ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2024 року м. Житомир справа № 240/28796/23
категорія 112030000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Токаревої М.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої доньки ОСОБА_2 до НОМЕР_1 загону морської охорони Державної Прикордонної Служби України, треті особи: ОСОБА_3 , Регіональне управління Морської охорони Адміністрації Державної прикордонної служби України, ОСОБА_4 , ОСОБА_5 про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Позивач звернулась до суду з позовом в інтересах неповнолітньої доньки ОСОБА_2 у якому просить:
- визнати протиправну бездіяльність (дії) НОМЕР_1 загону морської охорони ДПСУ щодо невиплати з 01 січня 2023 року, як законному представнику неповнолітньої доньки - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка є також донькою військовослужбовця НОМЕР_1 загону морської охорони ДПСУ ОСОБА_5 , який з 17 травня 2022 року по даний час перебуває у полоні, в повному обсязі розміру грошового забезпечення та підвищеної додаткової ви нагороди у розмірі до 100 000 грн.. право на які виникло у батька нашої спільної доньки, після його захоплення у полон за час перебування у полоні батька нашої спільної доньки ОСОБА_5 ;
- зобов`язати відповідача - ІНФОРМАЦІЯ_2 нарахувати та виплачувати з 01 січня 2023 року в повному обсязі, як законному представнику неповнолітньої доньки ОСОБА_2 . ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка є також донькою військовослужбовця НОМЕР_1 загону морської охорони ДПСУ ОСОБА_5 , який з 17 травня 2023 року на даний час перебуває у полоні до його звільнення з полону в повному розмірі грошове забезпечення, включно зі збільшеною додатковою грошовою винагородою, передбаченої Постановою КМУ від 25.02.2022 року №168.
В обгрунтування позову вказано, що ОСОБА_1 , як законним представником спільної зі ОСОБА_5 неповнолітньої доньки, ОСОБА_6 , 2007 р.н., 19 січня 2023 року було надіслано до Командування НОМЕР_1 загону морської охорони звернення та пакет необхідних документів щодо виплати частки грошового забезпечення та грошової винагороди штаб-старшини ОСОБА_5 (який проходив службу у відповідача до виведення його у полон із заводу «Азовсталь»), які передбачені «Порядком виплати грошового забезпечення сім`ям військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 30 листопада 2016 року №884. 31 січня 2023 року Командуванням 23 загону морської охорони було повідомлено, що після розірвання шлюбу, спільна, з ОСОБА_5 неповнолітня донька, проживає зі ОСОБА_1 , як законним представником неповнолітньої дитини і отримує аліменти відповідно до рішення суду зі всіх видів його виплат , в тому числі і в розмірі 1/4 від щомісячної допомоги сім`ям полонених, відповідно до Порядку виплати грошового забезпечення сім`ям військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 N 884, а інші виплати їй виплачувати не потрібно, так як вона проживала окремо від батька до його захоплення в полон. 22 серпня 2023 року адвокатом Гарапюком С.В. до НОМЕР_1 загону морської охорони, було направлено відповідну адвокатський запит з вимогою в інтересах ОСОБА_1 та інтересах доньки щодо надання необхідних документів та здійснення нарахування та виплати грошового забезпечення, включно з підвищеною додатковою винагородою у повному обсязі. 07 вересня 2023 року, за вих. № 14/1868-23 - Вих. від 01.09.2023 на адвокатський запит надано відмову в задоволенні вимог та повідомлено, що відсутні законодавчі підстави для виплати ОСОБА_1 , як законному представнику неповнолітньої доньки в повному обсязі виплат ОСОБА_5 .
Справу призначено до розгляду у порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідачем було подано відзив на позовну заяву за змістом якого просив відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування відзиву вказано, що 27 травня 2022 року ОСОБА_1 звернулася до Регіонального управління Морської охорони Адміністрації Державної прикордонної служби України із заявою про виплату їй, як законному представнику неповнолітньої дитини військовослужбовця, грошового забезпечення, аргументуючи наявністю рішення суду від 25 вересня 2017 року у справі №285/2718/17 про стягнення аліментів на неповнолітню дитину. 21 червня 2022 року Регіональним управлінням Морської охорони Адміністрації Державної прикордонної служби України було прийнято рішення про виплату грошового забезпечення ОСОБА_5 законному представнику неповнолітньої дитини військовослужбовця - ОСОБА_1 . На підставі отриманого рішення суду від 25 вересня 2017 року у справі №285/2718/17 та постанови державного виконавця про утримання аліментів на неповнолітню дитину, військова частина НОМЕР_2 здійснює нарахування та виплату грошового забезпечення ОСОБА_5 на користь ОСОБА_1 на утримання неповнолітньої доньки ОСОБА_2 . 30.06.2022 до Регіонального управління Морської охорони Адміністрації Державної прикордонної служби України звернувся батько військовослужбовця ОСОБА_5 - ОСОБА_3 із заявою про виплату йому грошового забезпечення його сина, яке було задоволено, та на підставі рішення Регіонального управління Морської охорони Адміністрації Державної прикордонної служби України ОСОБА_3 військовою частиною НОМЕР_2 виплачується грошове забезпечення штаб старшини ОСОБА_5 . Пунктом 7 Порядку №884 передбачено, що виплата грошового забезпечення здійснюється таким членам сімей військовослужбовців: дружині (чоловіку), а в разі її (його) відсутності - повнолітнім дітям, які проживають разом з нею (ним), або законним представникам (опікунам, піклувальникам) чи усиновлювачам неповнолітніх дітей (інвалідів з дитинства - незалежно від їх віку), а також особам, які перебувають на утриманні військовослужбовців, або батькам рівними частками, якщо військовослужбовці не перебувають у шлюбі і не мають дітей. У відповідності до вимог ст.202 СК України повнолітні дочка, син зобов`язані утримувати батьків, які є непрацездатними і потребують матеріальної допомоги. Батьки військовослужбовця ОСОБА_5 - батько ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та мати ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , які є пенсіонерами, особами похилого віку. Також ОСОБА_4 є інвалідом 2 групи. Виходячи з аналізу зазначених нормативно-правових актів, слідує, що батьки військовослужбовця ОСОБА_5 знаходяться на утриманні свого сина, а тому вони підпадають під категорію непрацездатних осіб у розумінні Закону № 2011-XII та Порядку №884, а тому вони мають право на отримання грошового забезпечення свого полоненого сина у частці, що залишається після нарахування та виплати частки на користь позивачки для утримання неповнолітньої дитини. При цьому ОСОБА_4 відмовилася від отримання грошової допомоги на користь свого чоловіка, а тому грошову допомогу ОСОБА_5 отримує ОСОБА_3 , який є його утриманцем.
Ухвалою від 08.11.2023 справу було призначено до розгляду у порядку загального провадження.
Позивачем було подано відповідь на відзив у якому вказано, що батьки полоненого військовослужбовця мають право на отримання грошового забезпечення такого військовослужбовця лише за умови відсутності шлюбних відносин, а також відсутності на його утриманні неповнолітніх дітей. Батьки полоненого ОСОБА_5 не мають права на отримання грошового забезпечення, яке отримував їх син, оскільки у військовослужбовця захопленого у полон наявна неповнолітня донька. Крім того, вказано, що матір полоненого ОСОБА_5 також має сина від першого шлюбу, який є військовим пенсіонером та забезпечує утримання батьків.
Відповідачем було подано заперечення на відповідь на відзив якому вказано, що батьки військовослужбовця ОСОБА_5 - батько ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 та мати ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (є інвалідом 2 групи), які є пенсіонерами, особами похилого віку, відносяться до категорії осіб, які перебувають на утриманні військовослужбовця в розумінні Закону України № 2011-XII та Порядку №884, а тому мають право на отримання грошового забезпечення ОСОБА_5 , який перебуває в полоні у частці, що залишається після нарахування та виплати частки на користь позивачки для утримання неповнолітньої доньки ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , а тому як позивачка, так і батько ОСОБА_5 - ОСОБА_3 , кожен отримують на законних підставах відповідну частку грошового забезпечення ОСОБА_5 . Так, дійсно, мати полоненого ОСОБА_5 - ОСОБА_4 (прізвище до шлюбу із ОСОБА_3 - ОСОБА_4), має сина від першого шлюбу - ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , який в свою чергу з 01.12.2018 є інвалідом 2 групи (довічно) внаслідок війни (травми, так, пов`язаної з виконанням обов`язків військової служби), що підтверджується Довідкою МСЕК №101832 та пенсійним посвідченням № НОМЕР_3 . Тому твердження Позивачки про знаходження батьків ОСОБА_5 - ОСОБА_4 та ОСОБА_3 на утриманні ОСОБА_8 , не відповідає дійсності, так як по-перше, ОСОБА_8 до утримання ОСОБА_3 не має будь-якого відношення та зобов`язання та не здійснює такого утримання; по друге, ОСОБА_8 проживає за іншою адресою ( АДРЕСА_1 ) ніж його мати ( АДРЕСА_2 ) та сам є непрацездатною особою внаслідок інвалідності, яка потребує матеріальної допомоги, а тому не може здійснювати утримання своєї матері.
Усною ухвалою суду від 17.01.2024 постановленою без виходу до нарадчої кімнати та занесеною до протоколу судового засідання до участі у розгляді справи у якості третіх осіб було залучено ОСОБА_3 , Регіональне управління Морської охорони Адміністрації Державної прикордонної служби України, ОСОБА_4 .
14.02.2024 усною ухвалою постановленою без виходу до нарадчої кімнати та занесеною до протоколу судового засідання було залучено до участі у розгляді справи у якості третьої особи ОСОБА_5 .
У судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали та просили його задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні позов не визнав та заперечував проти його задоволення.
Представники третіх осіб та особисто третя особа ОСОБА_5 заперечували проти задоволення позову.
Суд, заслухавши пояснення учасників судового розгляду, дослідивши подані сторонами письмові докази, суд усною ухвалою постановленою без виходу до нарадчої кімнати та занесеною до протоколу судового засідання суд перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження.
У ході судового розгляду було встановлено, що штаб старшина ОСОБА_5 проходить військову службу у НОМЕР_1 загоні морської охорони (військова частина НОМЕР_2 ) за контрактом з 14.12.2017.
24 лютого 2022 року рф було здійснено повномасштабне вторгнення на територію України, внаслідок чого в місті Маріуполь, де дислокувався на той час НОМЕР_1 загін морської охорони, велись активні бойові дії.
17 травня 2022 року штаб старшина ОСОБА_5 був захоплений в полон військовими формуваннями російської федерації внаслідок збройної агресії проти України.
19 січня 2023 року ОСОБА_1 , як законним представником неповнолітньої ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 було надіслано до Командування НОМЕР_1 загону морської охорони звернення та пакет необхідних документів щодо виплати частки грошового забезпечення та грошової винагороди штаб-старшини ОСОБА_5 , які передбачені «Порядком виплати грошового забезпечення сім`ям військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 30 листопада 2016 року №884.
31 січня 2023 року Командуванням 23 загону морської охорони листом №32/3-10-23-вих було повідомлено, що після розірвання шлюбу, спільна, з ОСОБА_5 неповнолітня донька, проживає зі ОСОБА_1 , як законним представником неповнолітньої дитини і отримує аліменти відповідно до рішення суду зі всіх видів його виплат , в тому числі і в розмірі 1/4 від щомісячної допомоги сім`ям полонених, відповідно до Порядку виплати грошового забезпечення сім`ям військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 N 884, а інші виплати їй виплачувати не потрібно, так як вона проживала окремо від батька до його захоплення в полон.
22 серпня 2023 року адвокатом Гарапюком С.В. до НОМЕР_1 загону морської охорони, було направлено відповідну адвокатський запит з вимогою в інтересах ОСОБА_1 та інтересах доньки щодо надання необхідних документів та здійснення нарахування та виплати грошового забезпечення, включно з підвищеною додатковою винагородою у повному обсязі.
Листом НОМЕР_1 загону морської охорони за № 14/1868-23 -вих від 01.09.2023 на адвокатський запит надано відмову в задоволенні вимог та повідомлено, що відсутні законодавчі підстави для виплати ОСОБА_1 , як законному представнику неповнолітньої доньки в повному обсязі виплат ОСОБА_5 .
Також було встановлено, що шлюб між ОСОБА_5 та ОСОБА_1 було розірвано 07 жовтня 2008 року.
На підставі рішення Новоград-Волинського міськрайонного суду Житомирської області від 25 вересня 2017 року у справі №285/2718/17, з 02.10.2017 з ОСОБА_5 стягуються аліменти на користь ОСОБА_1 на утримання неповнолітньої доньки ОСОБА_2 .
21 червня 2022 року Регіональним управлінням Морської охорони Адміністрації Державної прикордонної служби України було прийнято рішення про виплату грошового забезпечення ОСОБА_5 законному представнику неповнолітньої дитини військовослужбовця - ОСОБА_1 .
На підставі отриманого рішення суду від 25 вересня 2017 року у справі №285/2718/17 та постанови державного виконавця про утримання аліментів на неповнолітню дитину, військова частина НОМЕР_2 здійснює нарахування та виплату грошового забезпечення ОСОБА_5 на користь ОСОБА_1 на утримання неповнолітньої доньки ОСОБА_2 .
30.06.2022 до Регіонального управління Морської охорони Адміністрації Державної прикордонної служби України звернувся батько військовослужбовця ОСОБА_5 - ОСОБА_3 із заявою про виплату йому грошового забезпечення його сина, яке було задоволено, та на підставі рішення Регіонального управління Морської охорони Адміністрації Державної прикордонної служби України ОСОБА_3 військовою частиною НОМЕР_2 виплачується грошового забезпечення штаб старшини ОСОБА_5 . ОСОБА_4 , яка є матір`ю ОСОБА_5 відмовилася від отримання грошової допомоги на користь свого чоловіка, а тому грошову допомогу ОСОБА_5 отримує ОСОБА_3 .
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 6 статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 №2011-XII за військовослужбовцями, захопленими в полон або заручниками, а також інтернованими в нейтральних державах або безвісно відсутніми, зберігаються виплати в розмірі посадового окладу за останнім місцем служби, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, інших щомісячних додаткових видів грошового забезпечення постійного характеру та інші види грошового забезпечення з урахуванням зміни вислуги років та норм грошового забезпечення. Сім`ям зазначених військовослужбовців щомісячно виплачується грошове забезпечення, в тому числі додаткові та інші види грошового забезпечення, у порядку та в розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Дія цього пункту не поширюється на військовослужбовців, які добровільно здалися в полон, самовільно залишили військові частини (місця служби) або дезертирували зі Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 №884 затверджено Порядок виплати грошового забезпечення сім`ям військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх (далі - Порядок № 884).
Пунктами 1-4 Порядку № 884 визначено, що цей Порядок визначає механізм виплати грошового забезпечення, в тому числі додаткових та інших видів грошового забезпечення, сім`ям військовослужбовців Збройних сил, інших утворених відповідно до законів військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення, Держспецтрансслужби та Держспецзв`язку, захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх (далі - військовослужбовці).
За військовослужбовцями зберігаються виплати в розмірі посадового окладу за останнім місцем норм служби, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, інших щомісячних додаткових видів грошового забезпечення постійного характеру та інших видів грошового забезпечення (далі - грошове забезпечення) з урахуванням зміни вислуги та років грошового. забезпечення.
Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Виплата сімейного грошового забезпечення здійснюється з дня захоплення військовослужбовців у полон або заручниками, а також інтернування в нейтральних державах або зникнення безвісності, членам військовослужбовців за їх заявою на ім`я командира (начальника, керівника) військової частини (установи, організації).
До заяви додаються: копії сторінки паспорта повнолітніх членів сім`ї з даними про прізвище, ім`я та по батькові та реєстрацію місця проживання (перебування); довідка про реєстрацію місця проживання (перебування) членів сім`ї (у разі відвідування такої інформації в паспорті); копія свідоцтва про шлюб (у разі наявності); копії свідоцтв про народження дітей (у разі наявності); копія документа, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (для осіб, які через своє релігійне переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це контрольному органу і мають відмітку в паспорті, - копія сторінки паспорта з такою відміткою).
Пунктом 5 Порядку № 884 передбачено, що командир (начальник, керівник) військової частини (установи, організації) розглядає протягом 15 днів подання документів та відповідне рішення щодо виплати або відмови у виплаті грошового забезпечення, про що надіслано заявку в листовій формі.
У рішенні про відмову у виплаті грошового забезпечення обов`язково зазначаються підстави для такої відмови.
Командир (начальник, керівник) військової частини (установи, організації) приймає рішення про відмову у виплаті у разі: подання заяви особами, які не зазначені в пункті 7 цієї Порядку; подання не в повному обсязі документів, зазначених у пункті 4 цієї Порядку; подання заяви про порушення строків, визначених абзацами шостим і сьомим пунктом 6 цієї Порядку; з`ясування в установленому законодавством порядку щодо добровільної здачі військовослужбовця в полон, самовільного залишення військової частини (установи, організації), місця служби або дезертирування.
Прийняття рішення про відмову у виплаті грошового забезпечення у зв`язку з поданням не в повному обсязі документів не подає заявникам права отримати до команди (начальника, керівника) військової частини (установи, організації) повторно після усунення причини, що стала підставою для відмови у виплаті.
Рішення про відмову у виплаті грошового забезпечення може бути оскаржено в судовому порядку.
Відповідно до частини 2 статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 №2011-XII до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України (абзац 2 частини 4 статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 №2011-XII).
У пункті 2 Розділу I «Загальні положення» Порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженим Наказом Міністерства оборони України 07.07.2018 № 260 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.06.2018 р. за № 745/32197 (далі - Порядок № 260), зазначено, що грошове забезпечення включає: щомісячні основні види грошового забезпечення; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення.
До щомісячних основних видів грошового забезпечення належать: посадовий оклад; оклад за військовим званням; надбавка за вислугу років.
До щомісячних додаткових видів грошового забезпечення належать: підвищення посадового окладу; надбавки; доплати; винагорода військовослужбовцям, які обіймають посади, пов`язані з безпосереднім виконанням завдань із забезпечення кібербезпеки та кіберзахисту; премія.
До одноразових додаткових видів грошового забезпечення належать: винагороди (крім винагороди військовослужбовцям, які обіймають посади, пов`язані з безпосереднім виконанням завдань із забезпечення кібербезпеки та кіберзахисту), а також додаткова винагорода на період дії воєнного стану; допомоги.
Грошове забезпечення, в тому числі одноразові додаткові види грошового забезпечення, право на які у військовослужбовця виникло включно до дня його загибелі (смерті) або до дня визнання його судом безвісно відсутнім, оголошення померлим, виплачується зазначеним в пункті 1 цього розділу членам його сім`ї, а в разі їх відсутності - спадкоємцям за їх зверненням на підставі наказу командира військової частини про виплату. Грошове забезпечення зазначеним особам виплачується, якщо звернення за одержанням надійшло до закінчення трьох років із дня смерті (загибелі) військовослужбовця або з дня набрання законної сили рішенням суду про визнання військовослужбовця безвісно відсутнім, оголошення померлим (пункт 2 Розділу «XXX. Виплата грошового забезпечення у разі захоплення в полон чи заручниками, смерть (загибелі) військовослужбовців або якщо вони визнані безвісно відсутніми чи оголошені «померлими» Порядку № 260).
Аналіз наведених норм дає підстави дійти висновку, що у разі захоплення у полон військовослужбовця за ним зберігаються виплати в розмірі посадового окладу за останнім місцем служби, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, інших щомісячних додаткових видів грошового забезпечення постійного характеру та інші види грошового забезпечення з урахуванням зміни вислуги років та норм грошового забезпечення. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону. Така виплата грошового забезпечення здійснюється з дня зникнення військовослужбовця безвісти членам його сім`ї за їх заявою на ім`я командира військової частини. В свою чергу командир військової частини розглядає протягом 15 днів подані документи та приймає рішення щодо виплати або відмови у виплаті грошового забезпечення, про що повідомляється заявнику в письмовій формі.
Всупереч вимогам, передбаченим Порядком № 884 командир НОМЕР_1 загону морської охорони (військова частина НОМЕР_4 ), не прийняв рішення за результатами поданих позивачкою заяв, доказів протилежного суду не надано.
Велика Палата Верховного Суду у постановах від 30.09.2020 у справі № 9901/159/20 та від 31.03.2021 у справі №9901/347/20 висловила позицію, згідно з якою «протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень слід розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. Днем бездіяльності є останній день встановленого законом строку, у який мало бути вчинено дію або прийнято рішення».
З врахуванням наведених норм чинного законодавства та встановлених обставин справи, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач військова частина НОМЕР_4 допустила протиправну бездіяльність, оскільки всупереч вимогам чинного законодавства, отримавши адвокатський запит адвоката Гарапюка С.В. в інтересах ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 22.08.2023 з доданими документами відповідач, не розглянув його та подані разом з документи протягом 15 днів та не прийняв жодного рішення за результатом розгляду (щодо виплати або відмови у виплаті грошового забезпечення).
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, установлених статтею 78 цього Кодексу. За частиною другою цієї статті в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до пункту 4 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
З огляду на вище викладене, суд приходить до висновку, що відповідач діяв не на підставі та не у формі, що передбачена Порядком № 884 та без дотримання вимог частини 2 статті 2 КАС України.
Відповідно до ч. 2 ст. 5 КАС України закріплено, що захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Водночас, з`ясувавши характер спірних правовідносин, характер порушеного права, суд дійшов до висновку, що з огляду на визнання протиправною бездіяльності військової частини НОМЕР_4 , порушене право на отримання обґрунтованого рішення за адвокатський запит адвоката Гарапюка С.В. в інтересах ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 22.08.2023 має бути відновлено шляхом зобов`язання відповідача розглянути протягом 15 днів з дня набрання законної сили цим рішенням, адвокатський запит адвоката Гарапюка С.В. в інтересах ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 22.08.2023 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 № 884 «Про затвердження Порядку виплати грошового забезпечення сім`ям військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх», прийняти відповідне рішення та повідомити про результати розгляду запиту.
Відтак позов слід задовольнити частково.
Керуючись статтями 9, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 КАС України,
вирішив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 . РНОКПП/ЄДРПОУ: НОМЕР_5 ) в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 ) до ІНФОРМАЦІЯ_6 ( АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ: НОМЕР_6 ) , треті особи: ОСОБА_3 ( АДРЕСА_5 ), Регіональне управління Морської охорони Адміністрації Державної прикордонної служби України ( АДРЕСА_6 , код ЄДРПОУ НОМЕР_7 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_5 ), ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_8 ) задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_4 щодо неналежного розгляду адвокатський запит адвоката Гарапюка С.В. в інтересах ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 22.08.2023 та не прийняття рішення за вказаним запитом.
Зобов`язати відповідача розглянути протягом 15 днів з дня набрання законної сили цим рішенням, адвокатський запит адвоката Гарапюка С.В. в інтересах ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 22.08.2023 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 № 884 «Про затвердження Порядку виплати грошового забезпечення сім`ям військовослужбовців, захоплених у полон або заручниками, а також інтернованих у нейтральних державах або безвісно відсутніх», прийняти відповідне рішення та повідомити про результати розгляду запиту.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.С. Токарева
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2024 |
Оприлюднено | 24.05.2024 |
Номер документу | 119173647 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні