Рішення
від 20.05.2024 по справі 160/6452/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 травня 2024 рокуСправа №160/6452/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кадникової Г.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Національного технічного університету "Дніпровська політехніка" про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправними дії Національного технічного університету «Дніпровська політехніка» (далі відповідач) щодо невиплати позивачу грошової допомоги за 2023 рік у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії протягом шести місяців щомісячно з дня здавання чотирьох разових максимально допустимих доз донацій плазми крові методом аферезу;

- зобов`язати відповідача здійснити позивачу виплату грошової допомоги за 2023 рік у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії протягом шести місяців щомісячно з дня здавання чотирьох разових максимально допустимих доз донацій плазми крові методом аферезу.

В обґрунтування позовної заяви зазначено, що позивачем безкоштовно здано чотири рази плазму крові методом аферезу в максимально допустимій дозі, що підтверджується довідками. Проте, всупереч Закону України "Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові" відповідачем відмовлено у виплаті йому грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії. Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду за захистом своїх прав та інтересів.

Ухвалою суду від 15.04.2024р. позовну заяву прийнято до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.

Відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого заперечує проти заявлених позовних вимог, просить суд відмовити у задоволенні позову в повному обсязі зазначає, що відповідач звертався до Дніпропетровської обласної ради з проханням надати інформацію стосовно наявності обласних програм з розвитку донорства крові та виплат грошової допомоги студентам. На вищевказаний запит отримано відповідь, що переліком заходів обласної програми "Здоров`я населення Дніпропетровщини на 2020-2024 роки" виплата грошової допомоги після здійснення донації крові не передбачена". Відповідач зазначає, що на підставі Закону України "Про державний бюджет України на 2024 рік" та Правил складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання Міністерство освіти і науки України видало наказ "Про затвердження паспортів бюджетної програми на 2024 рік за КПКВК 2201160" від 14.02.2024р. №179 та "Про затвердження паспорта бюджетної програми на 2024 рік за КПКВК 2201190" від 20.02.2024р. №201. За КПКВК 2201190 "Виплата академічних стипендій студентам (курсантам), аспірантам, докторантам закладів фахової передвищої та вищої освіти" не передбачено виплату вищевказаної допомоги. Крім того, виплата за рахунок університету такої допомоги буде вважатись нецільовим використанням бюджетних коштів.

Позивачем подано відповідь на відзив, яка за своїм змістом підтверджує обґрунтування позову.

Відповідачем подано заперечення проти відповіді на відзив, яке за своїм змістом підтверджує обґрунтування відзиву на позов.

Вивчивши матеріали справи, оцінивши наведені сторонами доводи, суд виходить з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 навчається на другом курсі Національного технічного університету "Дніпровська політехніка" заочного відділення на умовах договору з 01.09.2022 року.

Відповідно до довідок ОСОБА_1 безкоштовно здав плазму крові методом аферезу максимально допустимими дозами 07.09.2023 року, 21.09.2023 року, 05.10.2023 року та 29.01.2024 року.

08.02.2024 року позивач звернувся до Національного технічного університету "Дніпровська політехніка" із заявою про виплату грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії протягом шести місяців з дня здавання чотирьох разових максимально допустимих доз безкоштовної здачі плазми крові методом аферезу.

Листом від 20.02.2024 року №17-17/5 відповідач повідомив, що на звернення Національного технічного університету "Дніпровська політехніка" до Дніпропетровської обласної ради стосовно наявності обласних програм з розвитку донорства крові та виплат грошової допомоги студентам, було повідомлено, що рішенням обласної ради від 05.11.2021 року затверджено обласну програму "Здоров`я населення Дніпропетровщини на 2020-2024 роки", проте переліком заходів даної програми виплата грошової допомоги після здійснення донації крові не передбачена. На підставі звернення НТУ "Дніпровська політехніка" підготовлено запит до Дніпровської міської ради стосовно наявності обласних та місцевих програм та можливості виплати грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про безпеку та якість донорської крові та її компонентів", адже виплата за рахунок університету є нецільовим використанням бюджетних коштів.

Позивач ввжає дії відповідача протиправними щодо невиплати грошової допомоги, а тому звернувся до суду з відповідним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Законодавство України про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові базується на Конституції України та складається з Закону України "Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові" від 30.09.2020 року №931-IX (далі - Закон №931-IX), інших законодавчих актів, що регулюють відносини з питань, пов`язаних із донорством крові та компонентів крові, інших прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Правові та організаційні засади державної політики щодо організації заготівлі, тестування, переробки, зберігання, розподілу, транспортування та реалізації донорської крові та компонентів крові, функціонування системи крові, визначає стандарти безпеки та якості донорської крові та компонентів крові з метою забезпечення рівного доступу населення України до якісних і безпечних компонентів донорської крові у необхідній кількості, організації обігу донорської крові та компонентів крові, забезпечення безпеки та здоров`я донорів крові та компонентів крові, а також їх реципієнтів, захисту їхніх прав та законних інтересів визначені Законом №931-IX.

Так, відповідно до визначених термінів у Законі №931-IX:

аферез - метод отримання компонентів крові за допомогою машинної переробки цільної крові, за якого залишкові компоненти крові повертаються донору під час або наприкінці процесу;

добровільне безоплатне донорство - здійснення донором донації крові та/або компонентів крові з особистої волі та без отримання грошової винагороди за таку донацію (у формі готівкових коштів чи в будь-якій іншій формі, що може вважатися еквівалентом грошей), крім невеликих сувенірів, легких закусок та відшкодування витрат на дорогу;

донорство крові та компонентів крові - добровільний акт людини, що полягає у донації крові та/або компонентів крові для подальшого використання їх для трансфузії, виготовлення лікарських засобів, медичних виробів або використання у наукових дослідженнях.

Згідно із статтею 4 Закону №931-IX основними напрямами державної політики у сфері донорства крові та компонентів крові, функціонування системи крові є:

1) належна організація і розвиток донорства крові та компонентів крові з метою самозабезпечення потреб населення України достатньою кількістю донорської крові та компонентів крові;

2) заохочення та популяризація добровільного безоплатного донорства крові та компонентів крові;

3) забезпечення реалізації державної політики на засадах поваги до честі та гідності донора і реципієнта;

4) забезпечення рівного та своєчасного доступу до якісних і безпечних компонентів донорської крові для всіх пацієнтів за наявності відповідних медичних показань;

5) забезпечення безпеки життя і здоров`я донора під час виконання ним донорської функції;

6) забезпечення безпеки життя і здоров`я реципієнта під час надання йому послуг з трансфузії компонентів крові;

7) здійснення заходів, спрямованих на забезпечення безпеки, якості та ефективності медичного застосування компонентів крові;

8) запобігання поширенню інфекційних хвороб через застосування із лікувальною метою крові та/або компонентів крові та виготовлених із них препаратів;

9) самозабезпечення потреб системи охорони здоров`я України в донорській крові, компонентах та препаратах крові;

10) підтримка і розвиток міжнародного співробітництва у сфері донорства крові та компонентів крові.

Кабінет Міністрів України у сфері донорства крові та компонентів крові, функціонування системи крові здійснює такі повноваження:

1) забезпечує здійснення державної політики;

2) затверджує державні програми щодо розвитку донорства крові та компонентів крові;

3) переглядає та затверджує у межах своїх повноважень структуру системи крові та функції суб`єктів системи крові, що входять до її складу;

4) визначає уповноважений орган у сфері донорства крові та компонентів крові, функціонування системи крові та забезпечує здійснення ним діяльності відповідно до цього Закону;

5) встановлює нормативи обов`язкового забезпечення потреб системи охорони здоров`я України в донорській крові та компонентах крові, показники резервів компонентів крові на випадок виникнення надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру;

6) приймає рішення про вивезення донорської крові та компонентів крові у разі надання гуманітарної допомоги у зв`язку з виникненням надзвичайних ситуацій;

7) визначає порядок і умови надання гарантій щодо збереження середнього заробітку працівникам у день (на час) виконання ними донорської функції;

8) визначає порядок реалізації компонентів крові на території України та їх вивезення за межі України;

10) забезпечує розвиток міжнародного співробітництва у сфері донорства крові та компонентів крові;

11) затверджує цільові програми реалізації компонентів крові на території України;

12) затверджує порядок контрактного виробництва препаратів крові;

13) здійснює інші повноваження відповідно до Конституції України, цього Закону, інших законів України.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, у сфері донорства крові та компонентів крові, функціонування системи крові здійснює такі повноваження:

1) забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері донорства крові та компонентів крові, функціонування системи крові;

2) організовує роботу щодо залучення населення до добровільного безоплатного донорства;

3) визначає умови та порядок здійснення донації крові та компонентів крові, їх заготівлі, тестування, переробки, зберігання, розподілу та транспортування, у тому числі щодо аутологічної донації та трансфузії;

4) визначає показники та вимоги щодо безпеки та якості донорської крові та компонентів крові, простежуваності, документування та гемонагляду;

5) визначає порядок відшкодування донору шкоди, заподіяної йому ушкодженням здоров`я у зв`язку з виконанням донорської функції;

6) визначає розміри, порядок і умови відшкодування витрат, пов`язаних з виконанням донорської функції, донорам, які здали кров або компоненти крові на безоплатній основі, у тому числі витрат на харчування;

7) здійснює інші повноваження відповідно до цього Закону та інших законів України.

В силу ст.10 Закону №931-IX фінансування діяльності суб`єктів системи крові та суб`єктів, що надають послуги з трансфузії крові та/або компонентів крові, в частині заходів щодо популяризації та розвитку донорства крові та компонентів крові, функціонування системи крові здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, передбачених на реалізацію відповідних програм та заходів, коштів місцевих бюджетів, коштів, отриманих у ході господарської діяльності суб`єктів системи крові та суб`єктів, що надають послуги з трансфузії крові та/або компонентів крові, коштів юридичних і фізичних осіб, а також з інших джерел, не заборонених законом.

Фінансування заходів щодо популяризації та розвитку донорства крові та компонентів крові, функціонування системи крові може здійснюватися на основі програм розвитку донорства крові та компонентів крові Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, які затверджуються у встановленому законом порядку на основі відповідних загальнодержавних цільових програм (ч.2 ст.10 Закону №931-IX).

Держава гарантує повну оплату за рахунок коштів державного бюджету надання громадянам необхідних їм медичних послуг згідно із встановленим тарифом, що включає вартість компонентів крові, вартість послуг із трансфузії крові та/або компонентів крові, вартість імуногематологічних досліджень, передбачених програмою медичних гарантій, у порядку, встановленому законом. Вартість таких компонентів крові та імуногематологічних досліджень, придбаних суб`єктом, що надає послуги з трансфузії крові та/або компонентів крові, у суб`єктів системи крові, відшкодовується Національною службою здоров`я України відповідно до законодавства про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення (ч.3 ст.10 Закону №931-IX).

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень та компетенції забезпечують виконання програм розвитку донорства крові та компонентів крові, функціонування системи крові, а також забезпечують донорам компенсацію витрат, пов`язаних із донорством, та заохочень, передбачених законом (ч.1 ст.12 Закону №931-IX).

Частиною 1 статті 14 Закону №931-IX встановлено, що донором крові та/або компонентів крові може бути будь-який дієздатний громадянин України, іноземець чи особа без громадянства, яка має посвідку на постійне проживання на території України, який пройшов відповідне медичне обстеження в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, за результатами якого підтверджена відсутність показань до постійного чи тимчасового відсторонення від донорства відповідно до переліку показань, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, з яким проведено співбесіду перед донацією крові та/або компонентів крові, під час якої йому надано вичерпну інформацію щодо донації, та який надав письмову згоду на забір у нього крові та/або компонентів крові, а також (за потреби) на застосування до нього допоміжних медичних технологій за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.

Особа, яка виявила бажання здійснити донацію крові та/або компонентів крові, може звернутися до будь-якого суб`єкта системи крові, що здійснює заготівлю, переробку, тестування, зберігання, розподіл та реалізацію донорської крові та компонентів крові, незалежно від реєстрації місця проживання.

Величина разової максимально допустимої дози крові та компонентів крові, збір якої може бути здійснено від одного донора, та регулярність донацій визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я (ч.4 ст.14 Закону №931-IX).

В силу ч.1 ст.20 Закону №931-IX держава сприяє становленню, розвитку та популяризації добровільного безоплатного донорства, заохочує здійснення добровільних безоплатних донацій та забезпечує донорам компенсацію витрат, пов`язаних із донацією крові та/або компонентів крові.

Частиною 5 ст.20 Закону №931-IX передбачено, що здобувачам вищої, професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти, які протягом року безоплатно здійснили донацію крові у сумарній кількості, що дорівнює двом разовим максимально допустимим дозам, або плазми крові в сумарній кількості, що дорівнює чотирьом разовим максимально допустимим дозам, заготовленим методом аферезу, або тромбоцитів у двох разових донаціях методом аферезу, надається право на одержання грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії, а військовослужбовцям строкової служби та курсантам військових закладів освіти - право на одержання грошової надбавки у розмірі 25 відсотків призначеного їм грошового забезпечення протягом шести місяців після здійснення донації крові та/або компонентів крові у зазначених кількостях. Виплата такої грошової допомоги здійснюється за місцем навчання або проходження служби донора за рахунок коштів відповідних місцевих програм з розвитку донорства крові та компонентів крові.

Так, матеріалами справи підтверджуються, що позивач безкоштовно здав плазму крові методом аферезу максимально допустимими дозами 07.09.2023 року, 21.09.2023 року, 05.10.2023 року та 29.01.2024 року.

Виплата спірної грошової допомоги повинна здійснюватися за місцем навчання донора за рахунок коштів відповідних місцевих програм з розвитку донорства крові та компонентів крові.

Так, відповідач відмовляючи у здійсненні виплати спірної доплати позивачу посилається, зокрема, на лист Дніпропетровської обласної ради в якому повідомлено, що рішенням обласної ради від 05.11.2021 року затверджено обласну програму "Здоров`я населення Дніпропетровщини на 2020-2024 роки". Переліком заходів згаданої програми виплата грошової допомоги після здійснення донації крові не передбачена.

В свою чергу ст.19 Закону №931-IX передбачено, що держава гарантує захист прав донора крові та/або компонентів крові та захист його здоров`я, а також компенсує йому витрати, пов`язані з донорством, і заохочує добровільне безоплатне донорство.

Донору в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, відшкодовується шкода, заподіяна його здоров`ю у зв`язку з виконанням донорської функції, з урахуванням додаткових витрат на лікування, посилене харчування та на інші заходи, спрямовані на його соціально-трудову та професійну реабілітацію.

Отже, оскільки Законом України "Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові" передбачено право на одержання грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії, здобувачам вищої освіти, які протягом року безоплатно здійснили донацію плазми крові в сумарній кількості, що дорівнює чотирьом разовим максимально допустимим дозам, заготовленим методом аферезу, відповідач зобов`язаний виплатити позивачу грошову допомогу у розмірі передбаченому ч.5 ст.20 Закону №931-IX.

Рішенням Дніпропетровської обласної ради затверджено обласну програму "Здоров`я населення Дніпропетровщини на 2020-2024 роки", в свою чергу відсутність програми виплати грошової допомоги після здійснення донації крові, не звільняє відповідача від обов`язку виплати такої грошової допомоги.

Частиною 1 ст.9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із частинами 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В силу ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовну заяву слід задовольнити з викладених вище підстав.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставі Закону України "Про судовий збір" з відповідача судові витрати, відповідно до статті 139 КАС України, не стягуються.

Керуючись ст.ст. 9, 90, 72-78, 139, 241-246, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Національного технічного університету "Дніпровська політехніка" про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними дії Національного технічного університету "Дніпровська політехніка" щодо невиплати ОСОБА_1 грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії, що передбачена ч.5 ст.20 Закону України "Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові" від 30.09.2020 року №931-IX.

Зобов`язати Національний технічний університет "Дніпровська політехніка" здійснити виплату ОСОБА_1 грошової допомоги у розмірі 25 відсотків встановленої у закладі освіти стипендії, відповідно до ч.5 ст.20 Закону України "Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові" від 30.09.2020 року №931-IX.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Г. В.Кадникова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.05.2024
Оприлюднено22.05.2024
Номер документу119136275
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —160/6452/24

Постанова від 23.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 05.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Рішення від 20.05.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні