Постанова
від 01.10.2024 по справі 440/1590/24
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2024 р. Справа № 440/1590/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Мінаєвої О.М.,

Суддів: Калиновського В.А. , Кононенко З.О. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15.05.2024, головуючий суддя І інстанції: Т.С. Канигіна, м. Полтава, повний текст складено 15.05.24 у справі №440/1590/24

за позовом ОСОБА_1

до Диканської селищної ради , Виконавчого комітету Диканської селищної ради

про визнання протиправним рішення, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі по тексту також - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Диканської селищної ради, Виконавчого комітету Диканської селищної ради, в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ";

- поновити з 13.01.2024 ОСОБА_1 на посаді секретаря Диканської селищної ради;

- стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Диканської селищної ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 13.01.2024 до дня ухвалення рішення суду.

- судові витрати стягнути з відповідачів.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 15 травня 2024 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Позивач, не погодившись із рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив суд апеляційної інстанції скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15 травня 2024 року та прийняти нове судове рішення про задоволення його позовних вимог до Диканської селищної ради, Виконавчого комітету Диканської селищної ради про визнання протиправним рішення, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу. Визнати протиправним та скасувати рішення сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.0.1.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ". Поновити з 13.01.2024 ОСОБА_1 на посаді секретаря Диканської селищної ради. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Диканської селищної ради на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 13.01.2024 до дня ухвалення рішення суду. Судові витрати стягнути з відповідачів.

В обґрунтування вимог скарги посилається на те, що рішення суду ухвалене з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи. Зазначає, що ухвалюючи судове рішення, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що оспорюване рішення сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 " прийнято на підставі, у межах наданих раді повноважень та з дотриманням процедури. Наводить обставини даної справи, вказує на ненадання їм належної оцінки судом першої інстанції.

Виконавчий комітет Диканської селищної ради скористався правом на подання відзиву на апеляційну скаргу, передбаченим ст.304 КАС України, в якому зазначає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, рішення ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права, з дослідженням усіх доказів та встановленням усіх обставин у справі. Звертає увагу, що твердження відповідача, наведені у апеляційній скарзі, є безпідставними, спростовуються положеннями чинного законодавства України та матеріалами справи. Вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, а тому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

На підставі положень п.3 ч.1 ст.311 КАС України дана справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, дослідивши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що згідно з рішенням тридцять сьомої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №6 від 30.11.2022 "Про обрання ОСОБА_1 на посаду секретаря Диканської селищної ради", відповідно до статей 42, 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", розглянувши пропозицію депутатів Диканської селищної ради, селищна рада вирішила обрати депутата ОСОБА_1 на посаду секретаря Диканської селищної ради, який здійснює повноваження Диканського селищного голови у зв`язку зі звільненням з посади Диканського селищного голови ОСОБА_3 , повноваження якого достроково припинені 25.11.2022 (т.1 а.с.22).

25.12.2023 14 депутатів Диканської селищної ради VIII скликання підписали подання до секретаря Диканської селищної ради Лози Вячеслава Миколайовича, у якому, керуючись частинами сьомою та тринадцятою статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" просили скликати сесію Диканської селищної ради та винести на розгляд питання (т.1 а.с.101):

1.Про обрання лічильної комісії для організації таємного голосування за допомогою бюлетенів;

2. Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 .

Зазначене подання зареєстровано 25.12.2023 за №Ко-223/02.1.1-02. На поданні наявний завізований секретарем Диканської селищної ради ОСОБА_1 напис: "Підготувати до сесії матеріали про скликання сесії на 30.01.2024 на 10:00" (т.1 а.с. 101).

Згідно з розпорядженням секретаря Диканської селищної ради Вячеслава Лози "Про скликання сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання" від 05.01.2024 №2-од секретарем селищної ради відповідно до пункту 8 частини четвертої статті 42, статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статті 23 Регламенту селищної ради VIII скликання (т. 1 а.с. 103):

1. Скликати сорок восьму сесію Диканської селищної ради восьмого скликання.

2. Провести засідання сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання 30.01.2024 о 10 год. 00 хв. в залі засідань Диканської селищної ради за адресою: смт Диканька, вул. Незалежності, 66.

3. Визначити питання, які передбачається внести на розгляд ради: 1) Про затвердження звіту про виконання бюджету Диканської селищної територіально громади за 2023 рік ( ОСОБА_4 ); 2) Про внесення змін до Програми організації територіальної оборони Диканської селищної територіальної громади на 2024 рік ( ОСОБА_5 ); 3) Про внесення змін до бюджету Диканської селищної територіальної громади на 2024 рік ( ОСОБА_4 ); 4) Про приймання-передачу товарно-матеріальних цінностей ( ОСОБА_6 ); 5) Про звіт роботи начальника відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Диканської селищної ради ( ОСОБА_7 ); 6) Різне.

10.01.2024 15 депутатів Диканської селищної ради VIII скликання підписали подання до Диканської селищної ради, у якому, керуючись частиною дев`ятою статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", просили:

1. Скликати позачергову сесію Диканської селищної ради VIII скликання. Дата скликання: 12.01.2024. Час скликання: 14 год. 00 хв. Місце проведення: зал засідань Диканської селищної ради, адреса: Полтавська область, Полтавський район, смт. Диканька, вул. Незалежності, буд. 66;

2. Питання, які передбачається внести на розгляд ради: 1) Про обрання лічильної комісії для організації таємного голосування за допомогою бюлетенів; 2) Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 ;

3. Доручити відділу організаційної роботи та управління персоналом виконавчого комітету Диканської селищної ради довести дане рішення до відома депутатів і населення, оприлюднити дане рішення на веб-сайті Диканської селищної ради та інформаційних стендах Диканської селищної ради (т.1 а.с. 102).

Зазначене подання зареєстровано 10.01.2024 за №Ко-02.1.1-02/7. На поданні наявний завізований напис: "До сесії" (т.1 а.с.102).

Відповідно до протоколу сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання Диканської селищної ради винесено на розгляд питання "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 " (т.1 а.с.164-168).

Рішенням сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання № 2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ", керуючись пунктом 4 частини першої статті 26, частиною п`ятою статті 50, частиною третьою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статтею 20 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", Регламентом Диканської селищної ради VIII скликання, беручи до уваги висновки та рекомендації, надані на спільному засіданні постійних комісій Диканської селищної ради від 12.01.2024, у зв`язку з недотриманням секретарем Диканської селищної ради ОСОБА_1 під час здійснення наданих йому повноважень вимог статті 23 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", систематичним порушенням норм Регламенту Диканської селищної ради VIII скликання, неналежним виконанням передбаченого статтею 8 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" основного обов`язку посадової особи місцевого самоврядування щодо недопущення дій чи бездіяльності, які можуть зашкодити інтересам місцевого самоврядування, невиконанням обов`язку щодо додержання Конституції і законів України, інших нормативно-правових актів, актів органів місцевого самоврядування, порушення статті 19 Конституції України, винесення протиправних розпоряджень від 25.12.2023 за №463-ос, від 19.10.2023 за №384-ос, від 12.04.2023 за №125-ос, беручи до уваги порушення чинного законодавства, встановлені рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 04.05.2023 у справі № 440/1778/23, а також у зв`язку з невиконанням рішення сесії Диканської селищної ради від 26.09.2023 за № 4, вирішено, зокрема: достроково припинити повноваження та звільнити ОСОБА_1 з посади секретаря Диканської селищної ради (частина п`ята статті 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"); відділу організаційної роботи та управління персоналом Виконавчого комітету Диканської селищної ради провести звільнення ОСОБА_1 відповідно до вимог чинного законодавства (т.1 а.с. 107).

Не погодившись з рішенням сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ", позивач звернувся до суду з позовом у даній справі.

Приймаючи рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що оспорюване рішення Диканської селищної ради прийнято на підставі, у межах наданих раді повноважень та з дотриманням процедури, є правомірним, з огляду на що відмовив у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ". Дійшовши висновку про відсутність підстав для задоволення основної позовної вимоги - визнання протиправним та скасування рішенням сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ", суд першої інстанції відмовив у задоволенні похідних позовних вимог - про поновлення з 13.01.2024 ОСОБА_1 на посаді секретаря Диканської селищної ради та стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Диканської селищної ради на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 13.01.2024 до дня ухвалення рішення суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, визначених ст.308 КАС України, колегія суддів виходить з наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі по тексту - Закон №280/97-ВР).

Відповідно до визначень, викладених у статті 1 Закону №280/97-ВР, загальний склад ради кількісний склад депутатів ради, визначений радою відповідно до закону; склад ради кількість депутатів, обраних до відповідної ради, повноваження яких визнано і не припинено в установленому законом порядку; правомочний склад ради - кількість депутатів, обраних до відповідної ради, повноваження яких визнано і не припинено в установленому законом порядку, яка становить не менш як дві третини від загального складу ради; посадова особа місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Згідно з частиною першою статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною другою статті 42 Закону № 280/97-ВР передбачено, що у разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" або Закону України "Про правовий режим воєнного стану". Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах.

Відповідно до частини першої статті 50 Закону № 280/97-ВР секретар сільської, селищної, міської ради працює в раді на постійній основі. Секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови. Пропозиція щодо кандидатури секретаря ради може вноситися на розгляд ради не менш як половиною депутатів від загального складу відповідної ради у разі, якщо: 1) на день проведення першої сесії сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових виборах, не завершені вибори відповідно сільського, селищного, міського голови; 2) рада не підтримала кандидатуру на посаду секретаря ради, запропоновану відповідним сільським, селищним, міським головою; 3) протягом тридцяти днів з дня відкриття першої сесії сільської, селищної, міської ради відповідний сільський, селищний, міський голова не вніс кандидатуру на посаду секретаря ради; 4) на наступній черговій сесії після виникнення вакансії секретаря ради у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень відповідний сільський, селищний, міський голова не вніс на розгляд ради кандидатуру на посаду секретаря ради; 5) посада секретаря ради стає вакантною під час вакантності посади відповідного сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень.

Згідно зі статтею 25 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом.

Частиною першою статті 46 Закону № 280/97-ВР передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Відповідно до частини четвертої статті 46 Закону № 280/97-ВР наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної головою відповідної ради.

Водночас, у частині шостій статті 46 Закону №280/97-ВР зазначено, що у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.

У цих випадках сесія скликається:

1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом;

2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.

Так, частиною сьомою статті 46 Закону № 280/97-ВР передбачено, що сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.

Відповідно до частини дев`ятої статті 46 Закону № 280/97-ВР у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.

Згідно з частиною десятою статті 46 Закону № 280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Відповідно до статті 2 Регламенту Диканської селищної ради VIIІ скликання, затвердженого рішенням сорок першої позачергової сесії восьмого скликання Диканської селищної ради № 4 від 05.01.2023 (далі по тексту - Регламент, т.1 а.с.38-45), цим регламентом встановлюється порядок скликання сесій ради, підготовки і розгляду нею питань, проведення засідань, прийняття рішень ради, загальні умови формування та організації роботи постійних та інших комісій ради, виконавчих органів ради, здійснення депутатської діяльності, обрання і затвердження посадових осіб місцевого самоврядування та інші процедури, які випливають з повноважень ради, встановлених Конституцією та законами України.

Статтею 14 Регламенту передбачено, що секретар ради обирається за пропозицією селищного голови з числа її депутатів на строк повноважень ради та працює в раді на постійній основі. Повноваження секретаря ради визначаються чинним законодавством та рішеннями ради і можуть бути достроково припинені за рішенням ради.

Відповідно до статті 23 Регламенту сесія ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради, виконавчого комітету ради. Рішення про скликання чергової сесії ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках скликання позачергової сесії ради не пізніш як за день до сесії, із зазначенням часу скликання і місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради. Матеріали чергової сесії, надсилаються депутатам не пізніш як за 5 днів до пленарного засідання, а у випадках скликання позачергової сесії не пізніш як за день до пленарного засідання. Матеріали сесії надаються депутатам у паперовому вигляді під час реєстрації на пленарному засіданні. Інформація про скликання сесії ради оприлюднюється на офіційному веб-сайті ради та, за можливості, у засобах масової інформації. Депутати про проведення пленарних засідань ради повідомляються індивідуально.

Статтею 25 Регламенту встановлено, що лічильна комісія є органом ради, що обирається для організації проведення таємного голосування за допомогою бюлетенів, або для підрахунку голосів відкритого поіменного голосування на кожному пленарному засіданні ради, на якому виникла необхідність проведення таємного голосування або здійснення підрахунку голосів за допомогою лічильної комісії. Лічильна комісія обирається радою з числа депутатів ради шляхом відкритого голосування. Лічильна комісія обирає зі свого складу голову і секретаря. Засідання лічильної комісії проводяться виключно гласно та відкрито. Протоколи лічильної комісії є додатками до протоколу сесії ради.

Згідно зі статтею 27 Регламенту сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради. Участь депутатів визначається за їх підписами при реєстрації, яка проводиться перед початком пленарного засідання сесії ради. У разі відсутності необхідної кількості депутатів головуючий може перенести початок пленарного засідання на час, необхідний для виклику відсутніх депутатів, або перенести проведення засідання на інший, встановлений ним день.

Відповідно до статті 42 Регламенту на пленарних засіданнях рада може приймати у межах своєї компетенції та відповідно до вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" нормативні та інші акти у формі рішень.

Рада може давати та ухвалювати на пленарних засідання:

1) доручення - рішення ради, що стосується органу чи посадової особи ради і містить зобов`язання або повноваження до певної дії;

2) звернення - рішення ради, направлені до непідпорядкованих раді суб`єктів із закликом до певних дій та ініціатив;

3) заяви - рішення ради, що містить позицію ради з певних питань;

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення. Прийняття рішення без обговорення питання на пленарному засіданні ради допускається лише у випадках, передбачених цим регламентом, якщо жоден з депутатів не заперечує на пленарному засіданні ради про прийняття рішення без обговорення.

Рішення ради вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість депутатів від загального складу ради. При встановленні результатів враховується голос селищного голови.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні шляхом відкритого поіменного голосування депутатів, окрім випадків, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", в яких рішення приймається таємним голосуванням.

Після оголошення головуючим на засіданні початку голосування ніхто не може переривати голосування. З початку процедури голосування і до оголошення його результатів слово нікому не надається.

У разі порушення процедури голосування або виникнення перешкод під час його проведення негайно проводиться повторне голосування без обговорення.

Якщо результат голосування викликає обґрунтовані сумніви, рада може прийняти процедурне рішення про переголосування.

Як встановлено з матеріалів справи, 30.11.2022 ОСОБА_1 обрано на посаду секретаря Диканської селищної ради та встановлено, що секретар Диканської селищної ради Лоза В.М. здійснює повноваження Диканського селищного голови у зв`язку зі звільненням з посади Диканського селищного голови ОСОБА_3 , повноваження якого достроково припинені 25.11.2022 (т. 1 а.с.22, 100).

У позовній заяві та в апеляційній скарзі позивач зазначив, що після отримання від ініціативної групи депутатів подання від 25.12.2023 про необхідність скликання сесії селищної ради в порядку та в строк, передбачений законом, прийнято розпорядження №2-од від 05.01.2024 про скликання сесії ради на 30.01.2024, у зв`язку з чим, за доводами позивача, підстави, передбачені законом на самостійне скликання та проведення ініціативної групою депутатів сесії селищної ради 12.01.2024, на якій було прийнято оскаржуване рішення, відсутні.

Надаючи оцінку зазначеним доводам позивача та висновкам суду першої інстанції у цій частині, колегія суддів зазначає наступне.

Дійсно, у поданні 14 депутатів Диканської селищної ради VIII скликання від 25.12.2023 щодо скликання сесії Диканської селищної ради та внесення на розгляд питань зазначені питання: 1.Про обрання лічильної комісії для організації таємного голосування за допомогою бюлетенів; 2. Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 , наявний завізований секретарем Диканської селищної ради ОСОБА_1 напис: "Підготувати до сесії матеріали про скликання сесії на 30.01.2024 на 10:00"(т.1 а.с. 101).

Проте, відповідно до розпорядження секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 "Про скликання сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання" від 05.01.2024 за № 2-од секретарем селищної ради вирішено: 1. Скликати сорок восьму сесію Диканської селищної ради восьмого скликання. 2. Провести засідання сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання 30.01.2024 о 10 год. 00 хв. в залі засідань Диканської селищної ради за адресою: смт Диканька, вул. Незалежності, 66. 3. Визначити питання, які передбачається внести на розгляд ради: 1) Про затвердження звіту про виконання бюджету Диканської селищної територіально громади за 2023 рік ( ОСОБА_4 ); 2) Про внесення змін до Програми організації територіальної оборони Диканської селищної територіальної громади на 2024 рік ( ОСОБА_5 ); 3) Про внесення змін до бюджету Диканської селищної територіальної громади на 2024 рік ( ОСОБА_4 ); 4) Про приймання-передачу товарно-матеріальних цінностей ( ОСОБА_6 ); 5) Про звіт роботи начальника відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Диканської селищної ради ( ОСОБА_7 ); 6) Різне (т.1 а.с.103).

Тобто, питання, які поставленні у поданні 14 депутатів Диканської селищної ради VIII скликання від 25.12.2023 (1. Про обрання лічильної комісії для організації таємного голосування за допомогою бюлетенів; 2. Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 ) на розгляд сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання позивачем не винесені.

Крім того, у порушення частини шостої статті 46 Закону №280/97-ВР ОСОБА_1 без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після отримання подання не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради.

Позивач ні в позовній заяві, ні в додаткових поясненнях не заперечив такі обставини.

Посилання позивача в апеляційній скарзі на виконання позивачем вимог частини сьомої статті 46 Закону № 280/97-ВР щодо двотижневого строку скликання сесії ради з дня отримання подання депутатів від 25 грудня 2023 року з огляду на те, що 5 січня 2024 року розпорядженням секретаря Диканської селищної ради № 2-од скликано сорок восьму сесію восьмого скликання, є необґрунтованими і не заслуговують на увагу, оскільки приписами зазначеної норми Закону №280/97-ВР визначено саме строк скликання сесії, а не строк прийняття розпорядження про її скликання.

Отже, та обставина, що позивач розпорядженням №2-од від 5 січня 2024 року скликав сесію на 30 січня 2024 року, не свідчить про дотримання ним положень Закону, оскільки на вимогу визначеної законом необхідної кількості депутатів сама сесія має бути скликана у двотижневий строк (у даному випадку не пізніше 08 січня 2024 року).

Наведене вище узгоджується з правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 26 червня 2019 року у справі №1640/3394/18.

Згідно ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Доводи апеляційної скарги про те, що депутати не були позбавлені можливості відповідно до повноважень та прав, які надані Регламентом, до початку сесії ради вносити свої пропозиції щодо розгляду питань, зокрема зазначених у поданні депутатів від 25.12.2023, чи не голосувати з питань, які пропонувалося внести на розгляд сесії розпорядженням секретаря селищної ради від 05.01.2024 за №2-од також не заслуговують на увагу.

Так, враховуючи, що повноваження Диканського селищного голови здійснював секретар відповідної селищної ради ОСОБА_1 , а 25 грудня 2023 року до Диканської селищної ради депутатами подано подання про скликання селищної ради, позивач зобов`язаний був відповідно до вимог статті 46 Закону №280/97-ВР і пункту 3 статті 22 Регламенту скликати сесію та винести на розгляд питання зазначені питання, зазначені у поданні депутатів від 25.12.2023.

З огляду на наведені вище обставини, приписи Закону №280/97-ВР і Регламенту, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що фактично позивачем проігноровані питання, зазначені у поданні від 25.12.2023, та строк скликання сесії ради. Тобто, наведене надавало депутатам законну підставу на самостійне скликання ініціативною групою депутатів сесії селищної ради на 12.01.2024.

Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що вже невиконання секретарем селищної ради (позивачем) вимог щодо внесення питань, які зазначені у поданні від 25.12.2023, та скликання у двотижневий строк сесії селищної ради є вагомими підставами для твердження про грубе порушення позивачем вимог Закону №280/97-ВР та Регламенту, оскільки позивач проігнорував надані депутатам права за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради щодо внесення на розгляд сесії відповідних питань та про проведення сесії у строк, передбачений законом.

Водночас, колегія суддів зазначає, що оскільки сесія Диканської селищної ради без поважних причин не скликана позивачем у двотижневий строк після отримання подання не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради, в силу приписів частини дев`ятої статті 46 Закону № 280/97-ВР та пункту 3 статті 22 у депутатів Диканської селищної ради були наявні правові підстави для прийняття рішення про скликання позачергової сесії Диканської селищної ради на 12 січня 2024 року.

Щодо посилань позивача на те, що всупереч вимогам Регламенту та Положення постійна комісія не надала рекомендацій та висновків щодо винесення питання про дострокове припинення повноважень секретаря селищної ради на розгляд сесії, не розглянула це питання по суті, не навела жодних фактичних обставин і доказів щодо порушень позивачем законодавства; не створено тимчасову контрольну комісію ради для розгляду цього питання та надання необхідних підтверджень, та висновків суду першої інстанції в цій частині, то колегія суддів зазначає таке.

У статті 18 Регламенту зазначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету. Повноваження постійних комісій ради, порядок їх діяльності визначаються чинним законодавством, цим регламентом та Положенням про постійні комісії ради, що затверджується радою.

Крім того, рішенням другої (позачергової) сесії Диканської селищної ради восьмого скликання від 11.12.2020 за № 23 затверджено Положення про постійні комісії Диканської селищної ради восьмого скликання (далі по тексту - Положення (т.1 а.с.32-36).

Відповідно до розділу IV Положення постійні комісії селищної ради працюють у відповідності з планом роботи селищної ради.

Засідання постійних комісій скликаються в міру необхідності.

В засіданнях постійних комісій мають право брати участь з правом дорадчого голосу депутати інших комісій, а також запрошені депутати інших рад, працівники виконавчого комітету селищної ради. На засідання постійних комісій можуть запрошуватися представники державних органів, політичних партій, громадських організацій, трудових колективів, органів самоорганізації населення. Постійні комісії можуть проводити виїзні засідання. Засідання постійної комісії є правомочним, якщо в ньому бере участь не менше, як половина від загального складу комісії. У випадку неможливості прибути на засідання член комісії повідомляє про це голову постійної комісії. Всі питання в постійній комісії вирішуються більшістю голосів присутній на засіданні комісії. При проведенні спільних засідань рішення приймаються простою більшістю голосів від загального складу членів кожної комісії.

Голова постійної комісії: скликає і веде засідання комісії; дає доручення членам комісії; організує підготовку необхідних матеріалів на засідання; забезпечує участь в засіданні комісії представників державних органів, політичних партій, громадських об`єднань, трудових колективів, органів самоорганізації населення, спеціалістів; представляє комісію у відносинах з іншими органами, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, а також громадянами; організовує роботу по реалізації висновків і рекомендацій комісій; інформує членів комісії про хід виконання рішень комісій та розгляду її рекомендацій комісій; інформує членів комісій про хід виконання рішень комісій та розгляду її рекомендацій посадовими особами.

На спільному засіданні комісій головує, за погодженням один із голів комісій (в разі відсутності обирається голова спільного засідання).

Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем засідання комісії (т.1 а.с.33-36).

Так, 12.01.2024 відбулось спільне засідання постійних комісій з фінансів, бюджету, планування соціально-економічного розвитку, підприємництва, інвестицій та міжнародного співробітництва; з питань земельних відносин, природокористування, сільського та лісового господарства, охорони природного та історичного середовища; з питань комунальної власності, житлово-комунального господарства, енергозбереження, транспорту, будівництва та архітектури, планування територii та благоустрою; з питань соціального захисту населення, охорони здоров`я, освіти, культури, молоді та спорту; з питань регламенту, депутатської діяльності, етики, законності, дотримання прав людини та інтересів учасників АТО і ООС.

Відповідно до протоколу до засідання комісії приєдналися депутати ОСОБА_8 та ОСОБА_1 , але вони відмовились реєструватися в листі реєстрації (т.1 а.с.162).

На порядок денний винесено два питання: про обрання лічильної комісії для організації таємного голосування за допомогою бюлетенів та про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 .

Відповідно до протоколу спільного засідання від 12.01.2024 під час розгляду другого питання виступив депутат ОСОБА_9 , який зачитав мотивувальний лист та проект рішення щодо дострокового припинення повноважень та звільнення з посади ОСОБА_1 . За результатом розгляду такого питання комісією надано рекомендації та висновки, а саме: винести питання на розгляд сесії (т.1 а.с.161- 163).

Отже, матеріалами справи підтверджено, що постійна комісія надала рекомендації та висновки щодо винесення питання, зокрема про дострокове припинення повноважень секретаря селищної ради на розгляд сесії.

З огляду на зазначене вище, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції в цій частині.

Щодо посилання позивача на неврахування судом першої інстанції того, що протокол сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання від 12.01.2024 не підписаний головуючим та доказів на підтвердження виконання вимоги щодо опублікування цього протоколу на офіційному веб-сайті ради відповідачем не надано, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до статті 45 Регламенту ведення протоколу засідань здійснює секретар ради. Для забезпечення ведення протоколу засідань секретарем ради можуть залучатися працівники виконавчого комітету ради.

У випадку відсутності на пленарному засіданні ради секретаря ради, а також у випадку, коли секретар ради згідно з нормами чинного законодавства здійснює повноваження головуючого, за рішенням ради, після відкриття першого пленарного засідання сесії ради з числа депутатів обирається секретар пленарного засідання ради.

Працівниками апарату виконавчого комітету ради здійснюється аудіо та/або, при наявності технічної можливості, відео запис засідання ради, що в подальшому зберігаються у вільному доступі.

Засідання ради за наявності технічної можливості транслюються онлайн у мережі Інтернет.

У протоколі фіксуються хід і результати проведення пленарного засідання ради. Протокол засідання ради підписує головуючий на засіданні та секретар засідання. Протокол засідання ради публікується на офіційному веб-сайті ради.

За матеріалами справи 12 січня 2024 року депутата Диканської селищної ради ОСОБА_9 обрано головуючим на сорок восьмій позачерговій сесії восьмого скликання.

Водночас, у матеріалах справи наявний акт про відмову від протоколу сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання від 15.03.2024, який складений про те, що депутату ОСОБА_9 , обраному 12.01.2024 головуючим сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання, запропоновано підписати протокол сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання від 12.01.2024. Депутат ОСОБА_9 відмовився підписувати вказаний протокол (т. 1 а.с. 170).

За змістом службової записки спеціаліста 1 категорії відділу організаційної роботи та управління персоналом виконавчого комітету Диканської селищної ради ОСОБА_10 від 25.03.2025 (вх.№ 56/02.1-12 від 25.03.2024) депутат ОСОБА_9 матеріали сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання від 12.01.2024 забрав з собою; неодноразові прохання про їх передання на зберігання до відділу організаційної роботи та управління персоналом виконавчого комітету Диканської селищної ради ОСОБА_9 залишені без відповідного реагування (т. 1 а.с. 207).

У матеріалах даної справи наявна заява виконавчого комітету Диканської селищної ради до Диканської окружної прокуратури про вчинення злочину від 25.03.2024 за № 02.1-41/258, у якій зазначено, що у матеріалах сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання від 12.01.2024 відсутні такі документи: список для реєстрації депутатів на спільному засіданні комісій Диканської селищної ради від 12.01.2024; список реєстрації депутатів на сорок восьму позачергову сесію восьмого скликання від 12.01.2024; мотивувальний лист (зачитаний депутатом ОСОБА_9 на спільній депутатській комісії); протокол лічильної комісії №1 "Про обрання голови та секретаря лічильної комісії та затвердження порядку проведення таємного голосування за допомогою бюлетенів"; протокол № 2 "Про затвердження форми бюлетеня для проведення таємного голосування з питання дострокового припинення повноважень секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 "; заповнені бюлетені для проведення таємного голосування сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання; протокол №3 "Про організацію проведення таємного голосування за допомогою бюлетенів на 48 позачерговій сесії восьмого скликання 12.01.2024"; протокол № 4 "Про затвердження форми бюлетеня для обрання секретаря селищної ради"; заповнені бюлетені для проведення таємного голосування для обрання секретаря селищної ради; протокол №5, яким затверджено результати голосування.

Отже, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що непідписання головуючим протоколу сорок восьмої позачергової сесії восьмого скликання від 12.01.2024 та, як наслідок, не опублікування цього протоколу на офіційному веб-сайті ради відбулось з підстав, що не залежали від відповідачів у даній справі.

Позивачем не наведено достатніх підстав порушення процедури прийняття рішенням сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 ".

Колегія суддів відхиляє посилання позивача на необхідність врахування під час розгляду справи відповіді ОСОБА_9 на адвокатський запит від 23.03.2024, оскільки такого порядку надання показань свідків адміністративно-процесуальним законодавством не передбачено.

Щодо зазначення в оспорюваному рішенні про винесення позивачем протиправних розпоряджень від 25.12.2023 за №463-ос, від 19.10.2023 за №384-ос, від 12.04.2023 за №125-ос та порушення чинного законодавства, встановленого рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 04.05.2023 у справі № 440/1778/23, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини п`ятої статті 51 Закону №280/97-ВР очолює виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради відповідно сільський, селищний, міський голова, районної у місті ради - голова відповідної ради. У виконавчому комітеті сільської ради функції секретаря виконавчого комітету за рішенням ради може здійснювати секретар відповідної ради.

Частиною другою статті 42 Закону №280/97-ВР передбачено, що у разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв`язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" або Закону України "Про правовий режим воєнного стану".

Позивач у додаткових поясненнях від 14.03.2024 та апеляційній скарзі зазначив, що предметом розгляду справи №440/1778/23 були дії Виконавчого комітету Диканської селищної ради щодо невиплати при звільненні вихідної допомоги ОСОБА_9 .

Так, рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 04.05.2023 у справі №440/1778/23 адміністративний позов ОСОБА_9 до Диканської селищної ради, Виконавчого комітету Диканської селищної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Диканської селищної ради щодо невиплати вихідної допомоги ОСОБА_9 в розмірі, передбаченому статтею 44 Кодексу законів про працю України. Зобов`язано Виконавчий комітет Диканської селищної ради здійснити ОСОБА_9 нарахування та виплату вихідної допомоги у розмірі 206718,63 грн. В іншій частині позовних вимог відмовлено. Це рішення суду набрало законної сили 27.09.2023.

Полтавським окружним адміністративним судом під час розгляду справи №440/1778/23 встановлено, що за змістом рішення Диканської селищної ради № 4 від 30 листопада 2022 року достроково припинено повноваження секретаря Диканської селищної ради Олійника О.О. на підставі частини п`ятої статті 50 Закону України "Про місцеве самоврядування" та пункту п`ятого статті 41 КЗпП України, проте Виконавчим комітетом Диканської селищної ради, який очолював позивач, протиправно не виплачено вихідну допомогу відповідно до положень статті 44 КЗпП України.

Отже, порушення позивачем приписів чинного законодавства підтверджене рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 04.05.2023 у справі № 440/1778/23.

Крім того, рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 05 квітня 2024 року у справі №440/776/24, зокрема, визнано протиправним та скасовано розпорядження секретаря Диканської селищної ради № 463-ос від 25.12.2023 "Про звільнення ОСОБА_11 ".

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 15 квітня 2024 року у справі №440/16918/23 визнано протиправним та скасовано розпорядження від 19 жовтня 2023 року №384-ос "Про оголошення догани старості виконавчого комітету Диканської селищної ради".

В матеріалах справи наявне також розпорядження Виконавчого комітету Диканської селищної ради від 12.04.2023 за № 125-ос «Про звільнення ОСОБА_12 », підписане секретарем селищної ради Вячеславом Лозою (т.1 а.с. 137).

Колегія суддів зазначає, що відсутність підтвердження протиправності розпоряджень від 25.12.2023 за №463-ос, від 19.10.2023 за №384-ос, від 12.04.2023 за №125-ос у судовому порядку станом на час прийняття спірного рішення, на що вказує позивач в апеляційній скарзі, не є достатньою підставою для визнання незаконним оспорюваного рішення.

За змістом ч.1 ст.2, ч.1 ст.6, ст. 161 КАС України скасованим в судовому порядку може бути рішення, яке прийняте не відповідно до Конституції чи інших законів України, за межами або з перевищенням повноважень, не у встановлений законом спосіб, і при умові, що таке рішення порушило права особи, що звернулась за захистом свого порушеного права.

При розгляді позову про визнання незаконними рішень, прийнятих колегіальним органом (органом місцевого самоврядування) суд виходить з того, чи прийняте оскаржуване рішення уповноваженим органом, в межах його компетенції, з дотриманням процедури і порядку, у розумні строки, обґрунтовано, відповідно до закону, і чи порушені даним рішенням права позивача - тобто особи, що оскаржує таке рішення і звертається до суду за захистом своїх порушених прав.

Зазначений висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній в постанові від 23.06.2023 у справі № 240/39337/21 у подібних правовідносинах. Така ж правова позиція сформована у постанові Верховного Суду від 22.04.2020 у справі №360/2169/19 і надалі підтримана у постановах Верховного Суду від 04.06.2020 у справі №802/1463/18-а, від 21.10.2021 у справі №240/6076/18.

Водночас, здійснення таких дискреційних повноважень, як звільнення, у межах встановленої процедури дострокового припинення повноважень секретаря селищної ради, має відбуватися з дотриманням критеріїв правової (справедливої) процедури, як складової принципу верховенства права (частина перша статті 8 Конституції України) і принципу законності (частина друга статті 19 Конституції України).

Отже, оскаржуване рішення відповідача підлягає перевірці адміністративним судом на предмет законності та легітимності, а не доцільності його прийняття.

Наведене узгоджується з правовою позицію Верховного суду, висловленою у постановах 28.01.2021 у справі № 560/438/20 та від 22.04.2020 у справі № 360/2169/19.

Секретар селищної ради, перш за все, є посадовою особою самої ради, їй підзвітний та перед нею відповідальний за організацію роботи ради.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: обрання на посаду та звільнення з посади секретаря ради у порядку, передбаченому цим Законом.

За приписами частини п`ятої статті 50 Закону № 280/97-ВР повноваження міського голови можуть бути припинені за рішенням відповідної ради.

Слід зазначити, що сесія селищної ради була повноважною, рішення про дострокове припинення повноважень секретаря селищної ради прийнято більшістю голосів, що відповідає вимогам статті 42 Регламенту.

З огляду на те, що більшість від загального складу (проголосувала "за" 14 , загальний склад 26 (т.1 а.с.164-168) депутатів селищної ради у визначений законом спосіб висловились про неналежне виконання своїх зобов`язань позивачем, то прийняття депутатами рішення про дострокове припинення його повноважень є цілком обґрунтованим, оскільки продовження виконання своїх обов`язків секретаря селищної ради в такому випадку суперечитиме засадам місцевого самоврядування, які відповідно до статті 4 Закону №280/97-ВР ґрунтуються на принципі виборності як представницьких органів - сільських, селищних, міських рад, так і сільських, селищних міських голів, секретарів. Орган місцевого самоврядування в межах закону має повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери його компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу.

Проведення пленарного засідання сесії ради було вчинено з дотриманням, зокрема, принципу колегіальності. Принцип колегіальності є одним із основних принципів місцевого самоврядування в Україні, який означає таку організацію і діяльність відповідного колективного органу, коли до його складу входить відповідне число осіб, вибраних персонально у встановленому законом порядку, а питання, що належить до компетенції колегіального органу, вирішують більшістю голосів на засадах колективного, вільного та ділового обговорення. Сесії рад, які є організаційно-правовою формою діяльності рад, дають можливість обраним депутатам на базі широкої колегіальності обговорювати і вирішувати всі важливі питання, що входять до їх компетенції. Колегіальність передбачає не лише право, а й обов`язок депутатів активно брати участь у роботі ради та її органів, до яких вони вибрані.

Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що при прийнятті оскаржуваного рішення не було допущено суттєвих процедурних порушень, які б мали вирішальне значення та мають наслідком безумовну необхідність скасування прийнятого рішення.

Так, Верховний Суд у постанові від 26.06.2019 у справі №1640/3394/18 зазначив, що певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися, наприклад, процедури його ухвалення. Саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом. Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття. Дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків. Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним. Фундаментальне порушення це таке порушення суб`єктом владних повноважень норм права, допущення суттєвої, істотної помилки при прийнятті певного рішення, яке мало наслідком прийняття незаконного рішення. Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.

Отже, суд, не применшуючи значення необхідності дотримання встановленої законодавством процедури ухвалення того чи іншого рішення, вважає, що порушення такої процедури може бути підставою до скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за тієї умови, що воно вплинуло або могло вплинути на правильність рішення.

Аналогічний вимір суттєвості порушень застосовує Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ), який у своїх рішеннях демонструє виважений підхід до оцінки характеру допущених порушень належної процедури з точки зору їх можливого впливу на загальну справедливість судового розгляду. Метод оцінки справедливості процесу в цілому не передбачає дослідження правомірності будь-якої окремої процесуальної дії у відриві від інших етапів процесу. По суті, ЄСПЛ у своїх рішеннях акцентує увагу на необхідності з`ясувати чи перетворили допущені порушення (в контексті конкретних обставин справи) судовий розгляд у цілому на несправедливий. При цьому, як свідчить практика ЄСПЛ, навіть виявлення судом серйозних (чи вагомих), на його думку, порушень права на справедливий судовий розгляд, допущених національними судами, не завжди тягне загальну оцінку проведеного судового розгляду та ухваленого підсумкового рішення як несправедливого. Інакше кажучи, за принципами, що сповідує ЄСПЛ, скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.

За висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 26.06.2019 у справі №1640/3394/18 міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень і при їх здійсненні є відповідальним перед відповідною радою. При цьому, саме довіра є базовим принципом (передумовою) правової природи таких взаємовідносин.

Аналогічний правовий висновок сформований Верховним Судом у постанові від 22.10.2019 у справі №817/451/18, від 03 жовтня 2023 року у справі № 280/8088/21.

Отже, аналогічно у справі, що розглядається, - секретар селищної ради несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень і при їх здійсненні є відповідальним перед відповідною радою. Питання дострокового припинення повноважень та звільнення з посади секретаря селищної ради віднесено до виключних повноважень відповідної ради і такі питання вирішуються на власний розсуд ради, виходячи з результатів його роботи. Водночас, саме довіра є базовим принципом (передумовою) правової природи таких взаємовідносин.

Доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час апеляційного перегляду справи.

Судом першої інстанції під час ухвалення оскаржуваного судового рішення надано оцінку доводам позивача щодо нерозміщення інформації про проведення позачергової сорок восьмої сесії Диканської селищної ради восьмого скликання на офіційному сайті ради та в засобах масової інформації за день до проведення сесії, ненадходження матеріалів позачергової сесії депутатам та ОСОБА_1 , як депутату Диканської селищної ради; про необхідність створення тимчасової контрольної комісії ради для розгляду питання дострокового припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_1 , незгоди з висновками суду в цій частині позивачем в апеляційній скарзі не висловлено.

Отже, в цій частині правильність висновків суду першої інстанції не може бути перевірена судом апеляційної інстанції, зважаючи на вимоги частини другої ст.308 КАС України щодо можливого виходу за межі вимог та доводів апеляційної скарги.

Частиною 2 ст.77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, було доведено (доказано) правомірність власного рішення (рішення сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 "), що є предметом оскарження у даній справі.

При цьому, незважаючи на те, що наведеною вище нормою КАС України визначено обов`язок суб`єкта владних повноважень довести правомірність, як в даному випадку, своєї бездіяльності, позивач не звільняється від свого обов`язку, передбаченого ч.1 ст.77 КАС України довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.

Всупереч наведеному вище, позивачем не було доведено обставин, на яких ґрунтуються його вимоги.

Підсумовуючи наведене вище, колегія суддів приходить до висновку оспорюване рішення сорок восьмої позачергової сесії Диканської селищної ради восьмого скликання №2 від 12.01.2024 "Про дострокове припинення повноважень та звільнення з посади секретаря Диканської селищної ради ОСОБА_2 " прийнято на підставі, у межах наданих раді повноважень та з дотриманням процедури, є правомірним, а відтак правильними є висновки суду першої інстанції про відсутність правових підстав для визнання його протиправним та скасування.

Оскільки позовні вимоги про поновлення з 13.01.2024 ОСОБА_1 на посаді секретаря Диканської селищної ради та стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Диканської селищної ради на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 13.01.2024 до дня ухвалення рішення суду є похідними від попередньої (основної) позовної вимоги, вони також не підлягають задоволенню, про що правильно зазначив суд першої інстанції.

З огляду на приписи ч.5 ст.242 КАС України, врахуванню у даній справі підлягають висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду, на які посилається суд апеляційної інстанції вище та які є релевантними до спірних відносин у даній справі.

Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану в пункті 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain), серія A, 303-A, п. 29).

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з приписами ч.1 ст.315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

У відповідності до ст.316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Під час апеляційного провадження, колегія суддів не встановила таких порушень судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, які б призвели до неправильного вирішення справи по суті, які були предметом розгляду і заявлені в суді першої інстанції.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Таким чином, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення суду першої інстанції є обґрунтованим, прийнятим на підставі з`ясованих та встановлених обставинах справи, які підтверджуються доказами, суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

Враховуючи приписи ст.139 КАС України у справі відсутні підстави для розподілу судових витрат, а відтак вимоги позивача стягнення з відповідачів судових витрат є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 311, 315, 316, 321, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15.05.2024 у справі №440/1590/24 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Головуючий суддя О.М. Мінаєва Судді В.А. Калиновський З.О. Кононенко

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2024
Оприлюднено03.10.2024
Номер документу122005329
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —440/1590/24

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Постанова від 01.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 15.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні