ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
09 травня 2024 рокуСправа №160/2094/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кальника В.В., розглянувши у письмовому провадженні заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення у справі №160/2094/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, відповідача-3 Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду перебувала зазначена справа.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.05.2023 року у справі №160/2094/23 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, відповідача-3 Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії задоволено.
Визнано протиправним та скасовано Рішення Комісії Головного управління ДПС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування, яка є структурним підрозділом ГУ ДПС у м. Києві в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 25.07.2022 року № 229156, відповідно до якого Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» відповідає критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язано Головне управління ДПС у м. Києві виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Визнано протиправними та скасовано Рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:
- Рішення від 16.03.2023 р. № 8436129/44144227 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 04.02.2022 р.;
- Рішення від 16.03.2023 р. №8436130/44144227 про відмову в реєстрації податкової накладної № 14 від 17.02.2022 р.;
- Рішення від 16.03.2023 р. № 843613 1/44144227 про відмову в реєстрації податкової накладної № 15 від 17.02.2022 р.;
- Рішення від 16.03.2023 р. №8436132/44144227 про відмову в реєстрації податкової накладної № 16 від 18.02.2022 р.;
- Рішення від 16.03.2023 р. №8436133/44144227 про відмову в реєстрації податкової накладної № 17 від 18.02.2022 р.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» днем фактично подання, а саме:
- податкова накладна № 1 від 04.02.2022 року на суму 18 750 000,00 грн. (з яких ПДВ 3 750 000,00 грн.),
- податкова накладна № 14 від 17.02.2022 року на суму 13 125 000,00 грн. (з яких ПДВ 2 625 000,00 грн.),
- податкова накладна № 15 від 17.02.2022 року на суму 13 125 000,00 грн. (з яких ПДВ 2 625 000,00 грн.),
- податкова накладна № 16 від 18.02.2022 року на суму 13 125 000,00 грн. (з яких ПДВ 2 625 000,00 грн.),
- податкова накладна № 17 від 18.02.2022 року на суму 13 125 000,00 грн. (з яких ПДВ 2 625 000,00 грн.).
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» судовий збір у сумі 5368,00 грн.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» судовий збір у сумі 5368,00 грн.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» судовий збір у сумі 5368,00 грн.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 01.11.2023 року апеляційні скарги Головного управління ДПС у м. Києві та Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишено без задоволення. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.05.2023 р. залишено без змін.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.05.2023 року в адміністративній справі №160/2094/23 набрало законної сили 01.11.2023 року.
01.12.2023 року Дніпропетровським окружним адміністративним судом позивачу видано виконавчі листи у справі №160/2094/23.
29.04.2024 року до суду від Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» надійшла заява, в якій позивач просить суд:
- встановити судовий контроль за виконанням рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.05.2023 року по справі № 160/2094/23;
- накласти штраф на керівника Державної податкової служби України у зв`язку з невиконанням більше ніж протягом 6 місяців судового рішення.
В обґрунтування заяви позивачем зазначено, що 30.10.2023 року та 22.11.2023 року на поштові адреси Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України були направлені повідомлення про набрання законної сили відповідного судового рішення та необхідність його виконати. 25.04.2024 року у телефонному режимі представник позивача намагався дізнатися про стан виконання судового рішення, однак йому було повідомлено що для актуалізації інформації необхідно повторно письмово звернутися до відповідача. Вказано, що з електронного кабінету платника податків відслідковується, що судове рішення не виконано. На підставі вищевикладеного, позивач просить задовольнити заяву про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення у справі №160/2094/23.
07.05.2024 року до суду від Державної податкової служби України надійшла заява, в якій відповідач-2 просить відмовити в задоволенні заяви та зазначає, що судові рішення з питань реєстрації або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування в ЄРПН, які набрали законної сили, виконуються з дотриманням норм Податкового кодексу України та Кодексу адміністративного судочинства України та проводяться з урахуванням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (зі змінами) (далі Порядок), постанови Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 569 Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість (зі змінами), наказу Міністерства фінансів України від 31.12.2015 № 1307 Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної (зі змінами), який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за № 137/28267, у зв`язку із чим механізм виконання судових рішень такої категорії потребує певного часу для його реалізації.
Відповідно до пункту 20 Порядку, внесення відомостей до ЄРПН на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку.
Так, ДПС повідомляє, що наразі вживаються заходи, спрямовані на виконання судового рішення у справі № 160/2094/23 щодо здійснення реєстрації податкових накладних ТОВ «АГРОПРОД-УКРАЇНА», визначених в рішенні суду в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зокрема, повідомлено структурні підрозділи ДПС про набрання законної сили рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.05.2023 у справі №160/2094/23 та необхідність його виконання.
Отже, виконання вищезазначеної категорії судових рішень, здійснюється відповідно до вимог законодавства та у порядку визначеному розпорядчими документами ДПС, у зв`язку із чим виконання судових рішень такої категорії потребує певного часу.
Таким чином, відповідачем зазначено, що вимога Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» про встановлення судового контролю за виконанням рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.05.2023 у справі №160/2094/23 в частині зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкові накладі шляхом зобов`язання ДПС подати звіт про виконання зазначеного судового рішення з дня отримання ухвали за результатами розгляду заяви, є необґрунтованою
Дослідивши матеріали адміністративної справи, розглянувши заяву позивача про встановлення судового контролю за виконанням рішення в адміністративній справі, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 382 КАС України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання постанови суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання постанови, штраф у розмірі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
За приписами статей 129 та 129-1 Конституції України обов`язковість рішень суду визначена як одна з основних засад судочинства. Суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Частинами 2-3 статті 14 КАС України передбачено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Також, статтею 370 КАС України визначено, що судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що рішення суду, яке набрало законної сили є обов`язковим для учасників справи. Це забезпечується, в першу чергу, через примусове виконання судових рішень відповідно до Закону України "Про виконавче провадження".
Конституційний Суд України зазначив, що складовою права кожного на судовий захист є обов`язковість виконання судового рішення (абзац третій пункту 2.1 мотивувальної частини Рішення від 26 червня 2013 року №5-рп/2013). Це право охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення від 13 грудня 2012 року № 18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини Рішення від 25 квітня 2012 року № 11-рп/2012).
Конституційний Суд України у Рішенні від 26 червня 2013 року взяв до уваги практику Європейського суду з прав людини, який, зокрема, в пункті 43 рішення у справі Шмалько проти України , заява № 60750/00, від 20 липня 2004 року вказав, що право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду.
Крім того, у Рішенні від 15 травня 2019 року №2-р(II)/2019 Конституційний Суд України з посиланням на практику Європейського суду з прав людини підкреслив, що визначене статтею 6 Конвенції право на суд було б ілюзорним, якби правова система держави допускала, щоб остаточне обов`язкове судове рішення не виконувалося на шкоду одній зі сторін; і саме на державу покладено позитивний обов`язок створити систему виконання судових рішень, яка була б ефективною як у теорії, так і на практиці, і гарантувала б їх виконання без неналежних затримок; ефективний доступ до суду включає право на те, щоб рішення суду було виконане без невиправданих затримок; держава та її державні органи відповідальні за повне та своєчасне виконання судових рішень, які постановлені проти них (пункт 84 рішення у справі Валерій Фуклєв проти України від 7 червня 2005 року, заява № 6318/03; пункт 43 рішення у справі Шмалько проти України від 20 липня 2004 року, заява № 60750/00; пункти 46, 51, 54 рішення у справі ОСОБА_1 проти України від 15 жовтня 2009 року, заява № 40450/04; пункт 64 рішення у справі Apostol v. Georgia від 28 листопада 2006 року, заява № 30779/04).
Також, Конституційний Суд України у Рішенні від 30 червня 2009 року № 16-рп/2009 зазначив, що метою судового контролю є своєчасне забезпечення захисту та охорони прав і свобод людини і громадянина, та наголосив, що виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової (абз. 1 пп. 3.2 п. 3, абз. 2 п. 4 мотивувальної частини).
Суд зазначає, що з метою забезпечення виконання судового рішення, статтею 382 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено дві форми судового контролю за виконанням судового рішення: 1) зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт про виконання рішення суду; 2) накладення на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штрафу в сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Аналіз зазначених положень дає підстави для висновку про те, що встановлення судового контролю за виконанням судових рішень є заходом превентивного впливу на відповідача у справі з метою своєчасного виконання своїх зобов`язань у межах відповідної справи.
Тобто, зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду, а не його обов`язком.
Аналогічна правова позиція підтверджується практикою Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, що викладена у додатковій постанові від 31 липня 2018 року у справі №235/7638/16-а та в ухвалах від 10 грудня 2018 року у справі №807/2358/15, від 17 жовтня 2019 року у справі №826/12592/14.
Відповідно до вимог ч. 5 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Крім того, суд зазначає, що у разі невиконання судового рішення, позивач має право вимагати вжиття спеціальних заходів впливу на боржника, передбачених законодавством про виконавче провадження.
У свою чергу, матеріалами справи не підтверджено, що позивачем вичерпано заходи, передбачені загальним порядком виконання судового рішення, визначеним Законом України "Про виконавче провадження". Крім того, доказів того, що відповідні заходи загального порядку виконання рішення суду не дали очікуваного результату після відповідного звернення позивача із заявою та виконавчими листами до органу ДВС, матеріали справи також не містять.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення у справі №160/2094/23.
Керуючись ст. ст. 248, 256, 370, 382 КАС України, суд , -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення у справі №160/2094/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРОПРОД-УКРАЇНА» до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, відповідача-3 Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293-295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.В. Кальник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.05.2024 |
Оприлюднено | 16.05.2024 |
Номер документу | 119018399 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кальник Віталій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні