ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 травня 2024 року Чернігів Справа № 620/1194/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Падій В.В.,
за участі секретаря Краснової О.Р.,
позивача ОСОБА_1
представника позивача Стреж В.А.
представника відповідача Сіндєєвої В.В.,
представника відповідача Дарди О.М.,
розглянувши у судовому засіданні в приміщенні суду за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Чернігівській області, Департаменту патрульної поліції про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головне управління Національної поліції в Чернігівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просить:.
-визнати протиправними дії Головного управління Національної поліції в Чернігівській області щодо не складання акту розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1, що трапився 20 квітня 2021 року з інспектором взводу № 2 роти №4 батальйону Управління патрульної поліції Ткаченком Антоном Іллічем;
-зобов`язати Головне управління Національної поліції в Чернігівській області скласти Акт розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1, що трапився 20 квітня 2021 року з інспектором взводу № 2 роти № 4 батальйону Управління патрульної поліції Ткаченком Антоном Іллічем, відповідно до вимог Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС України від 05.10.2020 №705.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач вказує на порушення відповідачем у спірних правовідносинах чинного законодавства України на момент їх виникнення, що стало підставою для його звернення до суду.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 27.02.2024 відкрито провадження у даній справі за правилами загального провадження; призначено підготовче засідання на 13.03.2024 на 10:00 год.; встановлено відповідачу для подання відзиву на позов і всіх письмових та електронних доказів (які можливо доставити до суду), що підтверджують заперечення проти позову або заяви про визнання позову 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
Відповідачем подано відзив на позов, в якому заперечує проти задоволення позову, вважає, оскільки позивач перебував на посаді у Департаменту патрульної поліції, то саме останній і повинен проводити службове розслідування нещасного випадку.
Ухвалами суду від 20.03.2024 без виходу до нарадчої кімнати, занесеними секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, поновлено строк звернення до суду позивачу; закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 28.03.2024 на 14.00.
Ухвалою суду від 28.03.2024 без виходу до нарадчої кімнати, занесеною секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, залучено в якості другого відповідача Департамент патрульної поліції (вул. Федора Ернста,3 м. Київ, 03048).
Позивач та представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали, просили задовольнити позов повністю.
Представники відповідачів заперечували проти задоволення позовних вимог, з підстав, викладених у відзиві на позов.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 проходив службу на посаді інспектора взвода №2 роти №4 батальйону Управління патрульної поліції в Чернігівській області Департаменту патрульної поліції, з 01.06.2021 згідно наказу Департаменту патрульної поліції від 31.05.2021 №461 о/с переведений для подальшого проходження служби до Головного управління Національної поліції в Чернігівській області (а.с. 83).
Наказом Головного управління Національної поліції в Чернігівській області від 04.06.2021 №156 о/с ОСОБА_1 призначений на посаду старшого інспектора сектора протидії домашньому насильств відділу превенції Чернігівського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівській області (а.с.92).
З висновку службового розслідування щодо можливого порушення службової дисципліни окремими поліцейськими Чернігівського районного управління поліції ГУНП в Чернігівській області від 21.05.2021, затвердженого начальником ЧРУП ГУНП в Чернігівській області 21.05.2021 слідує, що ОСОБА_1 , перебуваючи на посаді інспектора взводу №2 роти №4 батальйону Управління патрульної поліції Департаменту патрульної поліції, 20.04.2021 заступив на добове чергування спільно з капітаном поліції ОСОБА_2 ; приблизно о 14.00. 20.04.2021 на службовий планшет прийшло повідомлення про сімейну сварку за адресою: АДРЕСА_1 . Під час вжиття заходів щодо припинення правопорушення між громадянами, всі учасники бійки впали на підлогу і один із громадян завдав позивачу три удари по голові, в результаті чого останній отримав тілесні ушкодження у вигляді «закрита черепно мозкова травма, струс головного мозку у вигляді астено-венетативного та цефалічного синдромів. Забій волосистої частини голови».
Довідкою Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернігівській області» №53 від 30.04.2021 про тимчасову непрацездатність поліцейського, військовослужбовця Національної гвардії України засвідчено, що ОСОБА_1 з 20.04.2021 по 30.04.2021 перебував на лікуванні у стаціонарі (діагноз шифр МКХ-10) (а.с. 9).
Згідно виписки із медичної карти стаціонарного хворого ДУ «ТМО МВС України по Чернігівській області» від 30.04.2021 №170 позивачу встановлено діагноз: ЗЧМТ, струс головного мозку у вигляді астено-венетативного та цефалічного синдромів. Забій волосистої частини голови (а.с.8).
21.04.2021 відомості за даним фактом внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12021270340001195 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 345 Кримінального кодексу України (а.с. 12).
29.12.2021 слідчим слідчого відділу Чернігівського районного управління ГУНП в Чернігівській області винесена постанова про закриття кримінального провадження з підстав відсутності в діянні складу кримінального правопорушення (а.с.10).
28.05.2021 ОСОБА_1 звернувся з рапортом до начальника Головного управління Національної поліції в Чернігівській області у якому попросив призначити за вказаним фактом службове розслідування відповідно до наказу МВС України від 05.10.2020 №705.
Наказом начальника ГУ НПУ в Чернігівській області від 06.07.2021 №1266 створено комісію Головного управління Національної поліції в Чернігівській області для розслідування нещасного випадку, що трапився з ОСОБА_1 20.04.2021 (а. с. 81-82).
Листом ГУНП в Чернігівській області від 29.07.2021 №983/124/05/23-2021 повідомлено позивачу, що у зв`язку з відсутністю прийнятого у відповідності до норм законодавства рішення щодо наявності або відсутності у його діях 20.04.2021 дисциплінарного проступку термін розслідування нещасного випадку подовжено до прийняття остаточного рішення по матеріалам кримінального провадження від 21.04.2021 №12021270340001195.
13.06.2023 ОСОБА_1 відповідачу надано копію постанови про закриття кримінального провадження від 21.04.2021 №12021270340001195 та подана заява про надання йому копії висновку службового розслідування.
На адвокатський запит адвоката Сгреж В.А. від 02.10 2023 щодо надання копії висновку службового розслідування нещасного випадку, що трапився зі старшим лейтенантом поліції ОСОБА_1 20.04.2021 ГНПУ в Чернігівській області повідомило, що за даним фактом на даний час проводиться службове розслідування, за результатами якого буде складено акт розслідування нещасного випадку, проте станом на подання позову до суду акт про нещасний випадок, що стався з позивачем не складений.
Вважаючи протиправними дії Головного управління Національної поліції в Чернігівській області щодо не складання акту розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1, що трапився з ним 20 квітня 2021 року позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, який побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.
Вчинення ж державним органом чи органом місцевого самоврядування, їх посадовою особою дій у межах компетенції, але не передбаченим способом, у не передбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.
Обсяг судового контролю в адміністративних справах визначено частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, в якій зазначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зазначені критерії є вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускається бездіяльності.
Статтею 43 Конституції України встановлено, що кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Процедуру проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими центрального органу управління поліції, територіальних (міжрегіональних) органів (підрозділів) поліції, установ та організацій, що належать до сфери управління Національної поліції України (далі - орган (підрозділ) поліції) регулює наказ Міністерства внутрішніх справ України від 05.10.2020 №705, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17.11.2020 за №1139/35422 (далі-Порядок №705).
Пунктом 4 розділу І Порядку №705 зазначено, що розслідування проводиться в разі настання нещасного випадку, у тому числі про який своєчасно не повідомлено керівника органу (підрозділу) поліції.
У розумінні положень Порядку №705 нещасний випадок це отримання поліцейським під час проходження служби в поліції травми, тілесних ушкоджень, гострого професійного захворювання (отруєння) та інших отруєнь, сонячного або теплового удару, опіку, обмороження, а також у разі утоплення, самогубства, ураження електричним струмом, блискавкою та іонізуючим випромінюванням, одержання інших ушкоджень внаслідок аварії, пожежі, стихійного лиха (землетрус, зсув, повінь, ураган тощо), контакту з представниками тваринного та рослинного світу, які призвели до втрати працездатності на один день чи більше або смерті, а також зникнення поліцейського.
Строк давності для розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку становить три роки з дня його настання. У разі встановлення факту нещасного випадку рішенням суду розслідування (спеціальне розслідування) нещасного випадку проводиться незалежно від дати його настання (п. 6 розділу І Порядку №705).
Відповідно до розділу ІІ Порядку №705 про кожний нещасний випадок потерпілий поліцейський або особа, яка його виявила, негайно повідомляє прямому керівникові, який, після отримання відомостей про настання нещасного випадку зобов`язаний: терміново організувати надання домедичної допомоги потерпілому поліцейському, забезпечити (за потреби) його направлення до закладу охорони здоров`я; негайно повідомити про нещасний випадок керівникові органу (підрозділу) поліції та посадовій особі з державного нагляду за охороною праці; зберегти до прибуття комісії (спеціальної комісії) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку обстановку та устаткування в такому стані, у якому вони були на момент нещасного випадку (якщо це не загрожує життю чи здоров`ю інших осіб), ужити необхідних заходів для запобігання таким випадкам.
Пунктами 3-7 розділу ІІ Порядку №705 визначено, що керівник органу (підрозділу) поліції, де стався нещасний випадок, наказом не пізніше наступного робочого дня після отримання інформації про нещасний випадок утворює комісію (спеціальну комісію) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку.
Відповідно, до складу комісії з розслідування нещасного випадку, що не стосується спеціального розслідування, входять: 1) керівник (спеціаліст) з державного нагляду за охороною праці або посадова особа, на яку покладено виконання функцій з державного нагляду за охороною праці (голова комісії); 2) керівник (спеціаліст) підрозділу кадрового забезпечення; 3) психолог (у разі спроби самогубства); 4) представник первинної організації профспілки (за згодою); 5) спеціаліст Державної установи «Центр превентивної медицини МВС України» (у разі гострого професійного захворювання (отруєння)); 6) інші посадові особи органів (підрозділів) поліції (за потреби).
За рішенням керівника органу (підрозділу) поліції до складу комісії (спеціальної комісії) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, що стався з потерпілим(и) поліцейським(и) під час виконання завдань, пов`язаних з державною таємницею, включаються особи, які мають відповідну форму допуску.
До складу комісії (спеціальної комісії) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку не може входити прямий керівник потерпілого поліцейського, який організовував та контролював його службову діяльність під час виконання обов`язків, що призвели до настання нещасного випадку в період проходження служби.
Відповідно до пунктів 1 та 3 розділу ІІІ Порядку №705 розслідування нещасного випадку проводиться протягом п`яти робочих днів з дня утворення комісії з розслідування нещасного випадку.
Розслідування (спеціальне розслідування) нещасного випадку може бути продовжено керівником органу (підрозділу) поліції, який призначив комісію (спеціальну комісію) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, за мотивованим рапортом (доповідною запискою) голови комісії (спеціальної комісії) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку до отримання необхідних матеріалів (експертиз, висновків, постанов, рішень, пояснень тощо) для встановлення обставин і причин нещасного випадку.
За результатами розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку складається акт розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1 (далі - акт за формою Н-1) (додаток 2) (пункт 4 розділу ІІІ Порядку №705).
За пунктом 6 розділу ІІІ Порядку №705 комісія (спеціальна комісія) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку зобов`язана, серед іншого: 1) провести засідання, на якому розглянути інформацію про нещасний випадок, розподілити функції між членами комісії (спеціальної комісії) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку та скласти протокол засідання (додаток 3); 2) провести фотографування, обстежити місце нещасного випадку та скласти протокол огляду місця, де стався нещасний випадок (додаток 4); 3) одержати письмові пояснення потерпілого поліцейського, посадових осіб, поліцейських, свідків нещасного випадку (додаток 5); 4) вивчити наявні документи і матеріали стосовно нещасного випадку та надіслати (за потреби) запити відповідним установам, організаціям, закладам щодо надання інформації про нещасний випадок; 5) визначити вид події та причини, що призвели до настання нещасного випадку, згідно з Класифікатором видів подій, причин, що призвели до настання нещасного випадку (додаток 6); 6) визначити відповідність умов праці та її безпеки вимогам законодавства про охорону праці; 8) з`ясувати обставини перебування потерпілого поліцейського у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції; учинення ним кримінального, адміністративного правопорушення, дисциплінарного проступку, навмисного заподіяння шкоди своєму здоров`ю або самогубства; 9) установити осіб, які порушили вимоги нормативно-правових актів з охорони праці, та розробити заходи із запобігання таким нещасним випадкам; 10) кваліфікувати нещасний випадок відповідно до обставин: у період проходження служби під час виконання службових обов`язків або не пов`язаний з виконанням службових обов`язків; 11) прийняти рішення шляхом голосування членів комісії (спеціальної комісії), у разі рівної кількості їхніх голосів голос голови комісії (спеціальної комісії) вирішальний; 12) скласти акти за формою Н-1 у кількості примірників, визначених рішенням комісії (спеціальної комісії) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку. У разі групового нещасного випадку скласти акти за формою Н-1 на кожного потерпілого поліцейського. Акти за формою Н-1 прошиваються та скріплюються печаткою органу (підрозділу) поліції; 13) розглянути та підписати примірники актів за формою Н-1 (тимчасові акти за формою Н-1). У разі незгоди члена комісії (спеціальної комісії) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку із змістом акта за формою Н-1 підписати акти з відміткою про наявність окремої думки. Окрема думка викладається письмово. В окремій думці член комісії (спеціальної комісії) обґрунтовано викладає пропозиції до змісту акта за формою Н-1 (окрема думка додається до акта за формою Н-1 та є його невід`ємною частиною); 14) передати не пізніше наступного робочого дня після підписання актів за формою Н-1 матеріали розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку та примірники актів за формою Н-1 керівникові органу (підрозділу) поліції, що утворив комісію (спеціальну комісію) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, для їх розгляду та затвердження; 15) додержуватися вимог законодавства про інформацію щодо захисту персональних даних потерпілих поліцейських та інших осіб, які зібрані в межах повноважень комісії (спеціальної комісії) під час проведення розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку.
Обставинами настання нещасного випадку в період проходження служби під час виконання службових обов`язків є:1) виконання потерпілим поліцейським завдань та повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію», здійснення діяння з припинення правопорушення у вільний від служби час; 2) вплив на потерпілого поліцейського шкідливих чи небезпечних факторів під час виконання завдань та повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію», унаслідок яких виникло гостре професійне захворювання (отруєння), що підтверджено медичним висновком (пункт 7 розділу ІІІ Порядку №705).
Відповідно до пункту 8 розділу ІІІ Порядку №705 обставинами настання нещасного випадку в період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків є: 1) діяння потерпілого поліцейського, не пов`язане з виконанням завдань і повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію»; 2) навмисне спричинення потерпілим поліцейським тілесного ушкодження, іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, що доведений судом); 3) учинення потерпілим поліцейським діяння, яке є кримінальним, адміністративним правопорушенням або дисциплінарним проступком; 4) учинення дій під час несення служби потерпілим поліцейським у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції (за наявності медичного висновку).
Згідно пункту 9 розділу ІІІ Порядку №705 керівник органу (підрозділу) поліції, який призначив комісію (спеціальну комісію) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, зобов`язаний: 1) розглянути та затвердити акти за формою Н-1 не пізніше наступного робочого дня після їх підписання комісією (спеціальною комісією) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку; 2) ужити заходів щодо притягнення до відповідальності поліцейських (працівників), дії або бездіяльність яких призвели до настання нещасного випадку (за їх наявності); 3) надіслати матеріали спеціального розслідування нещасного випадку не пізніше трьох робочих днів з дня їх затвердження до сектору державного нагляду за охороною праці Департаменту управління майном Національної поліції України; 4) видати акт за формою Н-1 потерпілому поліцейському (членам його сім`ї чи уповноваженій ним особі) не пізніше трьох робочих днів з дати затвердження; 5) видати протягом двох робочих днів після закінчення розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку наказ про виконання запропонованих комісією (спеціальною комісією) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку заходів із запобігання подібним нещасним випадкам; 6) видати наказ про скасування актів розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1 та призначити повторне розслідування (у разі встановлення порушень вимог цього Порядку чи інших нормативно-правових актів, за наявності вимоги посадової особи з державного нагляду за охороною праці відповідно до компетенції).
Пунктом 10 розділу ІІІ Порядку №705 визначено перелік документів, які відносяться до матеріалів розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, серед яких, зокрема, належать: повідомлення про нещасний випадок; 2) копія наказу про утворення комісії (спеціальної комісії) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку; 3) протокол засідання комісії (спеціальної комісії) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку; 4) акт (акти) за формою Н-1 (разом з окремою думкою (за наявності), прошитий(ті) та скріплений(ні) печаткою органу (підрозділу) поліції); 6) протокол огляду місця, де стався нещасний випадок; 7) фотознімки з місця нещасного випадку; 8) пояснення потерпілого поліцейського (його представника), посадових осіб, поліцейських, свідків нещасного випадку; 9) висновки, експертизи, рішення, постанови, протоколи (за наявності); 10) копії документів про проходження потерпілим поліцейським навчання та інструктажів з питань охорони праці; 13) висновок про діагноз, причини смерті, характер і ступінь тяжкості травми потерпілого поліцейського; 17) копія висновку службового розслідування.
За пунктами 1, 4, 6 розділу IV Порядку №705 контроль за своєчасним та об`єктивним розслідуванням нещасних випадків, підготовкою матеріалів розслідувань, веденням їх обліку, ужиттям заходів щодо усунення причин їх настання здійснюють посадові особи з державного нагляду за охороною праці органу (підрозділу) поліції відповідно до їх компетенції. Матеріали розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку залишаються в органі (підрозділі) поліції і зберігаються протягом 45 років. Акт за формою Н-1 долучається до особової справи потерпілого поліцейського. Облік нещасних випадків, за результатами розслідувань яких складено акти за формою Н-1, здійснюють посадові особи з державного нагляду за охороною праці в журналі обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими (додаток 7).
Таким чином, в разі встановлення наявності обставин отримання поліцейським, зокрема, під час несення ним служби, тілесних ушкоджень, травми, керівником призначається розслідування даного нещасного випадку, що стався з поліцейським, та керівник своїм наказом, не пізніше наступного робочого дня після отримання інформації про нещасний випадок утворює комісію (спеціальну комісію) з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку у складі, відповідно до Порядку №705, в ході розслідування відбираються пояснення потерпілого, посадових осіб чи свідків, здійснюється обстеження місця події та складається відповідний протокол. За наслідками розслідування складається акт за формою Н-1.
Зі змісту наведених норм слідує, що положеннями Порядку №705 встановлено вичерпний перелік обставин настання нещасного випадку в період проходження служби під час виконання службових обов`язків і обставин настання нещасного випадку в період проходження служби і не пов`язаного з виконанням службових обов`язків. Залежно від того, які обставини встановлені під час розслідування нещасного випадку, складається акт за відповідною формою: якщо нещасний випадок визнається таким, що стався в період проходження служби під час виконання службових обов`язків, це позначається великим літерами ПВ (Н-1/ПВ), якщо нещасний випадок визнається таким, що стався в період проходження служби і не пов`язаний з виконанням службових обов`язків, це позначається великими літерами НПВ (Н-1/НПВ).
З висновку службового розслідування щодо можливого порушення службової дисципліни окремими поліцейськими Чернігівського районного управління поліції ГУНП в Чернігівській області від 21.05.2021, затвердженого начальником ЧРУП ГУНП в Чернігівській області 21.05.2021 слідує, що ОСОБА_1 , перебуваючи на посаді інспектора взводу №2 роти №4 батальйону Управління патрульної поліції Департаменту патрульної поліції, 20.04.2021 заступив на добове чергування спільно з капітаном поліції ОСОБА_2 ; приблизно о 14.00. 20.04.2021 на службовий планшет прийшло повідомлення про сімейну сварку за адресою: АДРЕСА_1 . Під час вжиття заходів щодо припинення правопорушення між громадянами, всі учасники бійки впали на підлогу і один із громадян завдав позивачу три удари по голові, в результаті чого останній отримав тілесні ушкодження у вигляді «закрита черепно мозкова травма, струс головного мозку у вигляді астено-венетативного та цефалічного синдромів. Забій волосистої частини голови».
Довідкою Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернігівській області» №53 від 30.04.2021 про тимчасову непрацездатність поліцейського, військовослужбовця Національної гвардії України засвідчено, що ОСОБА_1 з 20.04.2021 по 30.04.2021 перебував на лікуванні у стаціонарі (діагноз шифр МКХ-10) (а.с. 9).
Згідно виписки із медичної карти стаціонарного хворого ДУ «ТМО МВС України по Чернігівській області» від 30.04.2021 №170 позивачу встановлено діагноз: ЗЧМТ, струс головного мозку у вигляді астено-венетативного та цефалічного синдромів. Забій волосистої частини голови (а.с.8).
Отже травму позивач отримав під час виконання завдань та повноважень поліції, визначених Законом України «Про Національну поліцію».
З постанови про закриття кримінального провадження від 29.12.2021, винесеної слідчим слідчого відділу Чернігівського районного управління ГУНП в Чернігівській області слідує про відсутність в діянні складу кримінального правопорушення.
Отже в діях позивача не було встановлено складу дисциплінарного проступку, і до дисциплінарної (кримінальної, адміністративної) відповідальності позивач не притягався. Також матеріали справи не містять належних та допустимих доказів того, що позивач отримав тілесні ушкодження під час несення служби у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння.
Суд зауважує, що наказом ГУНП в Чернігівській області від 06.07.2021 №1266 було створено комісію з розслідування нещасного випадку, який стався 20.04.2021 з позивачем, проте комісія так і не провела службового розслідування; не винесла висновку щодо службового розслідування та не склала акт розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1, чим порушила права позивача.
Встановлені обставини справи, в їх сукупності, дають підстави для висновку, що дії відповідача не відповідають критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, встановлених в частині 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України та порушують права та законні інтереси позивача.
З огляду на наведене, порушене право позивача підлягає захисту та відновленню шляхом визнання протиправними дій Головного управління Національної поліції в Чернігівській області щодо не складання акту розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1, що трапився 20 квітня 2021 року з інспектором взводу № 2 роти №4 батальйону Управління патрульної поліції Ткаченком Антоном Іллічем та зобов`язання Головне управління Національної поліції в Чернігівській області скласти Акт розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1, що трапився 20 квітня 2021 року з інспектором взводу № 2 роти № 4 батальйону Управління патрульної поліції Ткаченком Антоном Іллічем, відповідно до вимог Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС України від 05.10.2020 №705.
Суд відхиляє посилання ГУНП в Чернігівській області стосовно того, що службове розслідування повинно проводити Департамент патрульної поліції, де проходив позивач службу, оскільки згідно наказу Департаменту патрульної поліції від 16.04.2021 №240 позивач був відряджений в оперативне підпорядкування ГУНП в Чернігівській області до складу мобільних груп з реагування на факти вчинення домашнього насильства з 18.04.2021 по 17.05.2021 та якому визначено робоче місце в секторі протидії домашньому насильству відділу превенції ЧРУП ГУНП в Чернігівській області (а.с.77-78).
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування своєї позиції та не довів правомірності своєї поведінки та прийнятих ним рішень у спірних правовідносинах, натомість доводи позивача відповідають обставинам справи та ґрунтуються на нормах матеріального закону.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані учасниками справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення даного позову повністю.
При вирішенні даної справи судом були враховані положення частини 2 статті 2 та частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.
Враховуючи положення частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, сплачений судовий збір підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Головного управління Національної поліції в Чернігівській області щодо не складання акту розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1, що трапився 20 квітня 2021 року з інспектором взводу № 2 роти №4 батальйону Управління патрульної поліції Ткаченком Антоном Іллічем.
Зобов`язати Головне управління Національної поліції в Чернігівській області скласти Акт розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку за формою Н-1, що трапився 20 квітня 2021 року з інспектором взводу № 2 роти № 4 батальйону Управління патрульної поліції Ткаченком Антоном Іллічем, відповідно до вимог Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, що сталися з поліцейськими, затвердженого наказом МВС України від 05.10.2020 №705.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Національної поліції в Чернігівській області на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн 20 коп.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбаченістаттею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено 16 травня 2024 року.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ).
Відповідач: Головне управління Національної поліції в Чернігівській області (пр-т. Перемоги, буд. 74, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 41718986).
Відповідач: Департамент патрульної поліції (вул. Федора Ернста, буд. 3, м. Київ, 03048, код ЄДРПОУ - 40108646).
Суддя В.В. Падій
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2024 |
Оприлюднено | 20.05.2024 |
Номер документу | 119074816 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Маринчак Нінель Євгенівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Маринчак Нінель Євгенівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Маринчак Нінель Євгеніївна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Падій В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні