Рішення
від 21.05.2024 по справі 520/7770/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

21 травня 2024 р. справа № 520/7770/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Біленський О.О., розглянувши матеріали адміністративного позову Керівника Харківської окружної прокуратури в інтересах держави (Григорівське шосе, буд. 52, м. Харків, 61098, код ЄДРПОУ 0291010827) до Нововодолазької селищної ради Харківського району Харківської області (вул. Донця Григорія, буд. 14, смт. Нова Водолага, Харківський район, Харківська область, 63202, код ЄДРПОУ 04397997) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Керівник Харківської окружної прокуратури звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом в інтересах держави до Нововодолазької селищної ради, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Нововодолазької селищної ради та зобов`язати Нововодолазьку селищну раду вжити заходів щодо реєстрації права комунальної власності відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» на наступні захисні споруди цивільного захисту: протирадіаційне укриття №78840, розташоване у смт Нова Водолага, вулиця Григорія Донця, 30; протирадіаційне укриття №78857, розташоване у смт Нова Водолага, вулиця Пушкіна, (нині Амосова Миколи) 45; протирадіаційне укриття №78832, розташоване у смт Нова Водолага, вулиця Гагаріна, 19; протирадіаційне укриття №78856, розташоване у смт Нова Водолага, вулиця Пушкіна, (нині Амосова Миколи) 44; протирадіаційне укриття №78855, розташоване у смт Нова Водолага, вулиця Григорія Донця, 28; протирадіаційне укриття №78854, розташоване у смт Нова Водолага, вулиця Григорія Донця, 26; протирадіаційне укриття №78853, розташоване у смт Нова Водолага, вулиця Пушкіна (нині Амосова Миколи), 43; протирадіаційне укриття №78852, розташоване у смт Нова Водолага, вулиця 40 років Перемоги (нині Захисників України), 81а.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 01.04.2024 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі згідно з положеннями п. 10 ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 257 КАС України, якими унормовано що за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до положень ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з положеннями ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що під час виконання прокурорських повноважень виявлено порушення у діяльності Нововодолазької селищної ради, якою не вжито заходів щодо оформлення права комунальної власності на захисні споруди цивільного захисту, а саме: протирадіаційне укриття №78840, розташоване у смт. Нова Водолага, вулиця Григорія Донця, 30; протирадіаційне укриття №78857, розташоване у смт. Нова Водолага, вулиця Пушкіна, (нині Амосова Миколи) 45; протирадіаційне укриття №78832, розташоване у смт. Нова Водолага, вулиця Гагаріна, 19; протирадіаційне укриття №78856, розташоване у смт. Нова Водолага, вулиця Пушкіна, (нині Амосова Миколи) 44; протирадіаційне укриття №78855, розташоване у смт. Нова Водолага, вулиця Григорія Донця, 28; протирадіаційне укриття №78854, розташоване у смт Нова Водолага, вулиця Григорія Донця, 26; протирадіаційне укриття №78853, розташоване у смт. Нова Водолага, вулиця Пушкіна (нині Амосова Миколи), 43; протирадіаційне укриття №78852, розташоване у смт. Нова Водолага, вулиця 40 років Перемоги (нині Захисників України), 81а. Тобто за наявності підстав та відповідних повноважень Нововодолазькою селищною радою, як суб`єктом комунальної власності, що здійснює від імені та в інтересах територіальних громад, відповідні права комунальної власності, не здійснено юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення та державної реєстрації права комунальної власності на зазначені протирадіаційні укриття. Вказане свідчить про бездіяльність відповідача, яка полягає у безпідставному зволіканні в посвідченні права на майно, що належить територіальній громаді. В свою чергу безпідставне зволікання у проведенні державної реєстрації права власності громади в особі селищної ради на протирадіаційні укриття може призвести до нецільового використання останніх або призвести до протиправного заволодіння сторонніми особами, що в свою чергу суперечить інтересам територіальної громади.

Представник відповідача надав до суду відзив на адміністративний позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву зазначив, що прокурором при зверненні до суду не надано доказів факту будівництва протирадіаційних укриттів, як окремих об`єктів цивільно-правових відносин, факту того, що на момент передачі житлових будинків на баланс ОСББ "Колос" зазначені приміщення були самостійними об`єктами цивільно-правових відносин та до житлового фонду не входили. Враховуючи, що житлові будинки разом з підвалами були передані на баланс ОСББ "Колос" відповідно до рішення Нововодолазької селищної ради №1821 від 02.09.2008, а також те, що доказів наявності ПРУ у підвалах житлових будинків станом на момент передачі 24.09.2008 прокурором до позову не долучено, на думку відповідача, ПРУ передані відповідачем разом з будинками та власником їх є ОСББ "Колос".

У відповіді на відзив позивачем зазначено, що надані разом із позовною заявою копії документів у сукупності доводять існування захисних споруд №78840, №78857, №78832, №78856, №78855, №78854, №78853, №78852, як окремих об`єктів речових прав. Враховуючи норми Закону України «Про приватизацію державного майна», в редакції, що діяла на момент прийняття рішення Нововодолазької селищної ради від 02.09.2008 №1821 можливість передачі спірних ПРУ у приватну власність ОСББ «Колос» законодавством передбачена не була. Окрім того, процедура передачі житлових будинків на баланс ОСББ не свідчить про визначення (зміну) власника цього майна, а є лише операцією з переходу майна у розпорядження іншого користувача. Тобто, передача на баланс ОСББ будинку, в якому розташоване протирадіаційне укриття не є підставою вважати, що власником укриття стає ОСББ. Водночас, відсутність відомостей у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про власника спірних захисних споруд унеможливлює здійснення такого фінансування з метою їх належного утримання та забезпечення виконання завдань держави щодо цивільного захисту населення, передусім в умовах воєнного стану.

Представником відповідача надано заперечення на відповідь на відзив, в яких посилається на те, що позивачем у відповіді на відзив не спростовані заперечення відповідача по справі щодо відсутності належних та допустимих доказів в підтвердження факту будівництва протирадіаційних укриттів №78840, №78857, №78832, №78856, №78855, №78854, №78853, №78852, як окремих об`єктів цивільно-правових відносин при будівництві багатоквартирних будинків. З зазначених підстав на момент передачі житлових будинків на баланс ОСББ "Колос", протирадіаційні укриття в житлових будинках були відсутні. Рішенням Нововодолазької селищної ради від 02.09.2008 №1821 та згідно акту приймання-передачі від 24.09.2008 з балансу КП "Житлосервіс" на баланс ОСББ "Колос" було здійснено передачу житлових будинків за вказаними адресами у селищі Нова Водолага, в тому числі підвальні приміщення. Відповідач наголошує, що позивачем не надано доказів факту будівництва протирадіаційних укриттів, як окремих об`єктів цивільно-правових відносин, факту того, що на момент передачі житлових будинків на баланс ОСББ "Колос" зазначені приміщення були самостійними об`єктами цивільно-правових відносин та до житлового фонду не входили.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що у смт. Нова Водолага Харківської області знаходяться захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття, а саме:

1. №78832, розташоване по вул. Гагаріна, 19;

2. №78840, розташоване по вул. Григорія Донця, 30;

3. №78852, розташоване по вул. 40 років Перемоги (нині - Захисників України), 81а;

4. №78853, розташоване по вул. Пушкіна (нині - Амосова Миколи), 43;

5. №78854, розташоване по вул. Григорія Донця, 26;

6. №78855, розташоване по вул. Григорія Донця, 28;

7. №78856, розташоване по вул. Пушкіна (нині - Амосова Миколи), 44;

8. №78857, розташоване по вул. Пушкіна (нині - Амосова Миколи), 45.

Ці протирадіаційне укриття, які введені в експлуатацію з 1973 по 1987 році, розташовані у підвальних приміщеннях багатоквартирних житлових будинків, які рішенням Нововодолазької селищної ради від 02.09.2008 №1821 передані на баланс ОСББ "Колос", що підтверджується актом приймання-передачі від 24.09.2008.

Щодо передачі на баланс ОСББ "Колос" протирадіаційних споруд, які знаходяться у вищевказаних житлових будинках, акт та рішення інформації не містять, інших документів, які б засвідчували факт передачі у власність ОСББ "Колос" споруд цивільного захисту суду не надано.

У 2019 році проведено технічну інвентаризацію цих захисних споруд, за результатами чого ОСББ "Колос" як балансоутримувач склав паспорти захисних споруд цивільного захисту на протирадіаційні укриття №78832, №78840, №78852, №78853, №78854, №78855, №78856 та №78857, №43123 від 25.07.2019 року, завело облікові картки, а інформація про них внесена до загальнодержавного електронного обліку захисних споруд, який ведуть органи ДСНС.

Згідно з цими документами протирадіаційні укриття перебувають на балансі та експлуатуються ОСББ "Колос", призначені для укриття мешканців будинку.

У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно відсутні відомості щодо реєстрації права власності на ці об`єкти.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з пунктом 14 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

У стаття 32 Кодексу цивільного захисту України наведені такі вимоги щодо укриття населення у фонді захисних споруд цивільного захисту:

До захисних споруд цивільного захисту належать:

1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів;

2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення та найпростіші укриття складають фонд захисних споруд цивільного захисту і належать до засобів колективного захисту.

Укриттю підлягають: 2) у протирадіаційних укриттях - населення, у тому числі працівники суб`єктів господарювання, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, евакуйоване населення, яке проживає або працює в зонах можливого небезпечного і значного радіоактивного забруднення, крім тих, хто підлягає укриттю у сховищах.

Для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

У разі використання однієї захисної споруди цивільного захисту кількома власниками, користувачами, юридичними особами вони беруть участь в утриманні такої споруди відповідно до укладених між ними договорів.

Захисні споруди цивільного захисту можуть використовуватися у мирний час для господарських, культурних і побутових потреб у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.

З моменту виключення захисної споруди із фонду споруд цивільного захисту вона втрачає статус захисної споруди цивільного захисту. Володіння, користування та розпорядження спорудами, які втратили статус захисних споруд цивільного захисту, здійснюється відповідно до закону.

Захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню).

Контроль за створенням фонду захисних споруд цивільного захисту, готовністю його об`єктів до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та його територіальні органи спільно з місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 2 статті 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить: 23) організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; 24) визначення за погодженням з місцевими державними адміністраціями потреби фонду захисних споруд цивільного захисту; 26) прийняття рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної власності у разі банкрутства (ліквідації) суб`єкта господарювання, на балансі якого вона перебуває, та безхазяйних захисних споруд; 27) організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; 28) здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту; 29) організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду захисних споруд цивільного захисту.

Постановою Кабінету Міністрів України №138 від 10.03.2017 "Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту" затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, який на час виникнення спірних правовідносин містив такі норми:

1. Цей Порядок визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку.

3. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:

- балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі;

- утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням;

9. Утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

10. Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

13. У разі приватизації (корпоратизації) державного (комунального) підприємства, на балансі якого перебувають захисні споруди, уповноважений орган управління захисної споруди проводить заходи, спрямовані на визначення їх балансоутримувачів та укладення з ними договорів про утримання (зберігання) захисних споруд.

15. Обліку підлягають усі захисні споруди, споруди подвійного призначення та найпростіші укриття на території України незалежно від форми власності.

17. Облік фонду захисних споруд здійснюють їх балансоутримувачі.

18. Ведення обліку фонду захисних споруд здійснюється шляхом складення в паперовій формі паспорта та облікової картки захисної споруди, а також ведення в паперовій та електронній формі книги обліку захисних споруд і книги обліку споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів за формою, передбаченою вимогами щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту, затвердженими МВС.

20. Паспорт та облікова картка захисної споруди складаються балансоутримувачем після прийняття в експлуатацію завершеної будівництвом захисної споруди або за результатами її технічної інвентаризації як об`єкта нерухомого майна.

23. ДСНС веде загальнодержавний електронний облік захисних споруд.

Відповідно до пункту 1 глави 1 розділу ІІ Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 №127, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 за №582/5773, до об`єктів, що підлягають технічній інвентаризації та на які складаються інвентаризаційні справи і технічні паспорти, належать (завершені та незавершені будівництвом), захисні споруди цивільного захисту (ДБН В 2.2.5-97 "Будинки і споруди. Захисні споруди цивільної оборони", ДБН А 3.1-9-2000 "Управління, організація і технологія. Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом захисних споруд цивільної оборони та їх утримання") (далі - захисні споруди). Класифікацію захисних споруд цивільного захисту наведено у додатку 19 до цієї Інструкції.

Згідно з частиною 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частинами 3, 5 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно з частинами 1, 2, 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до частини 1 статті 316, частини 1 статті 317 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Статтею 327 Цивільного кодексу України визначено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Згідно з частиною 4 статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

У пункті 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" зазначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 4 цього Закону державній реєстрації прав підлягають право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на майбутній об`єкт нерухомості.

Згідно з частиною 1 статті 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Частинами 1, 2, 3, 4 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є зокрема: 1) гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; 2) обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.

Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті у випадках, визначених статтею 28 цього Закону, та в інших випадках, визначених законом.

Суд встановив, що відповідно до рішення Нововодолазької селищної ради від 02.09.2008 №1821 та акту приймання-передачі від 24.09.2008 з балансу КП "Житлосервіс" на баланс ОСББ "Колос" здійснено передачу житлових будинків за вказаними адресами у селищі Нова Водолага. При цьому, будь-якої інформації щодо передачі на баланс ОСББ "Колос" протирадіаційних споруд ні в рішенні, ні в акті не зазначено. Будь-які документи, які б засвідчували факт передачі у власність ОСББ "Колос" споруд цивільного захисту в матеріалах справи також відстуні.

Враховуючи викладене, протирадіаційні укриття №78832, №78840, №78852, №78853, №78854, №78855, №78856 та №78857, №43123 не передавались ОСББ "Колос" у власність та перебувають у комунальній власності територіальної громади.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до абз. 5 пункту «в» ч. 2 ст. 5 Закону України «Про приватизацію державного майна», в редакції, що діяла на момент прийняття селищною радою рішення, приватизації не підлягають об`єкти, що мають загальнодержавне значення, серед яких визначено захисні споруди цивільної оборони.

Декретом Кабінету Міністрів України від 31.12.1992 №26-92 «Про перелік майнових комплексів державних підприємств, організацій, їх структурних підрозділів основного виробництва, приватизація або передача в оренду яких не допускається" заборонено приватизацію саме протирадіаційних споруд.

Відповідно, спірні ЗСЦЗ, які введено в експлуатацію упродовж 1973-1987 років (за даними облікових карток), не могли перебувати у приватній власності на момент передачі їх на баланс ОСББ.

Таким чином, Нововодолазька селищна рада є власником захисних споруд цивільного захисту - протирадіаційних укриттів: №78832, що розташоване по вул. Гагаріна, 19; №78840, що розташоване по вул. Григорія Донця, 30; №78852, що розташоване по вул. 40 років Перемоги (нині - Захисників України), 81а; №78853, що розташоване по вул. Пушкіна (нині - Амосова Миколи), 43; №78854, що розташоване по вул. Григорія Донця, 26; №78855, що розташоване по вул. Григорія Донця, 28; №78856, що розташоване по АДРЕСА_1 , та які належать до засобів колективного захисту Нововодолазької селищної територіальної громади.

Нововодолазька селищна рада всупереч покладених на неї Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноважень щодо управління майном, що належить до комунальної власності Нововодолазької селищної територіальної громади, та попри обов`язковість державної реєстрації прав на нерухоме майно у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, запроваджену Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", не вжила заходів щодо оформлення та державної реєстрації права комунальної власності на ці захисні споруди цивільного захисту, допустивши таким чином протиправну бездіяльність.

Згідно з пунктом 4 частини 2 статі 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Суд вважає, що з метою забезпечення необхідних умов для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів, забезпечення належного утримання та експлуатації захисної споруди цивільного захисту комунальної власності, позов прокурора слід задовольнити та зобов`язати відповідача вчинити дії щодо оформлення та державної реєстрації речових прав на протирадіаційні укриття.

За приписами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Харківської окружної прокуратури в інтересах держави (Григорівське шосе, буд. 52, м. Харків, 61098, код ЄДРПОУ 0291010827) до Нововодолазької селищної ради Харківського району Харківської області (вул. Донця Григорія, буд. 14, смт. Нова Водолага, Харківський район, Харківська область, 63202, код ЄДРПОУ 04397997) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Нововодолазької селищної ради Харківського району Харківської області щодо неоформлення речового права комунальної власності на захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття №78832, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. Гагаріна, 19; №78840, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. Григорія Донця, 30; №78852, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. 40 років Перемоги (нині - Захисників України), 81а; №78853, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. Пушкіна (нині - Амосова Миколи), 43; №78854, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. Григорія Донця, 26; №78855, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. Григорія Донця, 28; №78856, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. Пушкіна (нині - Амосова Миколи), 44; №78857, що розташоване по вул. Пушкіна (нині - Амосова Миколи), 45.

Зобов`язати Нововодолазьку селищну раду Харківського району Харківської області вчинити дії щодо оформлення та державної реєстрації права комунальної власності на захисні споруди цивільного захисту - протирадіаційні укриття №78832, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. Гагаріна, 19; №78840, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. Григорія Донця, 30; №78852, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. 40 років Перемоги (нині - Захисників України), 81а; №78853, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. Пушкіна (нині - Амосова Миколи), 43; №78854, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. Григорія Донця, 26; №78855, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. Григорія Донця, 28; №78856, що розташоване за адресою: смт. Нова Водолага, вул. Пушкіна (нині - Амосова Миколи), 44; №78857, що розташоване по вул. Пушкіна (нині - Амосова Миколи), 45.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Біленський О.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.05.2024
Оприлюднено23.05.2024
Номер документу119176270
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —520/7770/24

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 20.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 21.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні