Постанова
від 14.05.2024 по справі 340/4709/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

14 травня 2024 року м. Дніпросправа № 340/4709/23Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Коршуна А.О. (доповідач),

суддів: Сафронової С.В., Чепурнова Д.В.,

розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Кіровоградської обласної прокуратури на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.11.2023р. у справі №340/4709/23за позовом:Заступника керівника Новоукраїнської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України до: про:1.Кіровоградської обласної військової адміністрації 2.Новомиргородської міської ради 3.Листопадівської сільської ради визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

28.06.2023р. Кіровоградським окружним адміністративним судом зареєстровано адміністративний позов Заступника керівника Новоукраїнської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України до Кіровоградської обласної військової адміністрації (далі Кіровоградська ОВА)про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії / а.с. 1-17/.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 03.07.2023р. за вищезазначеним адміністративним позовом відкрито провадження у справі №340/4709/23 і справу призначено до судового розгляду /а.с. 75/.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.08.2023р. у справі №340/4709/23 до участі у розгляді справи у якості співвідповідачів залучено Новомиргородську міську раду та Листопадівську сільську раду / а.с. 138-139/.

Позивач, посилаючись у адміністративному позові, на те, що Указом Президента України №750/94 від 10.12.1994р. створено гідрологічний заказник загальнодержавного значення «Велика вись» і відповідно до Положення про гідрологічний заказник загальнодержавного значення «Велика Вісь», яке затверджене 21.02.1997 р. заступником Міністра охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України, межі заказника виносяться в натуру з встановленням єдиних державних знаків та аншлагів, а обов`язки щодо забезпечення режиму охорони та збереження цього заказника, відповідно до охоронюваних зобов`язань №33г256-564 від 18.03.2022 р. та від 26.05.2022 р. покладено на Новомиргородську міську раду (179,7 га) та Листопадівську сільську раду (388,3 га) і землекористувачі були зобов`язані провести відмежування заповідного об`єкту в натурі, оформлення його з природоохоронною наочністю, нанесення на планово-картографічні матеріали, але землевпорядна документація на об`єкт природно-заповідного фонду гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» не виготовлена, заходи з метою охорони та збереження територій та об`єктів відповідного заказника не проводилися. Відповідачі у справі на чисельні звернення прокуратури повідомили що межі території гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» не встановлені, відсутність документації на підтвердження меж територій та об`єктів природно-заповітного фонду унеможливлює встановлення факту обстеження саме на об`єкті природно-заповітного фонду, оскільки таких меж не існує, а також унеможливлює встановлення початку та закінчення меж території природно-заповідного фонду. Таким чином прокурор вважає, що територія ландшафтного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» загальною площею 567 га на даний час фактично залишилась як без землекористувача так і без охорони, межі цієї земельної ділянки в натурі (на місцевості) не встановлено, та межовими знаками не закріплено, що свідчить про невжиття Кіровоградською обласною військовою адміністрацією, яка відповідно до ст.ст. 13,21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» розпоряджається землями державної власності відповідно до закону, погоджує документацію з землеустрою у випадках та порядку визначених Земельним кодексом України та Законом України «Про землеустрій» належних заходів щодо забезпечення охорони території гідрологічний заказник загальнодержавного значення «Велика вись» та є наслідком тривалого незабезпечення проведення робіт з винесення в натурі(на місцевості) меж зазначеного гідрологічного заказника, тому просив суд: - визнати протиправною бездіяльність Кіровоградської обласної військової адміністрації щодо тривалого незабезпечення проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, що знаходиться в адміністративних межах Новомиргородської територіальної громади Новоукраїнського району; - зобов`язати Кіровоградську обласну військову адміністрацію вчинити дії та забезпечити проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, що знаходиться в адміністративних межах Новомиргородської територіальної громади Новоукраїнського району.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.11.2023р. у справі №340/4709/23 адміністративний позов задоволено частково; - визнано протиправною бездіяльність Новомиргородської міської ради Кіровоградської області щодо тривалого незабезпечення проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, що знаходиться в адміністративних межах Новомиргородської територіальної громади Новоукраїнського району; - зобов`язано Новомиргородську міську раду Кіровоградської області вчинити дії та забезпечити проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, що знаходиться в адміністративних межах Новомиргородської територіальної громади Новоукраїнського району; в задоволені решти позовних вимог відмовлено / а.с. 166-171/.

Кіровоградська обласна прокуратура, не погодившись із вищезазначеним рішенням суду першої інстанції 28.12.2023р. за допомогою засобів поштового зв`язку подала до Третього апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу , яка зареєстрована судом апеляційної інстанції 03.01.2024р. / а.с. 179-188/

З метою забезпечення розгляду вищезазначеної апеляційної скарги судом апеляційної інстанції 04.01.2024р. витребувано з суду першої інстанції матеріали справи №340/4709/23 / а.с. 190/, які надійшли до суду апеляційної інстанції 24.01.2024р. /а.с.192/.

Ухвалами Третього апеляційного адміністративного суду від 30.01.2024р. у справі №340/4709/23 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Кіровоградська обласна прокуратура на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.11.2023р. у справі №340/4709/23 / а.с. 193/ та справу призначено до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження з 12.03.2024р. / а.с. 193/, про що судом апеляційної інстанції було належним чином повідомлено учасників справи /а.с. 195-210/.

Відповідач, зазначаючи у апеляційній скарзі те, що ним не заперечуються висновки суду першої інстанції стосовно того, що відсутність визначених меж створеного у встановленому законом порядку гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га впливає на дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, у т.ч. дотримання обмежень землекористування, а також стосовно наявності факту бездіяльності щодо тривалого незабезпечення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, але прокурор вважає, що судом першої інстанції зроблений помилковий висновок щодо відсутності цієї бездіяльності у Кіровоградської ОВА, оскільки повноваження щодо розпорядження земельними ділянками об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, до яких відноситься і гідрологічний заказник загальнодержавного значення «Велика Вись» , віднесено до повноважень обласних державних адміністрації, тому просив суд скасувати рішення суду першої інстанції від 30.11.2023р. у цій справі в частині що стосується визнання протиправною бездіяльності Новомиргородської міської ради та зобов`язання її вчинити дії і забезпечити проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, що знаходиться в адміністративних межах Новомиргородської територіальної громади Новоукраїнського району, та ухвалити у цій частині позовних вимог нове рішення, яким визнати протиправною бездіяльність Кіровоградської ОВА щодо тривалого незабезпечення проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, що знаходиться в адміністративних межах Новомиргородської територіальної громади Новоукраїнського району; - зобов`язати Кіровоградську ОВА вчинити дії та забезпечити проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, що знаходиться в адміністративних межах Новомиргородської територіальної громади Новоукраїнського району.

Відповідач Кіровоградська ОВА, у письмовому відзиві на апеляційну скаргу /а.с. 211-215/, заперечував проти доводів апеляційної скарги, зазначив що судом першої інстанції було об`єктивно та повно з`ясовано усі фактичні обставини справи, які мали значення для її вирішення, і прийнято рішення у справі без порушень норм чинного матеріального та процесуального права, оскільки земельна ділянка під гідрологічним заказником загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га до теперішнього часу не сформована як об`єкт права власності, і не була сформована раніше, ця земельна ділянка відноситься до категорії «Інші земельні ділянки та землі не сформовані у земельні ділянки», які перейшли у комунальну власність і з 27.05.2021р. ця земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності, тому Кіровоградська ОВА не має повноважень власника щодо цієї земельної ділянки, та не є її розпорядником чи користувачем, і з урахуванням того, що ця земельна ділянка розташована саме на території Новомиргородської міської ради саме цей орган місцевого самоврядування є її власником та користувачем на теперішній час і саме він повинен вчиняти дії з встановлення меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції від 30.11.2023р. у цій справі залишити без змін.

13.03.2024р. судом апеляційної інстанції зареєстровано письмовий відзив Кіровоградської обласної прокуратури на відзив Кіровоградської ОВА на апеляційну скаргу /а.с. 230-234/.

Відповідно до ч. 1 ст. 309 КАС України апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції має бути розглянута протягом шістдесяти днів з дня постановлення ухвали про відкриття апеляційного провадження, а положеннями ч. 5 ст. 250 КАС України передбачено, що датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Суддя, Коршун А.О., який входить до складу колегії суддів, що розглядає цю справу, 10.03.2024р., 11.03.2024р. перебував у відрядженні, а з 14.03.2024р. по 24.04.2024р. перебував у відпустці, судді Чепурнов Д.В. та Сафронова С.В., які входять до складу колегії суддів, що розглядає цю справу, у період з 29.03.2024р. по 12.04.2024р. перебували у відпустці.

Перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали адміністративної справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та заявлених позовних вимог, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Під час розгляду цієї справи судом першої інстанції встановлено, та підтверджено судом апеляційної інстанції, що Указом Президента України №750/94 від 10.12.1994р. створено гідрологічний заказник загальнодержавного значення «Велика вись» (далі Заказник) і відповідно до Положення про гідрологічний заказник загальнодержавного значення «Велика Вісь», яке затверджене 21.02.1997 р. заступником Міністра охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України, межі заказника виносяться в натуру з встановленням єдиних державних знаків та аншлагів, а обов`язки щодо забезпечення режиму охорони та збереження цього заказника, відповідно до охоронюваних зобов`язань №33г256-564 від 18.03.2022 р. та від 26.05.2022 р. покладено на Новомиргородську міську раду (179,7 га) та Листопадівську сільську раду (388,3 га) і землекористувачі були зобов`язані провести відмежування заповідного об`єкту в натурі, оформлення його з природоохоронною наочністю, нанесення на планово-картографічні матеріали, але землевпорядна документація на об`єкт природно-заповідного фонду гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» не виготовлена, заходи з метою охорони та збереження територій та об`єктів відповідного заказника не проводилися.

При цьому необхідно зазначити, що вищенаведені фактичні обставини справи, які були встановлені судом не заперечуються заявником апеляційної скарги, а прийняте судом першої інстанції рішення суду оскаржується Кіровоградською обласною прокуратурою лише в частині того, що судом першої інстанції зроблено висновок про наявність бездіяльності Новомиргородської міської ради Кіровоградської області щодо тривалого незабезпечення проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, що знаходиться в адміністративних межах Новомиргородської територіальної громади Новоукраїнського району, а також в частині того, що судом першої інстанції зобов`язано саме Новомиргородську міську раду Кіровоградської області вчинити дії та забезпечити проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, що знаходиться в адміністративних межах Новомиргородської територіальної громади Новоукраїнського району, тоді як заявник апеляційної скарги вважає, що бездіяльність щодо тривалого незабезпечення проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га наявна в діях Кіровоградської ОВА, яка є розпорядником земельної ділянки на якій розташовано заказник, і саме Кіровоградська ОВА повинна вчинити дії та забезпечити проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, що знаходиться в адміністративних межах Новомиргородської територіальної громади Новоукраїнського району.

Враховуючи положення ч. 1 ст. 308 КАС України колегія суддів вважає за необхідне під час апеляційного розгляду цієї справи надати оцінку вищезазначеним доводам апеляційної скарги та висновкам суду першої інстанції щодо наявності бездіяльності у відповідачів у справі ( кого саме із відповідачів) та правових підстав зобов`язання певного із відповідачів відповідно до вимог законодавства України забезпечити проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га., що знаходиться в адміністративних межах Новомиргородської територіальної громади Новоукраїнського району.

Так під час розгляду цієї справи встановлено, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України №716-р від 12.06.2020р. «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Кіровоградської області» визначено адміністративні центри та затверджено території нових територіальних громад Кіровоградської області, і згідно із додатком до цього розпорядження, серед іншого, Листопадівська сільська рада увійшла до складу Новомиргородської міської ради (Новомиргородської об`єднаної територіальної громади).

Рішенням першої сесії восьмого скликання Новомиргородської міської ради Кіровоградської області №10 від 09.12.2020р. «Про початок реорганізації сільських та селищних рад шляхом приєднання до Новомиргородської міської ради» вирішено почати процедуру реорганізації шляхом приєднання Листопадівської сільської ради (ЄДРПОУ 04366838) місцезнаходження: вул. Соборна, 47, село Листопадове Новоукраїнського району Кіровоградської області, 26012, до Новомиргородської міської ради (ЄДРПОУ 04055104), місцезнаходження: вул. Соборності, 227/7, місто Новомиргород Новоукраїнського району, Кіровоградської області, 26000) та визначено завершити реорганізацію у строк до 15 квітня 2021р., при цьому п. 2 цього рішення визначено, що Новомиргородська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків рад, що приєднуються до Новомиргородської міської ради.

Визначення нових адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Кіровоградської області спричинило необхідність розроблення нового положення про гідрологічний заказник загальнодержавного значення «Велика Вись», і Департаментом екології та природних ресурсів Кіровоградської ОВА було забезпечено розроблення проекту Положення про гідрологічний заказник загальнодержавного значення «Велика Вись», який разом із схемою території вказаного заказника направлено на погодження до Новомиргородської міської ради, що підтверджується листом за вих. №26-01-22/1860/0.26 від 16.09.2022р. /а.с.109/.

19.01.2023 р. Новомиргородська міська рада надала підписані погодження проекту вищезазначеного положення та схему територій заказника, який розташований в межах Новомиргородської міської територіальної громади /а.с.110-112/.

Наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України №516 від 20.07.2023р. затверджено нове Положення про гідрологічний заказник загальнодержавного значення «Велика Вись» ( далі Положення) /а.с.103-108/.

Пунктом 1.3 Положення визначено, що заказник загальною площею 568,0 га розташований в заплаві р. Велика Вись і її притоки р. Гептурки, між с. Лікареве і с. Листопадове та перебуває у користуванні Новомиргородської міської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області (далі - Землекористувач) і передається їй під охорону з оформленням охоронного зобов`язання.

Відповідно до п.1.6 Положення межі заказника встановлюються в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства. До встановлення меж Заказника в натурі його межі визначаються відповідно до Проекту його створення.

Відповідно до охоронного зобов`язання №33г256-564 від 10.08.2023р. Кіровоградською ОВА (Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОВА) передано під охорону та дотримання встановленого режиму територію гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» Новомиргородській міській раді Новоукраїнського району Кіровоградської області / а.с. 150/, і пунктами 3, 4 цього охоронного зобов`язання, серед іншого, визначено, що землекористувач (землевласник) - Новомиргородській міській раді Новоукраїнського району Кіровоградської області, зобов`язаний забезпечити охорону та збереження цінних природних комплексів території (об`єкта) природно-заповідного фонду. Землекористувач забезпечує охорону та збереження території (об`єкта), що перебуває у його користуванні (власності).

Відповідно до положень ст. 3 Закону України № 2456-XII від 06.06.1992р. «Про природно-заповідний фонд України» (далі Закон № 2456), який визначає правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів та спрямований на є регулювання суспільних відносин щодо організації, охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду, відтворення їх природних комплексів, управління у цій галузі, до природно-заповідного фонду України належать:

-природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, памятки природи, заповідні урочища;

-штучно створені об`єкти - ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, пам`ятки природи, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва;

Заказники, пам`ятки природи, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки та парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва залежно від їх екологічної і наукової, історико-культурної цінності можуть бути загальнодержавного або місцевого значення.

Залежно від походження, інших особливостей природних комплексів та об`єктів, що оголошуються заказниками чи пам`ятками природи, мети і необхідного режиму охорони:

-заказники поділяються на ландшафтні, лісові, ботанічні, загальнозоологічні, орнітологічні, ентомологічні, іхтіологічні, гідрологічні, загальногеологічні, палеонтологічні та карстово-спелеологічні;

-пам`ятки природи поділяються на комплексні, пралісові, ботанічні, зоологічні, гідрологічні та геологічні.

Пам`ятки природи можуть розташовуватися на території інших об`єктів природно-заповідного фонду.

Відповідно до ст. 27 Закону №2456 пам`ятками природи оголошуються окремі унікальні природні утворення, що мають особливе природоохоронне, наукове, естетичне, пізнавальне і культурне значення, з метою збереження їх у природному стані. Оголошення пам`яток природи провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.

Положеннями ч. 3 ст. 53 Закону №2456 передбачено, що рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами, а відповідно до норм ч. 5 цієї ж статті території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.

Охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду інших категорій, відповідно до ч. 1 та 2 ст. 60 Закону №2456, покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають. У разі необхідності їх охорона може покладатися на служби державної охорони розташованих поблизу природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків та регіональних ландшафтних парків.

Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.

Згідно з ч.1, ч.4 ст. 7 Закону № 2456 землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою і спрямований на регулювання відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування визначає Закон України №858-IV від 22.05.2003р. «Про землеустрій» (далі - Закон № 858).

Відповідно до визначень, наведених у ст. 1 Закону №858:

- заходи із землеустрою це передбачені документацією із землеустрою роботи щодо раціонального використання та охорони земель, формування та організації території об`єкта землеустрою з урахуванням їх цільового призначення, обмежень у використанні та обмежень (обтяжень) правами інших осіб (земельних сервітутів), збереження і підвищення родючості ґрунтів;

- землеустрій - сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил.

Відповідно до ст. 20 Закону №858 землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності, зокрема в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).

З огляду на положення ст. 22 Закону №858 підставою для здійснення землеустрою є рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою (у тому числі при розробленні містобудівної документації); укладені договори між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; судові рішення.

Документація із землеустрою, з урахуванням положень ч. 1 ст. 25 Закону №858, розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації, при цьому положення «в» ч. 2 цієї ж статті визначають такий вид документації із землеустрою як проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих о`єктів.

Замовниками документації із землеустрою, відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону № 858, можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі, а також інші юридичні та фізичні особи.

Відповідно до ч. 2 ст. 47 Закону №858 проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначають місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів, а також встановлюють режим використання та охорони їх територій.

Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.

Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища визначені ст.33 Закону України №280/97-ВР від 21.05.1997р. «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі- Закон № 280/97), і п. 9 цієї статті до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить таке делеговане повноваження як організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.

Відповідно положень п. 34, 37 ч.1 ст. 26 Закону № 280/97 (яка визначає виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій, що підлягають особливій охороні.

Положеннями ст. 25 Закону № 280/97 визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

До повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст, відповідно до статті 19 Закону №858, належать: організація та здійснення землеустрою, проведення інвентаризації земель та земельних ділянок усіх форм власності; організація та здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом; координація здійснення землеустрою та контролю за використанням і охороною земель комунальної власності; інформування населення про заходи, передбачені землеустроєм; вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.

Сільська, селищна, міська рада, відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону № 280/97, в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Аналіз наведених вище норм чинного законодавства у їх сукупності дає можливість зробити висновок про те, що до повноважень, зокрема, міських рад належить прийняття рішень про організацію територій і об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та інших територій , що підлягають особливій охороні; здійснення землеустрою, що включає в себе, зокрема встановлення і закріплення на місцевості меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного значення.

Так під час розгляду цієї справи судом встановлено, що відповідач у справі - Новомиргородська міська рада 23.06.2023р. прийняла рішення №837 «Про розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки природно-заповідного фонду гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись», яким вирішила провести інвентаризацію земельної ділянки під об`єктом природно-заповідного фонду /а.с.114/.

При цьому колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що органами прокуратури під час розгляду цієї справи як судом першої інстанції так і апеляційним судом не було надано будь-яких належних письмових доказів скасування або визнання нечинним у встановлений чинним законодавством спосіб вищезазначеного рішення Новомиргородської міської ради.

Отже приймаючи до уваги, що під час розгляду справи судом встановлено, та не заперечувалось учасниками справи, що межі гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га у законодавчому порядку не встановлені в натурі, і з огляду на те, що з дати передачі (березень-травень 2002 року) Міністерством екології та природних ресурсів України заказника під охорону Листопадівській сільській раді та Новомиргородській міській раді і до дати звернення позивача до суду з цим позовом сплинув достатньо тривалий проміжок часу, судом першої інстанції зроблений обґрунтований висновок щодо наявної тривалої бездіяльність щодо встановлення меж території такого природно-заповідного фонду, яка у свою чергу впливає на дотримання вказаних вище вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, у т.ч. дотримання обмежень землекористування, і суд першої інстанції обґрунтовано з урахуванням наявних охоронних зобов`язань, зробив правильний висновок що така бездіяльність наявна саме у землекористувача, який є Новомиргородська міська рада, яка у свою чергу має обов`язок вчинити дії та забезпечити проведення робіт з винесення в натурі (на місцевості) меж гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Велика Вись» площею 568 га, що знаходиться в адміністративних межах Новомиргородської територіальної громади Новоукраїнського району, а доводи апеляційної скарги прокуратури не спростовують висновків суду першої інстанції з цього питання.

Враховуючи вищенаведене колегія суддів вважає, що суд першої інстанції об`єктивно, повно, всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення заявлених позивачем у справи вимог, застосував до правовідносин, які виникли між сторонами у справі, норми права, які регулюють саме ці правовідносини, та постановив правильне рішення про часткове задоволення заявлених позивачем вимог, зроблені судом першої інстанції висновки відповідають фактичним обставинам справи та підтверджуються зібраними у справі доказами, і оскільки під час апеляційного розгляду справи не було встановлено будь-яких порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які б потягли за собою наявність підстав для скасування або зміни оскаржуваного судового рішення, вважає необхідним рішення суду першої інстанції від 30.11.2023р. у цій справі залишити без змін, а апеляційну скаргу залишити без задоволення, оскільки доводи, які викладені у апеляційній скарзі, не спростовують правильності висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, яке призвело б до неправильного вирішення справи, а тому не можуть бути підставою для скасування рішення суду першої інстанції.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 311, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Кіровоградської обласної прокуратури залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.11.2023р. у справі №340/4709/23 залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки встановлені ст. 329, 331 КАС України.

Постанову виготовлено та підписано 14.05.2024р.

Головуючий - суддяА.О. Коршун

суддяС.В. Сафронова

суддяД.В. Чепурнов

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.05.2024
Оприлюднено16.05.2024
Номер документу119023720
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —340/4709/23

Постанова від 10.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Ухвала від 09.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Постанова від 14.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 04.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Рішення від 30.11.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. ДЕГТЯРЬОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні