яка набрала чинності 01.01.2016. За даними витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2019 № 3447/207-19, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні відповідача, складає 24501778,40 грн в цінах 2019 року. Розмір нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки в цінах 2023 року з урахуванням коефіцієнтів індексації за 2019, 2020, 2021 та 2022 роки становить 30994749,70 грн. Розмір орендної плати за користування земельної ділянкою в цінах 2023 року складає 929842,49 грн 3% від нормативної грошової оцінки. З метою досудового врегулювання спору Запорізькою міською радою направлялась відповідачу пропозиція про внесення змін до договору оренди землі з проектом додаткової угоди та розрахунком орендної плати. Поштовий конверт із вказаною пропозицією повернувся на адресу позивача із відміткою «за закінченням терміну зберігання». На підставі викладеного, Запорізька міська рада звернулась до суду за захистом порушених прав та інтересів, яке полягає в ухиленні відповідача від приведення договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства в частині визначення орендної плати за землю, шляхом внесення до нього відповідних змін. Позов обґрунтовано ст. ст. 142, 144 Конституції України, ст. ст. 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст.ст. 14, 271, 288 Податкового кодексу України, ст.ст. 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку землі», ст.ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст. ст. 10, 26, 59, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування».
Відповідач у судові засідання не з`являвся, про причини неявки суду не повідомляв. Відзив на позов суду не надав. Будь-яких заяв, клопотань від відповідача до суду також не надходило.
Про розгляд справи відповідач повідомлений належним чином.
Так, згідно п. 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України, днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Відповідно до ч.ч. 3, 7 ст. 120 ГПК України, виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень. Учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають електронного кабінету та яких неможливо сповістити за допомогою інших засобів зв`язку, що забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає чи не перебуває.
З положень ч. 4 ст. 89 ЦК України слідує, що до єдиного державного реєстру, зокрема, вносяться відомості про місцезнаходження юридичної особи.
За приписами частини першої статті 7 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
Ухвали суду по даній справі, які направлялись ТОВ «БОРИСФЕН-1» на його зареєстровану адресу місцезнаходження відповідно до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, а саме на адресу: 69037, м. Запоріжжя, вул. Героїв Крут (раніше 12 Квітня), буд. 3-А, були повернуті підприємством поштового зв`язку до господарського суду без їх вручення адресату, з відмітками: «за закінченням терміну зберігання».
Суд зазначає, що відповідач у даній справі є юридичною особою, на яку відповідно до положень статті 4, частини 1, пункту 10 частини 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» покладено обов`язок зазначати достовірні дані щодо місцезнаходження юридичної особи та які відповідно до положень статті 10 зазначеного Закону вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою. Для отримання поштових відправлень юридична особа повинна забезпечити створення умов доставки та вручення поштових відправлень відповідно до вимог Закону України «Про поштовий зв`язок» та Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 № 270. Зазначений правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 09.02.2022 у справі № 916/939/15-г.
Відповідно до змісту постанови Верховного Суду від 14.08.2020 у справі №904/2584/19, Касаційний господарський суд, здійснивши аналіз статей 120, 242 ГПК України, пунктів 11, 17, 99, 116, 117 Правил надання послуг поштового зв`язку, дійшов висновку, що у разі якщо ухвалу про вчинення відповідної процесуальної дії або судове рішення направлено судом рекомендованим листом за належною поштовою адресою, яка була надана суду відповідною стороною, і судовий акт повернуто підприємством зв`язку з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то необхідно вважати, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії або про прийняття певного судового рішення у справі.
Верховний Суд у вказаній постанові також зазначив, що встановлений порядок надання послуг поштового зв`язку, доставки та вручення рекомендованих поштових відправлень, строк зберігання поштового відправлення забезпечує адресату можливість вжити заходів для отримання такого поштового відправлення та, відповідно, ознайомлення з судовим рішенням.
День невдалої спроби вручення поштового відправлення за адресою місцезнаходження відповідача, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, вважається днем вручення відповідачу ухвал суду (зазначений висновок викладено у постанові Верховного Суду від 07.06.2022 у справі № 910/4430/21).
Згідно з ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цієї статтею.
Відповідно до п. 1, п. 2 ч. 3 ст. 202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки; повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.
Із змісту ч. 9 ст. 165 ГПК України слідує, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
На підставі викладеного, суд дійшов до висновку про розгляд справи за наявними в ній матеріалами, за відсутністю відповідача, який належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, суд
УСТАНОВИВ:
08.01.2010 між Запорізькою міською радою (Орендодавець, позивач у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН-1» (Орендар, відповідач у справі) був укладений Договір оренди землі (далі Договір), згідно з умовами якого Орендодавець, відповідно до рішення Запорізької міської ради № 61/107 від 16.04.2009 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,3784 га, для розташування спортивно-оздоровчого комплексу та офісу, яка знаходиться у м.Запоріжжя, вул. 12 Квітня, 3а. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: будівлі та споруди орендаря. Цільове призначення земельної ділянки (категорія земель): землі житлової та громадської забудови (п.п. 1, 2, 3, 14, 15 Договору).
Договір укладається на дев`ятнадцять років (п. 8 Договору).
Згідно з пунктом 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 7162884 грн 96 коп. (в цінах 2009 року).
В пункті 9 Договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 214886 грн 55 коп., що складає 3 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2009 року.
Відповідно до п. 10 Договору, обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
У розділі «Прикінцеві положення» Договору, зокрема, зазначено, що його невід`ємними частинами є: план змеленої ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об`єкта оренди; проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки; розрахунок розміру орендної плати на земельну ділянку.
Згідно з кадастровим планом земельної ділянки та акту визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) земельна ділянка, що є об`єктом оренди за договором має кадастровий номер 2310100000:05:004:0122.
Факт передачі в оренду відповідачу земельної ділянки кадастровий №2310100000:05:004:0122, загальною площею 0,3784 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул. 12 Квітня, 3а, підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки, який підписаний Орендодавцем і Орендарем та скріплений їх печатками.
Договір оренди землі зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2010 за № 041026100158.
Згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2019 № 3447/207-19, сформованим за зверненням територіальної громади міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради спеціалістом Міськрайонного управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжя Головного управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:004:0122, площею 3784 кв.м., за адресою: м. Запоріжжя, вул. 12 Квітня, 3а, становить 24501778,40 грн.
Запорізькою міською радою було направлено на адресу ТОВ «БОРИСФЕН-1» пропозицію від 13.09.2023 № 2124/10/01-07 про внесення змін до договору оренди землі, в якій зазначено про необхідність внести зміни до пунктів 5 та 9 Договору щодо розміру нормативної грошової оцінки, яка становить 24501778,40 грн в цінах 2019 року та визначення розміру орендної плати в розмірі 929842,49 грн, що складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2023 року. До пропозиції було додано у 2-х примірниках підписаний з боку орендодавця проект Додаткової угоди про внесення змін до Договору оренди землі від 08.01.2010.
Вказана пропозиція була направлена позивачем на зареєстровану адресу місцезнаходження ТОВ «БОРИСФЕН-1» з рекомендованим повідомленням про вручення та повернута відправнику без вручення адресату з відміткою підприємства поштового зв`язку про повернення поштового відправлення за закінченням терміну зберігання.
Ухилення відповідача від укладення додаткової угоди до договору оренди землі стало підставою для звернення позивача з позовом до суду, за яким відкрито провадження у даній справі № 908/123/24.
Проаналізувавши норми чинного законодавства, оцінивши докази, суд дійшов до висновку про законність та обґрунтованість заявлених позивачем вимог виходячи з наступного.
Частиною 1 ст. 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно з ч. 1, 9 ст. 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ст. 2 Закону України «Про оренду землі»).
Відповідно ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно з ч.ч. 1, 2 статті 21 Закону України «Про оренду землі», орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ст. 13 та ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі»).
Частинами 1 та 2 статті 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
За змістом ч. 1, ч. 2 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, який врегулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, в тому числі податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою.
Пунктом 3 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України встановлено, що в разі, якщо законодавчими актами передбачені інші правила справляння податків, зборів, що регулюються цим Кодексом, застосовуються правила цього Кодексу.
У підпункті 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата для цілей розділу XII цього Кодексу - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.14.1.147 ст. 14 Податкового кодексу України).
Згідно зі ст. 265 Податкового кодексу України плата за землю є складовою податку на майно.
За змістом п. 10.2-1, п. 10.5 ст. 10 цього Кодексу, податок на майно є місцевим податком. Місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю, крім земельного податку на лісові землі). Зарахування місцевих податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.2 ст. 288 Податкового кодексу України).
Відповідно пункту 269.1 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України, платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Згідно з п.п. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Таким чином, системний аналіз норм земельного та податкового законодавства України дає підстави для висновку про те, що орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК), з іншого - є однією з форм плати за землю як загальнодержавного податку нарівні з земельним податком (пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК).
Разом з тим, основною підставою для нарахування орендної плати за землю є саме договір оренди земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», п. 288.1 ст.288 ПК України).
В пункті 271.1 ст. 271 ПК України визначено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІ Податкового кодексу України, та площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (п.289.1 ст.289 ПК України).
Згідно з підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до ч. 5 ст. 5 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ст. 13 Закону України «Про оцінку земель»).
Отже нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності.
При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19.
Відповідно до статті 18 Закону України «Про оцінку земель», нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».
За змістом частини 1 статті 20 Закону України «Про оцінку земель», визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Згідно з ч. 2 ст.20 Закону України «Про оцінку земель», дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру (ч.3 ст.23 Закону України «Про оцінку земель»).
Згідно з абз. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.
Пунктом 284.1 статті 284 Податкового кодексу України передбачено, що органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Пунктами 12.3.4, 12.3.5 ст. 12 Податкового кодексу України визначено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). У разі якщо міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідного місцевого податку, що є обов`язковим згідно з нормами цього Кодексу, то плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю.
За змістом п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки.
Згідно з підпунктами 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Пунктами 24, 34, 35 частини першої ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України; вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України належать до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад та вирішується виключно на пленарних засіданнях.
Відповідно до положень з ч.ч. 1 та 4 статті 23 Закону України «Про оцінку землі» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до підпункту 271.2 статті 271 Податкового Кодексу України.
Згідно з ч. 1 ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Рішенням Запорізької міської ради № 7 від 30.06.2015 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану Державним підприємством Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст «Дніпромісто» ім. Ю.М. Білоконя (п. 1 рішення); затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Запоріжжя станом на 01.01.2013 року в розмірі 239,50 грн, та з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік - 299,14 грн. (п.3 рішення). Також вказаним рішенням затверджено економіко-планувальне зонування території міста Запоріжжя, значення коефіцієнтів місцерозташування Км2 згідно з додатком 1, значення коефіцієнтів впливу локальних факторів Км3 згідно з додатком 2 (п.п. 4,5,6). Згідно з п. 7 цього рішення визначено, що нормативна грошова оцінка земель міста вводиться в дію з 01.01.2016.
Також рішенням Запорізької міської ради № 26 від 28.11.2018 «Про встановлення розміру орендної плати за землю» установлено на території м. Запоріжжя розміри орендної плати згідно з Додатком, в якому визначені розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки). В Додатку до рішення, зокрема, визначено, що для земельних ділянок зайнятих фізкультурно-оздоровчими та спортивними закладами річний розмір орендної плати становить 3% від нормативної грошової оцінки.
У п. 3 рішення Запорізької міської ради № 26 від 28.11.2018 вказано, що рішення набирає чинності з дня його офіційного оприлюднення та вводиться в дію з 01.01.2019.
Як зазначалося вище, у п. 5 Договору оренди землі, укладеному між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН-1» було визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 7162884 грн 96 коп. (в цінах 2009 року).
В пункті 9 договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 214886 грн 55 коп., що складає 3 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2009 року.
Відповідно до п.п. 1, 14 Договору земельна ділянка передана у користування для розміщення спортивно-оздоровчого комплексу та офісу. Договір укладено на дев`ятнадцять років (п.8 Договору).
Пунктом 30 Договору, зокрема, передбачено, що Орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством.
В пункті 12 Договору сторони в т.ч. визначили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з п. 32 Договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.
Договір оренди землі між Запорізькою міською радою та ТОВ «Борисфен-1» був укладений у 2010 році. При цьому розмір орендної плати був визначений в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки в цінах 2009 року.
Як зазначено вище, рішенням Запорізької міської ради № 7 від 30.06.2015 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», затверджена ним нормативна грошова оцінка земель міста введена в дію з 01.01.2016.
Для розрахунку орендної плати має застосовуватись нормативна грошова оцінка відповідно до технічної документації, затвердженої цим рішенням.
В свою чергу орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки (бази оподаткування) тягне за собою зміну розміру земельного податку та орендної плати, а отже є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2019 № 3447/207-19, сформованим за зверненням територіальної громади міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради спеціалістом Міськрайонного управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжя Головного управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:004:0122, площею 3784 кв.м., за адресою: м.Запоріжжя, вул. 12 Квітня, 3а, становить 24501778,40 грн (дата формування витягу 08.08.2019).
З огляду на все вищевикладене, наявні підстави для внесення змін до пункту 5 Договору оренди землі в частині визначення у ньому розміру нормативної грошової оцінки в цінах 2019 року.
В частині ч. 3 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Відповідно ж до положень п. 289.2 ст. 289 ПК України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = І:100, де І індекс споживчих цін за попередній рік.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель (п. 289.3 ст. 289 ПК України).
Отже вищенаведеними нормами чинного законодавства, визначена індексація нормативної грошової оцінки земельної ділянки в порядку, визначеному Податковим кодексом та індексація орендної плати згідно із Законом України «Про оренду землі».
Враховуючи положення п. 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Відповідно до висновків, наведених у постановах Верховного Суду, викладених в постановах від 18.12.2019 у справі № 804/937/16, від 23.06.2022 у справі № 160/8668/19, вказано, що нормами Податкового кодексу України (п. 289.2 ст. 289) прямо передбачено, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти розраховує Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин і їх чинність не залежить від того, чи іншого рішення ради. На відповідні коефіцієнти індексується нормативна грошова оцінка, яка є чинною у відповідний період.
У листі Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру № 6-28-0.222-323/2-23 від 12.01.2023 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік» вказано, що значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення за 2019 та 2020 роки становить 1,0; за 2021 рік 1,1, за 2022 рік 1,15.
Позивачем, при визначенні розміру орендної плати в цінах 2023 року, за земельну ділянку, яка на підставі договору оренди перебуває у користуванні ТОВ «Борисфен-1», враховано значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2019 2022 роки.
Таким чином розмір нормативної грошової оцінки (НГО) земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:004:0122, орендованої ТОВ «Борисфен-1» за Договором оренди землі від 08.01.2010, в цінах 2023 року з урахуванням коефіцієнтів індексації за 2019 2022 роки становить 30994749,68 грн, виходячи з наступного розрахунку: 24501778,40 грн (нормативна грошова оцінка в цінах 2019 року) х 1,0 х 1,0 х 1,1 х 1,15 (коефіцієнти індексації за 2019-2022 роки), що відповідає положенням п. 289.2 ст.289 ПК України.
Розмір орендної плати в цінах 2023 року складає: 30994749,68 грн х 3% (розмір орендної плати у відсотках від НГО) = 929842,49 грн.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Як свідчать матеріали справи, Департаментом управління активами Запорізької міської ради було направлено на адресу ТОВ «БОРИСФЕН-1» пропозицію від 13.09.2023 №2124/10/01-07 про внесення змін до договору оренди землі, в якій зазначено про необхідність внести зміни до пунктів 5 та 9 Договору щодо розміру нормативної грошової оцінки, яка становить 24501778,40 грн в цінах 2019 року та визначення розміру орендної плати в розмірі 929842,49 грн, що складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2023 року. До пропозиції було додано у 2-х примірниках підписаний з боку орендодавця проект Додаткової угоди про внесення змін до Договору оренди землі від 08.01.2010.
Вказана пропозиція була повернута відправнику без вручення адресату з відміткою підприємства поштового зв`язку про повернення поштового відправлення за закінченням терміну зберігання.
При цьому, відповідно до висновків, викладених в п.п. 6.12-6.13 в пункті 6.12 постанови Великої Палати Верховного Суду від 08.09.2020 у справі № 920/418/19, якщо сторона договору не скористалася процедурою позасудового врегулювання питання зміни чи розірвання договору, навіть коли порядок здійснення такої процедури врегульовано законодавчо, не позбавляє таку сторону можливості належним чином реалізувати своє суб`єктивне право на зміну чи розірвання договору та вирішити існуючий конфлікт у суді в силу прямої вказівки, що міститься у частині другій статті 651 ЦК України. Право особи на звернення до суду для внесення змін у договір (чи його розірвання) у передбаченому законом випадку відповідає статті 16 ЦК України, способам, передбаченим нею (зміна чи припинення правовідношення) для захисту права, та не може ставитися в залежність від поінформованості про позицію іншої сторони чи волевиявлення іншої сторони.
Аналогічна позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26 травня 2020 року у справі № 908/299/18.
Враховуючи усе вищевикладене, суд дійшов до висновку, про обґрунтованість позовних вимог Запорізької міської ради про внесення змін до пунктів 5 та 9 Договору оренди землі, тому позовні вимоги задовольняються судом у повному обсязі.
Згідно з положеннями ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Запорізька міська рада не є розпорядником бюджетних коштів та не має рахунків у фінансових установах. Головним розпорядником коштів, який здійснює видатки є Виконавчий комітет Запорізької міської ради. Саме Виконавчий комітет Запорізької міської ради здійснює заходи, що реалізуються за рахунок коштів бюджету, в тому числі щодо сплати судового збору за подачу позовних заяв та інших заяв до суду для захисту прав та інтересів територіальної громади в особі Запорізької міської ради.
Відповідно до платіжної інструкції № 16 від 10.01.2024 платником судового збору за подачу позову у даній справі виступав Виконавчий комітет Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 02140892), тому судовий збір належить до стягнення з відповідача саме на користь Запорізької міської ради в особі Виконавчого комітету Запорізької міської ради.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни до пункту 5 Договору оренди землі від 08.01.2010, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН-1», зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2010 за № 041026100158, виклавши його в наступній редакції:
« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 24501778 грн 40 коп. (двадцять чотири мільйони п`ятсот одна тисяча сімсот сімдесят вісім грн 40 коп.) в цінах 2019 року».
Внести зміни до пункту 9 Договору оренди землі від 08.01.2010, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН-1», зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.02.2010 за № 041026100158, виклавши його в наступній редакції:
« 9. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі: 929842 грн 49 коп. (дев`ятсот двадцять дев`ять тисяч вісімсот сорок дві грн 49 коп.), що складає 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2023 року».
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «БОРИСФЕН-1», код ЄДРПОУ 35064983 (69037, м. Запоріжжя, вул. Героїв Крут, буд. 3-А) на користь Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 04053915 (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 206) в особі Виконавчого комітету Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 02140892 (69105, м. Запоріжжя, пр.Соборний, 206) суму 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп. витрат зі сплати судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення складено та підписано 14.05.2024.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено впродовж двадцяти днів з дня складання повного судового рішення у порядку, встановленому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.
СуддяО.С. Боєва
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2024 |
Оприлюднено | 15.05.2024 |
Номер документу | 119010497 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Боєва О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні