Рішення
від 09.05.2024 по справі 140/642/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 травня 2024 року ЛуцькСправа № 140/642/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Каленюк Ж.В.,

за участю секретаря судового засідання Клочко А.С.,

представника відповідача Ковальчук О.В.,

представника третьої особи Солодухи А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Рожищенська міська рада про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Рожищенська міська рада про визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 21 жовтня 2020 року №56-ІЗ «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель» в частині затвердження технічної документації з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Сокільської сільської ради Рожищенського району Волинської області щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 площею 4,5307 га; зобов`язання скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 площею 4,5307 га у Державному земельному кадастрі та закрити поземельну книгу на земельну ділянку; зобов`язання скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895 площею 0,3866 га у Державному земельному кадастрі та закрити поземельну книгу на земельну ділянку (а.с.42-50).

В обґрунтування позову ОСОБА_1 вказала, що на підставі рішення Сокільської сільської Ради народних депутатів від 23 березня 1999 року №5/4 їй видано державний акт серії ІV-ВЛ №014213 від 27 червня 2000 року на право приватної власності на землю (на дві земельні ділянки загальною площею 0,60 га на території села Сокіл Сокільської сільської ради для ведення особистого підсобного господарства). У 2023 році під час проведення землевпорядних робіт з відновлення (встановлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) було виявлено, що на місці розташування належних на праві власності позивачу земельних ділянок вже є сформовані земельні ділянки та земельна ділянка площею 0,40 га накладається на сформовану земельну ділянку з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 площею 4,5307 га (зареєстрована в Державному земельному кадастрі згідно з технічною документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробленої за наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 21 жовтня 2020 року №56-ІЗ); земельна ділянка площею 0,20 га накладається на сформовану земельну ділянку з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895 площею 0,3866 га (зареєстрована в Державному земельному кадастрі згідно з проектом землеустрою щодо відведення земельних ділянок), при цьому відомості про такі земельні ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.

Позивач зазначила, що після виготовлення технічної документації із землеустрою на належні їй земельні ділянки державним кадастровим реєстратором в обох випадках було відмовлено у внесенні до Державного земельного кадастру відомостей про формування земельних ділянок загальною площею 0,60 га та присвоєння кадастрових номерів у зв`язку з накладенням цих земельних ділянок на вже сформовані земельні ділянки, тобто, реєстрація в Державному земельному кадастрі земельних ділянок з кадастровими номерами 0724586200:01:002:0731 та 0724586200:01:002:0895 перешкоджає реалізації її прав як власника земельних ділянок.

Позивач вказала, що підстави для скасування державним кадастровим реєстратором державної реєстрації земельної ділянки визначені частиною десятою статті 24 Закону України від 07 липня 2011 року №3613-VI «Про Державний земельний кадастр» (далі Закон №3613-VI). Однак у ситуації, що склалася, єдиним можливим способом є ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки і така підстава передбачена у названій статті. А відповідно до приписів статті 25 Закону №3613-VI, пунктів 60, 61 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051 (далі Порядок №1051), у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі рішення суду державним кадастровим реєстратором скасовується запис в Поземельній книзі шляхом внесення до державного земельного кадастру відомостей про його скасування, що матиме наслідком закриття поземельної книги. Тому, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 площею 4,5307 га утворилася внаслідок інвентаризації земель сільськогосподарського призначення згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 21 жовтня 2020 року №56-13 «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель» й при цьому не було враховано правовстановлюючі документи на належні ОСОБА_1 земельні ділянки, то позивач вважає, що у цьому разі для відновлення її порушеного права такий наказ, що був підставою для державної реєстрації земельної ділянки, необхідно скасувати у відповідній частині (щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731); одночасно підлягає скасуванню державна реєстрація цієї земельної ділянки та закриття поземельної книги.

Водночас земельна ділянка з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895 площею 0,3866 га була сформована на підставі проекту землеустрою, дозвіл на складання якого надавався Рожищенською міською радою (рішення від 17 червня 2021 року №8/41 про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянам у власність для ведення особистого селянського господарства шляхом поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0724586200:01:002:0749 площею 4,6650 га). Зазначене рішення Рожищенської міської ради не може бути скасоване, бо відповідно до проекту землеустрою шляхом поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0724586200:01:002:0749 утворилися нові земельні ділянки: з кадастровим номером 0724586200:01:002:0896 (передана у приватну власність) та з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895, яка сформована протиправно та перетинається із земельною ділянкою позивачки. Тому скасуванню підлягає державна реєстрація цієї земельної ділянки та закриття поземельної книги.

З наведених підстав позивач просила позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позов (а.с.58-61) відповідач позовні вимоги не визнав та у їх задоволенні просив відмовити повністю. В обґрунтування цієї позиції вказав, що відповідно до приписів статті 35 Закону України «Про землеустрій», на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 09 жовтня 2020 року №24-ІЗ «Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності» проведено інвентаризацію земель на території Волинської області загальною площею 19000,00 га з метою формування земельних ділянок для наповнення Державного земельного кадастру.

Відповідач вважає, що не вчиняв протиправних дій, а відповідальність за достовірність документації відповідно до закону несе її розробник Товариство з обмеженою відповідальністю «Азимут плюс» (далі ТзОВ «Азимут плюс»), з яким Головне управління уклало договір на розробку технічної документації із землеустрою. Розроблена технічна документація з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Сокільської сільської ради Рожищенського району Волинської області загальною площею 6,6012 га була погоджена та затверджена у встановленому порядку з видачею наказу від 21 жовтня 2020 року №56-ІЗ «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель», а на її підставі відомості внесено до Державного земельного кадастру, зокрема, й про спірну земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 4,5307 га з присвоєнням кадастрового номеру 0724586200:01:002:0731.

Поряд з тим Головне управління Держгеокадастру у Волинській області не було розпорядником земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895 та не приймало відповідні накази щодо передачі спірної земельної ділянки сільськогосподарського призначення у власність. Дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,3500 га у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів Рожищенської міської ради надавала Рожищенська міська рада. На підставі проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки відомості про земельну ділянку площею 0,3866 га внесено до Державного земельного кадастру, з присвоєнням кадастрового номеру 0724586200:01:002:0895. Відповідальність за достовірність відомостей, зазначених у документах, що є підставою для їх внесення до Поземельної книги, несуть особи, які видали (склали) такі документи. Натомість вичерпний перелік підстав для скасування державної реєстрації визначений в частині десятій статті 24 Закону «Про Державний земельний кадастр», зокрема, на підставі рішення суду. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки є підставою для закриття Поземельної книги.

У відповіді на відзив (а.с.84-88) позивач підтримала доводи позову, наголосивши, що належні їй земельні ділянки, які перетинаються із земельними ділянками з кадастровими номерами 0724586200:01:002:0731 та 0724586200:01:002:0895, надавалися Сокільською сільською Радою народних депутатів на підставі рішення від 23 березня 1999 року №5/4 в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; виданий державний акт на право приватної власності на землю ніким не оспорювався та не скасований. Скасування державної реєстрації земельних ділянок на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації передбачене частиною тринадцятою статті 79-1 Земельного кодексу України, частиною десятою статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр».

Позивач вважає, що в порушення вимог Закону України «Про землеустрій», частини восьмої статті 186 Земельного кодексу України відповідач погодив і затвердив документацію із землеустрою, якою не встановлено та не враховано ні правового статусу, ні меж та розмірів земельної ділянки, що належить позивачу на підставі державного акта на право приватної власності на землю. Тому наказ відповідача від 21 жовтня 2020 року №56-13 є протиправним в частині затвердження технічної документації з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Сокільської сільської ради Рожищенського району Волинської області щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731. Як наслідок, державна реєстрація цієї земельної ділянки підлягає скасуванню, як і державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895, яка утворилася одночасно із земельними ділянками з кадастровим номером 0724586200:01:002:0897 (комунальна власність) та з кадастровим номером 0724586200:01:002:0896 (передана у приватну власність іншій особі) шляхом поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0724586200:01:002:0749. Рішення щодо затвердження технічної документації із землеустрою на земельну ділянку з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895, сформовану без врахування правовстановлюючих документів (державного акта серії IV-ВЛ №014213 від 27 червня 2000 року на право приватної власності на землю), Рожищенською міською радою не затверджувалося, тому відсутнє рішення, яке підлягає скасуванню, але при цьому незаконною є державна реєстрація цієї земельної ділянки.

Заперечення відповідача на відповідь на відзив (а.с.90-93) дублюють доводи, викладені у відзиві на позов.

У поясненні щодо позову (а.с.67-69) третя особа вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, зазначивши, що є правонаступником Сокільської сільської ради. Земельні ділянки з кадастровими номерами 0724586200:01:002:0731 та 0724586200:01:002:0895 є землями запасу, розташовані на території Рожищенської територіальної громади й відповідно до пункту 24 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України вважаються землями комунальної власності; право власності на земельні ділянки не зареєстроване. На підставі проекту землеустрою, дозвіл на складання якого надавався Рожищенською міською радою громадянці ОСОБА_2 шляхом поділу земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0749, утворилися нові земельні ділянки з кадастровими номерами 0724586200:01:002:0897, 0724586200:01:002:0896 (передана у приватну власність) та 0724586200:01:002:0895 (перетинається із земельною ділянкою позивача).

Внаслідок накладення земельних ділянок позивача, право на які підтверджується державним актом на право приватної власності на землю, на земельні ділянки з кадастровими номерами 0724586200:01:002:0731 та 0724586200:01:002:0895 Рожищенська міська рада не може належно ними розпорядитися. Скасування державної реєстрації цих земельних ділянок дозволить Рожищенській міській раді розробити технічну документацію із землеустрою, в результаті чого можна буде сформувати нові земельні ділянки, що не перетинатимуться з іншими, а також дасть можливість надавати сформовані земельні ділянки в оренду та отримувати надходження від орендної плати до бюджету громади.

Ухвалою суду від 27 лютого 2024 року суд розгляд справи визначив проводити за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 04 квітня 2024 року закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні суд, заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши письмові докази, встановив такі обставини.

На підставі рішення Сокільської сільської Ради народних депутатів від 23 березня 1999 року №5/4 ОСОБА_1 видано державний акт серії ІV-ВЛ №014213 від 27 червня 2000 року на право приватної власності на землю - на дві земельні ділянки 0,40 га та 0,20 га для ведення особистого підсобного господарства на території села Сокіл Сокільської сільської ради, тобто загальною площею 0,60 га (а.с.8).

У 2023 році позивач для державної реєстрації цих ділянок з присвоєнням кадастрових номерів з метою належного оформлення речових прав на них звернулася до землевпорядної організації для виготовлення технічної документації на земельні ділянки. Проте під час проведення землевпорядних робіт з відновлення (встановлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) було виявлено, що на місці розташування земельних ділянок вже є сформовані земельні ділянки та земельна ділянка площею 0,40 га накладається на сформовану земельну ділянку з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 площею 4,5307 га з цільовим призначення 16.00 - Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), а земельна ділянка площею 0,20 га накладається на сформовану земельну ділянку з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895 площею 0,3866 га з цільовим призначення 01.17 - Земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам).

З матеріалів справи видно, що після виготовлення технічної документації із землеустрою ОСОБА_1 28 грудня 2023 року звернулася до державного кадастрового реєстратора для внесення до Державного земельного кадастру відомостей про формування земельних ділянок загальною площею 0,60 га та присвоєння їм кадастрових номерів.

04 січня 2024 року державним кадастровим реєстратором Відділу №3 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Сумській області за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 28 грудня 2023 року (реєстраційний номер ЗВ-9708014082023) про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру рішенням №РВ-5900000582024 відмовлено у вчиненні дій, про які йшлося у заяві, у зв`язку з накладенням земельної ділянки на вже сформовані земельні ділянки (а.с.27). Так згідно з висновком щодо перевірки електронного документа встановлено перетин ділянки з ділянкою з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731; площа співпадає на 85,7397% (а.с.29).

Також за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 28 грудня 2023 року (реєстраційний номер ЗВ-9708014052023) державним кадастровим реєстратором Відділу №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області прийнято рішення від 08 січня 2024 року №РВ-1400001512024 про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру через розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини (а.с.30). Згідно з висновком щодо перевірки електронного документа (а.с.32) встановлено перетин ділянки з ділянкою 0724586200:01:002:0895; площа співпадає на 100%, накладка критична.

З витягу з Державного земельного кадастру від 10 листопада 2023 року №НВ-0002407132023 (а.с.15-20) судом встановлено, що державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 у Державному земельному кадастрі проведено 08 жовтня 2020 року Відділом у Чернівецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області згідно з технічною документацією із землеустрою щодо інвентаризації земель, розробленою ТзОВ «Азимут плюс» за наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру від 10 листопада 2023 року №НВ-0002407212023 (а.с.21-26) державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895 у Державному земельному кадастрі проведено 08 грудня 2021 року Відділом у Рожищенському районі Міжрайонного управління у Ківерцівському та Рожищенському районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Не є спірною та обставина, що земельна ділянка з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 площею 4,5307 га утворилася внаслідок інвентаризації земель сільськогосподарського призначення. Так наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 21 жовтня 2020 року №56-13 «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель» затверджено технічну документацію з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Сокільської сільської ради Рожищенського району Волинської області загальною площею 6,6013 га, а саме земельної ділянки площею 2,0706 га з кадастровим номером 0724586200:01:002:0729 та земельної ділянки площею 4,5307 га з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 (а.с.11).

Листом Рожищенської міської ради від 16 січня 2024 року №М-21/19.3/2-24 (а.с.12) підтверджено, що земельна ділянка з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895 площею 0,3866 га була сформована на підставі проекту землеустрою, дозвіл на складання якого надавався рішенням Рожищенської міської ради від 17 червня 2021 року №8/41 «Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_2 » шляхом поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0724586200:01:002:0749 площею 4,6650 га (а.с.22). Так внаслідок поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0724586200:01:002:0749 утворилися нові земельні ділянки: з кадастровим номером 0724586200:01:002:0897 (а.с.73-78), з кадастровим номером 0724586200:01:002:0896, яка передана у приватну власність ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства (а.с.72 зворот); з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895, яка перетинається із земельною ділянкою позивачки ОСОБА_1 (а.с.21-26).

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року №708-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Волинської області» Сокільська територіальна громада Рожищенського (на сьогодні Луцького) району Волинської області увійшла до складу Рожищенської територіальної громади Луцького району Волинської області.

Згідно з підпунктами 1, 4 пункту 61 розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі розформовані територіальні громади); сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади.

Тож правонаступником Сокільської сільської ради є Рожищенська міська рада.

За приписами пункту 24 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України (згідно із Законом від 28 квітня 2021 року №1423-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин») з дня набрання чинності цим пунктом (з 27 травня 2021 року) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель . Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

До цього часу земельні ділянки з кадастровими номерами 0724586200:01:002:0895 та 0724586200:01:002:0731 зареєстровані виключно як об`єкти права та відомості щодо державної реєстрації права власності та/або користування цими земельними ділянками за третіми особами в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні (а.с.13-14).

Цей спір зумовлений тим, що земельні ділянки з кадастровими номерами 0724586200:01:002:0895 та 0724586200:01:002:0731 сформовані та зареєстровані в Державному земельному кадастрі та вони накладаються (перетинаються) із земельними ділянками позивача, право на які підтверджується державним актом серії IV-ВЛ №014213 від 27 червня 2000 року на право приватної власності на землю, але які не були зареєстровані в Державному земельному кадастрі з присвоєнням їм кадастрового номера.

При вирішенні спору суд враховує такі нормативно-правові акти.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Як визначено частинами першою четвертою, десятою, одинадцятою статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Згідно зі статтею 202 Земельного кодексу України державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.

Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру регулюються Законом України від 07 липня 2011 року №3613-VI «Про Державний земельний кадастр» (далі - Закон №3613-VI).

У статті 1 Закону №3613-VI визначено, що державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами. Державна реєстрація земельної ділянки - це внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Відповідно до статті 6 Закону №3613-VI ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з частиною першою статті 9 Закону №3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Як передбачено частиною першою статті 21 Закону №3613-VI, відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні.

Частинами першою, другою, шостою статті 16 Закону №3613-VI установлено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

Частинами першою, другою статті 24 названого Закону передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За приписами частини тринадцятої статті 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», не було зареєстровано протягом року з вини заявника. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Такі ж підстави для скасування державної реєстрації земельної ділянки наведені за вичерпним і остаточним переліком у частині десятій статті 24 Закону №3613-VI, згідно з якою державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Зазначені підстави для скасування державної реєстрації земельних ділянок містить пункт 114 Порядку №1051.

Надаючи оцінку доводам сторін у цій справі, суд виходить із того, що ОСОБА_1 у встановленому порядку набула право приватної власності на земельні ділянки загальною площею 0,60 га, про що наявний державний акт ІV-ВЛ №014213 від 27 червня 2000 року (а.с.8).

Відповідно до пункту 2 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №3613-VI земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

Статтею 35 Закону №858-IV встановлено, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, виявлення та виправлення помилок у відомостях Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 09 жовтня 2020 року №24-ІЗ «Про інвентаризацію земель» на території Волинської області визначено провести державну інвентаризацію земель щодо несформованих земельних ділянок державної власності та земельних ділянок державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі (а.с.10). Контроль за виконанням цього наказу було покладено на Управління землеустрою та охорони земель.

При проведенні інвентаризації розробником технічної документації з інвентаризації земель ТзОВ «Азимут плюс» не встановлено правового статусу, меж та розмірів земельної ділянки, що належить ОСОБА_1 згідно з державним актом серії IV-BJI №014213 від 27 червня 2000 року на право приватної власності на землю, а Головне управління Держгеокадастру у Волинській області своїм наказом від 21 жовтня 2020 року №56-13 «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель» затвердило технічну документацію з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Сокільської сільської ради Рожищенського району Волинської області загальною площею 6,6013 га, включаючи земельну ділянку площею 4,5307 га з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731, що перетинається із належною позивачу земельною ділянкою.

Згідно з частиною восьмою статті 186 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

Оскільки при проведенні інвентаризації земель не дотримано приписів статті 35 Закону №858-IV, то затвердження Головним управління Держгеокадастру у Волинській області результатів інвентаризації технічної документації з інвентаризації земель в частині земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 призвело до негативних наслідків для позивача, адже вона не може зареєструвати належну їй земельну ділянку в Державному земельному кадастрі та в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

У цьому контексті суд виходить із принципу «належного урядування», на особливу важливість якого вказано у рішенні Європейського суду з прав людини від 20 жовтня 2011 року у справі «Рисовський проти України» (заява №29979/04). Цей принцип передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах «Беєлер проти Італії» [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява №33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, «Онер`їлдіз проти Туреччини» [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява №21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), заява №10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. рішення у справі «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), п. 74, від 20 травня 2010 року).

Отже, за таких обставин наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 21 жовтня 2020 року №56-13 є протиправним в частині затвердження технічної документації з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Сокільської сільської ради Рожищенського району Волинської області щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 та суд погоджується, що у цій частині наказ належить скасувати.

Проведення державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 на підставі затвердженої технічної документації з інвентаризації земель порушує права позивача як власника, що відповідно до приписів частини тринадцятої статті 79-1 Земельного кодексу України, частини десятої статті 24 Закону №3613-VI та пункту 114 Порядку №1051 є підставою для скасування державної реєстрації означеної земельної ділянки судом. Іншого способу для вирішення спірної ситуації не існує, адже правові підстави для скасування державним кадастровим реєстраторам чітко визначені законом й інші правові підстави до цього випадку не можуть бути застосовані.

Суд вважає, що внаслідок державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895 також порушуються права позивача. Нагадаємо, що відповідно до висновку щодо перевірки електронного документа (а.с.32) має місце перетин земельної ділянки позивача з ділянкою 0724586200:01:002:0895 (накладання на 100 відсотків). Згідно з витягом з Державного земельного кадастру від 10 листопада 2023 року №НВ-0002407212023 (а.с.21-26) земельна ділянка з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895 є землями запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам), право власності на яку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстроване.

При цьому, як встановлено судом та про це зазначалося вище, рішення щодо затвердження технічної документації із землеустрою безпосередньо на вказану земельну ділянку Рожищенською міською радою не приймалося. Рішення Рожищенської міської ради від 10 лютого 2022 року №16/16 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки, передачу земельних ділянок у власність» (а.с.106-110) стосувалося затвердження проекту землеустрою щодо відведення для передачі у власність земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0896, яка, як і земельна ділянка з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895, утворилася шляхом поділу земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 0724586200:01:002:0749.

Між тим, зважаючи на те, що земельна ділянка з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895 була сформована без врахування правовстановлюючих документів на землю ОСОБА_1 - державного акта серії IV-ВЛ №014213 від 27 червня 2000 року на право приватної власності на землю, то державна реєстрація цієї земельної ділянки також підлягає скасуванню.

Згідно з положеннями пунктів 57, 58 Порядку №1051 Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156-2 цього.

У разі закриття Поземельної книги Державний кадастровий реєстратор: 1) за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру проставляє на титульному аркуші Поземельної книги в електронній (цифровій) формі електронну позначку про факт її закриття за власним кваліфікованим електронним підписом; 2) проставляє на титульному аркуші Поземельної книги в паперовій формі позначку про факт її закриття за формою згідно з додатком 9.

Отже, скасування державної реєстрації земельної ділянки здійснюється шляхом закриття Поземельної книги, а наявність рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки якраз і є підставою для вчинення відповідних дій державним кадастровим реєстратором у спосіб, який визначений Порядком №1051. Тобто, закриття Поземельної книги є стадією виконання судового рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Враховуючи зазначене, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази у справі, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивача є задоволення позову у спосіб визнання протиправним та скасування наказу Головного управління Держеокадастру у Волинській області від 21 жовтня 2020 року №56-ІЗ «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель» в частині затвердження технічної документації з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Сокільської сільської ради Рожищенського району Волинської області щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 та зобов`язання відповідача скасувати державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 0724586200:01:002:0731 та 0724586200:01:002:0895 у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду із цим позовом із немайновими вимогами позивач сплатила судовий збір у сумі 2422,40 грн, що підтверджується квитанціями від 16 січня 2024 року №1266453034, від 01 лютого 2024 року №0.0.3446559460.1, витягами про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України (а.с.5а, 34, 41, 51).

У зв`язку із задоволенням позову позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача належить відшкодувати судові витрати у сумі 2422,40 грн.

Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (43021, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Винниченка, будинок 67, ідентифікаційний код юридичної особи 39767861), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Рожищенська міська рада (45101, Волинська область, місто Рожище, вулиця Незалежності, будинок 60, ідентифікаційний код юридичної особи 04333268) про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держеокадастру у Волинській області від 21 жовтня 2020 року №56-ІЗ «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель» в частині затвердження технічної документації з інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів Сокільської сільської ради Рожищенського району Волинської області щодо земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731.

Зобов`язати Головне управління Держеокадастру у Волинській області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0731 та земельної ділянки з кадастровим номером 0724586200:01:002:0895 у Державному земельному кадастрі.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Волинській області судові витрати у сумі 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві грн 40 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

Повний текст рішення складено 17 травня 2024 року

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.05.2024
Оприлюднено22.05.2024
Номер документу119136052
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —140/642/24

Рішення від 09.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Рішення від 09.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні