ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"13" жовтня 2010 р. Справа № 12/108-10-3561
За позовом Заступника Білгород-Дністровського між районного прокурора Одесько ї області в інтересах держ ави в особі Салганської сі льської ради
до відповідача: фізично ї особи-підприємця ОСОБА_1
про визнання угоди неді йсною та зобов' язання звіль нити земельну ділянку.
Суддя Цісельський О.В.
За участю представників с торін:
від прокуратури: Будзул -Лавренюк К.Я. - посвідч ення №48 від 29.04.2009р.
від позивача: Олійник Р.В . - довіреність від 01.01.2010р.
Олійник О.В. - довіреність від 01.09.2010р.;
від відповідача: не з' я вився.
СУТЬ СПОРУ: Заступ ника Білгород-Дністровськог о міжрайонного прокурора Оде ської області в інтересах де ржави в особі Салганської сі льської ради звернувся з по зовною заявою до господарськ ого суду Одеської області, в я кій просить визнати недійс ним тимчасову угоду на внесе ння орендної плати за землю д о бюджету Салганської сільсь кої ради від 03.02.2010 року між Салг анською сільською радою та Ф ОП ОСОБА_1 та зобов' язати звільнити земельну ділянку площею 0,0036 кв.м.
Представник прокуратури п озовну заяву підтримує, напо лягає на її задоволенні поси лаючись на те, що чинним закон одавством не передбачено укл адення Угод на внесення плат и за землю до місцевого бюдже ту. Поряд з цим, на думку предс тавника прокуратури, фактичн о оскаржувана Угода є догово ром оренди земельної ділянки , укладеним з порушенням умов діючого законодавства, зокр ема ст.ст.15, 18 Закону України „П ро оренду землі”, ст.123, 124 Земель ного кодексу України.
Представник позивача над ав до господарського суду Од еської області письмову прав ову позицію від 13.10.2010 року щодо позову про визнання угоди не дійсною та зобов'язання звіл ьнити земельну ділянку, в які й Салганська сільська рада в важає, що доводи, викладені Бі лгород-Дністровською міжрай онною прокуратурою в позовні й заяві, є необґрунтованими т а не підлягають задоволенню, оскільки вони спростовуютьс я наявними письмовими доказа ми і не відповідають вимогам закону.
Відповідач в судове засіда ння не з' явився, проте був на лежним чином повідомлений пр о час та місце судового засід ання, а саме, за його адресою п роживання, підтвердженою дов ідкою з Єдиного державного р еєстру юридичних осіб та фіз ичних осіб-підприємців стано м на 29.09.2010р. наданою суду позива чем, а також поштовими повідо мленнями, що є у матеріалах сп рави, але у судове засідання н е з' явився, про поважність п ідстав відсутності суд не по відомив, відзиву на позов не н адав, своїм правом на захист н е скористався.
Згідно п. 4 Інформаційного л иста Вищого господарського с уду України від 02.06.2006р. № 01-8\1228 та п .11 Інформаційного листа Вищог о господарського суду Україн и від 15.03.2007р. №01-8\123 до повноважень господарських судів не відн есено установлення фактично го місцезнаходження юридичн их осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників суд ового процесу на час вчиненн я тих чи інших процесуальних дій, тому відповідні процесу альні документи надсилаютьс я господарським судом згідно з поштовими реквізитами уча сників судового процесу, ная вними в матеріалах справи.
Справа розглядається в пор ядку ст. 75 Господарського проц есуального кодексу України, за наявними в ній матеріалам и.
Відповідно до ст.85 ГПК Украї ни в судовому засіданні огол ошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали спр ави та заслухавши пояснення прокурора та представника по зивача, суд встановив:
Між Салганською сільсько ю радою та фізичною особою- підприємцем ОСОБА_1 було у кладено Тимчасову угоду б/н в ід 03.02.2010 року на внесення орендн ої плати за землю до бюджету С алганської сільської ради, в ідповідно до п.п.1.1 платник вно сить на розрахунковий рахуно к 33218815700104, отримувач УДК у Білгор од-Дністровському районі, МФ О 828011, код платежів 13050500, орендну п лату у сумі 287,12 грн. (7,975 грн. за 1 кв .м.) на рік за земельну ділянку загальною площею 0,0036 га для ро зміщення 2 рекламних констру кцій-бігбордів в межах насел еного пункту с. Салгани, вул.Ша бська.
Відповідно до п. 1.2 тимчасово ї угоди на внесення орендної плати за землю до бюджету Сал ганської сільської ради від 03.02.2010 року, ця угода діє з 03.02.2010 рок у до укладення договору орен ди земельної ділянки.
Пунктом 2.1 тимчасової угоди на внесення орендної плати з а землю до бюджету Салганськ ої сільської ради від 03.02.2010 року , орендна плата за землю вноси ться щомісячно, у розмірі 1/12 ча стини річної орендної плати не пізніше 30 числа наступного за звітним місяця.
За таких обставин, заступни к Білгород-Дністровського мі жрайонного прокурора Одеськ ої області в інтересах держа ви в особі Салганської сільс ької ради звернувся до госпо дарського суду Одеської обла сті із відповідним позовом.
Дослідивши матеріали спра ви, вислухав думку прокурора та представників позивача, с уд дійшов висновку про наявн ість підстав для задоволення позовних вимог з наступних п ідстав:
Відповідно до приписів ст .ст.13, 41 Конституції України від імені Українського народу п рава власності здійснюють ор гани державної влади та орга ни місцевого самоврядування в межах, визначених Конститу цією, і усі суб' єкти права вл асності рівні перед законом. Кожен має право володіти, кор истуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Згідно ст.93 Земельного коде ксу України право оренди зем ельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування зе мельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої дія льності. Земельні ділянки мо жуть передаватися в оренду г ромадянам та юридичним особа м України, іноземним громадя нам і особам без громадянств а, іноземним юридичним особа м, міжнародним об'єднанням і о рганізаціям, а також іноземн им державам. Орендодавцями з емельних ділянок є їх власни ки або уповноважені ними осо би. Відносини, пов'язані з орен дою землі, регулюються закон ом.
Статтею 116 Земельного кодек су України визначено, що гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноважен ня сільських, селищних, міськ их рад у галузі земельних від носин, до яких, зокрема, належи ть розпорядження землями тер иторіальних громад; надання земельних ділянок у користув ання із земель комунальної в ласності відповідно до цього Кодексу.
За змістом п.1 ст.124 Земельног о кодексу України передача з емельних ділянок, що перебув ають у державній або комунал ьної власності, здійснюється на підставі рішення відпові дного органу виконавчої влад и або органу місцевого самов рядування шляхом укладення д оговору оренди земельної діл янки.
Як вбачається з договірних правовідносин сторін та заз начається прокурором за умов ами оскаржуваної Угоди відпо відачу передавалася земельн а ділянка у користування на с трок до укладання договору о ренди і між сторонами фактич но виникли орендні правовідн осини щодо земельної ділянки , яка перебуває у власності Са лганської селищної ради, у зв ' язку з чим судом застосову ються до спірних правовіднос ин приписи законодавства, як і регулюють відносини найму (оренди) земельної ділянки .
Згідно ст.792 Цивільного код ексу України за договором на йму (оренди) земельної ділянк и наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений дог овором строк у володіння та к ористування за плату. Земель на ділянка може передаватись у найом разом з насадженнями , будівлями, спорудами, водойм ами, які знаходяться на ній, аб о без них. Відносини щодо найм у (оренди) земельної ділянки р егулюються законом.
Детальне регулювання відн осини найму земельної ділянк и міститься в Законі України “Про оренду землі”.
Так, згідно ст.13 Закону Украї ни “Про оренду землі” догові р оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'яза ний за плату передати оренда реві земельну ділянку у воло діння і користування на певн ий строк, а орендар зобов'язан ий використовувати земельну ділянку відповідно до умов д оговору та вимог земельного законодавства.
Стаття 15 Закону України “Пр о оренду землі” встановлює в иключний перелік істотних ум ов договору оренди землі: об'є кт оренди (місце розташуванн я та розмір земельної ділянк и); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм п латежу, строків, порядку її вн есення і перегляду та відпов ідальності за її несплату; ум ови використання та цільове призначення земельної ділян ки, яка передається в оренду; у мови збереження стану об'єкт а оренди; умови і строки перед ачі земельної ділянки оренда рю; умови повернення земельн ої ділянки орендодавцеві; іс нуючі обмеження (обтяження) щ одо використання земельної д ілянки; визначення сторони, я ка несе ризик випадкового по шкодження або знищення об'єк та оренди чи його частини; від повідальність сторін. Відсут ність у договорі оренди земл і однієї з істотних умов, пере дбачених цією статтею, а тако ж порушення вимог ст.ст. 4-6, 11, 17, 19 ц ього Закону є підставою для в ідмови в державній реєстраці ї договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Невід'ємною частиною догов ору оренди землі є: план або сх ема земельної ділянки, яка пе редається в оренду; кадастро вий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обт яжень) у її використанні та вс тановлених земельних сервіт утів; акт визначення меж земе льної ділянки в натурі (на міс цевості); акт приймання-перед ачі об'єкта оренди; проект від ведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим З аконом.
Згідно ч.6 ст.123 Земельного ко дексу України проект відведе ння земельної ділянки погодж ується із землекористувачем , органом по земельних ресурс ах, природоохоронним і саніт арно-епідеміологічним орган ами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку д ержавної землевпорядної екс пертизи по об'єктах, які їй під лягають, подається до відпов ідної державної адміністрац ії або сільської, селищної, мі ської ради, які розглядають й ого у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначен их цим Кодексом, приймають рі шення про надання земельної ділянки.
Згідно ст.50 Закону України “ Про землеустрій” у разі нада ння, передачі, вилучення (вику пу), відчуження земельних діл янок, складаються проекти зе млеустрою щодо відведення зе мельних ділянок.
Відповідно до п.2 Порядку ро зроблення проектів землеуст рою щодо відведення земельни х ділянок, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.05.2004р. № 677, проект від ведення земельної ділянки не розробляється у разі, якщо: зе мельна ділянка, межі якої виз начено в натурі (на місцевост і), надається у користування а бо безоплатно передається у власність без зміни її цільо вого призначення; земельна д ілянка набувається у власніс ть шляхом купівлі-продажу, да рування, міни, на підставі інш их цивільно-правових угод, ус падкування, без зміни її меж т а цільового призначення; зем ельна ділянка придбана на ко нкурентних засадах (за резул ьтатами земельних торгів).
Відповідно до п.9 вищезазнач еного Порядку, проект відвед ення земельної ділянки погод жується із землевласником аб о землекористувачем, органом земельних ресурсів, природо охоронним органом, санітарно -епідеміологічною службою, о рганом містобудування і архі тектури та охорони культурно ї спадщини. Після цього погод жений проект відведення земе льної ділянки підлягає держа вній експертизі (п.10 Порядку).
Стаття 1 Закону України “Про державну експертизу землевп орядної документації” встан овлює, що державна експертиз а землевпорядної документац ії (далі - державна експертиза ) - це діяльність, метою якої є д ослідження, перевірка, аналі з та оцінка об'єктів експерти зи на предмет їх відповіднос ті вимогам законодавства, вс тановленим стандартам, норма м і правилам, а також підготов ка обґрунтованих висновків д ля прийняття рішень щодо об'є ктів експертизи.
Згідно ст.35 названого Закон у результатом проведення дер жавної експертизи є висновок державної експертизи. Якщо о б'єкт державної експертизи п ідготовлений згідно з вимога ми законодавства, встановлен ими стандартами, нормами і пр авилами, то він позитивно оці нюється та погоджується. Поз итивні висновки державної ек спертизи щодо об'єктів обов'я зкової державної експертизи є підставою для прийняття ві дповідного рішення органами виконавчої влади чи органам и місцевого самоврядування, відкриття фінансування робі т з реалізації заходів, перед бачених відповідною докумен тацією. Реалізація заходів, п ередбачених документацією і з землеустрою та документаці єю з оцінки земель, види яких в изначені законом, а також мат еріалами і документацією дер жавного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової де ржавної експертизи, без пози тивних висновків державної е кспертизи забороняється.
Крім того, згідно п.11 Порядку розроблення проектів землеу строю щодо відведення земель них ділянок, затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 26.05.2004р. №677, після од ержання позитивного висновк у державної експертизи проек т відведення земельної ділян ки розглядається сільською, селищною, міською радою, райо нною, Київською та Севастопо льською міською держадмініс трацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, д о повноважень яких належить надання у користування або п ередача у власність земельни х ділянок.
Відповідно до ст.13 Закону Ук раїни “Про оцінку землі” нор мативна грошова оцінка земел ьних ділянок проводиться у р азі: визначення розміру земе льного податку; визначення р озміру орендної плати за зем ельні ділянки державної та к омунальної власності; визнач ення розміру державного мита при міні, спадкуванні та дару ванні земельних ділянок згід но із законом; визначення втр ат сільськогосподарського і лісогосподарського виробни цтва; розробки показників та механізмів економічного сти мулювання раціонального вик ористання та охорони земель.
Разом з тим, згідно статті 2 З акону України “Про плату за з емлю” плата за землю справля ється у вигляді земельного п одатку або орендної плати, що визначається залежно від гр ошової оцінки земель. Розмір и податку за земельні ділянк и, грошову оцінку яких не вста новлено, визначаються до її в становлення у порядку, визна ченому цим Законом.
Відповідно до ст.20 Закону Ук раїни “Про плату за землю” пл атежі за землю зараховуються до відповідних місцевих бюд жетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Згідно приписам п.1, 4 статті 2 03 ЦК України зміст правочину не може суперечити актам цив ільного законодавства, а так ож моральним засадам суспіль ства, а також правочин має вчи нятися у формі, встановленій законом.
Частиною першою статті 215 Ци вільного кодексу України вст ановлено, що підставою недій сності правочину є недодержа ння в момент вчинення правоч ину стороною (сторонами) вимо г, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шос тою статті 203 Цивільного кодек су.
Отже, відповідність змісту правочину Цивільному кодекс у України, іншим актам цивіль ного законодавства, а також м оральним засадам суспільств а є однією з необхідних умов в изнання останнього дійсним, натомість його суперечність зазначеним вимогам і є підст авою для визнання такого дог овору недійсним.
Відповідно до вимог ст.ст.32, 3 3 Господарського процесуальн ого кодексу України, кожна ст орона повинна довести ті обс тавини, на які вона посилаєть ся як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подають ся сторонами та іншими учасн иками судового процесу. При ц ьому, доказами у справі є будь -які фактичні дані, на підстав і яких господарський суд у ви значеному законом порядку вс тановлює наявність чи відсут ність обставин, на яких ґрунт уються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставин и, які мають значення для прав ильного вирішення господарс ького спору.
Суд не приймає уваги доводи позивача, що до спірної угоди потрібно застосовувати прип иси закону України „Про рекл аму” як такі що необґрунтова ні та не відповідають обстав инам справи.
Матеріали справи не містят ь доказів дотримання сторона ми положень діючого законода вства при фактичному укладен ні Тимчасової угоди на внесе ння плати за землю до місцево го бюджету Салганської сільс ької ради до укладання догов ору оренди земельної ділянки .
Враховуючи вищезазначене, Тимчасову угоду б/н від 03.02.2010 ро ку на внесення орендної плат и за землю до бюджету Салганс ької сільської ради, укладен у між Салганською сільською радою та фізичною особою-пі дприємцем ОСОБА_1 слід виз нати недійсною на підставі с т.215 Цивільного кодексу Україн и.
Відповідно до ч.2 п.4 Роз' ясн ень Вищого господарського су ду України “Про деякі питанн я практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод н едійсними” від 12.03.99р. N02-5/111 (із змі нами і доповненнями) прокуро р, звертаючись до господарсь кого суду в інтересах держав и з заявою про визнання догов ору недійсним, зазначає у ній позивачем державний орган а бо установу, організацію, упо вноважені здійснювати відпо відні функції держави у спір них правовідносинах і визнач ає відповідачами, як правило , обох контрагентів за догово ром.
Виходячи з викладеного вищ е, фізична особа-підприємец ь ОСОБА_1 використовує зем ельну ділянку загальною площ ею 0,0036 м2, розташовану в межах на селеного пункту с. Салгани, ву л. Шабська, без належно оформл ених документів на землекори стування, у зв' язку з чим слі д зобов' язати відповідача п овернути позивачу спірну зем ельну ділянку.
Згідно статей 44, 49 Господарсь кого процесуального кодексу України слід стягнути з відп овідача на користь позивача витрати по сплаті державного мита у сумі 85 грн. та інформаці йно-технічного забезпечення судового процесу на суму 236 гр н.
Керуючись ст.ст.32,33,44,49,82-85 Госпо дарського процесуального ко дексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсною Тимч асову угоду б/н від 03.02.2010 року на внесення орендної плати за з емлю до бюджету Салганської сільської ради, укладену між Салганською сільською радою та фізичною особою-підприє мцем ОСОБА_1.
3. Зобов' язати фізичн у особу-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 код НОМЕР_1) зв ільнити земельну ділянку пло щею 0,0036 мІ, розташовану в межах населеного пункту с. Салгани , вул. Шабська та повернути спі рну земельну ділянку до кому нальної власності Салганськ ої міської ради.
4. Стягнути з фізичної о соби-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 код НОМЕР_1) на ко ристь Державного бюджету Укр аїни (код бюджетної класифік ації 22090200, символ звітності 095, р/р 31114095700008, Банк одержувача - ГУДКУ в Одеській області, МФО - 828011, о держувач - ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ - 23213460) витра ти по сплаті державного мита у сумі 85 (вісімдесят п'ять) грн.
5. Стягнути з фізичної о соби-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 код НОМЕР_1) на ко ристь бюджету (р/р 31213264700008 отриму вач ГУДКУ в Одеській області код ЄДРПОУ 23213460 банк-ГУДКУ в Оде ській області МФО 828011 код плате жу 22050000) витрати на інформаційн о-технічне забезпечення судо вого процесу на суму 236 (двісті тридцять шість)грн.
Рішення господарського суду Одеської області набир ає чинності у порядку ст.85 ГПК України.
Накази видати у порядку ст.1 16 ГПК України.
Рішення підписано 18.10.2010 року .
Суддя
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2010 |
Оприлюднено | 02.11.2010 |
Номер документу | 11902357 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Цісельський О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні