ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 травня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/14120/23 пров. № А/857/1826/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Коваля Р. Й.,
суддів Гуляка В. В.,
Ільчишин Н. В.,
розглянувши у письмовому провадженні у місті Львові апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2023 року (прийняте за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у м. Львові суддею Костецьким Н. В.) в адміністративній справі № 380/14120/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «К-груп» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання зареєструвати податкову накладну,
В С Т А Н О В И В :
У червні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «К-Груп» (далі також - ТОВ «К-Груп», Товариство, позивач) звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, у якому просило:
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8191703/38501790 від 01.02.2023 та № 8265590/38501790 від 14.02.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «К-Груп» № 101 від 16.11.2022 та № 141 від 27.10.2022 датами їх направлення (подання) контролюючому органу на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в процесі здійснення господарської діяльності Позивачем було виписано на ТОВ «Техніка-УА» податкову накладну № 101 від 16.11.2022 на загальну суму 1 029 665,20 грн, у т. ч. ПДВ 171 610,87 грн. 12.12.2022 реєстрація цієї податкової накладної була зупинена згідно квитанції (Реєстраційний номер документа: 9265576613) із вказанням причини: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8423, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.» та запропоновано надати пояснення та документи, що підтверджують господарську операцію. 18.01.2023 Товариство надало контролюючому органу повідомлення про надання пояснень № 1 з додатками, які повністю розкривали зміст господарської операції, її реальність, товарність та оплатність (надані договори, товарно-транспортні накладні, докази реалізації товару тощо) відповідно до квитанції № 2 від 19.01.2023 (реєстраційний номер документа 9003803332). 01.02.2023 Рішенням контролюючого органу № 8191703/38501790 відмовлено в реєстрації даної податкової накладної з підстав не надання платником податку копії документів.
Також позивачем було виписано на ТОВ «ФТД-ритейл» податкову накладну № 141 від 27.10.2022 на загальну суму 263 337,60 грн, у т. ч. ПДВ 43 889,60 грн. 10.11.2022 реєстрація цієї податкової накладної була зупинена згідно квитанції (Реєстраційний номер документа: 9237960815) із вказанням причини: «.Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8423, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій» та запропоновано надати пояснення та документи, що підтверджують господарську операцію. 07.02.2023 Товариством надало контролюючому органу повідомлення про надання пояснень № 3 з додатками, які повністю розкривали зміст господарської операції, її реальність, товарність та оплатність (надані договори, товарно-транспортні накладні, докази реалізації товару тощо) відповідно до квитанції № 2 від 07.02.2023 (реєстраційний номер документа 9016295977). 14.02.2023 Рішенням контролюючого органу № 8265590/38501790 відмовлено в реєстрації даної податкової накладної з підстав не надання платником податку копії документів.
Не погодившись з таким рішенням товариство звернулося з адміністративним позовом до суду.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2023 року позов задоволено.
Не погодившись із цим рішенням, його оскаржила Державна податкова служба України, яке вважає, що рішення суду першої інстанції прийняте з невірним застосуванням норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що рішеннями комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8191703/38501790 від 01.02.2023 та № 8265590/38501790 від 14.02.2023 відмовлено в реєстрації податкової накладної з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні дописи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі робіт (товарів, послуг) з урахування наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. На підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, платник повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема, і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.
Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання зареєструвати податкову накладну зазначає, що суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції органу державної влади. Апелянт зазначає що, позовна вимога щодо зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні ПН в ЄРПН є передчасною, в той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН
Позивач не скористався своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу.
Відповідно до частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у зв`язку з розглядом справи у письмовому провадженні фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом встановлено, що ТОВ «К-груп», ЄДРПОУ 38501790, зареєстроване як суб`єкт підприємницької діяльності 30.11.2012 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Товариство перебуває на обліку у контролюючих органах, що підтверджується Свідоцтвом про реєстрацію платника податку на додану вартість від 01.01.2013 № 200090677 серії НБ № 583864 (індивідуальний податковий номер 385017913063) та основним видом господарської діяльності є 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення,; акредитовано на митниці 21.01.2013, що підтверджується Витягом з реєстру осіб, що здійснюють операції з товарами від 10.05.2023 (обліковий номер особи UA10038501790).
У своїй діяльності Товариство використовує такі приміщення:
- нежитлові приміщення загальною площею 919,6 м2, що розташовані за адресою: м. Київ, вул. Алматинська, буд. 35 А згідно договору оренди об`єкта нерухомості № 118 від 22.09.2021, укладеного з ТОВ «Енержі солюшн» (код за ЄДРПОУ 41518940, юридична адреса: 01033, м. Київ, вул. Іллі Еренбурга, буд. 3-А, оф. 7);
- складські приміщення загальною площею 100,0 м2, що розташовані за адресою: м. Львів, вул. Станція Личаків, буд. 7 згідно Договору оренди № 01/30 від 30.09.2022, укладеного з ТОВ «Інтерлінія» (код за ЄДРПОУ 20804172, юридична адреса: 79014, м. Львів, вул. Станція Личаків, буд. 7). Відповідне повідомлення про об`єкти оподаткування, або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням через які проводиться діяльність за формою 20-ОПП Товариством подано до контролюючого органу 07.10.2022.
Товариство здійснює імпорт товару згідно договору дистрибуції № 1 від 28.01.2021 (далі - договір дистрибуції), укладеного з ТОВ «Бі енд Бі трендс» (ВВ TRENDS, S.L., податковий номер В-86880473, зареєстрована за адресою: вул. Каталоніє, 24, м. Санта-Перпетуа-де-Могода, провінція Барселона, 08130, Королівство Іспанія).
Згідно з п. 2.2 Договору дистрибуції Дистриб`ютор здійснює перепродаж товарів поставлених постачальником на Території протягом періоду дії договору («Терміну»), відповідно до наступних положень.Як зазначено у п. 8.1 Договору дистрибуції Постачальник продає Товари Дистриб`ютору на умовах FCA. Відповідно до п. 9.2 Договору дистрибуції умови оплати вказуються в рахунках (фактурах), де вказується таке: передоплата, або післяплата з відтермінуванням та кількість днів відтермінування післяплати.
Згідно з п. 1 Додаткової угоди № 2 від 28.01.2021 до Договору дистрибуції на право використання торгової марки в рекламних цілях Постачальник надає Дистрибутору право на використання на території України торгової марки «Zelmer» (реєстраційний номер свідоцтва на торгову марку 982311, що виготовлено 01.11.2018 (2018/42Gaz)), що має міжнародну реєстрацію, в тому числі в Україні (далі - «Торгова марка»). Також укладено 01.11.2022 додаткову угоду № 5 до договору дистрибуції, якою передбачено п. 8.1 договору викласти у новій редакції: «Постачальник продає Товари Дистриб`ютору на умовах FCA та FOB.»
Товариство придбало у ТОВ «Бі енд Бі трендс» відповідно до Договору дистрибуції товари, а саме: м`ясорубка Zelmer ZMM4055B у кількості 200 шт., м`ясорубка Zelmer ZMM4048B у кількості 688 шт., блендер Zelmer ZHB45521 у кількості 102 шт., блендер Zelmer ZHB4552L у кількості 102 шт., блендер Zelmer ZHB4552S у кількості 204 шт., електричний чайник Zelmer ZCK1274A у кількості 24 шт., електричний чайник Zelmer ZCK7616S у кількості 32 шт., Zelmer 2 слоти пластиковий тостер ZTS7386 у кількості 24 шт., пилосос Zelmer ZVC1400WD у кількості 64 шт., Zelmer праска ZIR0500 Trip у кількості 42 шт., Zelmer відпарювач ZGS1100 у кількості 54 шт., прасувальна дошка Zelmer ZIB0002 у кількості 10 шт., аксесуари/насадка для томатів для м`ясорубки Zelmer ZMMA083W у кількості 40 шт., блендер Zelmer ZHB4571 у кількості 150 шт., Zelmer кухонна вага ZKS1500N у кількості 102 шт., що підтверджується вантажною митною декларацією (надалі - ВМД) № UA100180/2021/594267 від 24.09.2021 р., а також інвойсом FV2112325 від 21.09.2021 на суму 52 622,78 евро, платіжними дорученнями в іноземній валюті від 19.10.2021 на суму 27470,00 евро, від 27.10.2021 на суму 6252,78 евро, від 01.11.2021 на суму 10 000,00 евро, від 02.11.2021 на суму 10 000,00 евро; всього на суму 53 722,78 евро.
Транспортування товару здійснювалося на підставі договору на транспортно- експедиційні послуги № 1/14 від 14.08.2020, укладеного Товариством з ТОВ «Трубпласт» (код за ЄДРПОУ 38665369, ІПН 386653613079, юридична адреса: 79024, м. Львів, вул. Пластова, буд. 11 Б), крім того ТОВ «Трубпласт» виконав перевезення товару згідно договору транспортного експедирування від 13.10.2020, укладеного з ТОВ «Ековудлайн» (код за ЄДРПОУ 42892617, ІПН 428926117019, юридична адреса: 34600, Рівненська обл., Березнівський р-н, м. Березне, вул. Тиха, буд. 14), що підтверджується товарно-транспортною накладною від 21.09.2021 (надалі - CMR), актом надання послуг № 614/е від 24.09.2021, платіжним дорученням № 771 від 12.10.2021 на суму 45 700,00 грн з призначенням платежу: Оплата за транспортно-експедиційні послуги згідно рахунку № 614/е від 20.09.2021 без ПДВ.
Крім того, у ВМД зазначено відправника/експортера «ROHLIG SLIUS LOGISTICS SA», тому що ВВ TRENDS отримує послуги митного брокерського обслуговування, послуги митного оформлення вантажів, відвантаження товарів на експорт зі складських приміщень в Польщі згідно договору 08/WAR/2020 від 01.11.2020, що підтверджено листом від 17.01.2022.
Зазначені товари Товариство реалізувало на ТОВ «Техніка-УА» (код за ЄДРПОУ 43076921, ІПН 430769202280, юридична адреса: 21022, м. Вінниця, вул. 600-річчя, буд. 17) згідно договору поставки № 01012021-01 від 01.01.2021 (далі - договір поставки).
Відповідно до п. 1.1 Договору поставки Постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій Стороні - Покупцеві товар (товари), а Покупець - прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього попередньо погоджену грошову суму. Згідно з п. 2.1 Договору поставки поставка товарів здійснюється на умовах DDP (Інкотермс 2010), місце поставки - склад Покупця, розташований за адресою: адреса поставки узгоджується на кожну окрему поставку. Як зазначено у замовленні ТОВ «Техніка-УА» (покупця) № 2455 від 15.11.2022 місце поставки м. Вінниця, вул. 600-річчя, буд. 17.
Згідно з п. 8.1 Договору поставки Покупець повинен сплатити поставлений товар не пізніше 14 (чотирнадцяти) календарних днів з дня поставки товару Постачальником. Оплата здійснюється у розмірі повної вартості поставленої партії товару шляхом безготівкового переказу на поточний рахунок Постачальника, вказаний у реквізитах Постачальника в цьому договорі. Сторони можуть погодити інші умови оплати партії товару в заявці.
На підтвердження виконання умов договору поставки складено видаткову накладну № 2386 від 16.11.2022 на суму 1 029 665,20 грн, у т. ч. ПДВ 171 610,87 грн, товаро-транспортну накладну № Р2386 від 16.11.2022 (перевізник: ТОВ «Інтерлінія» (код за ЄДРПОУ 20804172, ІПН 208041713048, юридична адреса: 79014, м. Львів, вул. Станція Личаків, буд. 7) згідно договору на транспортно-експедиційні послуги № 1/30 від 30.05.2022), отримано оплату згідно платіжних доручень з призначенням платежу Оплата за товар, згідно рахунків № 2455 від 15.11.2022, в т. ч. ПДВ 20 %: № 926 від 23.01.2023 на суму 50 000,00 грн; № 928 від 24.01.2023 на суму 14 000,00 грн; № 932 від 25.01.2023 на суму 25 665,20 грн; № 953 від 02.02.2023 на суму 40 000,00 грн; № 962 від 06.02.2023 на суму 50 000,00 грн; № 969 від 07.02.2023 на суму 40 000,00 грн; № 985 від 13.02.2023 на суму 50 000,00 грн; № 990 від 14.02.2023 на суму 50 000,00 грн; № 688 від 21.02.2023 на суму 40 000,00 грн; № 695 від 23.02.2023 на суму 40 000,00 грн; № 699 від 24.02.2023 на суму 50 000,00 грн; № 707 від 27.02.2023 на суму 20 000,00 грн; № 714 від 01.03.2023 на суму 50 000,00 грн.; № 727 від 03.03.2023 на суму 30 000,00 грн; № 736 від 06.03.2023 на суму 50 000,00 грн; № 753 від 09.03.2023 на суму 40 000,00 грн; № 687 від 15.03.2023 на суму 50 000,00 грн; № 695 від 17.03.2023 на суму 50 000,00 грн; № 719 від 21.03.2023 на суму 50 000,00 грн; № 724 від 23.03.2023 на суму 30 000,00 грн; № 734 від 24.03.2023 на суму 22 818,00 грн; всього на суму 842 483,20 грн.
Позивачем було виписано на ТОВ «Техніка-УА» податкову накладну № 101 від 16.11.2022 на загальну суму 1 029 665,20 грн, у т. ч. ПДВ 171 610,87 грн.
12.12.2022 реєстрація цієї податкової накладної була зупинена згідно квитанції (Реєстраційний номер документа: 9265576613) із вказанням причини: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8423, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій» та запропоновано надати пояснення та документи, що підтверджують господарську операцію.
18.01.2023 Товариство надало контролюючому органу повідомлення про надання пояснень № 1 з додатками, які повністю розкривали зміст господарської операції, її реальність, товарність та оплатність (договори, товарно-транспортні накладні, докази реалізації товару тощо) відповідно до квитанції № 2 від 19.01.2023 (реєстраційний номер документа 9003803332).
01.02.2023 Рішенням контролюючого органу №8191703/38501790 відмовлено в реєстрації даної податкової накладної з підстав не надання платником податку копії документів.
Крім того, Товариство придбало у ТОВ «Бі енд Бі тренс» відповідно до Договору дистрибуції товари, а саме: електром`ясорубки Zelmer: модель ZMM2851B у кількості 200 шт., модель ZMM2853B у кількості 60 шт., модель ZMM2854B у кількості 200 шт., модель ZMM4045B у кількості 246 шт., модель ZMM4048B у кількості 150 шт., модель ZMM4050B у кількості 50 шт., модель ZMM4055B у кількості 100 шт., модель ZMM1010B у кількості 150 шт., модель ZMM9801B у кількості 52 шт., модель ZMM9802B у кількості 50 шт., модель ZMM9801B у кількості 52 шт., модель ZMM1011 у кількості 198 шт.; блендери ручні Zelmer: модель ZHB4551L у кількості 48 шт., модель ZHB4550S у кількості 64 шт., модель ZHB4551I у кількості 48 шт., модель ZHB4552I у кількості 54 шт., модель ZHB4551L у кількості 48 шт.; блендери стаціонарні Zelmer: модель ZSB4850 у кількості 6 шт., модель ZSB4707 у кількості 8 шт.; міксер ручний Zelmer ZHM1650 у кількості 102 шт., електрокавомолка Zelmer ZCG7425 у кількості 54 шт.; ваги кухонні електронні побутові Zelmer: модель ZKS100 у кількості 90 шт., модель ZKS1451 у кількості 102 шт., модель ZKS1100W у кількості 150 шт.; електричні машинки Zelmer для підстригання волосся: модель ZHC6205 у кількості 204 шт., модель ZHC6550 у кількості 60 шт., модель ZHC6105 у кількості 48 шт., модель ZGK6300 у кількості 54 шт., модель ZGK6500 у кількості 102 шт., модель ZGK6800 у кількості 48 шт.; тример Zelmer ZNT0300 у кількості 152 шт., тример Zelmer ZNT0301 у кількості 104 шт., фен Zelmer ZHD8350 у кількості 48 шт., електрочайник Zelmer ZCK7616I у кількості 100 шт., електрочайник Zelmer ZCK8011I у кількості 198 шт., електрочайник Zelmer ZCK8024 у кількості 18 шт., тостер Zelmer ZTS7385 у кількості 60 шт., тостер Zelmer ZTS7985B у кількості 54 шт., відпарювальна праска Zelmer ZIS2415 у кількості 6 шт., частини до машин електромеханічних та аксесуари до електром`ясорубок Zelmer: насадка-шинкувалка для овочів ZMMA086W у кількості 18 шт., решітки ZMMA4570 у кількості 10 шт., решітки ZMMA4530 у кількості 10 шт., решітки ZMMA2570 у кількості 10 шт., решітки ZMMA2550 у кількості 10 шт., шнек ZMMA250 у кількості 5 шт., ножі та різальні леза ZMMA480 у кількості 5 шт., ножі та різальні леза ZMMA4530 у кількості 5 шт., що підтверджується ВМД № LIA209140/2022/096844 від 17.09.2022, а також інвойсом FV2212355 від 14.09.2022 на суму 90 351,25 евро, платіжними дорученнями в іноземній валюті від 16.09.2022 на суму 15061,92 евро, від 20.09.2022 на суму 15 000,00 евро, від 21.09.2022 на суму 10 000,00 евро, від 04.11.2022 на суму 70 098,78 евро; всього на суму 110 160,70 евро.
Транспортування товару здійснювалося на підставі договору на транспортно-експедиційні послуги № 13/09 від 13.09.2022, укладеного між Товариством та ТОВ «Трубпласт» (код за ЄДРПОУ 38665369, ІПН 386653613079, юридична адреса: 79024, м. Львів, вул. Пластова, буд. 11 Б), що підтверджується товаротранспортною накладною від 15.09.2022 (далі - CMR), актом надання послуг № 935 від 19.09.2022, платіжним дорученням № 571 від 19.09.2022 на суму 85 000,00 грн з призначенням платежу: Оплата послуг міжнародних транспортних автомобільних перевезень згідно рах. № 982 від 13.09.2022 без ПДВ.
Також Товариство реалізувало товар, що був придбаний у ТОВ «Бі енд Бі трендс», на ТОВ «ФТД-ритейл» (код за ЄДРПОУ 43890029, ІПН 438900226592, юридична адреса: 04119, м. Київ, вул. Дорогожицька, буд. 1) за господарським договором поставки № 130921 від 13.09.2021 (далі - господарський договір).
Відповідно до п. 1.1 господарського договору Постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки (строк) другій Стороні - Покупцеві товар (товари), а Покупець зобов`язується прийняти вказаний товар (товари) і сплатити за нього певну грошову суму. Згідно з п. 1.2 господарського договору поставка товарів здійснюється на умовах DDP, склад Покупця, (відповідно до вимог міжнародних правил щодо тлумачення термінів «Інкотермс» в редакції 2010 року) з урахуванням положень чинного законодавства України та договору за наступними адресами: Київська область, м. Ірпінь, смт Гостомель, вул. Свято-Покровська, 141-П; м. Дніпро, вул. Кринична, 30. Конкретна адреса складу узгоджується сторонами при замовленні і зазначається у ньому. Як зазначено у замовленні ТОВ «ФТД-ритейл» (покупця) № 2192 від 25.10.2022 місце поставки: Київська обл., Бучанський (Макарівський) р-н, с. Колонщина, вул. Київська, б. 3-Д.
Згідно з п. 8.1 господарського договору Покупець здійснює розрахунки за отриману партію товару на умовах відстрочення платежу впродовж 75 (сімдесяти п`яти) календарних днів з дати поставки товару.
На підтвердження виконання умов господарського договору складено видаткову накладну № 2251 від 27.10.2022 на суму 263 337,60 грн, у т. ч. ПДВ 43 889,60 грн, товарно-транспортну накладну № Р2251 від 27.10.2022 (перевізник: ТОВ «Інтерлінія» (код за ЄДРПОУ 20804172, ІПН 208041713048, юридична адреса: 79014, м. Львів, вул. Станція Личаків, буд. 7) згідно договору на транспортно-експедиційні послуги № 1/30 від 30.05.2022), отримано оплату згідно платіжних доручень з призначенням платежу Оплата за побутову техніку згідно договору поставки № 130921 від 13/09/2021, в т. ч. ПДВ: № 126907 від 17.11.2022 на суму 141 033,65 грн; № 127992 від 08.12.2022 на суму 608 535,60 грн, всього на суму 749 569,25 грн.
Позивачем було виписано на ТОВ «ФТД-ритейл» податкову накладну № 141 від 27.10.2022 на загальну суму 263 337,60 грн, у т. ч. ПДВ 43 889,60 грн.
10.11.2022 реєстрація цієї податкової накладної була зупинена згідно квитанції (Реєстраційний номер документа: 9237960815) із вказанням причини: «.Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8423, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій» та запропоновано надати пояснення та документи, що підтверджують господарську операцію.
07.02.2023 Товариство надало контролюючому органу повідомлення про надання пояснень № 3 з додатками, які повністю розкривали зміст господарської операції, її реальність, товарність та оплатність (надані договори, товарно-транспортні накладні, докази реалізації товару тощо) відповідно до квитанції № 2 від 07.02.2023 (реєстраційний номер документа 9016295977).
14.02.2023 Рішенням контролюючого органу № 8265590/38501790 відмовлено в реєстрації цієї податкової накладної з підстав не надання платником податку копії документів.
Не погоджуючись із оскаржуваними рішеннями, позивач звернувся з позовом до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що надані позивачем документи та пояснення були цілком достатніми для прийняття Комісією ГУ ДПС в Львівській області рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
Такі висновки суду першої інстанції, на переконання колегії суддів апеляційного суду, відповідають нормам матеріального та процесуального права, фактичним обставинам справи і є правильними з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Спірні правовідносини регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України; в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку
За вимогами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).
Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 12 Порядку № 1246 визначено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
За змістом пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі іменується - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
За приписами пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як видно з матеріалів справи, ПН №101 від 16.11.2022 р. та №141 від 27.10.2022 р. прийняті, проте реєстрація в ЄРПН зупинена згідно квитанції (Реєстраційний номер документа: 9237960815) із вказанням причини: Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8423 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
Колегія суддів апеляційного суду зазначає, що таке формулювання комісією регіонального рівня пропозиції щодо надання документів є загальною та формальною, яка за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку № 1165; така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які необхідно надати.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом з тим, пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку № 520).
За вимогами пунктів 9, 10, 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
У зв`язку з зупиненням реєстрації податкових накладних №101 від 16.11.2022 р. та №141 від 27.10.2022 р., позивач надав письмові пояснення та копії документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій з ТОВ «ТЕХНІКА-УА» та ТОВ «ФТД-РИТЕЙЛ».
З матеріалів справи судом встановлено, що основним видом господарської діяльності є 46.43 Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення, а також акредитовано на митниці 21.01.2013 р., що підтверджується Витягом з реєстру осіб, що здійснюють операції з товарами від 10.05.2023 р. (обліковий номер особи UA10038501790).
Між позивачем та ТОВ «ТЕХНІКА-УА», як покупцем на підтвердження виконання умов договору поставки складено видаткову накладну №2386 від 16.11.2022 р. на суму 1 029 665,20 грн, у т. ч. ПДВ 171 610,87 грн, товаро-транспортну накладну № Р2386 від 16.11.2022 р. (перевізник: ТОВ «ІНТЕРЛІНІЯ» (код за ЄДРПОУ 20804172, ІПН 208041713048, юридична адреса: 79014, м. Львів, вул. Станція Личаків, буд. 7) згідно договору на транспортно-експедиційні послуги № 1/30 від 30.05.2022 р.), отримано оплату згідно платіжних доручень з призначенням платежу Оплата за товар, згідно рахунків № 2455 від 15.11.2022, в т. ч. ПДВ 20 %: № 926 від 23.01.2023 на суму 50 000,00 грн; № 928 від 24.01.2023 на суму 14 000,00 грн; № 932 від 25.01.2023 на суму 25 665,20 грн; № 953 від 02.02.2023 на суму 40 000,00 грн; № 962 від 06.02.2023 на суму 50 000,00 грн; № 969 від 07.02.2023 на суму 40 000,00 грн; № 985 від 13.02.2023 на суму 50 000,00 грн; № 990 від 14.02.2023 на суму 50 000,00 грн; № 688 від 21.02.2023 на суму 40 000,00 грн; № 695 від 23.02.2023 на суму 40 000,00 грн; № 699 від 24.02.2023 на суму 50 000,00 грн; № 707 від 27.02.2023 на суму 20 000,00 грн; № 714 від 01.03.2023 на суму 50 000,00 грн.; № 727 від 03.03.2023 на суму 30 000,00 грн; № 736 від 06.03.2023 на суму 50 000,00 грн; № 753 від 09.03.2023 на суму 40 000,00 грн; № 687 від 15.03.2023 на суму 50 000,00 грн; № 695 від 17.03.2023 на суму 50 000,00 грн; № 719 від 21.03.2023 на суму 50 000,00 грн; № 724 від 23.03.2023 на суму 30 000,00 грн; № 734 від 24.03.2023 на суму 22 818,00 грн; всього на суму 842 483,20 грн.
На підтвердження виконання умов господарського договору з ТОВ «ФТД-ритейл» складено видаткову накладну № 2251 від 27.10.2022 р. на суму 263 337,60 грн, у т. ч. ПДВ 43 889,60 грн, товаро-транспортну накладну № Р2251 від 27.10.2022 (перевізник: ТОВ «Інтерлінія» (код за ЄДРПОУ 20804172, ІПН 208041713048, юридична адреса: 79014, м. Львів, вул. Станція Личаків, буд. 7) згідно договору на транспортно-експедиційні послуги № 1/30 від 30.05.2022), отримано оплату згідно платіжних доручень з призначенням платежу Оплата за побутову техніку згідно договору поставки № 130921 від 13/09/2021, в т. ч. ПДВ: №126907 від 17.11.2022 на суму 141 033,65 грн; № 127992 від 08.12.2022 на суму 608 535,60 грн; всього на суму 749 569,25 грн.
За наслідками зазначених господарських операцій, як результат отримання позивачем винагороди, позивачем складено податкові накладні № 101 від 16.11.2022 на загальну суму 1 029 665,20 грн, у т. ч. ПДВ 171 610,87 грн та № 141 від 27.10.2022 на загальну суму 263 337,60 грн, у т. ч. ПДВ 43 889,60 грн.
Позивач надав копії документів, що підтверджують реальність господарських відносин позивача із його контрагентами:
-Копія Рішення і Наказу про призначення директора ТОВ «К-ГРУП» на 2 арк.
-Копія Свідоцтва ПДВ ТОВ «К-ГРУП» на 1 арк.
-Копія повідомлення про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням (форма 20-ОПП) ТОВ «К-ГРУП» від 07.07.2020 на 2 арк.
-Копія повідомлення про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з Оподаткуванням (форма 20-ОПП) ТОВ «К-ГРУП» від 07.10.2022 на 2 арк.
-Витяг з реєстру осіб, що здійснюють операції з товарами від 10.05.2023 ТОВ «К-ГРУП» на 1 арк.
-Копія Договору оренди об`єкта нерухомості № 118 від 22.09.2021
-Картка рахунку з контрагентом ТОВ «Енерджі солюшн» на 4 арк.
-Копія Договору оренди № 01/30 від 30.09.2022 на 5 арк.
-Картка рахунку з контрагентом ТОВ «Інтерлінія» договір № 01/30 від 30.09.2022 на 1 арк.
-Копія Договору на транспортно-експедиційні послуги № 1/30 від 30.05.2022 на 2 арк.
-Картка рахунку 3 контрагентом ТОВ «Інтерлінія» договір № 1/30 від 30.05.2022 на 2 арк.
-Копія Договору на транспортно-експедиційні послуги № 1/14 від 14.08.2020 із додатками 7 арк.
-Картка рахунку з контрагентом ФОП ОСОБА_1 на 8 арк.
-Копія Договору транспортного експедирування б/н від 13.10.2020 з додатками на 2 арк.
-Копія Договору на транспортно-експедиційні послуги № 13/09 від 13.09.2022 із додатками, CMR та ін. на 8 арк.
-Картка рахунку з контрагентом ТОВ «Трубпласт» на 5 арк.
-Копія Договору дистрибуції № 1 від 28.01.2021 із додатками на 43 арк.
-Картка рахунку із контрагентом ТОВ «Бі енд Бі трендс» на 11 арк.
-Копія інвойса № FV2212355 від 14.09.2022 на 2 арк.
-Копії платіжних доручень в іноземній валюті
-Копія ВМД UA209140/2022/096844 від 17.09.2022
-Копія інвойса № FV2112325 від 21.09.2021 на 2 арк. в іноземній валюті на 5 apк.
-Копія Замовлення покупця № 2455 від 15.11.2022 на 1 арк. 33. Копія видаткової накладної № 2386 від 16.11.2022 на 1 арк. 34. Копія ТТН № P2386 від 16.11.2022 на 2 арк.
-Копії платіжних доручень на 20 арк.
-Картка рахунку 3 контрагентом ТОВ «ТЕХНІКА-УА» Договір № 01012021-01 від 01.01.2021 на 16 арк.
-Копія господарського договору поставки № 130921 від 13.09.2021 з додатками на 23 арк.
-Копія Замовлення покупця № 2192 від 25.10.2022 на 1 арк.
-Копія ТТН № 2251 від 27.10.2022 на 1 арк.
-Копія видаткової накладної № 2251 від 27.10.2022 на 1 арк.
-Копії платіжних доручень на 2 apк.
Як свідчать матеріали справи, окрім документів, що підтверджують реальність господарських відносин позивача із його контрагентами, Товариством надано документи, які підтверджують наявність складських приміщень а саме:
-нежитлові приміщення загальною площею 919,6 м2, що розташовані за адресою: м. Київ, вул. Алматинська, буд. 35 А згідно договору оренди об`єкта нерухомості №118 від 22.09.2021, укладеного з ТОВ «Енерджі солюшн» (код за ЄДРПОУ 41518940, юридична адреса: 01033, м. Київ, вул. Іллі Еренбурга, буд. 3-А, оф. 7);
-складські приміщення загальною площею 100,0 м2, що розташовані за адресою: м. Львів, вул. Станція Личаків, буд. 7 згідно Договору оренди № 01/30 від 30.09.2022, укладеного з ТОВ «Інтерлінія» (код за ЄДРПОУ 20804172, юридична адреса: 79014, м. Львів, вул. Станція Личаків, буд. 7
На думку суду, сукупність наданих позивачем контролюючому органу та суду первинних документів не дають підстав для сумніву щодо реальності фінансово-господарських операцій з ТОВ «Техніка-УА» та ТОВ «ФТД-ритейл», а наданий позивачем пакет документів був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 101 від 16.11.2022 та №141 від 27.10.2022 датами їх направлення (подання) контролюючому органу на реєстрацію.
Будь-яких доказів на спростування вищевказаних фактів відповідачі суду не надали.
Тому, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які підтверджують реальність фінансово-господарських операцій між позивачем та контрагентом, а також враховуючи, що достатність їх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не спростована відповідачами, суд зазначає, що ГУ ДПС в Львівській області не мало правових підстав для відмови позивачу в реєстрації податкової накладної.
Оскільки відповідач у рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної зазначив загальну, неконкретизовану та неоднозначну причину відмови у реєстрації податкової накладної (в порівнянні із підставами зупинення реєстрації накладної), суд вважає, що податковий орган прийняв невмотивоване рішення, оскільки його зміст не дає чіткого розуміння обставин, за яких було прийняте негативне для платника податків рішення.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування: зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, який є проміжним перед прийняттям рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та етап прийняття рішення податковим органом. Рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунків коригування приймається за результатами оцінки наданих платником податку документів.
При цьому, оцінці підлягає правомірність дій контролюючого органу щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та в подальшому винесення рішення про відмову в реєстрації таких у контексті наявності для цього законодавчо визначених підстав.
Законодавець не визначив чіткого переліку документів, які платник податку може подати до контролюючого органу, такий перелік визначається платником податку на власний розсуд у кожному випадку окремо, в залежності від підстав зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування.
Тобто, при зупиненні реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, контролюючий орган має чітко зазначити конкретний вид критерію ризиковості здійснення операції та навести у розрізі визначеного критерію перелік документів, надання яких дасть можливість прийняти податкову накладну/розрахунок коригування до реєстрації.
Саме лише зазначення про відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку. Сама собою наявність або відсутність окремих документів, а так само помилки у їх оформленні не є самостійною та достатньою підставою для висновків про відсутність господарської операції, якщо з інших даних видно, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків у зв`язку з його господарською діяльністю мали місце.
Колегія суддів зазначає, що квитанція відповідача про зупинення реєстрації ПН не містить конкретизованого переліку документів, які запропоновано подати платнику податків, а містять загальні пропозиції надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній.
Суд зазначає, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень.
Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акта індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення.
І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.
Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що податковим органом не доведено правомірності зупинення реєстрації ПН № 101 від 16.11.2022 та № 141 від 27.10.2022 в ЄРПН із зазначенням законних підстав для вчинення такої дії.
При цьому колегія суддів також враховує правову позицію, висловлену в постанові Верховного Суду від 7 грудня 2022 року в справі № 500/2237/20, відповідно до якої приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності.
Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється, зокрема, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Також, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є протиправним, що дає підстави для висновку про необхідність ефективного відновлення порушеного права позивача шляхом його скасування і зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 101 від 16.11.2022 та № 141 від 27.10.2022 датою її подання; і таке не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача.
Інші доводи та аргументи апелянта зводяться до переоцінки доказів, не спростовують висновків суду першої інстанції і свідчать про незгоду скаржника з правовою оцінкою суду обставин справи, встановлених у процесі її розгляду, а відтак і не потребують додаткового аналізу та спростування.
Таким чином колегія суддів дійшла переконання, що місцевий суд повно і всебічно дослідив і оцінив обставини у справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням викладеного, рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, тому підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст.229,308,310,315,316,321,322,325,328 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення, а рішення Львівського адміністративного суду від 21 грудня 2023 року в адміністративній справі № 380/14120/23 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятоїстатті 328 КАС України.
Головуючий суддя Р. Й. Коваль судді В. В. Гуляк Н. В. Ільчишин
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2024 |
Оприлюднено | 23.05.2024 |
Номер документу | 119179739 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Коваль Роман Йосипович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Костецький Назар Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні