ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/1590/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Канигіної Т.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) справу за позовом ОСОБА_1 до Диканської селищної ради, Виконавчого комітету Диканської селищної ради про визнання протиправним рішення, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Диканської селищної ради, Виконавчого комітету Диканської селищної ради про визнання протиправним рішення, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, а саме просить:
- визнати протиправним та скасувати рішенням сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ";
- поновити з 13.01.2024 ОСОБА_1 на посаді секретаря Диканської селищної ради;
- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Диканської селищної ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 13.01.2024 до дня ухвалення рішення суду.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що рішення сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 " є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки, зокрема у спірному рішенні не вказано: які саме приписи Конституції та законів України, права і свободи громадян позивачем порушено; які конкретно повноваження позивач не виконував; у який спосіб та в чому конкретно полягають допущені позивачем порушення. За доводами позивача: під час голосування депутати керувалися винятково припущеннями, суб`єктивними переконаннями, що є неприпустимим і не може слугувати підставою для припинення повноважень секретаря селищної ради; факт наявності будь-якого правопорушення потребує доведення у встановленому законом порядку, проте, цього відповідачем при прийнятті спірного рішення здійснено не було; про виявлені факти порушень до прийняття спірного рішення позивача інформовано не було та не надано доказів їх вчинення.
Крім того, позивач зазначив про допущення суттєвих порушень процедури при прийнятті спірного рішення, які обумовлюють його скасування. Зокрема, указав, що інформація про проведення позачергової сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання на офіційному сайті ради та в засобах масової інформації не розміщалась за день до проведення сесії; матеріали позачергової сесії депутатам та ОСОБА_1 як депутату Диканської селищної ради не надходили; постійна комісія не надала рекомендацій та висновків щодо винесення питання про дострокове припинення повноважень секретаря селищної ради на розгляд сесії, не розглянула це питання по суті, не навела жодних фактичних обставин і доказів щодо порушень позивачем законодавства; не створено тимчасову контрольну комісію ради для розгляду цього питання та надання необхідних підтверджень.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19.02.2024 позовну заяву прийнято до розгляду; відкрито провадження у справі №440/1590/24, вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні) /а.с. 59-60/.
04.03.2024 від Диканської селищної ради та Виконавчого комітету Диканської селищної ради до суду надійшли ідентичні відзиви, у яких зазначено, що подання ініціативної групи депутатів Диканської селищної ради восьмого скликання від 25.12.2023, що містило пропозицію скликати сесію Диканської селищної ради, викладене письмово, підписане 14 депутатами, що складає понад одну третину депутатів ради від загального її складу 26 депутатів, що підтримали цю пропозицію із зазначенням їх прізвища, ім`я, по батькові; підписи містяться в основному тексті пропозиції; містить посилання на норми чинного законодавства; містить перелік питань, що пропонуються для розгляду радою.
За доводами відповідачів, враховуючи обставину, що позивач після отримання від ініціативної групи депутатів подання від 25.12.2023 про необхідність скликання сесії селищної ради у передбачений законом двотижневий строк не скликав сесію, а скликав її лише на 30.01.2024, то існували правові підстави на самостійне скликання ініціативною групою депутатів сесії селищної ради 12.01.2024.
Крім того, зазначено, що 11.01.2024 о 15:32 на сторінці Диканської селищної ради (Диканська громада) в мережі Facebook опубліковано оголошення про проведення позачергової сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання 12.01.2024 о 14:00. Відповідачі просять суд відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог /а.с. 66-77, 110-121/.
14.03.2024 позивачем через систему "Електронний суд" надіслані до суду додаткові пояснення, у яких зазначено, що висновки та рекомендації комісії виготовляються шляхом окремого документу, який підписується обраним головою спільного засідання постійної комісії та має бути безпосередньо складовою протоколу від 12.01.2024.
Також зазначено, що у преамбулі оскаржуваного рішення є посилання на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 04.05.2023 у справі №440/1778/23, яким визнано бездіяльність виконавчого комітету протиправною, проте, це рішення жодних зауважень, висновків щодо невиконання обов`язку щодо недопущення дій чи бездіяльності, які можуть зашкодити інтересам місцевого самоврядування, не містить. Підставою для винесення розпорядження №463-ос від 25.12.2023 "Про звільнення ОСОБА_3 " слугувала заява ОСОБА_3 від 08.12.2023 та лист тимчасової непрацездатності №10169328-2019082739-1 від 19.12.2023. При цьому, будь-які рішення судів, які набули чинності, про визнання неправомірними дій секретаря Диканської селищної ради Лози В.М. щодо винесення вказаного розпорядження відсутні, також відсутні будь-які судові рішення і службові розслідування щодо винесення позивачем інших розпоряджень, зокрема щодо ОСОБА_4 . За доводами представника позивача, факт таких порушень повинен підтверджуватися судовими рішеннями. Підставою для винесення розпорядження №125-ос від 12.04.2023 "Про звільнення ОСОБА_5 " слугувало рішення суду від 07.04.2023 у справі №440/878/23, яке набрало законної сили 09.05.2023 /а.с.127-130/.
04.04.2024 позивачем надіслані до суду додаткові пояснення, у яких зазначено, що доказів на підтвердження виконання вимоги статті 25 Регламенту відповідачем не надано, а саме: не було надано протокол лічильної комісії, який має бути невід`ємним додатком до оскаржуваного рішення сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ". Крім того, протокол сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання від 12.01.2024 не підписаний головуючим та доказів на підтвердження виконання вимоги щодо опублікування цього протоколу на офіційному веб-сайті ради відповідачем не надано /а.с.153-158/.
У додаткових поясненнях від 10.04.2024 Виконавчим комітетом Диканської селищної ради зазначено, що твердження представника позивача щодо незапрошення позивача як секретаря селищної ради на спільне засідання постійних комісій спростовується обставинами справи, оскільки ОСОБА_1 самоусунувся від участі у спільному засіданні постійних комісій. Наведено, що на початку пленарного засідання позачергової сесії позивач ОСОБА_1 висловив свою думку з питання самостійного скликання та проведення ініціативною групою депутатів селищної ради позачергової сесії, аргументуючи неможливістю депутатами скликати та проводити засідання сесії.
Крім того, за доводами відповідача: рішенням сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання Диканської селищної ради від 12.01.2024 № 2 Диканська селищна рада здійснила своє владне волевиявлення щодо змін у керівництві селищної ради з огляду на внутрішнє переконання більшості депутатів ради та їх оцінку діяльності ОСОБА_1 , як керівника ради; приймаючи оскаржуване рішення, рада реалізувала свої дискреційні повноваження, а тому відсутні підстави для визнання протиправним та скасування вказаного рішення та поновлення ОСОБА_1 на посаді секретаря Диканської селищної ради. Зазначено, що певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися, наприклад, процедури його ухвалення. Саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом /а.с.174-179/.
Суд розглядає цю справу на підставі частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами, в межах строку, встановленого статтею 258 цього ж Кодексу.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
З матеріалів справи вбачається, що згідно з рішенням тридцять сьомої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання № 6 від 30.11.2022 "Про обрання ОСОБА_1 на посаду секретаря Диканської селищної ради" відповідно до статей 42, 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", розглянувши пропозицію депутатів Диканської селищної ради, селищна рада вирішила обрати депутата ОСОБА_1 на посаду секретаря Диканської селищної ради та встановлено, що секретар Диканської селищної ради Лоза В.М. здійснює повноваження Диканського селищного голови у зв`язку зі звільненням з посади Диканського селищного голови ОСОБА_6 , повноваження якого достроково припинені 25.11.2022 /а.с. 22/.
25.12.2023 14 депутатів Диканської селищної ради VIII скликання підписали подання до секретаря Диканської селищної ради Лози Вячеслава Миколайовича, у якому керуючись частинами сьомою та тринадцятою статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" просили скликати сесію Диканської селищної ради та внесено на розгляд питання: 1.Про обрання лічильної комісії для організації таємного голосування за допомогою бюлетенів; 2. Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 /а.с. 101/.
Зазначене подання зареєстровано 25.12.2023 за №Ко-223/02.1.1-02. На поданні наявний завізований секретарем Диканської селищної ради ОСОБА_1 напис: "Підготувати до сесії матеріали про скликання сесії на 30.01.2024 на 10:00" /а.с. 101/.
Згідно з розпорядженням секретаря Диканської селищної ради Вячеслава Лози "Про скликання сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання" від 05.01.2024 №2-од секретарем селищної ради відповідно до пункту 8, частини четвертої статті 42, статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статті 23 Регламенту селищної ради VIII скликання: 1. Скликати сорок восьму сесію Диканської селищної ради восьмого скликання. 2. Провести засідання сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання 30.01.2024 о 10 год. 00 хв. в залі засідань Диканської селищної ради за адресою: смт Диканька, вул. Незалежності, 66. 3. Визначити питання, які передбачається внести на розгляд ради: 1) Про затвердження звіту про виконання бюджету Диканської селищної територіально громади за 2023 рік ( ОСОБА_7 ); 2) Про внесення змін до Програми організації територіальної оборони Диканської селищної територіальної громади на 2024 рік ( ОСОБА_8 ); 3) Про внесення змін до бюджету Диканської селищної територіальної громади на 2024 рік ( ОСОБА_7 ); 4) Про приймання-передачу товарно-матеріальних цінностей ( ОСОБА_9 ); 5) Про звіт роботи начальника відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Диканської селищної ради ( ОСОБА_10 ); 6) Різне /а.с. 103/.
10.01.2024 15 депутатів Диканської селищної ради VIII скликання підписали подання до Диканської селищної ради, у якому керуючись частиною дев`ятою статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" просили:
1. Скликати позачергову сесію Диканської селищної ради VIII скликання. Дата скликання: 12.01.2024. Час скликання: 14 год. 00 хв. Місце проведення: зал засідань Диканської селищної ради, адреса: Полтавська область, Полтавський район, смт. Диканька, вул. Незалежності, буд. 66;
2. Питання, які передбачається внести на розгляд ради: 1) Про обрання лічильної комісії для організації таємного голосування за допомогою бюлетенів; 2) Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 ;
3. Доручити відділу організаційної роботи та управління персоналом виконавчого комітету Диканської селищної ради довести дане рішення до відома депутатів і населення, оприлюднити дане рішення на веб-сайті Диканської селищної ради та інформаційних стендах Диканської селищної ради /а.с. 102/.
Зазначене подання зареєстровано 10.01.2024 за №Ко-02.1.1-02/7. На поданні наявний завізований напис: "До сесії" /а.с. 102/.
Відповідно до протоколу сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання Диканської селищної ради винесено на розгляд питання "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 "/а.с. 164-168/.
Рішенням сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ", керуючись пунктом 4 частини першої статті 26, частиною п`ятою статті 50, частиною третьою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статтею 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", Регламентом Диканської селищної ради VIII скликання, беручи до уваги висновки та рекомендації, надані на спільному засіданні постійних комісій Диканської селищної ради від 12.01.2024, у зв`язку з недотриманням секретарем Диканської селищної ради ОСОБА_1 під час здійснення наданих йому повноважень вимог статті 23 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", систематичним порушенням норм Регламенту Диканської селищної ради VIII скликання, неналежним виконанням передбаченого статтею 8 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" основного обов`язку посадової особи місцевого самоврядування щодо недопущення дій чи бездіяльності, які можуть зашкодити інтересам місцевого самоврядування, невиконанням обов`язку щодо додержання Конституції і законів України, інших нормативно-правових актів, актів органів місцевого самоврядування, порушення статті 19 Конституції України, винесення протиправних розпоряджень від 25.12.2023 №463-ос, від 19.10.2023 №384-ос, від 12.04.2023 №125-ос, беручи до уваги порушення чинного законодавства, встановлені рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 04.05.2023 у справі № 440/1778/23, а також у зв`язку з невиконанням рішення сесії Диканської селищної ради від 26.09.2023 року № 4, вирішено, зокрема: достроково припинити повноваження та звільнити ОСОБА_1 з посади секретаря Диканської селищної ради (частина п`ята статті 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"); відділу організаційної роботи та управління персоналом Виконавчого комітету Диканської селищної ради провести звільнення ОСОБА_1 відповідно до вимог чинного законодавства /а.с. 107/.
Не погодившись з рішенням сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ", позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та відповідним доводам сторін, суд дійшов таких висновків.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі Закон №280/97-ВР).
Відповідно до визначень, викладених у статті 1 Закону №280/97-ВР загальний склад ради кількісний склад депутатів ради, визначений радою відповідно до закону; склад ради кількість депутатів, обраних до відповідної ради, повноваження яких визнано і не припинено в установленому законом порядку; правомочний склад ради кількість депутатів, обраних до відповідної ради, повноваження яких визнано і не припинено в установленому законом порядку, яка становить не менш як дві третини від загального складу ради; посадова особа місцевого самоврядування особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.
Згідно з частиною першою статті 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Частиною другою статті 42 Закону №280/97-ВР передбачено, що у разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" або Закону України "Про правовий режим воєнного стану". Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах.
Відповідно до частини першої статті 50 Закону №280/97-ВР секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови. Пропозиція щодо кандидатури секретаря ради може вноситися на розгляд ради не менш як половиною депутатів від загального складу відповідної ради у разі, якщо: 1) на день проведення першої сесії сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових виборах, не завершені вибори відповідно сільського, селищного, міського голови; 2) рада не підтримала кандидатуру на посаду секретаря ради, запропоновану відповідним сільським, селищним, міським головою; 3) протягом тридцяти днів з дня відкриття першої сесії сільської, селищної, міської ради відповідний сільський, селищний, міський голова не вніс кандидатуру на посаду секретаря ради; 4) на наступній черговій сесії після виникнення вакансії секретаря ради у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень відповідний сільський, селищний, міський голова не вніс на розгляд ради кандидатуру на посаду секретаря ради; 5) посада секретаря ради стає вакантною під час вакантності посади відповідного сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень.
Матеріалами справи встановлено та сторонами не заперечується, що 30.11.2022 ОСОБА_1 обрано на посаду секретаря Диканської селищної ради та встановлено, що секретар Диканської селищної ради Лоза В.М. здійснює повноваження Диканського селищного голови у зв`язку зі звільненням з посади Диканського селищного голови ОСОБА_6 , повноваження якого достроково припинені 25.11.2022 /а.с.22, 100/.
Згідно зі статтею 25 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом.
Частиною першою статті 46 Закону №280/97-ВР передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Відповідно до частини четвертої статті 46 Закону №280/97-ВР наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної головою відповідної ради.
Водночас, у частині шостій статті 46 Закону №280/97-ВР зазначено, що у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.
У цих випадках сесія скликається: 1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.
Так, частиною сьомою статті 46 Закону №280/97-ВР передбачено, що сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.
Відповідно до частини дев`ятої статті 46 Закону №280/97-ВР у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.
Згідно з частиною десятою статті 46 Закону №280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Відповідно до статті 2 Регламенту Диканської селищної ради VIIІ скликання, затвердженого рішенням №4 від 05.01.2023 сорок першою позачерговою сесією восьмого скликання Диканської селищної ради (далі за текстом Регламент /а.с.38-45/), цим регламентом встановлюється порядок скликання сесій ради, підготовки і розгляду нею питань, проведення засідань, прийняття рішень ради, загальні умови формування та організації роботи постійних та інших комісій ради, виконавчих органів ради, здійснення депутатської діяльності, обрання і затвердження посадових осіб місцевого самоврядування та інші процедури, які випливають з повноважень ради, встановлених Конституцією та законами України.
Статтею 14 Регламенту передбачено, що секретар ради обирається за пропозицією селищного голови з числа її депутатів на строк повноважень ради та працює в раді на постійній основі. Повноваження секретаря ради визначаються чинним законодавством та рішеннями ради і можуть бути достроково припинені за рішенням ради.
Відповідно до статті 23 Регламенту сесія ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради, виконавчого комітету ради. Рішення про скликання чергової сесії ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках скликання позачергової сесії ради не пізніш як за день до сесії, із зазначенням часу скликання і місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради. Матеріали чергової сесії, надсилаються депутатам не пізніш як за 5 днів до пленарного засідання, а у випадках скликання позачергової сесії не пізніш як за день до пленарного засідання. Матеріали сесії надаються депутатам у паперовому вигляді під час реєстрації на пленарному засіданні. Інформація про скликання сесії ради оприлюднюється на офіційному веб-сайті ради та, за можливості, у засобах масової інформації. Депутати про проведення пленарних засідань ради повідомляються індивідуально.
Статтею 25 Регламенту встановлено, що лічильна комісія є органом ради, що обирається для організації проведення таємного голосування за допомогою бюлетенів, або для підрахунку голосів відкритого поіменного голосування на кожному пленарному засіданні ради, на якому виникла необхідність проведення таємного голосування або здійснення підрахунку голосів за допомогою лічильної комісії. Лічильна комісія обирається радою з числа депутатів ради шляхом відкритого голосування. Лічильна комісія обирає зі свого складу голову і секретаря. Засідання лічильної комісії проводяться виключно гласно та відкрито. Протоколи лічильної комісії є додатками до протоколу сесії ради.
Згідно зі статтею 27 Регламенту сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради. Участь депутатів визначається за їх підписами при реєстрації, яка проводиться перед початком пленарного засідання сесії ради. У разі відсутності необхідної кількості депутатів головуючий може перенести початок пленарного засідання на час, необхідний для виклику відсутніх депутатів, або перенести проведення засідання на інший, встановлений ним день.
Відповідно до статті 42 Регламенту на пленарних засіданнях рада може приймати у межах своєї компетенції та відповідно до вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" нормативні та інші акти у формі рішень.
Рада може давати та ухвалювати на пленарних засідання:
1) доручення рішення ради, що стосується органу чи посадової особи ради і містить зобов`язання або повноваження до певної дії;
2) звернення рішення ради, направлені до непідпорядкованих раді суб`єктів із закликом до певних дій та ініціатив;
3) заяви рішення ради, що містить позицію ради з певних питань;
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення. Прийняття рішення без обговорення питання на пленарному засіданні ради допускається лише у випадках, передбачених цим регламентом, якщо жоден з депутатів не заперечує на пленарному засіданні ради про прийняття рішення без обговорення.
Рішення ради вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість депутатів від загального складу ради. При встановленні результатів враховується голос селищного голови.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні шляхом відкритого поіменного голосування депутатів, окрім випадків, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", в яких рішення приймається таємним голосуванням.
Після оголошення головуючим на засіданні початку голосування ніхто не може переривати голосування. З початку процедури голосування і до оголошення його результатів слово нікому не надається.
У разі порушення процедури голосування або виникнення перешкод під час його проведення негайно проводиться повторне голосування без обговорення.
Якщо результат голосування викликає обґрунтовані сумніви, рада може прийняти процедурне рішення про переголосування.
У позовній заяві позивач зазначив, що після отримання від ініціативної групи депутатів подання від 25.12.2023 про необхідність скликання сесії селищної ради в порядку та в строк, передбачений законом, було прийнято розпорядження №2-од від 05.01.2024 про скликання сесії ради на 30.01.2024, у зв`язку з чим, за доводами позивача, підстави, передбачені законом на самостійне скликання та проведення ініціативної групою депутатів сесії селищної ради 12.01.2024, на якій було прийнято оскаржуване рішення, відсутні.
Надаючи оцінку зазначеному, суд зазначає наступне.
Дійсно у поданні 14 депутатів Диканської селищної ради VIII скликання від 25.12.2023 щодо скликання сесії Диканської селищної ради та внесення на розгляд питань зазначені наступні питання: 1.Про обрання лічильної комісії для організації таємного голосування за допомогою бюлетенів; 2. Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 , наявний завізований секретарем Диканської селищної ради ОСОБА_1 напис: "Підготувати до сесії матеріали про скликання сесії на 30.01.2024 на 10:00"/а.с. 101/.
Проте відповідно до розпорядженням секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 "Про скликання сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання" від 05.01.2024 №2-од секретарем селищної ради вирішено: 1. Скликати сорок восьму сесію Диканської селищної ради восьмого скликання. 2. Провести засідання сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання 30.01.2024 о 10 год. 00 хв. в залі засідань Диканської селищної ради за адресою: смт Диканька, вул. Незалежності, 66. 3. Визначити питання, які передбачається внести на розгляд ради: 1) Про затвердження звіту про виконання бюджету Диканської селищної територіально громади за 2023 рік ( ОСОБА_7 ); 2) Про внесення змін до Програми організації територіальної оборони Диканської селищної територіальної громади на 2024 рік ( ОСОБА_8 ); 3) Про внесення змін до бюджету Диканської селищної територіальної громади на 2024 рік ( ОСОБА_7 ); 4) Про приймання-передачу товарно-матеріальних цінностей ( ОСОБА_9 ); 5) Про звіт роботи начальника відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Диканської селищної ради ( ОСОБА_10 ); 6) Різне /а.с. 103/.
Тобто питання, які поставленні у поданні 14 депутатів Диканської селищної ради VIII скликання від 25.12.2023 (1. Про обрання лічильної комісії для організації таємного голосування за допомогою бюлетенів; 2. Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 ), на розгляд сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання позивачем не винесені.
Крім того, у порушення частини шостої статті 46 Закону №280/97-ВР ОСОБА_1 без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після отримання подання не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради.
При цьому позивач, ні в позовній, ні в додаткових пояснення жодним чином не заперечив ці обставини.
Суд звертає увагу, що після отримання подання не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради ОСОБА_1 повинен був скликати сесію селищної ради не пізніше двотижневого строку після отримання подання.
З урахуванням наведених вище обставин та положень Закону №280/97-ВР і Регламенту, слідує, що фактично позивачем проігноровані питання, зазначені у поданні від 25.12.2023, та строк скликання сесії ради. Тобто, наведене надавало депутатам законної підстави на самостійне скликання ініціативною групою депутатів сесії селищної ради на 12.01.2024.
Суд зазначає, що вже невиконання секретарем селищної ради (позивачем) вимог щодо скликання у двотижневий строк сесії селищної ради та внесення питань, які зазначені у поданні від 25.12.2023, є вагомими підставами для ствердження про грубе порушення позивачем вимог Закону №280/97-ВР та Регламенту, оскільки позивач проігнорував надані депутатам права за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради щодо внесення на розгляд сесії відповідних питань та про проведення сесії у строк, передбачений законом.
Стосовно доводів позивача щодо нерозміщення інформації про проведення позачергової сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання на офіційному сайті ради та в засобах масової інформації за день до проведення сесії, ненадходження матеріалів позачергової сесії депутатам та ОСОБА_1 , як депутату Диканської селищної ради, суд зазначає таке.
Згідно зі статтею 4 Регламенту засідання ради є відкритими і гласними, із забезпеченням права кожного бути присутнім на них.
За рішенням ради можуть проводитися закриті засідання для розгляду конкретно визначених питань, відповідно до вимог законодавства України про інформацію, які стосуються інформації з обмеженим доступом, для роботи з якою передбачений спеціальний режим захисту.
Якщо прийняте у результаті закритого засідання рішення не містить даних, розголошення яких призведе до порушення законодавства у сфері інформації, воно оприлюднюється в установленому порядку.
Гласність роботи ради забезпечується: 1) доведенням до відома громадськості інформації про план роботи ради, порядок денний засідань; 2) можливістю трансляції її засідань засобами мережі Інтернет, телебачення і радіомовлення; 3) публікацією рішень ради в мережі Інтернет та засобах масової інформації; 4) можливістю громадянам спостерігати (в порядку, обумовленому цим регламентом) роботу ради; 5) розміщенням актів ради та її посадових осіб на офіційних веб-ресурсах ради (сторінках в мережі Інтернет).
Так, матеріалами справи підтверджено, що 11.01.2024 о 15:32 на сторінці Диканської селищної ради (Диканська громада) в мережі Facebook опубліковано оголошення про проведення позачергової сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання 12.01.2024 о 14:00 за адресою: АДРЕСА_1 .
Таким чином, наведеним спростовуються доводи позивача про нерозміщення інформації про проведення позачергової сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання на офіційному сайті ради та в засобах масової інформації за день до проведення сесії.
Крім того, відповідно до пункту 6 статті статті 23 Регламенту матеріали сесії надаються депутатам у паперовому вигляді під час реєстрації на пленарному засіданні.
Так, відповідно до протоколу від 12.01.2024 депутати ОСОБА_11 та ОСОБА_1 були присутніми в залі засідань, але відмовились реєструватися /а.с.164-168/.
Також матеріалами справи підтверджено, що до публікації 11.01.2024 о 15:32 на сторінці Диканської селищної ради (Диканська громада) в мережі Facebook додано подання ініціативної групи депутатів про проведення позачергової сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання 12.01.2024 о 14:00 /а.с. 104-106/.
Отже, відповідачем не допущено порушення права позивача на можливість бути ознайомленим про проведення позачергової сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.
Щодо посилань позивача, що всупереч вимогам Регламенту та Положенню постійна комісія не надала рекомендацій та висновків щодо винесення питання про дострокове припинення повноважень секретаря селищної ради на розгляд сесії, не розглянула це питання по суті, не навела жодних фактичних обставин і доказів щодо порушень позивачем законодавства; не створено тимчасову контрольну комісію ради для розгляду цього питання та надання необхідних підтверджень, суд зазначає таке.
У статті 18 Регламенту зазначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Повноваження постійних комісій ради, порядок їх діяльності визначаються чинним законодавством, цим регламентом та Положенням про постійні комісії ради, що затверджується радою.
Крім того, рішенням другої (позачергової) сесії Диканської селищної ради восьмого скликання від 11.12.2020 №23 затверджено "Положення про постійні комісії Диканської селищної ради восьмого скликання" (далі за текстом Положення /а.с.32-36/).
Відповідно до розділу IV Положення постійні комісії селищної ради працюють у відповідності з планом роботи селищної ради.
Засідання постійних комісій скликаються в міру необхідності.
В засіданнях постійних комісій мають право брати участь з правом дорадчого голосу депутати інших комісій, а також запрошені депутати інших рад, працівники виконавчого комітету селищної ради. На засідання постійних комісій можуть запрошуватися представники державних органів, політичних партій, громадських організацій, трудових колективів, органів самоорганізації населення. Постійні комісії можуть проводити виїзні засідання. Засідання постійної комісії є правомочним, якщо в ньому бере участь не менше, як половина від загального складу комісії. У випадку неможливості прибути на засідання член комісії повідомляє про це голову постійної комісії. Всі питання в постійній комісії вирішуються більшістю голосів присутній на засіданні комісії. При проведенні спільних засідань рішення приймаються простою більшістю голосів від загального складу членів кожної комісії.
Голова постійної комісії: скликає і веде засідання комісії; дає доручення членам комісії; організує підготовку необхідних матеріалів на засідання; забезпечує участь в засіданні комісії представників державних органів, політичних партій, громадських об`єднань, трудових колективів, органів самоорганізації населення, спеціалістів; представляє комісію у відносинах з іншими органами, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, а також громадянами; організовує роботу по реалізації висновків і рекомендацій комісій; інформує членів комісії про хід виконання рішень комісій та розгляду її рекомендацій комісій; інформує членів комісій про хід виконання рішень комісій та розгляду її рекомендацій посадовими особами.
На спільному засіданні комісій головує, за погодженням один із голів комісій (в разі відсутності обирається голова спільного засідання).
Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем засідання комісії /а.с. 33-36/.
Так, 12.01.2024 відбулось спільне засідання постійних комісій з фінансів, бюджету, планування соціально-економічного розвитку, підприємництва, інвестицій та міжнародного співробітництва; з питань земельних відносин, природокористування, сільського та лісового господарства, охорони природного та історичного середовища; з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, енергозбереження, транспорту, будівництва та архітектури, планування територii та благоустрою; з питань соціального захисту населення, охорони здоров`я, освіти, культури, молоді та спорту; з питань регламенту, депутатської діяльності, етики, законності, дотримання прав людини та інтересів учасників АТО і ООС.
Суд звертає увагу, що відповідно до протоколу до засідання комісії приєдналися депутати ОСОБА_11 та ОСОБА_1 , але вони відмовились реєструватися в листі реєстрації /а.с.162/.
На порядку денному винесено два питання: про обрання лічильної комісії для організації таємного голосування за допомогою бюлетенів та про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 .
Відповідно до протоколу спільного засідання від 12.01.2024, під час розгляду другого питання, виступив депутат ОСОБА_12 , який зачитав мотивувальний лист та проект рішення щодо дострокового припинення повноважень та звільнення з посади ОСОБА_1 . За результатом розгляду даного питання комісією надано рекомендації та висновки, а саме: винести питання на розгляд сесії /а.с.161- 163/.
Отже, матеріалами справи підтверджено, що постійна комісія надала рекомендації та висновки щодо винесення питання, зокрема, про дострокове припинення повноважень секретаря селищної ради на розгляд сесії.
Стосовно доводів позивача про необхідність створити тимчасову контрольну комісію ради для розгляду цього питання позивачем не наведено жодних законних підстав для її створення зі спірного питання.
Суд, зокрема, зазначає, що за статтею 19 Регламенту тимчасові контрольні комісії ради є органами ради, які обираються з числа її депутатів для здійснення контролю з конкретно визначених радою питань, що належать до повноважень місцевого самоврядування. Рішення про створення тимчасової контрольної комісії ради вважається прийнятим, якщо за це проголосувало не менше однієї третини депутатів від загального складу ради.
Тобто, створення тимчасової контрольної комісії ради є волевиявленням не менше однієї третини депутатів від загального складу ради. Іншого в спростування наведеного позивачем не зазначено.
Щодо посилання позивача на те, що протокол сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання від 12.01.2024 не підписаний головуючим та доказів на підтвердження виконання вимоги щодо опублікування цього протоколу на офіційному веб-сайті ради відповідачем не надано, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 45 Регламенту ведення протоколу засідань здійснює секретар ради. Для забезпечення ведення протоколу засідань секретарем ради можуть залучатися працівники виконавчого комітету ради.
У випадку відсутності на пленарному засіданні ради секретаря ради, а також у випадку, коли секретар ради згідно з нормами чинного законодавства здійснює повноваження головуючого, за рішенням ради, після відкриття першого пленарного засідання сесії ради з числа депутатів обирається секретар пленарного засідання ради.
Працівниками апарату виконавчого комітету ради здійснюється аудіо та/або, при наявності технічної можливості, відео запис засідання ради, що в подальшому зберігаються у вільному доступі.
Засідання ради за наявності технічної можливості транслюються онлайн у мережі Інтернет.
У протоколі фіксуються хід і результати проведення пленарного засідання ради. Протокол засідання ради підписує головуючий на засіданні та секретар засідання. Протокол засідання ради публікується на офіційному веб-сайті ради.
Водночас, у матеріалах справи наявний акт про відмову від протоколу сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання від 15.03.2024, який складений про те, що депутату ОСОБА_12 , обраного 12.01.2024 головуючим сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання, запропоновано підписати протокол сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання від 12.01.2024. Депутат ОСОБА_12 відмовився підписувати вказаний протокол /а.с. 170/.
У матеріалах справи наявна заява виконавчого комітету Диканської селищної ради до Диканської окружної прокуратури про вчинення злочину від 25.03.2024 №02.1-41/258, у якій зазначено, що у матеріалах сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання від 12.01.2024 відсутні наступні документи: список для реєстрації депутатів на спільному засіданні комісій Диканської селищної ради від 12.01.2024; список реєстрації депутатів на сорок восьму позачергову сесію восьмого скликання від 12.01.2024; мотивувальний лист (зачитаний депутатом ОСОБА_12 на спільній депутатській комісії); протокол лічильної комісії №1 "Про обрання голови та секретаря лічильної комісії та затвердження порядку проведення таємного голосування за допомогою бюлетенів"; протокол №2 "Про затвердження форми бюлетеня для проведення таємного голосування з питання дострокового припинення повноважень секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 "; заповнені бюлетені для проведення таємного голосування сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання; протокол №3 "Про організацію проведення таємного голосування за допомогою бюлетенів на 48 позачерговій сесії восьмого скликання 12.01.2024"; протокол №4 "Про затвердження форми бюлетеня для обрання секретаря селищної ради"; заповнені бюлетені для проведення таємного голосування для обрання секретаря селищної ради; протокол №5, яким затверджено результати голосування.
Зазначено, що як слідує з службової записки спеціаліста 1 категорії відділу організаційної роботи та управління персоналом виконавчого комітету ОСОБА_13 від 25.03.2024 (вх.№56/02.1-12 від 25.03.2024), після проведення сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання, яка відбулась12.01.2024, депутат Диканської селищної ради ОСОБА_12 забрав всі вище перелічені оригінали матеріалів собі. Неодноразові прохання та нагадування спеціаліста 1 категорії відділу організаційної роботи та управління персоналом виконавчого комітету ОСОБА_13 про передання зазначених матеріалів на зберігання до відділу організаційної роботи та управління персоналом виконавчого комітету Диканської селищної ради повністю проігноровані та залишені без відповідного реагування. Зазначено, що скориставшись ситуацією, будучи обраним головуючим на позачерговій сесії та секретарем спільного засідання постійних комісій ради депутат Диканської селищної ради ОСОБА_12 здійснив дії, що містять ознаки злочину, зокрема привласнення офіційних документів Диканської селищної ради /а.с.195-198/.
Отже, суд звертає увагу, що непідписання головуючим протоколу сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання від 12.01.2024 та, як наслідок, не опублікування цього протоколу на офіційному веб-сайті ради відбулось з підстав, що не залежали від відповідачів.
Таким чином, позивачем не наведено достатніх підстав порушення процедури прийняття рішенням сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ".
Щодо зазначення у спірному рішення про винесення протиправних розпоряджень від 25.12.2023 №463-ос, від 19.10.2023 №384-0с, від 12.04.2023 року №125-0с про порушення чинного законодавства, встановлені рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 04.05.2023 у справі № 440/1778/23, суд зазначає наступне.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 04.05.2023 у справі № 440/1778/23 адміністративний позов ОСОБА_12 до Диканської селищної ради, Виконавчого комітету Диканської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Диканської селищної ради щодо невиплати вихідної допомоги ОСОБА_12 в розмірі, передбаченому статтею 44 Кодексу законів про працю України. Зобов`язано Виконавчий комітет Диканської селищної ради здійснити ОСОБА_12 нарахування та виплату вихідної допомоги у розмірі 206718,63 грн. В іншій частині позовних вимог відмовлено. Це рішення суду набрало законної сили 27.09.2023.
Позивач у додаткових поясненнях від 14.03.2024 зазначив, що предметом розгляду справи № 440/1778/23 були дії Виконавчого комітету Диканської селищної ради щодо невиплати при звільненні вихідної допомоги ОСОБА_12 .
Водночас відповідно до частини п`ятої статті 51 Закону №280/97-ВР очолює виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради відповідно сільський, селищний, міський голова, районної у місті ради - голова відповідної ради. У виконавчому комітеті сільської ради функції секретаря виконавчого комітету за рішенням ради може здійснювати секретар відповідної ради.
Частиною другою статті 42 Закону №280/97-ВР передбачено, що у разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" або Закону України "Про правовий режим воєнного стану".
Отже, на момент розгляду справи № 440/1778/23 позивач очолював Виконавчий комітет Диканської селищної ради.
Крім того, твердження позивача, що будь-які рішення судів, які набули чинності, про визнання неправомірними дій секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 щодо винесення розпоряджень від 25.12.2023 №463-ос, від 19.10.2023 №384-0с, від 12.04.2023 №125-0с відсутні, спростовуються матеріалами справи, зокрема наявне рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05.04.2024 у справі №440/776/24, яким, зокрема, визнано протиправним та скасовано розпорядження секретаря Диканської селищної ради № 463-ос від 25.12.2023 "Про звільнення ОСОБА_3 ".
Суд також зазначає, що за результатами таємного голосування депутатами прийнято оскаржуване рішення "за" 14 депутатів.
Суд враховує дані обставини, зокрема, з огляду на можливість кожного депутата прийняти рішення особисто, з врахуванням виключно власної думки, поглядів та переконань, та того, що дане право надано депутатам нормою спеціального Закону частиною п`ятою статті 50 Закону №280/97-ВР (повноваження секретаря сільської, селищної, міської ради можуть бути достроково припинені за рішенням відповідної ради).
Як вище зазначено, відповідно до пункту 4 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом.
З системного аналізу наведених правових норм вбачається, що повноваження міського голови відповідно до частини п`ятої статті 50 Закону №280/97-ВР можуть бути припинені за рішенням відповідної ради.
Крім того, у контексті спірних правовідносин, які виникли у зв`язку із прийняттям оспорюваного рішення про дострокове припинення повноважень секретаря селищної ради, суд зазначає, що прийняття таких рішень є законодавчо передбаченим правом селищної ради, реалізація якого має відбуватися у порядку та спосіб, визначені законом.
Прийняття рішень щодо дострокового припинення повноважень секретаря селищної ради у випадках, передбачених Законом №280/97-ВР, належить до виключних повноважень відповідної ради.
Такі повноваження є дискреційними, а тому адміністративний суд при розгляді цієї справи не може здійснювати повторну перевірку роботи секретаря селищної ради щодо належного чи неналежного здійснення наданих йому повноважень, допущення ним у своїй діяльності порушень законодавства України, прав і свобод громадян, як і не може переоцінювати позицію (волевиявлення) депутатів селищної ради, які проголосували за необхідність дострокового припинення повноважень секретаря селищної ради.
Отже, оскаржуване рішення відповідача повинно бути перевірене адміністративним судом на предмет законності та легітимності, а не доцільності його прийняття.
Зазначений висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній в постанові від 23.06.2023 у справі № 240/39337/21, у подібних правовідносинах. Аналогічна правова позиція сформована у постанові Верховного Суду від 22.04.2020 у справі №360/2169/19 і надалі підтримана у постановах Верховного Суду від 04.06.2020 у справі №802/1463/18-а, від 21.10.2021 у справі №240/6076/18.
Водночас, здійснення таких дискреційних повноважень, як звільнення, у межах встановленої процедури дострокового припинення повноважень секретаря селищної ради, має відбуватися з дотриманням критеріїв правової (справедливої) процедури, як складової принципу верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України) і принципу законності (частина друга статті 19 Конституції України).
Отже, оскаржуване рішення відповідача підлягає перевірці адміністративним судом на предмет законності та легітимності, а не доцільності його прийняття.
Наведене узгоджується з правовою позицію Верховного суду, висловленою у постановах 28.01.2021 у справі № 560/438/20 та від 22.04.2020 у справі № 360/2169/19.
Слід зазначити, що сесія селищної ради була повноважною, рішення про дострокове припинення повноважень секретаря селищної ради прийнято більшістю голосів, що відповідає вимогам статті 42 Регламенту.
Секретар селищної ради, перш за все, є посадовою особою самої ради, їй підзвітна та перед нею відповідальна за організацію роботи ради.
З огляду на те, що більшість від загального складу (проголосувала "за" 14 , загальний склад 26 /а.с.164-168/) депутатів селищної ради у визначений законом спосіб висловились про неналежне виконання своїх зобов`язань позивачем, то прийняття депутатами рішення про дострокове припинення його повноважень є цілком обґрунтованим, оскільки продовження виконання своїх обов`язків секретаря селищної ради в такому випадку суперечитиме засадам місцевого самоврядування, які відповідно до статті 4 Закону №280/97-ВР ґрунтуються на принципі виборності як представницьких органів сільських, селищних, міських рад, так і сільських, селищних міських голів, секретарів. Орган місцевого самоврядування в межах закону має повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери його компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.
Проведення пленарного засідання сесії ради було вчинено з дотриманням, зокрема, принципу колегіальності. Принцип колегіальності є одним із основних принципів місцевого самоврядування в Україні, який означає таку організацію і діяльність відповідного колективного органу, коли до його складу входить відповідне число осіб, вибраних персонально у встановленому законом порядку, а питання, що належить до компетенції колегіального органу, вирішують більшістю голосів на засадах колективного, вільного та ділового обговорення. Сесії рад, які є організаційно-правовою формою діяльності рад, дають можливість обраним депутатам на базі широкої колегіальності обговорювати і вирішувати всі важливі питання, що входять до їх компетенції. Колегіальність передбачає не лише право, а й обов`язок депутатів активно брати участь у роботі ради та її органів, до яких вони вибрані.
Суд зазначає, що при прийнятті оскаржуваного рішення не було допущено суттєвих процедурних порушень, які б мали вирішальне значення та мають наслідком безумовну необхідність скасування прийнятого рішення.
Так, Верховний Суд у постанові від 26.06.2019 у справі №1640/3394/18 зазначив, що певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися, наприклад, процедури його ухвалення. Саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом. Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття. Дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків. Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним. Фундаментальне порушення це таке порушення суб`єктом владних повноважень норм права, допущення суттєвої, істотної помилки при прийнятті певного рішення, яке мало наслідком прийняття незаконного рішення. Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.
Отже, суд, не применшуючи значення необхідності дотримання встановленої законодавством процедури ухвалення того чи іншого рішення, вважає, що порушення такої процедури може бути підставою до скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за тієї умови, що воно вплинуло або могло вплинути на правильність рішення.
Аналогічний вимір суттєвості порушень застосовує Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ), який у своїх рішеннях демонструє виважений підхід до оцінки характеру допущених порушень належної процедури з точки зору їх можливого впливу на загальну справедливість судового розгляду. Метод оцінки справедливості процесу в цілому не передбачає дослідження правомірності будь-якої окремої процесуальної дії у відриві від інших етапів процесу. По суті, ЄСПЛ у своїх рішеннях акцентує увагу на необхідності з`ясувати, чи перетворили допущені порушення (в контексті конкретних обставин справи) судовий розгляд у цілому на несправедливий. При цьому, як свідчить практика ЄСПЛ, навіть виявлення судом серйозних (чи вагомих), на його думку, порушень права на справедливий судовий розгляд, допущених національними судами, не завжди тягне загальну оцінку проведеного судового розгляду та ухваленого підсумкового рішення як несправедливого. Інакше кажучи, за принципами, що сповідує ЄСПЛ, скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.
У наведеній справі Верховний Суд зазначив, що міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень і при їх здійсненні є відповідальним перед відповідною радою. При цьому, саме довіра є базовим принципом (передумовою) правової природи таких взаємовідносин.
Аналогічний прошвовий висновок висловлений Верховним Суду у постанові від 22.10.2019 у справі №817/451/18.
Таким чином, аналогічно у справі, що розглядається, секретар селищної ради несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень і при їх здійсненні є відповідальним перед відповідною радою. При цьому, саме довіра є базовим принципом (передумовою) правової природи таких взаємовідносин.
Інші доводи позивача є безпідставними та не впливають на висновки суду.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 " прийнято на підставі, у межах наданих раді повноважень та з дотриманням процедури, є правомірним.
У зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення позову в частині визнання протиправним та скасування рішенням сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ".
Позовні вимоги про поновлення з 13.01.2024 ОСОБА_1 на посаді секретаря Диканської селищної ради та стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Диканської селищної ради на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 13.01.2024 до дня ухвалення рішення суду є похідними від попередньої (основної) позовної вимоги.
Згідно з пунктом 23 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України похідна позовна вимога вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).
Оскільки суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення основної позовної вимоги визнання протиправним та скасування рішенням сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ", то і відсутні підстави для задоволення похідних позовних вимог про поновлення з 13.01.2024 ОСОБА_1 на посаді секретаря Диканської селищної ради та стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Диканської селищної ради на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 13.01.2024 до дня ухвалення рішення суду.
При цьому судом враховується пункт 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради ропи щодо якості судових рішень, згідно з яким обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищезазначене, перевіривши обґрунтованість доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що відповідач довів правомірність прийнятого рішення.
Натомість, факт наявності у позивача порушеного права не знайшов свого підтвердження під час розгляду справи.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до частини першої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа, у разі задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень.
Проте у цій справі суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову, у зв`язку з чим відсутні підстави для відшкодування судових витрат, понесених позивачем.
Керуючись статтями 2, 9, 77, 132, 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 (с. Великі Будища, Полтавський район, Полтавська область, 38500, рнокпп НОМЕР_1 ) до Диканської селищної ради (вул. Незалежності, 133, смт. Диканька, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ 21046503), Виконавчого комітету Диканської селищної ради (вул. Незалежності, 133, смт. Диканька, Полтавська область, 38500, код ЄДРПОУ 04383133) про визнання протиправним рішення, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Т.С. Канигіна
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2024 |
Оприлюднено | 20.05.2024 |
Номер документу | 119074039 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Т.С. Канигіна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні