Рішення
від 17.05.2024 по справі 420/4035/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/4035/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Потоцької Н.В.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради, Комунального некомерційного підприємства «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання здійснити безоплатне першочергове зубопротезування,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 до Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради, Комунального некомерційного підприємства «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради, в якому позивач просить:

визнати протиправною бездіяльність Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради, КНП «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради щодо не надання пільг на безоплатне зубопротезування в першочерговому порядку;

зобов`язати Департамент охорони здоров`я Одеської міської ради, КНП «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради здійснити ОСОБА_1 , як члену сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, безоплатне першочергове зубопротезування (за винятком протезування з дорогоцінних металів).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 27 вересня 2023 року позивач звернулась на Урядову «гарячу лінію» Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради щодо отримання безоплатної стоматологічної послуги, а саме послуги з зубопротезування.

У відповіді від 05.10.2023 №8-Г-174/2 УГЛ Департамент охорони здоров`я Одеської міської ради зазначив, що для отримання пільги з безоплатного зубопротезування позивачу, як члену сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни та особі з інвалідністю ІІ групи, необхідно звернутись до КНП «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради, надати певний перелік документів та зареєструватися в черзі на безоплатні стоматологічні послуги за рахунок коштів Міської цільової програми «Здоров`я».

19 жовтня 2023 року позивач звернулась до КНП «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради та надала необхідний перелік документів (паспорт, ідентифікаційний номер, пенсійне посвідчення та посвідчення члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни) для отримання послуг з безоплатного зубопротезування.

Оскільки тривалий час позивачу не надавались послуги з безоплатного зубопротезування, 19.12.2023 вона звернулась до директора КНП «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради з запитом про надання публічної інформації щодо існуючої черги з надання безоплатних стоматологічних послуг пільговикам, відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року №3551-XII.

Замість надання відповіді на публічну інформацію, директор КНП «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради надіслав відповідь від 01.11.2023 №01-453 згідно якої позивач зареєстрована в черзі для надання безоплатних стоматологічних послуг, які будуть надані мені згідно наявної черги та за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Станом на день звернення до суду, безоплатні стоматологічні послуги, зокрема безоплатне першочергове зубопротезування, позивачу не надавались.

Позивач вважає таку бездіяльність Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради та КНП «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради протиправною, оскільки: 1) послуги з безплатного зубопротезування повинні бути надані мені першочергово, а не порядку загальної черги; 2) послуги з першочергового безплатного зубопротезування не надаються без зазначення та обґрунтування конкретних причин, умов та обставин, які б перешкоджали їх наданню.

Процесуальні дії

Ухвалою суду від 08.02.2024 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження (відповідно до ст. 262 КАСУ) без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

01.03.2024 року за вхід.№8896/24 надійшов відзив на позов КНП «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради, в якому, зокрема, наголошено на необґрунтованості вимог позивача.

КНП «СП №З» ОМР здійснює облік груп населення, які мають право на пільгову терапевтичну, хірургічну санацію ротової порожнини та зубопротезування, окремо для кожної категорії (в електронному вигляді та на паперових носіях, з зазначенням контактних даних).

Стоматологічні послуги пільговій категорії населення надаються в залежності від черги відповідно до дати поставлення на облік.

Міська стоматологічна поліклініка №3 здійснює щоквартальну звірку осіб, які включені до черги на пільгове зубопротезування, з Департаментом праці та соціальної політики Одеської міської ради.

Громадянка ОСОБА_1 , 1960 р. н., яка є членом сім`ї загиблого ветерана війни та особою з інвалідністю II групи, 19.10.2023 року звернулась до Комунального некомерційного підприємства «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради, надала необхідні документи та була зареєстрована у черзі на надання безоплатних стоматологічних послуг за рахунок коштів Міської цільової програми «Здоров`я» на 2021-2023 роки.

За інформацією закладу, станом на 23.02.2024 року на виконання планових стоматологічних послуг особи пільгової категорії населення, які були зареєстровані в черзі в серпні 2022 року, тому громадянці ОСОБА_1 , як члену сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, будуть надані стоматологічні послуги в порядку наявної черги, за умови надання довідки середньомісячного сукупного доходу сім`ї, або за умови надання індивідуальної програми реабілітації, розробленої для повнолітніх - медико-соціальною експертною комісією,- як особі з інвалідністю ІІ групи.

Громадянка ОСОБА_1 у 2023 році двічі зверталась на «урядову» гарячу лінію щодо проведення безкоштовного зубопротезування. Звернення від 31.10.2023 року 3 37-Г-3060ел та від 30.10.2023 року №ГР-16334233 були розглянуті департаментом, в межах повноважень, заявниці була надана письмова відповідь та роз`яснено, що вона зареєстрована у черзі на першочергове отримання безоплатних стоматологічних послуг за Міською цільовою програмою «Здоров`я» на 2021-2023 роки та її буде запрошено до Комунального некомерційного підприємства «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради на стоматологічний огляд з подальшим наданням необхідних стоматологічних послуг.

Крім того, у 2019 та 2020 роках громадянці ОСОБА_1 було проведено безоплатне зубопротезування за рахунок коштів Міської цільової програми «Здоров`я», на 2018-2020 роки, яка діяла у зазначений період у місті Одесі, на загальну суму 8024,25 грн.

01.03.2024 року за вхід.№8907/24 надійшов відзив на позов Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позову, оскільки відповідно до повноважень, департамент організовує виконання у межах компетенції державних, регіональних, міських програм розвитку охорони здоров`я, зокрема профілактики захворювань та надання медичної допомоги.

З метою збереження та зміцнення здоров`я, профілактики та зниження показників захворюваності, інвалідності та смертності мешканців м. Одеси, підвищення якості та ефективності надання медико-санітарної допомоги, забезпечення соціальної справедливості і захисту прав громадян на охорону здоров`я, в умовах реформування галузі охорони здоров`я, в місті була розроблена та 24.12.2020 року затверджена Одеською міською радою Міська цільова програма «Здоров`я» на 2021-2023 роки, якою передбачене фінансування заходів, які не забезпечується програмою медичних гарантій.

Напрямом 8 додатку 2 до Програми передбачено покращення надання стоматологічної допомоги мешканцям міста Одеси.

Відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», Закону України «Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», Міської цільової програми «Здоров`я» на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 24.12.2020 року №21-VIII, з метою забезпечення доступності мешканців міста Одеси в отриманні медичної стоматологічної допомоги Департаментом охорони здоров`я Одеської міської ради були видані накази від 31.05.2021 року №97 «Про заходи з організації надання стоматологічних послуг населенню міста Одеси» та від 30.12.2022 року №449 «Про організацію надання безоплатної стоматологічної допомоги окремим категорія населення міста Одеси у 2023 році».

Зазначеними наказами департаменту визначені пільгові категорії населення, яким в межах виділеного фінансування за Міською цільовою програмою «Здоров`я» на 2021-2023 роки надається безоплатна медична стоматологічна допомога та шляхи надання такої допомоги.

Міські стоматологічна поліклініки здійснюють облік груп населення, які мають право на пільгову терапевтичну, хірургічну санацію ротової порожнини та зубопротезування, окремо для кожної категорії (в електронному вигляді та на паперових носіях, з зазначенням контактних даних).

Стоматологічні послуги пільговій категорії населення надаються в залежності від черги відповідно до дати поставлення на облік.

Міські стоматологічна поліклініки здійснюють щоквартальну звірку осіб, які включені до черги на пільгове зубопротезування, з Департаментом праці та соціальної політики Одеської міської ради.

Громадянка ОСОБА_1 , 1960 р.н., яка є членом сім`ї загиблого ветерана війни та особою з інвалідністю II групи, 19.10.2023 року звернулась до Комунального некомерційного підприємства «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради, надала необхідні документи та була зареєстрована у черзі на надання безоплатних стоматологічних послуг за рахунок коштів Міської цільової програми «Здоров`я» на 2021-2023 роки.

Громадянка ОСОБА_1 у 2023 році двічі зверталась на «урядову» гарячу лінію щодо проведення безкоштовного зубопротезування. Звернення від 31.10.2023 року 3 37-Г-3060ел та від 30.10.2023 року № ГР-1633423 3 були розглянуті департаментом, в межах повноважень, заявниці була надана письмова відповідь та роз`яснено, що вона зареєстрована у черзі на першочергове отримання безоплатних стоматологічних послуг за Міською цільовою програмою «Здоров`я» на 2021-2023 роки та її буде запрошено до Комунального некомерційного підприємства «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради на стоматологічний огляд з подальшим наданням необхідних стоматологічних послуг.

Комунальне некомерційне підприємство «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради є окремою юридичною особою, яка відповідно до статуту створена з метою надання пацієнтам відповідно до законодавства на безоплатній та відплатній основі кваліфікованої стоматологічної допомоги.

Таким чином, твердження Позивача щодо протиправної бездіяльності Департаменту охорони здоров`я, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні юридично значимих обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, вважаємо не обґрунтованими, а позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здорові, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Забезпечення епідемічного благополуччя населення, захист життя та здоров`я людей є однією із найважливіших функцій держави.

Згідно з частинами другою та третьою статті 49 Конституції України, охорона здоров`я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм. Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» програма державних гарантій медичного обслуговування населення (програма медичних гарантій) - програма, що визначає перелік та обсяг медичних послуг (включаючи медичні вироби) та лікарських засобів, повну оплату надання яких пацієнтам держава гарантує за рахунок коштів Державного бюджету України згідно з тарифом, для профілактики, діагностики, лікування та реабілітації у зв`язку з хворобами, травмами, отруєннями і патологічними станами, а також у зв`язку з вагітністю та пологами.

Медичні послуги та лікарські засоби, що не включені до програми медичних гарантій, не підлягають оплаті за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на реалізацію програми медичних гарантій.

Програма медичних гарантій не передбачає проведення зубопротезування населенню, у тому числі і пільговим категоріям.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції можуть фінансувати місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров`я, зокрема щодо оновлення матеріально- технічної бази, капітального ремонту, реконструкції, підвищення оплати праці працівників (програми "місцевих стимулів"), а також місцеві програми надання населенню медичних послуг, місцеві програми громадського здоров`я та інші програми в охороні здоров`я.

Департамент охорони здоров`я Одеської міської ради, відповідно до повноважень, закріплених у Положенні про Департаментом охорони здоров`я Одеської міської ради, затвердженому рішенням Одеської міської ради від 19.09.2018 року №3597-VII, є виконавчим органом Одеської міської ради, основним завданням якого є забезпечення реалізації у м. Одесі державної політики в галузі охорони здоров`я.

Відповідно до повноважень, департамент організовує виконання у межах компетенції державних, регіональних, міських програм розвитку охорони здоров`я, зокрема профілактики захворювань та надання медичної допомоги.

З метою збереження та зміцнення здоров`я, профілактики та зниження показників захворюваності, інвалідності та смертності мешканців м. Одеси, підвищення якості та ефективності надання медико-санітарної допомоги, забезпечення соціальної справедливості і захисту прав громадян на охорону здоров`я, в умовах реформування галузі охорони здоров`я, в місті була розроблена та 24.12.2020 року затверджена Одеською міською радою Міська цільова програма «Здоров`я» на 2021-2023 роки, якою передбачене фінансування заходів, які не забезпечується програмою медичних гарантій (далі - Програма).

Координацію роботи із забезпечення виконання Програми здійснює Департамент охорони здоров`я Одеської міської ради із залученням органів місцевого самоврядування, закладів охорони здоров`я, підприємств та організацій, об`єднань громадян.

Фінансування заходів Програми здійснюється в межах коштів, затверджених у бюджеті Одеської міської територіальної громади на відповідний рік.

Напрямом 8 додатку 2 до Програми передбачено покращення надання стоматологічної допомоги мешканцям міста Одеси. У рамках реалізації напряму 8 Програми передбачено здійснення наступних заходів:

8.1. Надання стоматологічної допомоги дітям (діти інваліди; діти з багатодітних сімей; діти з соціально-незахищених сімей; діти «чорнобильці»; діти сироти; діти, позбавлені батьківського піклування; діти, які перебувають у будинках дитини територіальної громади м. Одеси та дитячому будинку «Перлинка»; діти віком від 1 до 7 років.

8.2. Забезпечення невідкладної стоматологічної допомоги.

8.3. Стоматологічна допомога пільговій категорії населення.

Крім того, заходом 14.3 Програми передбачено забезпечення стоматологічною допомогою військовослужбовців, які є мешканцями м. Одеси, та військовослужбовців, які проходять службу у бригадах територіальної оборони міста Одеси.

Статтею 15 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» визначені пільги сім`ям загиблих (померлих) ветеранів війни, Захисників і Захисниць України, зокрема безплатне першочергове зубопротезування (за винятком протезування з дорогоцінних металів).

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 року №389 затверджений Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї, яким визначено механізм реалізації права на отримання пільг, а також підтвердження права на інші види пільг, які надаються з урахуванням доходу відповідно до законодавства, у том числі зубопротезування.

Порядок обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї для усіх видів держаної соціальної допомоги затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 року №632.

Законом України «Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» передбачено, що матеріальне, соціально-побутове і медичне забезпечення осіб з інвалідністю здійснюється у вигляді грошових виплат (пенсій, допомог, одноразових виплат), забезпечення медикаментами, технічними й іншими засобами, включаючи друковані видання із спеціальним шрифтом, звукопідсилюючу апаратуру та аналізатори, а також шляхом надання послуг по медичній, соціальній, трудовій і професійній реабілітації, побутовому та торговельному обслуговуванню.

Види необхідної матеріальної, соціально-побутової і медичної допомоги особам з інвалідністю визначаються органами медико-соціальної експертизи в індивідуальній програмі реабілітації. Допомога подається за рахунок коштів Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.

Особам з інвалідністю і дітям з інвалідністю надаються безоплатно або на пільгових умовах на підставі індивідуальної програми реабілітації послуги із соціально-побутового і медичного обслуговування, допоміжні засоби реабілітації (засоби для пересування, протезні вироби, сурдотехнічні засоби, мобільні телефони тощо), вироби медичного призначення (індивідуальні пристрої, протези очей, зубів, щелеп, окуляри, слухові та голосоутворювальні апарати, ендопротези, сечо- та калоприймачі тощо), а також автомобілі, крісла колісні з електроприводом - за наявності відповідного медичного висновку.

Відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», Закону України «Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», Міської цільової програми «Здоров`я» на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 24.12.2020 року №21-VIII, з метою забезпечення доступності мешканців міста Одеси в отриманні медичної стоматологічної допомоги Департаментом охорони здоров`я Одеської міської ради були видані накази від 31.05.2021 року №97 «Про заходи з організації надання стоматологічних послуг населенню міста Одеси» та від 30.12.2022 року №449 «Про організацію надання безоплатної стоматологічної допомоги окремим категорія населення міста Одеси у 2023 році».

Зазначеними наказами департаменту визначені пільгові категорії населення, яким в межах виділеного фінансування за Міською цільовою програмою «Здоров`я» на 2021 -2023 роки надається безоплатна медична стоматологічна допомога та шляхи надання такої допомоги.

Так, підпунктом 1.3.4. пункту 1.3. наказу департаменту від 31.05.2021 року №197 визначено, що проведення безоплатної першочергової терапевтичної, хірургічної санації ротової порожнини та зубопротезування за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, при наданні довідки, виданої структурним підрозділом з питань соціального захисту населення для отримання пільг з урахуванням доходу, здійснюється:

учасникам війни (стаття 14 закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»);

особам, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (стаття 15 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»);

ветеранам праці;

особам, які мають особливі, в тому числі трудові, заслуги перед Батьківщиною;

колишнім в`язням концентраційних таборів, гетто та інших місць примусового тримання в період Другої світової війни; особам, які були насильно вивезені на примусові роботи на територію Німеччини або її союзників, що перебували у стані війни з колишнім Союзом PCP, або на території окупованих Німеччиною інших держав; дітям партизанів, підпільників, інших учасників боротьби з націонал-соціалістським режимом у тилу ворога, яких у зв`язку з патріотичною діяльністю їх батьків було піддано репресіям, фізичним розправам, гонінням;

дружинам (чоловікам) померлих жертв нацистських переслідувань, визнаних за життя особами з інвалідністю від загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин, які не одружилися вдруге.

Також, підпунктом 1.3.6. пункту 1.3 наказу департаменту від 31.05.2021 року №197 визначено, що проведення безоплатної першочергової терапевтичної, хірургічної санації ротової порожнини та зубопротезування особам з інвалідністю здійснюється на підставі індивідуальної програми реабілітації для повнолітніх - медико-соціальною експертною комісією, а для дітей з інвалідністю - лікарсько-консультативною комісією закладів охорони здоров`я.

Міські стоматологічна поліклініки здійснюють облік груп населення, які мають право на пільгову терапевтичну, хірургічну санацію ротової порожнини та зубопротезування, окремо для кожної категорії (в електронному вигляді та на паперових носіях, з зазначенням контактних даних).

Стоматологічні послуги пільговій категорії населення надаються в залежності від черги відповідно до дати поставлення на облік.

Міські стоматологічна поліклініки здійснюють щоквартальну звірку осіб, які включені до черги на пільгове зубопротезування, з Департаментом праці та соціальної політики Одеської міської ради.

Відшкодування вартості наданих стоматологічних послуг забезпечується за кошти бюджету Одеської міської територіальної громади відповідно до розрахункової собівартості медичних послуг, яка відповідає проведеній підприємством калькуляції витрат, шляхом складання акту виконаних послуг та реєстру пацієнтів.

Міськими стоматологічними поліклініками ведеться окремих облік пацієнтів та проведених стоматологічних послуг окремо по кожній категорії населення, які здійснені за рахунок коштів бюджету Одеської міської територіальної громади.

Наказами департаменту встановлено, що для отримання безоплатних стоматологічних послуг, до підприємства, окрім іншого, обов`язково надаються наступні документи:

письмова заява;

копія паспорту з реєстрацією місця проживання в місті Одесі;

копія довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків;

копія документа (посвідчення) про належність особи до пільгової категорії громадян, зазначеній п.1.3., 1.4. наказу департаменту;

довідка для отримання інших видів пільг, які налаються з урахуванням доходу для пільгової категорії громадян, зазначеній у п 1.3.3., 1.3.4. наказу департаменту;

індивідуальна програма реабілітації, розроблена медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю).

Громадянка ОСОБА_1 , 1960 р.н., яка є членом сім`ї загиблого ветерана війни та особою з інвалідністю II групи, 19.10.2023 року звернулась до Комунального некомерційного підприємства «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради, надала необхідні документи та була зареєстрована у черзі на надання безоплатних стоматологічних послуг за рахунок коштів Міської цільової програми «Здоров`я» на 2021-2023 роки.

Вказане не заперечується і позивачем.

За інформацією закладу, станом на 23.02.2024 року на виконання планових стоматологічних послуг особи пільгової категорії населення, які були зареєстровані в черзі в серпні 2022 року.

Громадянка ОСОБА_1 у 2023 році двічі зверталась на «урядову» гарячу лінію щодо проведення безкоштовного зубопротезування. Звернення від 31.10.2023 року 3 37-Г-3060ел та від 30.10.2023 року № ГР-1633423 3 були розглянуті департаментом, в межах повноважень, заявниці була надана письмова відповідь та роз`яснено, що вона зареєстрована у черзі на першочергове отримання безоплатних стоматологічних послуг за Міською цільовою програмою «Здоров`я» на 2021-2023 роки та її буде запрошено до Комунального некомерційного підприємства «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради на стоматологічний огляд з подальшим наданням необхідних стоматологічних послуг.

У зв`язку із закінченням дії у 2023 році Міської цільовою програмою «Здоров`я» на 2021-2023 роки, департаментом охорони здоров`я Одеської міської ради була розроблена та 21.11.2023 року Одеською міською радою затверджена Міська цільова програма «Здоров`я» на 2024-2026 роки, якою також передбачено надання стоматологічної допомоги мешканцям міста Одеси, у тому числі пільговим категоріям населення (напрям 7 Програми).

Крім того, у 2019 та 2020 роках громадянці ОСОБА_1 було проведено безоплатне зубопротезування за рахунок коштів Міської цільової програми «Здоров`я», на 2018-2020 роки, яка діяла у зазначений період у місті Одесі, на загальну суму 8024,25 грн.

Як стверджує позивач, бездіяльність Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради та КНП «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради є протиправною, оскільки: 1) послуги з безплатного зубопротезування повинні бути надані першочергово, а не порядку загальної черги; 2) послуги з першочергового безплатного зубопротезування не надаються без зазначення та обґрунтування конкретних причин, умов та обставин, які б перешкоджали їх наданню.

При цьому, позивач посилається на Постанову Великої Палати Верховного Суду від 08 вересня 2022 року у справі № 9901/276/19 в якій визначено, що протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень необхідно розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Водночас для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту несвоєчасного виконання обов`язкових дій, а важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість і межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів особи.

Як встановлено судом, відповідно до пункту 2.1.3. Положення основним завданням Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради є здійснення контролю за діяльністю установ та підприємств охорони здоров`я комунальної власності територіальної громади м. Одеси. Департамент охорони здоров`я Одеської міської ради не проводить господарську діяльність з медичної практики. До компетенції департаменту не відноситься питання щодо ведення обліку груп населення, які мають право на безоплатну першочергову медичну стоматологічну допомогу та зубопротезування.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Комунальне некомерційне підприємство «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради є окремою юридичною особою, яка відповідно до статуту створена з метою надання пацієнтам відповідно до законодавства на безоплатній та відплатній основі кваліфікованої стоматологічної допомоги.

Таким чином, твердження Позивача щодо протиправної бездіяльності Департаменту охорони здоров`я, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні юридично значимих обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, є не обґрунтованими.

В свою чергу, КНП «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради зареєструвала ОСОБА_1 у черзі на першочергове отримання безоплатних стоматологічних послуг за Міською цільовою програмою «Здоров`я» на 2021-2023 роки, отже в її діях також відсутня протиправна бездіяльність.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Згідно з ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

При розв`язанні спору, суд зважає на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999 року у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007 року у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011 року у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010 року у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994 року у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003 року у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008 року у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") і тому надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та дослухався до усіх аргументів сторін, які ясно і чітко сформульовані та здатні вплинути на результат вирішення спору.

Керуючись ст.ст.2-9, 139, 242, 246, 250, 251, 255, 262, 293-297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Департаменту охорони здоров`я Одеської міської ради, Комунального некомерційного підприємства «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання здійснити безоплатне першочергове зубопротезування - відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення підписано 17.05.2024 року у зв`язку з перебуванням головуючого судді у щорічній черговій відпустці.

ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

Департамент охорони здоров`я Одеської міської ради (адреса: 65074, м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д, код ЄДРПОУ 02013082, ел. пошта gorzdrav@omr.gov.ua)

Комунальне некомерційне підприємство «Стоматологічна поліклініка №3» Одеської міської ради (адреса: 65080, м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 86а, код ЄДРПОУ 02008402, ел. пошта knp_sp3_omr@ukr.net)

Головуючий суддя Нінель ПОТОЦЬКА

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2024
Оприлюднено20.05.2024
Номер документу119094671
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —420/4035/24

Рішення від 17.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні