Рішення
від 10.05.2024 по справі 635/7765/23
ХАРКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

10.05.24

Справа № 635/7765/23

Провадження по справі № 2/635/1027/2024

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 травня 2024 року смт Покотилівка Харківського району Харківської області

Харківський районний суд Харківської області у складі:

головуючого судді Даниленко Т.П.,

за участі секретаря судового засідання Загайко Г.Я.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз», треті особи: Державне підприємство «Укрметртестстандарт», Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), про захист прав споживачів, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася до Харківського районного суду Харківської області з позовом до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз», в якому просила: скасувати вимогу про погашення заборгованості Мереф`янського відділення АТ «Харківгаз» від 09.05.2023 за №1193 за необлікований (донарахований) об`єм природного газу в сумі 105997,45 грн та відшкодування вартості експертизи лічильника в сумі 5663,30 грн; скасувати акт №619 експертизи лічильника газу від 29.03.2023; визнати нечинним протокол КН№ 001804-4373 засідання комісії з розгляду актів про порушення Мереф`янського відділення АТ «Харківгаз» від 27.04.2023; зобов`язати АТ «Харківгаз» за власний кошт встановити постійний лічильник за адресою: сел. Селекційне, вулиця Журавлина 15; вирішити питання щодо розподілу судових витрат.

В обґрунтування позову зазначила, що позивач є побутовим споживачем природнього газу в будинку, розташованому за адресою: АДРЕСА_1 , в якому в 2005 році встановлено лічильник природнього газу GALLUSG-4 зав.№ U01030769.22.02.2022до місцяпроживання позивачаприбув слюсарАТ «Харківгаз»,який повідомивпро необхідністьздійснення плановогообстеження лічильникаприродного газу.За результатамипроведеного обстеженняпредставник відповідачаодноосібно склавакт пропорушення №КН 001804,в якомузазначив,що маєсумнів управильній роботілічильника газу,який встановленоза місцемпроживання позивача. Причиною виникнення сумніву вказано лише ознаки зняття мастичних пломб або порушення повірочного тавра. Інших ознак не вказано. Того ж дня, 22.02.2022, представником відповідача було демонтовано лічильник природного газу та встановлено лічильник з обмінного фонду, про що складено акт 22.02.2022. Представником відповідача також складено акт про порушення № КН 001804, в якому зазначено, що представником відповідача встановлено несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ, передбаченого п.1.3 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП №2494 від 30.09.2015. 20.03.2023 з 10:00 до 12:00 год комісією відповідача спільно з представником ДП «Укрметртестстандарт» проведено експертизу лічильника природного газу, який демонтовано в будинку Позивача. Під час проведення експертизи комісія констатувала, що лічильник має такі пошкодження: повна відсутність захисного пломбування в місцях, визначених виробником лічильника. Також що не тільки існує доступ до відлікового механізму, а і відліковий механізм взагалі від`єднується. На підставі цього комісія Відповідача прийшла до висновку про несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника, що призводить до викривлення даних обліку природного газу. 27.04.2023 комісією з розгляду актів про порушення Мереф`янського відділення відповідача прийнято рішення про задоволення акту про порушення КН 001804 від 22.02.2022 та про донарахування об`ємів необлікованого природного газу за граничними об`ємами споживання за період з 28.09.2021 по 22.02.2022 за цінами закупівлі природного газу для відповідача, що діяли у зазначений період, на загальну суму 105997,45 грн, а також проведено розрахунок вартості робіт, пов`язаних з проведенням експертизи, демонтажем та монтажем лічильника газу на суму 5663,30 грн. Позивач із зазначеним рішенням відповідача не погодився, що стало підставою для звернення до суду з вказаним позовом.

Ухвалою Харківського районного суд Харківської області від 05.09.2023 відкрито провадження у справі та призначено в загальному порядку з призначенням підготовчого засідання.

Ухвалою Харківського районного суд Харківської області від 04.04.2024 підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду.

Представник позивача надала заяву про розгляд справи за її відсутності, позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити.

Представником відповідача ОСОБА_2 подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого вказано, що Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» на день виникнення спірних правовідносин, було газорозподільним підприємством, що здійснювало діяльність розподілу природного газу в Харківській області, згідно ліцензії, виданої Постановою НКРЕКП № 809 від 19.06.2017 (із змінами). У спірних правовідносинах позивач має статус споживача природного газу (згідно п. 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ споживач природного газу (споживач) фізична особа, фізична особа підприємець або юридична особа, об`єкти якої в установленому порядку підключені до/через ГРМ Оператора ГРМ, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, зокрема в якості сировини, а не для перепродажу). Відповідно до п. 1 розділу 3 глави VI Кодексу ГРМ споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об`єкт. Типовий договір розподілу природного газу, затверджено Постановою НКРЕКП № 2498 від 30.09.2015. Позивачем у позовній заяві не заперечуються договірні відносини з АТ «Харківгаз» з приводу розподілу природного газу за адресою: Мереф`янська міська рада сел. Селекційне, вул. Журавлина, буд. 15. Як правило, власник порушеного права може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права. Частіше за все спосіб захисту порушеного права прямо визначається спеціальним законом і регламентує конкретні цивільні правовідносини. Складений працівниками електропостачальної організації акт про порушення Правил користування електричною енергією лише фіксацією такого порушення, що було виявлено під час проведення перевірки дотримання цих Правил, тому оскарження лише факту складення такого акта, який не встановлює для споживача будь-яких обов`язків і є різновидом претензії, не передбачено чинним законодавством як спосіб захисту прав. Зазначений акт може бути визнаний як доказ (із наданням йому відповідної оцінки судом під час вирішення іншого спору), зокрема щодо відшкодування матеріальних збитків, при вирішенні якого суд зобов`язаний дати оцінку щодо дійсності цього акту. Відсутність спору, у свою чергу, виключає можливість звернення до суду, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту. 22.02.2022 за вищезазначеною адресою, в присутності позивача, було проведено огляд та демонтовано для проведення експертизи побутовий лічильник газу GALLUS 2000 G-4 зав. № U01030769, про що були складені відповідні акти. Жодних заперечень від останнього не надійшло. Відповідно до акту про порушення № КН 001804, працівниками АТ «Харківгаз» було виявлено порушення п.1.3 гл.2 розд. ХІ Кодексу ГРС, а саме несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ зав. № U01030769. Відповідно до акту про виявлені порушення, який також складався в присутності позивача, працівниками АТ «Харківгаз» було висловлено сумнів у правильній роботі лічильника газу зав. № U01030769 з причин «Причиною виникнення сумніву в казано ознаки зняття мастичних пломб або порушення повірочного тавра». Відповідно акту про демонтаж лічильника газу зав. № U01030769, який також складався в присутності позивача, для проведення експертизи від 22.02.2022, № О/Р № 1320203136, позивачу було встановлено інший лічильник газу. Враховуючи вищевикладене, представники АТ «Харківгаз» під час виявлення порушення 22.02.2022 та при складанні акту про порушення №КН 001804, акту про виявлені порушення діяли відповідно до вимог чинного законодавства. Відповідно п.2 глави 10 розділу Х Кодексу ГРС, зі змінами, внесеними на 01.08.2018р. « Під час складання протоколу щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу сторона, яка ініціювала експертизу, визначає, ким буде здійснюватися така експертиза (комісією з проведення експертизи ЗВТ та пломб, яка затверджується наказом Оператора ГРМ, або суб`єктом судово-експертної діяльності, діяльність якого регулюється Законом України «Про судову експертизу»), таким чином, в протоколі щодо направлення лічильника на експертизу було зазначено, що лічильник газу доставляється представником АТ «Харківгаз» на місце проведення експертизи, яка відбудеться за адресою: м. Харків, вул. Безлюдівська, 1-а, Метрологічний Центр АТ «Харківгаз». Таким чином, АТ «Харківгаз» був відповідальною особою за доставку ЗВТ на експертизу. Актом №619 експертизи лічильника газу від 29.03.2023 року було підтверджено несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника, що призводить до викривлення даних обліку природного газу. Вказані порушення можуть перешкоджати роботі лічильника або впливати на його функціонування. АТ «Харківгаз» вказував, що демонтаж газового лічильника в домоволодінні відповідача, проведення його експертизи та відповідно, донарахування об`єму та обсягу природного газу, АТ ОГС «Харківгаз» проведено чітко дотримуючись вимог діючого законодавства України. Відповідно п.10 розд.10 гл.Х Кодексу ГРС Після проведення експертизи ЗВТ проводиться його позачергова повірка відповідно до Порядку проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08 лютого 2016 року №193 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 лютого 2016 року за № 278/28408. Відповідно довідки про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №39-1-3/11375 підставою для визнання ЗВТ непридатним є «невідповідність ідентифікаційних ознак захисного пломбування лічильника. Наявні ознаки пошкодження відлікового пристрою». Відповідно до п.6.3 гл.6 Р50-071-98 «Лічильники газу побутові. Методики та засоби повірки» при негативних результатах будь якої операції повірка лічильника припиняється». АТ «Харківгаз» діяло відповідно до законодавства України та в межа вимог передбачених Кодексом ГРС. Лічильник газу у позивача було знято саме на експертизу а не на повірку а донарахування вартості не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу було здійснено саме за підтверджене несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника. Відповідно доп. 8 гл.9 Розділу Х Кодексу ГРС якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ). При цьому якщо сам ЗВТ за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки буде визнаний таким, що непридатний до подальшої експлуатації та потребує ремонту, витрати, пов`язані з ремонтом ЗВТ або встановленням нового ЗВТ, мають бути компенсовані за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ). Отже, оскільки встановлено факт несанкціонованого втручання в лічильник газу, та лічильник було визнано непридатним всі витрати мають бути компенсовані за рахунок споживача. Також, як під час перевірки, виявлення порушення та вчинення інших дій, споживача має право на здійснення фото та відео фіксацію виявленого порушення. Ініціювати проведення експертизи. У разі незгоди в висновком експертизи організацією відповідача, має право ініціювати проведення експертизи відповідно до ЗУ «Про судову експертизу», як під час виявленого порушення, після проведення експертизи, під час розгляду акту про порушення так і в судовому порядку. Як вбачається з додатків на позовну заяву, позивачем такого клопотання не заявлялось та не було висловлено будь яких зауважень, не подано заяв, скарг та клопотань, щодо виявлених порушень. Згідно з пунктами 1,3 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРМ до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та в наслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать, зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу). До порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як «не звини споживача»), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, нале жать: 1) пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових у позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно; 2)фіксація коректором чи обчислювачем об`єму газу даних щодо збоїв в роботі комерційного ВОГ або його складових, внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого)природного газу за попередній період визначений не коректо; 3) виявлення помилок в конфігурації даних обчислювача об`єму газу, що були введені при його первинному програмуванні, чи в протоколі параметризації (діаметр газопроводу звужуючого пристрою, кількість імпульсів, параметрів ФХП тощо), внаслідок чого об`єм розподіленого (спожитого) природного газу за попередній період визначений некоректно; 4) перевищення діапазону обчислення вузла обліку тощо. Перерахунок (донарахування) об`ємів природного газу здійснюється у випадку доведеності факту пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або роботи комерційного ВОГ чи його складових у позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, що є предметом доказування по справі. Враховуючи вищевикладене, комісією АТ «Харківгаз» з розгляду актів про порушення 27.04.2023 проведено розгляд акту про порушення КН№ 001804-4373 від 22.02.2022 та правомірно прийнято рішення: Акт про порушення КН № 001804-4373 від 22.12.2022, визнати таким, що відповідає вимогам Кодексу ГРС, та задовільнити повністю. Згідно наданих документів та відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем за наявність несанкціонованого втручання в роботу газового лічильника провести донарахування об`ємів необлікованого природного газу за граничними об`ємами споживання природного газу населенням: -за період з 28.09.2021 року по 22.02.2022 року за цінами закупівлі природного газу для АТ «Харківгаз», які діяли у зазначений період. Вартість донарахованих об`ємів складає 105997,45 грн. За рахунок споживача мають бути компенсовані витрати, пов`язані з демонтажем, монтажем ЗВТ (засобу вимірювальної техніки), витрати, пов`язані з експертизою та витрати, пов`язані з встановленням нового ЗВТ в розмірі 5663,30 грн, відповідно п.8 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС. За період донарахування, а саме з 28.09.2021 року по 22.02.2022 контрольного огляду лічильника газу не було. Враховуючи вищевикладене, сума заборгованості нарахована за період з 28.09.2021 року по 22.02.2022 не суперечить положенням пункту 1глави 3розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем. Враховуючи вищевикладене, станом на сьогоднішній день, жодних прав Позивача АТ «Харківгаз» не порушувало а діяло відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем. У зв`язку з недостатністю виробничих потужностей лабораторії з технічного обслуговування та ремонту побутових лічильників газу, АТ «Харківгаз» не мало можливості проведення суцільної своєчасної повірки лічильників газу споживачів Харківської області. Відповідно до п.3 гл.8 розділу Х Кодексу ГРС у разі пропущення терміну періодичної повірки лічильника газу з вини Оператора ГРМ об`єм спожитого природного газу по об`єкту побутового споживача за відповідний період визначається за фактичними даними лічильника газу, за яким пропущений термін повірки. АТ «Харківгаз» звертає увагу суду, що лічильник газу у позивача було знято саме на експертизу а не на повірку та станом на день виявлення порушення, АТ «Харківгаз» об`єм спожитого природного газу по об`єкту позивача визначав за фактичними даними лічильника газу. Відповідно доп.7.1розділу VII Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП 30.09.2015 № 2498 (в редакції що діяла на день виявлення порушення, далі -типовий договір) оператор ГРМ зобов`язується проводити на вимогу Споживача перевірку роботи комерційного вузла обліку (лічильника газу) у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем та відповідно до п.7.2. типового договору оператор ГРМ має право перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті Споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем. Відповідно доп.7.3. Типового договору споживач, також, має право ініціювати перевірку роботи комерційного вузла обліку (лічильника газу)у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем. Такої вимоги до АТ «Харківгаз» не надходило. Саме позивач, як споживач природного газу, несе відповідальність за збереження і цілісність вузла обліку природного газу (ВОГ), зокрема, лічильника газу, навіть у тому разі, якщо несанкціоновані заходи, здійснені не споживачем, а іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу. Позивач факт несанкціонованого втручання у належний йому прилад обліку газу належними доказами не спростував. Зокрема, суду не надано іншого висновку експерта, який міг бути складений на її замовлення в порядку ч.1ст.106 ЦПК України, клопотання про призначення та проведення експертизи, яка б могла спростувати встановлені в експертизі обставини, нею не заявлялося. Зняття лічильника газу на експертизу, який було упаковано та опломбовано, здійснено в присутності споживача, зауважень при цьому висловлено не було.

До суду,поштовим відправленням, представником третьої особи ДП «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ» надано відзив на позовну заяву третьою особою, в якому зазначається, що причиною для визнання лічильника непридатним стала відсутність захисного пломбування в місцях, визначених виробником. У фронтальній площині в місці встановлення пломби-закрепки наявні пошкодження полімерного матеріалу корпусу відлікового механізму у формі групи паралельних трас. Зворотна сторона пломби-закрепки зруйнована, зріз матеріалу містить сліди, ймовірно, ріжучого інструменту у вигляді паралельних різнозаглиблених трас, Технологічній провушині металевої плати, нероз`ємно з`єднана з верхньою частиною корпусу лічильника, містить сліди, ймовірно, від слюсарного інструменту. Пломбування лічильника у момент надання останнього для проведення позачергової повірки визнано як зруйноване, таке, що не відповідає встановленим вимогам та не виконує жодних контрольно-запобіжних функцій, до відлікового механізму лічильника наявний вільний доступ. Відповідно до пункту 6.3 застосованої методики перевірки Р-50-071-98 «Метрологія. Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки» повірку має бути припинено за умови отримання негативних результатів з будь якої операцій. Просили розглядати справу без участі представника ДП «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ» з урахуванням інформації наданою у відзиві.

В судове засідання представник відповідача - АТ «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» Тузко Н.Г. не з`явилася, направила суду письмові пояснення, відповідно до яких проти позовних вимог заперечувала, просила розглянути справу за її відсутності.

Всебічно, повно, об`єктивно та безпосередньо дослідивши наявні у справі докази, з`ясувавши обставини, на які посилалися сторони, як на підставу своїх вимог та заперечень, оцінивши ці докази на належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає про таке.

Судом встановлено, що ОСОБА_3 є споживачем послуг з розподілу природного газу за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до копії акту №ОР 1320203136 від 22.02.2022 про виявленні порушення, представник газопостачальної організації - оператора ГРМ АТ «Харківгаз» Жиліним Ю.С., висловив сумнів у правильній роботі встановленого за адресою: Харківська область, Харківський район, Мереф`янська міська рада, сел. Селекційне, вул. Журавлина, 15, лічильника газу GALLUS G-4 зав № 002129136 з показниками 18845,36 м куб. з причини несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/ Пломба заводу виробника визиває сумнів.

Відповідно до копії акту (протоколу) № КН 001804 від 22.02.2022, лічильник газу типу GALLUS G-4, зав № 002129136 з показниками 18845,36 м куб. направлено на експертизу.

Відповідно до копії акту № 619 експертизи лічильника газу від 29.03.2023 комісією АТ «Харківгаз» спільно з ДП «Укрметртестстандарт» було проведено експертизу лічильника газу типу GALLUS G-4, зав № 002129136, з показниками 18845,36 м куб, який знято відповідно до акту демонтажу лічильника О/Р№1320203136 від 22.02.2022 та складено акт про порушення № КН 001804 від 22.02.2022. Експертизою встановлено, що існує несанкціоноване втручання в роботу газового лічильника, що призводить до викривлення даних обліку природного газу, інші пошкодження відсутні. Лічильник газу визнано непридатним до застосування. Споживач ОСОБА_3 вказала про незгоду із наявністю втручання.

Відповідно до копії протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення Мереф`янського відділення «АТ Харківгаз» від 27.04.2023 за №КН 001804-4373, акт про порушення КН№ 001804 від 22.02.2022 визнано таким, що відповідає вимогам Кодексу ГРМ та задоволено повністю, проведено донарахування об`ємів та суми вартості необлікованого природного газу за цінами закупівлі природного газу АТ «Харківгаз» протягом періоду з 28.09.2021 до 22.02.2022 вартістю 105997,45 грн.

Як вбачається з вказаного протоколу, засідання комісії відбувалось у присутності споживача ОСОБА_3 , яка вказала, що з цим рішенням вона не згодна.

Відповідно до копії акту - розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості від 27.04.2023, було зроблено розрахунок вартості природного газу за період з 28.09.2021 до 22.02.2022.

Згідно довідки про непридатність законодавчого регульованого засобу вимірювальної техніки №39-1-3/11375 від 29.03.2023 ДП «Укрметртестстандарт» лічильника газу типу GALLUS 2000 G-4 зав. № U01030769, з показниками 18845,36 м куб, визнано непридатним, оскільки в ньому наявні ознаки пошкодження відлікового пристрою, що можуть перешкоджати роботі лічильника або впливати на його функціонування.

Між сторонами у справі склалися правовідносини, що регулюються статтею 714 Цивільного кодексу України, Кодексом газорозподільних систем, Правилами постачання природного газу, які затверджені Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики комунальних послуг 30.09.2015 № 2496 (далі - Правила), Положенням про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затвердженим Наказом Міністерства палива та енергетики України від 27грудня 2005року №619 (далі - Положення), Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕ та КП № 2498 від 30.09.2015 року, (далі - Типовий договір), Порядком відшкодування збитків, завданих газопостачальному або газорозподільному підприємству внаслідок порушення споживачем природного газу Правил надання населенню послуг з газопостачання, а також споживачеві природного газу внаслідок порушення газопостачальним або газорозподільним підприємством Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 30.09.2015 року № 2494.

Кодекс газорозподільних мереж (Кодекс ГРМ) визначає взаємовідносини оператора ГРМ із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні основи функціонування газорозподільчих систем, зокрема, умови забезпечення, тощо.

Пунктом 5 глави 5 розділу ІІІ Кодексу газорозподільних систем оператор ГРМ має право безперешкодного та безкоштовного доступу до земельних ділянок та інших об`єктів всіх форм власності, на яких розташована газорозподільна система, для виконання службових обов`язків, передбачених законодавством.

Для належного виконання Оператором ГРМ функцій щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску газу, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій споживач зобов`язаний забезпечити доступ на власні об`єкти представникам Оператора ГРМ за їх службовими посвідченнями для виконання службових обов`язків, зокрема, для: перевірки, локалізації і ліквідації витоків газу та аварійних ситуацій; перевірки, повірки та/або експертизи комерційного вузла обліку (лічильника газу), а також перевірки показань лічильників газу; виконання робіт з припинення та відновлення газопостачання.

Відповідно до п.п. 1-3, п.п.7 глави 8 розділу Х Кодексу газорозподільних систем періодична повірка (у тому числі демонтаж, транспортування монтаж, технічне обслуговування та пов`язаний з такою повіркою ремонт) лічильників газу, які встановлені для розрахунків за спожитий природний газ побутовими споживачами (населенням) для їх побутових потреб, здійснюється за рахунок Оператора ГРМ незалежно від того, чи є він власником ЗВТ.

До демонтажу лічильника газу на періодичну повірку або до/під час його періодичної повірки на місці встановлення Оператор ГРМ має право проводити контрольний огляд вузла обліку та/або його перевірку в порядку, визначеному главою 9 цього розділу, а також ініціювати проведення експертизи або експертної чи позачергової повірки лічильника газу в порядку, визначеному главою 10 або 11 цього розділу. У такому разі споживач зобов`язаний забезпечити представникам Оператора ГРМ (разом з їх засобами і матеріалами) відповідний доступ до лічильника газу.

Пунктом 7 глави 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, передбачено, що у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про: 1) пошкодження пломб; 2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу); 3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу; 4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору; 5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ; 6) наявність несанкціонованого газопроводу; 7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

У пункті 2 глави 3 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем передбачено, що до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать: 1) наявність несанкціонованого газопроводу; 2) несанкціоноване відновлення газоспоживання; 3) несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу); 4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання; 5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку); 6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.

Згідно з підпунктом 6 пункту 7 глави 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення.

Згідно з п.11 глави5розділу ХІ цього Кодексу за результатами розгляду акту про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акту про порушення.

Під несанкціонованим втручанням в роботу ЗВТ/лічильника газу розуміється втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Для здійснення нарахування відповідачем позивачу необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, слід встановити несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ.

Так, порядок періодичної повірки засобів вимірювальної техніки по об`єктах побутових споживачів (населенню), вузлів обліку та їх складових врегульовано главою 8, 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, Положенням про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затвердженим наказом Міністерства палива та енергетики України від 27грудня 2005року №619 (далі - Положення), Типовим договором розподілу природного газу, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015 року № 2498.

Згідно зі статтею 1Закону України«Про метрологіюта метрологічнудіяльність» засоби вимірювальної техніки - це засоби вимірювань, вимірювальні системи, матеріальні міри, стандартні зразки та будь-які частини засобів вимірювань або вимірювальних систем, якщо ці частини можуть бути об`єктом спеціальних вимог та окремого оцінювання відповідності.

Таким чином засобом вимірювальної техніки є технічний засіб, який застосовується під час вимірювань фізичних величин і має нормовані метрологічні характеристики.

Частиною першою статті 17Закону України«Про метрологіюта метрологічнудіяльність» передбачено, що законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту.

Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, здійснюються за рахунок суб`єктів господарювання, що надають послуги з електро-, тепло-, газо- і водопостачання. Періодична повірка проводиться за рахунок тарифів на електро-, тепло-, газо- і водопостачання (частина 4 статті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність»).

Пунктом 4 глави 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем встановлено, що оператор газорозподільної системи при проведенні контрольного огляду вузла обліку має право:

- оглядати комерційний вузол обліку природного газу та його складові на предмет відсутності ознак пошкодження засобу вимірювальної техніки, пошкодження пломб, несанкціонованого втручання в засіб вимірювальної техніки, несанкціонованого газопроводу та/або несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу);

- здійснювати перевірку параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу (за їх наявності);

- перевіряти наявність діючих свідоцтв про повірку засобів вимірювальної техніки (відміток про повірку в паспортах засобів вимірювальної техніки), що входять до складу комерційного вузла обліку природного газу.

До порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з газорозподільних систем (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать: 1) наявність несанкціонованого газопроводу; 2) несанкціоноване відновлення газоспоживання; 3) несанкціоноване втручання в роботу засобів вимірювальної техніки (комерційного вузла обліку природного газу, зокрема, лічильника газу); 4) несанкціоноване підключення газових приладів на об`єкті споживача, який обліковується за нормами споживання; 5) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок якого перевищується діапазон обчислення вузла обліку (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення вузла обліку); 6) використання природного газу споживачем за відсутності чи після розірвання договору розподілу природного газу.

При виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання у засіб вимірювальної техніки, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою оператора газорозподільної системи чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх експертиза, порядок проведення якої передбачено Кодексом газорозподільних систем та пунктом 3.3 Положення.

Пунктом 3.3.1 Положення передбачено, що експертизу лічильника газу проводить комісія, яка призначається наказом по газопостачальній (газотранспортній) організації. До складу комісії повинні входити представники газопостачальної (газотранспортної) організації та територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері метрології.

Комісія проводить зовнішній огляд лічильника газу на предмет відповідності фактичного стану лічильника ознакам, зазначеним в акті про демонтаж лічильника газу.

Після зовнішнього огляду комісією перевіряються: відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним в акті про демонтаж лічильника газу; цілісність та місцезнаходження пломб, а також ознак порушень, зазначених в акті про зняття лічильника газу; цілісність заводського та повірчого тавра на лічильнику газу; цілісність відлікового механізму та корпусу лічильника газу; цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка лічильника газу; наявність сторонніх предметів у середині лічильника газу; відповідність маркування лічильника газу нормативно-технічній документації. Після виконання цих робіт проводиться позачергова повірка лічильника згідно з ДСТУ 2708-99 «Метрологія. Повірка засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення». Результати огляду та позачергової повірки фіксуються в акті експертизи (пункти 3.3.3.1-3.3.3.4 Положення).

Залежно від результатів експертизи до акту експертизи додається довідка про непридатність засобу вимірювальної техніки або свідоцтво про повірку робочого засобу вимірювальної техніки згідно з ДСТУ 2708-99. Лічильник газу запаковується в поліетиленовий пакет, який пломбується пломбою газопостачальної (газотранспортної) організації і направляється: на встановлення у споживача - у разі визнання комісією лічильника газу придатним до застосування; на ремонт - у разі висновків комісії про непридатність лічильника газу до застосування та рекомендації щодо проведення ремонту лічильника газу. У разі висновків комісії про непридатність лічильника газу до застосування та висновків щодо неможливості проведення ремонту, лічильник газу передається споживачеві.

Системний аналіз цих положень законодавства дає підстави для висновку про те, що у разі встановлення непридатності лічильника до використання про це прямо вказується у акті експертизи із зазначенням виявлених у його роботі недоліків.

Статтями12,81ЦПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.

Відповідно дост.76ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Статтею 89ЦПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Матеріали справи не містять належних та допустимих доказів, які свідчили б про здійснення ОСОБА_3 несанкціонованого втручання в роботу засобів вимірювальної техніки, відсутні докази наявності викривлення даних обліку природного газу та відповідного причинно-наслідкового зв`язку між втручанням і викривленням обліку.

Відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ під несанкціонованим втручанням в роботу ЗВТ/лічильника газу розуміється, у тому числі, втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку обліковується з порушенням законодавства, та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу. Вказане свідчить про те, що викривлення даних обліку природного газу є обов`язковим наслідком несанкціонованого втручання у роботу ЗВТ/лічильника газу. Зазначене також підтверджується тим, що відповідно до положень глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРМ при задоволенні комісією акту про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості.

Проте, в наявних в матеріалах справи доказах не містяться відомості про встановлення викривлення даних обліку природного газу, тобто наслідки несанкціонованого втручання у роботу ЗВТ/лічильника газу відсутні, ані в акті про порушення, ані під час проведення засідання комісії також не встановлено, що факт втручання в конструкцію лічильника мав наслідком спотворення даних обліку газу.

Таким чином, наявність ознак пошкодження (руйнування) захисного пломбування лічильника саме по собі не може свідчити про наявність складу правопорушення, оскільки ані актом, ані висновком експертизи не встановлено, що саме пошкодження пломбування лічильника вплинуло на роботу або конструкцію чи складові конструкції ЗВТ, та саме внаслідок пошкодження пломбування - витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковувалася (обліковувалася частково чи з порушенням законодавства), та призвело до викривлення даних обліку природного газу. А отже, за відсутності обов`язкового елементу складу правопорушення, факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ - не доведений.

Припущення Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз»», що виявлені пошкодження дозволяють впливати на роботу відлікового механізму не є беззаперечним доказом фактичного впливу з боку споживача.

Більш того, суд враховує, що донарахування ціни необлікованого об`єму газу це не штрафні санкції, в свою чергу, це витрати за використаний, але не оплачений газ. Тобто для того, щоб здійснити донарахування ціни необлікованого газу потрібно встановити той факт, що він певний час не обліковувався та не сплачувався, чого не було зроблено представниками газопостачальника та не враховувалося комісією під час прийняття рішення.

Так, вказаним Кодексом передбачено таку процедуру проведення експертизи ЗВТ: після зняття ЗВТ та/або пломби, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу, чи гвинта, на якому закріплено пломбувальний матеріал (далі - пломба), у присутності сторін пломба або ЗВТ пакується в пакет з поліетилену чи з іншого цупкого матеріалу (або в транспортну тару, що передбачена заводом-виробником та зазначена в паспорті на ЗВТ), який опломбовується пломбою Оператора ГРМ з унікальним номером та, за бажанням, пломбою споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу). При цьому представник Оператора ГРМ складає протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу (по одному екземпляру для кожної сторони), в якому чітко зазначає: 1) поштову адресу місця проведення експертизи; 2) дату та орієнтовний час проведення експертизи (у випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу», Оператор ГРМ зазначає кінцевий строк, до якого має бути передано ЗВТ та/або пломбу до такого суб`єкта); 3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо проведення експертизи); 4) сторону, відповідальну за доставку ЗВТ та/або пломби на експертизу;5) дату останньої повірки ЗВТ.

Під час складання протоколу щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу сторона, яка ініціювала експертизу, визначає, ким буде здійснюватися така експертиза (комісією з проведення експертизи ЗВТ та пломб, яка затверджується наказом Оператора ГРМ, або суб`єктом судово-експертної діяльності, діяльність якого регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

Експертиза ЗВТ та/або пломби має бути проведена протягом десяти робочих днів з дня складання протоколу (крім випадку проведення експертизи ЗВТ та/або пломби суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

Сторона, відповідальна за доставку ЗВТ та/або пломби, визначається за домовленістю сторін (в іншому разі - Оператором ГРМ). Сторона, відповідальна за доставку ЗВТ та/або пломби на експертизу, персонально відповідає за цілісність пломби, встановленої на пакеті (тарі).

У разі відмови споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) від поставлення підпису в протоколі про направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу про це в протоколі робиться відповідний запис, а його другий екземпляр надсилається поштою.

Експертизу ЗВТ та/або пломби проводить комісія, до складу якої має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів.

Остаточний склад комісії з проведення експертизи ЗВТ та пломб затверджується наказом Оператора ГРМ.

За вимогою однієї зі сторін до проведення експертизи в конкретному випадку можуть бути додатково залучені представники виробника ЗВТ чи виробника пломби. Уповноважені особи при собі повинні мати документ, який посвідчує їх особу, та оригінал листа від виробника за підписом керівника, завірений печаткою (за наявності), в якому чітко зазначені уповноважені від виробника особи для участі в експертизі та їх кваліфікація.

Споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) зобов`язаний бути присутнім під час проведення експертизи.

За неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) може дати письмову згоду у довільній формі на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи.

У разі неприбуття споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) та/або уповноваженої ним особи на експертизу проведення експертизи ЗВТ та/або пломби проводиться без його участі.

Як вбачається з наданої представником відповідача копії акту О/Р № 1320203136 від 22.02.2022 про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи, вказаний документ фактично має подвійну назву окрім вищевказаної, зазначено (Протокол щодо направлення ЗВТ на експертизу), тобто формально вказаний документ (його назва) відповідає вимогам Кодексу ГРС.

Вказані обставини, на думку суду, свідчать про певні порушення при складенні вказаного документу, що в сукупності із вищенаведеними доводами свідчить про відсутність достатніх підстав для прийняття відповідачем оскаржуваного рішення.

Щодо обраного позивачем способу захисту порушеного права, суд враховує правову позицію викладену у постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.01.2020 по справі № 910/17955/17. Так, згідно цієї правової позиції, вимога про скасування рішення комісії є способом захисту прав та інтересів, установленим законом, оскільки таке рішення комісії, оформлене протоколом з розгляду акту про порушення, безпосередньо впливає на права та обов`язки споживача, встановлює обсяг і вартість недооблікованого об`єму природного газу та створює загрозу припинення газопостачання відповідному споживачу.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позову та, як наслідок, його задоволення.

Розподіл витрат зі сплати судового збору суд вирішує відповідно до ст. 141 ЦПК України.

Керуючись ст. ст.2,19,76-81,89,133,141,258,259,263-265,268,273,352 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позов ОСОБА_3 до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» про захист прав споживачів, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Скасувати вимогу про погашення заборгованості Мереф`янського відділення АТ «Харківгаз» від 09.05.2023 за № 1193 стосовно ОСОБА_3 за необлікований (донарахований) об`єм природного газу в сумі 105 997, 45 грн та відшкодування вартості експертизи лічильника в сумі 5663,30 грн.

Скасувати акт № 619 експертизи лічильника газу від 29.03.2023.

Визнати нечинним протокол КН № 001804-4373 засідання комісії з розгляду актів про порушення Мереф`янського відділення АТ «Харківгаз» від 27.04.2023.

Зобов`язати АТ «Харківгаз» встановити лічильник за адресою: Харківська область, Харківський район, сел. Селекційне, вулиця Журавина, 15.

Стягнути з Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Харківгаз»» на користь держави судовий збір у розмірі в сумі 1073 грн. 60 коп. (одну тисячу сімдесят три гривні шістдесят копійок).

Рішення може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення або з дня складення повного судового рішення у разі оголошення вступної та резолютивної частини рішення або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відомості, що не проголошуються:

позивач - ОСОБА_3 АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ;

представник позивача - ОСОБА_4 АДРЕСА_3 ;

відповідач - Акціонерне Товариство « Оператор газорозподільної системи «Харківгаз» (АТ «Харківгаз»), 61109, м. Харків, вул. Безлюдівська, 1, Код ЄДРПОУ 03359500;

третя особа -ДП «Укрметртестстандарт» 03143, м. Київ, вул. Метрологічна, 4, код ЄДРПОУ 02568182;

третя особа - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), ЄДРПОУ 39369133, 03057 м. Київ, вул. Смоленська, 19.

Суддя Т.П.Даниленко

СудХарківський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення10.05.2024
Оприлюднено23.05.2024
Номер документу119189924
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів»

Судовий реєстр по справі —635/7765/23

Ухвала від 01.10.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Ухвала від 17.07.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Ухвала від 10.06.2024

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Рішення від 10.05.2024

Цивільне

Харківський районний суд Харківської області

Даниленко Т. П.

Ухвала від 04.04.2024

Цивільне

Харківський районний суд Харківської області

Даниленко Т. П.

Ухвала від 05.09.2023

Цивільне

Харківський районний суд Харківської області

Даниленко Т. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні