СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 травня 2024 року м. Харків Справа № 917/1759/23
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Шутенко І.А., суддя Гребенюк Н.В., суддя Слободін М.М.
за участю:
секретаря судового засідання Ламанової А.В.
представника позивача ТОВ "Браун індастріал технолоджі парк "Семенівка" - адвоката Нестеренко Н.М. (поза межами приміщення суду в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів на підставі ухвали суду) ордер серія ВІ №1208563 від 17.04.2024;
представників відповідача Козельщинської селищної ради - Нестеренко О.В., Бутенко Ю.М. (в режимі відеоконференції у приміщенні Козельщинського районного суду Полтавської області на підставі ухвали суду),
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Козельщинської селищної ради (вх. №695П) на рішення, ухвалене Господарським судом Полтавської області у складі судді Кльопова І.Г. 08.02.2024 (повний текст рішення складено 14.02.2024) у справі №917/1759/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Браун індастріал технолоджі парк "Семенівка"
до Козельщинської селищної ради
третя особа Приватне підприємство "ЗемІнвест" (вул.Європейська,2, офіс 311, м.Полтава, 36014 код ЄДРПОУ 37497616)
про визнання дій протиправними,
УСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Браун індастріал технолоджі парк "Семенівка" звернулося до Господарського суду Полтавської області з позовом до Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, в якому просить суд визнати протиправними дії Козельщинської селищної ради щодо зміни умов договорів оренди землі зазначених у позові земельних ділянок та приведення договорів оренди у відповідність до запропонованих умов договорів оренди землі шляхом викладення окремих пунктів договорів в редакції на момент проведення земельних торгів у формі аукціону.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що після укладення договорів оренди землі та їх реєстрації позивач виявив, що договори оренди землі фактично не відповідають текстам договорів, що пропонувались для укладення на торгах та які були оприлюднені на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин,
Рішенням Господарського суду Полтавської області від 08.02.2024 у справі №917/1759/23 позов задоволено.
Ухвалено:
"2. Визнати протиправними дії Козельщинської селищної ради щодо зміни умов договору оренди землі від 08 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322083000:00:001:1420, площею 42,8942 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Мануйлівської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області, укладеного із переможцем торгів ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА".
3. Привести у відповідність умови договору оренди землі від 08 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322083000:00:001:1420 площею 42,8942 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Мануйлівської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області, укладеного із переможцем торгів ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" (код ЄДРПОУ 43366196), зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 8 лютого 2021 року, номер запису про інше речове право: 40518186, шляхом викладення окремих пунктів договору оренди землі у редакції на момент проведення земельних торгів у формі аукціону, а саме:
1. п. 15 Земельна ділянка передається в оренду для вирощування енергетичних культур.
2. п. 16 Цільове призначення земельної ділянки: 01.13 для іншого сільськогосподарського призначення.
3. п. 17. Умови збереження стану об`єкта оренди: дотримуватися вимог протиерозійної організації території де розташована земельна ділянка, дотримуватися екологічної безпеки землекористування та при користуванні земельною ділянкою дотримуватися вимог Земельного кодексу України, природоохоронного законодавства та інших законодавчих актів України з питань оренди земельних ділянок.
4. п. 18 У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284.
5. п. 19. Здійсненні орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
6. п. 25 підпункт - вимагати від Орендаря дотримуватись екологічної безпеки землекористування;
7. п. 28 підпункт - дотримуватись режиму природоохоронного використання земель;
8. п. 28 підпункт - не проводити зміну виду угідь земельної ділянки без згоди Орендодавця - виключити;
9. п. 33 підпункт - ліквідації юридичної особи-орендаря - виключити;
10. п. 36. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору. Будь-які зміни або доповнення до цього договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками Сторін у разі, якщо з будь-яких причин будь-які положення цього договору є недійсними, незаконними або такими, що не мають юридичної сили, це не впливає на дійсність або юридичну силу будь-якого або усіх інших положень цього договору. Сторони попереджаються, що у випадку, коли будь-яке із положень цього договору втратило юридичну силу, вони невідкладно розпочнуть переговори на засадах взаємної доброзичливості для того, щоб змінити це положення таким чином, щоб у зміненому вигляді воно стало чинним і законним та у максимально можливому обсязі відбивало початкові наміри Сторін щодо суті зазначеного положення. В разі відсутності взаємної згоди Сторін щодо зміни умов цього договору, його дострокового розірвання на вимогу заінтересованої Сторони, ці питання вирішуються у судовому порядку.
4. Визнати протиправними дії Козельщинської селищної ради щодо зміни умов договору оренди землі від 08 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322083000:00:001:1427, площею 254,9257 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Мануйлівської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області, укладеного із переможцем торгів ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА".
5. Привести у відповідність умови договору оренди землі від 08 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322083000:00:001:1427 площею 254,9257 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Мануйлівської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області, укладеного із переможцем торгів ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" (код ЄДРПОУ 43366196), зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 8 лютого 2021 року, номер запису про інше речове право: 40518081, шляхом викладення окремих пунктів договору оренди землі у редакції на момент проведення земельних торгів у формі аукціону, а саме:
1. п. 15 Земельна ділянка передається в оренду для вирощування енергетичних культур.
2. п. 16 Цільове призначення земельної ділянки: 01.13 для іншого сільськогосподарського призначення.
3. п. 17. Умови збереження стану об`єкта оренди: дотримуватися вимог протиерозійної організації території де розташована земельна ділянка, дотримуватися екологічної безпеки землекористування та при користуванні земельною ділянкою дотримуватися вимог Земельного кодексу України, природоохоронного законодавства та інших законодавчих актів України з питань оренди земельних ділянок.
4. п. 18 У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284.
5. п. 19. Здійсненні орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
6. п. 25 підпункт - вимагати від Орендаря дотримуватись екологічної безпеки землекористування;
7. п. 28 підпункт - дотримуватись режиму природоохоронного використання земель;
8. п. 28 підпункт - не проводити зміну виду угідь земельної ділянки без згоди Орендодавця - виключити;
9. п. 33 підпункт - ліквідації юридичної особи-орендаря - виключити;
10. п. 36. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору. Будь-які зміни або доповнення до цього договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками Сторін у разі, якщо з будь-яких причин будь-які положення цього договору є недійсними, незаконними або такими, що не мають юридичної сили, це не впливає на дійсність або юридичну силу будь-якого або усіх інших положень цього договору. Сторони попереджаються, що у випадку, коли будь-яке із положень цього договору втратило юридичну силу, вони невідкладно розпочнуть переговори на засадах взаємної доброзичливості для того, щоб змінити це положення таким чином, щоб у зміненому вигляді воно стало чинним і законним та у максимально можливому обсязі відбивало початкові наміри Сторін щодо суті зазначеного положення. В разі відсутності взаємної згоди Сторін щодо зміни умов цього договору, його дострокового розірвання на вимогу заінтересованої Сторони, ці питання вирішуються у судовому порядку.
6. Визнати протиправними дії Козельщинської селищної ради щодо зміни умов договору оренди землі від 08 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322083000:00:001:1441, площею 23,3115 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Мануйлівської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області, укладеного із переможцем торгів ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА".
7. Привести у відповідність умови договору оренди землі від 08 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322083000:00:001:1441 площею 23,3115 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Мануйлівської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області, укладеного із переможцем торгів ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" (код ЄДРПОУ 43366196), зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 8 лютого 2021 року, номер запису про інше речове право: 40516059, шляхом викладення окремих пунктів договору оренди землі у редакції на момент проведення земельних торгів у формі аукціону, а саме:
1. п. 15 Земельна ділянка передається в оренду для вирощування енергетичних культур.
2. п. 16 Цільове призначення земельної ділянки: 01.13 для іншого сільськогосподарського призначення.
3. п. 17. Умови збереження стану об`єкта оренди: дотримуватися вимог протиерозійної організації території де розташована земельна ділянка, дотримуватися екологічної безпеки землекористування та при користуванні земельною ділянкою дотримуватися вимог Земельного кодексу України, природоохоронного законодавства та інших законодавчих актів України з питань оренди земельних ділянок.
4. п. 18 У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284.
5. п. 19. Здійсненні орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
6. п. 25 підпункт - вимагати від Орендаря дотримуватись екологічної безпеки землекористування;
7. п. 28 підпункт - дотримуватись режиму природоохоронного використання земель;
8. п. 28 підпункт - не проводити зміну виду угідь земельної ділянки без згоди Орендодавця - виключити;
9. п. 33 підпункт - ліквідації юридичної особи-орендаря - виключити;
10. п. 36. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору. Будь-які зміни або доповнення до цього договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками Сторін у разі, якщо з будь-яких причин будь-які положення цього договору є недійсними, незаконними або такими, що не мають юридичної сили, це не впливає на дійсність або юридичну силу будь-якого або усіх інших положень цього договору. Сторони попереджаються, що у випадку, коли будь-яке із положень цього договору втратило юридичну силу, вони невідкладно розпочнуть переговори на засадах взаємної доброзичливості для того, щоб змінити це положення таким чином, щоб у зміненому вигляді воно стало чинним і законним та у максимально можливому обсязі відбивало початкові наміри Сторін щодо суті зазначеного положення. В разі відсутності взаємної згоди Сторін щодо зміни умов цього договору, його дострокового розірвання на вимогу заінтересованої Сторони, ці питання вирішуються у судовому порядку.
8. Визнати протиправними дій Козельщинської селищної ради щодо зміни умов договору оренди землі від 10 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322085000:00:001:1442, площею 59,1069 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Хорішківської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області, укладеного із переможцем торгів ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА".
9. Привести у відповідність умови договору оренди землі від 10 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322085000:00:001:1442 площею 59,1069 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Хорішківської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області, укладеного із переможцем торгів ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" (код ЄДРПОУ 43366196), зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 8 лютого 2021 року, номер запису про інше речове право: 40516502, шляхом викладення окремих пунктів договору оренди землі у редакції на момент проведення земельних торгів у формі аукціону, а саме:
1. п. 15 Земельна ділянка передається в оренду для вирощування енергетичних культур.
2. п. 16 Цільове призначення земельної ділянки: 01.13 для іншого сільськогосподарського призначення,
3. п. 17. Умови збереження стану об`єкта оренди: дотримуватися вимог протиерозійної організації території де розташована земельна ділянка, дотримуватися екологічної безпеки землекористування та при користуванні земельною ділянкою дотримуватися вимог Земельного кодексу України, природоохоронного законодавства та інших законодавчих актів України з питань оренди земельних ділянок.
4. п. 18 У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284.
5. п. 19. Здійсненні орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
6. п. 25 підпункт - вимагати від Орендаря дотримуватись екологічної безпеки землекористування;
7. п. 28 підпункт - дотримуватись режиму природоохоронного використання земель;
8. п. 28 підпункт - не проводити зміну виду угідь земельної ділянки без згоди Орендодавця - виключити;
9. п. 33 підпункт - ліквідації юридичної особи-орендаря - виключити;
10. п. 36. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору. Будь-які зміни або доповнення до цього договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками Сторін у разі, якщо з будь-яких причин будь-які положення цього договору є недійсними, незаконними або такими, що не мають юридичної сили, це не впливає на дійсність або юридичну силу будь-якого або усіх інших положень цього договору. Сторони попереджаються, що у випадку, коли будь-яке із положень цього договору втратило юридичну силу, вони невідкладно розпочнуть переговори на засадах взаємної доброзичливості для того, щоб змінити це положення таким чином, щоб у зміненому вигляді воно стало чинним і законним та у максимально можливому обсязі відбивало початкові наміри Сторін щодо суті зазначеного положення. В разі відсутності взаємної згоди Сторін щодо зміни умов цього договору, його дострокового розірвання на вимогу заінтересованої Сторони, ці питання вирішуються у судовому порядку.
10. Визнати протиправними дій Козельщинської селищної ради щодо зміни умов договору оренди землі від 10 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322085000:00:001:1438, площею 3,6269 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Хорішківської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області, укладеного із переможцем торгів ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА".
11. Привести у відповідність умови договору оренди землі від 10 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322085000:00:001:1438 площею 3,6269 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Хорішківської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області, укладеного із переможцем торгів ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" (код ЄДРПОУ 43366196), зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 8 лютого 2021 року, номер запису про інше речове право: 40514170, шляхом викладення окремих пунктів договору оренди землі у редакції на момент проведення земельних торгів у формі аукціону, а саме:
1. п. 15 Земельна ділянка передається в оренду для вирощування енергетичних культур.
2. п. 16 Цільове призначення земельної ділянки: 01.13 для іншого сільськогосподарського призначення.
3. п. 17. Умови збереження стану об`єкта оренди: дотримуватися вимог протиерозійної організації території де розташована земельна ділянка, дотримуватися екологічної безпеки землекористування та при користуванні земельною ділянкою дотримуватися вимог Земельного кодексу України, природоохоронного законодавства та інших законодавчих актів України з питань оренди земельних ділянок.
4. п. 18 У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284.
5. п. 19. Здійсненні орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
6. п. 25 підпункт - вимагати від Орендаря дотримуватись екологічної безпеки землекористування;
7. п. 28 підпункт - дотримуватись режиму природоохоронного використання земель;
8. п. 28 підпункт - не проводити зміну виду угідь земельної ділянки без згоди Орендодавця - виключити;
9. п. 33 підпункт - ліквідації юридичної особи-орендаря - виключити;
10. п. 36. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору. Будь-які зміни або доповнення до цього договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками Сторін у разі, якщо з будь-яких причин будь-які положення цього договору є недійсними, незаконними або такими, що не мають юридичної сили, це не впливає на дійсність або юридичну силу будь-якого або усіх інших положень цього договору. Сторони попереджаються, що у випадку, коли будь-яке із положень цього договору втратило юридичну силу, вони невідкладно розпочнуть переговори на засадах взаємної доброзичливості для того, щоб змінити це положення таким чином, щоб у зміненому вигляді воно стало чинним і законним та у максимально можливому обсязі відбивало початкові наміри Сторін щодо суті зазначеного положення. В разі відсутності взаємної згоди Сторін щодо зміни умов цього договору, його дострокового розірвання на вимогу заінтересованої Сторони, ці питання вирішуються у судовому порядку.
12. Визнати протиправними дій Козельщинської селищної ради щодо зміни умов договору оренди землі від 10 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322085000:00:001:1354, площею 18,8418 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Хорішківської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області, укладеного із переможцем торгів ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА".
13. Привести у відповідність умови договору оренди землі від 10 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322085000:00:001:1354 площею 18,8418 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Хорішківської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області, укладеного із переможцем торгів ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" (код ЄДРПОУ 43366196), зареєстрованого у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 8 лютого 2021 року, номер запису про інше речове право: 40513104, шляхом викладення окремих пунктів договору оренди землі у редакції на момент проведення земельних торгів у формі аукціону, а саме:
1. п. 15 Земельна ділянка передається в оренду для вирощування енергетичних культур.
2. п. 16 Цільове призначення земельної ділянки: 01.13 для іншого сільськогосподарського призначення.
3. п. 17. Умови збереження стану об`єкта оренди: дотримуватися вимог протиерозійної організації території де розташована земельна ділянка, дотримуватися екологічної безпеки землекористування та при користуванні земельною ділянкою дотримуватися вимог Земельного кодексу України, природоохоронного законодавства та інших законодавчих актів України з питань оренди земельних ділянок.
4. п. 18 У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки або приведення її у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 р. № 284.
5. п. 19. Здійсненні орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
6. п. 25 підпункт - вимагати від Орендаря дотримуватись екологічної безпеки землекористування;
7. п. 28 підпункт - дотримуватись режиму природоохоронного використання земель;
8. п. 28 підпункт - не проводити зміну виду угідь земельної ділянки без згоди Орендодавця - виключити;
9. п. 33 підпункт - ліквідації юридичної особи-орендаря - виключити;
10. п. 36. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору. Будь-які зміни або доповнення до цього договору здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками Сторін у разі, якщо з будь-яких причин будь-які положення цього договору є недійсними, незаконними або такими, що не мають юридичної сили, це не впливає на дійсність або юридичну силу будь-якого або усіх інших положень цього договору. Сторони попереджаються, що у випадку, коли будь-яке із положень цього договору втратило юридичну силу, вони невідкладно розпочнуть переговори на засадах взаємної доброзичливості для того, щоб змінити це положення таким чином, щоб у зміненому вигляді воно стало чинним і законним та у максимально можливому обсязі відбивало початкові наміри Сторін щодо суті зазначеного положення. В разі відсутності взаємної згоди Сторін щодо зміни умов цього договору, його дострокового розірвання на вимогу заінтересованої Сторони, ці питання вирішуються у судовому порядку".
Крім того, ухвалено стягнути з Козельщинської селищної ради (вул.Остроградського, 75/15, смт.Козельщина, Козельщинський район, Полтавська область, 39100, код ЄДРПОУ 21063513) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Браун індастріал технолоджі парк "Семенівка" (вул.Київська,34, офіс 5, с.Піщане, Кременчуцький район, Полтавська область, 39701, код ЄДРПОУ 43366196) судовий збір у розмірі 16104,00грн та 50000,00грн витрат на правничу допомогу.
Задовольняючи позовні вимоги, Господарський суд Полтавської області зазначив, що в порушення статей 123, 135 Земельного кодексу України, положень Законів України "Про оренду землі" та "Про місцеве самоврядування в Україні", Козельщинська селищна рада змінила тексти договорів, що пропонувались для укладення на аукціоні. Крім того, Козельщинська селищна рада, визначивши конкретний перелік видів енергетичних культур у договорах оренди землі фактично втрутилася у господарську діяльність ТОВ "Браун індастріал технолоджі парк "Семенівка" і тим самим обмежила право останнього на здійснення вільного вибору використання земельної ділянки.
До Східного апеляційного господарського суду 18.03.2024 засобами поштового зв`язку надійшла апеляційна скарга Козельщинської селищної ради, яка відповідно до відмітки на поштовому конверті направлена апелянтом 08.03.2024.
В апеляційній скарзі просить суд:
1. Поновити строк на апеляційне оскарження рішення Господарського суду Полтавської області від 08.02.2024 у справі №917/1759/23;
2. Скасувати рішення Господарського суду Полтавської області від 08.02.2024 у справі №917/1759/23 та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову ТОВ "Браун індастріал технолоджі парк "Семенівка" до Козельщинської селищної ради про визнання протиправним та приведення у відповідність умов договорів земельних ділянок з кадастровими номерами 5322083000:00:001:1420; 5322083000:00:001:1427; 5322083000:00:001:1441; 5322085000:00:001:1442; 5322085000:00:001:1438; 5322085000:00:001:1354.
Доводами апеляційної скарги є наступні:
1. Апелянт звертає увагу на те, що фактично на момент проведення земельних торгів у формі аукціону редакція проектів договорів відповідала змісту договорів, підписаних після їх проведення. При цьому, редакція договорів під час їх підписання не викликала ніяких зауважень з боку позивача і договір в цій же редакції виконувався ним тривалий час.
Отже, апелянт вказує на те, що місцевий господарський суд, розглядаючи позовні вимоги (предмет та підстави яких ґрунтувались на тому факті що на момент проведення аукціону учасникам пропонувались проекти типових договорів, які були змінені в подальшому в ході підписання), не надав належної оцінки доказам, які спростовують ці обставини. З огляду на викладене, на думку апелянта, висновки, викладені в оскаржуваному рішенні суду першої інстанції, не відповідають фактичним обставинам справи.
Заявник апеляційної скарги зазначає, що предметом спору у даній справі є визнання протиправними дій щодо зміни умов договорів після проведення аукціону та приведення їх у відповідність до запропонованих умов шляхом викладення окремих пунктів договору в редакції на момент проведення земельних торгів. На думку заявника апеляційної скарги обставини даної справи є відмінними від обставин у справі №917/1193/21, на висновки Верховного Суду в якій послався місцевий господарський суд, ухвалюючи оскаржуване рішення.
2. Також апелянт вважає, що місцевим господарським судом безпідставно стягнуто з відповідача витрати на правничу допомогу, оскільки договір правничої допомоги, на підставі якого адвокат позивача представляв його інтереси, відсутній в матеріалах справи. Тому, за висновком апелянта відсутні правові підстави для стягнення витрат на правничу допомогу.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Східного апеляційного господарського суду від 18.03.2024 апеляційну скаргу/справу №917/1759/23 передано для розгляду суду у складі колегії: головуючий суддя Шутенко І.А., суддя Гребенюк Н.В., суддя Слободін М.М.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 19.03.2024 витребувано у Господарського суду Полтавської області матеріали справи №917/1759/23. Відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги Козельщинської селищної ради (вх.№695П) на рішення Господарського суду Полтавської області від 08.02.2024 у справі №917/1759/23 до надходження матеріалів справи.
01.04.2024 справа №917/1759/23 надійшла до Східного апеляційного господарського суду.
Апеляційна скарга залишалась судом без руху. Після усунення виявлених судом недоліків апеляційної скарги ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 04.04.2024, крім іншого, задоволено клопотання Козельщинської селищної ради про поновлення строку для звернення з апеляційною скаргою на рішення Господарського суду Полтавської області від 08.02.2024 у справі №917/1759/23.
Визнано поважними причини пропуску Козельщинською селищною радою строку для звернення з апеляційною скаргою на рішення Господарського суду Полтавської області від 08.02.2024 у справі №917/1759/23 та поновлено пропущений строк.
Відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Козельщинської селищної ради на рішення Господарського суду Полтавської області від 08.02.2024 року у справі №917/1759/23 та призначено справу до розгляду в судовому засіданні Східного апеляційного господарського суду 14.05.2024.
17.04.2024 від ТОВ "Браун індастріал технолоджі парк "Семенівка" надійшов відзив на апеляційну скаргу. У відзиві вважає твердження апелянта такими, що не відповідають обставинам справи та суперечать нормам чинного законодавства і усталеній судовій практиці.
Так, зауважує на тому, що твердження Козельщинської селищної ради про те, що зміни в договорах оренди зумовлені тим, що земельні ділянки знаходяться у водоохоронній зоні, тому були внесені зміни щодо заборони використання небезпечних пестицидів, не відповідає дійсності, оскільки підписані договори не містять умов про заборону використання пестицидів. Крім того, в документації із землеустрою містяться відомості про земельні ділянки та про обмеження у їх використанні. Також ТОВ "Браун індастріал технолоджі парк "Семенівка" вказує на те, що відповідні норми містяться в Водному Кодексі.
Заперечує проти доводів апелянта про те, що змінені норми проектів договорів були надані до моменту проведення торгів. ТОВ "Браун індастріал технолоджі парк "Семенівка" зазначає, що наведені обставини не змінюють факту того, що опубліковані в оголошенні умови не відповідають тим, що містились в підписаних договорах. А на момент публікації оголошення уточнених умов не існувало.
Щодо аргументів апелянта про відсутність у матеріалах справи договору про надання правничої допомоги, тому місцевим господарським судом безпідставно задоволено вимоги позивача про стягнення з відповідача витрати на правову допомогу пояснює наступне:
Договір про надання правової допомоги № 02/03/23Н був укладений між ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" та адвокатом Нестеренко Н.М. 09 березня 2023 року, що підтверджується самим договором та платіжним дорученням №20, в якому зазначено в призначені платежу: гонорар за договором № 02/03/23Н від 09 березня 2023 року. В ордері дійсно була допущена технічна описка і в графі номеру договору про надання правової допомоги та від якого він числа було зазначено 07 березня 2023 року замість 09 березня 2023 року. Всі докази наявності підстав для представлення інтересів позивача адвокатом Нестеренко Н.М. та докази понесених позивачем витрат на правничу допомогу наявні в матеріалах справи.
Просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити без змін оскаржуване рішення Господарського суду Полтавської області.
В судове засідання 14.05.2024 третя особа уповноваженого представника не направила, про час та місце судового засідання повідомлена належним чином та завчасно. З огляду на положення процесуального закону про те, що неявка представників сторін та інших учасників провадження у справі не перешкоджає розгляду апеляційної скарги та на те, що явка представників сторін до судового засідання не визнавалась обов`язковою, Східний апеляційний господарський суд дійшов висновку про можливість розгляду апеляційної скарги за відсутності представника третьої особи (організатора аукціону).
В судовому засіданні 14.05.2024 представники Козельщинської селищної ради підтримали вимоги та доводи апеляційної скарги в повному обсязі. Просять задовольнити апеляційну скаргу, скасувати оскаржуване рішення Господарського суду Полтавської області та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
В судовому засіданні 14.05.2024 представник ТОВ "Браун індастріал технолоджі парк "Семенівка" заперечував проти доводів апелянта, з підстав, викладених у відзиві. Просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги.
Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального права та дотримання норм процесуального права в межах вимог та доводів апеляційної скарги, Східний апеляційний господарський суд зазначає про наступне.
Як встановлено місцевим господарським судом, під час апеляційного провадження та підтверджується матеріалами справи відповідно до рішення тридцять першої сесії сьомого скликання Козельщинської селищної ради Козельщинського району Полтавської області від 16 жовтня 2020 року "Про проведення земельних торгів у формі аукціону", 8 грудня та 10 грудня 2020 року відбулися аукціони з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності. Організатором аукціону виступав Приватне підприємство "ЗемІнвест".
За результатами проведених аукціонів, зокрема:
протоколу № 1 земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку с/г призначення комунальної власності від 08.12.2020 року переможцем торгів оголошено ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" та в подальшому між орендодавцем - Козельщинською селищною радою, в особі селищного голови, Троцького Олександра Андрійовича, та орендарем - ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" укладений договір оренди землі від 08 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322083000:00:001:1441, площею 23,3115 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Мануйлівської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області. 08.02.2021 року ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" зареєструвало право оренди землі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право: 40516059;
протоколу № 3 земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку с/г призначення комунальної власності від 08.12.2020 року переможцем торгів оголошено ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" та в подальшому між орендодавцем - Козельщинською селищною радою, в особі селищного голови, Троцького Олександра Андрійовича, та орендарем - ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" укладений договір оренди землі від 08 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322083000:00:001:1420, площею 42,8942 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Мануйлівської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області. 08.02.2021 року ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" зареєструвало право оренди земельної ділянки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право: 40518186;
протоколу № 6 земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку с/г призначення комунальної власності від 08.12.2020 року переможцем торгів оголошено ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" та в подальшому між орендодавцем - Козельщинською селищною радою, в особі селищного голови, Троцького Олександра Андрійовича, та орендарем - ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" укладений договір оренди землі від 08 грудня 2020 року - на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322083000:00:001:1427, площею 254,9257 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Мануйлівської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області. 08.02.2021 року ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" зареєструвало право оренди земельної ділянки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право: 40518081;
протоколу № 3 земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку с/г призначення комунальної власності від 10.12.2020 року переможцем торгів оголошено ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" та в подальшому між орендодавцем - Козельщинською селищною радою, в особі селищного голови, Троцького Олександра Андрійовича, та орендарем - ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" укладений договір оренди землі від 10 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322085000:00:001:1438, площею 3,6269 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Хорішківської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району- Полтавської області. 08.02.2021 року ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" зареєструвало право оренди земельної ділянки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право: 40514170;
протоколу № 8 земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку с/г призначення комунальної власності від 10.12.2020 року переможцем торгів оголошено ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" та в подальшому між орендодавцем - Козельщинською селищною радою, в особі селищного голови, Троцького Олександра Андрійовича, та орендарем - ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" укладений договір оренди землі від 10 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322085000:00:001:1354, площею 18,8418 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Хорішківської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області. 08.02.2021 року ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" зареєструвало право оренди земельної ділянки у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право: 40513104;
протоколу № 9 земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку с/г призначення комунальної власності від 10.12.2020 року переможцем торгів оголошено ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" та в подальшому між орендодавцем - Козельщинською селищною радою, в особі селищного голови, Троцького Олександра Андрійовича, та орендарем - ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" укладений договір оренди землі від 10 грудня 2020 року на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності з кадастровим номером 5322085000:00:001:1442, площею 59,1069 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної (колишньої Хорішківської сільської) ради Кременчуцького (колишнього Козельщинського) району Полтавської області. 08.02.2021 року ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" зареєструвало право оренди земельної ділянки у Державному, реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, номер запису про інше речове право: 40516502.
В липні 2022 року у ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" змінився власник та керівник товариства.
Після передачі попереднім власником всієї документації товариства, а зокрема, укладених між ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" та Козельщинською селищною радою договорів оренди землі, та після вивчення їхнього тексту встановлено, що текст вищезазначених договорів оренди землі, фактично не відповідає тексту договорів, що пропонувалися до укладання на торгах та були оприлюднені на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.
В серпні 2022 року ТОВ "БІТ ПАРК "СЕМЕНІВКА" звернувся з листом до Козельщинської селищної ради, в якому з посиланням на норми чинного законодавства просило привести зміст укладених договорів у відповідність до їх змісту, що пропонувався до укладення на земельних торгах, шляхом укладення додаткових угод.
У відповідь на зазначений лист Козельщинська селищна рада 30.09.2022 року надала відповідь за №02-04/1509, в якій було зазначено про те, що підстав для внесення будь-яких змін до укладених та діючих договорів оренди на даний час не вбачається.
5 квітня 2023 року на ім`я Голови Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області Троцького Олександра Андрійовича ТОВ "БІТ ПАРК "СЕМЕНІВКА" направлено повторного листа з проханням привести у відповідність до проектів договорів оренди землі, запропонованих до підписання, на момент проведення земельних торгів у формі аукціону, окремі пункти договорів оренди землі, що були підписані сторонами за результатами земельних торгів.
5 травня 2023 року у відповідь на дану заяву Виконавчий комітет Козельщинської селищної ради надіслав листа №02-04/756 в якому повідомив, що відповідно до пункту 32 договорів оренди землі, укладених у 2020 році між ТОВ "БІТ ПАРК "СЕМЕНІВКА" та Козельщинською селищною радою, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою Сторін.
Розцінивши таку відповідь як пропозицію до укладення додаткових угод до діючих договорів оренди землі 29 червня 2023 року до Козельщинської селищної ради ТОВ "БІТ ПАРК "СЕМЕНІВКА" подано на розгляд та підписання проекти таких додаткових угод разом із супровідним листом.
Не отримавши відповіді на лист від 29 червня 2023 року, 2 серпня 2023 року Товариство вчетверте звернулось до Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області з листом-пропозицію, в якому запропонував Козельщинській селищній раді на розгляд та обговорення наступні можливі шляхи вирішення даного питання: в судовому порядку вирішення спору або в позасудовому порядку вирішення спору, де за згодою сторін договори оренди приводяться у відповідність до проектів договорів оренди землі, запропонованих до підписання на момент проведення земельних торгів у формі аукціону; Товариство замовляє на орендовані земельні ділянки проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, в результаті чого орендовані товариством види угідь "сінокоси та пасовища" будуть змінені на ріллю, що, по-перше, надасть товариству можливість вести повноцінне товарне сільськогосподарське виробництво, змінить в сторону збільшення нормативно-грошову оцінку орендованих земельних ділянок, що відповідно збільшить фінансові надходження до бюджету Козельщинської селищної ради у зв`язку зі сплатою товариством набагато вищого розміру орендної плати за користування земельними ділянками. Було запропоновано, за умови зміни виду угідь на ріллю, вартість орендної плати за 1 га землі встановити в розмірі 8 200 (вісім тисяч двісті) грн. 00 коп. після того, як Товариство здійснить всі необхідні заходи для очищення земельних ділянок від дерев і чагарників, адже необроблювана протягом декількох років земля поступово прийняла природний вигляд, тобто стала схожа на дикий луг, з кущами, очеретом, деревовидними поростями, що унеможливлює її використання в сільському господарстві за будь-яким призначенням.
21 серпня 2023 року у відповідь на даний лист-пропозицію Виконавчий комітет Козельщинської селищної ради надіслав листа №02-04/1424, в якому повідомив, що Козельщинська селищна рада направила офіційного листа на адресу ГУ Держгеокадастру в Полтавській області щодо надання належним чином завірених документів на лоти відносно кожної земельної ділянки, які було опубліковано на офіційному веб-сайті перед аукціонами, і що після того як вони отримають вказані матеріали та за наявності підстав для внесення відповідних змін в договори оренди, Товариство буде проінформоване в установленому порядку.
Крім того, з матеріалів справи убачається, що у відповідь на адвокатський запит представника ТОВ "БІТ ПАРК "СЕМЕНІВКА" організатор аукціону ПП "ЗемІнвест" надав відповідь від 24.10.2023, з якої вбачається, що уточнена редакція проектів договорів оренди землі, які пропонувались укласти на аукціоні, надійшла до виконавця торгів електронною поштою лише 4 грудня 2020 року, що підтверджується скріншотом сторінки електронної пошти виконавця торгів. Також організатором аукціону були надані копії проектів договорів, які розміщені на офіційному сайті проведення торгів. Як встановлено судом та не заперечується представниками сторін розміщені на сайті у оголошенні про проведення торгів проекти договорів не співпадають з підписаними між ТОВ "БІТ ПАРК "СЕМЕНІВКА" та Козельщинською селищною радою договорами.
Оскільки всі звернення до Козельщинської селищної ради не дали результату, у вересні 2023 року Товариство звернулось до суду з позовом у даній справі.
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог, місцевий господарський суд дійшов висновку про їх законність та обґрунтованість.
Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, Східний апеляційний господарський суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України (тут і далі у редакції, чинній на час проведення земельних торгів) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
За змістом статті 127 зазначеного Кодексу органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом. Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на конкурентних засадах у формі аукціону здійснюється у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.
Згідно із частиною 1 статті 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Статтею 135 Земельного кодексу України передбачено, що земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до частини 3 статті 135 Земельного кодексу України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа-власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення.
Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, що виставляється на земельні торги.
Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги (частина 4 статті 135 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини 12 статті 135 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час проведення земельних торгів) умови, оголошені перед проведенням земельних торгів, не підлягають зміні під час укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки.
Законом України від 18.05.2021 № 1444-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо продажу земельних ділянок та набуття права користування ними через електронні аукціони", який набрав чинності 06.07.2021, внесені зміни до Земельного кодексу України, зокрема, статті 135-139 викладені у редакції цього Закону.
Так, викладені у частині 12 статті 135 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час проведення земельних торгів) вимоги стосовно того, що умови, оголошені перед проведенням земельних торгів, не підлягають зміні під час укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, викладені у частині 11 зазначеної статті у редакції, чинній на час звернення до суду з позовом.
Статтею 136 Земельного кодексу України передбачений добір земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах та частиною 4 цієї норми встановлено, що підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.
Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає, зокрема визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів (підпункт "ж" частини 4 статті 136 зазначеної норми).
Підготовка до проведення та порядок проведення земельних торгів передбачені статтею 137 Земельного кодексу України, за змістом частин 1, 2 якої організатор земельних торгів не пізніше десяти робочих днів після підписання договору про проведення торгів передає, а виконавець земельних торгів приймає документи та матеріали на лот, зазначені у частині четвертій статті 136 цього Кодексу. Документація щодо кожного лота оформляється виконавцем земельних торгів в окрему справу і після закінчення торгів передається покупцеві. Із зазначених документації та матеріалів виконавець земельних торгів формує інформаційну картку на лот.
Відповідно до частин 3- 5 статті 137 Земельного кодексу України виконавець земельних торгів після отримання документів та матеріалів на лот забезпечує опублікування на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а також, за бажанням організатора земельних торгів, у друкованих засобах масової інформації оголошення про проведення земельних торгів.
В оголошенні зазначаються за кожним лотом: а) найменування організатора земельних торгів; б) місце розташування, площа земельної ділянки та її кадастровий номер; в) цільове призначення, а для містобудівних потреб - також види використання; г) умови договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису, який укладається на земельних торгах; ґ) стартова ціна продажу земельної ділянки або стартовий розмір річної плати за користування земельною ділянкою; д) містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки для земельних ділянок, призначених для цілей, пов`язаних із забудовою; е) місце і час проведення земельних торгів; є) розмір реєстраційного та гарантійного внесків, які сплачуються учасниками, порядок їх сплати; ж) номери рахунків виконавця земельних торгів, відкритих у банку для сплати реєстраційного та гарантійного внесків; з) найменування та адреса виконавця земельних торгів, прізвище та посада, номер телефону особи, в якої можна ознайомитися з документами на лот; и) текст договору, що пропонується укласти на торгах, без визначення ціни та зазначення особи покупця (орендаря); і) сума витрат (видатків), здійснених на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, що підлягає відшкодуванню переможцем земельних торгів.
При розміщенні оголошення на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, воно має містити фотографічні зображення земельних ділянок, копії документів та матеріалів на лот.
Розміщення інформації на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, здійснюється безоплатно. Технологічні та програмні засоби, необхідні для оприлюднення оголошення про проведення торгів, повинні забезпечувати юридичним та фізичним особам можливість безоплатного анонімного перегляду, копіювання та роздрукування інформації із застосуванням поширених веб-оглядачів та редакторів, без необхідності застосування спеціально створених технологічних чи програмних засобів, цілодобово, без обмежень.
Земельні торги починаються з оголошення ліцитатором порядку їх проведення. Лот виставляється на торги за наявності не менш як двох зареєстрованих учасників. Ліцитатор оголошує номер лота, зазначений в інформаційній картці, місце розташування, розмір, цільове призначення земельної ділянки та можливі види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель, а також стартову ціну лота.
За змістом статей 23, 24, 137 Земельного кодексу України ліцитатор оголошує про завершення земельних торгів після підписання протоколу торгів. Договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною 29 цієї статті.
Так, частиною 29 статті 137 Земельного кодексу України передбачено укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення після погодження з Верховною Радою України чи Кабінету Міністрів України для осіб, які визнані переможцями, визначеними у статті 129 цього Кодексу.
За змістом частини 26 статті 137 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час проведення торгів та укладення договорів оренди землі) право на земельну ділянку, набуте за результатами проведення торгів, підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом. Документ про оплату разом з договором купівлі-продажу, оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки є підставою для державної реєстрації відповідного речового права переможця земельних торгів на земельну ділянку.
Отже, зі змісту положень частини 12 статті 135 та пункту "г" частини 4 статті 137 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час проведення земельних торгів) убачається, що умови, оголошені перед проведенням земельних торгів, не підлягають зміні під час укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки і в оголошенні зазначаються за кожним лотом умови договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису, який укладається на земельних торгах.
Статтею 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
За змістом статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Ураховуючи встановлені місцевим господарським судом обставини справи, зокрема, щодо відмінності умов укладених між Козельщинською селищною радою та ТОВ ТОВ "БІТ ПАРК "СЕМЕНІВКА" договорів оренди землі земельної ділянки від умов, які були запропоновані (оголошені) перед проведенням земельних торгів, що не відповідає вимогам закону та обмежує господарську діяльність Товариства, Східний апеляційний господарський суд вважає таким, що ґрунтується на положеннях наведених вище норм чинного законодавства висновок суду першої інстанції про правомірність позовних вимог.
Східний апеляційний господарський суд відхиляє як безпідставні аргументи Козельщинської селищної ради про те, що до моменту проведення земельних торгів організатор аукціону мав у розпорядженні уточнені проекти договорів оренди в редакції, яка і була підписана сторонами після торгів.
Дійсно, матеріалами справи підтверджується та не заперечується представниками сторін за 4 дні до початку аукціону у організатора аукціону були в розпорядженні проекти договорів саме в тій редакції, яка і була підписана.
Однак, наведені обставини не змінюють того факту, що в опублікованій на сайті організатора аукціону інформації розміщена ІНША редакція проекту договорів оренди, яка містить суттєві відмінності від запропонованих до підписання проектів договорів. Отже, договори були підписані в редакції, яка не відповідає проектам договорів, розміщеним в оголошенні організатора аукціону. Наведені обставини є порушенням вимог земельного законодавства, про що обґрунтовано зазначено судом першої інстанції.
Східний апеляційний господарський суд вважає підставними аргументи ТОВ "БІТ ПАРК "СЕМЕНІВКА" про те, що під час підписання договорів оренди землі уповноважена особа товариства мала законні та обґрунтовані очікування на те, що надані для підписання проекти договорів оренди є ідентичними (співпадають) з розміщеними та сайті організатора аукціону, оскільки це прямо передбачено законом.
Також правомірними та обґрунтованими є аргументи ТОВ "БІТ ПАРК "СЕМЕНІВКА", що під час підготовки до участі в аукціоні товариство ознайомилось з проектами договорів, розміщеними на сайті, дослідило такі умови та подаючи заявку на участь в аукціоні погодило ці умови і розраховувало на укладення договорів саме на цих умовах, що повністю відповідає нормам чинного законодавства щодо оренди землі. Уповноважена особа товариства не розраховувала на те, що запропонована до підписання редакція договорів оренди землі може бути відмінною від проекту, розміщеному на сайті організатора аукціону.
При цьому, дії Козельщинської селищної ради щодо подання організатору аукціону ПІСЛЯ публікації інформації про проведення земельних торгів проектів договорів в іншій редакції суперечить вимогам закону.
Східний апеляційний господарський суд відхиляє доводи апелянта про те, що уточнена редакція договорів оренди стосується заборони використання шкідливих пестицидів на орендованих земельних ділянках, як такі що не знайшли свого підтвердження в матеріалах справи.
Крім того, апеляційний господарський суд зауважує на тому, що Козельщинська селищна рада при підготовці редакції проектів договорів оренди землі до проведення торгів мала можливість врахувати у таких проектах всі необхідні умови.
Відповідна правова позиція щодо неможливості змінювати умови договору оренди землі від редакції проектів договору, які заявлені в оголошенні про проведення торгів, викладена у постанові Верховного Суду від 14 березня 2023 року у справі № 917/1193/21. Посилання апелянта на відмінність обставин даної справи з обставинами у справі №917/1193/21 є необґрунтованими та не змінює того факту, що законом закріплено те, що договори оренди землі повинні укладатись на умовах, викладених в проектах договорів, які зазначені в опублікованому оголошенні.
Дослідивши доводи заявника апеляційної скарги про те, що матеріали справи не містять договору про надання правової допомоги між адвокатом Нестеренко Н.М. та ТОВ "БІТ ПАРК "СЕМЕНІВКА", а отже, на думку апелянта, задоволення заяви товариства про відшкодування витрат на правову допомогу є безпідставним, Східний апеляційний господарський суд зазначає про наступне.
З положень статті 123 ГПК України слідує, що до складу судових витрат, крім судового збору, входять також витрати, пов`язані з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи належать, зокрема, витрати на професійну правничу допомогу.
Відповідно до ч. 8 ст. 129 ГПК України розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку із розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
Як встановлено місцевим господарським судом та вбачається з матеріалів справи, позивачем зроблено відповідну заяву та надано належні докази представлення інтересів позивача адвокатом Нестеренко Н.М. у даній справі та понесення позивачем витрат на правничу допомогу.
До матеріалів справи долучено копію договору про надання правової допомоги №02/03/23Н від 09.03.2023, укладений між ТОВ "БРАУН ІНДАСТРІАЛ ТЕХНОЛОДЖІ ПАРК "СЕМЕНІВКА" та ФОП з ознакою провадження незалежної професійної діяльності адвокатом Нестеренко Н.М., копію платіжного доручення №20 від 09.03.2023 на суму 50000грн, копію детального опису робіт та наданих послуг по Договору №02/03/23Н від 09.03.2023, копію Акту надання послуг та виконаних робіт від 08.01.2024 та ордер на надання правничої допомоги №1167288 від 21.09.2023. В ордері зазначено на підставі договору від 07.03.2023.
ТОВ "БІТ ПАРК "СЕМЕНІВКА" надано пояснення таким обставинам (невідповідності дати договору замість 09.03.2023 07.03.2023), відповідно до яких, в ордері була допущена технічна описка і в графі номеру договору про надання правової допомоги та від якого він числа було зазначено 07 березня 2023 року замість правильної дати 09 березня 2023 року.
При цьому, договір про надання правової допомоги №02/03/23Н укладений між ТОВ "БІТ ПАРК "СЕМЕНІВКА" та адвокатом Нестеренко Н.М. саме 09 березня 2023 року, що підтверджується самим договором та платіжним дорученням №20, в якому зазначено в призначені платежу: гонорар за договором №02/03/23Н від 09 березня 2023 року.
Зважаючи на викладене, доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження в матеріалах справи. З огляду на зазначене, Східний апеляційний господарський суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення апеляційної скарги. Підстав для зміни чи скасування законного та обґрунтованого рішення Господарського суду Полтавської області не встановлено.
Враховуючи, висновок про відмову в задоволенні апеляційної скарги, судові витрати понесені апелянтом, у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, в силу приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на заявника апеляційної скарги.
Керуючись статтями 129, 269, п. 1 ч.1 ст.275, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Козельщинської селищної ради залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Полтавської області від 08.02.2024 у справі №917/1759/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок та строки оскарження постанови апеляційного господарського суду передбачені статтями 287-289 ГПК України.
Повний текст постанови складено 20.05.2024
Головуючий суддя І.А. Шутенко
Суддя Н.В. Гребенюк
Суддя М.М. Слободін
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.05.2024 |
Оприлюднено | 23.05.2024 |
Номер документу | 119165514 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Шутенко Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні