Постанова
від 15.05.2024 по справі 380/21859/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/21859/23 пров. № А/857/5759/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого-судді Курильця А.Р.,

суддів Мікули О.І., Пліша М.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2024 року в справі № 380/21859/23 за адміністративним позовом Товариство з обмеженою відповідальністю «ДОЛИНА ОВОЧІВ» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,-

суддя в 1-й інстанції Морська Г.М.,

час ухвалення рішення 08.02.2024 року,

місце ухвалення рішення м.Львів,

дата складання повного тексту рішення не зазначено,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДОЛИНА ОВОЧІВ» (далі - позивач) звернулося в суд з адміністративним позовом до Головне управління ДПС у Львівській області,Державна податкова служби України, в якому просило визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 01.06.2023 №8923592/41109530, №8923591/41109530, №8923590/41109530, №8923589/41109530 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ДОЛИНА ОВОЧІВ" №1 від 13.02.2023 №2 від 13.02.2023 №3 від 13.02.2023 та №4 від 13.02.2023 датою її первинного подання платником податків на реєстрацію.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2024 року адміністративний позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з таким рішенням, Державна податкова служби України подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм процесуального права та неправильне застосуванням норм матеріального права, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове про відмову в задоволенні позову.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що що Комісією Головного управління ДПС у Львівській області прийнято рішення від 01.06.2023 №8923592/41109530, №8923591/41109530, №8923590/41109530, №8923589/41109530 про відмову у реєстрації ПН №1 від 13.02.2023 №2 від 13.02.2023 №3 від 13.02.2023 та №4 від 13.02.2023 оскільки надані платником податку копії документів не є достатніми для прийняття відповідних рішень про реєстрацію зазначених податкових накладних.

Стверджує скаржник про те, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогамЗакону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність». Тобто, контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи. Позивачем не долучено доказів фактичної наявності трудового персоналу, зокрема факту укладених трудових договорів чи договорів цивільно-правового характеру, долучений штатний розпис не є підтвердженням наявності персоналу, а свідчить лише про бажану його структуру. Отже, на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, платник повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема, і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.

Щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН, стверджує, що повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу, відтак зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні ПН в ЄРПН є передчасним, в той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Колегія суддів вважає можливим розглянути дану справу в порядку письмового провадження відповідно до п.3 ч.1 ст. 311 КАС України.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «ДОЛИНА ОВОЧІВ» (далі такожТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ») з 30 січня 2017 року зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Львівській області та зареєстроване платником податку на додану вартість 6-го січня 2021 року (ІПН411095313191).

Основним видом діяльності ТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ» є «Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів» (КВЕД 01.13), допоміжними: Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11); Допоміжна діяльність у рослинництві (01.61); Діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною та напівфабрикатами (46.11); Оптова торгівля фруктами й овочами (46.31); Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів (77.11); Складське господарство (52.10); Надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування (77.31); Оброблення насіння для відтворення (01.64); Надання в оренду вантажних автомобілів (77.12); Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (46.21); Відтворення рослин (01.30); Роздрібна торгівля фруктами й овочами в спеціалізованих магазинах (47.21); Дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук (72.19).

ТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ» вирощує зернові культури, в тому числі соєві боби, на земельних ділянках, 55 договорів оренди яких зареєстровані в ДЗК України, 2у військовій адміністрації Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області, діючих на час спірних правовідносин, що підтверджується повідомленнями форми 20-ОПП за 2022 рік та податковою декларацією з плати за землю. Загальна площе ріллі станом на 01.01.2023 року складає 78,8 га, що підтверджується звітом 29-с/г за 2022 рік, площа посіву сої становить 57,3 га.

Для вирощування сої ТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ» використало насіння власного виробництва та власні основні засоби, балансова вартість яких станом на 01.01.2022 становила 3 163,2 тис. грн., зокрема: сівалка зерно тукова «ФАВОРИТ» (24.04.2018); борона дискова БП-6 «Восход» (17.04.2019); оприскувач ОВП 2000 (01.07.2019); трактор колісний марки МТЗ-80 (02.04.2018); трактор колісний NEW HOLLAND T 8020 (26.04.2021); комбайн зернозбиральний CLAAS LEXION 480 (01.04.2021), що підтверджується повідомленням форми 20-ОПП. Обмолот сої здійснювався комбайном зернозбиральним CLAAS LEXION 480 і на даний час повністю завершений.

13 лютого 2023 року ТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ» уклало з ТзОВ «Кам`янка-Бузький комбікормовий завод» (код в ЄДР 34219437) договір купівлі-продажу №13/02/2023-1, за умовами якого ТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ» зобов`язувалося поставити сою українського виробництва в кількості та за ціною, вказаними у накладних. При цьому транспортування сої здійснювалося за рахунок покупця на склад, за адресою: Львівська область, м.Кам`янка-Бузька, вул.Шевченка, 129а.

ТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ» в рамках договору 13 лютого 2023 року передало товар у власність ТзОВ «Кам`янка-Бузький комбікормовий завод» партіями, а саме:

- 27,606 тон сої на загальну суму 455 499,00 грн., в т.ч. ПДВ 55 938,47 грн., що підтверджується видатковою накладною №1 від 13.02.2023, товарно-транспортною накладною від 13.02.2023 №1/1 та №1/2, рахунком-фактурою №1;

- 25,989 тон сої на загальну суму 415 824,00 грн., в т.ч. ПДВ 51 066,11 грн., що підтверджується видатковою накладною №2 від 13.02.2023, товарно-транспортною накладною від 13.02.2023 №2, рахунком-фактурою №2;

- 25,940 тон сої на загальну суму 402 070,00 грн., в т.ч. ПДВ 49 377,02 грн., що підтверджується видатковою накладною №3 від 13.02.2023, товарно-транспортною накладною від 13.02.2023 №3, рахунком-фактурою №3;

- 21,404 тон сої на загальну суму 342 464,00 грн., в т.ч. ПДВ 42 056,98 грн., що підтверджується видатковою накладною №4 від 13.02.2023, товарно-транспортною накладною від 13.02.2023 №4, рахунком-фактурою №4.

Оплату за поставлений товар здійснено частинами 09.03.2023 на суму 399 561,00 грн.; 02.03.2023 на суму 364 758,00 грн., 03.03.2023 на суму 352 693,00 грн., 01.03.2023 на суму 342 464,00 грн.

На виконання податкових зобов`язань за наслідками даної господарської операції, а саме за першою подією відповідно до вимог п.187.1 ст.187 ПК України, 13 лютого 2023 року ТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ» складено податкові накладні №1, №2, №3, №4, які направлено на реєстрацію засобами електронного зв`язку до органів ДПС України.

За результатами перевірки зазначених податкових накладних, ДПС України 27 лютого 2023 року направлено ТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ» квитанцію про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних.

У зазначених квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної повідомлено ТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ» про те, що реєстрація податкової накладної зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 1201, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=5.5063%, "P"=0. Запропоновано платнику надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання вказаних вимог щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, ТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ» подало до контролюючого органу повідомлення від 29 травня 2023 року №2, в якому містилось пояснення та копії документів на підтвердження господарських операцій, необхідних для реєстрації податкових накладних в кількості 40 додатків.

Так позивач надав до податкового органу наступні документи: Штатний розпис на 01.12.2022р.; Форма 29 с/г за 2022 рік Звіт про площі та валові збори с/г культур; Договір купівлі-продажу техніки №30/01 від 30.03.2021р. (комбайн); Накладна №27/01 від 27.08.21р. на комбайн; Договір купівлі-продажу №43/465 від 12.03.2018р. (трактор); Договір купівлі-продажу техніки №12/04 від 12.04.2021р. (трактор); Накладна №РН-0000005 від 26.04.2021р. на трактор; Повідомлення 20-ОПП про комбайн CLAAS LEXION 480, трактор NEW HOLLAND T8020, трактор МТЗ-80; Повідомлення 20-ОПП землі; Свідоцтва про державну реєстрацію комбайна та тракторів; Договір продажу-купівлі с/г продукції №9 від 02.04.2018р. на придбання насіння сої ФГ «МАКСИМОВИЧ»; Накладна №24 від 20.04.2018р. на придбання насіння сої від ФГ «МАКСИМОВИЧ»; Договір поставки №782/22/156 від 01.11.2021р. та додатки, на придбання ХЗЗР; Накладні на придбання ХЗЗР за 2022р._ЕРІДОН; Договір купівлі-продажу №11/03- 2022-1 від 11.03.2022р. ТИТАН , на придбання ПММ; Накладні на придбання ПММ за 2022р. ТИТАН; Договір поставки №1706/1 від 17.06.2022р. ІРЧА, на придбання ПММ; Накладні на придбання ПММ за 2022р. ІРЧА; Договір купівлі-продажу№ДГ-0000157 від 16.06.2021р. ПРОМАКС, на придбання ПММ; Накладні на придбання ПММ за 2022р. ПРОМАКС; Ліцензія на право зберігання пального для власних потреб від 24.03.2021р.; Договір на купівлю-продаж №13/02/2023-1 від 13.02.2023 року на продаж сої; Виписки з банку ПУМБ за 01.03.23р.-09.03.23р.та з банку КРЕДОБАНК за 03.03.23р.; Рахунок №1 від 13.02.2023р.; Видаткова накладна №1 від 13.02.2023р.; ТТН №1/1 та ТТН №1/2 від 13.02.2023р.; Рахунок №2 від 13.02.2023р.; Видаткова накладна № 2 від 13.02.2023р.; ТТН №2 від 13.02.2023.; Рахунок №3 від 13.02.2023р.; Видаткова накладна №3 від 13.02.2023р.; ТТН №3 від 13.02.2023.; Рахунок №4 від 13.02.2023р.; Видаткова накладна № 4 від 13.02.2023р.; ТТН №4 від 13.02.2023р.

За результатами розгляду поданих ТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ» пояснень та документів Головним управлінням ДПС у Львівській області 1-го червня 2023 року прийнято рішення №8923592/41109530, №8923591/41109530, №8923590/41109530, №8923589/41109530 про відмову в реєстрації податкової накладної у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням, а саме первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

8 червня 2023 року ТОВ «ДОЛИНА ОВОЧІВ» подало до ДПС України скарги №5, №6, №7, №8 щодо рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.06.2023 №8923592/41109530, №8923591/41109530, №8923590/41109530, №8923589/41109530.

Рішенням від 19.06.2023 №50745/41109530/2, №50703/41109530/2, №50757/41109530/2, №50723/41109530/2, скаргу залишено без задоволення із зазначенням наступної підстави: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погодившись із цими діями та рішеннями, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.

Податковий кодекс України(далі -ПК України) є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.

Згідно із п.п. "а", "б" п.185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами пункту187.1 статті 187 ПК Українивважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (п.188.1 ст.188 ПК України).

Пунктом201.7 ст. 201 ПК Українивизначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з п.201.10 ст. 201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно зУКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних в електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до п.201.16 ст. 201 ПК Україниреєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми 11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийняв постанову № 1165, якою затвердив Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Правові норми застосовуються у редакції станом на час виникнення спірних правовідносин.

За змістом п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).

Відповідно до п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п. 25 Порядку № 1165).

Як встановлено судом, реєстрація ПН зупинена з тієї підстави, що «…Обсяг постачання товару/послуги 1201, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник "D"=5.5063%, "P"=0.». Пропонуємо надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Суд зазначає, що у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.

Водночас механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту201.16 статті 201 ПК Українизупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановленонаказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких: - договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; - договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; - первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; - розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; - документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги»та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).

Відповідно до п. 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

- або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

- або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;

- або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно п. 10 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Суд колегія наголошує, що контролюючим органом не було направлено платнику податку повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень, а одразу прийняте рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. Разом з тим зазначена в Рішеннях про відмову в реєстрації ПН інформація не відповідає дійсності, оскільки всі долучені Позивачем документи до Повідомлень складені в суворій відповідності до вимог чинного законодавства України та податкових норм.

Також в Рішеннях про відмову реєстрації ПН контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних без вказівки які саме документи складені з порушенням законодавства.

Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію ПН.

При цьому, судом першої інстанції правильно зазнчено, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.

Із досліджених матеріалів справи суд попередньої встановив, що позивач надав відповідачу-1 всі документи на підтвердження здійснення господарської операції для реєстрації ПН №1 від 13.02.2023 №2 від 13.02.2023 №3 від 13.02.2023 та №4 від 13.02.2023, перелік яких наведений вище.

Колегія суддів зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Одночасно в межах спірних правовідносин окружним судом підставно звернено увагу на те, що, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормамиПодаткового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.

Отже, зважаючи на надання позивачем достатньо первинних документів для спростування тверджень контролюючого органу щодо ризиковості здійснення операції, та враховуючи, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію ПН №1 від 13.02.2023 №2 від 13.02.2023 №3 від 13.02.2023 та №4 від 13.02.2023, суд дійшов висновку про протиправність рішення відповідача-1 від 01.06.2023 №8923592/41109530, №8923591/41109530, №8923590/41109530, №8923589/41109530про відмову в реєстрації ПН №1 від 13.02.2023 №2 від 13.02.2023 №3 від 13.02.2023 та №4 від 13.02.2023.

Отже, відповідність обсягу реалізованих позивачем товарів/послуг підтверджується належними та допустимими письмовими доказами, які за допомогою сервісуЕлектронний кабінет платникабули надіслані позивачем Державній податковій службі України для врахування під час вирішення питання про реєстрацію податкової накладної.

При цьому, податковий орган в спірному рішенні не навів доводів щодо порушень законодавства при складенні поданих документів.

Колегія суддів відхиляє доводи скаржника про надання позивачем до суду документів, які не були подані під час надання пояснень до податкового органу, оскільки висновок суду про протиправність спірних рішень відповідача ґрунтуються виключно на документах, які подані позивачем у електронному вигляді до податкового органу та зазначені у квитанції та поясненнях позивача. Також суд зауважує, що позивачем подані банківські виписки із особового рахунку, відтак посилання відповідача про їх відсутність є помилковою.

Крім цього суд звертає увагу, що податкові накладні сформовані за першою подієюотриманням авансового платежу, відтак будь-які документи щодо виконання робіт, аванс на які останній отримав, у нього відсутні.

За таких обставин, суд першої інстанції дійшов висновку, з яким погоджується апеляційна інстанція, про задоволення позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 01.06.2023 №8923592/41109530, №8923591/41109530, №8923590/41109530, №8923589/41109530 про відмову в реєстрації ПН №1 від 13.02.2023 №2 від 13.02.2023 №3 від 13.02.2023 та №4 від 13.02.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо вимоги про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі ПН №1 від 13.02.2023 №2 від 13.02.2023 №3 від 13.02.2023 та №4 від 13.02.2023датою їх подання на реєстрацію, суд зазначає таке.

Відповідно до вимог пп.201.1,201.10 ст. 201 ПК Україниреєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.

Згідно з нормами п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010(далі - Порядок № 1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Суд вважає хибним твердження скаржника про наявність у нього дискреційних повноважень щодо реєстрації зазначеної ПН та передчасність вимоги про зобов`язання її реєстрації, оскільки зміст дискреційних повноважень передбачає законність будь-якого із можливих рішень суб`єкта владних повноважень, прийнятого ним у певній ситуації, а судом встановлено незаконність рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 01.06.2023 №8923592/41109530, №8923591/41109530, №8923590/41109530, №8923589/41109530.

Відтак, беручи до уваги вимогиКАС Українищодо ефективності способу захисту порушеного права, суд першої інстанції правильно зазначив, що порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані позивачемПН №1 від 13.02.2023 №2 від 13.02.2023 №3 від 13.02.2023 та №4 від 13.02.2023, датою їх первинного подання на реєстрацію.

Висновки суду у цій справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18 та від 18.07.2019 у справі №1740/2004/18.

Відтак, покладання на Державну податкову службу України обов`язку зареєструвати податкову накладну не вважатиметься втручанням у її дискреційні повноваження.

Решта доводів та заперечень учасників справи, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Відповідно дост. 316 КАС Українисуд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні не спростовуються і підстав для його скасування немає.

Враховуючи наведене вище, апеляційну скаргу Державної податкової служби України слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Керуючись ст.ст.308,315,316,321,322,325,328,329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2024 року в справі № 380/21859/23 без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду лише з підстав, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя А. Р. Курилець судді О. І. Мікула М. А. Пліш Повне судове рішення складено 15 травня 2024 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2024
Оприлюднено17.05.2024
Номер документу119054399
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/21859/23

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 30.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Постанова від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Постанова від 15.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Курилець Андрій Романович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні