Постанова
від 15.05.2024 по справі 160/12290/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

15 травня 2024 року м. Дніпросправа № 160/12290/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Юрко І.В., Чабаненко С.В., секретар судового засідання Беседа Г.Р., за участі представника позивача Шкода М.О., представника відповідача Михайленко О.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.08.2023 року в адміністративній справі №160/12290/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпровський завод будівельних матеріалів» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Дніпровський завод будівельних матеріалів»звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 24.05.2023 року №0119190408 на суму штрафу 220 572,76 грн. за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.08.2023 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 24.05.2023 року №0119190408, винесене за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на суму штрафу 220 572,76 грн. Стягнуто на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпровський завод будівельних матеріалів» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3308,59 грн.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволені позову.

В доводах апеляційної скарги зазначено, що оскільки закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України строки реєстрації в ЄРПН застосовуються до ПН/РК, граничний термін реєстрації в ЄРПН яких припадає на період з дати набрання чинності Законом № 2876-ІХ (тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року), а штрафи у розмірах, встановлених пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ кодексу граничних строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН із датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року. Так, Закон № 2876-ІХ не містить вказівки щодо надання зворотної дії в часі внесеним змінам до ПК України, тому приписи пункту 89 підрозділу 2 розділу ХХ ПК не поширюються на період до вступу в дію цього Закону. Законом № 2876-ІХ не вносились зміни до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК, не зупинялась його дія. Таким чином, встановлене порушення позивачем термінів реєстрації ПН з датою складання до 16 січня 2023 року застосування штрафних санкцій на підставі та в розмірах, встановлених пунктами 89 та 90 підрозділу 2 розділу ХХ ПК, неможливе.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просив залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

З матеріалів справи слідує, що на підставі підпункту 19-1.1.1 пункту 19-1.1 статті 19-1, підпункту 20.1.4, підпункту 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 розділу 1 та підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 розділу ІІ Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI головним державним інспектором Придніпровського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС у Дніпропетровській області Вітою Денисюк проведено камеральну перевірку ТОВ ДЗБМ з питання своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Камеральною перевіркою встановлено, що ТОВ Дніпровський завод будівельних матеріалів порушено строки реєстрації по 119 податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН.

За результатами камеральної перевірки складено акт камеральної перевірки від 25.04.2023 року №14861/04-36-04-08/34775113 щодо порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних за травень - грудень 2022 року та березень 2023 року, а саме: по 117 ПН/РК, які складені до 16 січня 2023 року; по 2 ПН/РК, які складені після 16 січня 2023 року.

ТОВ Дніпровський завод будівельних матеріалів 17 травня 2023 року надіслало на адресу відповідача заперечення №7 до акту камеральної перевірки від 25.04.2023 року №14861/04-36-04-08/34775113.

Головним управлінням ДПС 22 травня 2023 року вказані заперечення залишені без розгляду.

В подальшому Головним управлінням ДПС за результатами камеральної перевірки від 25.04.2023 року №14861/04-36-04-08/ НОМЕР_1 прийнято податкове повідомлення-рішення від 24.05.2023 року №0119190408 про застосування штрафної санкції на суму 220 572,76 грн., яке було направлено позивачу засобами поштового зв`язку.

Задовольняючи позов суд першої інстанції дійшов висновку, що при винесені спірного рішення відповідач повинен був керуватися саме нормами Закону №2876 - IX, оскільки акт про застосування штрафних санкції за порушення строку реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних складено податковим органом 25.04.2023 року, в той час як 08.02.2023 року набув чинності Закон України № 2876-ІХ, яким змінено розміри штрафів за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних.

Колегія суддів з вказаними висновками суду першої інстанції не погоджується з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з абзацами 1, 4 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За змістом абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної встановлена статтею 120-1 ПК України.

За приписами пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу.

Пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України встановлено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Станом на час виписки податкових накладних в Україні діяв карантин, установлений постановою Кабінету Міністрів України, дія якого закінчилась 01 липня 2023 року.

Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину, є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року №2260-ІХ (далі - Закон №2260-ІХ), який набрав чинності 27 травня 2022 року, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно з якими тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно з підпунктом 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України встановлено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Відповідно, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2022 року, поновлена відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з ПК України та іншими законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому поновлено Законом № 2260-ІХ відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року по 27 травня 2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом № 2260-ІХ) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин, суд зазначає, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року, за умови реєстрації податкових накладних в ЄРПН до 15 липня 2022 року.

За правовим висновком, викладеним Верховним Судом в постанові від 30 січня 2024 року в справі № 280/4484/23, оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку, коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

З матеріалів справи слідує, що позивачем на реєстрацію було подано наступні ПН:

-№70 дата складання 14.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№9 дата складання 02.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№40 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№22 дата складання 07.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№12 дата складання 03.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№53 дата складання 10.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№37 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№28 дата складання 07.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№26 дата складання 07.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№47 дата складання 09.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№31 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№48 дата складання 09.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№51 дата складання 10.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№41 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№2 дата складання 01.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№27 дата складання 07.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№69 дата складання 14.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№10 дата складання 03.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№71 дата складання 14.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№30 дата складання 07.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№39 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№8 дата складання 02.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№74 дата складання 15.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№83 дата складання 15.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№33 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№11 дата складання 03.06.2022 року (дата реєстрації 06.07.2022 року);

-№80 дата складання 15.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№38 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№14 дата складання 03.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№24 дата складання 07.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№33 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№45 дата складання 09.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№16 дата складання 03.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№4 дата складання 01.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№161 дата складання 27.06.2022 року (дата реєстрації 27.07.2022 року);

-№78 дата складання 12.07.2022 року (дата реєстрації 12.08.2022 року);

-№245 дата складання 31.07.2022 року (дата реєстрації 25.08.2022 року);

-№204 дата складання 27.07.2022 року (дата реєстрації 22.08.2022 року);

-№242 дата складання 31.07.2022 року (дата реєстрації 22.08.2022 року);

-№246 дата складання 31.07.2022 року (дата реєстрації 22.08.2022 року);

-№244 дата складання 31.07.2022 року (дата реєстрації 22.08.2022 року);

-№243 дата складання 31.07.2022 року (дата реєстрації 22.08.2022 року);

-№164 дата складання 23.07.2022 року (дата реєстрації 19.08.2022 року);

-№103 дата складання 15.08.2022 року (дата реєстрації 15.09.2022 року);

-№12 дата складання 05.08.2022 року (дата реєстрації 14.09.2022 року);

-№13 дата складання 08.08.2022 року (дата реєстрації 14.09.2022 року);

-№15 дата складання 10.08.2022 року (дата реєстрації 14.09.2022 року);

-№14 дата складання 08.08.2022 року (дата реєстрації 14.09.2022 року);

-№2 дата складання 06.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№1 дата складання 06.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№3 дата складання 07.06.2022 року (дата реєстрації 11.07.2022 року);

-№10 дата складання 16.07.2022 року (дата реєстрації 19.08.2022 року);

-№183 дата складання 28.08.2022 року (дата реєстрації 16.09.2022 року);

-№6 дата складання 20.09.2022 року (дата реєстрації 19.10.2022 року);

-№163 дата складання 30.09.2022 року (дата реєстрації 18.10.2022 року);

-№86 дата складання 19.10.2022 року (дата реєстрації 30.11.2022 року);

-№6 дата складання 19.10.2022 року (дата реєстрації 30.11.2022 року);

-№82 дата складання 21.11.2022 року (дата реєстрації 21.12.2022 року);

-№5 дата складання 21.11.2022 року (дата реєстрації 21.12.2022 року);

-№79 дата складання 30.12.2022 року (дата реєстрації 16.01.2023 року);

-№99 дата складання 31.12.2022 року (дата реєстрації 16.01.2023 року);

-№97 дата складання 31.12.2022 року (дата реєстрації 16.01.2023 року);

-№96 дата складання 31.12.2022 року (дата реєстрації 16.01.2023 року);

-№101 дата складання 31.12.2022 року (дата реєстрації 16.01.2023 року);

-№100 дата складання 31.12.2022 року (дата реєстрації 16.01.2023 року);

-№98 дата складання 31.12.2022 року (дата реєстрації 16.01.2023 року);

-№66 дата складання 14.03.2023 року (дата реєстрації 13.04.2023 року);

-№85 дата складання 14.03.2023 року (дата реєстрації 13.04.2023 року);

-№13 дата складання 03.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№75 дата складання 15.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№44 дата складання 09.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№82 дата складання 15.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№61 дата складання 11.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№42 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№67 дата складання 14.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№18 дата складання 04.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№15 дата складання 03.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№63 дата складання 14.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№65 дата складання 14.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№72 дата складання 14.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№17 дата складання 03.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№5 дата складання 01.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№58 дата складання 10.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№36 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№32 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№73 дата складання 15.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№60 дата складання 11.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№35 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№84 дата складання 15.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№49 дата складання 10.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№57 дата складання 10.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№81 дата складання 15.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№23 дата складання 07.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№64 дата складання 14.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№62 дата складання 14.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№25 дата складання 07.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№68 дата складання 14.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№1 дата складання 01.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№3 дата складання 01.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№20 дата складання 04.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№34 дата складання 08.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№66 дата складання 14.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№19 дата складання 04.06.2022 року (дата реєстрації 08.07.2022 року);

-№77 дата складання 15.06.2022 року (дата реєстрації 12.07.2022 року);

-№76 дата складання 15.06.2022 року (дата реєстрації 12.07.2022 року);

-№43 дата складання 02.06.2022 року (дата реєстрації 14.07.2022 року);

-№54 дата складання 10.06.2022 року (дата реєстрації 14.07.2022 року);

-№56 дата складання 10.06.2022 року (дата реєстрації 14.07.2022 року);

-№55 дата складання 10.06.2022 року (дата реєстрації 14.07.2022 року);

-№78 дата складання 15.06.2022 року (дата реєстрації 14.07.2022 року);

-№6 дата складання 06.06.2022 року (дата реєстрації 14.07.2022 року);

-№79 дата складання 15.06.2022 року (дата реєстрації 15.07.2022 року);

-№50 дата складання 10.06.2022 року (дата реєстрації 15.07.2022 року);

-№7 дата складання 02.06.2022 року (дата реєстрації 15.07.2022 року);

-№21 дата складання 06.06.2022 року (дата реєстрації 15.07.2022 року);

-№29 дата складання 07.06.2022 року (дата реєстрації 15.07.2022 року);

-№46 дата складання 09.06.2022 року (дата реєстрації 15.07.2022 року);

-№52 дата складання 10.06.2022 року (дата реєстрації 15.07.2022 року);

-№128 дата складання 31.05.2022 року (дата реєстрації 19.07.2022 року);

-№151 дата складання 29.06.2022 року (дата реєстрації 18.07.2022 року).

Фактично висновок суду першої інстанції зводиться до того, що вказані податкові накладні зареєстровані в ЄРПН із порушення строку, встановленого пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідних положень» ПК України, проте розмір штрафу за порушення граничних строків реєстрації таких податкових накладних встановлений пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідних положень» ПК України.

Так, Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ (далі Закон № 2876-ІХ), який набрав чинності 08 лютого 2023 року, підрозділ 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктами 89 та 90 наступного змісту: « 89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). 90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.».

Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997 зазначив, що стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Верховним Судом в постанові від 30 січня 2024 року в справі № 280/4484/23 викладена така позиція: «Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних. Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим. Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).».

Судом встановлено, що всі податкові накладні виписані після 26 травня 2022 року та до набрання чинності Законом №2876-ІХ.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-ІХ або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08.02.2023 року).

Аналогічний висновок викладений в постанові Верховного Суду від 12.03.2024 року у справі №160/13661/23.

В спірному випадку податкові накладні, крім №66 від 14.03.2023 року (сума штрафу 29.18грн. та №85 від 14.03.2024 року (сума штрафу 9,76грн.), за порушення граничних термінів реєстрації яких в ЄРПН до позивача застосовано штрафні санкції, виписані позивачем до 08 лютого 2023 року, тобто до внесення змін до ПК України Законом № 2876-IX, тому враховуючи приведені висновки Верховного Суду, висновок суду першої інстанції, який слугував підставою для задоволення позову, є помилковим.

Суд не може погодити висновок суду першої інстанції про необхідність застосування до цих правовідносин положень пункту 11 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, за якими штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу), адже як вказано вище, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого саме пунктом 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних, а до спірних правовідносин ці норми, як вказано вище, не застосовуються.

Стосовно податкових накладних №66 від 14.03.2023 року (сума штрафу 29.18грн. та №85 від 14.03.2024 року (сума штрафу 9,76грн.), то вказані податкові накладні подані після набрання чинності Законом №2876-ІХ, а відтак відповідач повинен був застосувати розміру штрафу відповідно до норм Закону №2876 IX.

За таких обставин податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 24.05.2023 року №0119190408 в сумі штрафу, нарахованого за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних №66 від 14.03.2023 року та №85 від 14.03.2024 року, у розмірі 38,94 грн. є протиправним та підлягає скасуванню.

Таким чином, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню у повному обсязі через невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, з ухваленням нового рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 317, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.08.2023 року в адміністративній справі №160/12290/23 - задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.08.2023 року в адміністративній справі №160/12290/23 скасувати.

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Дніпровський завод будівельних матеріалів» - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області від 24.05.2023 року №0119190408 38,94 грн. (тридцять вісім грн. дев`яносто чотири коп.).

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Вступна та резолютивна частини постанови складені в нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 15.05.2024 року, в повному обсязі постанова складена 20.05.2024 року.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий - суддяС.В. Білак

суддяІ.В. Юрко

суддяС.В. Чабаненко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2024
Оприлюднено22.05.2024
Номер документу119142171
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/12290/23

Ухвала від 21.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 23.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Постанова від 23.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Постанова від 23.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 20.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 14.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 15.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Постанова від 15.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні